Tuesday 11 September 2007 photo 1/1
|
Har haft en diskussion under kvällens gång, piano eller gitarr? Vilket är "bäst"? Jag är intresserad av att höra er åsikt, men jag vill ha valida argument, inga "gitarr är bäst, bättre än en häst!" ;) Illa att jag har åtminstone 17 gitarrspelande vänner här på bdb, men jag är å andra sidan inte ute efter att hitta en "vinnare", bara höra om folk har nåt kul att säga om saken... :)
Annons
Comment the photo
Anonymous
Sun 16 Sep 2007 00:07
Gitarr äger alltid! Fast å andra sidan, de stora Pianostyckena blir alltid de som man kommer att komma ihåg. -_- så det blir nog 1-1 här..
samsing
Sun 16 Sep 2007 00:06
Bra inlägg, Erik! Det här är faktiskt en mycket viktig aspekt. Men den gör väl knappas 1T6 i skada? Det är ju faktiskt inget svärd... fungerar väl snarare som en klubba i strid, och den gör väl 1T4 i skada?
Vilderik
Fri 14 Sep 2007 18:49
Jag tycker att ni alla har glömt en viktig frågeställning! Vilket av dessa instrument är bäst i strid?
Det kan tyckas enkelt att utse gitarren som ett överlägset svärd*1 i en strid, då den inte är särskillt tung, men ändå ganska hård kan den säkert ge minst 1T6 skada*2(är det en elgitarr höjs attackbonusen till minst 1T6+2), i a f om man har gått klart B-kursen. Men jag skulle i stället vilja säga att Pianot är våran segrare, då den har enormt hög träffsäkerhet*3 och förmågan att vid fall från höga höjder ge enorma skador på målet, och dessa skador är ju faktiskt inte bara Bludgeoning utan även sonic pga alla strängar som sätts i rörelse när pianot slås sönder.
*1:det låter coolare med svärd
*2: sett från rollspelet Dungeons & Dragon(från vilket jag baserat skadan) har en vanlig bonde i LvL 1 ca 4hp.
*3:Har ni någonsin sett ett fallande piano som missar sitt mål?!
Detta är vad jag tycker
Det kan tyckas enkelt att utse gitarren som ett överlägset svärd*1 i en strid, då den inte är särskillt tung, men ändå ganska hård kan den säkert ge minst 1T6 skada*2(är det en elgitarr höjs attackbonusen till minst 1T6+2), i a f om man har gått klart B-kursen. Men jag skulle i stället vilja säga att Pianot är våran segrare, då den har enormt hög träffsäkerhet*3 och förmågan att vid fall från höga höjder ge enorma skador på målet, och dessa skador är ju faktiskt inte bara Bludgeoning utan även sonic pga alla strängar som sätts i rörelse när pianot slås sönder.
*1:det låter coolare med svärd
*2: sett från rollspelet Dungeons & Dragon(från vilket jag baserat skadan) har en vanlig bonde i LvL 1 ca 4hp.
*3:Har ni någonsin sett ett fallande piano som missar sitt mål?!
Detta är vad jag tycker
danjl
Fri 14 Sep 2007 18:50
Haha, efter att ha vridit mig av skratt en bra stund vet jag inte riktigt vad jag ska svara, så jag får väl helt enkelt hålla med dig ;)
Anonymous
Fri 14 Sep 2007 16:34
.. tkr jag !
danjl
Fri 14 Sep 2007 16:35
Haha, visste nog att du skulle välja gitarr :P Och ja, jag slipper nog helst att höra Kalle Johansson, den har man hört ett antal gånger i sitt liv ;)
Anonymous
Fri 14 Sep 2007 16:34
GITARR! vet du varför? Jag kan bara spela det :) fast iförsig, jag kan spela KalleJohansson på piano, men gitarr är bäst :)
Anonymous
Fri 14 Sep 2007 07:47
det är väl klart man ska ha ett akustiskt även om dom tar en massa plats!
Anonymous
Thu 13 Sep 2007 09:17
jomen det måste ju gälla gitarrpriser också ...
danjl
Thu 13 Sep 2007 09:18
ja, men tyvärr är det en trend i Sverige att byta ut sina gamla akustiska pianon mot nya elpianon, så det finns tusentals pianon som missköts och därför också skänks bort till den som vill ha ett... Personligen föredrar jag akustiska, men det är inte lätt att få ett bra till ett vettigt pris..
ClockworkMan
Wed 12 Sep 2007 19:55
fånig diskussion, olika instrument passa till olika saker. spela piano till en gitarrorkester och spela sedan en pianokonsert med gitarr förstår ni vad jag menar.
danjl
Wed 12 Sep 2007 19:56
ja, men jag är inte heller särskilt allvarlig med det... Men det hade varit fräckt att höra en pianokonsert på gitarr :D
danjl
Wed 12 Sep 2007 19:26
Haha, fjäsket fungerar utmärkt måste jag säga :) Och bra argument :D Haha ^^ Och jag är mycket intresserad av att höra dina teorier, jag ska förhöra dig i skolan imorrn :P
Louise ;)
Wed 12 Sep 2007 18:34
Alltså, denna diskussion om gitarr eller piano? så typiskt dig Daniel att sätta mig på pottkanten ;) haha. jag kan fortfarande inte bestämma mig, men för mig är ändå piano så otroligt vackert.... för att en gitarr ska slå lika högt (eller kanske till och med högre) än underbart piano spel från Daniel (fjäsk haha) så krävs det att någon sjunger till.. Det är den stor fördelen med piano, att det inte krävs sång för att göra det vackert.... Jag tänker inte utveckla mina teorier, för det är ingen (kanske Daniel) som egentligen bryr sig ;) hahaha. !
annjoh
Wed 12 Sep 2007 16:43
samuel låter som en fullfjädrad skeptiker (fråga gustav eller olle vad det betyder, så får vi reda på om det lyssnade på filosofin igår ^^).
danjl
Wed 12 Sep 2007 16:44
haha, faktum är att Gustav hade en liten utläggning om det igår :) Så lite uppmärksam var han nog ^^
lisasandstrom
Wed 12 Sep 2007 16:38
Gitarr är mycket enklare att ta med på olika ställen. (inte för att jag någonsin har tvivlat på att du kan lyfta iväg ditt piano och spela vart du vill... :P) men Gitarren är ju helt klart smidigare... Haha... (jag tänkte att jag kunde gå mot strömmen och inte låta sådär himla smart och argumentera ang. musiken och olika stämmor och toner och sånt. :P Haha...) Men Piano är coolt, det med. Så du kan lugnt fortsätta att spela piano nu när du är medveten om att jag tycker att det är coolt. :P Haha... xD
danjl
Wed 12 Sep 2007 16:39
Haha, skönt! Då kan jag fortsätta spela utan att skämmas när jag vet att jag har ditt förtroende ;) (men det där med att ta med pianot vette katten alltså...)
Anonymous
Wed 12 Sep 2007 07:55
jag har sett ett piano man kunde köpa för 500, och min vän johanna i gbg vet människor som gärna ger bort pianon gratis ... ^^
samsing
Tue 11 Sep 2007 23:43
njae, kan inte hålla med om att en synth motsvarar elgitarr. snarare så motsvarare synthen en synthgitarr, och där borde de väl ha lika stora möjligheter båda två. kom på några saker till
1. Pianot har större omfång än gitarren. 3-4
2. Pianot har en pedal som gör att det kan få fler än 10 toner att klinga samtidigt. 4-4
Det senaste arg. slår högt. Det är riktigt fett att kunna göra klingande arpeggion på ett piano i 4-5 oktaver :D
1. Pianot har större omfång än gitarren. 3-4
2. Pianot har en pedal som gör att det kan få fler än 10 toner att klinga samtidigt. 4-4
Det senaste arg. slår högt. Det är riktigt fett att kunna göra klingande arpeggion på ett piano i 4-5 oktaver :D
samsing
Tue 11 Sep 2007 23:15
jag orkade inte läsa allas argument, så jag kommer säkert att upprepa några.
Piano vs Gitarr
Ang. musik
1. På piano kan man bräka på med 10 toner åt gången. Gitarren är begränsad till 6, och är dessutom svårare att ta många toner med korta intervall. 1-0
2. Ett piano är väldigt begränsat gällande klang. Egentligen finns det bara stark, normal och svag klang. Gitarren däremot ges större frihet att "svänga" med en ton. Bend, vibrato och tonbildning(framför allt klassisk gitarr) är exempel på detta. 1-1
3. Pianot kan kompa och spela melodi samtidigt enklare än gitarren. 2-1
4. EL-gitarren kan anslutas till förstärkare med mängder av effekter. Det kan förvisso pianot också, men det är mer omständigt. 2-2
Ang. praktiska saker
1. En gitarr är mindre och smidigare att ta med sig, helt enkelt. 2-3
2. Ett piano behöver inte stämmas om så ofta. Detta är dock både en fördel och nackdel. Att stämma det krävs för det mesta en pianostämmare(om man inte kan göra det själv) och det är dyrt. En gitarr stämmer ofta om sig men en van gitarrist stämmer den snabbt varje gång. (Oavgjort) 2-3
3. Gitarren är billigare än pianot. (Generellt sett. En billig gitarr kostar 100:- medan ett billigt piano kostar 1000:- ) 2-4
Jag har säkert glömt en massa, men enligt det jag skrivit upp hittills ser jag gitarren som vinnare, och det är även min högst opartiska åsikt. ;) (Men det vore fett kul att kunna spela piano :D )
Piano vs Gitarr
Ang. musik
1. På piano kan man bräka på med 10 toner åt gången. Gitarren är begränsad till 6, och är dessutom svårare att ta många toner med korta intervall. 1-0
2. Ett piano är väldigt begränsat gällande klang. Egentligen finns det bara stark, normal och svag klang. Gitarren däremot ges större frihet att "svänga" med en ton. Bend, vibrato och tonbildning(framför allt klassisk gitarr) är exempel på detta. 1-1
3. Pianot kan kompa och spela melodi samtidigt enklare än gitarren. 2-1
4. EL-gitarren kan anslutas till förstärkare med mängder av effekter. Det kan förvisso pianot också, men det är mer omständigt. 2-2
Ang. praktiska saker
1. En gitarr är mindre och smidigare att ta med sig, helt enkelt. 2-3
2. Ett piano behöver inte stämmas om så ofta. Detta är dock både en fördel och nackdel. Att stämma det krävs för det mesta en pianostämmare(om man inte kan göra det själv) och det är dyrt. En gitarr stämmer ofta om sig men en van gitarrist stämmer den snabbt varje gång. (Oavgjort) 2-3
3. Gitarren är billigare än pianot. (Generellt sett. En billig gitarr kostar 100:- medan ett billigt piano kostar 1000:- ) 2-4
Jag har säkert glömt en massa, men enligt det jag skrivit upp hittills ser jag gitarren som vinnare, och det är även min högst opartiska åsikt. ;) (Men det vore fett kul att kunna spela piano :D )
danjl
Tue 11 Sep 2007 23:16
jag köper alla argument utom det med effekterna, för en synth (som jag tycker motsvarar en elgitarr någorlunda) kan åstadkomma ungefär det som elgitarren kan. Dessutom ger pianot större möjligheter att arbeta med basen i ett komp och därmed få det fylligare, men å andra sidan kan gitarren spela komp på ett rytmiskt sätt som pianot inte passar till på något sätt. (och det vore fett kul att kunna spela gitarr också ;P)
Anonymous
Tue 11 Sep 2007 23:11
Vilket är bäst? Värdesätter du musikinstrument? Har du gått och blivit tokig? Alla instrument är lika mycket värda. Det är mycket mer värt än människor. BLÄ!!!!!!
danjl
Tue 11 Sep 2007 23:12
som jag skrev, jag är egentligen inte ute efter att hitta en vinnare, jag tycker bara att det är en kul grej att höra vad folk tänker och tycker. Och nej, jag skulle vilja säga att jag värdesätter människor mer än musikinstrument eller för den delen allt annat på jorden.
skumm-olle
Tue 11 Sep 2007 22:01
kom förresten på att jag spelade en låt på mitt senaste beting där melodin fanns med samtidigt som jag spelade ackorden, så anki blev nu knäckt. (det vart iofs inte i, som tidigare nämnt, samma omfång som om det vore spelat på piano. men...)
danjl
Tue 11 Sep 2007 22:02
hahaha, japp hon är knäckt som en fura :P Men vi får vara snälla mot henne :)
skumm-olle
Tue 11 Sep 2007 21:28
mm... men jag tror inte att det blir samma klang på ett piano som på en gitarr med öppen stämmning. förresten, klart att det inte blir det, gitarr o piano klingar sälla likt :P men gitarrens klang äger iallafall pianot fett :D
skumm-olle
Tue 11 Sep 2007 21:20
men daniel, ditt argument mot gustav hålle ju inte heller. det är ju gitarr o piano som diskuteras, inte gitarr o mungiga, eller andra lätt-bärbara instrument. dessutom är det en fördel att kunna stämma gitarren. man kan tex få till s.k. öpnna stämmningar som låter riktigt tjusigt (har btw ett arr. på red haired boy i öpppenstämmning, snyggt!). och hur lätt är det att benda en ton på pianot? jag tycker peronligen att gitarer är mycket snyggare än pianon också ;)
danjl
Tue 11 Sep 2007 21:21
hahaha, där knäckte du mig lite ;)
Ja, benden håller jag med om att jag saknar ibland, men det löser man med en pitchbender på en synth ^^ Och ja, en gitarr är snyggare än ett piano, men en flygel tycker jag allt klår gitarren! :) Däremot köper jag inte det med öppna stämningar, för på piano kan man ju ta ett ackord i princip hur man vill (men jag vill höra arret :D)
Ja, benden håller jag med om att jag saknar ibland, men det löser man med en pitchbender på en synth ^^ Och ja, en gitarr är snyggare än ett piano, men en flygel tycker jag allt klår gitarren! :) Däremot köper jag inte det med öppna stämningar, för på piano kan man ju ta ett ackord i princip hur man vill (men jag vill höra arret :D)
Anonymous
Tue 11 Sep 2007 21:03
Bah! Det är ingen nackdel att stämma om gitarrer, det är bara kul och ger lite mer spänning..
Prata med Magnus, han spelar melodi o kompar sig själv samtidigt.. Tror även Jonatan Nordeborn har ngn bra film på en kille med en fin förstärkare som göra samma sak.. BASTA!
Prata med Magnus, han spelar melodi o kompar sig själv samtidigt.. Tror även Jonatan Nordeborn har ngn bra film på en kille med en fin förstärkare som göra samma sak.. BASTA!
danjl
Tue 11 Sep 2007 21:04
jodå, det tror inte jag är några problem, och Magnus kan det mesta på gitarr så.. Haha, "lite mer spänning" :P Kan hålla med om det, men vette sjutton om man vill ha den spänningen under en konsert :P Men å andra sidan går det lätt att göra något åt en ostämd gitarr medan ett ostämt piano är lite träligare ^^
danjl
Tue 11 Sep 2007 21:02
jag kan ju fylla på med två argument som jag har fått från annat håll:
"piano är det vackraste sättet en person kan uttrycka sina känslor på"
"det sexigaste som finns är killar som spelar gitarr och sjunger"
Frågan är ju vem som var mest seriös..
"piano är det vackraste sättet en person kan uttrycka sina känslor på"
"det sexigaste som finns är killar som spelar gitarr och sjunger"
Frågan är ju vem som var mest seriös..
annjoh
Tue 11 Sep 2007 20:51
om man ska hålla på sådär så måste det ju smälla högst att sjunga i så fall... Ett piano måste man inte hålla på och stämma om hela tiden, och man kan spela två olika stämmor samtidigt. Dessutom kan man inte spela melodin och kompa med ackord samtidigt på en gitarr(har ialla fall aldrig träffat på nån som har gjort det)
danjl
Tue 11 Sep 2007 20:52
jo det går, men inte riktigt i samma utsträckning... Och ja, sång tycker jag smäller otroligt högt :P
Gustav
Tue 11 Sep 2007 20:30
gitarr är ju helt klart bättre.. jag menar, hur lätt är det att ta med sig ett piano liksom!? :P en gitarr därimot, man kan ju ta med den ööööööverallt! PLUS, man får ett musikskåp! :D
danjl
Tue 11 Sep 2007 20:31
oj, vad synd att jag inte har ett då... Utan två! :D (och ditt argument håller inte, för då säger jag att mungiga är bättre än gitarr då, för det är lättare att ta med sig ^^)
41 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/danjl/93778828/