Thursday 14 February 2013 photo 1/1
|
Foto: Ekaterina Druz - equine-photo.net
(Eftersom att jag inte är hemma så blir det inte en egen bild)
"Jag äter mina vänner & är stolt över det! :)"
Jag kanske är elak, eller hård, men vad är grejen med hästfolk som äter sina vänner (hästar, alltså) och stoltserar med det?
Hur kan man vara i stallet, sköta och träna (älska?) sin lojala vän, och sedan gå hem och äta ett djur av samma art?
Och hur kan man vara stolt över det, skriva det och i princip skryta att man, som hästmänniska, äter den art man säger sig älska?
Vad är grejen?
Omoraliskt. Ibland är människor så himla illojala. Vi tycker att vi är en sådan fantastisk och underbar art, men något vi inte verkar kunna är att vara lojala, uppskatta våra vänner och inte äta upp dem..
Alla får självklart äta vad dem vill, men man borde fundera på om det verkligen är så moraliskt. Och hur mycket älskar man sin häst, och hästar som art, om man utan skrupler kan äta dem?
Moralen idag verkar knappt existera.
Annons
Comment the photo
lillamillann
Mon 4 Mar 2013 16:48
själv tycker jag att det är lika fel med vilket kött man e äter. Jag tycker det är minst lika fel att äta tex kyckling, ko osv som att äta häst.
(är vegitarian)
(är vegitarian)
kossakossamuuu
Mon 18 Mar 2013 14:07
Håller med! För mig handlar det inte om vilket djur jag äter utan hur djuret har levt. Oftast äter jag dock inget kött. m
MsPositive
Sun 17 Feb 2013 23:16
Jag tycker om kossor älgar renar och grisar men jag sätter i mig deras kött ändå. Varför ska det här bli en så stor grej! Jag skulle kunna äta katt i kina om jag var där. men det är väll en annan sak om man skulle äta sina egna katter eller hästar eller vad det kan vara som man haft en relation till. det känns lite som kannibalism.
men jag tycker kött som kött. varför är det mer okej att äta visst kött men inte annat. är kossor, grisar, älgar, renar osv på något sätt mindre värda än hästar?
men jag tycker kött som kött. varför är det mer okej att äta visst kött men inte annat. är kossor, grisar, älgar, renar osv på något sätt mindre värda än hästar?
Ganadora
Sat 16 Feb 2013 20:18
Den bästa texten jag läst på länge! Du satte huvudet på spiken.
Håller med dig till 100%
Håller med dig till 100%
ironygirl
Fri 15 Feb 2013 20:10
jag är vegetarian och har varit i flera år, jag har gett upp att försöka diskutera sånthär med "köttätare" :)
Changrila
Thu 14 Feb 2013 22:48
Jag själv ser hellre att folk äter upp sin egna häst än att folk äter kyckling stup i kvarten. Äter man ett djur som växt upp på gården hemma, gården bredvid osv, ja då vet man hur djuret haft det och kan försäkra sig om att det haft ett bra liv innan det blir mat. För mig är det tusen gånger mer "att vara djurvän" än att ha massor av husdjur och säga sig vara djurvän för att man tar hand om dem, samtidigt som man köper djurmat som innehåller helt okänt kött och själv äter kött från djur som lidit från dagen de fötts till dagen då de dött.
Kyla
Thu 14 Feb 2013 18:42
Innan köttskandalen dök upp så fanns fortfarande de hästälskare som åt hästkött. Och det gjorde de för att hästarna inte skulle gå till spillo när de slaktas. Det är ju ändå minst 150kg kött = mat. För vad som händer med de flesta hästar som slaktas är ju att de eldas upp till att bli värme tillsammans med våra vanliga hushållssopor. Vilket sätt att sluta på känns egentligen det bästa att stödja? Ett där man kan ta tillvara på det allra sista av hästen eller det som gör att den försvinner i en hög av sopor?
Det är rätt vanligt inom djurvärlden att man både äger och äter upp sina djur. Tex minigris och kaninuppfödare (inte för sällskap och hoppning men de andra). Att vårda ett djur och sen äta upp det är ju om inte annat det bästa sättet att få bra kött som man till 100% vet att det har haft ett bra liv. Klart att det kan ta emot att äta något som har haft ett namn, men typ... Hellre spara än slösa?
Det är rätt vanligt inom djurvärlden att man både äger och äter upp sina djur. Tex minigris och kaninuppfödare (inte för sällskap och hoppning men de andra). Att vårda ett djur och sen äta upp det är ju om inte annat det bästa sättet att få bra kött som man till 100% vet att det har haft ett bra liv. Klart att det kan ta emot att äta något som har haft ett namn, men typ... Hellre spara än slösa?
Wingates
Thu 14 Feb 2013 22:50
Jag håller med dig Kyla.
Jag skulle inte äta mitt eget husdjur, men jag tycker inte jag kan bara äta vissa sorters kött - det om något är hyckleri.
Jag skulle inte äta mitt eget husdjur, men jag tycker inte jag kan bara äta vissa sorters kött - det om något är hyckleri.
Horfidia
Thu 14 Feb 2013 16:13
Blir sjukt irriterad över alla idioter som skriver här utnder att det är ett "jävla tjöt" kring detta över alla hästmänniskor. Det är väl inte så himla konstigt? Men de som inte rider eller inte har någon som helst uppfattning om vilket relation man får med sin häst har ingen aning om vad de snackar om. För det skulle vara EXAKT samma sak som att käka sin hund eller katt. För HÄSTMÄNNISKOR, kan jag ju antyda för er som saknar empatisk förmåga.
Sen kan jag ju säga att om jag nu inte vart hästmänniska och hade häst, skulle jag säkert inte ha något emot det. Men det var inte vad du skrev om.
Hehe, förlåt om jag irriterar mig lite. En vettig människa verkar du vara, en duktig sådan också! Keep on doing the good photojob :D
Sen kan jag ju säga att om jag nu inte vart hästmänniska och hade häst, skulle jag säkert inte ha något emot det. Men det var inte vad du skrev om.
Hehe, förlåt om jag irriterar mig lite. En vettig människa verkar du vara, en duktig sådan också! Keep on doing the good photojob :D
Felill
Fri 15 Feb 2013 15:17
Haha, det är väl tur att någon håller med mig i alla fall ;) Och tack, detsamma ^^
Anonymous
Fri 15 Feb 2013 17:16
Jag har haft kaniner, trots det åt jag kanin.
Jag hjälpte till att flaskmata små lamm som tackorna inte ville ha och skötte om dem tills hela deras liv, men jag åt även fårkött.
Jag red förut, och trots det åt jag hästkött. Eller ja, det fanns ju inte särskilt mycket hästkött någonstans, men hursomhelst.
Bara för att man inte känner någon betyder det väl inte att man borde vara ett arsle mot dem?
Verkar ju folk folk tänker så. Rider man, ska man inte äta häst. men däremot allt annat levande är det fritt fram med. För vadå, inte behöver man vara empatisk mot något annat djur än ett som gör en nytta!
Man ska nog inte snacka om empati om den inte ens sträcker sig utanför ens närmsta intresse.
Jag hjälpte till att flaskmata små lamm som tackorna inte ville ha och skötte om dem tills hela deras liv, men jag åt även fårkött.
Jag red förut, och trots det åt jag hästkött. Eller ja, det fanns ju inte särskilt mycket hästkött någonstans, men hursomhelst.
Bara för att man inte känner någon betyder det väl inte att man borde vara ett arsle mot dem?
Verkar ju folk folk tänker så. Rider man, ska man inte äta häst. men däremot allt annat levande är det fritt fram med. För vadå, inte behöver man vara empatisk mot något annat djur än ett som gör en nytta!
Man ska nog inte snacka om empati om den inte ens sträcker sig utanför ens närmsta intresse.
Horfidia
Sat 16 Feb 2013 16:13
Det jag skrev om handlade om min åsikt, det jag irriterar mig på är som Felill skrev i sin text, folk som stolterar över det. Om man nu vet som du själv skrev, att folk reagerar och provoceras utav det finner jag ingen anledning till att hålla på, jag menar, hur svårt kan det vara att hålla käften?
Jag bryr mig inte om vad umgås med och sedan äter och inte, varför skulle det vara viktigt för mig? Själv verkar du inte ha någon emapti utanför ditt egna intresse så du kan ju tänka över dina egna ord.
Och vad menar du med "Bara för att man inte känner någon betyder det väl inte att man borde vara ett arsle mot dem?" ? Förstår inte riktigt.
Jag bryr mig inte om vad umgås med och sedan äter och inte, varför skulle det vara viktigt för mig? Själv verkar du inte ha någon emapti utanför ditt egna intresse så du kan ju tänka över dina egna ord.
Och vad menar du med "Bara för att man inte känner någon betyder det väl inte att man borde vara ett arsle mot dem?" ? Förstår inte riktigt.
kossakossamuuu
Mon 18 Mar 2013 14:09
Jag har relation till alla djur jag har hand om och tycker därför inte att det är värre att äta hästkött.
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 14:52
Ja förstår helt din vinkel men om ett djur endå dör varför inte använda de kött man kan för vi föder ju endå upp grisar o kor till att slakta dom så vi kan äta, de e ju lika mkt värde i ett sånt djur som i en häst, vf e de då ingen som reagerar på att vi äter kor o grisar? Ja tkr de är onödigt o kasta kött som är ätbart, samma sak me kor när man endå slaktar dom kan man ju lika bra använda deras skinn ist för dom på minkfarmer där dom föds upp endast för skinnet MEN samtidigt skulle ja aldrig kunna äta min egna hund. Så i den frågan e man lite fram o tillbaka på, ja förstår samtidigt som köttet går till spillo om dom endå slaktas av annan anledning.. Så ist för o kasta kött andvända de men sen att slakta en hest just för köttet mjaaaee men samtidigt de e ju de vi gör mot kor o grisar... De konstiga e ju vf vi inte säger nått när de gäller kor o grisar vad är de för skillnad igentligen dom har ju oxå värde :p jaa sättet människor ser på världen förvånar mig ibland :p
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 14:55
Ja skulle heller aldrig o välja att köpa häst kött o äta.. De tar emot
Horfidia
Thu 14 Feb 2013 16:04
Men hon menade just "hästfolket" som rider och verkligen umgås med sin häst som tillslut blir ens vän. Hon skrev inte någonstans att det är lika bra att slänga köttet? (Jag vet att de nu gör detta med den där lasagnen eller vad det nu var).
Det är skillnad att äta hästkött om du inte är en hästmänniska eller om du är en. Kan jag berätta med erfarenhet :). Det skulle vara lika oacceptabelt som att äta katt för mig.
Det är skillnad att äta hästkött om du inte är en hästmänniska eller om du är en. Kan jag berätta med erfarenhet :). Det skulle vara lika oacceptabelt som att äta katt för mig.
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 17:53
ja sa bara mina tankar kring den frågan, ja förstår mkt väl att folk kan göra så men ja skulle aldrig kunna äta en häst inte ens nu när ja inte "umgås" med hästar, ja menar bara på att andra folk har så knasiga synpunkter som tex att äta sin egna häst... de tkr ja e idiotiskt samtidigt som ja tycker att kött är endå kött MEN jag själv skulle aldrig kunna äta en häs o ja har aldrig ägt en häst , sen spelar de ingen roll om ja e häst människa elr inte ja tycker folk har idiotiska åsikter endå o som felicia skriver så tycker ja de e sjukt hur folk kan göra så men samtidigt kött är kött om du förstår mig sen e de ju andra folk som jag inte förstår deras syn när dom har en häst o lixom de e endå ett djur, för ja skulle då ALDRIG kunna säga ja men min hund dog idag ska vi steka den till middag? haha förstår du mig (vet at ja har svårt o formulera mig i ord o att de kan bli lite tokig men ja förstår bara inte folk som tänker så MEN samtidigt är det kött MEN jag tycker fortfarande att de e knäppt o äta hästkött asså ja skulle inte kunna smaka på de frivilligt för de känns helt fel o äta en häst! :)
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 17:55
ja har varit en häst människa har dock ALDRIG ägt en egen häst men jag FÖRSTÅR att de är skillnad men även fast ja inte längre är en så hästmänniska skulle ja fortfarande inte vara riktigt okej med att äta häst, ja kmr heller aldrig nånsin äta ekkorre elr groda elr nått annat litet djur haha :P i mitt huve känns de fel
Fredrika Essgärde
Thu 14 Feb 2013 13:46
Jag har inga problem med att äta hästkött, även om det nästan aldrig förekommer. Är det omoraliskt så är det för mig i så fall lika omoraliskt att äta kött från andra djurarter. Jag skulle dock aldrig kunna äta en individ som jag känner och det gäller alla djurarter.
Att jämföra med att äta hund känns dumt då hund är ett rovdjur och vi är inte gjorda för att äta rovdjur. Rovdjur innehåller för mycket gifter och därför vill ett rovdjur aldrig äta ett annat rovdjur.
Att jämföra med att äta hund känns dumt då hund är ett rovdjur och vi är inte gjorda för att äta rovdjur. Rovdjur innehåller för mycket gifter och därför vill ett rovdjur aldrig äta ett annat rovdjur.
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 13:42
Nu äter ju inte jag kött men om jag skulle ha kor, får och grisar skulle jag ändå inte kunna tänka mig att äta mina egna djur. Jag har full sympati för de producenter som gör det, och det är jättebra att de själva kan garantera ett riktigt gott liv åt sina djur. MEN det strular till sig i mitt huvud, jag skulle inte skilja på en ko och en hund, och därav skulle jag inte kunna titta på min ko och slakta den trots att det är min egen. I så fall skulle jag hellre köpa av grannens, så länge jag var säker på att de haft ett lika gott liv som om det vore jag själv som tog hand om dem. :)
Felill
Fri 15 Feb 2013 15:21
Jag håller helt med dig, jag har kanske uttryckt mig dumt. Jag har en nära relation till hästar, och därför vill jag inte äta hästar, de är som sagt vänner. Om jag hade kor, grisar eller höns och fick samma relation till dem skulle jag inte vilja äta någon ur den arten heller. Men som du säger så förstår man samtidigt dem som gör det, men ändå inte.
Och vi brukar köpa från vänner som har egna gårdar och behandlar djuren jättebra.
Och vi brukar köpa från vänner som har egna gårdar och behandlar djuren jättebra.
Anonymous
Fri 15 Feb 2013 15:38
Bra det :) jag riktade inte min kommentar just mot dig, jag ville bara uttrycka min åsikt haha ^^
HobbyMupp
Thu 14 Feb 2013 12:38
Tja, du vet vad jag tycker. Enligt mig är de liv allihopa som jag inte känner, med samma värde. Det tycker jag är det enda moraliska. :)
Men så vill jag ju inte äta kött alls just pga det.
Men så vill jag ju inte äta kött alls just pga det.
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 10:22
äsch jag tycker det är lite överspelat. hästar är som vilket annat djur som helst. själv äter jag det av anledningen att jag inte gillar smaken, men tycker det är löjligt att det är en sån stor grej av hästarna.
Burger King blev påkomna med att sälja delvis hästkött i hamburgarna och hästmänniskorna fullständigt rasade över hur man kunde göra så, men välkommen till verkligheten, det finns säkert 2 andra sorters kött i hamburgarna också.
Och om något så är dubbelmoral att tycka synd om hästarna samtidigt som kor, grisar, får här i hela landet säljs i coops kyldiskar. men de är väl ''bara bonddjur'' antar jag för vissa.
Burger King blev påkomna med att sälja delvis hästkött i hamburgarna och hästmänniskorna fullständigt rasade över hur man kunde göra så, men välkommen till verkligheten, det finns säkert 2 andra sorters kött i hamburgarna också.
Och om något så är dubbelmoral att tycka synd om hästarna samtidigt som kor, grisar, får här i hela landet säljs i coops kyldiskar. men de är väl ''bara bonddjur'' antar jag för vissa.
SaQ
Thu 14 Feb 2013 20:19
Tittar man på en förpackning står det ju "Ursprung: land" och inget mer, hur kan man då veta hur kon haft det?
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 21:15
Du kan ju inte på allvar sitta och säga att du kan äta nötkött för att de föds upp för att dö?
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 21:23
Oooooooch hästen har ju förhoppningsvis haft ett najs liv, sprungit runt i en hage, blivit medgosat, stulat runt i skogen med en ryttare, umgåtts med hästkompisar eller dylikt beroende på vad det nu var för häst.
KORNA däremot, de har stått i småa kättar, ingen som brytt sig om dem mer än som pengaproduktion och har fått äta speciellt skitfoder som ska vara så billigt och proteinrikt som möjligt.
Då äter jag hellre hästen som haft ett värdigt liv.
Och det är verkligen inte lätt någonstans att ta reda på var kon kommer ifrån. De samlas ihop och blir till köttfärs alla möjliga på samma plats.
Hur är då det bättre än något annat?
KORNA däremot, de har stått i småa kättar, ingen som brytt sig om dem mer än som pengaproduktion och har fått äta speciellt skitfoder som ska vara så billigt och proteinrikt som möjligt.
Då äter jag hellre hästen som haft ett värdigt liv.
Och det är verkligen inte lätt någonstans att ta reda på var kon kommer ifrån. De samlas ihop och blir till köttfärs alla möjliga på samma plats.
Hur är då det bättre än något annat?
Fredrika Essgärde
Fri 15 Feb 2013 16:07
Horfidia: Jag tror inte att någon här har irriterat sig på att en del hästmänniskor inte äter hästkött, jag förstår mycket väl varför många väljer att inte göra det. Att man däremot som hästmänniska som inte har något emot att äta hästkött blir kallad illojal och omoralisk är nog det som får de flesta att bli irriterade ;)
JajjeBjern
Thu 14 Feb 2013 09:43
inte för att vara sådan, men är inte kor, får, grisar och höns likadant? Uppfödarna tar hand om dem, älskar dom, men hästar står högre upp iaf? (givetvis menar jag de uppfödare i något mindre skala). Jag älskar kor men ändå kan jag äta en riktig härlig nötstek! :)
Felill
Thu 14 Feb 2013 11:27
För mig är det inte likadant, nej. Jag tycker om kor, grisar och höns, men jag har inte samma relation till de djuren. Jag älskar hästar, de är underbara djur, och för mig är de mina vänner. De andra arterna blir inte samma sak för mig, även om det kan kännas fel ibland att äta kött i övrigt så är det en helt annan sak än att äta hästkött
Pjox
Thu 14 Feb 2013 15:42
Det är kanske inte samma sak för dig men för dom som föder upp andra djur. Köttbönder älskar och tar hand om sina djur men kan ändå äta dom. Och då kan det till och med vara samma individ man älskar som man äter.
Stanley
Thu 14 Feb 2013 09:40
Fast nä.. Anser inte att man är illojal bara för att man äter kött från en djurart som man älskar.. Man måste skilja på levande djur och mat.. Hästen du rider, tar hand och och älskar är inte hästen på ditt matbord, hästen slutar vara den hästen samma sekund livet släcks.. Den du älskar sitter inte i köttet, utan i "själen", personligheten och dina minnen..
Om vi säger såhär.. Om du får 3 likadana köttbitar upplagda framför dig skulle du aldrig kunna veta vilken köttbit som kom från "din" häst och vilka som kommer från andra. = Det är inte "din" häst längre, utan en köttbit, som alla andra..
Och ska man ha den inställningen som du skriver om så kan man ju absolut inte äta nötkött eller fläsk eller något kött från djurarter man gillar/älskar.. Och är man en person som älskar alla djur kan man inte äta kött alls.. Är man en naturälskare kan man inte äta något från naturen.. eller något som skadar naturen.. Utan att vara illojal och omoralisk..
Och nä, Jag är inte illojal eller omoralisk bara för att jag utan problem kan äta kött från en djurart jag älskar..
(Nu äter jag dock inte hästkött eftersom jag inte tycker att det smakar gott)
Du får självklart ha din åsikt, men jag håller inte med..
Om vi säger såhär.. Om du får 3 likadana köttbitar upplagda framför dig skulle du aldrig kunna veta vilken köttbit som kom från "din" häst och vilka som kommer från andra. = Det är inte "din" häst längre, utan en köttbit, som alla andra..
Och ska man ha den inställningen som du skriver om så kan man ju absolut inte äta nötkött eller fläsk eller något kött från djurarter man gillar/älskar.. Och är man en person som älskar alla djur kan man inte äta kött alls.. Är man en naturälskare kan man inte äta något från naturen.. eller något som skadar naturen.. Utan att vara illojal och omoralisk..
Och nä, Jag är inte illojal eller omoralisk bara för att jag utan problem kan äta kött från en djurart jag älskar..
(Nu äter jag dock inte hästkött eftersom jag inte tycker att det smakar gott)
Du får självklart ha din åsikt, men jag håller inte med..
Devinshed
Thu 14 Feb 2013 12:04
Jag håller med er här också. Dock skulle jag aldrig vilja äta hästkött, jag har aldrig smakat och vill som sagt inte, just för att jag skulle känna så som Felicia beskriver. Jag skulle känna mig illojal och omoralisk. Nu menar jag inte att dessa känslor skulle väckas för att jag älskar hästar, jag gillar alla djur, och jag äter utan problem annat kött.
Men hästarna är som mina familjemedlemmar, precis som katterna och hundarna. I min värld skulle det vara helt fel att äta dem - för överlevnad, okej, men inte annars.
Och jag kan förstå att nötuppfödare gärna äter sitt kött, då de vet varifrån djuren kommer och att de har det bra. Men det skulle jag aldrig kunna om jag vore en nötuppfödare. Kanske andra uppfödares djur, men inte mina egna. Då skulle de dåliga känslorna komma och maten skulle bara bli stor och klumpig i munnen. För de här djuren var mina familjemedlemmar som jag fött upp, matat varje morgon och tagit hand om.
Men hästarna är som mina familjemedlemmar, precis som katterna och hundarna. I min värld skulle det vara helt fel att äta dem - för överlevnad, okej, men inte annars.
Och jag kan förstå att nötuppfödare gärna äter sitt kött, då de vet varifrån djuren kommer och att de har det bra. Men det skulle jag aldrig kunna om jag vore en nötuppfödare. Kanske andra uppfödares djur, men inte mina egna. Då skulle de dåliga känslorna komma och maten skulle bara bli stor och klumpig i munnen. För de här djuren var mina familjemedlemmar som jag fött upp, matat varje morgon och tagit hand om.
indigoparaflax
Thu 14 Feb 2013 12:13
Ja, det är nog olika från person till person det där, precis som med mycket annat :) Jag har inga moraliska problem med att äta hästkött, annat än att jag inte gillar kött i största allmänhet så det skulle bara kännas dumt att käka kött som det ändå är så låg omsättning på här i Sverige. Jag har ätit hönor jag matat och klappat och ja, jag antar att det ahr mycket med kanske ... vad ska man säga. Typ vana? För mig tar det inte emot att äta en höna som vi slaktat på gården hemma, och det tar inte emot att äta vilt som min pappa skjutit i skogen, så jag tror inte jag skulle ha något emot att äta eget kött heller (hade ju inte sagt emot att få bli bonde med köttdjur, så att säga). Men jag kan samtidigt förstå om och varför det tar emot för andra.
ObzidiaN
Thu 14 Feb 2013 12:25
Håller med Linn. Har smakat hästkött utan att veta att det var hästkött och tyckte inte om smaken och absolut inte efter att jag fick reda på att det var häst. Eftersom jag har mina ponnyer precis hemma hos mig och de delvis ibland faktiskt är inne i vårt hus som våra hundar och katter så skulle jag aldrig kunna tänka tanken.
Bör kanske tillägga att jag bodde vid en bondgår som liten där de födde upp kor till slakt och jag har inte ätit nötkött på 13 år sen dess just för att jag hade en så nära relation till dem.
Bör kanske tillägga att jag bodde vid en bondgår som liten där de födde upp kor till slakt och jag har inte ätit nötkött på 13 år sen dess just för att jag hade en så nära relation till dem.
SaQ
Thu 14 Feb 2013 09:33
De kanske är stolta över att de inte har en sådan extrem dubbelmoral som alla de som äter kor men inte hästar har? (:
Felill
Thu 14 Feb 2013 11:18
Eller "relation till kor som art" var dåligt skrivet. Jag har ingen relation alls till kor, vilket är vad det hela handlar om, så förstår inte riktigt grejen? ;)
SaQ
Thu 14 Feb 2013 12:02
Du anser att hästar är mer värda än andra djur, men de som du klagar på gör det uppenbarligen inte.
SaQ
Thu 14 Feb 2013 14:23
Hästfolk är ju lika lite vän med alla hästar som jag är med alla människor.. Du säger att det är fel att äta häst om man gillar häst, baserar du det på någonting annat än känsloargument? Således tycker inte jag att du har någon rätt att plädera för andra vad de ska äta, eller nedvärdera deras moral. Och tycker du verkligen det är bättre att stödja industriell uppfödning än att äta en älskad familjehäst?
Anonymous
Thu 14 Feb 2013 09:29
Jag kan verkligen inte förmå mig att äta hästkött, jag vägrade till och med äta när jag var på Island och det kom fram någon köttgryta som de vägrade tala om vad det va i :P
58 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/felill/512934864/