Saturday 19 May 2012 photo 1/1
|
*Inget med bilden att göra*
Vet ej fall det bara är jag som blir ''mobbad'' för detta, men har någon eller några någonsin sagt till dig ''du är djurplågare''? Jag har haft 3 olika och ingen av dom har kollat på western och jag brukar ju fråga dom varför dom tycker så och då svarar dom tillbaka som t.ex. ''Ni använder såna där sporrar'' och ärligt talat, dom som rider hoppning, trav, galopp, dressyr använder också sporrar, spö och ibland väldigt skarpa bett och ibland kollar dom ju betten i western... Avskyr sådana människor som säger att man är djurplågare för man rider western, men dom har inte ens sett det med egna ögon!! Någon mer än jag som råkat ut för detta?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 500D
Focal length 50 mm
Aperture f/1.8
Shutter 1/320 s
ISO 1600
Comment the photo
Emma
Sun 16 Jun 2013 18:37
haha men wesernsporrar kittlar ju det är det som är meningen när man rullar dom. hoppsporrar är ju fasta o dom trycker ju in dom med en pinne som gör svinont! har testat skillnaden på mig själv och hoppsporrar gör grymt ont!!
Tigerstar
Sun 10 Jun 2012 20:48
På den Westernridskolan jag red på sa tränaren de till mig för jag frågade den frågan om de är farligare och rida med såna "westernsporrar" , svaret jag fick va: Dem sporrarna vi har är mycket mildare än vanliga sporrar som är med i dressyr och hoppning, för där är det en pigg som oftast träffar samma punkt och det är som att peta dig med en pinne på nästan samma ställe. medan dem sporrarna som används i western är mildare för att dem snurrar, man drar ju inte i med dem mot hästens mage utan när man trycker med sporrarna mot magen så snurrar sig den här plattan uppåt och på det sättet blir de inte lika irriterande för hästen.. Men som sagt jag hörde det från henne, själv har jag inte någon erfarenhet så rätta mig om ja kanske har fel :P..
Fubar
Sun 20 May 2012 16:09
Haha, hadde en studie/yrkes vägledare förra terminen (går hästgymnasium) som frågade mig och en kompis vad som var så bra med western, och när vi svarade att det var så harmoniskt och trevlig stämning och bra inställning till hästarna som går bra i en bekvämare ställlning än tex dressyr utan massa hjälpmedel eller någon som drar
fick vi svaret; "Ja med det är väl inte så konstigt, sånna hemska bett som de har att de inte behöver dra så hårt"
Ha ha ha... Blev lite ställd..
Jäkla dressyr kärringar x)
fick vi svaret; "Ja med det är väl inte så konstigt, sånna hemska bett som de har att de inte behöver dra så hårt"
Ha ha ha... Blev lite ställd..
Jäkla dressyr kärringar x)
Ellen A.♥
Sun 20 May 2012 18:34
haha ja det har jag också undrat. alla säger att dressyr är så hemskt för att man drar/håller hela tiden i munnen, men varför har man så kraftiga bett i western om man inte ska behöva ta dom alls i munnen?:p
Patch
Sat 19 May 2012 19:08
Nästa gång någon klagar på dina sporrar kan du bara säga att de skall hålla käft, därför att westernsporrar är (oftast) mycket snällare än vanliga allroundsporrar då de snurrar och inte skrapar mot hästens sida.
Mariielinnea
Sun 20 May 2012 11:23
Ja, men det finns ju idioter till allt och när man säger det till dom så ger dom en spydig kommentar tillbaka och när det är så så brukar det oftast vara 5 stycken mot mig och jag är själv, vilket inte borde vara så... Men jag ska säga så nästa gång dom hackar ner på western ridningen igen =) Tack
Patch
Sun 20 May 2012 11:31
Äh, skit i dem bara. De har bara inget vettigare för sig :) om du struntar i dem blir det inte längre kul att mobbas och då slutar de :)
Ellen A.♥
Sat 19 May 2012 17:39
haha det brukar mest vara folk som säger att hopp,trav, galopp o dressyr som är djurplågeri men inget utav dem är det egentligen utan det beror helt på hur ryttaren gör. ;)
Essum
Sat 19 May 2012 17:21
western ska man ju göra så små rörelser som mörligt man rider på korta tyglarm.m
Men hoppning dresyyr, och allt annat. är det ju spö sporrar korta tyglar stora rörelser m.m :)
Jag föredrar helst western:)
Men hoppning dresyyr, och allt annat. är det ju spö sporrar korta tyglar stora rörelser m.m :)
Jag föredrar helst western:)
NaturalSavvy
Sat 19 May 2012 21:05
''western ska man ju göra så små rörelser som mörligt man rider på korta tyglarm.m'' - man strävar ju efter att kunna rida nmed långa tyglar ?
Anonymous
Sat 19 May 2012 15:17
haha oh shit vilka okunniga människor. Jag har inte råkat ut för det mer än att "gud dom har så skarpa bett och sporrar".. Fast jag rider nästan bara med tredelat eggbett ovch anser att sporrarna vi har är humanare och mindre plågsamma än vanliga.
JennaBju
Sat 19 May 2012 15:05
den westernhästen jag red var iallafall väldigt mycket mindre plågad än vad garanterat många andra hästar jag har ridit är! Hon svarade på minsta signal = jag red utan sporrar och tyglar ibland dessutom har jag inte suttit på många hästar som älskat att jobba så mycket! Plågeri? Nja!
loveja
Sat 19 May 2012 13:46
Western sporrar är mycket snällare för att dom är lösa och då rullar man dom längs hästens sidor. Och vanliga sporrar är fatsa så dom trycker in mer på hästen iaf vad jag har hört.
Adoette
Sat 19 May 2012 12:24
Western har ju inte speciellt snälla bett eller sporrar, och westernhästar slits ut såå tidigt i livet(de som tränas och tävlas western) så det är en väldigt tuff sporty där man måste veta vad man håller i.
Adoette
Sun 20 May 2012 16:02
Skulle alla grenar ridits barbacka och i samma huvudlag skulle det vara svårt att se skillnaden ibland.
Och när man kollar på vart western kommer ifrån kollar man ju mest på sadeln. Westernsadeln skapades på island, westernridningen på antarktis??
Nej, de hörstammar ju från samma ställe, annars skulle det inte ens heta westernsadel.
Och när man kollar på vart western kommer ifrån kollar man ju mest på sadeln. Westernsadeln skapades på island, westernridningen på antarktis??
Nej, de hörstammar ju från samma ställe, annars skulle det inte ens heta westernsadel.
Mariielinnea
Tue 22 May 2012 18:23
Adoette: WHUT?! Vad spelar det för roll vart westernsadeln kommer ifrån? Och nu rider man inte barbacka, så du behöver inte ens nämna det -.-
Elin Kratz: Du har rätt, Det spelar knappt ingen roll vilken sadel man har, det är själva ridningen som är poängen! Inte sadeln, tränset, skorna osv.
Elin Kratz: Du har rätt, Det spelar knappt ingen roll vilken sadel man har, det är själva ridningen som är poängen! Inte sadeln, tränset, skorna osv.
Adoette
Tue 22 May 2012 18:55
Men det är ju helt logiskt.
Westernsadeln kommer ju från samma ställe och "sätt" som westernridning, annars skulle den inte ens kallas westernsadel.
Westernsadeln kommer ju från samma ställe och "sätt" som westernridning, annars skulle den inte ens kallas westernsadel.
Anonymous
Tue 22 May 2012 21:38
Funktionen för Westernsadeln är att den ska funka som boskapssadel. Det är lite ursprungsfunktionen, och det har till stor del varit största influensen på utseendet. Klart att det kommer från samma ställe då westernsadeln utvecklats för de olika westerngrenarna, vilket också gör att den kommer i olika modeller.
Däremot förstår jag inte riktigt vad sadeln har med ursprungsfrågan att göra? Det handlade om hur skadsamt westernridning var, och med en sadel som passar så ska inte det inverka.
Ang att man ibland knappt ser skillnad på westernridning och annan ridning om alla hade ridit i samma huvudlag och barbacka håller jag inte med om. Formen som ofta önskas i western ser ju helt annorlunda ut gentemot dressyrformen som önskas. Sättet man rider skiljer sig också åt. Sen finns det alltid de som rider mellanting eller inte rider i klassisk form alls, men tittar du på den fom som önskas inom engelsk ridning versus den som önskas inom tävlingsgrenar såsom pleasure, horsemanchip, reining etc så är det väldigt stor skillnad. Jag hade inte haft några problem att se skillnad även om de red barbacka o utan specifika huvudlag i formen som förespråkas inom grenarna iaf.
Däremot förstår jag inte riktigt vad sadeln har med ursprungsfrågan att göra? Det handlade om hur skadsamt westernridning var, och med en sadel som passar så ska inte det inverka.
Ang att man ibland knappt ser skillnad på westernridning och annan ridning om alla hade ridit i samma huvudlag och barbacka håller jag inte med om. Formen som ofta önskas i western ser ju helt annorlunda ut gentemot dressyrformen som önskas. Sättet man rider skiljer sig också åt. Sen finns det alltid de som rider mellanting eller inte rider i klassisk form alls, men tittar du på den fom som önskas inom engelsk ridning versus den som önskas inom tävlingsgrenar såsom pleasure, horsemanchip, reining etc så är det väldigt stor skillnad. Jag hade inte haft några problem att se skillnad även om de red barbacka o utan specifika huvudlag i formen som förespråkas inom grenarna iaf.
attempt
Sat 19 May 2012 11:14
Har faktiskt aldrig hört det :P Folk brukar mest säga att det ser så fridfullt och lugnt ut, iallafall till mig hehe. Utrustningen blir ju aldrig skarpare än vad personen som använder den är, så man ska inte dra alla över en kant, det finns bra och dåliga personer inom alla sporter. :)
Anonymous
Sat 19 May 2012 10:48
De är folk som dömer för fort som säger så. Men sen finns de ju folk i western, som i alla andra sporter, som använder sporrar och betten för mycket och för hårt som blir djurplågeri. Men jag tycker att i hoppning, dressyr använder man dem sporrarna och betten betydligt mer än i western. I western ska man ju inte ens röra dem skarpa betten utan man ska ju ha långa tyglar och använda vikt, röst och skänklar mest. I dressyr och hoppning anväder man tyglarna hela tiden på skarpa bett och sporrarna ska man ju helst sparka igenom magen på hästen...
Mariielinnea
Sat 19 May 2012 10:50
Ja exakt! Jag rider både western och hoppning och när jag tävlade i hoppning så var det djurplågare!
Anonymous
Sat 19 May 2012 10:41
alltså westernsporrar andvänder man oftast till att rulla lite på magen på hästarna (vad jag har hört iaf) men inom derssyr och hoppning så brukar vissa sitta och sparka hästen i magen med sporrarna och dom har spö dom slår hästen med och skarpa bett å allt som kan bli till djurplågeri! min åsikt iaf.
mlholm
Sat 19 May 2012 10:41
jag rider typ bara halvt så mot mig är det inte så.. men jag hör många som säger att western ryttare är djurplågare och jag håller då tamefan inte med!
89 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/gid3174194/505482715/