/ej-inloggad/show.html
Saturday 27 April 2013 photo 1/1
|
Ska man köpa? Någon som kan ge mig en liten recension eller så? ;) Är en Taurus 24/7 Co2 http://cabom.se/produkter/soft-air-guns/pistol-co2/taurus-24-7-co2-bax-soft-airgun,30161005
Annons
Taggad med
The photo has no tags
Geo tag
Part of an album
Camera info
Camera
Focal length mm
Aperture
Shutter
ISO
Date
Comment the photo
/ej-inloggad/comments.html
shohey
Sun 19 May 2013 17:03
kolla va fint !! BUda ! http://www.tradera.com/fint-armband-med-stenar-parlor--auktion_240104_182641656
Bennybira
Sun 28 Apr 2013 19:27
co2 pistoler är generellt bökigare än greengas.
Väl det system du gillar mest. Glock, 1911modeller, hicapa etc...
Sen beställer du hem en som du gillar kosmetiskt.
Hur gammal är du? O hur mycket vill du lägga på pistol?
Har du något mainweapon? O va ska du göra med den?
Spela eller plonka burkar?
Väl det system du gillar mest. Glock, 1911modeller, hicapa etc...
Sen beställer du hem en som du gillar kosmetiskt.
Hur gammal är du? O hur mycket vill du lägga på pistol?
Har du något mainweapon? O va ska du göra med den?
Spela eller plonka burkar?
ooossscccaaarrr
Sun 28 Apr 2013 20:28
Har nyligen fyllt 15 bast, tjatat på mina föräldrar sen jag var 13 =P Tänkte köra krig med den, min första softairgun sen ska jag köpa en heltäckande mask över huvudet sen tänkte vi inte köra med 0,20 kulor utan gå ner till 0,12 :P
absol
Mon 29 Apr 2013 23:37
om du kör 0,12 så kanske du inte vill ha en med bax och hop up, för de är designade att snurra en 0.2a så att den lätt lyfter och sen sjunker. kan du inte ställa om den så kommer 0.12an sticka uppåt som fan haha
ooossscccaaarrr
Tue 30 Apr 2013 11:43
Okej :P Någon som har testa Jericho 941 co2? :) Eller vet något om den? Den ser ju ut att vara ganska chill på om man tittar på reviews på yt :)
Bennybira
Wed 1 May 2013 20:28
Jag bestämmer inte vad du gör / inte gör...
Men om du inte fyllt 18 så är det ett brott mot vapenlagen att du innehar & använder denna airsoftbössa och alla anra.
Det är inte du utan dina föräldrar som kan åka dit på detta.. och det är ett straff som iblöand ger fängelse.
Tänk dig för noga innan du ber dina föräldrar bryta mot lagen....
Men om du inte fyllt 18 så är det ett brott mot vapenlagen att du innehar & använder denna airsoftbössa och alla anra.
Det är inte du utan dina föräldrar som kan åka dit på detta.. och det är ett straff som iblöand ger fängelse.
Tänk dig för noga innan du ber dina föräldrar bryta mot lagen....
Bennybira
Thu 2 May 2013 21:02
nej.
Lika illa som att du skulle springa runt med en riktig pistol utan licens.
Lika illa som att du skulle springa runt med en riktig pistol utan licens.
Anonymous
Sat 11 May 2013 00:26
Inhägnat område får han leka med den på. Precis som polisen inte kan ta dig för brott mot knivlagen om du har kniv på dig i eget garage på privat område :)
Bennybira
Sat 11 May 2013 19:11
Skitsnack.
Att äga en airsoft (effektbegränsat vapen) under 18bast är ett lagbrott. Punkt slut. Oavsett vart.
Samma gäller luftgevär.
Sen att snuten inte känenr att det är lönt att lägga tid på gör inte saken mer laglig!
Att äga en airsoft (effektbegränsat vapen) under 18bast är ett lagbrott. Punkt slut. Oavsett vart.
Samma gäller luftgevär.
Sen att snuten inte känenr att det är lönt att lägga tid på gör inte saken mer laglig!
Bennybira
Sat 11 May 2013 21:36
Man får lov att BRUKA ett effektbegränsat vapen t.ex i en luftskyttehall eller liknande.. men man får inte ÄGA ett under 18 år. Det är päronen som ska äga det, Förvara det, transportera det.
Sen ska föräldern eller annan vuxen alltid vara inom synhåll när den minderåriga sen brukar vapnet.
Detta skriver jag inte för att vara dryg eller så.. utan för att hobbyn jag älskar tar fett mycket stryk varje gång någon begåvad 12åring skjuter med sina kompisar mitt i bebyggelsen...
Sen ska föräldern eller annan vuxen alltid vara inom synhåll när den minderåriga sen brukar vapnet.
Detta skriver jag inte för att vara dryg eller så.. utan för att hobbyn jag älskar tar fett mycket stryk varje gång någon begåvad 12åring skjuter med sina kompisar mitt i bebyggelsen...
Anonymous
Sat 11 May 2013 21:47
Men vem vet vem som äger det om han brukar det? >.<
Det är en sådan sak som polisen isf måste kunna bevisa för att det ska vara olagligt.
Det är en sådan sak som polisen isf måste kunna bevisa för att det ska vara olagligt.
Bennybira
Sat 11 May 2013 22:28
Det skiter rubrikstidnignarna och nyheterna blanka an i.
Det är dåligt för hobbyn med minderåriga vapenbärare... Semn att vissa 16-17 åringar lika gärna kunde spelat och haft 20 bössor ... spelar ingen roll.
Det är lika illa som när epabönderna kör i 100 med sina nya traktorer... Det förstör för alla som vill göra något kul av sin hobby.
Jag vill inte att länsman ska komma på alla spel jag är på och kolla leg...
Det är dåligt för hobbyn med minderåriga vapenbärare... Semn att vissa 16-17 åringar lika gärna kunde spelat och haft 20 bössor ... spelar ingen roll.
Det är lika illa som när epabönderna kör i 100 med sina nya traktorer... Det förstör för alla som vill göra något kul av sin hobby.
Jag vill inte att länsman ska komma på alla spel jag är på och kolla leg...
ooossscccaaarrr
Sun 12 May 2013 10:08
Okej, men så jag har rätt så får man köra krig i en skog om ens förälder kollar på så är det ok? Eller får man ej skjuta på en allmän plats? Vet bara att man får skjuta om det gäller prickskytte och målsman kollar på :)
Bennybira
Sun 12 May 2013 14:17
Fråga ett nej. Är inte ens inhängnat.
Sen måste föräldern va så pass nära att den kan ingripa.
Alltså något steg bort .. gärna inom armlängd.
Du får fortfarande inte äga vapnet själv. Oavsett ändamål.
Går att få dispens för detta. Men det är ofta bara etablerade skytteföreningar som får det.
Sen måste föräldern va så pass nära att den kan ingripa.
Alltså något steg bort .. gärna inom armlängd.
Du får fortfarande inte äga vapnet själv. Oavsett ändamål.
Går att få dispens för detta. Men det är ofta bara etablerade skytteföreningar som får det.
ooossscccaaarrr
Sun 12 May 2013 17:28
Okej :( Fan va bittert! Men om man är 18 år får man ha den på sig och skjuta vart man vill eller? :)
Vilken ammo ska man ha till denna? Står ej i infon så tänkte att jag kunde fråga någon som var lite mera kunnig :)
0,12 eller 0,20? :)
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/skytte/airsoft/pistoler/kolsyra/taurus-pt99-airsoft-co2.html#Info
Vilken ammo ska man ha till denna? Står ej i infon så tänkte att jag kunde fråga någon som var lite mera kunnig :)
0,12 eller 0,20? :)
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/skytte/airsoft/pistoler/kolsyra/taurus-pt99-airsoft-co2.html#Info
Anonymous
Sun 12 May 2013 17:31
Nej du får inte ha den på dig och skjuta var du vill. Räknas fortf som ett vapen ^^
ooossscccaaarrr
Sun 12 May 2013 17:43
Okej, men jag får använda min airsoft och skjuta på en airsoft bana om jag är under 18 år och har målsmans tillstånd, right? :)
Bennybira
Sun 12 May 2013 21:01
Fortarande Nej....
Det år du inte.
Vissa banor har naggat lite på lagen och låtit minderåriga spela.. Men de har nog inte öppet mer.
Vänta tills du är 18. Du ska inte ens köpa kulor till den pistolen... för du ska inte ha den...
Det år du inte.
Vissa banor har naggat lite på lagen och låtit minderåriga spela.. Men de har nog inte öppet mer.
Vänta tills du är 18. Du ska inte ens köpa kulor till den pistolen... för du ska inte ha den...
ooossscccaaarrr
Sun 12 May 2013 21:44
Okej, är ju ganska sjukt att man inte får använda den på privata områden med målsmans uppsyn. Visst, det finns ju lagar för vissa anledningar men. Tror inte heller att polisen lägger ner tid på att åka runt och patrullera efter mindreåringar som spelar softair krig om det inte är någon som har ringt och klagat. Man tycker ju att så länge det är i en skog och det inte är några som rastar hundarna eller plockar svamp/bär så ska det ju inte vara några problem och om man har rätt utrustning/skydd.
Så om jag skulle vara hemma hos en kompis och skjuta lite softairgun på några pet burkar så har polisen rätt att bryta sig in genom huset och ge böter till föräldern?
Det finns väl ingen som säger att jag inte kan köpa kulor till den om jag bara ska ha den vid prickskytte på tomten med farsan bakom axeln? För det är ok vad jag vet. Känns lite tråkigt att vänta tre år.
Så om jag skulle vara hemma hos en kompis och skjuta lite softairgun på några pet burkar så har polisen rätt att bryta sig in genom huset och ge böter till föräldern?
Det finns väl ingen som säger att jag inte kan köpa kulor till den om jag bara ska ha den vid prickskytte på tomten med farsan bakom axeln? För det är ok vad jag vet. Känns lite tråkigt att vänta tre år.
Bennybira
Mon 13 May 2013 16:13
Ja det är "sjukt" men jag förstår verkligen varför.
Ja polisen får t.om. gripa dina föräldrar. Du kan bli gripen med airsoftvapen även om du är över 18. Har hänt ett flertal gånger.
Han får köpa kulorna... du får inte äga vapnet till att börja med.. så det är farsan som ska köpa.
Ja polisen får t.om. gripa dina föräldrar. Du kan bli gripen med airsoftvapen även om du är över 18. Har hänt ett flertal gånger.
Han får köpa kulorna... du får inte äga vapnet till att börja med.. så det är farsan som ska köpa.
ooossscccaaarrr
Mon 13 May 2013 16:09
Okej, man tycker ju att en fjäderdriven softair med utgångshastighet under 70 m/s inte borde göra så stor skada :/
Men åker mina föräldrar fast om jag bara har en softair i ryggsäcken och jag inte har använt den? :)
Jo, jag får ju inte köpa airsoft i en butik.
Men åker mina föräldrar fast om jag bara har en softair i ryggsäcken och jag inte har använt den? :)
Jo, jag får ju inte köpa airsoft i en butik.
Anonymous
Mon 13 May 2013 16:33
"Så om jag skulle vara hemma hos en kompis och skjuta lite softairgun på några pet burkar så har polisen rätt att bryta sig in genom huset och ge böter till föräldern?"
Nej verkligen inte.
Nej verkligen inte.
Bennybira
Mon 13 May 2013 19:44
nej de knackar väl antagligen på snällt. Eller så upprätas en anmälan helt utan polispatrull.
MEN om de får för sig att det är ett ritkigt vapen... så kan piketbussen komma ut.. Har hänt nära där jag bor när några killar hade ett oanmält spel i skogen...
Och du ska inte ha en softair i ryggsäcken om den redan är olaglig för dig att äga... Förstår inte vad som är så svårt att fatta.
Du får inte köpa cigg innan 18. Inte sprit på bolaget / importera innan 20. Inte köra bil innan du har körkort & är över 18.
Du får inte äga eller bruka en airsoftpistol innan du är 18.
MEN om de får för sig att det är ett ritkigt vapen... så kan piketbussen komma ut.. Har hänt nära där jag bor när några killar hade ett oanmält spel i skogen...
Och du ska inte ha en softair i ryggsäcken om den redan är olaglig för dig att äga... Förstår inte vad som är så svårt att fatta.
Du får inte köpa cigg innan 18. Inte sprit på bolaget / importera innan 20. Inte köra bil innan du har körkort & är över 18.
Du får inte äga eller bruka en airsoftpistol innan du är 18.
extlogin
Mon 13 May 2013 19:57
Tillåt mig garantera dig en sak. Få av oss (jag vågar inte säga "ingen") sitter och försöker intala dig att 18:årsgränsen finns för att vi vill vara elaka och jävliga mot dig. Visst, jag vet själv hur det var att vara 17 år och inte få spela, men grabben; vi vill ditt och hobbyns bästa. Jag ska försöka att kortfattat förklara varför, så vänligen lyssna.
För det första vill inte vill att du åker dit för olaga vapeninnehav, eller att din övervakare tvingas stå i domstol och förklara hur han trodde han skulle kunna ha koll på dig på en airsoftbana. Detta är två mycket realistiska händelseförlopp för personer som äger airsoftvapen eller spelar under 18.
Vår hobby är kontroversiell, och det kan man förstå. Dels hör man om folk _i din ålder_ som skjuter på bussar och whatnot, dels så är hobbyn folk som i allmänhetens ögon "leker krig". Därför ser vi också till att försöka följa de regler som finns. Visst, det kan kännas väldigt tråkigt att inte få spela Airsoft men om en artonårsgräns är det pris vi betalar för att slippa värre regler, då ser vi till att vara självsanerande. Därför vill få till inga kopplas samman med minderåriga spelare.
För det första vill inte vill att du åker dit för olaga vapeninnehav, eller att din övervakare tvingas stå i domstol och förklara hur han trodde han skulle kunna ha koll på dig på en airsoftbana. Detta är två mycket realistiska händelseförlopp för personer som äger airsoftvapen eller spelar under 18.
Vår hobby är kontroversiell, och det kan man förstå. Dels hör man om folk _i din ålder_ som skjuter på bussar och whatnot, dels så är hobbyn folk som i allmänhetens ögon "leker krig". Därför ser vi också till att försöka följa de regler som finns. Visst, det kan kännas väldigt tråkigt att inte få spela Airsoft men om en artonårsgräns är det pris vi betalar för att slippa värre regler, då ser vi till att vara självsanerande. Därför vill få till inga kopplas samman med minderåriga spelare.
ooossscccaaarrr
Mon 13 May 2013 20:07
@zaphyr3 tänkte väl det.
Men när man är 18 år så kommer man ju inte ha tid för att ''leka'' i skogarna med en softairgun då går man ju i gymnasiet och har plugg m.m för sig. Blev sugen på att skaffa en när de flesta killarna i min klass har en varsin softair och kör krig på helgerna. Vore ju kul att ha en under sommarlovet och köra lite tillsammans med dom, just därför jag frågade efter tips/råd....
Tror att det finns flera i den här gruppen som är under 18 år och äger en softairgun. När man försöker få lite tips så är det helt plötsligt omöjligt eftersom man är 18 år?
Att dra paralleller mellan sprit, tobak, körkort och en softairgun tycker jag är lite väl.. och samtidigt finns det ingen som säger att man inte kan dricka, röka, köra bil eller ha en softairgun när man är under 18 år. Man kan göra exakt vad man vill i princip men det kan få konsekvenser. Och i detta fall tror jag inte att jag kommer få konsekvenser.
Tänker ju bara använda den i kontrollerad form vid prickskytte/krig i skogen med skydd för ansiktet.
Verkar som att ni tror att jag är en dryg liten tonåring som tror att man kan ha en softairgun och gå runt och skjuta vart som helst med. Men tror att 40-50% i den här gruppen är under 18 år och äger en softair gun. Förstår gott och väl att ni vill det bästa för mig och mina föräldrar men samtidigt kan man väl fortfarande få tips? :)
Men när man är 18 år så kommer man ju inte ha tid för att ''leka'' i skogarna med en softairgun då går man ju i gymnasiet och har plugg m.m för sig. Blev sugen på att skaffa en när de flesta killarna i min klass har en varsin softair och kör krig på helgerna. Vore ju kul att ha en under sommarlovet och köra lite tillsammans med dom, just därför jag frågade efter tips/råd....
Tror att det finns flera i den här gruppen som är under 18 år och äger en softairgun. När man försöker få lite tips så är det helt plötsligt omöjligt eftersom man är 18 år?
Att dra paralleller mellan sprit, tobak, körkort och en softairgun tycker jag är lite väl.. och samtidigt finns det ingen som säger att man inte kan dricka, röka, köra bil eller ha en softairgun när man är under 18 år. Man kan göra exakt vad man vill i princip men det kan få konsekvenser. Och i detta fall tror jag inte att jag kommer få konsekvenser.
Tänker ju bara använda den i kontrollerad form vid prickskytte/krig i skogen med skydd för ansiktet.
Verkar som att ni tror att jag är en dryg liten tonåring som tror att man kan ha en softairgun och gå runt och skjuta vart som helst med. Men tror att 40-50% i den här gruppen är under 18 år och äger en softair gun. Förstår gott och väl att ni vill det bästa för mig och mina föräldrar men samtidigt kan man väl fortfarande få tips? :)
Joel
Mon 13 May 2013 20:33
Jo då konsekvenser får du vad du än nu tror. och det får följder för andra med. jag kan inte förstå hur svårt det ska va för dig och förstå vad lagen säger. "Okej, man tycker ju att en fjäderdriven softairgun med utgångshastighet under 70 m/s inte borde göra så stor skada :/" att en fjäderdriven på 70 m/s enligt dig inte borde göra nån skada har ingenting med vad lagen säger om 18 års gränsen för inköp eller ägandet av en softairgun. dina föräldrar bör helt enkelt vänta med att köpa en tills du är myndig. punkt slut
Baldag
Fri 17 May 2013 12:18
@ooossscccaaarrr
Lagen så som den ser ut i dagsläget ser bara till att det är en sak som avfyrar en projektil. I denna lag finns det en sak som säger att under en viss anslagsenergi så behöver man inte söka licens för denna. Vad som får denna projektil att få sin hastighet eller vad den är av för material spelar ingen roll.
Vad gäller polisen, om du håller i en airsoftpistol eller en krutpistol spelar ingen roll. När polismannen känner sig hotad gör det lika jävla ont för dig.
Sist men inte minst vill jag bara säga att om du på något sätt får problem pga. att du har en airsoftpistol eller liknande innan du fyllt 18 så kommer du inte få ta körkort på väldigt länge då länsstyrelsen inte gillar folk som begår vapenbrott.
Lagen så som den ser ut i dagsläget ser bara till att det är en sak som avfyrar en projektil. I denna lag finns det en sak som säger att under en viss anslagsenergi så behöver man inte söka licens för denna. Vad som får denna projektil att få sin hastighet eller vad den är av för material spelar ingen roll.
Vad gäller polisen, om du håller i en airsoftpistol eller en krutpistol spelar ingen roll. När polismannen känner sig hotad gör det lika jävla ont för dig.
Sist men inte minst vill jag bara säga att om du på något sätt får problem pga. att du har en airsoftpistol eller liknande innan du fyllt 18 så kommer du inte få ta körkort på väldigt länge då länsstyrelsen inte gillar folk som begår vapenbrott.
ooossscccaaarrr
Fri 17 May 2013 13:52
Jo, men tror inte polisen skulle använda våld om de ser mig och mina vänner spelar softairgun i en skog. Men visst får jag ha softair pistol en om jag skjuter på burkar på tomten och jag har uppsyn utav en målsman? :)
Oboyalkis
Sun 19 May 2013 01:11
Polisen kan aldrig avgöra om det är en riktigt pistol eller en airsoft när du leker i skogen. Därför kan dom visst använda våld. Nationella Insatsstyrkan, dvs piket polisen kan komma farande med dragna vapen mot er när ni leker i skogen.
Och din fråga där om du får ha en pistol på tomten med målsmans uppsikt har du väl redan fått svar på? Såvitt jag läste så var det fortfarande ett solklart NEJ.
Och din fråga där om du får ha en pistol på tomten med målsmans uppsikt har du väl redan fått svar på? Såvitt jag läste så var det fortfarande ett solklart NEJ.
ooossscccaaarrr
Sun 19 May 2013 14:53
Ja, för här i sverige springer ju 15-åringar runt med ak-47, m14 osv i skogen som polisen skulle tro var riktiga vapen, nä... skulle inte tro det. Förmodligen fattar dom väl att det inte är ett riktigt vapen. För om det vore ett riktigt vapen skulle det ju eka över hela staden om man sköt med det.
''För att inköpa, inneha och använda en soft airgun i Sverige krävs det att man är 18år enligt Svenska vapenlagstiftningen. Undantag från detta är t.ex. uppsynsskytte där användaren kan vara under 18år i sällskap med någon som är ansvarig och över 18år vid t.ex. målskytteträning under kontrollerad form.''
Vad jag får ut därifrån är att man måste vara 18 år för att inneha / använda en airgun. Om inte en målsman tittar på, alltså får man spela krig eller skjuta på burkar bara en som är ansvarig över 18 år har koll på det som spelar krig i skogen eller skjuter på burkar, rätt?
''För att inköpa, inneha och använda en soft airgun i Sverige krävs det att man är 18år enligt Svenska vapenlagstiftningen. Undantag från detta är t.ex. uppsynsskytte där användaren kan vara under 18år i sällskap med någon som är ansvarig och över 18år vid t.ex. målskytteträning under kontrollerad form.''
Vad jag får ut därifrån är att man måste vara 18 år för att inneha / använda en airgun. Om inte en målsman tittar på, alltså får man spela krig eller skjuta på burkar bara en som är ansvarig över 18 år har koll på det som spelar krig i skogen eller skjuter på burkar, rätt?
Oboyalkis
Sun 19 May 2013 14:54
Men lilla pojke...
Lyssna nu; Polisen tar alltid det säkra före det osäkra. Dom tänker inte '' Äh, det är bara småbarn som leker krig i skogen''
Dom får in anmälningar av folk runtomkring av att någon springer runt med vapen i skogen. Visst, Polisens första tanke är väl att någon spelar airsoft, men dom struntar inte i att åka dit, för det KAN vara på riktigt. Dom kan ALDRIG vara helt säkra på att det är airsoftvapen.
Kolla på guldrånet i Södertälje där rånaren hade en replika av ett vapen, dvs ett vapen som inte alls fungerade, uatn bara såg ut som ett riktigt vapen. han siktade mot polisen och blev skjuten i huvudet och dog.
Och dedär med '' Undantag från detta är t.ex. uppsynsskytte där användaren kan vara under 18år i sällskap med någon som är ansvarig och över 18år vid t.ex. målskytteträning under kontrollerad form.'' Betyder inte att du får vara hemma på tomten och skjuta. Dedär menas med att på tex på en skjutbana får du använda vapen under målsmans uppsikt eller någon över 18. Inte hemma på tomten.
Lyssna nu; Polisen tar alltid det säkra före det osäkra. Dom tänker inte '' Äh, det är bara småbarn som leker krig i skogen''
Dom får in anmälningar av folk runtomkring av att någon springer runt med vapen i skogen. Visst, Polisens första tanke är väl att någon spelar airsoft, men dom struntar inte i att åka dit, för det KAN vara på riktigt. Dom kan ALDRIG vara helt säkra på att det är airsoftvapen.
Kolla på guldrånet i Södertälje där rånaren hade en replika av ett vapen, dvs ett vapen som inte alls fungerade, uatn bara såg ut som ett riktigt vapen. han siktade mot polisen och blev skjuten i huvudet och dog.
Och dedär med '' Undantag från detta är t.ex. uppsynsskytte där användaren kan vara under 18år i sällskap med någon som är ansvarig och över 18år vid t.ex. målskytteträning under kontrollerad form.'' Betyder inte att du får vara hemma på tomten och skjuta. Dedär menas med att på tex på en skjutbana får du använda vapen under målsmans uppsikt eller någon över 18. Inte hemma på tomten.
ooossscccaaarrr
Sun 19 May 2013 15:13
Jo, men lyssna hur rimligt låter det här: ''Hej, jag har sett flera tonåringar som är ute i skogen och skjuter med gevär mot varandra!''
Ja, för jag ska ju stå och rikta min airsoft mot polisen eller vid en guldaffär? Och dom skjuter ju inte bara så där, ''han siktade vapnet mot mig, jag skjuter honom i skallen'' Förmodligen lär han ha fått ett visst antal varningar om att släppa vapnet så kan han ju ha varit hotfull mot dom också.
Så du menar att undantaget gäller på en skyttebana? Vart får du det ifrån. Finns ingenstans i texten där det står att det måste vara på en skyttebana eller hur? Målskytteträning i en kontrollerad form kan ju vara på tomten, finns ju ingen som säger att det inte kan vara det.
Och hur mycket tror du inte att man skulle bli utskrattad om man kom med en kompositpistol som sköt plastkulor som man knappt får ett blåmärke av? Plastkulan når ju knappt fram till måltavlan om det inte är en värsting softairgun som skjuter över 100 m/s. =)
Ja, för jag ska ju stå och rikta min airsoft mot polisen eller vid en guldaffär? Och dom skjuter ju inte bara så där, ''han siktade vapnet mot mig, jag skjuter honom i skallen'' Förmodligen lär han ha fått ett visst antal varningar om att släppa vapnet så kan han ju ha varit hotfull mot dom också.
Så du menar att undantaget gäller på en skyttebana? Vart får du det ifrån. Finns ingenstans i texten där det står att det måste vara på en skyttebana eller hur? Målskytteträning i en kontrollerad form kan ju vara på tomten, finns ju ingen som säger att det inte kan vara det.
Och hur mycket tror du inte att man skulle bli utskrattad om man kom med en kompositpistol som sköt plastkulor som man knappt får ett blåmärke av? Plastkulan når ju knappt fram till måltavlan om det inte är en värsting softairgun som skjuter över 100 m/s. =)
Oboyalkis
Sun 19 May 2013 15:31
Med kontrollerad form menas typ skjutbana...
Och du verkar vara lite för ung för att förstå vad vi menar med det vi skriver. Så jag orkar inte hålla på att tala vad som är bäst för dig. Vi har sagt samma sak flera gånger men du motsäger med andra ord hela tiden för att få det rätta på din sida, även då får du samma svar.
Och du verkar vara lite för ung för att förstå vad vi menar med det vi skriver. Så jag orkar inte hålla på att tala vad som är bäst för dig. Vi har sagt samma sak flera gånger men du motsäger med andra ord hela tiden för att få det rätta på din sida, även då får du samma svar.
ooossscccaaarrr
Sun 19 May 2013 16:09
Okej då, men varför upprepar du det alla andra har sagt då? Om det så nu är att det sägs samma saker flera gången ._. Det enda jag ville ha var lite tips om en bra och prisvärd soft air gun. Fast nu verkar det ha dragit iväg till något helt annat.
Hade förväntat mig någon som skrev, ''jag är också under 18 år och har aldrig haft problem'' ''Inte erat problem om grabben är under 18 år, ni är inte hans föräldrar'' eller dyligt.
Bara för att jag är under 18 år har jag ju rätt att få tips om en bra och prisvärd softairgun för krig? Fast eftersom jag är under 18 år så vill ni inte ge mig det, för det känns ''olagligt'' eller? :p
Hade förväntat mig någon som skrev, ''jag är också under 18 år och har aldrig haft problem'' ''Inte erat problem om grabben är under 18 år, ni är inte hans föräldrar'' eller dyligt.
Bara för att jag är under 18 år har jag ju rätt att få tips om en bra och prisvärd softairgun för krig? Fast eftersom jag är under 18 år så vill ni inte ge mig det, för det känns ''olagligt'' eller? :p
Oboyalkis
Sun 19 May 2013 16:22
Du fick väl tips i början? Sen påpekade bara tipsaren om att du inte borde köpa en airsoft? Och där drev det iväg.
ooossscccaaarrr
Sun 19 May 2013 16:25
Okej, men då kan vi väl gå tillbaka till topic igen? :)
Min kompis har en sånhär jag kunde få köpa för 300 kr, jag har testat den och tycker den verkar skön för att skjuta på burkar och sånt, jag vet att den är fjäderdriven men finns det något mer negativt om den? http://cabom.se/produkter/soft-air-guns/soft-air-gun-gevar-fjader/thompson-military-multi-rails,30559502
Min kompis har en sånhär jag kunde få köpa för 300 kr, jag har testat den och tycker den verkar skön för att skjuta på burkar och sånt, jag vet att den är fjäderdriven men finns det något mer negativt om den? http://cabom.se/produkter/soft-air-guns/soft-air-gun-gevar-fjader/thompson-military-multi-rails,30559502
Falk
Sun 19 May 2013 23:18
ooossscccaaarrr
Mon 20 May 2013 07:20
''Pistolerna togs i beslag och pojkarna överlämnades till vårnadshavarna.''
De verkade ju inte bli dömda för någonting så som det står i innehållet.
De verkade ju inte bli dömda för någonting så som det står i innehållet.
John
Mon 20 May 2013 19:10
Det kan bli väldigt allvarliga följder om du bryter mot vapenlagen. Vi säger detta av omtanke och inte för att försumma dig att bruka airsoftvapen.
Att andra personer inte blivit dömda innebär inte nödvändigtvis att du inte själv och dina vårdnadshavare kan komma att bli det.
Dessutom är det alla medborgares lagliga rätt att utifrån detta göra en polisanmälan om du väljer att fullfölja ditt beslut om att ”köpa in ett airsoftvapen”.
Att andra personer inte blivit dömda innebär inte nödvändigtvis att du inte själv och dina vårdnadshavare kan komma att bli det.
Dessutom är det alla medborgares lagliga rätt att utifrån detta göra en polisanmälan om du väljer att fullfölja ditt beslut om att ”köpa in ett airsoftvapen”.
Anonymous
Mon 20 May 2013 19:39
Allvarliga som i en tillsägelse om man är under 15 :)
"Dessutom är det alla medborgares lagliga rätt att utifrån detta göra en polisanmälan om du väljer att fullfölja ditt beslut om att ”köpa in ett airsoftvapen”." - Antar att du menar medborgliga skyldighet?
"Dessutom är det alla medborgares lagliga rätt att utifrån detta göra en polisanmälan om du väljer att fullfölja ditt beslut om att ”köpa in ett airsoftvapen”." - Antar att du menar medborgliga skyldighet?
ooossscccaaarrr
Mon 20 May 2013 21:09
Aja, har köpt en slipstream longboard och ska köpa lite fiskesaker så vet inte om det blir så mycket pengar över till en soft air gun.
Så ni menar att varje gång jag har skjutit med luftgeväret i stugan så har jag brytit mot lagen? O_o
Så ni menar att varje gång jag har skjutit med luftgeväret i stugan så har jag brytit mot lagen? O_o
ooossscccaaarrr
Mon 20 May 2013 22:08
Woow, då har vi alla som har/haft ett luftgevär i stugan brytit mot lagen :P
John
Mon 20 May 2013 22:25
Din sarkasm mot allvaret i denna fråga klargör verkligen varför man har denna lag.
Och nej, endast de som inte varit 18 år har brutit mot lagen. Om man inte räknar målsägande till de övriga som ej haft uppsikt och på något sätt ej haft uppsikt eller tillhandahållit vapen.
Bara för att man inte blir dömd har man likaväl begått ett lagbrott.
Men som sagt, du verkar inte förstå eller inte vilja förstå.
Och nej, endast de som inte varit 18 år har brutit mot lagen. Om man inte räknar målsägande till de övriga som ej haft uppsikt och på något sätt ej haft uppsikt eller tillhandahållit vapen.
Bara för att man inte blir dömd har man likaväl begått ett lagbrott.
Men som sagt, du verkar inte förstå eller inte vilja förstå.
Anonymous
Fri 24 May 2013 18:28
Bennybira
Sun 26 May 2013 20:00
Här har det tagit fart ordentligt....
Jag hoppas alla som läser här och inte är 18 förstår vad det innebär.
Exempel:
Din pappa har ett luftgevär i stugan. Han lägger handen på din axel och ni drar ut o knäpper lite burkar ihop = Lagligt.
Varför är det lagligt?
Han äger luftvapnet. Han håller dig under uppsyn och tar sitt fulla ansvar som myndig och som förälder
Exempel 2.
Du köper (olagligt) en airsoftpistol / luftpistol / luftgevär.
Du skjuter sedan burkar i trädgården. Pappa / mamma sitter inomhus och kollar fotboll på tvn.
Olagligt?
På flera punkter. Du ska inte köpa eller äga ett luftvapen / effektbegränsat vapen. Du ska även inte bruka det utan uppsyn. (uppsyn som ska kunna ingripa... Alltså ska någon vara inom något steg från dig)
Exempel 3.
Du tar med dig bössan från exempel 2 upp i skogen med några jämnåriga polare.. Alla har även de olagliga bössor.
Ni börjar spela lite enkla killer / CTF spel. Eftersom ingen har bil är ni inom cykelavstånd av bebyggelse.
Agda 78 är ute och rastar sin tax, Happy.
Hon ser er och med sin Galaxy s4 som hon fick av sina barnbarn ringer hon 112.
Har ni tur är det bara en vanlig patrull som kommer ut och kollar.
Har ni otur åker någon därifrån i en plastpåse.
Så sluta larva dig. Och det gäller fan alla andra som försöker få tag på vapen olagligt.
Det straffar oss som väntade. Som är över 18.. och som verkligen brinner för hobbyn.
Jag hoppas alla som läser här och inte är 18 förstår vad det innebär.
Exempel:
Din pappa har ett luftgevär i stugan. Han lägger handen på din axel och ni drar ut o knäpper lite burkar ihop = Lagligt.
Varför är det lagligt?
Han äger luftvapnet. Han håller dig under uppsyn och tar sitt fulla ansvar som myndig och som förälder
Exempel 2.
Du köper (olagligt) en airsoftpistol / luftpistol / luftgevär.
Du skjuter sedan burkar i trädgården. Pappa / mamma sitter inomhus och kollar fotboll på tvn.
Olagligt?
På flera punkter. Du ska inte köpa eller äga ett luftvapen / effektbegränsat vapen. Du ska även inte bruka det utan uppsyn. (uppsyn som ska kunna ingripa... Alltså ska någon vara inom något steg från dig)
Exempel 3.
Du tar med dig bössan från exempel 2 upp i skogen med några jämnåriga polare.. Alla har även de olagliga bössor.
Ni börjar spela lite enkla killer / CTF spel. Eftersom ingen har bil är ni inom cykelavstånd av bebyggelse.
Agda 78 är ute och rastar sin tax, Happy.
Hon ser er och med sin Galaxy s4 som hon fick av sina barnbarn ringer hon 112.
Har ni tur är det bara en vanlig patrull som kommer ut och kollar.
Har ni otur åker någon därifrån i en plastpåse.
Så sluta larva dig. Och det gäller fan alla andra som försöker få tag på vapen olagligt.
Det straffar oss som väntade. Som är över 18.. och som verkligen brinner för hobbyn.
Anonymous
Sun 26 May 2013 20:25
"åker hem i plastpåse" låter troligt.. för polisen i Sverige skjuter utan varning jepp :)
Oboyalkis
Sun 26 May 2013 20:45
fortfarande så vet inte polisen om att det är airsoft eller riktiga vapen. och misstag kan hända.. Du kan aldrig veta hur situationen ser ut
ooossscccaaarrr
Sun 26 May 2013 20:55
Men nu får ni väl ändå ta och ge er.. när ni väl har fått tyst på mig så strör ni salt i såret.
@zaphyr3 Haha, dagens! =D Exakt för polisen sätter ju ett skott mellan ögonen på en 15 åring som är ute och skjuter softairgun? Näää..... skulle inte tro det va :P
@zaphyr3 Haha, dagens! =D Exakt för polisen sätter ju ett skott mellan ögonen på en 15 åring som är ute och skjuter softairgun? Näää..... skulle inte tro det va :P
Oboyalkis
Sun 26 May 2013 20:58
dom vet inte om att du är 15, och ett skott kan döda även om det inte är i huvudet...
Anonymous
Sun 26 May 2013 20:54
likförbannat så skjuter dem inte utan varningar först. lägger man inte ner sin softairgun på polismans order så förtjänar man ett skott,
Anonymous
Sun 26 May 2013 21:23
Nej du verkar inte förstå för 5 öre hur det svenska rättsväsendet fungerar. Du tror att polisen skjuter direkt när dem tror att en människa går runt med ett skarpt vapen. Det är där du har helt fel.
Anonymous
Mon 27 May 2013 16:48
Vaddå har inte polisen jakt på 15åringar just nu? Jag köpte ju fjortisfärs här om dan!
Oboyalkis
Mon 27 May 2013 17:00
hahaha sa jag det eller? jag sa att man vet aldrig hur situationen ser ut!
Bennybira
Mon 27 May 2013 17:21
Det var ett worst case scenario.
Men folk har skjutits för mindre.... I sverige.
Det händer faktiskt. Men nej.. att bli dödad av en polis är VÄLDIGT osannolikt. Men att hamna i register, inte få ta sitt körkort när man blir 18 etc etc är inte så osannolikt egentligen.
som sagt. fattar inte varför vissa har så jävla svårt att fatta.
@ooossscccaaarrr
Så var det, om du tog dig tiden att läsa hela inlägget, riktat åt alal andra som tittar in här. Inte bara dig.
Men folk har skjutits för mindre.... I sverige.
Det händer faktiskt. Men nej.. att bli dödad av en polis är VÄLDIGT osannolikt. Men att hamna i register, inte få ta sitt körkort när man blir 18 etc etc är inte så osannolikt egentligen.
som sagt. fattar inte varför vissa har så jävla svårt att fatta.
@ooossscccaaarrr
Så var det, om du tog dig tiden att läsa hela inlägget, riktat åt alal andra som tittar in här. Inte bara dig.
ooossscccaaarrr
Mon 27 May 2013 20:56
Fatta vilket fiasko det ha skulle blivit om det stod i tidningen att polisen hade skjutit ihjäl två 15-åringar som spelade airsoft i skogen haha..
Bennybira
Wed 29 May 2013 21:17
haha aldrig?
Det har fan varit riktigt nära bara här i NV skåne.
Piketpolisen till skogen utanför klippan. Handfängsel. Knän i ryggen... Osäkrade vapen riktade mot ynglingar.
Om inget annat så kommer det sluta med fula röda pipor / genomskinliga äckliga bössor som i england (för folk som itne reggat sig i airsoftföreningar)
Det har fan varit riktigt nära bara här i NV skåne.
Piketpolisen till skogen utanför klippan. Handfängsel. Knän i ryggen... Osäkrade vapen riktade mot ynglingar.
Om inget annat så kommer det sluta med fula röda pipor / genomskinliga äckliga bössor som i england (för folk som itne reggat sig i airsoftföreningar)
Go-Epic
Wed 4 Sep 2013 08:16
lagar är till för att brytas, wow big deal att vara under 18, gå och jaga värre banditer istället...
Anonymous
Wed 4 Sep 2013 17:39
Bryts den här lagen för många gånger så kommer inte det finnas kvar airsoft tillslut. Att dom förbjuder allt som har med det att göra.
Btw, värt att dra upp den här diskussionen igen.
Btw, värt att dra upp den här diskussionen igen.
absol
Sat 27 Apr 2013 18:01
http://www.tacticalstore.se/se/art/asg-bersa-bp9cc-6mm-co2-blow-back.php
köp denna istället ^ sjukt värd, bara 1 ex kvar
köp denna istället ^ sjukt värd, bara 1 ex kvar
74 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/gid3183277/514092721/