Thursday 14 March 2013 photo 1/1
|
Dags för "lär om, lär rätt"-mode?
Nu har kaninmagazinet och många andra "utsatts" för något intressant, enligt mig, eller jobbigt, enligt andra. Ett omplaceringshem ifrågasatte det som alla vi kaninfolk lärt oss sen början och tycker är självklart: att kaniner är "kollonidjur" och inte flockdjur.
När jag då skulle försvara detta kunde jag ju inte bara säga "så har alla duktiga folk alltid sagt". Så jag började leta i forskningsrapporter, nationalencyklopedin, ordböcker. "Kolonidjur", mina damer och herrar, är inte ett ord. Pah, mitt första bakslag. Sen visar det sig att etologer skriver "kaninflocken" och liknande i sina forskningsrapporter. När jag ska definiera ordet "flock" får jag bara upp: grupp, klunga, skara, samling, hop, skock, hjord, svärm, stim, hord. Helt enkelt en samling djur av samma art som lever tillsammans. Vissa hävdar att strukturen skiljer sig, att flocker har en "ledare" medan kolonier bara är en random klump djur. Men ur forskning kan man utläsa hur viktig "alfahanens roll" är för gruppen.
Faktum kvarstår ju dock att kaniner är ett relativt aggressivt djur när det kommer till interaktion med artfränder. Men ändå. Alla som sett två kaniner som fungerar ihop kan garantera att de får glädje av varandra.
Hmm... Är det nu man erkänner sig besegrad? Eller? Intressant är det i alla fall och skall forskas mer på!
Annons
Camera info
Camera NIKON D90
Focal length 60 mm
Aperture f/3.0
Shutter 1/15 s
ISO 1600
Comment the photo
Melao
Thu 14 Mar 2013 23:21
Alltså, flockdjur är ju djur som lever i flock. Flockar kan ju se väldigt olika ut, men jag ser det som en grupp djur av samma art som har någon slags social struktur. T ex är ju en vargflock och en hästflock väldigt olika i uppbyggnad, men de är ju fortfarande flockar båda två, eller hur? (önskar att jag hade min feta beteendeekologibok kvar... Då hade jag kanske haft lite mer underbyggda svar) typ en fågelkoloni på en klippa skulle jag inte se som flock (kan iofs inget om fåglar, men ändå), men en familjegrupp kaniner i det vilda - absolut.
Och ang aggressiviteten... Det är ett dokumenterat fenomen att flockar är misstänksamma och tom aggressiva mot nykomlingar, eftersom flocken skulle förlora på att släppa in första bästa nya medlem. Man måste alltså visa att man har något att tillföra innan man får ta del av flockens förmåner. Kaninen är ju domesticerad sent och har många andra instinkter väldigt nära till hands. Kanske gäller det detta beteende också? Jag kan tänka mig att en vargflock inte heller är särskilt vänlig mot nykomlingar, om du förstår vad jag menar. Detta hade jag nog också kunnat bygga upp bättre om jag hade haft min finifina (biblioteks)beteendeekologibok, men den är borta och jag kan inte hitta den :/
Och ang aggressiviteten... Det är ett dokumenterat fenomen att flockar är misstänksamma och tom aggressiva mot nykomlingar, eftersom flocken skulle förlora på att släppa in första bästa nya medlem. Man måste alltså visa att man har något att tillföra innan man får ta del av flockens förmåner. Kaninen är ju domesticerad sent och har många andra instinkter väldigt nära till hands. Kanske gäller det detta beteende också? Jag kan tänka mig att en vargflock inte heller är särskilt vänlig mot nykomlingar, om du förstår vad jag menar. Detta hade jag nog också kunnat bygga upp bättre om jag hade haft min finifina (biblioteks)beteendeekologibok, men den är borta och jag kan inte hitta den :/
HobbyMupp
Fri 15 Mar 2013 12:42
Det du säger låter absolut supervettigt! :) Skulle du stöta på/hitta i din bok en vetenskaplig definition av "flock" så får du gärna skriva igen!!
Sfut
Thu 14 Mar 2013 22:44
Väldigt intressant och något jag funderat mycket på. Man hör ju olika överallt men har aldrig sett någon direkt vetenskaplig källa som bekräftat det ena eller det andra. Men få kan väl förneka, efter att ha sett två kaniner sitta och mysa tillsammans, att de inte har något utbyta av varandras sällskap. Huruvida man ska kalla dem flockdjur eller kolonidjur undrar jag om det egentligen spelar någon roll?
Som jag upplevt det fungerar kaniner bäst i par, har testat att ha både tre och fyra kaniner tillsammans och trots stort utrymme med mycket gömställen var alltid minst en mobbad och utstött.
Min dröm är att kunna ha en stoor inhägnad med en hel flock på 8-10 individer. Annars funkar par väldigt bra, har aldrig varit med om att det inte funkar.
Men en ensam kanin skulle jag inte vilja ha i en längre period om det inte absolut inte går att lösa på något annat sätt. Kanske är det irrelevant men kan inte riktigt sluta tänka på den där forskningsartikeln om att djur som får för lite socialkontakt i uppväxten (frånvarande mamma osv) får mindre grå hjärnsubstans, alltså färre nervceller.
Som jag upplevt det fungerar kaniner bäst i par, har testat att ha både tre och fyra kaniner tillsammans och trots stort utrymme med mycket gömställen var alltid minst en mobbad och utstött.
Min dröm är att kunna ha en stoor inhägnad med en hel flock på 8-10 individer. Annars funkar par väldigt bra, har aldrig varit med om att det inte funkar.
Men en ensam kanin skulle jag inte vilja ha i en längre period om det inte absolut inte går att lösa på något annat sätt. Kanske är det irrelevant men kan inte riktigt sluta tänka på den där forskningsartikeln om att djur som får för lite socialkontakt i uppväxten (frånvarande mamma osv) får mindre grå hjärnsubstans, alltså färre nervceller.
HobbyMupp
Thu 14 Mar 2013 22:51
Jag håller absolut med! De är sociala djur, lite end of story där xD men nu är det värsta catfighten på facebook om detta -.- kolonidjur är inget ord, vad är en flock, vad är de, vem har rätt, vem har fel. Suck.
Jag vill också ha nått sånt :D
Jag vill också ha nått sånt :D
HobbyMupp
Thu 14 Mar 2013 22:52
O forskning visar också på färre stereotypbeteenden hos kaniner med kompis...
Stroong
Thu 14 Mar 2013 18:46
Hmmm oj! Det var ju faktiskt spännande, vill veta vad du kommer fram till sen! :) Ja, om det nu inte finns något som heter kolonidjur, vad tusan är kaniner då? För flockdjur tycker jag inte heller att de kan vara... känns som allt talar lite emot varandra! :P
HobbyMupp
Thu 14 Mar 2013 20:05
Ja, problemet är ju att man inte vet hur "flockdjur" definieras! :S är det bara "grupp djur av sammq art" eller är det mer... varg-style? hmmm...
Jag lär ju få med det i mitt projektarbete också :D studera skillnader i beteende o så
Jag lär ju få med det i mitt projektarbete också :D studera skillnader i beteende o så
Stroong
Thu 14 Mar 2013 20:31
Ja, det är ju väldigt sant! Hmm...
Absolut! När får du respons av lärarna om din idé?
Absolut! När får du respons av lärarna om din idé?
HobbyMupp
Thu 14 Mar 2013 22:49
Mailade en i... tisdags o en idag :D så... nästa vecka lär jag veta om idén funkar
SmaSotaNiner
Thu 14 Mar 2013 17:57
hmm.. Intressant det där.. Har ju själv både ett par och några som bor ensamma. Har inte riktigt tänkt på vem som är 'lyckligare'...
Nu måste jag forska mer jag med...haha ;)
Nu måste jag forska mer jag med...haha ;)
Anonymous
Thu 14 Mar 2013 17:55
Alltså jag vet inte vad man ska säga om det där.. Blir ett djur ett flockdjur bara för att den trivs med andra? Jag tror att kaniner mår bäst av att bo med andra, men flockdjur? Isf tror jag att alla djur är flockdjur förutom enstaka individer :P
HobbyMupp
Thu 14 Mar 2013 20:03
Man har ju nån sorts bild av typ... vargar som "flockdjur". O kaniners gruppstruktur är ju inte som vargars... Men de är ju i grupp, vilket var den enda definitionen på flock jag hittade :S
13 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hobbymupp/513406397/