Thursday 25 October 2012 photo 1/2
|
Samma regler för alla hundar, Koppel ska på!
- Vad är det folk inge förstår? Kan dom inte läsa lagen? Lagarna finns ju faktiskt här för att dom ska följas, eller hur? Visst många följer dom inte, men stackars dom sen när dom får böter osv osv.
Idag blev min hund attackerad av en Border Collie, hunden visade först tänderna och sedan gick han till anfall mot min Jack Russell / Papillon tik Troja. Han hög mot henne i halsen flera gånger och mot frambenen. Jag och min mamma som precis kom utan för dörren och skulle gå på promenad blev helt chockade, det kommer en hund i full fart och tar ut sin aggressivitet på min hund, samt en annan hund som kommer och tar det som en 'lek' men gör inget mot Troja. Troja blir självklart rädd och gnäller och skäller, vi får till slut bort hunden från Troja, hon är självklart uppstressad och rädd och visar underläge.
Ägaren till hundarna bars står där, mamma får skrika på dom för att få hjälp att ta bort Border Collien och Leonberger(en). Och när det kommer två så pass stora hundar mot oss samtidigt så blir inte bara Troja rädd utan vi också, det är inte lätt att putta bort en aggressiv hund från en annan hund.
Detta kan hända vem som helst, jag använder koppel på min hund, hon får ALDRIG gå lös, aldrig. Spelar ingen roll om vi är i stan eller på landet eller i skogen, koppel ska på. Det är som sagt samma regler för alla hundar i Sverige, koppel ska sitta på hunden. Men vissa idioter förstår ju inte det. Detta kan hända många fler gånger och har redan hänt flera gånger för mycket, för att folk är lata och inte kopplar sina hundar!
Det står klart och tydligt i lagen att hunden MÅSTE hållas kopplad, (http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3955357) det har hänt för mycket olyckor. Och en höll på att sluta riktigt illa idag, detta är verkligen inte acceptabelt, verkligen inte!
Vad är det folk inte förstår, jag är så jävla förbannad på att folk inte accepterar lagen och dels reglerna på våran skola att hundarna absolut INTE får gå lös på skolans område, vad är problemet?
Som tur var klarade sig Troja utan skador (vad jag vet), veterinären ska få kolla på henne. Dom ägaren till hunden som attackerade min hund ska med handen på hjärtat betala veterinär kostnaden som hennes hund skadade! Men det är klart det sitter kvar i hennes huvud, hon som redan innan var rädd för andra hundar, nej fyfan det går inte att acceptera sånt här. Detta var exakt som en misshandel mot människa.. fyfan..
/ Jävligt Arg och förbannad hundägare!
Annons
Comment the photo
Em-ma-U
Sun 4 Nov 2012 15:15
Vi har våran hund kopplad överallt förutom i skogen och i våran trädgård :)
Sakresse
Thu 1 Nov 2012 20:02
Håller med dig till fullo.. Är själv inte hundägare, men har två kattungar på 5-6 månader nu. De får gå ute i koppel och sele, delvis för att jag vill ha koll på dem då de är riktiga små virrpannor, och delvis för att det tydligt stod i reglerna för att ha katt utomhus att man ska ha dem under uppsikt och sandlådor är aja baja.
... Och sedan när jag är ute med mina katter i koppel, så kommer hundar som är okopplade, och som tycker katter är jätteroliga..
Grejen är, det tycker inte jag eller mina katter. Jag har inte mycket att sätta emot om en stor hund kommer rusandes om jag har två katter att hålla ögonen på. Jag blir så jäkla sur när folk inte har sina hundar kopplade i områden där det bor folk, där det vistas mycket människor och andra djur. Många må säga att deras hundar är superlydiga och aldrig skulle göra en fluga förnär, men saker händer, olyckor händer så himla lätt, och finns där inget koppel emellan så är det lätt att det går riktigt illa.
Jag är dessutom smått hundrädd.. så att se en lös hund gör mig inte direkt lugn..
... Och sedan när jag är ute med mina katter i koppel, så kommer hundar som är okopplade, och som tycker katter är jätteroliga..
Grejen är, det tycker inte jag eller mina katter. Jag har inte mycket att sätta emot om en stor hund kommer rusandes om jag har två katter att hålla ögonen på. Jag blir så jäkla sur när folk inte har sina hundar kopplade i områden där det bor folk, där det vistas mycket människor och andra djur. Många må säga att deras hundar är superlydiga och aldrig skulle göra en fluga förnär, men saker händer, olyckor händer så himla lätt, och finns där inget koppel emellan så är det lätt att det går riktigt illa.
Jag är dessutom smått hundrädd.. så att se en lös hund gör mig inte direkt lugn..
Anonymous
Fri 2 Nov 2012 14:07
uuhaa, har själv haft två kattunger som jag gick ut med.. precis att inte hundägare tänker på sånt, nej dom tänker ' jag har pli på min hund den får gå lös bland andra hundar och mnniskor och andra djur' vilket är fel, eftercom den snällaste hunden, eller den hunden som ägaren säger att den har pli på den hunden kan stika iväg vilken sekund som helst.. jag tycker verkligen inte om att hudnar går löst bland folk och andra hunda, det står till och med i lagen att man inte får det... helt sjukt att folk inte visar hänsyn till andra!
Sakresse
Fri 2 Nov 2012 14:16
En del hundägare verkar tillhöra ett annat släkte haha! nädå .. men vissa verkar tycka att samhället ska böja sig efter dem, när det faktiskt är tvärt om. Hundägare ska hålla sig till samhällets regler. Det finns massor med superduktiga hundägare som har pli på sina hundar, som har det där osynkliga kopplet emellan sig och sin hund, men sen finns det minst lika många som är dåliga, eller opassande hundägare som saknar detta men ändå påstår sig lita på sin hund och har den lös, när hunden egentligen inte är redo för detta, och inte ägaren heller för den delen.
Hundar ska vara kopplade, så länge de inte är på ett område som tillåter annat, t.ex. rastparker och dylikt. Självklart tycker jag att man ska få låta hunden springa lös i t.ex. skogen och få sträcka på benen ordentligt, men även där gäller det ju att ägaren har koll på hunden och att hunden har blivit ordentligt tränad i inkallning o.s.v. I skogen finns ju också djur som inte hundar får jaga och motionärer/andra som rastar hundar som kanske inte uppskattar att en lös hund kommer i full kareta.
Men som du säger, kopplad bland folk. finns så många som t.ex. jag i samhället som inte är 100% bekväma med hundar vi inte känner och blir ännu mer nervösa när en okänd hund går lös..
Hundar ska vara kopplade, så länge de inte är på ett område som tillåter annat, t.ex. rastparker och dylikt. Självklart tycker jag att man ska få låta hunden springa lös i t.ex. skogen och få sträcka på benen ordentligt, men även där gäller det ju att ägaren har koll på hunden och att hunden har blivit ordentligt tränad i inkallning o.s.v. I skogen finns ju också djur som inte hundar får jaga och motionärer/andra som rastar hundar som kanske inte uppskattar att en lös hund kommer i full kareta.
Men som du säger, kopplad bland folk. finns så många som t.ex. jag i samhället som inte är 100% bekväma med hundar vi inte känner och blir ännu mer nervösa när en okänd hund går lös..
a-ericson
Sun 28 Oct 2012 18:26
vi har våran hund lös om vi är på gården. och han är ju jakthund så då har vi han ju lös när vi jagar oxå hur ska de annars gå till!?
XxEmomiloliaxX
Sun 28 Oct 2012 14:15
Tråkigt med sådana oansvariga hundägare - vad hade hundarna inne på er tomt att göra?
Jag har min labbe lös men han har koll på mig o vet att han inte ska gå bort från mig hur som hellst. Hälsa på en annan hund sker om ägaren + hund känner sig trygga.
Hoppas vet räkningen svider o att människan lr sig att ta ansvar för sina odjur!
Jag har min labbe lös men han har koll på mig o vet att han inte ska gå bort från mig hur som hellst. Hälsa på en annan hund sker om ägaren + hund känner sig trygga.
Hoppas vet räkningen svider o att människan lr sig att ta ansvar för sina odjur!
Anonymous
Sun 28 Oct 2012 14:23
Bra fråga! Ja det hoppas jag också att den gör och svider den inte tillräkligt så köper jag lite saker från vet.. ;)
ebissmark
Sat 27 Oct 2012 09:54
Förstår att du är arg. Men en fråga, lite off topic kanske, får din hund ALDRIG gå lös? Inte ens på inhägnade områden?
Anonymous
Sat 27 Oct 2012 12:12
inhägnat område ja, aldrig lös annars. hon sticker iväg annars. är vi i skogen så är det spår lina som gäller, pga andra djur i skogen och min hunds säkerhet..
ebissmark
Sat 27 Oct 2012 15:11
Ja då förstår jag. Tycker bara inte att det är rättvist att aldrig ha sin hund lös. Min 6 månadersvalp kan jag inte (och jag vill egentligen inte heller) ha lös på "gatan", men jag är väldigt noggrann med att hon ska få springa lös minst en stund varannan dag plus att jag tränar med långlina varannan, ibland varje dag. Jag tror att hundar behöver få vara lösa för att må bra :)
Anonymous
Sat 27 Oct 2012 16:29
klart dom behöver vara lösa därför får min hund springa i inhägnat område eller i byn där jag bor, hos min mor och far för där åker det inga bilar, och där vågar jag ha henne lös på tomten utan att hon sticker iväg från mig. Har henne aldrig lös på skolan eller när jag är där för detär en större by (rättvik) och där åker det bilar, det kommer hundar, cyklister osv osv, och åt alla håll och kanter är det stora vägar, så vill inte ha henne lös där pga hennes säkerhet, + att tjejerna på skolan bryter på reglerna och har hundarna lösa på skolans område, och på så sätt blev troja attackerad av en hund... så jag vågar inte ha henne lös bland hundar/folk osv osv ;)
TeamAnimallife
Fri 26 Oct 2012 15:33
Men då ska man väl förbjuda Flexikoppel med? för min ena hund bev påhoppad av två st hundar i flexie koppel
Anonymous
Fri 26 Oct 2012 18:27
Kan man inte ha pli på hunden i koppel ska man inte ha hund!!
Sandra Barklund
Fri 26 Oct 2012 12:59
jag har den ena hunden alltid lös vid varje promenad, hon skulle aldrig flyga på nån annan hund då hon själv är väldigt feg av sej, och hon lyssnar på minsta vink, men den anndra hunden skulle jag aldrig ha lös eller jo på inhängnat område eller på kvällen i skogen med munkorg på sej, eftersom han är extremt osäker på anndra hundar och han är stor, så jag förstår din rädsla och ilska när det gäller dethär, har man inte koll på sin hund så håll den kopplad, jag skulle aldrig släppa min hund lös mitt på ljusa dagen, han har redan en gång flygiy på en anann hund och efter de så går han i spårlina på tomten och ska han springa lös så är det munkorg som gäller, nu har han blivit mycke bättre och bryr sej inte om dom flesta hundarna
fiskis
Thu 25 Oct 2012 19:14
Då hoppas jag iallafall du har din hund i lång spårlina kopplad till dig (eller har en hundpark i närheten) då jag finner det fel med hundar som måste vara kopplade hela sina liv. Då tycker jag att man ska ta sig en fundering på varför man har hund.
En hund ska få springa lös flera gånger i veckan, IMO. Däremot ska man självklart ha 100% koll på sin hund, och ta ansvar för allt som skulle kunna inträffa.
Att jag har min hund lös är inte för jag är "för lat för att koppla henne" utan för att jag tycker det är fel att ha dem kopplade hela tiden. En hund ska få springa. Punkt.
Lagen säger, så vitt jag vet, att man visst får ha hunden lös förutom mellan våren och fram till hösten då många djur får ungar då. Sen är det olika från län till län, stad eller by, om man får ha den lös eller inte.
Sen tycker jag inte du ska dra alla hundägare över en kant. Det finns många som klarar av att ha sina hundar lösa utan att något som helst problem någonsin uppstått.
Beklagar däremot att din hund råkat illa ut. Sånt ska aldrig behöva hända.
En hund ska få springa lös flera gånger i veckan, IMO. Däremot ska man självklart ha 100% koll på sin hund, och ta ansvar för allt som skulle kunna inträffa.
Att jag har min hund lös är inte för jag är "för lat för att koppla henne" utan för att jag tycker det är fel att ha dem kopplade hela tiden. En hund ska få springa. Punkt.
Lagen säger, så vitt jag vet, att man visst får ha hunden lös förutom mellan våren och fram till hösten då många djur får ungar då. Sen är det olika från län till län, stad eller by, om man får ha den lös eller inte.
Sen tycker jag inte du ska dra alla hundägare över en kant. Det finns många som klarar av att ha sina hundar lösa utan att något som helst problem någonsin uppstått.
Beklagar däremot att din hund råkat illa ut. Sånt ska aldrig behöva hända.
Anonymous
Thu 25 Oct 2012 20:17
håller verkligen med det du säger i det sista!
vi som kan ha lösa hundar som håller rätt på våra hundar har fan inte haft en dans på rosor! det är hård träning och motgångar, medgångar, osv!
vi som kan ha lösa hundar som håller rätt på våra hundar har fan inte haft en dans på rosor! det är hård träning och motgångar, medgångar, osv!
Anonymous
Thu 25 Oct 2012 20:25
vad vet ni om att vi som har våra hundar i koppel inte tränar? jag tränar för allt jag är värd, jag har haft min hund i 2 månader, jag tränar på inhägnat område. det finns fler som mig och det finns fler som er, jag skrev min åsikt och vad som hände idag inget annat
a-ericson
Sun 28 Oct 2012 18:31
litar du inte på din hund det är väll ändå en av det viktigaste sakerna när man hund!! våran hund springer ju lös jätteofta. det gäller oxå att ha "is i magen" och lita på sin hund. jag vet oxå att våran hund inte springer iväg när han vet att han inte får:
Anonymous
Sun 28 Oct 2012 19:16
men jag litar inte på henne till fullt ut, då jag ändast haft henne i snart 2 månader.. tilliten kommer
Anonymous
Thu 25 Oct 2012 17:23
jag förstår dig med tanke på att din hund utsattes för stor fara.
MEN, det är inte acceptabelt av dig heller tycker jag att säga att alla hundägare som inte har koppel på är lata och idioter, hur naiv får man vara?
Sen måste påpeka att lagen finns just för såna här anledningar. polisen skulle knappast gå och böta folk med väluppfostrade hundar (om det är på ett okej ställe att ha hunden lös).
de har lagen för att om en olycka sker, ska det vara lättare att ställa hundägaren med en agressiva hunden till rätta, vilket är mycket enklare då de kan till och börja med fälla dom för just - lös hund.
Jag har en valp på 5 månader, och han kan med lätthet gå lös.
han skulle aldrig nånsin få för sig att springa fram till en annan hund och bete sig aggressivt. aldrig.
JAG är ingen idiot för att jag ger min hund friheten att få sträcka på benen lös i skogen. det handlar om tillit och respekt mellan ägare och hund.
om tillit och respekt finns kommer hunden inte att sticka.
På dig låter det som att det är hundens fel, vilket också är fel.
det är helt och hållet ägarens fel, det är rätt av dig att kräva att hon ska betala eventuella veterinärs kostnader, det borde även polisanmälas.
Men lösa hundar har faktiskt ingenting med saken att göra, kopplad som okopplad, hunden skulle säkert gjort utfall iaf. det hela slutar i att Sverige MÅSTE göra något åt hundägare! vem som helst kan skaffa hund och det kan gå rejält för långt innan polisen bryr sig om vanvård osv.
Det är Sverige och vi MÄNNISKOR som måste rätta till vissa saker.
men vi med hundar som går fint i koppel, lyssnar, har all rätt att få gå lösa tycker jag.
MEN, det är inte acceptabelt av dig heller tycker jag att säga att alla hundägare som inte har koppel på är lata och idioter, hur naiv får man vara?
Sen måste påpeka att lagen finns just för såna här anledningar. polisen skulle knappast gå och böta folk med väluppfostrade hundar (om det är på ett okej ställe att ha hunden lös).
de har lagen för att om en olycka sker, ska det vara lättare att ställa hundägaren med en agressiva hunden till rätta, vilket är mycket enklare då de kan till och börja med fälla dom för just - lös hund.
Jag har en valp på 5 månader, och han kan med lätthet gå lös.
han skulle aldrig nånsin få för sig att springa fram till en annan hund och bete sig aggressivt. aldrig.
JAG är ingen idiot för att jag ger min hund friheten att få sträcka på benen lös i skogen. det handlar om tillit och respekt mellan ägare och hund.
om tillit och respekt finns kommer hunden inte att sticka.
På dig låter det som att det är hundens fel, vilket också är fel.
det är helt och hållet ägarens fel, det är rätt av dig att kräva att hon ska betala eventuella veterinärs kostnader, det borde även polisanmälas.
Men lösa hundar har faktiskt ingenting med saken att göra, kopplad som okopplad, hunden skulle säkert gjort utfall iaf. det hela slutar i att Sverige MÅSTE göra något åt hundägare! vem som helst kan skaffa hund och det kan gå rejält för långt innan polisen bryr sig om vanvård osv.
Det är Sverige och vi MÄNNISKOR som måste rätta till vissa saker.
men vi med hundar som går fint i koppel, lyssnar, har all rätt att få gå lösa tycker jag.
Anonymous
Fri 26 Oct 2012 13:04
WeaslyOchJag: Undrar bara.. Hur har du tränat för att få din 5 månaders valp att komma på inkallning ? :o Jag har tränat as länge med min 4,5 månaders valp på inkallning, men funkar bara då jag har Skinkost ._.
Tänkte bara om du kunde ge mej nåt tips, eftersom du har en hund i nästan samma ålder som min :)
Tänkte bara om du kunde ge mej nåt tips, eftersom du har en hund i nästan samma ålder som min :)
Anonymous
Fri 26 Oct 2012 14:51
tillochbörja med ska man inte bli sur eller KRÄVA att de ska lyssna.
jag började ta tillfället i akt när han var ute lös och röjde i skogen, weasly har alltid tyckt det är kul med konstiga ljud osv så han kom redan som liten plupp springandes i full fart när man gjorde ljud.
sen utvecklade jag det genom att börja ropa Weasly, Kom HIt!
när han var påväg mot mig. och efter välldans mycket träning klickade det tillslut ;)
sen går vi valpkurs också.
och en sak man inte ska glömma är att en extra godbit till valpen skadar sällan, du behöver inte bli godis maskin, men i början gör det inte så värst mycket om det är godiset hunden springer till ;)
jag började ta tillfället i akt när han var ute lös och röjde i skogen, weasly har alltid tyckt det är kul med konstiga ljud osv så han kom redan som liten plupp springandes i full fart när man gjorde ljud.
sen utvecklade jag det genom att börja ropa Weasly, Kom HIt!
när han var påväg mot mig. och efter välldans mycket träning klickade det tillslut ;)
sen går vi valpkurs också.
och en sak man inte ska glömma är att en extra godbit till valpen skadar sällan, du behöver inte bli godis maskin, men i början gör det inte så värst mycket om det är godiset hunden springer till ;)
Anonymous
Thu 25 Oct 2012 17:16
Fyy, En jätte snäll hund jag är "Plast matte" åt hade fått träffat en Schäfer blandning som va omplaceringshund men dom funkade inge bra så vi gick hem, Men sen några dagar senare när vi var och hälsade på några vänner i närheten där dom bodde (Jag hade med hunden jag är "plast matte" åt då) och då kom hon med Schäfer blandningen och gick förbi å hennes hund började dra jätte mycket å så sa hon typ "Jag släpper honom nu" och så släppte hon hennes hund, och jag sa flera gånger att dom inte passade och att hon INTE skulle släppa lös honom. Men jo då... Så min kompis fick lov att springa fram och försöka schasa (stv) iväg hunden. Och ägaren.. Hon fortsatte bara att gå och ropade på hunden först när hon va på väg där ifrån... Blir så arg !
Folk som inte kan med hundar kan väl gå en kurs om dom verkligen vill ha hund, annars så ska dom inte köpa hund överhuvudtaget !
Om man nu vill ha sin hund lös och den inte är riktigt 100 på inkallning så kan man väl gå i skogen eller där det inte är så mycket hundar... Och sen så MÅSTE ju hunden naturligtvis vara SNÄLL och inte det minsta aggressiv om den ska kunna gå lös i skogen, utifall att om man möter en annan hund.
Nej.. Fy på dom som inte har pli på sina hundar... Tur att hon klarade sej iallafall ! (:
Folk som inte kan med hundar kan väl gå en kurs om dom verkligen vill ha hund, annars så ska dom inte köpa hund överhuvudtaget !
Om man nu vill ha sin hund lös och den inte är riktigt 100 på inkallning så kan man väl gå i skogen eller där det inte är så mycket hundar... Och sen så MÅSTE ju hunden naturligtvis vara SNÄLL och inte det minsta aggressiv om den ska kunna gå lös i skogen, utifall att om man möter en annan hund.
Nej.. Fy på dom som inte har pli på sina hundar... Tur att hon klarade sej iallafall ! (:
Usch, jag verkligen hatar när hundägare som inte har kontroll på sin hund låter den gå lös. Och sedan när de inte bryr sig ett dyft när denna hund rusar i full fart mot ett annat ekipage... Suck.
Tur att det gick bra, i alla fall!
Tur att det gick bra, i alla fall!
Anonymous
Thu 25 Oct 2012 16:22
Det är för jävligt. Har man inte koll på hunden, ska man inte ha hund. Det ska vara som ett osynligt koppel mellan ägare och hund OM den ska gå lös... står i lagen...
Ja som tur var fick vi bort hunden innan den han göra något större utfall mot henne...
Ja som tur var fick vi bort hunden innan den han göra något större utfall mot henne...
42 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundarihjartat/510626117/