Wednesday 9 November 2011 photo 3/4
|
Tror du det är möjligt att uppfostra en hund med mycket gott resultat endast genom positiv förstärkning?
Jag tror absolut på det, bara man är tillräckligt duktig. Varken en hund eller ett barn kan ju få för mycket kärlek och jag tror att det alltid finns alternativ till det som hunden gör fel på, att den t.ex. tar kontakt med ägaren istället för att göra utfall mot en hund. Tror också att det knappt behövs något värre straff än ignorering om man har en tillräckligt bra relation med sin hund. Jag själv är dock inte där än, jag tror inte att någon hund mår dåligt av att bli "morrad" åt någon gång ibland, och eftersom skvallerträning (som exempel) kräver att man ständigt har full fokus på vad hunden hittar på, säger jag hellre åt Xavi på skarpen att han gör fel om han jagar katterna än utsätter dem för den stressen, även fast det egentligen var mitt fel att han stack. I första hand försöker jag såklart ändå ge alternativ innan det dåliga beteendet brutit fram.
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 450D
Focal length 135 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/250 s
ISO 200
Comment the photo
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 01:27
Hmm... ja, det tror jag är möjligt, men vissa beteenden funkar inte att bryta med positiv förstärkning när det kommer till min hund.
Till exempel om hon skäller och jag berömmer henne när hon slutar skälla skulle hon mycket väl kunna ta berömmet som ett "vad bra du är som skäller" istället för "Tack för att du slutade skälla."
På henne räcker en tillsägning, och sen ett beröm när hon slutat (:
Till exempel om hon skäller och jag berömmer henne när hon slutar skälla skulle hon mycket väl kunna ta berömmet som ett "vad bra du är som skäller" istället för "Tack för att du slutade skälla."
På henne räcker en tillsägning, och sen ett beröm när hon slutat (:
SaQ
Fri 30 Dec 2011 14:04
Man kan ju prova att berömma innan hon börjar skälla, då blir det som skvallerträning! c: Men det är ju samma sak där, då måste man vara en slags supermänniska för att alltid kunna förutse och hinna med berömmet innan det felaktiga beteendet uppstår x)
men det funkar ju bra det med! :]
men det funkar ju bra det med! :]
Positiv förstärkning är jättebra, men (beror lite på ras, ibland individ) så behövs det en ordentlig tillsägelse för att hunden inte ska köra med en. Vissa hundar är väldigt lugna och snälla, men inte alla.
Speciellt när man har en större flock (om man inte är typ pensionerad/sjukskriven så att man har all tid i världen).
Speciellt när man har en större flock (om man inte är typ pensionerad/sjukskriven så att man har all tid i världen).
SaQ
Mon 14 Nov 2011 17:09
Nu talar jag bara utifrån mina tankar, men även om man har en hård hund borde man väl kunna, i teorin, få en sådan bra relation, motivation och tajming att man aldrig skulle behöva det? Eller, du som vet av erfarenhet (för dobermanns är väl ganska hårda hundar?), bör man säga ifrån då och då för att de inte ska bli odrägliga? :]
Självklart så gäller det väl inte alla, men en dobbis blir odräglig om man inte säger ifrån.
Småhundarna är ju mycket enklare, så på dem skulle de nog kunna funka rätt bra, men det finns fortfarande de småhundar som skulle kunna bli riktiga små monster :p
Småhundarna är ju mycket enklare, så på dem skulle de nog kunna funka rätt bra, men det finns fortfarande de småhundar som skulle kunna bli riktiga små monster :p
SaQ
Mon 14 Nov 2011 17:29
Okej, det kan säkert stämma, jag pratar som sagt enbart utifrån tankar och lite teoretisk kunskap, har ju själv världens mjukaste sheltie och honom skulle det gå utmärkt att enbart träna utifrån positiv förstärkning, men det är lättare att köra både och och det är rätt naivt att tycka att det är synd om honom för att han blir "morrad" åt ibland. :]
Haha, jo, han klarar nog det ganska bra :3
Ja, det är mycket enklare, och man kan faktiskt göra det på ett bra sätt ^^ Vi har jättebra kontakt med våra hundar, och "flocken" funkar jättebra utan att bara använda sig av positiv förstärkning ^^
I vilt tillstånd så får den som gör fel ordentligt med spö, sen gör den aldrig om det, så hundar tål att man säger till dem (menar absolut inte att man ska spöa dem, men du förstår nog hur jag menar)
Ja, det är mycket enklare, och man kan faktiskt göra det på ett bra sätt ^^ Vi har jättebra kontakt med våra hundar, och "flocken" funkar jättebra utan att bara använda sig av positiv förstärkning ^^
I vilt tillstånd så får den som gör fel ordentligt med spö, sen gör den aldrig om det, så hundar tål att man säger till dem (menar absolut inte att man ska spöa dem, men du förstår nog hur jag menar)
Jag tror absolut på positiv förstärkning, tror inte på hårda bestraffningar. Men att leva i en värd med enbart positiv förstärkning tror jag dock inte på då alla individer är olika och lyssnar olika bra. En del mer känsliga än andra. Dock gillar jag jobba med mjuka metoder och bekräfta de positiva beteenden men ignorerar inte de dåliga beteenden.
SaQ
Mon 14 Nov 2011 17:05
Jao, det har du rätt i att det är individuellt. Fast om man är jätteduktig med hundar kan man nog få även en hund som lyssnar dåligt att bli motiverad till att göra trevliga beteenden istället för dåliga. Så är det ju det där med den ständiga tajmingen också, det krävs nog en övermänniska för att hinna fixa alla dåliga beteenden i alla lägen innan de bryter ut. c;
LoveEnough
Mon 14 Nov 2011 18:51
Självklart fungerar det i alla fall- från hundens sida iaf. Huruvida vi människor klarar/orkar av det lika bra är en bättre fråga ;)
Hundshow
Wed 9 Nov 2011 15:09
Bara man på något sätt lär hunden att det där är fel, sen finns det briljoner sätt att lära hunden detta på, jag harklar mig mest mot mina när dem gör fel (förutom Benji som blockerar ALLT oavsett vad man gör) men ja självklart, belöna när dem gör rätt och korrigera när dem gör fel ;D Uppfostrar mina hundar på samma sätt som jag uppfostrar barn.. HAHA!
SaQ
Wed 9 Nov 2011 15:23
Briljoner sätt ja och vissa är ju helt förkastliga. Duktigt att de lyssnar på sådana små ljud! :) Om Xavi gör ett mindre fel, typ slickar på disken i diskmaskinen, räcker det alltid med en harkling fast är han mitt i en jakt lyssnar han säääällan på det, då blir det "EH EH!" xD Och så gå fram och prata lite allvarligt med honom, det funkar verkligen att få honom att lyssna. c: Hur gör du dina korrigeringar? ;]
Det är nog bra, bara man vet att hundar är hundar, fast det är jag säker på att du gör hähä. 8]
Det är nog bra, bara man vet att hundar är hundar, fast det är jag säker på att du gör hähä. 8]
Hundshow
Wed 9 Nov 2011 15:33
hahaha jojo dem är hundar trots att dem e mina bebbar ! Sticker dem gömmer jag mig HAHAH! men öhhh Ninja är det oftast en harkling (om hon inte som nu är hos mamma, blir bortskämd och behöver "tas ner på jorden" när hon kommer hem, alltså genom en ordentlig tillsägning och typ en hämtning x'D) Sandie lyssnar alltid på en harkling eller sitt namn, dock kan hon ibland vara helt uppe i att leka "tafatt" med katten och då hämtar jag henne antingen eller så går jag bara.. *visselvissel* Benji är störd ibland så han får man typ ta tag i halsbandet eller hans enorma nackskin (rymms 10 Benji innanför hans nackskin!) och be han ligga ner :P ibland lyssnar han på mina pytte signaler men sällan :p
SaQ
Wed 9 Nov 2011 15:44
Haha jaa det är ju det bästa man kan göra, fast jag tänkte i det här fallet "sticka" som i att jaga katter, och det tycker de inte om så det får han absolut inte göra. :P annars blir jag så nervös när han sticker, för gör han det är det alltid när han ska jaga något, typ rådjur eller springa och hälsa på en människa.. också strängt förbjudet och dessutom med självbelöning så då kan jag inte bara gömma mig. däremot om han går och nosar och är alldeles i sin egna lilla värld brukar jag gömma mig, och då blir det världens fest sedan när han hittar mig. 8D
Duktig du är som hittat alla dina hundars personligheter och tränar utefter dem. ;D eller a, det kanske är rätt enkelt att förstå individerna, jag vet ju inte som "bara" har en. :]
Duktig du är som hittat alla dina hundars personligheter och tränar utefter dem. ;D eller a, det kanske är rätt enkelt att förstå individerna, jag vet ju inte som "bara" har en. :]
Hundshow
Wed 9 Nov 2011 15:51
hahah det är ganska svårt att anpassa kommandona efter just individen då dem är så fruktansvärt olika.. säger jag "Hejdå" till Benji skiter la han i det, då har han ju fått "tillåtelse" att sticka dit han vill x'D Säger jag "hejdå" till Ninja står hon och ser dum ut x'D Säger jag däremot "hejdå" till sandie får hon panik och rusar till mig på 2 sekunder x'D Men öhhhhm när mina hundar sticker, Benji är klurig, du kan inte jaga han för då blir det en lek, du måste läsa av VARFÖR han sticker och agera efter det, ibland så lockar jag och belönar (med klicker t.ex) när han är halvvägs framme :P Är det något roligt men han inte är blockerad så ser jag ut som nån som rymt från dårhuset och hoppar,studsar, tjoar och viftar med pinnar/leksaker x'D HAHAH! öhhh Ninja petar jag på om hon inte kommer när jag ber henne och då blir hon sur för hon hatar att bli petad på bara för hon gör fel ... HAHA! :P
Men vi tränar ivägskickning och inkallning, på att tvärvända för minsta kommando osv osv, funkar det på lek funkar det oftast sen ;)
Men vi tränar ivägskickning och inkallning, på att tvärvända för minsta kommando osv osv, funkar det på lek funkar det oftast sen ;)
Changrila
Wed 9 Nov 2011 14:57
Jo, det tror jag nog, MEN det är helt omöjligt för människor att alltid, i alla situationer enbart träna med positiv förstärkning. Det kräver ju att man också alltid kan förhindra "problem" innan de dyker upp och belöna hunden som undviker att göra det man inte vill att den ska göra. Tyvärr går det inte att alltid förutse allting och då kan det bli så att man behöver ryta åt sin hund att ge fan i vad den nu gör osv.
SaQ
Wed 9 Nov 2011 15:16
Ja, precis så jag tycker. :) Tror verkligen inte hunden behöver någon ledare som då och då ryter till för att hunden tryggt ska veta sin plats, men ibland kan det bara vara nödvändigt. :b
Woolf
Wed 9 Nov 2011 14:04
Positiv är enligt många forskare den bästa metoden att lära in någon, både hos djur och människor. :)
SaQ
Wed 9 Nov 2011 14:38
I trickträning absolut, men du anser att det är det bästa för allt i uppfostran? c: Kvarsittning - fel enligt forskningen? Bättre att belöna de som kommer i tid till lektionerna? Fel att skälla på barn som stjäl andras saker?
Woolf
Wed 9 Nov 2011 16:59
Först och främst: JAG har inte ansett något, jag bara säger vad vetenskapen kommit fram till. Då jag inte har djupare kunskaper i ämnet kan jag enligt mina egna principer inte heller tycka något om det. Hur som:
Rent vetenskapligt och teoretiskt gäller det att man lär sig bäst genom positiv förstärkning OCH negativ förstärkning (massor av forskning finns i ämnet om du är intresserad av mer djupgående kunskap). Men det är ju så att allt inte går att omsätta till praktik. Det handlar främst om pengar och resurser, det finns helt enkelt inte utrymme för belöning av ex elever som kommer i tid. Du får inte heller särbehandla någon eller några elever.
I frågan om barn som stjäl: Nej, det hjälper inte bättre att skälla på någon. Det man ska göra är motsatsen till positiv förstärkning, dvs negativ förstärkning.
Positiv resp negativ förstärkning leder till att individen i fråga stärker ett önskat beteende/upphör med oönskat beteende frivilligt.
Ett straff leder däremot till att ett oönskat beteende upphör, men inte av den fria viljan utan för att man är tvungen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkning_(psykologi)
Rent vetenskapligt och teoretiskt gäller det att man lär sig bäst genom positiv förstärkning OCH negativ förstärkning (massor av forskning finns i ämnet om du är intresserad av mer djupgående kunskap). Men det är ju så att allt inte går att omsätta till praktik. Det handlar främst om pengar och resurser, det finns helt enkelt inte utrymme för belöning av ex elever som kommer i tid. Du får inte heller särbehandla någon eller några elever.
I frågan om barn som stjäl: Nej, det hjälper inte bättre att skälla på någon. Det man ska göra är motsatsen till positiv förstärkning, dvs negativ förstärkning.
Positiv resp negativ förstärkning leder till att individen i fråga stärker ett önskat beteende/upphör med oönskat beteende frivilligt.
Ett straff leder däremot till att ett oönskat beteende upphör, men inte av den fria viljan utan för att man är tvungen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkning_(psykologi)
SaQ
Wed 9 Nov 2011 17:06
Negativ förstärkning skulle jag aldrig använda mig av, tycker det verkar väldigt knepigt att stärka ett bra beteende genom att först tillföra ett obehag och sedan ta bort det först när individen gör rätt... Men vill gärna höra hur du ser på saken. :p
Woolf
Wed 9 Nov 2011 17:13
För att stärka ett bra beteende kan du enbart använda dig av positiv förstärkning.
Negativ förstärkning används enbart för att ta bort ett oönskat beteende.
Du kan alltså inte stärka ett bra beteende genom negativ förstärkning :). Om du läser länken förstår du hur man går tillväga :).
Negativ förstärkning används enbart för att ta bort ett oönskat beteende.
Du kan alltså inte stärka ett bra beteende genom negativ förstärkning :). Om du läser länken förstår du hur man går tillväga :).
28 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/498393328/