Monday 19 December 2011 photo 2/2
![]() ![]() ![]() |
Vad anser ni om negativ förstärkning/bestraffning?
Jag har då två hundar som behöver olika behandling i träningssyfte..
Först har vi finska lapphunden som man bara kan använda positiv förstärkning på, och då ignorera det felaktiga beteendet.. Annars blir han bara mer uppspelt och lyssnar inte alls.
Cockern (på bilden) är en hund som behöver först och främst negativ förstärkning/bestraffning, då för att han är en hund som ser all uppmärksamhet och kontakt som belöning, alltså även ett enkelt nej.
Han kan man heller inte ignorera vid felaktigt beteende då han låser sig och aldrig kommer ur det (lukter och annat är mer intressant än tråkiga mig)..
Jag har även provat med att locka på hans uppmärksamhet genom att göra mig roligare, ha godis, leksak osv.. Utan något resultat.
Så tyvärr är det endast fysisk bestraffning som gäller för honom. Dvs en putt med foten eller en stöt med en pinne osv, för att bryta hans felaktiga fokus..
Och då till min åsikt om det hela..
Om det krävs och den negativa förstärkningen/bestraffningen inte ger några skador (fysiskt och psykiskt) så är det bättre än en hund man inte kan kontrollera..
Men att använda främst positiv förstärkning är ju det bästa..
Så era åsikter?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 550D
Focal length 60 mm
Aperture f/5.0
Shutter 1/400 s
ISO 3200
Comment the photo
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 00:39
Jag använder nog mig av lite av en blandning. När hon beter sig på ett sätt jag inte önskar så säger jag "nej" och låter henne veta det, men när hon upphör med det beteendet eller gör något annat bra så berömmer jag henne (:
Sen om hon upphör att lyssna eller beter sig direkt olämpligt, som till exempel när hon skäller som en vansinnig på andra hundar (utöver de där första skallen som jag tolererar) så petar jag till henne och säger till på skarpen, och det räcker väl för att hon ska upphöra med det hon gör fel.
Sen om hon upphör att lyssna eller beter sig direkt olämpligt, som till exempel när hon skäller som en vansinnig på andra hundar (utöver de där första skallen som jag tolererar) så petar jag till henne och säger till på skarpen, och det räcker väl för att hon ska upphöra med det hon gör fel.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u7/_u8/_u4/_u8/_u1/u1784813/1373713217_m_1.jpg)
Stanley
Fri 30 Dec 2011 00:49
Precis samma som jag gör då :)
Jag tolererar mycket innan jag säger ifrån på skarpen.. Men hunden ska ändå lyssna.
Jag tolererar mycket innan jag säger ifrån på skarpen.. Men hunden ska ändå lyssna.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Dec 2011 01:44
Precis. Sen ger jag alltid "varningar" innan jag säger åt på skarpen, känns osjysst att direkt ba "HÖRRÖDU!" så hon skiter på sig av rädsla typ
LoveEnough
Tue 20 Dec 2011 10:57
Du pratar om positivt straff- dvs straffa ett beteende man inte längre vill ha genom att tillföra ett straff(t.ex. en knuff).
Negativ förstärkning är när man vill förstärka ett beteende och tar då bort ett negativt stimuli(t.ex. tvångsapportering, att tjata till sig något osv).
Använder mig inte av negativ förstärkning på mina hundar, trots att negativ förstärkning/positivt straff är lättare att få en "väluppfostrad" hund av så väljer jag det bästa- både vetenskapligt och etiskt.
Negativ förstärkning är när man vill förstärka ett beteende och tar då bort ett negativt stimuli(t.ex. tvångsapportering, att tjata till sig något osv).
Använder mig inte av negativ förstärkning på mina hundar, trots att negativ förstärkning/positivt straff är lättare att få en "väluppfostrad" hund av så väljer jag det bästa- både vetenskapligt och etiskt.
![](http://cdn07.dayviews.com/61/_u2/_u8/_u7/_u9/_u0/_u3/u2879030/1310723464_m_1.jpg)
LoveEnough
Fri 23 Dec 2011 15:40
Jag tror inte på att det finns hundar som " behöver" det ena eller det andra. Jag tror det handlar om föraren och hur duktig denna är och vad det är den trivs med. Visst finns det hundar som inte klarar av negativ förstärkning, men tror inte att det finns hundar som inte klarar av positiv. Isf tror jag det mer handlar om relationen, samspelet och att föraren inte hittat en bra belöning(alt. kanske inte är tillräckligt bra med kriterier och förstärkningsfrekvens).
Och jag kan inte se hur en hund med negativ förstärkning skulle behålla sin glöd att testa och hitta på, eftersom det mer eller mindre går ut på att korrigera den tills den gör rätt(man korrigerar ju då att försöka om det den försöker är fel). Positivt straff- OK till viss del, Negativ förstärkning- nej. Jag gillar Svartbergs TSB-modell: grunden ska byggas på trygghet, efter det ska det vara ett stort samarbete(positivt!) och sist en liten del bestämmande.
Och jag kan inte se hur en hund med negativ förstärkning skulle behålla sin glöd att testa och hitta på, eftersom det mer eller mindre går ut på att korrigera den tills den gör rätt(man korrigerar ju då att försöka om det den försöker är fel). Positivt straff- OK till viss del, Negativ förstärkning- nej. Jag gillar Svartbergs TSB-modell: grunden ska byggas på trygghet, efter det ska det vara ett stort samarbete(positivt!) och sist en liten del bestämmande.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u7/_u8/_u4/_u8/_u1/u1784813/1373713217_m_1.jpg)
Stanley
Fri 23 Dec 2011 16:39
Jovisst handlar det om föraren.. Allt i hundvärlden går att lägga på föraren..
En okunnig hundägare faller lättare dit när det kommer till träning av en bångstyrig hund..
Men i det fallet anser jag fortfarande att om målet nås och hund och ägare mår bra av det finns det inget som hindrar dem från att använda sig av negativ förstärkning/positivt straff..
Men självklart, anser man sig tillräckligt kunnig bör man ju utgå från positiv förstärkning och belöning..
Men har man inte förutsättningarna för att klara av den metoden känner jag som sagt att en genväg är att föredra ist för att riskera olyckor på ett eller annat sätt..
För det är så man måste se det i mina ögon.. Vad händer om jag väljer en "lycklig" med olydig hund.. hur många olyckor riskerar att inträffa om jag till exempel släpper hunden på ett, vad jag tror är, säkert ställe..
Då är det ju mycket bättre att ha någon typ av säkerhet med en lydig hund..
Och ja, även en lydig hund kan råka ut för olyckor osv.. inte det jag säger.. Utan menar på om det tex kommer ett djur från ingenstans, eller en annan hund.. eller en människa.. Har man en olydig, men "lycklig" hund så är risken stor att något händer i en sådan situation..
Nu skulle jag aldrig släppa en hund som inte kommer på inkallning på annat ställe än stängslade rastgårdar.. Men inte alla kan/tänker på det..
Så det är grunden till mina åsikter. Säkerhet för osäkerhet.. Men välbefinnandet måste tänkas på också.
En okunnig hundägare faller lättare dit när det kommer till träning av en bångstyrig hund..
Men i det fallet anser jag fortfarande att om målet nås och hund och ägare mår bra av det finns det inget som hindrar dem från att använda sig av negativ förstärkning/positivt straff..
Men självklart, anser man sig tillräckligt kunnig bör man ju utgå från positiv förstärkning och belöning..
Men har man inte förutsättningarna för att klara av den metoden känner jag som sagt att en genväg är att föredra ist för att riskera olyckor på ett eller annat sätt..
För det är så man måste se det i mina ögon.. Vad händer om jag väljer en "lycklig" med olydig hund.. hur många olyckor riskerar att inträffa om jag till exempel släpper hunden på ett, vad jag tror är, säkert ställe..
Då är det ju mycket bättre att ha någon typ av säkerhet med en lydig hund..
Och ja, även en lydig hund kan råka ut för olyckor osv.. inte det jag säger.. Utan menar på om det tex kommer ett djur från ingenstans, eller en annan hund.. eller en människa.. Har man en olydig, men "lycklig" hund så är risken stor att något händer i en sådan situation..
Nu skulle jag aldrig släppa en hund som inte kommer på inkallning på annat ställe än stängslade rastgårdar.. Men inte alla kan/tänker på det..
Så det är grunden till mina åsikter. Säkerhet för osäkerhet.. Men välbefinnandet måste tänkas på också.
![](http://cdn07.dayviews.com/61/_u2/_u8/_u7/_u9/_u0/_u3/u2879030/1310723464_m_1.jpg)
LoveEnough
Fri 23 Dec 2011 19:13
Fast vem tränar inkallning med negativ förstärkning tänker jag då? Och hur? Elhalsband?
Och sen är det vetenskapligt bevisat att hundar lär sig snabbare och bättre genom belöningsbaserad träning, dvs positiv förstärkning. Jag menade inte att hundar som tränas med enbart positiv förstärkning är olydiga, tvärtom! Men dem är inte alltid "samhällslydiga", dvs lydiga på det sättet samhället vill ha dem- inte tigga, gå fint i kopplet vid sida, inte bry sig om något, alltid lyda, alltid vara snäll, aldrig reagera. Vilket är omöjligt att få till genom att enbart använda positiv förstärkning(ja, de 4 sista menar jag då). Sen tycker jag rent generellt att människor som använder positiv förstärkning+negativt straff(om de ens använder straff!) oftast vågar ha "olydiga" hundar. De bryr sig inte om att hunden tigger, ligger i soffan, hoppar ut från bilen innan varsågod osv. De vågar ha sina hundar som de vill ha dem. Vilket jag är osäker på om dessa "CM, dominans, vargtänkar, negativ förstärkning" människorna vågar.
Förstår du hur jag menar?
Och sen tar man ju inte helt bort negativa metoder(negativ förstärkning, positivt straff)- är hunden påväg mot en väg och man inte får stopp på den, visst fan skulle jag skjuta hunden i benet!
Sen har vi ju säkerhetsrisken med att vara hård mot hunden. Det kan ju leda till hög stress, depression, stereotypi osv.
Och sen är det vetenskapligt bevisat att hundar lär sig snabbare och bättre genom belöningsbaserad träning, dvs positiv förstärkning. Jag menade inte att hundar som tränas med enbart positiv förstärkning är olydiga, tvärtom! Men dem är inte alltid "samhällslydiga", dvs lydiga på det sättet samhället vill ha dem- inte tigga, gå fint i kopplet vid sida, inte bry sig om något, alltid lyda, alltid vara snäll, aldrig reagera. Vilket är omöjligt att få till genom att enbart använda positiv förstärkning(ja, de 4 sista menar jag då). Sen tycker jag rent generellt att människor som använder positiv förstärkning+negativt straff(om de ens använder straff!) oftast vågar ha "olydiga" hundar. De bryr sig inte om att hunden tigger, ligger i soffan, hoppar ut från bilen innan varsågod osv. De vågar ha sina hundar som de vill ha dem. Vilket jag är osäker på om dessa "CM, dominans, vargtänkar, negativ förstärkning" människorna vågar.
Förstår du hur jag menar?
Och sen tar man ju inte helt bort negativa metoder(negativ förstärkning, positivt straff)- är hunden påväg mot en väg och man inte får stopp på den, visst fan skulle jag skjuta hunden i benet!
Sen har vi ju säkerhetsrisken med att vara hård mot hunden. Det kan ju leda till hög stress, depression, stereotypi osv.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u7/_u8/_u4/_u8/_u1/u1784813/1373713217_m_1.jpg)
Stanley
Sun 25 Dec 2011 14:23
Jo, det kan jag hålla med om.. Positiv förstärkning ger ju bättre resultat i det långa loppet.. Och jag tycker själv att man ska utgå från den metoden.
Men inte alla har kapacitet eller viljan att göra så, och dem kan jag verkligen inte se ner på om hunden fungerar med det..
Jo, jag förstår precis.. Har egentligen precis samma åsikt som dig gällande detta, med den skillnad att jag hellre ser en bra relation oavsett träningsmetod..
Men de 3 första varianterna du räknade upp, CM, dominans och Vargtänkare har jag minimal respekt för.. Jag förstår tänket och kan använda mig av det, men då i den mån jag anser är okey i min och mina hundars relation..
Man kan se det som med människor.. Vissa personer behöver vara fria och få tänka och bestämma helt själva..
Medans andra behöver strikta regler och ett schema att gå efter..
Precis så anser jag hundar vara, och tränar därefter.. Jag provar olika metoder och det jag märker att hunden funkar med arbetar jag vidare på..
För min del är det en onödig risk och påfrestning för både hund och ägare att tvinga sig till en metod som varken hund eller människa trivs i..
Som sagt använder jag mig delvis av straff och negativ förstärkning i min träning.. Men det hindrar inte mina hundar från att ta egna initiativ och de vågar gå upp i soffan trots ner-schasningar när det varit olämpligt att ha dem i soffan..
De vågar även sno mat från bordet trots viss fysisk bestraffning tidigare.. (de lyssnar när man säger till, men de vågar chansa.. om du förstår..)
Därför har jag svårt att se att Negativ förstärkning/positivt straff ska ge apatiska hundar utan egna initiativ.. Då jag aldrig sett det i några av mina hundar.. Som alla blivit uppfostrade med straff/belöning och dominans..
De har alla varit väldigt lyckliga hundar som klarat sig bra mentalt trots den hemska behandling vi gett dem ;)
Att vara hård och använda negativ förstärkning/positivt straff är helt skillda saker i min mening.
Men inte alla har kapacitet eller viljan att göra så, och dem kan jag verkligen inte se ner på om hunden fungerar med det..
Jo, jag förstår precis.. Har egentligen precis samma åsikt som dig gällande detta, med den skillnad att jag hellre ser en bra relation oavsett träningsmetod..
Men de 3 första varianterna du räknade upp, CM, dominans och Vargtänkare har jag minimal respekt för.. Jag förstår tänket och kan använda mig av det, men då i den mån jag anser är okey i min och mina hundars relation..
Man kan se det som med människor.. Vissa personer behöver vara fria och få tänka och bestämma helt själva..
Medans andra behöver strikta regler och ett schema att gå efter..
Precis så anser jag hundar vara, och tränar därefter.. Jag provar olika metoder och det jag märker att hunden funkar med arbetar jag vidare på..
För min del är det en onödig risk och påfrestning för både hund och ägare att tvinga sig till en metod som varken hund eller människa trivs i..
Som sagt använder jag mig delvis av straff och negativ förstärkning i min träning.. Men det hindrar inte mina hundar från att ta egna initiativ och de vågar gå upp i soffan trots ner-schasningar när det varit olämpligt att ha dem i soffan..
De vågar även sno mat från bordet trots viss fysisk bestraffning tidigare.. (de lyssnar när man säger till, men de vågar chansa.. om du förstår..)
Därför har jag svårt att se att Negativ förstärkning/positivt straff ska ge apatiska hundar utan egna initiativ.. Då jag aldrig sett det i några av mina hundar.. Som alla blivit uppfostrade med straff/belöning och dominans..
De har alla varit väldigt lyckliga hundar som klarat sig bra mentalt trots den hemska behandling vi gett dem ;)
Att vara hård och använda negativ förstärkning/positivt straff är helt skillda saker i min mening.
Hundshow
Mon 19 Dec 2011 23:40
anpassar mig efter hunden, lägger sällan ner min hund men sker på Benji ibland när han hoppar för att brotta ner mig och biter mig rejält
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u7/_u8/_u4/_u8/_u1/u1784813/1373713217_m_1.jpg)
Stanley
Tue 20 Dec 2011 16:19
Jag är uppvuxen med en Bullmastiff som vägde mer än mig, och om han då fick för sig att leka lite för våldsamt blev jag lärd att göra "liptongreppet" på honom.. Vilket var att brotta ner honom och lägga sig tvärs över honom och låsa fast hans nacke.. tills han lugnade sig..
Och det är väl lite den inställningen jag har till hundar.. Jag är upvuxen med att jag ska ha de dominerande rollen..
Och det är väl lite den inställningen jag har till hundar.. Jag är upvuxen med att jag ska ha de dominerande rollen..
![](http://cdn08.dayviews.com/40/_u3/_u0/_u0/_u8/_u0/_u2/u3008025/1314555134_m_1.jpg)
Hundshow
Tue 20 Dec 2011 21:38
jag har också stora hundar, Benji är rottis korsning och väger drygt 5 - 10 kilo mindre än mig, min leonberger jag hade (avlivad sen den 9:e) vägde 10 kilo mer än mig, anser att man kan vara dominerande och ledande över hunden utan att brotta ner och vara "hemsk" lixom, tror mer på delat ledarskap :P
SaQ
Mon 19 Dec 2011 23:25
Det du pratar om är väl positiv bestraffning. Negativ förstärkning är ju att man tar bort ett obehag. (;
Min personliga åsikt är att om det inte funkar med endast positiva metoder på en hund, ska man se efter individen vad som passar den. Hellre en putt än tjat, men allra helst ignorering men det funkar ju inte på alla hundar.
Min personliga åsikt är att om det inte funkar med endast positiva metoder på en hund, ska man se efter individen vad som passar den. Hellre en putt än tjat, men allra helst ignorering men det funkar ju inte på alla hundar.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u7/_u8/_u4/_u8/_u1/u1784813/1373713217_m_1.jpg)
Stanley
Mon 19 Dec 2011 23:36
Vad är skillnaden? Haha.. känner mig så borta just nu..
Jo men precis.. helst av allt ska man ju köra med så positiv metod som helst, men ja, det är ju individen som bestämmer vilken metod som funkar.. ^^
Och det är detta jag kan reagera på ibland med folk som prompt ska envisas med att den ena eller den andra metoden funkar på alla.. Det är bara BS..
Jo men precis.. helst av allt ska man ju köra med så positiv metod som helst, men ja, det är ju individen som bestämmer vilken metod som funkar.. ^^
Och det är detta jag kan reagera på ibland med folk som prompt ska envisas med att den ena eller den andra metoden funkar på alla.. Det är bara BS..
![](http://cdn08.dayviews.com/105/_u8/_u6/_u2/_u3/_u6/u862364/1347050145_m_1.jpg)
SaQ
Mon 19 Dec 2011 23:44
Positiv: Att tillföra
Negativ: Att ta bort
Ja det är sant, man bör ju se hur sin egna hund funkar och anpassa sin träning utifrån det. Jag tror på att om man är en övermänniska i kvickhet, tålamod och kunskap, klarar man att uppfostra vilken hund som helst med endast positiva metoder. Men det kan ta onödigt lång tid och i vissa fall kan det vara mycket effektivare för båda parter att korrigera på rätt sätt.
Dock kan du ju prova skvallerträning om du inte gjort det redan, för att få dig mer intressant än allt runt omkring. Och köra massor av olika lekar på promenaderna och fokusera på vad just han verkligen älskar. Det finns mängder av sätt men du har helt rätt i att olika metoder funkar bäst på olika hundar! :)
Negativ: Att ta bort
Ja det är sant, man bör ju se hur sin egna hund funkar och anpassa sin träning utifrån det. Jag tror på att om man är en övermänniska i kvickhet, tålamod och kunskap, klarar man att uppfostra vilken hund som helst med endast positiva metoder. Men det kan ta onödigt lång tid och i vissa fall kan det vara mycket effektivare för båda parter att korrigera på rätt sätt.
Dock kan du ju prova skvallerträning om du inte gjort det redan, för att få dig mer intressant än allt runt omkring. Och köra massor av olika lekar på promenaderna och fokusera på vad just han verkligen älskar. Det finns mängder av sätt men du har helt rätt i att olika metoder funkar bäst på olika hundar! :)
18 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/499858762/