Monday 21 May 2012 photo 3/3
|
Jag har två frågor...
Hur säger ni till/bestraffar (kalla det vad ni vill) eran hund när den gör fel?
Jag kan ta i lite hårt med min hund när han gör fel, o min lärare sa till mig idag att ja inte kunde göra så osv, att ha bara skulle bryta honom, men det går inte, har prövat att itne bry mig om honom, har försökt sätta en korv i nosen, har försökt gå därifrån, inget har funkat, så nästa fråga....
Sen jämför hon sin hund med SIN som inte bryr sig om andra människor eller hundar O.o
Har ni något förslag på hur ja ska bryta honom, när han tex börjar skälla mot andra för han vill leka? elr drar mot dem för han vill leka?
Har ni något förslag på hur ja ska bryta honom, när han tex börjar skälla mot andra för han vill leka? elr drar mot dem för han vill leka?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 1000D
Focal length 53 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/100 s
ISO 400
Comment the photo
murmilura
Thu 31 May 2012 19:35
Okej, nu är jag lite sen här, men har inte kollat DV på en evighet. xD
Hur säger ni till/bestraffar (kalla det vad ni vill) eran hund när den gör fel?
- Jag kan säga "nej", eller "ött" (som jag kommit på själv xD). "Nej" ska inte bli uttjatat så jag använder det bara när det verkligen behövs, "ött" däremot betyder ungefär samma sak som "nej" men det är inte lika ... ja.. hårt. "Nej" säger jag t.ex. om en hamster skulle rymma och han skulle börja jaga den - lite panik där lixom. :P "Ött" säger jag när han kanske försöker äta jord eller liknande... Alltså inte lika allvarligt.. typ. Vet inte om jag gör helt rätt där, men det har fungerat för oss och ingen har sagt någonting om det hittills. Jag ser att Hampe har förstått det, för han lyssnar på båda orden och det är dem enda orden jag kommer använda, annars blir det för rörigt..
Jag skulle _aldrig_ trycka ner min hund sådär eller ta den i nackskinnet. Att skapa rädsla/hot/obehag hos min hund för mig är det sista jag vill. Han ska lyssna på mig för att han _vill_ inte för att han "måste för annars så blir det obehag".
Skulle vi möta hund eller liknande så kör jag kontaktövningar med honom och berömmer när hunden går/gått förbi.
Hur säger ni till/bestraffar (kalla det vad ni vill) eran hund när den gör fel?
- Jag kan säga "nej", eller "ött" (som jag kommit på själv xD). "Nej" ska inte bli uttjatat så jag använder det bara när det verkligen behövs, "ött" däremot betyder ungefär samma sak som "nej" men det är inte lika ... ja.. hårt. "Nej" säger jag t.ex. om en hamster skulle rymma och han skulle börja jaga den - lite panik där lixom. :P "Ött" säger jag när han kanske försöker äta jord eller liknande... Alltså inte lika allvarligt.. typ. Vet inte om jag gör helt rätt där, men det har fungerat för oss och ingen har sagt någonting om det hittills. Jag ser att Hampe har förstått det, för han lyssnar på båda orden och det är dem enda orden jag kommer använda, annars blir det för rörigt..
Jag skulle _aldrig_ trycka ner min hund sådär eller ta den i nackskinnet. Att skapa rädsla/hot/obehag hos min hund för mig är det sista jag vill. Han ska lyssna på mig för att han _vill_ inte för att han "måste för annars så blir det obehag".
Skulle vi möta hund eller liknande så kör jag kontaktövningar med honom och berömmer när hunden går/gått förbi.
TeamTollare
Thu 31 May 2012 20:25
okej, ja kör nej typ som du när de verkligen är NEJ, sen typ kan ja säga ajbaja typ när du säger "ött" :P
Trycker inte ner honom så mkt, hänt någon gång. men ja förstår dig, men ja känner att ja måste de ibland, o alla är olika ^^
sen har ja försökt träna kontakt men de funkar inte, men nu låter ja honom titta på hunden som vi möter o då har de börjat funka bättre :)
Trycker inte ner honom så mkt, hänt någon gång. men ja förstår dig, men ja känner att ja måste de ibland, o alla är olika ^^
sen har ja försökt träna kontakt men de funkar inte, men nu låter ja honom titta på hunden som vi möter o då har de börjat funka bättre :)
murmilura
Thu 31 May 2012 20:45
Ja, alla gör ju som dem själva vill.
Sen tänker jag inte sitta och predika för jag är nybörjare, delade bara med mig utav hur jag gör. :)
Sen tänker jag inte sitta och predika för jag är nybörjare, delade bara med mig utav hur jag gör. :)
TeamTollare
Thu 31 May 2012 20:46
jaro men de e alltid kul o läsa hur andra gör, endå om dem inte använder samma tränings sätt som ja använder osv :)
pshundar
Wed 23 May 2012 22:23
Gör det som känns bra och passar situationen och hunden. Bryr oss inte om vad andra tycker och tänker, om nu någon gör det. Aldrig dum, men rättvis och det kan faktiskt handla om saker som är farliga för hunden.
Anonymous
Tue 22 May 2012 19:39
Har du provat vatten? Katten brukar skärpa till sig efter en dusch med en sprayflaska
TeamTollare
Tue 22 May 2012 20:58
jo men de e katter, min hund älskar vatten! o skulle inte ta de som att han gjort fel :P
Anonymous
Tue 22 May 2012 18:04
Jag har ingen hund men min kompis som jag umgås rätt mycket med har en schäfer, som heter Zeb, 1 år. När Zeb skäller på en annan hund och reser ragg mot den brukar hon ta tag i ljumsken och slänger honom på rygg så han gnäller ganska högt och ser allmänt rädd ut..
Jag tycker att det hon gör ser rätt elakt ut men jag kan inte så mycket om hundar. Så jag vet inte om det är "rätt" att göra så..
Jag tycker att det hon gör ser rätt elakt ut men jag kan inte så mycket om hundar. Så jag vet inte om det är "rätt" att göra så..
TeamTollare
Tue 22 May 2012 20:59
jo de e rätt enkelt o få hunden o lägga sig på rygg, elr min kan streta emot rätt mkt ibland men de går :P kan oxå nypa honom i ljumsken ibland :P
LoveEnough
Tue 22 May 2012 11:38
Jag föredrar att inte bestraffa överhuvudtaget. Har samma problem med min unghund som du tycks ha med din (fast hans skällande och dragande i koppel mot hundar beror på en skada som gjort han osäker på andra hundar), och ibland tappar jag tålamodet och ryter till eller rycker i kopplet. Men att bestraffa på det sättet kommer inte ta bort beteendet (om du inte har en väldigt vek hund), utan risken är större att det gör beteendet värre (att hunden känner "usch vad matte är dum, bättre att springa till den där hunden istället"). Jag använder mig av den metoden som fungerar vid just det mötet- vissa hundar skiter han i och då får han godis/beröm för det, andra hundar tittar han lite på och då brukar jag locka på han med rösten och leka, vissa hundar blir han skogstokig av att se och då brukar jag kommendera honom att sitta och antingen belöna när hunden gått förbi, medan hunden går förbi eller med en godisruta när hunden gått förbi (min hund är noll leklust). Min hund får dra i koppel (har sele på honom) förutom om jag har honom på "bakom"-kommando, drar han då så backar/vänder jag tills han går fint igen.
TeamTollare
Tue 22 May 2012 21:03
okejokej, ja har prövat kört upp en korv i nosen på honom (han kan dö för korv i vanligafall) o han bryr sig inte alls! men på promenaderna brukar han bara dra mot andra hundar inte skälla elr något, så försöker belöna så mkt som de går när han går lugnt förbi. men de e när de blir större grupp o han ska sitta still problemet kommer! sen har ja prövat leksak oxå då han 'älskar alla sortiers leksaker, men nej han brydde sig inte, funka en gång sen va de inte kul längre :P
LoveEnough
Tue 22 May 2012 21:40
Låter som du gör det för svårt för honom. öka avståndet till ett där han tar emot godis/leksak och minska när det går bra?
TeamTollare
Wed 23 May 2012 19:55
felet e att han får syn på hunden på jätte långt avstånd de kan vara en liten prick långt borta o då e han låst... han ser den fortrare än vad ja gör oftast...
Men han funkar hyfsat med hundmöten fast han inte vill kolla på mig, han går förbi och så kan kolla, ibland hoppar han mot den andra hunden (men de har inte hänt på länge nu :D) så går åt rätt håll, så kmr väl den dagen om vi forsätter träna som vi gör att han kmr titta på mig :)
Men han funkar hyfsat med hundmöten fast han inte vill kolla på mig, han går förbi och så kan kolla, ibland hoppar han mot den andra hunden (men de har inte hänt på länge nu :D) så går åt rätt håll, så kmr väl den dagen om vi forsätter träna som vi gör att han kmr titta på mig :)
Changrila
Tue 22 May 2012 09:45
Jag bestraffar inte mina hundar. Vid behov så skvallertränar jag. Mitt mål är hela tiden att förhindra att "dåliga" saker sker INNAN de skett. Om en hund tex skäller vid hundmöten, ja då gör den tretusen saker innan det som visar att den tänker börja skälla och då bryter jag redan där, antingen genom kontaktövningar eller att helt enkelt gå åt ett annat håll och köra kontaktövningar där. Och nu idag, när jag är hundvakt åt några hundar som gärna hoppar upp på diskbänken för att titta efter ätbart, då puttar jag helt enkelt ner dem (utan våld). Om de ser ut att vara på väg mot diskbänken igen så ropar jag på dem så att de kommer till mig istället. Det tog inte lång tid innan de slutade försöka (och då har jag ändå "svårlärda" salukis här hemma).
TeamTollare
Tue 22 May 2012 21:05
men hundmöten skäller han inte, om inte hunden han mötter skäller, då kan han ge ifrån sig ett skall men inte mer. de e när man e i grupp o sitter stilla han vill leka med allt o alla o ger ifrån sig "lek skall". men han e skit svår o bryta, du kan ge han det han älskar mest o de skiter han i! går du åt ett annat håll går han baklänges/sidleds, ja allt utan framlänges iaf...
Changrila
Tue 22 May 2012 21:10
Mitt prat om hundmöten var mest bara ett exempel på vanlig situation när folk börjar bestraffa helt i onödan. I din situation så hade jag helt enkelt undvikit att sitta i grupper som var större än han klarade av. Börjat med att sitta med bara en person, när det var lugnt, ta en till osv. På så sätt skulle man inte behöva pressa in hunden i en situation som den uppenbarligen inte klarar av på ett lugnt sätt.
Anonymous
Tue 22 May 2012 07:11
Det beror på vad han gör,skäller han säger jag bara ett bestämt nej lyssnar han inte petar jag till han med handen i sidan,lyssnar han inte då avleder jag han med godis,sätter han sig inte om man säger sitt då tar jag i han osv :)
bocopop
Tue 22 May 2012 00:36
Oj... Vad hårda de flesta verkar vara mot sina hundar. Jag dömer ingen, men jag håller verkligen inte med.
Om Robbie drar mot en annan hund och totalt skiter i mig och mina kommandon vid hundmöte så bara går jag därifrån med honom. Jag låter honom inte få vad han vill när han beter sig så, helt enkelt.
Skulle aldrig falla mig in att ta honom i nackskinnet eller lägga honom på rygg. Det anser hunden vara hotfullt, och jag vill inte att min hund ska lyssna för att han är under hot och tycker det blir läskigt. Jag vill att min hund ska lyssna för att den vill det och för att den vet att den får ut så mycket mer av att vara lydig.
Om Robbie drar mot en annan hund och totalt skiter i mig och mina kommandon vid hundmöte så bara går jag därifrån med honom. Jag låter honom inte få vad han vill när han beter sig så, helt enkelt.
Skulle aldrig falla mig in att ta honom i nackskinnet eller lägga honom på rygg. Det anser hunden vara hotfullt, och jag vill inte att min hund ska lyssna för att han är under hot och tycker det blir läskigt. Jag vill att min hund ska lyssna för att den vill det och för att den vet att den får ut så mycket mer av att vara lydig.
bocopop
Tue 22 May 2012 21:10
Ja, men hundar är inga vargar. Och jo, hundar uppfattar oftast sådan bestraffning som hotfull/skrämmande.
Det finns bättre sätt att visa att man är ledare, t.ex. genom att visa att man har kontroll över olika situationer genom att skydda sin hund eller att leka - Man bestämmer när leken börjar och när leken tar slut. Man kan bestämma och leda på många olika sätt.
Det finns bättre sätt att visa att man är ledare, t.ex. genom att visa att man har kontroll över olika situationer genom att skydda sin hund eller att leka - Man bestämmer när leken börjar och när leken tar slut. Man kan bestämma och leda på många olika sätt.
bocopop
Tue 22 May 2012 21:16
Fortfarande, _du_ är ingen hund. Du är en människa. Tycker att all sorts fysisk hantering vid 'bestraffning' är onödig, det förbättrar inte hundens beteende.
Stirrar han på en annan hund, well - Gå tills han inte kan se den mer och har lygnat sig för att sedan belöna. Man får göra det så enkelt som möjligt i början, ge honom en chans att lyckas. Han lär sig inte av att bli kastad på rygg.
Stirrar han på en annan hund, well - Gå tills han inte kan se den mer och har lygnat sig för att sedan belöna. Man får göra det så enkelt som möjligt i början, ge honom en chans att lyckas. Han lär sig inte av att bli kastad på rygg.
TeamTollare
Tue 22 May 2012 21:20
nej men ja e ledaren över min hund :P
men hundmöten dem klarar han av, men som ja sa att vänder ja o går åt ett annat håll tittar han bakåt efter hunden endå om han itne ser hunden kan han gå så hela promenaden... men möter vi en hund så går de rätt bra, ibland kan han göra typ glada utfall för hna vill hälsa, men oftast funkar dem bra :P de e när vi satt med massor hundar o han iten fick hälsa o leka, då vart han förtvivlad o skäller, men mer lekfulla skall
men hundmöten dem klarar han av, men som ja sa att vänder ja o går åt ett annat håll tittar han bakåt efter hunden endå om han itne ser hunden kan han gå så hela promenaden... men möter vi en hund så går de rätt bra, ibland kan han göra typ glada utfall för hna vill hälsa, men oftast funkar dem bra :P de e när vi satt med massor hundar o han iten fick hälsa o leka, då vart han förtvivlad o skäller, men mer lekfulla skall
Asfaloth
Tue 22 May 2012 00:02
Min hund får inte göra något apdant för fem öre. Jag försöker kommunicera först med enkla medel, som att knäppa med fingrarna, stöta till honom med handen och ge honom kommando att ligga ner. Lägger han sig inte tar jag helt enkelt tag i nackskinnet på honom och tvingar honom att lägga sig på rygg, och eftersom det är så hundar sätter varabdra på plats ser jag inget fel med det.
TeamTollare
Tue 22 May 2012 21:08
okej, för min hund e jätte svår o bryta du kan stöta till honom, sätta korv framför nosen på honom o han bryr sig inte alls :P
Asfaloth
Tue 22 May 2012 21:13
Jo det kan min hund också vara, och när han vägrar sluta fixera någonting griper jag som sagt tag i nackskinnet och lägger honom på rygg :P
grodfis
Mon 21 May 2012 22:11
det är olika hur jag säger till beroende på situation. men om hon te.x. skäller mot någon brukar jag säga nej och sedan avleda. om hon drar för hon vill någonstans stannar jag bara och väntar in henne. ska dock erkänna att jag också tar hårt då och då vilket säkert alla hundägare någon gång råkar ut för. kan ex hända om hon håller på att hoppa ur bilen utan lov, självklart är inte meningen att ta hårt men för mig är det en ren säkerhet att hunden inte hoppar ut utan lov, därav ren reflex att ta tag i henne. tar hon något från marken när vi är på promenad kan det också bli lite väl hårt...
jag fick tipset när min var valp och skällde mot katter att bara avleda och bli glad när hon slutar med det oönskade beteendet och berömma när hon tittade på katter utan att skälla. detta har funkat utmärkt och hon skäller sällan mot katter nu. det gäller att känna efter vad som funkar bäst med din hund helt enkelt. är han en sån som går att avleda utan att han tar det på fel sätt och tror du berömmer så tkr jag det är ett bra sätt att arbeta på :)
jag fick tipset när min var valp och skällde mot katter att bara avleda och bli glad när hon slutar med det oönskade beteendet och berömma när hon tittade på katter utan att skälla. detta har funkat utmärkt och hon skäller sällan mot katter nu. det gäller att känna efter vad som funkar bäst med din hund helt enkelt. är han en sån som går att avleda utan att han tar det på fel sätt och tror du berömmer så tkr jag det är ett bra sätt att arbeta på :)
TeamTollare
Mon 21 May 2012 22:18
okej :)
men felet är att han skäller inte när vi möter hundar ut, men typ som idag satt vi flera hundar nära och då skäller han för att han vill ha hundens uppmärksamhet och vill ditt, och då kan han sitta o skälla i timmar...
men felet är att han skäller inte när vi möter hundar ut, men typ som idag satt vi flera hundar nära och då skäller han för att han vill ha hundens uppmärksamhet och vill ditt, och då kan han sitta o skälla i timmar...
❤
Mon 21 May 2012 22:08
Jag gör som du.. jag säger ett hårt nej och om dom inte lyssnar säger jag nej igen och drar till lite i kopplet för att dom ska titta på mig.. Om dom inte lyssnar kan jag ta i dom i nackskinnet och säga nej igen.. =)
Men mina lyssnar så pass bra att jag ej behöver ta i dom hårt längre =) dom vet vad jag vill och med amstaffen som har lite svårt att lyssna så har jag hans favorit boll med mig.. Så fort han ser den blir han helt intresserad av den =)
Men mina lyssnar så pass bra att jag ej behöver ta i dom hårt längre =) dom vet vad jag vill och med amstaffen som har lite svårt att lyssna så har jag hans favorit boll med mig.. Så fort han ser den blir han helt intresserad av den =)
❤
Mon 21 May 2012 22:33
Jag tycker att man kan få göra det om man känner att ingen funkar.. men visst man ska ju inte stå och trycka ner dom för att visa vem som bestämmer hela tiden =)
Anonymous
Mon 21 May 2012 22:35
Det tycker jag med, det är väl bättre hunden lär sig vad som är ett riktigt nej och man misshandlar inte en hund om man trycker ned/tar den i nackskinnet. Det är ju ifall jag skulle sparka henne i ansiktet, magen eller slå henne i huvudet med en sten. Har själv en "problemhund" så jag har fått gått den hårda vägen eftersom hon genom att visa att vad som är rätt och fel. Och nu kan hon det så jag behöver inte trycka ner henne utan det räcker med ett nej. :)
❤
Mon 21 May 2012 22:42
Ja för man vill ju som inget ont med dom.. Man vill ju bara att dom ska lyssna på en och sluta med det dom gör.. Jag har ju min amstaff som omplaceringshund och han är en hård hund.. Han kräver hårda regler och visst vi har haft våra stunder då vi bråkat lite.. men han fattar nu vad som gäller och jag har inte gjort han illa.. Man behöver ju inte slå in info hos dom.. Bara man ger en tydlig regel så fattar dom och visst ibland måste man ju ta i dom och visa vad man menar =)
45 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/505596167/