Tuesday 12 June 2012 photo 1/2
|
Vad tycker ni om flexikoppel?
MOTIVERA gärna varför du tycker så :)
Annons
Comment the photo
Hanna Wrethander
Tue 19 Jun 2012 20:34
Jag använder vanligt läderkoppel till min hund, eftersom att de är inte lika lätt att tappa kontrollen över hunden eller hur man ska säga. Men om vi är ute på golf banan då kan det vara super med flexikoppel! :D
Anonymous
Fri 15 Jun 2012 00:34
Jag använder hellre det vanliga läderkopplet till min hund, eftersom det är allmänt smidigare att hålla på med, men flexikoppel är bra om jag inte känner för att släppa kopplet helt utan bara vill låta henne länga lite ^-^
Jag tycker att det är väldigt bra om man har problem med inkallningen, då det ändå blir en viss frihet för hunden. Självklart finns det negativt med det också, te.x att många använder det fel så att hundarna stressar omkring i kopplet, men om man använder det rätt är det väldigt bra - dock tycker jag att det bästa är att ha en bra kontakt och inkallning så att man kan ha hunden lös.
Lexxi
Thu 14 Jun 2012 18:12
Jag använder flexikoppel på våra långpromenader när vi går i skogen och så. självklart med full koll och kallar in hunden om vi möter någon.
Går jag i stan däremot eller bland mycket folk använder jag vanligt koppel då hon ändå ska gå nära mig hela tiden.
Tycker dock inte om de som använder flexikoppel utan koll.
Går jag i stan däremot eller bland mycket folk använder jag vanligt koppel då hon ändå ska gå nära mig hela tiden.
Tycker dock inte om de som använder flexikoppel utan koll.
MadeleineVaara
Thu 14 Jun 2012 01:50
Jag tycker det är jätte bra i rätt händer (vissa håller ju inte koll på hunden och då är det lät att den smiter iväg lite längre än vad den kan med t.ex ett läderkoppel) MEn jag använder det hela tiden och älskar det, står inte ut med "vnliga" koppel x) För mig funkar det bra och det är såå smidigt! :)
Gabbi
Wed 13 Jun 2012 23:24
Den enda gången jag använder flexikoppel är när jag är ute i skogen eller där det inte är så mycket folk. Använder det också när jag tränar inkallning m.m. Jag skulle aldrig kunna använda det som ett vardaglit koppel för det är omöjligt att ha bra kontroll med det, och det är jobbigt att korrigera hunden med. Folk som jag har mött med hund i flexikoppel har aldrig varit ett bra resultat, då ägaren tror att hunden ska få mera "fihet" men istället får dom en förvirrad dragig hund, och de har ingen kontroll eller koll på vart hunden går/gör.
TeamTollare
Wed 13 Jun 2012 23:27
men de låter bra :)
många tror ju dem har kontroll sen bara oj min hund gick fram till en annan hund/människa
många tror ju dem har kontroll sen bara oj min hund gick fram till en annan hund/människa
Gabbi
Wed 13 Jun 2012 23:34
Ja presis! Och jag är en sådan människa som absolut kan morra till om det kommer fram en hund till mig och min hund när vi är på promenad och jag tränar. Då får den hundägaren ett snack ;) Fast jag är ju inte otrevlig utan jag förklarar bara för dom varför jag inte vill att deras hund ska komma fram och vad konsekvenserna är för andras hundar som kan vara "aggresiva" m.m. Man måste ju också respektera att det finns hundrädda människor också.
TeamTollare
Thu 14 Jun 2012 12:00
Exakt, och min hund tror att alla vill hälsa o leka med honom, o nu håller ja på att träna att man inte kan hälsa på ALLA och då blir de inte så bra om en hund kommer fram -.-
LoveEnough
Wed 13 Jun 2012 18:57
Långlina är jobbigt, därav använder jag flexikoppel.
Men jag ogillar starkt människor som alltid har sina hundar fullt ut i flexikopplet, oavsett om de ska göra möten, är på en väg med massa bilar & trånga passager där de inte kan se ifall någon kommer. Speciellt om personen inte har inkallning på hunden.
Men jag ogillar starkt människor som alltid har sina hundar fullt ut i flexikopplet, oavsett om de ska göra möten, är på en väg med massa bilar & trånga passager där de inte kan se ifall någon kommer. Speciellt om personen inte har inkallning på hunden.
TeamTollare
Wed 13 Jun 2012 19:07
Okej :)
men tyvärr dem flesta som använder flexi gör de pga dem inte kan ha hunden lös för den inte lyssnar och vill inte ha lång lina, och då har dem den i flexi o där lyssnar den itne heller, o så får hunden gå 5m framför hela tiden :(
ofta de som gör att man ogillar flexi pga dem människorna
men tyvärr dem flesta som använder flexi gör de pga dem inte kan ha hunden lös för den inte lyssnar och vill inte ha lång lina, och då har dem den i flexi o där lyssnar den itne heller, o så får hunden gå 5m framför hela tiden :(
ofta de som gör att man ogillar flexi pga dem människorna
LoveEnough
Wed 13 Jun 2012 20:52
Precis. Eller äldre människor som inte kan gå långt, eller människor som inte orkar gå långt, eller människor som inte kan ha hunden lös för att den inte kan inkallning (jag har visserligen själv flexi på min gamling i skogen då han skulle sticka efter ett rådjur om det sprang förbi ett)...det anser jag är fel, det är bara lathet. Att använda det när man har tillräckligt mkt vett och lydnad har jag inget emot och gör, som sagt, själv :)
TeamTollare
Wed 13 Jun 2012 22:46
Nä exakt, kan man inkallning så är de ju perfekt som du som inte kan ha din hund lös, eller andra som inte kan ha den lös pga den sticker om de kmr vilt, människor eller vad som. men dem som använder de mest av lathet, och inte har koll på hunden de e ofta dem man stöter på :/
stillme
Wed 13 Jun 2012 11:32
Jag hatar det och använder det på min hund - väldigt dubbelmoraliskt.
Så här ser jag det; så länge man inte använder flexikoppel som ett KOPPEL, så kan man använda det. Det vill säga, hunden ska kunna gå lös och man ska ha så pass bra koll och kontroll på sin hund att flexit inte ska behöva om man ska använda ett flexi.
Jag använder flexi på min hund enkom för att vi går bredvid gator och möter många andra hundar och jag vill ha den där extra procenten säkerhet som jag annars inte har när han är helt lös, annars går han lös mest hela tiden.
Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN sätta flexi på en hund som jag har noll och ingen kontakt med, som springer fem (ibland sju!) meter ifrån sin ägare, i sin egen lilla värld. Folk tänker inte på det men har man ett flexi på sju meter blir det en radie på fjorton meter. Det är alltså fjorton meters radie en hund når runt sin ägare.
Har varit med om allt för många påhopp av flexihundar för att jag någonsin ska rekommendera det till folk. Jag är inte elitistisk i detta, jag har tränat min hund hårt och länge i över fem år för att kunna använda flexi.
Så här ser jag det; så länge man inte använder flexikoppel som ett KOPPEL, så kan man använda det. Det vill säga, hunden ska kunna gå lös och man ska ha så pass bra koll och kontroll på sin hund att flexit inte ska behöva om man ska använda ett flexi.
Jag använder flexi på min hund enkom för att vi går bredvid gator och möter många andra hundar och jag vill ha den där extra procenten säkerhet som jag annars inte har när han är helt lös, annars går han lös mest hela tiden.
Jag skulle ALDRIG NÅGONSIN sätta flexi på en hund som jag har noll och ingen kontakt med, som springer fem (ibland sju!) meter ifrån sin ägare, i sin egen lilla värld. Folk tänker inte på det men har man ett flexi på sju meter blir det en radie på fjorton meter. Det är alltså fjorton meters radie en hund når runt sin ägare.
Har varit med om allt för många påhopp av flexihundar för att jag någonsin ska rekommendera det till folk. Jag är inte elitistisk i detta, jag har tränat min hund hårt och länge i över fem år för att kunna använda flexi.
Anonymous
Wed 20 Jun 2012 22:14
Ojoj måste vara tufft att vara tjej. Så fort det blev fakta baserat så försvann båda två ;)
Oroa er inte! Jag kommer att tänka på er varje gång jag ser hundägare som er och då tänka på hur stolt jag är över mig själv för att jag har lyckats uppfostra min hund utan godis eller annat trams.
Bye!
Oroa er inte! Jag kommer att tänka på er varje gång jag ser hundägare som er och då tänka på hur stolt jag är över mig själv för att jag har lyckats uppfostra min hund utan godis eller annat trams.
Bye!
Anonymous
Wed 20 Jun 2012 22:28
Anonymous
Wed 13 Jun 2012 09:08
Jag tycker inte om flexikoppel för att jag varit med om alldeles för många som inte kan hantera det :P
Anonymous
Wed 13 Jun 2012 12:57
Ja då blir man anti :P haha. Sen blir det ju ett konstant drag i halsbandet/selen när man använder flexi så det är svårt att koppelträna. Använder det inte själv, men är inte emot det mer än att jag stör mig något grymt på dom som tror att det är okej att ha hunden hursomhelst i ett flexi...
TeamTollare
Wed 13 Jun 2012 17:36
jo de blir de ju, ja har använt de på andras hundar, o ja hatar de, för ja känner att ja inte har kontroll på hunden, så ja låser oftast hunden vid min sida. ja hatar o möta folk med flexi o man ser att dem inte har kontroll så kommer ja med min hund som inte ska hälsa på allt o alla...
Changrila
Tue 12 Jun 2012 23:30
Jag älskar det. MEN när jag använder det så är det enbart för att ha en "livlina" när man tränar inkallning osv, dvs, jag har flexi så som många har långlina. Jag har bestämt mig för att jag enbart ska använda stoppknappen i "nödfall" och kopplet ska aldrig dras ut till max, "vänta" och "komhit" är sådant man ska lyssna på och självfallet får hunden inte gå ut i gatan utan att gå bredvid mig och ska även gå fint vid sidan om man möter en hund eller liknande. Att ha flexit bara för att låta hunden ränna runt okontrollerat 5-8 meter bort istället för i ett vanligt koppel tycker jag är fullständigt idiotiskt.
TeamTollare
Tue 12 Jun 2012 23:41
Du har en tanke bakom de som ja gillar :)
att man ska ha koll fast man har flexi och inte låta hunden vara så långt bort den kan :P
att man ska ha koll fast man har flexi och inte låta hunden vara så långt bort den kan :P
CandyBlue
Sat 16 Jun 2012 13:33
Gillar också tanken. Har varit helt emot flexi men de är bara för att ja har sett hur min faster hanterat de på sin gamla hund.. men har plan på att skaffa ett så att han som ni säger kan gå iväg men så att ja ändå kan ha lite kontroll :)
Emmynem
Tue 12 Jun 2012 22:28
jag tycker att det kan va bra ibland för hunden att få springa lös och få leka lite men jag tycker att det inte är bra för om man använder det för ofta får man inte ett riktigt band mellan hund och förare tycker jag :)
ladyretard
Tue 12 Jun 2012 21:46
jag har alltid avskytt det och min förra hund blev påflugen och rejält biten av två taxar i flexikoppel. tyvärr brukar folk med flexikoppel inte ha någon större koll på sina hundar. MEN nu använder jag det dagligen till min nuvarande hund. tycker det är fantastiskt att hon kan springa "fritt" och det känns som att vi kan leka bättre. jag har dock kopplet ganska kort och låst så länge vi inte är på gräsmattor eller i skogen. hon följer mig fint när hon för löpa fritt dessutom. så jag tycker både att det är bra och dåligt :)
Pleeektrum
Tue 12 Jun 2012 22:49
Har mött flera småhundar i flexikoppel som drar fram till min stora leonberger fastän jag har sagt till ägarna, när de frågat om de får hälsa på varandra, att vi tränar på att inte hälsa på alla hundar vi möter-.-
Så tyvärr har jag också den bilden att de som använder flexikoppel inte har så mycket koll:/
Så tyvärr har jag också den bilden att de som använder flexikoppel inte har så mycket koll:/
Asfaloth
Tue 12 Jun 2012 21:30
Dåligt. Man kan inte dra åt sig hunden om det skulle behövas. Våran granne har en aggressiv hund, och de har flexikoppel till den. Hänt en och annan gång att den springer fram till både mig och andra kan jag säga. Visst finns det lås på dem, men man kan inte dra till sig hunden på samma sätt (det behöver inte vara så att man har en hund som drar mot andra, utan att man vill dra den bort från exempelvis en annan aggressiv hund). Sedan tycker jag att det inte är vidare hållbart. Min farfars tax ryckte sönder linan på ett som ändå var av kvalitet och för större hundar xD
TeamTollare
Tue 12 Jun 2012 21:54
haha om en tax drar sönder de då e de ila xD vist kan dem vara starka (mot sin storlek) men endå x)
tycker dina grannar borde skaffa sig ett vanligt koppel :O om deras hund är aggresiv så e de itne så bra :O
Sen kan man ju vara ute o gå, så hittar hunden något farligt att äta, då e de itne alls lika lätt att få in hunden så du kan ta bort de
tycker dina grannar borde skaffa sig ett vanligt koppel :O om deras hund är aggresiv så e de itne så bra :O
Sen kan man ju vara ute o gå, så hittar hunden något farligt att äta, då e de itne alls lika lätt att få in hunden så du kan ta bort de
Asfaloth
Tue 12 Jun 2012 22:12
Våra grannar verkar mest vara sånna som skaffar hund för skojs skull. De vet ingenting om hundhantering kan jag säga! Hunden sprang över på våran tomt och anföll oss innan, men nu när jag skaffat en amstaffmix har de skaffat lina haha xD (de har en liten fluffig sak)
Girona
Tue 12 Jun 2012 21:27
ÄLSKAR det
Min hund sticker på vilt, så han kan inte gå lös i skogen. Och att ha honom i kortkoppel hela livet känns så jäkla tråkigt. Långlina använder vi ibland men den trasslar in sig stup i ett., och då känns flexi som det perfekta alternativet.
Jag brukar mest använda det i skogen och undvika det på stan, men ibland orkar jag bara ta med ett koppel på promenaden och då får det oftast bli flexit. Vad hatare inte verkar inse är att det faktiskt går att låsa, och då blir det precis som vilket koppel som helst.
Och ja, jag får ta emot en del skit för det. Folk verkar vara så övertygade om att det är dåligt, men ingen kan förklara vad det egentligen är som jag gör fel med det :/
Min hund sticker på vilt, så han kan inte gå lös i skogen. Och att ha honom i kortkoppel hela livet känns så jäkla tråkigt. Långlina använder vi ibland men den trasslar in sig stup i ett., och då känns flexi som det perfekta alternativet.
Jag brukar mest använda det i skogen och undvika det på stan, men ibland orkar jag bara ta med ett koppel på promenaden och då får det oftast bli flexit. Vad hatare inte verkar inse är att det faktiskt går att låsa, och då blir det precis som vilket koppel som helst.
Och ja, jag får ta emot en del skit för det. Folk verkar vara så övertygade om att det är dåligt, men ingen kan förklara vad det egentligen är som jag gör fel med det :/
TeamTollare
Tue 12 Jun 2012 23:06
Jo men alla kan inte läsa av sina hundar, men kan man läsa av hunden e de ju bra :)
men kan man de inte så e ju de ett problem, och de e då händer att hunden e för lågnt bort o så :)
men kan man de inte så e ju de ett problem, och de e då händer att hunden e för lågnt bort o så :)
Girona
Tue 12 Jun 2012 23:15
Nej, jag håller med om att många med flexi inte har koll på sin hund. Jag vet inte om jag skulle säga "de flesta", men många. Men det finns även många med vanligt koppel eller lösa hundar som inte har koll och släpper fram sina hundar hur som helst.
Äsch, jag ska inte provocera mer. Jag blir bara irriterad på allt det här flexihatet. Som sagt får jag ta en del skit för att jag använder flexi och Ibland blir man bara less :/
Äsch, jag ska inte provocera mer. Jag blir bara irriterad på allt det här flexihatet. Som sagt får jag ta en del skit för att jag använder flexi och Ibland blir man bara less :/
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 23:18
jag vet att du har koll på din greyhound jag säger bara att dom flesta små vovvar blir framsläppta :)
Anonymous
Tue 12 Jun 2012 21:22
Jag hatar det rent ut sagt,
du har inte koll på din hund
det är farligt de kan skada både dig och hunden
och knapparna kan fastna så du inte kan stoppa hunden !
du har inte koll på din hund
det är farligt de kan skada både dig och hunden
och knapparna kan fastna så du inte kan stoppa hunden !
JennaBju
Tue 12 Jun 2012 21:20
Mitt minne av flexikoppel är dom vi hade då jag var yngre som inte tog stopp ordentligt! Sen har jag ju testat dom som funkat men nej ser som inte anledningen tycker mest det blir trassligt och dålig kontakt med hunden!
Våran föredrar att vara utan och följer bra då, sämre då hon faktiskt har koppel, tror hon har kopplet lite som en säkerhetslina "jamen vadå dom försvinner ju inte"
Våran föredrar att vara utan och följer bra då, sämre då hon faktiskt har koppel, tror hon har kopplet lite som en säkerhetslina "jamen vadå dom försvinner ju inte"
TeamAnimallife
Tue 12 Jun 2012 21:12
HATAR det
Jag tycker själv man inte har någon koll på hunden, folk med flexi har sällan koll på hunden heller, min blev påhoppad av två i flexikoppel som ägaren inte fick in, pappa höll på att köra över en hund för några veckor sedan i flexi som bara sprang rakt ut från bilen.
Jag har själv gått med en hund i flexi och gillade det verkligen, kände ju knappt vart hunden gick. Sen är det väldigt lätta att ha sönder och vad gör man då om man är på promenad med ett trasigt flexikoppel
Jag tycker själv man inte har någon koll på hunden, folk med flexi har sällan koll på hunden heller, min blev påhoppad av två i flexikoppel som ägaren inte fick in, pappa höll på att köra över en hund för några veckor sedan i flexi som bara sprang rakt ut från bilen.
Jag har själv gått med en hund i flexi och gillade det verkligen, kände ju knappt vart hunden gick. Sen är det väldigt lätta att ha sönder och vad gör man då om man är på promenad med ett trasigt flexikoppel
TeamTollare
Tue 12 Jun 2012 21:15
Håller med dig! ja hatar de oxå, alla ja möter med flexi har ingen koll, och när ja e ute oxh går i flexi så har ja ingen koll på hunden.
Mötte en idag som gick runt ett hörn, hunden först sen några meter kom hon, och runt hörnet mötte dem folk samt en hund...
Mötte en idag som gick runt ett hörn, hunden först sen några meter kom hon, och runt hörnet mötte dem folk samt en hund...
174 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/506390059/