Sunday 22 July 2012 photo 1/1
|
Vad tycker ni om kennlar som omplacerar sina hundar när de inte kan använde de i avel längre? rätt eller fel?
Hur tänker ni?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 550D
Focal length 32 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/500 s
ISO 200
Comment the photo
Kyla
Tue 31 Jul 2012 03:55
Seriös kennelverksamhet handlar inte till största del om avel utan främjande av rasen. Tror de flesta behåller gamla avelsdjur och tävlar med de för att få fler meriter som påverkar värdet på linjen. Men om hunden inte trivs i flocken mer eller om det blir för mycket att sköta om så är det ju inget fel i att omplacera någon av de som inte ska användas mer. Och det är ju ett bra sätt att få någon intresserad av rasen om den nya ägaren inte har tid att ha valp.
Stanley
Wed 25 Jul 2012 13:40
Jag anser att det är helt okej.
Precis som flera redan har skrivit så finns det oftast inte tid till att aktivera alla hundar, därför kan hundar "utan använding" på kenneln mycket väl omplaceras.
Hundar kan byta hem och flock utan större problem. Kanske inte gång, på gång, på gång, men en två ggr klarar den av. Så den biten anser inte jag vara något problem.
Anser detta OK även om kenneln är en penga-kennel (sådan som bara har kennel för att tjäna pengar, den typen av kennel anser jag dock inte vara OK i sig.) för då kommer antagligen den färdiganvända hunden ignoreras i största mån för att kenneln ska dra in mycket pengar. Då förtjänar hunden ett bättre hem som kan ge den det den behöver.
Precis som flera redan har skrivit så finns det oftast inte tid till att aktivera alla hundar, därför kan hundar "utan använding" på kenneln mycket väl omplaceras.
Hundar kan byta hem och flock utan större problem. Kanske inte gång, på gång, på gång, men en två ggr klarar den av. Så den biten anser inte jag vara något problem.
Anser detta OK även om kenneln är en penga-kennel (sådan som bara har kennel för att tjäna pengar, den typen av kennel anser jag dock inte vara OK i sig.) för då kommer antagligen den färdiganvända hunden ignoreras i största mån för att kenneln ska dra in mycket pengar. Då förtjänar hunden ett bättre hem som kan ge den det den behöver.
JennaBju
Mon 23 Jul 2012 01:45
Jag ser inget fel i det så länge hemmet är bra och genomtänkt, inte bara "slumpas bort till första som vill"
Tror inte dom älskar sina hundar mindre för att dom "tjänar pengar" på dom men samtidigt så för att det ska gå runt så kanske dom inte kan behålla alla hundar som dom inte har någon användning av enbart som sällskap, eftersom dom då kanske skulle ha fler hundar än vad som vore rättvist mot hundarna eftersom även om de är avelshundar så kräver dom ju skötsel, promenader, kärlek o.s.v. så kostar varje hund pengar och tidsmässigt och ekonomiskt måste det ju gå ihop, och då är det bättre för hundarna att få komma till ett nytt hem och få den ompysslingen som den förtjänar samtidigt som kenneln hinner med dom hundar som blir kvar.
Tror inte dom älskar sina hundar mindre för att dom "tjänar pengar" på dom men samtidigt så för att det ska gå runt så kanske dom inte kan behålla alla hundar som dom inte har någon användning av enbart som sällskap, eftersom dom då kanske skulle ha fler hundar än vad som vore rättvist mot hundarna eftersom även om de är avelshundar så kräver dom ju skötsel, promenader, kärlek o.s.v. så kostar varje hund pengar och tidsmässigt och ekonomiskt måste det ju gå ihop, och då är det bättre för hundarna att få komma till ett nytt hem och få den ompysslingen som den förtjänar samtidigt som kenneln hinner med dom hundar som blir kvar.
Pjox
Sun 22 Jul 2012 13:53
Jag tycker att det beror på tanken bakom omplaceringen. Är det för att hunden får det bättre i en familj så tycker jag att det är bra men är de för att man ser hunden som värdelös och helt enkelt inte vill ha den kvar när den ute kan generera valpar tycker jag att det är fel. Men å andra sidan tycker jag inte att man ska ha djur om man har det synsättet.
Girona
Sun 22 Jul 2012 11:12
Jag tycker att det är helt bisarrt att man ens klarar av att omplacera en hund man har haft i x antal år. Då känns det inte som att hunden är någon familjemedlem, utan ett redskap som slängs åt sidan när det har fyllt sin funktion.
Jag tvivlar inte på att de flesta uppfödarna tar väl hand om hundarna och försöker hitta bra hem till dem när deras "karriär" är över, men jag kommer nog aldrig att tycka att det är helt okej.
Jag tvivlar inte på att de flesta uppfödarna tar väl hand om hundarna och försöker hitta bra hem till dem när deras "karriär" är över, men jag kommer nog aldrig att tycka att det är helt okej.
Anonymous
Sun 22 Jul 2012 09:54
dom skaffar valpar för pengarnas skull, de har igentligen ingeting med att träning,tävling,utställning osovosv så ja jag tycker de är fel! det är typ som vi behöver inte denhär tven länge vi säljer den till någon annan :s dom behandlar hundarna som saker.
Anonymous
Tue 31 Jul 2012 08:33
nej jag drar inte alla över en kam. jag pratar om dom som ger bort sina hundar för dom inte går att avla på och de finns MÅNGA seriösa som inte ger bort sina hundar. Sen ger man bort en hund vet man inte vart den kommer! det är ofta dom som inte ska ha hund som köper sina hundar för 2000 eller ingenting så det anser inte jag seriöst.
Kyla
Tue 31 Jul 2012 22:23
De som ger bort valpar gör det givetvis inte till vem som helst. Men överlag finns det inga pengar att tjäna i seriös avel. Hälsotesterna som båda avelsdjuren måste göra innan de får reproducera sig gör att uppfödaren går på plus minus noll, oftast bara minus noll när hela kullen är uppfödd. Seriösa uppfödare tar dessutom ledigt hela valptiden så de förlorar inkomst från sitt jobb så nej, seriös avel har inget man sysslar med om man föder upp för att tjäna pengar. Det är även om de säljer valpar för 10-12k som en renrasig valp numera kostar om den inte har några defekter.
Anonymous
Tue 31 Jul 2012 22:30
Fast precis alla uppfödare hur seriösa dom är vill dom ju ha lite pengar för valparna så.
Kyla
Tue 31 Jul 2012 22:39
För att täcka kostnaderna ja. Om kullen "kostar" (uppfödaren förlorar) 45000kr att föda upp från parning till föräljning så säljer de ju inte valpar för att tjäna på det utan för just att täcka kostnaderna. Det skiljer ju en seriös uppfödare från en oseriös där kullen kanske bara går på 10000kr (om ens det) för att man struntat i hälsotester och skiter i att vara hemma från jobbet och kanske rent av struntar i att hälsotesta/vaccinera valparna så försöker de ta ut samma pris som en seriös uppfödare. I synnerhet när de ändå tar ut samma/nästan samma pris som en seriös uppfödare. Men de struntar och andra sidan helt i att främja om (bland)rasen de föder upp och vill bara tjäna på det.
Vapour
Sun 22 Jul 2012 09:46
Jag tkr det beror på kennel och hund :)
På den kenneln där jag köpte Zorro märks det att de verkligen bryr sig om djurens välmående!
De tar jättebra hand om vovvarna där och alla får uppmärksamhet men när de avslutat sitr avelsprogram säljs de till väl utvalda ägare. Detta av flera anledningar. Ett par av dem är att de då de pensioneras förtjänar lite lugn och ro och det finns ofta valpar/unghundar som stör på kenneln.
En annan är att de ska få en chans att specialisera sig på en gren. De som har kenneln gör mkt med hundarna men de tränar bara lite av allt. När hunden då säljs får den en chans att träna mer intensivt och tävla åt något håll :)
Så på deras kennel-ja
Men på kennlar som bara säljer för att hunden inte kan dra in pengar längre-nej
På den kenneln där jag köpte Zorro märks det att de verkligen bryr sig om djurens välmående!
De tar jättebra hand om vovvarna där och alla får uppmärksamhet men när de avslutat sitr avelsprogram säljs de till väl utvalda ägare. Detta av flera anledningar. Ett par av dem är att de då de pensioneras förtjänar lite lugn och ro och det finns ofta valpar/unghundar som stör på kenneln.
En annan är att de ska få en chans att specialisera sig på en gren. De som har kenneln gör mkt med hundarna men de tränar bara lite av allt. När hunden då säljs får den en chans att träna mer intensivt och tävla åt något håll :)
Så på deras kennel-ja
Men på kennlar som bara säljer för att hunden inte kan dra in pengar längre-nej
Vapour
Sun 22 Jul 2012 09:49
Dessutom tar min kennel bara någon kull/hund för att inte slita ut dem :) Gillar det :)
CandyBlue
Sun 22 Jul 2012 15:55
Håller med, den kenneln vi köpte våran Lagotto på känns jättebra och hon lämnar ut typ gamla hundar och sånt på foder ibland, och hon är verkligen mån om sina hundar och att alla ska få sin tid :)
Changrila
Sun 22 Jul 2012 09:26
Så länge man är noga med vem som köper hunden så tycker jag faktiskt inte att det spelar så stor roll varför hunden omplaceras (så länge det inte är för att den är sjuk och ägaren vill slippa ta beslutet om avlivning själv).
stillme
Sun 22 Jul 2012 11:27
+1 Säg att en uppfödare har fem tikar av en lite mer krävande ras. Uppfödaren har meriterat tikarna och gjort allt för att sedan kunna ta ett par kullar på dem. När de gjort detta och uppfödaren har nya tikar att träna igen - varför ska de gamla bo kvar? Jag förstår att det kan te sig helt orimligt för vardagsägaren, men jag tror att en seriös uppfödare ser nog hellre att en tik som fått sina kullar kommer till en människa som kan ge den helt ensam uppmärksamhet och mer aktivering än vad den kanske får vid kenneln.
Och en hund mår inte dåligt av att omplaceras, de anpassar sig riktigt snabbt och framförallt om de kommer till en familj som dessutom kan tillgodose hundens alla behov är det ju helt strålande.
Och en hund mår inte dåligt av att omplaceras, de anpassar sig riktigt snabbt och framförallt om de kommer till en familj som dessutom kan tillgodose hundens alla behov är det ju helt strålande.
Håller med @Stillme! Men de som endast har hundar som inte gör annat än är till sällskap/går i avel, tycker inte jag har någon bra ursäkt till att omplacera....
stillme
Sun 22 Jul 2012 16:30
Nej, kanske inte. Å andra sidan, säg att människan är en av väldigt få som tar fram riktigt sunda hundar - säg att det är en människa som avlar mot lite mer långnosade mopsar till exempel. Är det bättre att ha säg tio hundar hemma som bara går och "skräpar" än att hundarna kommer till egna familjer när de tillfört rasen någonting positivt?
Eller jag kan nog tycka att det beror helt på typ av uppfödare, syftet med uppfödarens uppfödning och ras :3
Eller jag kan nog tycka att det beror helt på typ av uppfödare, syftet med uppfödarens uppfödning och ras :3
Wingates
Sun 22 Jul 2012 08:52
Varför skulle det vara fel? De flesta seriösa uppfödare har ju tränat och tävlat sina avelsdjur för att meritera dem så de har ju fått kärlek där med, men man kan ju inte behålla alla djur så då är det nog trevligt för hunden att bli mer ensam hund hos någon.
Skulle man behöva behålla alla sina avelsdjur så skulle man kanske inte kunna avla mer och då kommer inte aveln framåt.
Dock verkar de flesta lämna ut på foder eller behålla hundarna hela livet.
Skulle man behöva behålla alla sina avelsdjur så skulle man kanske inte kunna avla mer och då kommer inte aveln framåt.
Dock verkar de flesta lämna ut på foder eller behålla hundarna hela livet.
TeamTollare
Sun 22 Jul 2012 01:12
JA kan tycka de e rätt, då man tagit x antal kullar på den tiken/hanen så ska inte den hunden användas längre, o dem inte vill ha kvar den e de ju bättre att den hamnar hos en familj som vill träna o ge den ett bra hem ist :)
de e ju som uppfödare som sätter ut valpar på foder, lite samma sak :P
de e ju som uppfödare som sätter ut valpar på foder, lite samma sak :P
Jaha men undrar under hundens uppväxt? ska den inte få träning,egentid? Eller det behöver den inte för den är en avelshund?
TeamTollare
Sun 22 Jul 2012 01:18
jo de va inte så ja menade, ja menade mer att om den inte kan ge flera valpar så skaffar kennen en ny hund o då hamnar den äldre i bakgrunden och kanske inte får lika mkt uppmärksamhet (vilket är fel!) o då kan de ju vara bättre att låta den bo hos någon som tar hand om den :)
men då föredrar ja foder hundar som bor hela livet hos sin familj utan när den ska paras :P
men då föredrar ja foder hundar som bor hela livet hos sin familj utan när den ska paras :P
MadeleineVaara
Sun 22 Jul 2012 00:48
jag själv kan inget om kennlar och sådant och enligt mig är en hund en familjemedlem. Men när man har en kennel blir det ju inte samma sak. Då föder man ju upp hundar och säljer dem. Det blir ju ett jobb. Då blir inte hundarna samma sak längre.
För en jag känner har en kennel och hon ser bara sina hundar som pengar. det är det hon lever på. Så jag tycker det inte gör något så att kennlar omplacerar hundar som ej går att avla på längre, det är ju deras "företag" och de måste ju tjäna pengar. Men om man avlivar hundar bara för att de inte går att avla på längre är en annan sak! det tycker jag är fel!
För en jag känner har en kennel och hon ser bara sina hundar som pengar. det är det hon lever på. Så jag tycker det inte gör något så att kennlar omplacerar hundar som ej går att avla på längre, det är ju deras "företag" och de måste ju tjäna pengar. Men om man avlivar hundar bara för att de inte går att avla på längre är en annan sak! det tycker jag är fel!
Varför kan man inte ha kennel och samtidigt behandla djuren som familjemedlemmar och inte köpvaror? Usch gör mig äcklad av människor som ser djur som köpvaror= pengar. Men tycker du det är rätt emot hunden att behöva få 3 kullar sedan flytta för då har hon inget mer att ge? Tror du hunden mår bra av det?
MadeleineVaara
Sun 22 Jul 2012 00:58
jo jag förstår vad du menar. Jag tycker att hundar ska behandlas som familjemedlemmar, helt klart!
Jag vet ju inte hur extrema kennlar det finns men jag kan gissa på att det finns de som knappt "bryr sig" om hundarna (på det viset vi andra gör alltså) utan de är bara "saker". det är ju inte rätt alls! hmm.. har aldrig tänkt på det på det viset. Men det beror nog på från kennel till kennel oxå hur man ser på sina hundar. Hon jag känner har ju sina vuxna hundar och de är som familjemedlemar med valparna är bara pengar. och det tycker inte jag gör något eftersom dom endå ska säljas.
Jag vet ju inte hur extrema kennlar det finns men jag kan gissa på att det finns de som knappt "bryr sig" om hundarna (på det viset vi andra gör alltså) utan de är bara "saker". det är ju inte rätt alls! hmm.. har aldrig tänkt på det på det viset. Men det beror nog på från kennel till kennel oxå hur man ser på sina hundar. Hon jag känner har ju sina vuxna hundar och de är som familjemedlemar med valparna är bara pengar. och det tycker inte jag gör något eftersom dom endå ska säljas.
Asfaloth
Sun 22 Jul 2012 00:45
Jag kan nada om avel och kennlar xD Men det känns som att de behandlar hundarna som saker. De ska skapa vapar och dra in pengar, och när de inte kan det längre ska de bort.
Visst det är dyrt att ha många hundar men det är ju en vän för fasen, en familjemedlem! Eller det BORDE vara. Man ger inte bort familjemedlemmar för att de inte betalar hyran längre.
Visst det är dyrt att ha många hundar men det är ju en vän för fasen, en familjemedlem! Eller det BORDE vara. Man ger inte bort familjemedlemmar för att de inte betalar hyran längre.
murmilura
Sun 22 Jul 2012 00:44
Jag personligen hade aldrig omplacerat, är för blödig. Men jag förstår hur svårt det verkligen kan vara då man inte kan ha hur många hundar som helst. I min hamsteravel behöll jag alla mina djur även om de inte skulle gå i avel mer... Men en hamster lever ju bara 2-3 år..
murmilura
Sun 22 Jul 2012 00:46
Vågar knappt säga rätt eller fel, är såå blödig! Men för att komma framåt i aveln så kanske man måste göra plats för nya hundar.. Men då ska man banne mig välja ut hemmen noga om man nu måste göra detta tycker jag (som med alla omplaceringar). :)
Men tycker du det är rätt gentemot hundarna att byta hem då det inte längre "räcker" till. Det känns mer som köpvaror än djur. Man byter ut dom när de blir gamla? Eller tycker du det är bra?
murmilura
Sun 22 Jul 2012 00:48
Nej, det tycker jag egentligen inte, det är detta jag menar med blödigheten.. Att jag aldrig skulle kunna göra så mot mina djur. Men om jag tycker andra gör fel i det... Det beror helt på situation..
murmilura
Sun 22 Jul 2012 00:50
Får hunden ingen uppmärksamhet när det blir fler hundar så är det väl roligare för hunden att komma till ett hem där den kanske får mer uppmärksamhet och tid.. Men å andra sidan så gillar jag inte tanken av att man behandlar djur som leksaker eller köpvaror.
34 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/507787377/