Thursday 18 April 2013 photo 1/2
|
Varför har ni kastrerat era hundar och varför inte om dom inte är kastrerade?
Till er som har kastrerat!!!
Hur gammal var hunden när ni kastrerade?
Ändrades humöret på något sätt?
Blev dom segare eller lugnare?
Försvann intresset för tikar och dominans?
Är ni glada att ni kastrerade eller ångrar ni det?
Det bästa/ det sämsta?
Vad vet ni om kemisk kastrering?
Annons
Camera info
Camera GT-I9305N
Focal length 4 mm
Aperture f/2.6
Shutter 1/1100 s
ISO 80
Comment the photo
Asfaloth
Thu 23 May 2013 12:25
Jag kastrerade min vid tre års ålder (köpte honom som treåring). Mest för att få honom eventuellt lugnare och av hälsoskäl. Han förändrades inte mycket förutom att han lättare lägger på sig, men det var ju en sen kastrering så man kan väl inte förvänta sig mycket.
Han hade inte mycket sexuell drift innan det så ja xD
Han hade inte mycket sexuell drift innan det så ja xD
Anonymous
Thu 18 Apr 2013 19:19
Hur gammal var hunden när ni kastrerade? -Han var 1,5 år
Ändrades humöret på något sätt? -Ne inte överlag, inte lika intresserad av kissfläckar och löptikar.
Blev dom segare eller lugnare? Nej
Försvann intresset för tikar och dominans? Han umgås på samma sätt med andra hundar men intresset för löptikar försvann helt.
Är ni glada att ni kastrerade eller ångrar ni det? Ångrar inte en sekund ;)
Det bästa/ det sämsta? Enda sämsta är att han har betydligt lättare för att gå upp i vikt, annars bara positivt, han blev mer intresserad på att lyssna på mig.
Vad vet ni om kemisk kastrering? Inte mycket, inget jag skulle prova heller.
Ändrades humöret på något sätt? -Ne inte överlag, inte lika intresserad av kissfläckar och löptikar.
Blev dom segare eller lugnare? Nej
Försvann intresset för tikar och dominans? Han umgås på samma sätt med andra hundar men intresset för löptikar försvann helt.
Är ni glada att ni kastrerade eller ångrar ni det? Ångrar inte en sekund ;)
Det bästa/ det sämsta? Enda sämsta är att han har betydligt lättare för att gå upp i vikt, annars bara positivt, han blev mer intresserad på att lyssna på mig.
Vad vet ni om kemisk kastrering? Inte mycket, inget jag skulle prova heller.
Anonymous
Thu 18 Apr 2013 19:24
Glömde varför... Därför jag har tre tikar i huset och han var översexuell, han ska inte avlas på ändå :)
stillme
Thu 18 Apr 2013 13:50
- Jag kastrerade min hund när han var fyra.
- Nej, ingenting i hans personlighet eller humör ändrades.
- Ingen skillnad. Han är samma galna kille :)
- Han har aldrig varit dominant och aldrig intresserad av tikar på det sättet, men han började definitivt nosa mindre om våren.
- Det bästa jag gjort!
- Jag testade kemisk kastrering på min först, för att få en uppfattning om hur han skulle bli som kastrat, och det stämde ganska bra. Han blev mycket säkrare kring andra hundar, lugnare i sig själv och bara bra grejer. Det jag däremot märkte var att just i början när chippet började verka blev han mer osäker än innan (testosteronet minskar = hur tusan ska jag upppfatta världen kring mig nu?) men efter ett slag gick det över (gäller bara att vara lugn, konsekvent och hjälpa till vid omställningen). Sedan blev han osäker igen efter ungefär sex månader då effekten gick ur. Ett halvår senare kastrerade jag honom.
Jag kastrerade för att han varit med om ovanligt många hundattacker där andra hundar flugit på honom. Han har därför blivit jätteosäker bland andra hundar, de behöver bara titta på honom så blir han nervös. Efter kastreringen har han lärt sig att andra hundar nite längre har intresse i honom (som ett "det" som han nu är) och har lärt sig att våga lita på andra hundar och att de inte tänker äta upp honom :)
- Nej, ingenting i hans personlighet eller humör ändrades.
- Ingen skillnad. Han är samma galna kille :)
- Han har aldrig varit dominant och aldrig intresserad av tikar på det sättet, men han började definitivt nosa mindre om våren.
- Det bästa jag gjort!
- Jag testade kemisk kastrering på min först, för att få en uppfattning om hur han skulle bli som kastrat, och det stämde ganska bra. Han blev mycket säkrare kring andra hundar, lugnare i sig själv och bara bra grejer. Det jag däremot märkte var att just i början när chippet började verka blev han mer osäker än innan (testosteronet minskar = hur tusan ska jag upppfatta världen kring mig nu?) men efter ett slag gick det över (gäller bara att vara lugn, konsekvent och hjälpa till vid omställningen). Sedan blev han osäker igen efter ungefär sex månader då effekten gick ur. Ett halvår senare kastrerade jag honom.
Jag kastrerade för att han varit med om ovanligt många hundattacker där andra hundar flugit på honom. Han har därför blivit jätteosäker bland andra hundar, de behöver bara titta på honom så blir han nervös. Efter kastreringen har han lärt sig att andra hundar nite längre har intresse i honom (som ett "det" som han nu är) och har lärt sig att våga lita på andra hundar och att de inte tänker äta upp honom :)
stillme
Fri 26 Apr 2013 21:57
Jag kastrerade med chip första gången. De sprutar in ett litet chip i nacken med en spruta, och där jag gjorde det (för.... tre-fyra år sedan) kostade det 500, men skulle räkna med att det kostar 800-950 på andra kliniker. En kirurgisk kastrering kostar nog från 3 500 och uppåt. Skiljer sig lite från ställe till ställe så det lönar sig att ringa runt om man har flera veterinärer i närheten av sig :)
azzzy
Fri 26 Apr 2013 22:00
Okej :)
Veterinären som jag går till tar 3000 för att kastrera. Ska dock fråga henne om hon använder gas när hon söver! Jag litar iallafall på henne och hon ger alltid bra tips och råd. Har dock aldrig frågat henne om kemisk kastrering så ska kanske fråga henne om det.
Veterinären som jag går till tar 3000 för att kastrera. Ska dock fråga henne om hon använder gas när hon söver! Jag litar iallafall på henne och hon ger alltid bra tips och råd. Har dock aldrig frågat henne om kemisk kastrering så ska kanske fråga henne om det.
stillme
Fri 26 Apr 2013 22:30
Gör så. Det ger dig en viss uppfattning om hur din hund kommer att bli av en kirurgisk kastrering. Men kom också ihåg att inte döma resultatet efter hur din hund reagerar inledningsvis, utan låt det gå ett par-tre veckor innan du utvärderar det. Det är mycket hormoner i kroppen som ska stökas om och det kommer defintiivt påverka din hund på ett sätt eller ett annat innan det lugnar ned sig ;)
MadeleineVaara
Thu 18 Apr 2013 13:14
Min hund är kastrerad eftersom vi inte ville chansa på om han skulle bli väldigt dominant osv. För vi skulle ju ändå inte ha honom i avel då varför inte. ser ingen anledning till att han inte ska vara kastrerad då det bara (ofta) för med "problem". vet inte själv vilken ålder vi gjorde det, det har mamma koll på, och jag vet inte riktigt om han blev lugnare. var ju bara ca 12 när jag fick honom så kommer inte riktigt ihåg hans beteende innan kastreringen. men idag är han en ganska dominat hund mot andra hanar i sin egen ålder. tikar och äldre har han inge problem med. tycker det var lika bra, för som sagt, jag vill inte chansa på att han skulle bli änu mer dominant osv.. :P
Aggrotech
Thu 18 Apr 2013 11:12
Har inte kastrerat min kille. Önskar däremot att han blivit det då han redan är en ganska dominant hund ur naturen fast min familj hade inte den inställningen att det var nödvändigt och jag förstod inte vitsen med kastrering förrän jag började läsa hundpsykologi två år sen och nu är det ju lite väl sent eftersom att han är född 2002 :/
azzzy
Fri 26 Apr 2013 21:29
Ååh jobbigt :/ Lutar nu nästan till 100% åt att min hane ska kastreras! Fast tyvärr är han redan ett och ett halvt år så hans beteenden kommer troligen inte att ändras så mycket :/ Men det kommer iallafall inte kunna bli någon tjuvparning.
Aggrotech
Sat 27 Apr 2013 15:37
Du får tänka så att beteendet är kvar men att anledningen han känner att utföra beteendet försvinner även om han fortfarande kommer utföra det :)
Changrila
Thu 18 Apr 2013 09:18
Jag har aldrig haft någon anledning till att kastrera. Min förra tik var f.d. avelshund och hade problemfria löp. Hennes dotter (som jag har nu) hade ett jobbigt löp när hon var liten, men nu är hennes löp också helt problemfria. Eftersom kastrering är ett så stort ingrepp på tikar så vill jag inte göra det "bara för att".
Ska man kastrera sin hane så tycker jag också att man ska läsa på ordentligt innan. Det finns (och det verkar komma fram mer och mer) hanar som blivit osäkra av kastrering och börjat göra mer utfall osv efteråt. Mycket av det som hundägare tolkar som dominans är många gånger inget annat än just osäkerhet eller stress. Man ska också vara medveten om att hunden inte behöver reagera likadant på kemisk kastrering som på "riktig" kastrering.
Jag tycker alltså att man ska passa sig riktigt noga för att kastrera "bara" för att hunden är jobbig osv. Har man en hund som man pga problembeteenden funderar på att kastrera så tycker jag att man först och främst ska kolla att hunden får lagom mängd motion så att den inte blir understimulerad eller överaktiverad, man kan passivitetsträna också och dessutom ta hjälp av en duktig instruktör. Har man gjort allt det, och verkligen försökt under en längre tid (problem tar ändå tid att få ordning på) utan att lyckas, då kanske det kan vara rimligt med kastrering.
Det är nästan dagligen så att jag ser folk som klagar på att hanhundarna är överkåta. Sedan ser jag hur de följer efter hundarna kors över bilvägar(!) för att låta dem lukta på kissfläckar som de vill till. Låter man hundarna göra hur de vill med det, ja då är det inte så konstigt att hundarna sedan inte kan fokusera på annat den dag man plötsligt av någon anledning vill det.
Ska man kastrera sin hane så tycker jag också att man ska läsa på ordentligt innan. Det finns (och det verkar komma fram mer och mer) hanar som blivit osäkra av kastrering och börjat göra mer utfall osv efteråt. Mycket av det som hundägare tolkar som dominans är många gånger inget annat än just osäkerhet eller stress. Man ska också vara medveten om att hunden inte behöver reagera likadant på kemisk kastrering som på "riktig" kastrering.
Jag tycker alltså att man ska passa sig riktigt noga för att kastrera "bara" för att hunden är jobbig osv. Har man en hund som man pga problembeteenden funderar på att kastrera så tycker jag att man först och främst ska kolla att hunden får lagom mängd motion så att den inte blir understimulerad eller överaktiverad, man kan passivitetsträna också och dessutom ta hjälp av en duktig instruktör. Har man gjort allt det, och verkligen försökt under en längre tid (problem tar ändå tid att få ordning på) utan att lyckas, då kanske det kan vara rimligt med kastrering.
Det är nästan dagligen så att jag ser folk som klagar på att hanhundarna är överkåta. Sedan ser jag hur de följer efter hundarna kors över bilvägar(!) för att låta dem lukta på kissfläckar som de vill till. Låter man hundarna göra hur de vill med det, ja då är det inte så konstigt att hundarna sedan inte kan fokusera på annat den dag man plötsligt av någon anledning vill det.
azzzy
Fri 26 Apr 2013 22:39
Nej, speciellt inte när dom är syskon! Har hört att inavel på hundar är desamma som inavel på människor :/ Vet dock väldigt lite om det!
stillme
Fri 26 Apr 2013 23:27
Usch, nej fader/dotter är illa nog, så syskon/syskon är ingen bra idé =/
Anonymous
Thu 18 Apr 2013 07:43
För att jag inte ville ha problem med löptikar då vi har 2,minstingen va 6 mån
Anonymous
Fri 26 Apr 2013 21:23
han är inte så påflugen eller hur man ska beskriva det,mycket lugnare inne,sover gärna om han får. men så fort vi kommer ut är det fullt ös (om det inte är blött ;))
Fredrika Essgärde
Thu 18 Apr 2013 06:04
Jag kastrerade min blandishane när han var 6 månader. För mig är det en självklarhet att kastrera en hund som inte ska användas i avel, tik som hane. Dels på grund av risken för en tjuvparning och dels på grund av risken för problem i livmoder och prostata utan kastration. Min hane hade inte hunnit bli könsmogen ännu så vi såg ingen skillnad alls i humöret. Han lärde sig inte att lyfta på benet när han kissade förrän han var 3½ år och vår andra hund löpte för första gången. Innan dess tyckte han också att löptikar var obehagliga och förstod inte alls vad de menade. Nu på senare tid har han dock till och med förlorat oskulden, något vi inte ens trodde att han var kapabel till ;)
baby-j
Thu 18 Apr 2013 02:17
Jag kastrerade min för man ändå inte fick avla på hnm då han har ett ganska grovt överbett. Då kändes de bara elakt och onödigt o låta han gå okastrerad. min va 6mån när han kastrerades o han blev lugnare o de va skönt för han va en rätt så galen valp men ändå inte seg liksom för han har action i sig. han har bara visat intresse vid höglöp o har aldrig visat dominans. jag ångrar absolut inte beslutet då jag träffat många hundar som knappt kan gå utanför dörrn när de varit många löptikar ute o dessutom stressen som de flesta hanar upplever när de inte paras, min har inte den o de har tillomed gjort så folk inte tror mig när jag säger vilken ras han är för han har ett så lugnt psyke. kan dock inte uttala mig om kemisk kastrering.
azzzy
Thu 18 Apr 2013 02:23
Tack för så bra svar!!!
Största problemet för mig är att min JR är den lugnaste i världen. Man skulle kunna tro att han är 9 år fast att han är 1.5 år haha.....
Med andra ord så vill jag verkligen inte att han ska bli lugnar, jag vill bara att suget fär tikar ska försvinna samt att han ska kunnna göra valpar :P
Största problemet för mig är att min JR är den lugnaste i världen. Man skulle kunna tro att han är 9 år fast att han är 1.5 år haha.....
Med andra ord så vill jag verkligen inte att han ska bli lugnar, jag vill bara att suget fär tikar ska försvinna samt att han ska kunnna göra valpar :P
baby-j
Thu 18 Apr 2013 10:28
Det är ingen fara :) okej men om han är 1,5år så kanske ingenting förändras då det redan är inlärt eller vad man nu ska säga. Det är därför man ska försöka kastrera såfort som möjligt :/
azzzy
Fri 26 Apr 2013 21:14
Jo precis! Han var 7 månader när jag köpte honom och då var jag emot kastrering vilket jag ångrar starkt nu!!! Lutar iallafall åt att jag ska kastrera nu. Även om han inte förändrar något beteende så kan det inte bli några valpar om något händer :)
Jobbar i ett stall tillsammans med en som har en syster till min hane så vill ju verkligen inte att dom ska få något tillsammans! :P
Jobbar i ett stall tillsammans med en som har en syster till min hane så vill ju verkligen inte att dom ska få något tillsammans! :P
36 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundfragan/513954873/