Sunday 9 October 2011 photo 1/1
|
Heeej! Ni får ursäkta , bilden, men det är den enda hundbild jag har just nu på datorn :p
Jag ville bara fråga en sak: Är det bara jag här som inte har förstått grejen med klicker?? :p
För grejen är ju liksom den att precis som att du kan trycka på en knapp för att berömma din hund, kan du precis lika bra- till och med ännu bättre göra det med ditt kroppsspråk.
Är det någon som känner sig manad att förklara "klicker-hysterin" för mig? ;)
// Ollie-96
PS. Kika gärna in på min hemsida: http://www.memoars.n.nu/ :)
Annons
Comment the photo
FanVaCoolt
Sat 15 Oct 2011 16:49
Allt jag behövde för att både förstå klickertänket och själv komma igång att träna med det var hemsidan www.canis.se. De har en suverän (och gratis) klickerträningskurs via mail, ett måste för den som är nyfiken och vill prova! :)
Ollie-96
Sun 16 Oct 2011 15:10
Okej, jag har själv inget intresse av att börja med det då det fungerar alldeles utmärkt som jag gör nu och då inte anser att jag behöver ändra något, men jag ville förstå vad det går ut på :p ;)
jag va likadan tills jag själv fick en som en "utmaning" av grannarna... mina hundar blev som tokiga över klickern och det är något jag självklart ibland kommer använda mig av för att ha som omväxling :) Använder kropp, godis, röst och energi för att träna och hantera mina hundar men mina hundar gillar klickern och jag får fram en annan sida av dem, en mer kaxig och divig sida som jag älskar, min sambo trivs med klickern och likaså mina syskon.. superbra att kompletera träningen med :P
Anonymous
Sun 9 Oct 2011 13:57
Klickern är mer exakt och snabbare att berömma med =) Det gör att det blir lättare för hunden att koppla vad det är den gör rätt eftersom deras hjärnor går mycket snabbare än våra.
Min hund blir mycket mer taggad att göra rätt när jag tar fram klickern än när jag "bara" använder kroppen och rösten. Kolla den här videon till exempel: http://www.youtube.com/watch?v=B4ZHX2SnvXQ
Det blir som en lugnare träning. Jag använder t.ex klickern när vi ska (som på videon) lära in något nytt, när jag tränar koppel eller vid tillfällen då det inte passar att jag berömmer med kroppen (t.ex när man lyssnar på instruktioner).
Jag tycker dock det är värt att gå en klickerintroduktions-kurs om man vill hålla på med klicker. För det ÄR faktiskt rätt lätt att träna fel med en klicker, plus att det ger inblick i hur det fungerar för hunden.
Sen använder jag såklart rösten och kroppen som belöning allra mest. Det är roligast tycker jag ;) Men det gör också min hund lite uppspelt vilket resulterar i att han försöker hitta på knasiga saker att göra för att få mer uppmärksamhet.
Min hund blir mycket mer taggad att göra rätt när jag tar fram klickern än när jag "bara" använder kroppen och rösten. Kolla den här videon till exempel: http://www.youtube.com/watch?v=B4ZHX2SnvXQ
Det blir som en lugnare träning. Jag använder t.ex klickern när vi ska (som på videon) lära in något nytt, när jag tränar koppel eller vid tillfällen då det inte passar att jag berömmer med kroppen (t.ex när man lyssnar på instruktioner).
Jag tycker dock det är värt att gå en klickerintroduktions-kurs om man vill hålla på med klicker. För det ÄR faktiskt rätt lätt att träna fel med en klicker, plus att det ger inblick i hur det fungerar för hunden.
Sen använder jag såklart rösten och kroppen som belöning allra mest. Det är roligast tycker jag ;) Men det gör också min hund lite uppspelt vilket resulterar i att han försöker hitta på knasiga saker att göra för att få mer uppmärksamhet.
Anonymous
Sun 9 Oct 2011 14:35
Monty är också omplacerad =) Haft honom sen han var 1,5 år. Har bara kört med röst och kontakt i 2 år. Gick klickerkurs i våras och gillade det som sådan "lugn" inlärning. Jag skulle - precis som du - använda röst och kropp till det du använder det till. Använder t.ex aldrig klicker när jag tränar inkallning för det är enligt mig alldeles för dålig belöning för att komma tillbaka till matte =P Däremot lär jag in att han ska sätta sig bredvid mig med klickern. För att det inte ska bli den här reaktionen att han börjar studsa runt och bli skitglad eftersom jag vill att han ska sätta sig lugnt bredvid mig =P Sen kan man ju faktiskt blanda lite hejvilt med belöningen ;)
Ollie-96
Sun 9 Oct 2011 14:51
Aha okej :)
Sen tränar jag tyvärr inte så mycket mer än "nödvändigheter" förutom såna småsaker som "kram", "sitta på rumpan" (dvs upp med frambenen i luften) och stå på bakbenen förutom lite agility som omväxling och på skoj ibland så det är lixom bara det jag gör nästan. :p
Okej, ja, när jag tränar inkallning mer "seriöst" så säker jag rösten och använder mindre, men ändå tydligare förändringar i kroppsspråket. Alltså lite mildare rörelser, och när vi leker och är spralligare så är jag spralligare i kroppsspråket och mina rörelser, samt har en annan ton på rösten :)
Sen tränar jag tyvärr inte så mycket mer än "nödvändigheter" förutom såna småsaker som "kram", "sitta på rumpan" (dvs upp med frambenen i luften) och stå på bakbenen förutom lite agility som omväxling och på skoj ibland så det är lixom bara det jag gör nästan. :p
Okej, ja, när jag tränar inkallning mer "seriöst" så säker jag rösten och använder mindre, men ändå tydligare förändringar i kroppsspråket. Alltså lite mildare rörelser, och när vi leker och är spralligare så är jag spralligare i kroppsspråket och mina rörelser, samt har en annan ton på rösten :)
Anonymous
Sun 9 Oct 2011 14:55
Jo men precis. Jag tycker inte det är någon nödvändighet att ha en klicker trots att jag är en "klickare".
Ollie-96
Sun 9 Oct 2011 14:58
:)
Nu har jag förstått grejen med klicker iaf! ;) Även om jag själv inte fastnat för det så förstår jag iaf! :)
Nu har jag förstått grejen med klicker iaf! ;) Även om jag själv inte fastnat för det så förstår jag iaf! :)
Jag använder klicker eftersom man har ca 0.2 sekunder på sig att skälla på/berömma hunden när den gör fel/rätt eftersom de går väldigt mycket snabbare att trycka på en knapp och sen ge godis än att berömma med kroppen :3
Hunden lär sig att klicket = godis, drf tycker jag att den är väldigt bra :)
Hunden lär sig att klicket = godis, drf tycker jag att den är väldigt bra :)
Men alltså, man ska inte använda klicker när hunden gör fel :3
Vad menar du med att man "spänner sig" när hunden gör fel?
Vad menar du med att man "spänner sig" när hunden gör fel?
Ollie-96
Sun 9 Oct 2011 14:29
Nej, det förstår ja, men du skrev att man hade 0.2 sekunder på sig att skälla på/ berömma hunden.
Men tänk dig ett tillfälle då du beskriver det som att man skulle "skälla på" hunden, om hunden lyssnade på dig hade du ingen anledning att "skälla" på den, eller hur? Och oftast blir man ju lite irriterad, eller så och även om man inte blir det, så slappnar man inte av och visar glädje med kroppsspråket vid ett sådant tillfälle, eller hur? Och när jag som förare slappnar av betyder det att hunden har gjort rätt- titta bara på hur ledaren i en vargflock gör, eller förall del hur "ledaren" hos en uppfödare eller en annan person med många hundar gör, eller hur en tik behandlar sina valpar. När valpen gör något den "inte får" för tiken så morrar hon och visar tänder och spänner sig i kroppen, när det sen är "rätt" så slappnar hon av. Vårat kroppsspråk fungerar egentilgen i stort sett lika dant. :)
Men tänk dig ett tillfälle då du beskriver det som att man skulle "skälla på" hunden, om hunden lyssnade på dig hade du ingen anledning att "skälla" på den, eller hur? Och oftast blir man ju lite irriterad, eller så och även om man inte blir det, så slappnar man inte av och visar glädje med kroppsspråket vid ett sådant tillfälle, eller hur? Och när jag som förare slappnar av betyder det att hunden har gjort rätt- titta bara på hur ledaren i en vargflock gör, eller förall del hur "ledaren" hos en uppfödare eller en annan person med många hundar gör, eller hur en tik behandlar sina valpar. När valpen gör något den "inte får" för tiken så morrar hon och visar tänder och spänner sig i kroppen, när det sen är "rätt" så slappnar hon av. Vårat kroppsspråk fungerar egentilgen i stort sett lika dant. :)
Jojo.
Jo, men de beror ju också på om hunden förstår de, vi är ju inte "byggda" på samma sätt som en hund och kan drf inte göra på samma sätt som en.
Men de e ju olika med olika hundar också, vissa är det lättast att berömma på ett sätt, vissa på ett annat :3
Jo, men de beror ju också på om hunden förstår de, vi är ju inte "byggda" på samma sätt som en hund och kan drf inte göra på samma sätt som en.
Men de e ju olika med olika hundar också, vissa är det lättast att berömma på ett sätt, vissa på ett annat :3
Ollie-96
Sun 9 Oct 2011 14:37
Ja, det vet jag. Men om man sätter sig in i deras "flocksituation" men endå är sig själv, som jag förklarade (försökte iaf, vet inte hur bra jag lyckades ;)) så tror jag att det funkar :)
Ja, det är sant :) Som jag skrev i slutet på mitt svar i kommentaren ovan, så tror jag inte att min hund skulle funka med klicker ;)
Ja, det är sant :) Som jag skrev i slutet på mitt svar i kommentaren ovan, så tror jag inte att min hund skulle funka med klicker ;)
roughie
Sun 9 Oct 2011 13:12
klicker är till för att djuret ska förstå vad man menar, bättre än att vifta med armarna eller säga "bra" eftersom de båda kan komma rätt sent jämfört med klicket och djuret tror man menar något annat de precis gjort.
Jag skulle vilja säga att det inte går att träna "fel" med en klicker medan mycket annat kan vara förvirrande :|
Jag skulle vilja säga att det inte går att träna "fel" med en klicker medan mycket annat kan vara förvirrande :|
Ollie-96
Sun 9 Oct 2011 13:20
Men när hunden gör rätt blir du själv inte "glad" då? Det blir iaf jag jag och de flesta andra, och det visar vi med vårat kroppsspråk Direkt och det känner djuret av Direkt. ^^
roughie
Sun 9 Oct 2011 17:48
jo men klicket är Direkt medan gladheten är direkt/sen/under lång tid, vilket gör det lätt att misstolka vad exakt han gjort rätt. Många klickar ju och belönar med skratt och kel och andra belönar med godis.
25 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/hundtraning/497135833/