/ej-inloggad/show.html
Thursday 30 September 2010 photo 3/14
|
Mattias blev väldigt förvånad, för två år tidigare hade han gjort en inventering av den här skogen och funnit flera rödlistade arter. Nu var nästan allt det borta. Visserligen var det utanför nyckelbiotopen men hänsyn ska ändå tas ..
Annons
Taggad med
The photo has no tags
Geo tag
Part of an album
Camera info
Camera
Focal length mm
Aperture
Shutter
ISO
Date
Comment the photo
/ej-inloggad/comments.html
J0M0
Sat 16 Oct 2010 19:27
Joo, det är den ju, tack!
Men det borde inte se ut sådär .. det borde vara en skog där. Det hade varit .. obeskrivligt fint.
Men det borde inte se ut sådär .. det borde vara en skog där. Det hade varit .. obeskrivligt fint.
Daisukie90
Sun 17 Oct 2010 14:58
sant .. synd att dem bara sågar ner ibland :/ har dem gjort alldeles ovanför där jag bor med så nu blåser det skit kallt uppefrån o så ner här >.<
J0M0
Sun 17 Oct 2010 16:08
Det är ett tecken på dålig planering där man inte tagit hänsyn till lokalbefolkningen. Det är inte bara i Amazonas där lokalbefolkningen råkar illa ut för exploatering utan det är utbrett här i Sverige också. Det tror jag både du och jag vet! =)
Daisukie90
Tue 19 Oct 2010 09:01
ja och dem använde delar av våran uppfartsväg till huset att köra till o från på fick den lagad här i höst men den har varit sönder sen i maj :S sen parkerade dem under hela avverkningen alldeles utanför stallporten så vi kunde inte ens hämta ut hö :O så förbannad på dem jävla typer :@ och tog ner några träd som stog på våran mark (inte många men ändå)
J0M0
Tue 19 Oct 2010 20:32
Tja, vad kunde man vänta sig, de tycker att det de gör är så viktigt men de förstör mest bara, tyvärr =(
Daisukie90
Tue 19 Oct 2010 20:48
ja är less på dem som bara den >.< förstört bästa ridvägen för mig kanske att det går börja rida där igen nästa höst .. KANSKE ! så himmla sönder kört :O
J0M0
Tue 19 Oct 2010 20:50
Men det låter ju inte alls bra. Tycker det är ignorant. Men de tjänar ju mycket pengar på det så då är en ridväg inget värt.
Daisukie90
Tue 19 Oct 2010 20:51
nej men precis .. jävla idioter >.< så less på dem allihopa -.- inte första gången >.< och heller inte sista :/
J0M0
Tue 19 Oct 2010 20:58
Nej, de kör sönder hela landet och säger sedan att de är bra för ekonomin. Det är snarare tvärtom om man tar i beräkningar alla arter de utrotar, all mark de förstör och all koldioxid de släpper ut! :O
Daisukie90
Tue 19 Oct 2010 21:11
ja .. blir så less på dem som bara förvränger allt och får det låta så fint fast det är tvärt om :O
J0M0
Tue 19 Oct 2010 21:13
Det är så de gör. De kör med propaganda. Jag har själv exempel på det. Nu ryktas det visst om en förbättring hos något av de där företagen men det är nog bara önskedrömmar.
J0M0
Wed 20 Oct 2010 22:29
Det är nu jag ska säga att vi ska samarbeta för en gemensam sak fast .. det är väl bara jag som tar sånt på allvar :P
J0M0
Thu 21 Oct 2010 17:47
Ja, men det borde vara fler! Det är ganska många redan, flera som gör mer än jag gör, men det verkar inte duga .... -_-
Daisukie90
Fri 22 Oct 2010 10:51
nej för det är ännu fler som är på andra sidan av tankestättet som bara ser pengar i träden -.-
J0M0
Fri 22 Oct 2010 11:58
Nej, men de sitter på de fina orden. Det är bara det. Om man kunde få folk att inse problemet i hyggesbruk och allt det där tror jag inte det skulle vara lika utbrett.
Daisukie90
Fri 22 Oct 2010 14:59
nej sant .. men du vet folket med makten skiter i det dem vill bara ha pengarna :/
J0M0
Fri 22 Oct 2010 23:40
Jo jag vet det och det är därför man borde verka för att det de gör kostar mer pengar än de tjänar. Dels genom att göra folk medvetna så de kan ställa krav eller byta tillverkare, dels genom att sätta ett pris på ekosystemtjänster så att man plötsligt måste böta för att förstöra t ex skog som tar upp mycket koldioxid ..
Daisukie90
Sat 23 Oct 2010 00:39
jo men precis .. borde vara så men är tyvärr långt ifrån som det borde med mycket
J0M0
Sat 23 Oct 2010 00:41
Ja, därför tänker jag i alla fall försöka verka för en förändring på all den här skiten -_-
Daisukie90
Sun 24 Oct 2010 19:56
Just nu vi har en anmälan på idioterna som kapade ner skogen ovanför oss då dem även kapat ner våra träd utan lov och körtsönder en hel del
Daisukie90
Mon 25 Oct 2010 18:46
ja eller nått .. det kommer jag inte ihåg men vet att dem ska få betala för det .. min faster ha koll på vilka det var o allt sånt och har skickat in om det !
J0M0
Mon 25 Oct 2010 20:47
Jo, det är bara ett problem ... det kommer inte leda till något. Vi har en så dålig skogsvårdslag att det inte är sant om det. Bolagen kan tyvärr komma undan hur lätt som helst. Det bästa man kan göra är att försöka få allmänheten - eller ännu hellre bolagens kunder - medvetna om vad de egentligen håller på med. SCA t ex har kunder utomlands som handlar av dem för att de är FSC-märkta och då ska ta hand om naturen. Det gör inte SCA men det vet inte kunderna ...
Daisukie90
Tue 26 Oct 2010 19:03
Jo men det är en början och vi anser att har dem get sig på våran skog då ska dem betala tillbax för det .. jo det kommer det göra lovar min faster bangar inte för att skälla ut dem efter noter tills dem ger sig ! Jo det är sant att man kan försöka med .. men kan ochså bli svårt då det är utomlands ...
J0M0
Wed 27 Oct 2010 12:21
Jo det är klart, de har ju tagit något som inte är deras (lagligt. Egentligen äger ju ingen andra organismer tycker jag).
Okej, då hejar jag på din faster! Jag vill också vara sådan!
Hm, men man måste ju försöka för det är ju kunderna som är utomlands som är de stora och som kan påverka!
Okej, då hejar jag på din faster! Jag vill också vara sådan!
Hm, men man måste ju försöka för det är ju kunderna som är utomlands som är de stora och som kan påverka!
Daisukie90
Thu 28 Oct 2010 16:40
nej men precis .. nej men det finns lagar om att man får ju inte ta det som är andras å då ska inte stora bolag tro att dem kommer undan !
haha ja hon är bäst ^^
jo sant .. men svårt att nå dem med ..
haha ja hon är bäst ^^
jo sant .. men svårt att nå dem med ..
J0M0
Fri 29 Oct 2010 13:02
Nej det ska de verkligen inte tro! De har trott det så länge nu!
Jag ska bli som henne (a)
Jao, men man bör nog försöka .. jag ska nog försöka. .
Jag ska bli som henne (a)
Jao, men man bör nog försöka .. jag ska nog försöka. .
Daisukie90
Fri 29 Oct 2010 19:23
jo men väldigt förlänge !
gört ^^ världen behöver fler sånna ^^ !
jo försöka är ett steg iaf
gört ^^ världen behöver fler sånna ^^ !
jo försöka är ett steg iaf
J0M0
Fri 29 Oct 2010 19:24
Ja jag vet, det borde stoppas, men folk arbetar aktivt för det utan att det går så bra ...
Ja verkligen!
Och ja .. verkligen!
Ja verkligen!
Och ja .. verkligen!
Daisukie90
Tue 2 Nov 2010 07:03
jo det borde dem ju men frågan är då när ? skulle önska att det var idag ..
J0M0
Tue 2 Nov 2010 11:57
Det önskar jag också! Verkligen! Snart är det för sent och tusentals arter kommer att dö ut i vårt land ..
J0M0
Sat 27 Nov 2010 12:27
Fast världen tar inte det här på allvar och det ser inte ljust ut. Hur ska man hinna och hur ska man lyckas .. -_-
Daisukie90
Sat 27 Nov 2010 12:31
ingen aning men man får väll nästan göra som med allt annat sända det på tv och göra massa reklam grejs om det, fast det kanske itne heter reklam då men iaf .. du är med på vad jag menar ? det är väll ett av dem enklaste sätten att nåut till folk eftersomd dem ser sjukt mycket på tv och vist jag är en av dem själv som hatar reklam men iaf man genomlider den för att se det man vill ..
J0M0
Sat 27 Nov 2010 12:32
Det kostar pengar och jag har inga pengar till sånt. Jag måste ta andra vägar. Det är jobbigt och idag orkar jag inte.
Daisukie90
Sat 27 Nov 2010 12:36
jo sant men om man får folk / företag att uppmärksamma det så lär dem göra det ..
J0M0
Sat 27 Nov 2010 12:40
Jo, men det handlar om ett ganska stort arbete. Alla måste få veta vad det är de håller på med och vad de kan vinna på att ända samhället, så att de kan sätta press på politikerna. Samtidigt måste grön ekonomi tillämpas, där ekosystemtjänserna tas in i systemet och valideras för det värde de egentligen har. Jag menar, våra skogar lagrar en massa kol, vad skulle det kosta att göra på teknisk väg om man förstör skogarna så att de inte kan fortsätta lagra kol? Förstår du vad jag menar? :P
Daisukie90
Sat 27 Nov 2010 12:52
jo men sen är frågan om dem vill ändra .. endel tycker ju att det är bra som det är tyvärr. och politiker är bara (enligt mig) lögnare, dem står o säger o lovar massa men håller det aldrig :/ jojo .. men det krävs energi för att ta hand om kolen på teknisk väg med och energi görs oftast av saker som förstör naturen på ena eller andra viset beroende på hur långt dem har tänkt .. ja tror jag är med på det du menar :P
J0M0
Sat 27 Nov 2010 13:03
Jag kan bara hålla med dig i allt det där, man för försöka påverka de som nästan är inne på samma grej, så vi blir lite fler. Fler kan påverka mer, och får man över mäktiga personer på sin sida blir genomslagskraften större.
Daisukie90
Sat 27 Nov 2010 15:37
jo så sant som dem säger i en coop reklam att ju fler desto mer kan man påverka och det är något om förhållandena för kyckling XD så sant .. det bästa vore att få dem att förstå vad som är viktigt och att det måste göras nu men ochså dem som är svårast att få med ..
J0M0
Sat 27 Nov 2010 15:39
Information är det som behövs. Tänk om alla visste att det kostar mindre att ställa om än om vi inte gör det? För ställer vi inte om kan vi riskera människans överlevnad i värsta fall :P
Daisukie90
Sat 27 Nov 2010 15:41
ja .. OM är ett bra ord .. det gör det redan i vissa länder där man dumpar giftiga avfall mm . som förstör något hemskt mycket >.<
J0M0
Sat 27 Nov 2010 15:44
Det är inte avfall som är problemet utan att livsplatser för arter försvinner, för i fattiga länder är man direkt beroende av det ekosystemen ger. Vi är också beroende av detta men vi lever inte direkt på ekosystemen här i Sverige, men allt hänger ihop! Som i filmen Avatar men inte alls lika tydligt!
Daisukie90
Tue 30 Nov 2010 18:57
okej men jag tänkte då på när dem dumpa något giftigt skit som fick folk att dö av att vara i när heten av det tog ju även död på övriga omgivningen förstår inte att man bara kan dumpa av sånt för att det är ett fattigare land :S okej har inte sett den men har tänkt göra det ..
J0M0
Tue 30 Nov 2010 23:23
Jo! Det är klart, det är ett stort problem också. Som i sojaodlingarna i Brasilien. Man använder visst över 300 000 ton farliga bekämpningsmedel om året, medel som är förbjudna i EU, men mycket av sojan köps in av EU ... Vidrigt hantverk ..
Jag vet inte om jag kan rekommendera den men den gör intressanta liknelser för hur allt hänger ihop!
Jag vet inte om jag kan rekommendera den men den gör intressanta liknelser för hur allt hänger ihop!
J0M0
Thu 2 Dec 2010 23:00
Glöm inte att soja finns i nästan allt som inte är ekologiskt! Dessutom är sojaprodukter inte bra för människor, blir problem med proteinupptagning och hormonnivåer och sånt :O
Därför är jag stolt flexiterian (alltså äter ekokött ibland utan soja, samt dricker riktigt mjölk och såna saker).
Därför är jag stolt flexiterian (alltså äter ekokött ibland utan soja, samt dricker riktigt mjölk och såna saker).
Daisukie90
Fri 3 Dec 2010 02:00
jo .. men det används flitigt ändå :O
jo jag tycker ofta soja inte smakar någe vidare om man säger så och kött det ska vara eko, vi bestälde en halv ko av en granne som har bidrag för att ha miljö och djurvänlig hållning ^^
jo jag tycker ofta soja inte smakar någe vidare om man säger så och kött det ska vara eko, vi bestälde en halv ko av en granne som har bidrag för att ha miljö och djurvänlig hållning ^^
J0M0
Sat 4 Dec 2010 00:19
Ja, soja är billigt, speciellt den genmodifierade sojan. Men det är naturen och infödingarna som betalar ett högt pris i form av arter och liv ...
Men det låter jättebra! Jag vill också ha det så, inte hanka fram i detta skitstadsliv jag för -_-
Men det låter jättebra! Jag vill också ha det så, inte hanka fram i detta skitstadsliv jag för -_-
Daisukie90
Sat 4 Dec 2010 16:28
ja och det är fel .. tycker inte om sånt .. och nej det är inget vidare gott ändå så jag klarar mig utan det ..
nej det är toppen att kunna få det så och man får så mycket mer för priset och inte en halv kaserad dyr kött bit ..
nej det är toppen att kunna få det så och man får så mycket mer för priset och inte en halv kaserad dyr kött bit ..
J0M0
Mon 6 Dec 2010 00:24
Fast soja finns i nästan allt, från choklad till ickeekologiskt uppfödda djurs foder ...
Daisukie90
Fri 10 Dec 2010 15:49
mja men det finns även produkter som det står SOJA med stora bokstäver på och det smakar väldigt ofta eller typ alltid blä ! och sen kan man ju välja vad man äter för köt ..
J0M0
Fri 10 Dec 2010 15:54
Jo jag vet det och jag förstår inte varför folk äter sojaprodukter för det är inte hälsosamt! Inte om det inte är i form av tofu då, vad jag vet. Och ja, valmöjligheter leder ofta till att människor väljer det som är sämst för dem ;)
Daisukie90
Fri 10 Dec 2010 23:06
jo och det är typ det äckligaste som finns i mat väg enligt mig, fast finns säkert dem av annan åsikt med ... jo är väll så ..
69 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/j0m0/474816721/