Wednesday 19 January 2011 photo 1/1
|
Vargjakt:D synd att det blev så liten tilldelning:(
Vore de där jag hade i kikaren så smäller de=)
Dom som vill vi ha varg vet inte vad dom pratar om:P jag förstår inte varför dom ska fortsätta va så envis?
Vargen förstör ju det mesta. och de går inte vämnföra de med nått annat djur
Annons
Comment the photo
Natch
Wed 27 Jul 2011 13:44
Usch tycker inte om sånt här. Min pappas kompis hade en varg från liten tills han dog. Den vargen var underbar! Förstår inte detta med att skjuta varför inte bara låta naturen ha sin gång.. Om de är vargens öde att döut... så får den väl göra det på egenhand. Vapen hjälper ingen.
Namn...
Thu 24 Feb 2011 10:52
mongo
Namn...
Fri 11 Feb 2011 16:57
Skjut alla jävla vargar!!!!!!!!! Dom har inget med Sverige att göra! De tar fan våra hundar och de förstör bara allt för oss!!!!!!!!
haraanton
Fri 28 Jan 2011 21:49
Den varg vi har i sverige är antingen utsläppt från zoon eller tagit första bästa färja från finland i en trälåda! Vargar försvinner från zoon utan spår, hmh de låter konstigt eller??Den svenska vargen blev utrotad, och så ska dom förbli!!! de fanns en anledning till detta och de håller på at bli som förut.
Jägarnas bästa vänner slits i stycken, böndernas får blir slamsor, och om man nu skulle ta saken i egna händer och försvara sitt boskap eller hund, vad händer då? jo man får åka direkt till fängelset.
Om en man skulle slå ihjäl sin fru, barn med yxa medans dom sov åker han in på psykriatisk vård!!!!! en som skjuter en varg får fängelse!!!! är inte världen upp och ner! Stå på dig jesper.
Jakt är ingen hobby de är en livsstil, precis som alla brats inne i stan som sätter sig på ett café i stockholm och tar en kaffe som deras föräldrar betalt!!!!! Förstår ingen de? Tänk er för innan ni öppnar käften!
Jägarnas bästa vänner slits i stycken, böndernas får blir slamsor, och om man nu skulle ta saken i egna händer och försvara sitt boskap eller hund, vad händer då? jo man får åka direkt till fängelset.
Om en man skulle slå ihjäl sin fru, barn med yxa medans dom sov åker han in på psykriatisk vård!!!!! en som skjuter en varg får fängelse!!!! är inte världen upp och ner! Stå på dig jesper.
Jakt är ingen hobby de är en livsstil, precis som alla brats inne i stan som sätter sig på ett café i stockholm och tar en kaffe som deras föräldrar betalt!!!!! Förstår ingen de? Tänk er för innan ni öppnar käften!
J0M0
Fri 28 Jan 2011 12:28
Hehe, jag vet ganska mycket om vargen och det är i det stora hela positivt. Sedan vet jag att vargen orsakar problem lokalt men det går att åtgärda. Tusen skjutgalna jägare skall inte utrota den i Sverige bara för det.
J0M0
Mon 31 Jan 2011 11:09
Mycket smickrande att du kallar mig bög. Du själv verkar ha fått skallen urblåst av en av dina vargjägarkompisar.
Maaliiiiin
Thu 20 Jan 2011 13:32
Ingen ide att diskutera en sån här sak, alla tycker olika men jag håller med dig. :)
Caprea
Thu 20 Jan 2011 22:20
Malin: Visst, det är mycket väl synd om hunden. Jag älskar hundar och vill själv ha hund en dag. Men det är inte riktigt det vi snackar om. Jag försöker bara försvara vargen och dess rättigheter som en i naturen. Jag tycker det finns orättvisor mot den för att folk inte förstår dess natur (som inte är så svår att förstå) och de vill därför ha bort vargen. Men jag tycker om vargen, men jakt på varg vill jag inte lägga mig i.
emelieSalmonson
Wed 19 Jan 2011 23:55
Om man väljer att föda upp boskap i Sveriges vargtätaste område måste man i sin vinstberäkning givetvis räkna in spill av den här typen. Det finns en orsak till att en bonde inte väljer att odla grödor i en öken. Man kan inte alltid forma miljön efter sitt eget intresse.
Vilka åtgärder vidtas för att hindra vargar från att komma åt boskapen? På ett fängelse håller man internerna inlåsta på ett sätt som gör det praktiskt taget fysiskt omöjligt för dem att ta sig därifrån. Det är det som är meningen med ett fängelse. Det är ju inte så att det är fysiskt omöjligt att hålla en varg borta från boskapen utan ett gevär i handen.
Förvisso må det vara så att både vår kung och vår stadsminister anser att vargjakten är välbefogad, men att de besitter befattningar med stor social prestige betyder inte att de för den skull har rätt. Om ni är intresserade av var de högre instanserna står så har EU kritiserat och ifrågasatt vargjakten i Sverige och krävt en redovisning för huruvida jakten tjänar något vetenskapligt bevisat syfte alls.
Att Sverige planterar in vargar från utland innebär inte att vargarna från början är införda till Sverige från andra länder, utan att vargbeståndet idag är så begränsat att om vi inte gjorde det skulle alla vargar i Sverige för egen hand dö ut på grund av inavel.
Jag undrar fortfarande vad ett acceptabelt antal vargar i Sverige är enligt fröken **********. Man kan inte som argumentation säga något som inte har ett faktamässigt belägg. Att det skulle finnas 300 vargar bara i Sverige är inte särskilt troligt och dessutom inget att utgå ifrån om det inte finns något att påvisa detta med hjälp av. Och även om det i Sverige skulle finnas 300 vargar så är inte det heller ett stort bestånd.
Att minska en art "rejält" när beståndet redan är extremt begränsat är i enligt mig samma sak som att utrota arten, även om så termen "rejält" är relativt till den mängd som omtalas.
Att det skulle bli ett överskott av vargar är knappast troligt. När det finns stor tillgång på föda för en viss djurart ökar beståndet. När tillgången på föda minskar gör även djurartens bestånd det. Så har det alltid varit i alla ekosystem och så kommer det alltid förbli.
Det finns fall då en djurart har utrotat alla andra djurarter i sitt habitat, men i dessa fall har det handlat en mänsklig inplantering av arten.
Endast ett fall har registrerats där en varg dödat en vuxen människa på 200 år, så min åsikt är att det borde finnas viktigare saker att oroa sig för än att man ska bli attackerad av en varg, även om man måhända lever i Sveriges mest vargtäta region. Människor har aldrig varit ett bytesdjur för vargen och kommer aldrig att vara.
Må så vara att jag kommer i från Stockholm, men det betyder inte att jag är en ignorant människa eller att jag har en skev verklighetsuppfattning. Jag är antagligen mer påläst än du i den här frågan och jag bedömer att dina argument är mer känslomässigt än faktamässigt grundade och känslomässigt grundade argument är sällan särdeles starka ur en logisk synpunkt.
Ibland är saker mer komplicerade än vad de kanske ur en hålögd, 16:årig fjortis perspektiv verkar.
Och om du är intresserad av att lära dig fler ord finns det många uppslagsverk här i världen och ett av de mest använda brukar kallas internet. Jag är inte här för att lära dig vad innebörden av ett specifikt ord är, utan för att kritisera dina värderingar och dig som person.
Ett väldigt intressant inlägg jag kopierade utav en kille ifrån en het diskussion mellan ett par varghatare & ett par icke varghatare. :)
Vilka åtgärder vidtas för att hindra vargar från att komma åt boskapen? På ett fängelse håller man internerna inlåsta på ett sätt som gör det praktiskt taget fysiskt omöjligt för dem att ta sig därifrån. Det är det som är meningen med ett fängelse. Det är ju inte så att det är fysiskt omöjligt att hålla en varg borta från boskapen utan ett gevär i handen.
Förvisso må det vara så att både vår kung och vår stadsminister anser att vargjakten är välbefogad, men att de besitter befattningar med stor social prestige betyder inte att de för den skull har rätt. Om ni är intresserade av var de högre instanserna står så har EU kritiserat och ifrågasatt vargjakten i Sverige och krävt en redovisning för huruvida jakten tjänar något vetenskapligt bevisat syfte alls.
Att Sverige planterar in vargar från utland innebär inte att vargarna från början är införda till Sverige från andra länder, utan att vargbeståndet idag är så begränsat att om vi inte gjorde det skulle alla vargar i Sverige för egen hand dö ut på grund av inavel.
Jag undrar fortfarande vad ett acceptabelt antal vargar i Sverige är enligt fröken **********. Man kan inte som argumentation säga något som inte har ett faktamässigt belägg. Att det skulle finnas 300 vargar bara i Sverige är inte särskilt troligt och dessutom inget att utgå ifrån om det inte finns något att påvisa detta med hjälp av. Och även om det i Sverige skulle finnas 300 vargar så är inte det heller ett stort bestånd.
Att minska en art "rejält" när beståndet redan är extremt begränsat är i enligt mig samma sak som att utrota arten, även om så termen "rejält" är relativt till den mängd som omtalas.
Att det skulle bli ett överskott av vargar är knappast troligt. När det finns stor tillgång på föda för en viss djurart ökar beståndet. När tillgången på föda minskar gör även djurartens bestånd det. Så har det alltid varit i alla ekosystem och så kommer det alltid förbli.
Det finns fall då en djurart har utrotat alla andra djurarter i sitt habitat, men i dessa fall har det handlat en mänsklig inplantering av arten.
Endast ett fall har registrerats där en varg dödat en vuxen människa på 200 år, så min åsikt är att det borde finnas viktigare saker att oroa sig för än att man ska bli attackerad av en varg, även om man måhända lever i Sveriges mest vargtäta region. Människor har aldrig varit ett bytesdjur för vargen och kommer aldrig att vara.
Må så vara att jag kommer i från Stockholm, men det betyder inte att jag är en ignorant människa eller att jag har en skev verklighetsuppfattning. Jag är antagligen mer påläst än du i den här frågan och jag bedömer att dina argument är mer känslomässigt än faktamässigt grundade och känslomässigt grundade argument är sällan särdeles starka ur en logisk synpunkt.
Ibland är saker mer komplicerade än vad de kanske ur en hålögd, 16:årig fjortis perspektiv verkar.
Och om du är intresserad av att lära dig fler ord finns det många uppslagsverk här i världen och ett av de mest använda brukar kallas internet. Jag är inte här för att lära dig vad innebörden av ett specifikt ord är, utan för att kritisera dina värderingar och dig som person.
Ett väldigt intressant inlägg jag kopierade utav en kille ifrån en het diskussion mellan ett par varghatare & ett par icke varghatare. :)
Bubbah
Wed 19 Jan 2011 23:00
Då är det ju lika bra att ta bort björn, älg, vildsvin och mycket mer.. dom gör ju ingen nytta.. förstör ju bar..
Caprea
Mon 24 Jan 2011 17:13
Jaså är ni snobbar? :P mig spelar det ingen roll, men visst är älgkött gott det håller jag med om :)
Naaathiiss
Wed 19 Jan 2011 20:09
Vad fan gör inte människan då? Nej vi är ju så jävla oskyldiga och förstör ingenting....
hardlier
Wed 19 Jan 2011 19:10
Nej man ska inte skjuta mer varg, stackarna kan ju inte rå för att dom vill döda och äta mat :)
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 18:28
Hojojoj xD
Bokstavligen, jag fattar nada hur ni tänker ;)
Bokstavligen, jag fattar nada hur ni tänker ;)
Isabella Rún
Wed 19 Jan 2011 17:58
200 vargar, 9 miljoner människor i Sverige. Jävlar vargen kommer verkligen äta oss alla! Shiit!
Denna jakt är enligt mig helt sjuk! Varför hålla beståndet nere på ett djur som knappt finns kvar? Sen en annan fråga, stora hundraser skulle kunna göra exatk lika stor skada som vargen. Ska vi då börja skjuta dom med?
Denna jakt är enligt mig helt sjuk! Varför hålla beståndet nere på ett djur som knappt finns kvar? Sen en annan fråga, stora hundraser skulle kunna göra exatk lika stor skada som vargen. Ska vi då börja skjuta dom med?
CaaaajsaB
Wed 19 Jan 2011 23:49
de är ca 270 vargar i sverige men de är bara dom som dom har koll på sen finns de strövarg lite här och där ! 27 revir 2008 och de är betydligt fler varg än vad du sa ;)
Isabella Rún
Thu 20 Jan 2011 11:02
Okey då, jag erkänner att jag hade fel och jag blev glad nu när du sa det. Så jag inte gör detta fel igen! Tack =)
CaaaajsaB
Thu 20 Jan 2011 21:21
fast de är juh därför vi får jaga varg , så de roliga vara inte länge ;)
Isabella Rún
Sat 22 Jan 2011 10:31
Vadå så roligt var det inte? Var det något som var kul över huvudtaget?
Jag ville bara få ut att jag är emot det, kanske hade fel med siffror och så. Men det kvittar för om man tänker efter så fattar man min punkt iaf ;)
Jag ville bara få ut att jag är emot det, kanske hade fel med siffror och så. Men det kvittar för om man tänker efter så fattar man min punkt iaf ;)
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 14:11
Vargar ska du låta bli, det är de finaste djur som finns!
Utan varjar skulle du inte finnas!
Tänk på det nästa gång du köper mjölk!
Utan varjar skulle du inte finnas!
Tänk på det nästa gång du köper mjölk!
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 14:16
Vargar ska du låta bli, det är de finaste djur som finns!
Utan varjar skulle du inte finnas!
Tänk på det nästa gång du köper mjölk!
Utan varjar skulle du inte finnas!
Tänk på det nästa gång du köper mjölk!
Caprea
Wed 19 Jan 2011 14:35
hahaha :D därför ville skånebor inte acceptera Milko som mjölkleverantör ^^
Namn...
Wed 19 Jan 2011 14:11
jag vet:D skjut dig själv din fucking idiot jag hade gjort det om jag hade dig i siktet!
XrandomX
Sat 22 Jan 2011 19:06
cajsa , totalt onödigt att kalla mig för en hora , gillar du inte gröt ?
det kan inte jag hjälpa , gå och skjut en varg så du mår bättre med dig själv för det verkar som en rätt stor turn on för er att skjuta på små vargar :)
det kan inte jag hjälpa , gå och skjut en varg så du mår bättre med dig själv för det verkar som en rätt stor turn on för er att skjuta på små vargar :)
CaaaajsaB
Sat 22 Jan 2011 22:20
xrandomx- Ja fattar du inte hur upphätsande de är att jaga eller :O
de finns inge bättre än jaga. Har jag kallat dej hora läs en gång till isåfall :O Jo gröt är helt okej om de är havregryn (Y)
de finns inge bättre än jaga. Har jag kallat dej hora läs en gång till isåfall :O Jo gröt är helt okej om de är havregryn (Y)
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 13:59
så jävla sant :)
assarr
Wed 19 Jan 2011 13:58
Skjut dom "dåliga".... det vill säga dom med genetiska fel förfan då lever dom ju ändå kvar!
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 13:53
Den enda orsaken till att ni inte vill jämföra med andra djur, som både gör större skada på egendom och jakthundar än varg, är för att ni är rädda för vargen, som de små fega stackars krakar ni är.
Patetiskt <-- Slå upp ordet.
Patetiskt <-- Slå upp ordet.
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 14:19
Släppa mig, med ett par? Endast idioter tror att varg skulle attackera människa. Och jag tror vi har fastställt vad du är.
emelieSalmonson
Wed 19 Jan 2011 14:25
Haha gosh...alltså du vet...dom springer för livet där uppe i Norrland. De för se sig över axeln hela tiden så att inte en stor blodsugande varg kommer och tar dem. De flesta där uppe har inte ens sett någon när man frågar >.<
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 14:29
Nä, det kan bero på att vargen är ett extremt skyggt djur. Och att det knappt finns några vargar kvar i Sverige.
Inavlade åsikter som den över oss går i arv där uppe, och i andra bondhålor, som t.ex värmland.
Inavlade åsikter som den över oss går i arv där uppe, och i andra bondhålor, som t.ex värmland.
emelieSalmonson
Wed 19 Jan 2011 14:38
Yes i know. Men jag menar. vi har här nere också. Jag bor en bit utanför Halmstad med mycket skog. boskap har blivit tagna här nere och det har skrivits om det i tidningen, visst inte ofta det händer...men det gör det inte där uppe heller. En kompis som bodde runt Falkenbergs trakterna innan bodde mitt inne i skogen..blev av med katter bla hit o dit. Man kunde se tydliga spår efter varg. Kan ju även tillägga att hennes far är jägare och även sett mkt i sinda dar. Den här pågen som skriver sitt trams är allmänt trög. sorgligt nog faktiskt..man vill ju gärna inte behöva säg så om nån annan ;) Men han kan inte ens stå för det han tycker..han kan inte komma med några bra argument. "just det, varg har ni i djurparker" "titta på filmen varg" "länsstyrelsen sköt eller flyttade den"
Ibland kan man undra ifall han är född igår :) ....
Ibland kan man undra ifall han är född igår :) ....
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 13:51
Vargen har rätt leva . Fast jag fattar varför man skjuter den. 20 vargar är ganska många med tanke på hur liten stammen är i dagens läge!
Vildsvinen förstör mer än vad vargen gör!! Tänk på det!
Vildsvinen förstör mer än vad vargen gör!! Tänk på det!
Caprea
Wed 19 Jan 2011 19:34
Jodå, nog "sidar" jag med dig Ex. Det är synd att jg92 inte förstår. Såhär ser en enkel förklaring på de lika "jaktkulturerna" ut om han nu har inlärningssvårigheter:
Vargen tar det lättaste bytet (såklart) och det brukar vara de djur som är skadade eller sjuka. På så sätt försvinner sjuka och skadade djur och friska blir kvar. De starka överlever.
Människan skjuter hej vilt för att inte en djurart ska bli dominant så att de andra djuren får lida. De kontrollerar antalet djur i stammarna så de inte blir överflödiga och ser till att sjuka djur undanröjs för att göra plats åt de friska.
Samma sak, men olika syn på det.
Vargen tar det lättaste bytet (såklart) och det brukar vara de djur som är skadade eller sjuka. På så sätt försvinner sjuka och skadade djur och friska blir kvar. De starka överlever.
Människan skjuter hej vilt för att inte en djurart ska bli dominant så att de andra djuren får lida. De kontrollerar antalet djur i stammarna så de inte blir överflödiga och ser till att sjuka djur undanröjs för att göra plats åt de friska.
Samma sak, men olika syn på det.
Caprea
Wed 19 Jan 2011 19:35
Dessutom jagar afrikaner säkert nere i Afrika för att hålla sina djurstammar i schack. Samma sak över hela värdlen nästan.
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 19:58
Grejen med vargen är att sen stammen sjönk drastiskt på... 1800-talet var det va? så har i princip ALLA andra djurarter råkat ut för massiva epidemier och liknande då vargen inte har anfallit och dödat dessa djur.
Och om man klagar på "vargen tog min hund" så kan jag nämna att jägare skjuter ihjäl lika många hundar som vargen tar, trafiken tar död på ännu större delar, men det som dödar mest hundar i jakttider är vildsvinet. Har tyvärr inte statistiken här, men personligen väljer jag nog att tro på min farsa, som för övrigt är en jägare om någon nu skulle tveka.
Och om man klagar på "vargen tog min hund" så kan jag nämna att jägare skjuter ihjäl lika många hundar som vargen tar, trafiken tar död på ännu större delar, men det som dödar mest hundar i jakttider är vildsvinet. Har tyvärr inte statistiken här, men personligen väljer jag nog att tro på min farsa, som för övrigt är en jägare om någon nu skulle tveka.
emelieSalmonson
Fri 21 Jan 2011 15:23
tummen upp till dig :) och herr jg92 förstår inte skillnad mellan kultur & näringskedja. förstår man inte det är man totalt lost i bäret och egentligen ingen idé att ens argumentera med någon som är så fruktansvärt oallmänbildad som denna människa som bara pratar skit. :)
Caprea
Wed 19 Jan 2011 13:50
Vargar är rovdjur och anfaller andra djur. Det har inte förekommit nåt anfall mot en människa på över 100år, ändå är folk rädda. Så jävla löjligt. Folk som klagar på att varg förstör deras marker och boskap har ju fan inget i huvet. Bor man i ett vargområde får man väl för fan se till att man lever efter det! Sätt upp ett vargstängsel istället för att böla. Jisses vilka jävla fjantar. Alla våra hundar härstammar från vargen, så visa den mer respekt, annars kunde det lika bra ha varit din hund i siktet.
jg92
Wed 19 Jan 2011 14:26
varför låte ni inte vargarna leva som rymde i skåne då? dom hade säkert klara sig
Caprea
Wed 19 Jan 2011 14:33
Har ärligt talat inte hört något om varg i skåne så jag kan inte uttrycka mig om det. Jag antar bara att det var skrämda fånar som kände sig tvungna att avliva vargarna för att inte skrämma upp befolkningen.
jg92
Wed 19 Jan 2011 14:39
haha du som bor där inte änns vet de så kan du inte säga ett skit om här upp. och jag sökte lite och hitta 250 stycken som vagen har dödat. fast inte i sverige
Caprea
Wed 19 Jan 2011 19:37
Jaha? Människan är ett djur. Vargen är ett djur. Varför är folk förvånade? Ge mig nåt konkret istället för en massa snack.
Anonymous
Wed 19 Jan 2011 13:45
Och människor förstör inte då?
Prova och jämför med dom.
Och håll käften sen.
Prova och jämför med dom.
Och håll käften sen.
emelieSalmonson
Wed 19 Jan 2011 17:54
Om man väljer att föda upp boskap i Sveriges vargtätaste område måste man i sin vinstberäkning givetvis räkna in spill av den här typen. Det finns en orsak till att en bonde inte väljer att odla grödor i en öken. Man kan inte alltid forma miljön efter sitt eget intresse.
Vilka åtgärder vidtas för att hindra vargar från att komma åt boskapen? På ett fängelse håller man internerna inlåsta på ett sätt som gör det praktiskt taget fysiskt omöjligt för dem att ta sig därifrån. Det är det som är meningen med ett fängelse. Det är ju inte så att det är fysiskt omöjligt att hålla en varg borta från boskapen utan ett gevär i handen.
Förvisso må det vara så att både vår kung och vår stadsminister anser att vargjakten är välbefogad, men att de besitter befattningar med stor social prestige betyder inte att de för den skull har rätt. Om ni är intresserade av var de högre instanserna står så har EU kritiserat och ifrågasatt vargjakten i Sverige och krävt en redovisning för huruvida jakten tjänar något vetenskapligt bevisat syfte alls.
Att Sverige planterar in vargar från utland innebär inte att vargarna från början är införda till Sverige från andra länder, utan att vargbeståndet idag är så begränsat att om vi inte gjorde det skulle alla vargar i Sverige för egen hand dö ut på grund av inavel.
Jag undrar fortfarande vad ett acceptabelt antal vargar i Sverige är enligt fröken xWrathchild. Man kan inte som argumentation säga något som inte har ett faktamässigt belägg. Att det skulle finnas 300 vargar bara i Sverige är inte särskilt troligt och dessutom inget att utgå ifrån om det inte finns något att påvisa detta med hjälp av. Och även om det i Sverige skulle finnas 300 vargar så är inte det heller ett stort bestånd.
Att minska en art "rejält" när beståndet redan är extremt begränsat är i enligt mig samma sak som att utrota arten, även om så termen "rejält" är relativt till den mängd som omtalas.
Att det skulle bli ett överskott av vargar är knappast troligt. När det finns stor tillgång på föda för en viss djurart ökar beståndet. När tillgången på föda minskar gör även djurartens bestånd det. Så har det alltid varit i alla ekosystem och så kommer det alltid förbli.
Det finns fall då en djurart har utrotat alla andra djurarter i sitt habitat, men i dessa fall har det handlat en mänsklig inplantering av arten.
Endast ett fall har registrerats där en varg dödat en vuxen människa på 200 år, så min åsikt är att det borde finnas viktigare saker att oroa sig för än att man ska bli attackerad av en varg, även om man måhända lever i Sveriges mest vargtäta region. Människor har aldrig varit ett bytesdjur för vargen och kommer aldrig att vara.
Må så vara att jag kommer i från Stockholm, men det betyder inte att jag är en ignorant människa eller att jag har en skev verklighetsuppfattning. Jag är antagligen mer påläst än du i den här frågan och jag bedömer att dina argument är mer känslomässigt än faktamässigt grundade och känslomässigt grundade argument är sällan särdeles starka ur en logisk synpunkt.
Ibland är saker mer komplicerade än vad de kanske ur en hålögd, 16:årig fjortis perspektiv verkar.
Och om du är intresserad av att lära dig fler ord finns det många uppslagsverk här i världen och ett av de mest använda brukar kallas internet. Jag är inte här för att lära dig vad innebörden av ett specifikt ord är, utan för att kritisera dina värderingar och dig som person.
Ett intressant inlägg jag såg.... :).
Vilka åtgärder vidtas för att hindra vargar från att komma åt boskapen? På ett fängelse håller man internerna inlåsta på ett sätt som gör det praktiskt taget fysiskt omöjligt för dem att ta sig därifrån. Det är det som är meningen med ett fängelse. Det är ju inte så att det är fysiskt omöjligt att hålla en varg borta från boskapen utan ett gevär i handen.
Förvisso må det vara så att både vår kung och vår stadsminister anser att vargjakten är välbefogad, men att de besitter befattningar med stor social prestige betyder inte att de för den skull har rätt. Om ni är intresserade av var de högre instanserna står så har EU kritiserat och ifrågasatt vargjakten i Sverige och krävt en redovisning för huruvida jakten tjänar något vetenskapligt bevisat syfte alls.
Att Sverige planterar in vargar från utland innebär inte att vargarna från början är införda till Sverige från andra länder, utan att vargbeståndet idag är så begränsat att om vi inte gjorde det skulle alla vargar i Sverige för egen hand dö ut på grund av inavel.
Jag undrar fortfarande vad ett acceptabelt antal vargar i Sverige är enligt fröken xWrathchild. Man kan inte som argumentation säga något som inte har ett faktamässigt belägg. Att det skulle finnas 300 vargar bara i Sverige är inte särskilt troligt och dessutom inget att utgå ifrån om det inte finns något att påvisa detta med hjälp av. Och även om det i Sverige skulle finnas 300 vargar så är inte det heller ett stort bestånd.
Att minska en art "rejält" när beståndet redan är extremt begränsat är i enligt mig samma sak som att utrota arten, även om så termen "rejält" är relativt till den mängd som omtalas.
Att det skulle bli ett överskott av vargar är knappast troligt. När det finns stor tillgång på föda för en viss djurart ökar beståndet. När tillgången på föda minskar gör även djurartens bestånd det. Så har det alltid varit i alla ekosystem och så kommer det alltid förbli.
Det finns fall då en djurart har utrotat alla andra djurarter i sitt habitat, men i dessa fall har det handlat en mänsklig inplantering av arten.
Endast ett fall har registrerats där en varg dödat en vuxen människa på 200 år, så min åsikt är att det borde finnas viktigare saker att oroa sig för än att man ska bli attackerad av en varg, även om man måhända lever i Sveriges mest vargtäta region. Människor har aldrig varit ett bytesdjur för vargen och kommer aldrig att vara.
Må så vara att jag kommer i från Stockholm, men det betyder inte att jag är en ignorant människa eller att jag har en skev verklighetsuppfattning. Jag är antagligen mer påläst än du i den här frågan och jag bedömer att dina argument är mer känslomässigt än faktamässigt grundade och känslomässigt grundade argument är sällan särdeles starka ur en logisk synpunkt.
Ibland är saker mer komplicerade än vad de kanske ur en hålögd, 16:årig fjortis perspektiv verkar.
Och om du är intresserad av att lära dig fler ord finns det många uppslagsverk här i världen och ett av de mest använda brukar kallas internet. Jag är inte här för att lära dig vad innebörden av ett specifikt ord är, utan för att kritisera dina värderingar och dig som person.
Ett intressant inlägg jag såg.... :).
208 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/jg92/482865535/