Friday 17 October 2014 photo 1/2
|
Googlebild.
Efter att ha surfat Tumbuluren och som vanligt inte kunnat undvika alla recastdiskussioner, så har jag äntligen bestämt mig.
Från och med nu tänker jag inte längre kalla recastade dockor för recast.
Från och med nu tänker jag kalla dem för
stulna dockor
eller
illegala dockor
För det är vad dem är.
"Åh, så du har ett gäng stulna dockor? Då vet vi vad du gjort för aktivt val i den här hobbyn."
Jag har läst om Spiritdoll och jag har läst om 5th Motif nu, jag har läst om FreakStyleBJD och de är antingen ensamma eller två-tre stycken som gör dessa dockor som säljs. För hand. De har skulpterat, de monterar, de packar, de skickar. De gör allt. Och folk har den äckliga jävla skitnerven att köpa av folk som stulit formen av dessa dockor och säljer, för sin egen snida vinnings skull.
Och eftersom det verkar vara trögt att gå in hos vissa så ska jag dra på mig den pedagogiska rocken och förklara det så enkelt som möjligt hur det hela hänger ihop.
- En artist formar en docka (om ni följer Nattmaran eller its-my-star eller Daiin ser ni vilket jääääkla arbete som ligger bakom detta, det är inget man gör på en pisskvart eller på rasten mellan två lektioner, det tar TID).
- En artist får dockan gjuten. Den plockas ihop, den packeteras, den säljs.
- Pengarna går till artisten, och pengarna täcker oftast bara produktionen med måtta. Det är extremt få personer som faktiskt har BJD-produktion som inkomst, om någon alls.
Nu kommer recastföretagen in.
- Företaget köper EN docka från artisten.
- De gjuter dockan i massvis och säljer för halva priset.
- Pengarna går inte längre till artisterna och konstnärerna som SKAPAR DOCKORNA.
- KONSTNÄRERNA KAN INTE FORTSÄTTA SKAPA DOCKOR.
Hur har ni tänkt köpa dockor i framtiden om ni bara köper dockor från folk som kopierar, aldrig skapar egna? Vilka tror ni kommer skapa dockor? Vem vill skapa dockor som blir stulna? Vem har råd med det?
Genom att köpa recast arbetar ni AKTIVT att förstöra för alla andra i den här hobbyn, genom att ge pengar till folk som inte ska ha pengar, för de HANDLAR ILLEGALT:
Så, grattis.
Nu har ni en stulen docka.
Och ni har förstört för alla andra.
Hoppas det var värt det :)
Annons
Miyasaki
Tue 4 Nov 2014 17:58
Alltså..
Mjeh..
Jag vill säga "håller med" fast på ett glatt och hoppande vis med dom gamla msn smileysarna. Men jag finner inga bra ord.
Så, håller med.
Dock kan jag inte kalla det för stulna dockor, då det inte är stulet, utan kopierat. Men illegala dockor känns rätt bra.
Jag var länge i "jag bryr mig inte" läget men desto fler jag ser desto värre känns det. jag vill inte att konstnärerna blir utan jobb. jag vill att fler ska skapa, arbeta, testa och utveckla BJD.
Jag hoppas att fler förstår att BJD är en dyr hobby (även om man köper från "billigare" företag så kostar kläder, skor, ögon, peruk etc mycket pengar). Om man inte kan spara ihop till att köpa dockan, så ska man kanske inte vara med i den hobbyn heller.
Mjeh..
Jag vill säga "håller med" fast på ett glatt och hoppande vis med dom gamla msn smileysarna. Men jag finner inga bra ord.
Så, håller med.
Dock kan jag inte kalla det för stulna dockor, då det inte är stulet, utan kopierat. Men illegala dockor känns rätt bra.
Jag var länge i "jag bryr mig inte" läget men desto fler jag ser desto värre känns det. jag vill inte att konstnärerna blir utan jobb. jag vill att fler ska skapa, arbeta, testa och utveckla BJD.
Jag hoppas att fler förstår att BJD är en dyr hobby (även om man köper från "billigare" företag så kostar kläder, skor, ögon, peruk etc mycket pengar). Om man inte kan spara ihop till att köpa dockan, så ska man kanske inte vara med i den hobbyn heller.
atmospharie
Mon 3 Nov 2014 19:08
jag ville bara säga att jag typ älskar dig lite för denna text.
(och jag är verkligen inte duktig på att vara aktiv märker jag nu >.< )
tack för att du formulerar det så himla bra. jag tänker absolut sluta använda det snälla ordet och kalla dom stulna dockor från och med nu!
(och jag är verkligen inte duktig på att vara aktiv märker jag nu >.< )
tack för att du formulerar det så himla bra. jag tänker absolut sluta använda det snälla ordet och kalla dom stulna dockor från och med nu!
huldrehamn
Tue 21 Oct 2014 02:31
Väldigt bra skrivet och sammanfattat! Och väldigt intressant debatt här nedan med NightOwlBJD!
Ja, konstnärsjäl som jag är skulle jag gråta blod om någon stal mina alster, och det är också därför jag inte har någon docka själv. För jag har inte råd. Och jag har inte tålamod att spara ihop till en docka för pengarna går alltid till annat nödvändigt och icke nödvändigt... Och mer är det inte med det! Hur gärna jag än skulle vilja ha en docka, eller tre...
Ja, konstnärsjäl som jag är skulle jag gråta blod om någon stal mina alster, och det är också därför jag inte har någon docka själv. För jag har inte råd. Och jag har inte tålamod att spara ihop till en docka för pengarna går alltid till annat nödvändigt och icke nödvändigt... Och mer är det inte med det! Hur gärna jag än skulle vilja ha en docka, eller tre...
makeamess
Tue 21 Oct 2014 20:38
Nej, att folk som inte skapar inte bryr sig... det kan jag väl i viss mån ta. Det är ett sådant samhälle vi skaffat oss - man ska inte längre behöva vänta, saker och ting produceras på löpande band, man ska bara ha och ha men vill inte lägga ut pengarna på det. Man ser inte till helheten, eller tar ansvar som konsument, och man tänker bara på sig själv och att man ska få det så billigt som möjligt.
Men att folk som SKAPAR ändå köper recasts... Då har det gått fel någonstans. Då förstår man inte alls vad man håller på med. Vill man få sitt eget verk stulet, plagierat och sedan sålt vidare? Det går liksom inte ihop.
Men att folk som SKAPAR ändå köper recasts... Då har det gått fel någonstans. Då förstår man inte alls vad man håller på med. Vill man få sitt eget verk stulet, plagierat och sedan sålt vidare? Det går liksom inte ihop.
huldrehamn
Thu 23 Oct 2014 23:15
Precis, slit och släng och jag vill ha, jag vill ha nu... och noll insikt.
Och som du säger, hur kan en som skapar delta i detta... O.O
Och som du säger, hur kan en som skapar delta i detta... O.O
Gulwen
Mon 20 Oct 2014 21:44
vet inte vad jag ska säga utöver att jag håller med så fruktansvärt bra +
makeamess
Tue 21 Oct 2014 20:36
Åh, men tack så jätte OuO Man försöker vara så pedagogisk som möjligt samtidigt xD
Anonymous
Sat 18 Oct 2014 00:19
Jag skulle aldrig någonsin kunna få för mig att köpa en recast. Finns massor av argument att vara för, men alla bäckar små, som man säger...
Anonymous
Sat 18 Oct 2014 00:20
Jag har visserligen ett recasthuvud, men det är bara för att öva faceups, för då förstör jag inte riktiga huvuden om något skulle gå fel.
makeamess
Tue 21 Oct 2014 20:35
Verkligen. Folk underskattar vad man som konsument har ansvar för liksom.
Anonymous
Wed 22 Oct 2014 00:15
Hoppas du inte hatar mig nu bara för huvudet x3 Vet inte ens vad för mould det är.
Anonymous
Fri 17 Oct 2014 23:00
Tycker att recast/replica/fake/stulna saker är fel i alla ämnen, minns när jag var intresserad av lolita och min dream dress var AP milky planet, som var limited och slutsåld från waaaaaaaaaaay back, så ända alternativet var ju replica (elr 2hand men det ville jag inte ha) men för mig kändes ju jätte elak mot personen som kommit på designen så för mig var & e det självklart att inte köpa fake för liksom, jag blir ju inte heller glad när nån tar min ide elr inte taggar mig i en av mina edits (Julia om du ser detta pratar jag om dig mhmm) så liksom tänk på dom som liksom lever på dessa designer, dom kanske få gå i konkurs :C
Luddbollen
Fri 17 Oct 2014 18:19
Jag har haft recastade dockor men ska erkänna att de aldrig kännts rätt!
Trodde först att det var molden men har nu när jag är docklös kommit fram till att nej det är för att de är just kopior av det jag velat ha. Det är som att sukta efter en Prada väska (första jag kom på) sedan köpa en kopia av just samma väska men du kommer aldrig vara lika försiktig med den väska. Som en äkta.. Varför!? För det är bara en kopia av något du verkligen vill ha.
Trodde först att det var molden men har nu när jag är docklös kommit fram till att nej det är för att de är just kopior av det jag velat ha. Det är som att sukta efter en Prada väska (första jag kom på) sedan köpa en kopia av just samma väska men du kommer aldrig vara lika försiktig med den väska. Som en äkta.. Varför!? För det är bara en kopia av något du verkligen vill ha.
Luddbollen
Fri 17 Oct 2014 18:25
Jag är bäst på liknelser och jämförelser xD ja men jag har kommit på att det å så :) så amen sister!
AniTheSith
Fri 17 Oct 2014 18:00
Sånt där är så jävla vidrigt så det finns inte ord. Bra att folk som du upplyser! Sen kommer det tyvärr alltid finnas idioter som inte fattar vad konsekvenser är och innebär men ju mer man pratar om det här ju mer kommer man ut med sitt budskap :) heja!
makeamess
Tue 21 Oct 2014 20:14
Jaa, jag tror att om man börjar benämna recasts som "illegala dockor" eller "stulna dockor" så kanske det går upp för (nybörjare framförallt) vad det är för slags dockor och varför de är så mycket billigare. Om man nu gillar en docka så himla mycket, varför inte visa SKAPAREN att man gillar den och köpa en äkta?
Grodaaa
Fri 17 Oct 2014 17:49
Well said! :D
Jag är inte så insatt recastdiskussionen, men jag tycker rent allmänt att man ska undvika kopior. Dels för att stödja konstnären/tillverkaren men också för att det känns bättre och roligare att ha något som är äkta.
Det tar längre tid att spara ihop pengarna, men det är ju lite det som är grejen. Den som väntar på något gott väntar alldrig förlänge! (Y)
Jag är inte så insatt recastdiskussionen, men jag tycker rent allmänt att man ska undvika kopior. Dels för att stödja konstnären/tillverkaren men också för att det känns bättre och roligare att ha något som är äkta.
Det tar längre tid att spara ihop pengarna, men det är ju lite det som är grejen. Den som väntar på något gott väntar alldrig förlänge! (Y)
makeamess
Tue 21 Oct 2014 20:13
Hear hear! Framförallt när det gäller sådana saker som folk har lagt ned tid, pengar och själ i för att skapa.
Anonymous
Fri 17 Oct 2014 17:38
Otroligt välskrivet, applåderar!
Felicia
Fri 17 Oct 2014 17:13
Egentligen så håller jag mer eller mindre med (har inte en lika "aggressiv" inställning), men jag har ingen rätt att uttala mig för Elfdoll Dami och Volks Ryoya Konoe are poking holes in my morals. *Suck* Försöker dock att hitta andra dockor att sätta på önskelistan för att jag helt enkelt inte vill uppmuntra de recastmakers....
Men det finns alltid en liten bich i mitt undermedvetna som viskar "Eeelfdoooll Daaaamiii, muwhehe"
Men det finns alltid en liten bich i mitt undermedvetna som viskar "Eeelfdoooll Daaaamiii, muwhehe"
makeamess
Fri 17 Oct 2014 17:36
Jag var inte så pass 'aggressiv' mot illegala dockor från början, men för mig handlade då bara om art theft. Nu när jag har läst ord från företag, och vet att företagen i BÄSTA fall består av tre-fyra människor, annars är det oftast enstaka människor som fixar allt, så har jag blivit så mycket mer uppriven över folk som hela tiden underminerar dessa arma människor som arbetar med att tillverka dockor, sätta ihop och packa och skicka. Spiritdoll sköts av tre kvinnor som, utöver sitt vanliga arbete, sandar och strängar och packar och skickar, från sitt eget hem. Bara tanken på att folk köper kopior så att dessa kvinnor arbetar helt i onödan gör mig så arg. Det är mycket pengar det handlar om, men en otroligt liten del av summan man betalar för dockorna är faktiskt vinst, vilket folk inte tycks tro :( Därför ilskan, ingenting annat x)
Rena-chan
Fri 17 Oct 2014 17:43
Ja folk tror att vinsten är större än den är, det är sååå mycket runtomkringarbete som folk inte tänker på (hemsidor, skatt, arbetare, arbetstid, reklam osv)
makeamess
Tue 21 Oct 2014 20:12
Jag tänkte på det, tänk dig själva kostnaden för LÅDAN liksom O_o Upptryckt låda, vikt, kuddar, bubbelplast... Jösses.
TrashDoll
Fri 17 Oct 2014 16:19
enkelt sätt att porträttera ett stort problem. Och ja, till nya personer ska man nog benämna recasts som stulna, det gör det lättare!
Vad folk sen väljer att köpa är upp till dom, men själv tänker jag vara en clean människa :P
Bra skrivet!
Vad folk sen väljer att köpa är upp till dom, men själv tänker jag vara en clean människa :P
Bra skrivet!
makeamess
Tue 21 Oct 2014 20:12
Tack! Jag tror att det största problemet med stulna dockor är just att ingen tar upp konsekvenserna eller vad det innebär, nybörjare köper sina dockor i god tro och sedan möter de bara massa folk som säger att de gjort fel och är dumma i huvudet liksom :( Bättre att från början vara informativ så att de får en trevlig start i hobbyn istället ;)
PartOfHeaven
Fri 17 Oct 2014 14:25
kan hålla med på både och men är helt klart mer för att handla av företagen.
PartOfHeaven
Fri 17 Oct 2014 17:09
nä, jag köpte en recast medvetet, erkänner det, och det var i syfte att karva och testa saker på som jag aldrig skulle testa på en legit. glad att jag gjorde det också för det gick så in åt helvete snett sen.
geminick
Fri 17 Oct 2014 14:16
Jag hade kunnat skriva tre miljoner uppsatser om det här ämnet, men tyvärr har jag inte tiden just nu, men jag vill ändå hoppa in och säga att jag stödjer dig fullt ut, makemamess och sedan vill jag även säga TACK. TACK för att NÅGON väljer att stå upp för oss små, med stora drömmar som tyvärr hotas av recas- förlåt, jag menar de som stödjer branschen där det är OKEJ att köpa STULNA DOCKOR.
Jag kommer personligen att anamma detta motto och lägga ner recast-ordet, för förminskar hela situationen. Från och med nu, kommer jag också att kalla recasts för vad de egentligen är: stulet gods. Stulna dockor.
Tack för mig, och tack så mycket till er som väljer att vara vettiga och stödjer oss.
Jag kommer personligen att anamma detta motto och lägga ner recast-ordet, för förminskar hela situationen. Från och med nu, kommer jag också att kalla recasts för vad de egentligen är: stulet gods. Stulna dockor.
Tack för mig, och tack så mycket till er som väljer att vara vettiga och stödjer oss.
makeamess
Fri 17 Oct 2014 14:59
Jag blir så LEDSEN i hela hjärtat när jag läser om de kvinnor och män som verkligen sliter och arbetar livet ur sig för att göra sina dockor, och så finns det barnrumpor som bara tänker på sig själva och skiter fullständigt i att deras handlingar har konsekvenser
Jag tror också att det är farligt med just ordet "recasts". Många som är nya i hobbyn förstår inte var recasts är. Däremot, om man redan från början kallar dem för stulna dockor så får de rätt uppfattning från första början.
<3 Tack för att du fortsätter kämpa med ditt underbara arbete <3 Det är folk som du som gör den här hobbyn! <3
Jag tror också att det är farligt med just ordet "recasts". Många som är nya i hobbyn förstår inte var recasts är. Däremot, om man redan från början kallar dem för stulna dockor så får de rätt uppfattning från första början.
<3 Tack för att du fortsätter kämpa med ditt underbara arbete <3 Det är folk som du som gör den här hobbyn! <3
geminick
Fri 17 Oct 2014 17:57
Aw, tack vännen, detsamma måste jag få säga då! <3
Jag kan inte säga så mycket mer än du redan sagt egentligen, kan bara nicka och hålla med dig om att det är förbannat tråkigt att så många inte förstår vad det är de väljer att göra. Fast, något som är ännu värre, det är att det finns de som faktiskt förstår fullt ut vad de väljer att göra, men gör det ändå. Såna människor vill jag inte ha något med att göra.
Och ja, själva ordet är dumt att lägga sig till med egentligen. Bort, bort, bort!
Jag kan inte säga så mycket mer än du redan sagt egentligen, kan bara nicka och hålla med dig om att det är förbannat tråkigt att så många inte förstår vad det är de väljer att göra. Fast, något som är ännu värre, det är att det finns de som faktiskt förstår fullt ut vad de väljer att göra, men gör det ändå. Såna människor vill jag inte ha något med att göra.
Och ja, själva ordet är dumt att lägga sig till med egentligen. Bort, bort, bort!
Gemiini92
Fri 17 Oct 2014 13:17
Recast dockor har lika värde för deras ägare som andra i hobbyn har för sina äkta.
kort sagt, jag ser inga fel i recast då dom ger fattigare personer en chans att vara i hobbyn även om det blir recast dom köper om dom inte finner den dom vill ha begagnad.
Visst dom säljs billigare samt är kopior av andra företags dockor. Men finns många som inte har möjligheten att köpa en tex MSD dom vill ha för 3000 från ett dyrt företag utan enda chansen att kunna är att köpa samma, fast billigare från ett annat ställe. Alla ska ha en chans att vara i BJD hobbyn.
kort sagt, jag ser inga fel i recast då dom ger fattigare personer en chans att vara i hobbyn även om det blir recast dom köper om dom inte finner den dom vill ha begagnad.
Visst dom säljs billigare samt är kopior av andra företags dockor. Men finns många som inte har möjligheten att köpa en tex MSD dom vill ha för 3000 från ett dyrt företag utan enda chansen att kunna är att köpa samma, fast billigare från ett annat ställe. Alla ska ha en chans att vara i BJD hobbyn.
makeamess
Wed 5 Nov 2014 17:53
Som Rena-chan säger är det ett enormt företag att komma åt de företag som stjäl dockor och producerar dem för egen vinnings skull, annars hade det varit det optimala. Men att upplysa människor om vad det är de lägger pengar på är en precis lika viktig del - utan kunder kan de inte fortsätta med sin illegala produktion.
Och hur brukar du föra dialog? En dialog är där två personer pratar med varandra, lyssnar till varandra och tar till sig. Saken är den att i det här specifika fallet finns det inget rum för "jag får själv välja vad so mär rätt eller fel". Kör du mot rött bryter du mot lagen; mördar du någon åker du i fängelse; stjäl du någons pengar du begått ett brott (och återigen, "du" som i generellt du, inte du specifikt). Köper du en stulen docka så har du gjort ditt val, du har visat din "åsikt" - att det är okej för andra att stjäla så länge du sparar någon tusenlapp. Då kan man inte säga "ja, okej, jag stal den här bilen, men jag tycker inte det är fel att stjäla bilar, alltså borde ni inte vara sur på mig".
Hade företagen legat här i Sverige hade man kunnat polisanmäla folk som köper recats, för att de köper illegala varor. Det händer hela tiden med folk på exempelvis Blocket, som köper stulna saker - de blir av med saker de köpt och får ingenting tillbaka för det. Man har ansvar som konsument, att vara påläst och veta om sina skyldigheter liksom rättigheter. Det är detta jag menar med att man måste vara varse konsekvenserna innan man gör sina handlingar. Att säga att man ingenting visste är ingen ursäkt, och därför borde man som dockägare underlätta för nytt folk i den här hobbyn om vad det är som gäller, så att de inte gör misstag som många gör, och för att minska kunderna till de illegala företagen och få bort produktionen av stulna dockor.
Och hur brukar du föra dialog? En dialog är där två personer pratar med varandra, lyssnar till varandra och tar till sig. Saken är den att i det här specifika fallet finns det inget rum för "jag får själv välja vad so mär rätt eller fel". Kör du mot rött bryter du mot lagen; mördar du någon åker du i fängelse; stjäl du någons pengar du begått ett brott (och återigen, "du" som i generellt du, inte du specifikt). Köper du en stulen docka så har du gjort ditt val, du har visat din "åsikt" - att det är okej för andra att stjäla så länge du sparar någon tusenlapp. Då kan man inte säga "ja, okej, jag stal den här bilen, men jag tycker inte det är fel att stjäla bilar, alltså borde ni inte vara sur på mig".
Hade företagen legat här i Sverige hade man kunnat polisanmäla folk som köper recats, för att de köper illegala varor. Det händer hela tiden med folk på exempelvis Blocket, som köper stulna saker - de blir av med saker de köpt och får ingenting tillbaka för det. Man har ansvar som konsument, att vara påläst och veta om sina skyldigheter liksom rättigheter. Det är detta jag menar med att man måste vara varse konsekvenserna innan man gör sina handlingar. Att säga att man ingenting visste är ingen ursäkt, och därför borde man som dockägare underlätta för nytt folk i den här hobbyn om vad det är som gäller, så att de inte gör misstag som många gör, och för att minska kunderna till de illegala företagen och få bort produktionen av stulna dockor.
moonchild1
Fri 17 Oct 2014 13:08
hatar att de finns såna som gör de där , är så otroligt orolig varje gång ja ser en docka man vill ha och undra är den äkta eller är de en stulen vertion av den äkta , så oavsätt så frågar ja alltid om ja hitar en bilig sida om folk vet om de är en stulen docka sida eller inte för man blir rädd helt enkelt att man ska råka köpa en stulen docka så de e hemskt att folk verkligen gör sånt där för att förstöra för andra :/
moonchild1
Fri 17 Oct 2014 15:04
mjoo precis :/ men vi dock människor får göra de vi kan för att hjälpa att stopa recasting ;3
makeamess
Fri 17 Oct 2014 15:05
Exakt! Fortsätta stödja företagen och artisterna som skapar dockorna, och fortsätta upplysa allmänheten om vilken skada man gör när man faktiskt köper en stulen docka <3
moonchild1
Fri 17 Oct 2014 15:09
precis ja har dock bara köpt en docka från företag sen resten från vänner som har köpt från äkta företag men dom pengarna har ju gått till företagen eller till viktiga saker som räkningar och sånt istället för stulna dockor , men ja stödjer inte stulna dockor :3<3
Anonymous
Fri 17 Oct 2014 12:53
<3 <3 <3 <3 Babe.
makeamess
Thu 6 Nov 2014 13:38
Så du tycker det är fel att man uppmanar folk till att tänka efter innan de skaffar sig illegala dockor? Det är fel att förklara vad recasts faktiskt är? Man har rätt till sina åsikter, men andra har rätt till sina, och vill man ha åsikter får man faktiskt stå för dem. Man kan inte säga "ja, jag stödjer recasts" utan att kunna förklara varför, eller utan att vara beredd på att folk kommer att reagera. Hade man sagt "ja, jag gillar att stjäla saker" skulle ju folk ha reagerat då med, eller tror du folk bara skulle rycka på axlarna och säga "ja, kul för dig"? Det är tråkigt att du tar det personligt dock, när alla andra försöker förklara i bästa ordalag varför illegala dockor är just illegala och dåligt att köpa. Jag vet inte ens om du har recasts eller var du står i frågan, så att något skulle vara riktat dig personligen är ju en omöjlighet.
WHATEVEHER
Thu 6 Nov 2014 16:01
Nä. Men det är en skillnad på att "uppmana folk att tänka efter", och att uppmana folk vad dom ska göra och inte.
Har skrivit var ja står i frågan. Och ja lägger till det är ganska jävla stor skillnad mellan att döda nån och köpa en satans docka.
Har skrivit var ja står i frågan. Och ja lägger till det är ganska jävla stor skillnad mellan att döda nån och köpa en satans docka.
makeamess
Thu 6 Nov 2014 16:06
Klart det är skillnad, men man bryter mot lagen i båda fallen. Jag blir upprörd när folk förstör för andra i hobbyn, och du blir tydligen upprörd när andra luftar sina åsikter om saken? Jag vet inte riktigt vad mer man kan tänkas få ut av detta, du har sagt vad du tycker och andra har sagt likaså :) lika bra att lämna det där så slipper du bli mer upprörd.
WHATEVEHER
Thu 6 Nov 2014 16:08
Jag blir upprörd när folk säger till andra vad dom ska och inte ska göra. Ja vi kan lämna det där....
107 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/makeamess/518971469/