Thursday 9 June 2011 photo 1/1
|
I tisdags kväll fick jag ett sms från Fia Winkler, hon hade åkt på magsjukan och kunde inte komma och verka River på onsdagen, så himla typiskt, som jag längtat! Hon skulle höra av sig när hon blev bra igen iaf.
Rivers hovar har redan blivit väldigt hårda jämfört med hur de var innan jag tog av skorna, han har ju inte gått oskodd så länge bak än men fram märks faktiskt skillnad!
Läste igenom mina kommentarer på en bild (14 september 2010) jag lagt in tidigare om ämnet barfotagång, jag fick ju naturligtvis en hel del påhopp och ifrågasättanden från diverse hoppryttare som påstår att det inte går att ha en tävlingshäst barfota.
Nu var ju inte jag den mest diplomatiske i min argumentation, men jag tycker fan samma nu som jag gjorde då; visst fan går det, bara man vill!
Jag har läst flera artiklar om hästar både ur hopp, dressyr, western, galopp och travvärlden som tävlar oskodda. Kan dom kan väl vem som helst?
Och sen det här med att hästen ömmar, klart som fan att den ömmar när den inte är van vid annat? Hur öm är man inte såhär i tidig sommar när man själv ska börja gå barfota? Att gå på ren asfalt gör ju ont bara det och skulle det komma ett gruskorn mellan fotsulan och marken känns det som man ska trampa in den lilla rackaren ända in till hälbenet! Men allt eftersom sommaren fortgår härdas fötterna och till slut är varken grusvägar eller tallbar något problem. Samma är det ju för hästar, de måste ju få ha en tillvänjningsperiod.
Min något trångsynta åsikt är att många tävlingsryttare inte är villiga att ge den tiden det tar att ställa om sin häst från skodd till barfotahäst. Man kan inte träna som man gjort förut och man får vara mer noggran med vilket underlag man tränar på i början.
Men att påstå att hästens hovar slits för mycket av ridning och träning för att ha dem barfota, det är väl ändå korkat?! Om hästens hovar slets så mycketr så skulle vi ju aldrig behöva verka den. Ingen verkar ju en vildhäst, de slits ju normalt mycket, och det tror jag inte att det finns någon ridhäst som har ett lika högt slitage på hovarna som en vildhäst har. För att inte tala om vilka olika underlag vi har att ta hänsyn till! En person påstod att underlaget våra hästar går på är slitsamt. En spånad inomhusridbana eller en paddock på smågrus?
Men snälla, ni tror inte att en vildhäst utsätts för tuffare underlag...? Dyngets alla 24 timmar dessutom, våra hästar behöver bara gå på dessa underlag några få timmar åt gången, sen är det gräshagar eller spånade boxar/spiltor som gäller. Oerhört slitsamt, verkligen..
Om nu träningen är så slitsam som barfotamotståndarna påstår, dom tror inte då att andra delat av hästen går sönder av träningen? Det kan ju omöjligt bara vara hovarna som faller isär, senor och ligament måste ju ta minst lika mycket stryk och slitas ned lika mycket, hur ska man skydda sig mot det då? Och jag tror föga att en tygbit lindad runt benen hjälper..
En annan populär metod är att försöka titulera sig som hovslagare/hovslagarlärling. Men det är ju ungefär som att försöka ha en kostdiskution mellan en GI-kostrådgivare och en LCHF-are! Båda två kanske är kunniga inom sitt område, men det betyder väl inte att den ena av dom är mer lärd och värd än den andra, eller framför allt att den ena har mer rätt än den andra! Man är ju salig på sin tror (självklart), men man kan aldrig föra en vettig diskution om man inte är objektiv. Titlar skrämmer mig för övrigt inte, jag vet alltför väl att fackfolk ofta inte ser längre än vad näsan räcker och ger felaktiga råd och tar katastrofala beslut. Därför anser jag att även att jag har en poäng i det jag säger, eftersom jag använt skor förut. Dock alltid med viss skepsis, men det har mest varit mot materialet. Jag hade hellre velat haft skor i gummi eller plast, för stötdämpningens skull. Men jag hade ingen aning om hur skoning påverkar hovens egenskaper och hur en skodd hovs funktion försämras kraftigt jämte med en oskodd och korrekt verkad (mycket viktigt att hoven är riktigt barfotaverkad, annars är det nästan lika värdelöst att ha en felverkad häst som en skodd!)
Det finns dock en poäng där barfotamotståndarna kan ha delvis rätt, och det är när hästen måste broddas. Vintertid och på gräsbanor, det håller jag absolut med om! Men varför kan man då inte använda boots? Det finns ju huuuur många som helst idag, sortimentet är enormt! Det finns ju minst lika många olika sorters boots som det finns olika sorters skor!? Ett argument jag fick höra var "min kompis häst hade såna och de skavde"... Jaha, så du har aldrig varit med om att man köpt ett par nya skor som man fått skoskav av? Och då måste det betyda att din fot inte är skapt för att ha skor eller..? Bara för att EN enda typ av boots inte passade betyder ju inte det att det är samma för ALLA boots? Prova ett annat märke eller en annan modell? Man kan ju inte ge upp för att man inte hittat rätt på en gång! Alla andra som rider med boots, hur har dom gjort liksom...
Tror du hästen är för gammal för att bli barfotahäst? River är 15 år, det som påverkar när hästen blir en riktigt barfotahäst är hur fort hoven växer. När det gamla (försvagade) hovmaterialet växt ut har ju hästen fått en helt "ny", frisk barfotahov.
Nej, jag tror tyvärr att många väljer att försvara sitt val enbart för att de har svårt att erkänna för sig själva att valet de gör för sin häst är felaktigt och skulle kunna förbättras. Synd, för de som förlorar på det är ju hästarna...
Annons
Eldvind
Fri 10 Jun 2011 14:02
HAHA! Oj, bootsen skavde. Ja, då är ju förstörd cirkulation, stötdämpning osv osv osv osv osv osv osv osv osv att föredra.
Och btw, förstår inte varför folk låter deras hovlsgare verka hästens hovar för att gå normalt (barfota). Hovlsgare är ju utbildade för att SKO hästar, ska man låta en sådan person verka normala hovar så får man nog se till att den har kompletterande kunskaper.
Broddningen är verkligen inte ett problem med tanke på boots, nej, ännu ett "argument" kört i botten.
Sjukt bra tanke att om an rider så hovarna förstörs, kanske man ska ta en titt på hur resten av hästens kropp mår. Dock är tävlingsryttare inte direkt kända för det. :P
Same old story, lättare att göra som man alltid gjort. Lättast att göra det som är bäst för en själv, och inte sin häst. Ignorance is bliss för hästfolket.
Och btw, förstår inte varför folk låter deras hovlsgare verka hästens hovar för att gå normalt (barfota). Hovlsgare är ju utbildade för att SKO hästar, ska man låta en sådan person verka normala hovar så får man nog se till att den har kompletterande kunskaper.
Broddningen är verkligen inte ett problem med tanke på boots, nej, ännu ett "argument" kört i botten.
Sjukt bra tanke att om an rider så hovarna förstörs, kanske man ska ta en titt på hur resten av hästens kropp mår. Dock är tävlingsryttare inte direkt kända för det. :P
Same old story, lättare att göra som man alltid gjort. Lättast att göra det som är bäst för en själv, och inte sin häst. Ignorance is bliss för hästfolket.
MissAnthropia
Fri 10 Jun 2011 23:24
Ja det är bara att nicka och hålla med.. Du förstår verkligen hur jag tänker =P
Jag kan förstå att man ifrågasätter något som man aldrig har hört talas om tidigare, men om man tar reda på information och granskar den objektivt så måste man väl inse att det ena alternativet är bättre än det andra?
Och ja, håller inte hoven gör nog inte kroppen det heller..
Jag kan förstå att man ifrågasätter något som man aldrig har hört talas om tidigare, men om man tar reda på information och granskar den objektivt så måste man väl inse att det ena alternativet är bättre än det andra?
Och ja, håller inte hoven gör nog inte kroppen det heller..
MatildaStigsson
Thu 9 Jun 2011 23:51
Haha det är fortfarande lika roligt att läsa dina inlägg om det här. En del kanske är sant men en del är så fel.
Tyvärr orkar jag inte ta upp disskutionen igen, då vi ser helt olika på saken :P Tack för dagens skratt iaf ;)
Tyvärr orkar jag inte ta upp disskutionen igen, då vi ser helt olika på saken :P Tack för dagens skratt iaf ;)
MissAnthropia
Fri 10 Jun 2011 23:27
Jag ser inte det komiska i det hela. Tycker att det är riktigt tråkigt att du tycker att det här är "roligt", jag tycker att en lite mer allvarlig ställning till det hela skulle vara på sin plats.
Naturligtvis ser vi olika på saken, jag är av föränderlig natur och du är det inte.
Naturligtvis ser vi olika på saken, jag är av föränderlig natur och du är det inte.
Emma Möller
Thu 9 Jun 2011 22:00
min häst går barfota i bak och det funkar hur bra som helst :) tänkte ta av fram också men hinner inte det nu eftersom han ska säljas
MissAnthropia
Fri 10 Jun 2011 23:26
Det där är lite intressant tycker jag, eftersom bakhovarna i regel slits mer än framhovarna.. =P
Emma Möller
Sat 11 Jun 2011 11:14
hans bakhovar har mått jättebra av att vara barfota hovkvaliten i bak är 20x bättre än fram de är stenhårda och han har inte ömmat något inte ens på grusvägar. hade jag haft kvar honom ett halvår till hade framskorna åkt av vid nästa skoning. det so är toppen med min häst bakhovar är att de slitits perfekt och han ser nyverkad ut. när jag hittar en ny häst efter jag pluggat klart på universitetet kommer den att få vara barfota :)
MissAnthropia
Sat 11 Jun 2011 20:16
Ja det är nog smart, går man kurs så man kan verka själv blir det ju både riktigt bra för hästen och billigt i längden =)
mjickis
Thu 9 Jun 2011 21:32
Jag håller helt med dig! Jag skulle gärna haft Oliwer barfota om det inte var så att han har så dåliga hovar. ..
MissAnthropia
Fri 10 Jun 2011 23:25
Fast dåliga hovar är ju en ond cirkel som orsakas till stor del av just skor. Du har inte funderat på att prova barfota med boots? =)
mjickis
Fri 10 Jun 2011 23:28
jo men han har typ som en sjukdom eller vad man nu ska kalla det. Så för att hans skor ska hålla ihop hans fötter :3
MissAnthropia
Fri 10 Jun 2011 23:34
Men boots håller ju ihop hoven bättre än skor, de skyddar ju även hovväggen. Vad heter sjukdomen?
Jag skulle nog tipsa dig om att försöka ringa någon på SANHCP och prata om vad man skulle kunna göra för hans hovar, om det är möjligt. Jag tror inte att de skulle försöka övertala dig "bara för att" =)
Jag skulle nog tipsa dig om att försöka ringa någon på SANHCP och prata om vad man skulle kunna göra för hans hovar, om det är möjligt. Jag tror inte att de skulle försöka övertala dig "bara för att" =)
twua
Thu 9 Jun 2011 20:40
Håller med dig faktiskt, men dock så har jag en ponny som jag försökte vänja med att går barfota i över 6 månader men hon slutade inte ömma. Vi hade regelbundna verkningar på henne (tror dock det är hovslagarens fel på hur han verkar, skulle vilja ha en barfota verkare men hittar inte någon bra till bra pris tyvärr)
Hon skulle nog funka kanon barfota och jag kan själv bara se possetiva sidor till att ha hästar barfota, men dock var vi tvugna att sätta på våran ponny skorna igen "/
Detdär med att travhästar kan vara utan skor är jag lite tveksam till, för vissa som är det har faktist börjat blöda ut hovarna efteråt. :))
Hon skulle nog funka kanon barfota och jag kan själv bara se possetiva sidor till att ha hästar barfota, men dock var vi tvugna att sätta på våran ponny skorna igen "/
Detdär med att travhästar kan vara utan skor är jag lite tveksam till, för vissa som är det har faktist börjat blöda ut hovarna efteråt. :))
MissAnthropia
Sat 11 Jun 2011 20:18
Det beror ju på hur invecklat man ska göra det hela. Är hästens hov frisk så behövs faktiskt inte så mycket. Jag har själv hållit föreläsningar i andra ämnen och nischar man på bara ett ämne i ett par timmar hinner man lära sig väldigt mycket. Barfotaverkningen är ju heldagar med både teori och praktik.
WhenYouKnow
Sat 11 Jun 2011 20:42
Ja de är kanske sant o de är ju toppen om de är så "lätt" att lära sig men jag skulle aldrig låta nån som bara gått en sån kurs röra mina hästars hovar..
MissAnthropia
Sat 11 Jun 2011 23:03
Nej, en sån som har gått en sån kurs ska inte verka andra hästars hovar, det är till för såna som ska verka sina egna hästar och kursledaren ska nog ha tittat på deltagarens hästar först så att han/hon kan avgöra om den häsen har såpass friska hovar att ägaren själv kan sköta om dom. Ingen annan än en certifierad hovvårdsspecialist ska verka andra människors hästar =)
26 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/missanthropia/491242090/