Sunday 12 December 2010 photo 5/6
![]() ![]() ![]() |
Nu kommer jag fråga er en fråga som säkert kommer få många olika svar.
Men.. nyfiken som jag är.
Vad tycker ni om att det är så många unga tjejer och killar som lär sin häst stegra på komandot?
MIN åsikt: alltså ni behöver absolut inte tycka lika, och jag vet att långt ifrån alla gör det.
Jag ville lära Marco det. endast för att det va "häftigt" på bilder (fotonörd som man är) och han hade lätt för att små resa sig, det såg coolt ut och man kunde ta otroligt snygga bilder? ja. jag visste inte bättre, eller visste och visste, tänkte inte längre. ja lärde honom det. men... tänkte aldrig på följderna. som vi fortfarande kämpar med.
Att lära sin häst stegra, är inte coolt. det är inte häftigt, inte alls. det kan rätt ut sagt bli livsfarligt.
jag kan tycka att det är häftigt, av en PROFFSRYTTARE, som håller på med sånt, som är experter på sånt, som VET hur man hanterar såna rörelser på en häst. som har den tilliten och respekten till hästen, och att hästen har den tilliten och respekten till ägaren. DÅ är det facinerande, men att se så många unga människor lära sina ponnys stegra bara för att det är häftigt, tycker jag bara är idiotiskt.
jag har sett hur det kan gå, för marco vände det emot mig, så fort han inte vill som jag, då stegrar han, så fort han blir rädd, då stegrar han, så fort jag tar för mycket i honom (tygelkontakt) och samtidigt försöker samla honom, då stegrar han. när han blir för het, då stegrar han ( det har han dock alltid gjort)
Så snälla. ni som lär era ponnys/hästar stegra för att det är coolt. Undrar om ni tycker det är lika coolt när hästen tippar över? när ni får en 500kg+ över er och blir förlamade. jag tror inte det.
Mitt livs misstag va att lära marco stegra! och vi kämpar varje ridtur att lära om och få ur det ur huvudet på honom.
Annons
-
Sat 25 Dec 2010 18:16
man lär ångra det ifall det händer... Det påminner mig om en olycka som hände min kanin i höstas. Vi skulle hoppa och hon fastnade i selet med backtassen och hennes höftkula hoppade ur led och nu kan hon inte hoppa mer. Jag var nära att förlora henne och det lär jag ALDRIG göra om. Syftet med att jag berättar det är för att man ska vara försiktig med vad man gör, det är aldrig djurets fel, alltid människan som gör felet, så var försiktig med Marco :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Dec 2010 17:31
Jag tycker att man ska ha ett väldigt starkt band till sin häst om man ska lära sin häst detta. Alltså vara proffs som du sa.
Sen tycker jag inte att stegra ska vara det första eller tredje tricket som ska läras in. Utan det ska vara det sista. Jag tycker att hästen ska kunna buga, kompliment, ligg, sitt mm innan hästen lär sig stegra.
Men en oerfaren människa som inte har riktig tillit till sin häst och tvärtom är det livsfarligt!
Sen tycker jag inte att stegra ska vara det första eller tredje tricket som ska läras in. Utan det ska vara det sista. Jag tycker att hästen ska kunna buga, kompliment, ligg, sitt mm innan hästen lär sig stegra.
Men en oerfaren människa som inte har riktig tillit till sin häst och tvärtom är det livsfarligt!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 21 Dec 2010 17:32
Jag får även tillägga att jag aldrig skulle stegra uppsuttet på en häst. Om hästen går om kull är det så gott som kört.
★MJ★
Sat 18 Dec 2010 15:34
Min pappas jobbar kompis fick sin häst över dig tackvare det , jag tycker inte om det , det är som att lära dem olater och hon vägrar rida mer vilket man kan förstå
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Sat 18 Dec 2010 17:04
ja det förstår jag! ett tag ville inte ja heller rida mer, men har en väldigt stöttande mamma och vänner som hjälper mig att stötta! =)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 16 Dec 2010 13:23
Det kanske är fräckt att ha en häst som kan. Men det är en STOR risk och bör faktiskt inte göras ifall man inte är proffs!
aandrea-a
Wed 15 Dec 2010 09:17
åh, äntligen! alltså, någon med samma problem. jag va precis likadan. lärde jaxon stegra på kommando för det verkade coolt och såg snyggt ut på bilder. och typ alla som lärde sina hästar stegra på kommando och vad jag trodde så kunde man inte få problem med det heller. men det fick jag, och han använde det emot mig. stegrade när han inte fick som han ville, osv. precis samma problem som dig. nu stegrar han bara ibland när han inte får som han vill, annars är det bara på kommando.
![](http://cdn08.dayviews.com/86/_u1/_u5/_u3/_u3/_u7/_u1/u1533715/1272716546_1.jpg)
aandrea-a
Wed 15 Dec 2010 09:36
han har även lärt sig att det är jag som bestämmer. men slagit bakåt, har vi varit nära o gjort många gånger.. det blev tillslut farligt att rida han, och det var inte kul längre. nu har det mesta löst sig, men när han väl reser sig så högt är det riktigt obehagligt. när han stegrar på kommando stegrar han aldrig högt, men när han inte får som han vill osv, då går vi nästan över.
![](http://cdn08.dayviews.com/86/_u1/_u5/_u3/_u3/_u7/_u1/u1533715/1272716546_1.jpg)
aandrea-a
Wed 15 Dec 2010 09:40
och när allt var som värst, mådde jag mer dåligt för att JAG skapat ett problem, för att JAG förstört hästen, allt var mitt fel. egoistiskt och idiot som jag var. jag bröt ihop varenda gång vi inte kom 20meter från stallgården, vi kunde hålla på i över en timme. nu är jag så glad, att det går bättre. och jag ska aldrig aldrig mer lära en häst stegra på kommando, man missar så mycket kul när ens häst bara stegrar istället för o göra som man vill. dock har det hjälpt han hoppningen, han har fått starkare och bättre ryggmuskler och bättre hoppteknik. men att lära sin häst stegra för skojsskull, är något jag aldrig gör om.
friiisco
Tue 14 Dec 2010 16:08
Nej, tycker intge heller att det direkt är rätt att lära in stegring hos en "vanlig" häst. skillnad om det är nån som man tränar nått liknande med å detta trick till kommer. har själv en hyper ponny som oxå stegrar för olika saker så, dock ej inlärt utan de är bara nått som han gör.. visserligen har de blivit bättre med åren, som tur är! Meen jag håller även med om att det kan bli riktigt snygga bilder, men frågan är ju om det är värt? ..
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Wed 15 Dec 2010 09:26
ja precis, tex filmhäst,/showhäst, men dom har ju oftast proffisionell hjälp med inlärning av sina hästar =) och så är det skerligen inge hyperpigga ponnys. hihih :D
Ja, snygga bilder tänkte jag då. nu skiter ja i bilderna, vill bara ha en häst som slutar dumma sig på det viset :/
Ja, snygga bilder tänkte jag då. nu skiter ja i bilderna, vill bara ha en häst som slutar dumma sig på det viset :/
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 14 Dec 2010 16:08
Håller med dig, speciellt när man ser små barn lära sin hästar det, vad tänker föräldrarna med egentligen?
Att få en häst över sig i slutändan är inte kul, jag vet för jag har varit med om det, men inte pga att jag lärt hästen stegra, skulle aldrig falla mig in.. =/
Att få en häst över sig i slutändan är inte kul, jag vet för jag har varit med om det, men inte pga att jag lärt hästen stegra, skulle aldrig falla mig in.. =/
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Wed 15 Dec 2010 09:23
precis. om jag fick veta att jasmine höll på att lära sinponny stegra om några år. då skulle hon inte få hoppa upp på hästryggen förrän hon kollat på massor med filmer och information om vad som kan hända. livsfarligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 15 Dec 2010 13:24
precis.. hemskt när man lär sin häst det, spelar inte någon roll om det är en shettis eller stor häst om det är ett barn som gör de.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 14 Dec 2010 16:01
det är oansvarigt och idiotiskt, det spelar ingen roll vilket syfte man har med det.
KarinKihlbom
Tue 14 Dec 2010 15:26
Jag tycker inte det är fel om man är en van hästmännsika och kan läsa in hästen rätt. Men små tjejer och killar som inte har så mycket vanaoch som tycker att det ser "tufft" ut kankse inte borde göra det för sin egen säkerhet. Jag tror inte riktigt de vet heller när man borde sätta stopp och så att stegringen blir för hög. Och så kan ju hästen blanda ihop det med annat, om kankse en halvhalt eller vad som helst.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Wed 15 Dec 2010 09:22
jag tycker att dom enda som ska hålla på med sådanmt är proffs, spelar ingen roll hur van hästmänniska man är, så kan det vända om och häster vänder det emot dig. även fast du hållt på med hästar i 20 år. kan de hända, då ska man ha läst på ordentligt, ta hjälp av ett proffs som håller på med sådana rörelser med hästar. då kan de va okej. jag är van hästmänniska, ridit i 21 år. ändå vände hästen det emot mig. så. ja tror inte de spelar sån stor roll. och vilken "van" hästmänniska, tex 40 åriga kvinnor som rider ser ett syfte med att lära sin häst stegra? ingen.. de är bara idiotiskt.
![](http://cdn07.dayviews.com/47/_u1/_u6/_u6/_u1/_u8/_u6/u1661860/1292258887_1.jpg)
KarinKihlbom
Wed 15 Dec 2010 16:48
nee, håller med men menade typ proffs. Själv är jag inte särskilt intresserad att få hästen att stegra och sådant ;)
FotoFlikkan
Mon 13 Dec 2010 17:25
Jag håller väl med att det kan va farligt.
Jag la märke till en sak i texten: Du skrev att är det lika coolt när hästen tippar över och man får en 500kg häst över sig, Men man får den ju aldrig över sig om man står framför den, det kan väl hända om man är bakom hästen..
Jag la märke till en sak i texten: Du skrev att är det lika coolt när hästen tippar över och man får en 500kg häst över sig, Men man får den ju aldrig över sig om man står framför den, det kan väl hända om man är bakom hästen..
![](http://cdn08.dayviews.com/77/_u1/_u8/_u4/_u2/_u9/_u0/u1842906/1300217111_1.jpg)
FotoFlikkan
Wed 15 Dec 2010 07:18
Jo det stämmer väl men jag kan inte göra det för min ponny är så liten
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 15 Dec 2010 10:44
ne men vem har sagt att det handlar om dig? o.O texten handlar om ANDRA som tkr de e jätte kul att hästen kan stegra när de sitter uppsuttet enda tills de går omkull o skadar sig allvarligt elr kanske t.o.m dör, såg inte att hon nämnde ditt namn i texten såå..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 13 Dec 2010 16:46
håller med det kan verkligen bli livsfarligt
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 13 Dec 2010 16:44
Jag tycker att det är okej så länge man har ett bra, ömsesidigt band till sin häst och respekten och kommunikationen funkar bra, samt att man använder sig av en nyttig metod.
Det finns för många småtjejer som hetsar sina hästar att stegra och sedan får beröm (vilket egentligen bara uppmuntrar en häst till att resa sig på bakbenen när den blir stressad), och det är SÅ lätt att de råkar illa ut.
Visst, det ser tufft ut på bilder, men stegringar är ett tecken på stress, rädsla eller dominans, och upplever hästarna något av dessa är det inte rätta saken att göra att sitta och stegra med hästen för att det ser tufft ut.
Det som är ännu mer sorgligt är att de flesta tjejer som väl lyckats göra detta, rider runt med pessoabett övrig tid och kallar sig själva "NH-människor". Dumt, dumt, dumt.
Det finns för många småtjejer som hetsar sina hästar att stegra och sedan får beröm (vilket egentligen bara uppmuntrar en häst till att resa sig på bakbenen när den blir stressad), och det är SÅ lätt att de råkar illa ut.
Visst, det ser tufft ut på bilder, men stegringar är ett tecken på stress, rädsla eller dominans, och upplever hästarna något av dessa är det inte rätta saken att göra att sitta och stegra med hästen för att det ser tufft ut.
Det som är ännu mer sorgligt är att de flesta tjejer som väl lyckats göra detta, rider runt med pessoabett övrig tid och kallar sig själva "NH-människor". Dumt, dumt, dumt.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Mon 13 Dec 2010 20:48
jag tycker som sagt det är facinerande när en riktigt ryttare gör det, en sån som skulle kunna göra det utan sadel och träns lika gärna som med sadel och träns och fortfarande ha kontroll. då är det häftigt, allt annat är idiotiskt
TeamTollare
Mon 13 Dec 2010 16:23
JA håller med dig, det ser coolt ut på bilder o sånt, men PROFSEN som vet hur man hanterar sånt kan göra det, jag har hört om många olyckor för sten stegrat o ramlat på ryttaren. så ja själv skulle itne lära någon häst att stegra på komando
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Mon 13 Dec 2010 20:47
precis. man ska inte göra de om man inte har den kunskapen som krävs. och då menar jag kunskap på hög nivå. kunskap och erarenheter på hög nivå.
931013
Mon 13 Dec 2010 14:44
Man ska verkligen veta vad man ger sej in på innan man lär hästen att stegra :)
Håller man bara på med hästen från marken och som show häst är det en lite annan grej men om man ska rida den så bör man tänka igenom det väldigt noga :)
håller nog med på det du säger åxå :)
Håller man bara på med hästen från marken och som show häst är det en lite annan grej men om man ska rida den så bör man tänka igenom det väldigt noga :)
håller nog med på det du säger åxå :)
Twenty4seven
Mon 13 Dec 2010 13:49
Jag har fått en häst över mig, nu kunde inte den det på komando utan hon blev rädd, men jag kan verkligen inte förstå varför man vill lära hästen det. Jag minns ingenting från den veckan, jag blev medvetslös och blev förd till sjukhus med hjärnskakning, två brutna revben och en rejäl smäll på höfterna. Alltså hade jag en jäkla tur som klarade mig undan med "bara" dom skadorna!!
Så tänk på vad det är som ni lär hästarna och hur farligt det kan bli och det går fel.
Så tänk på vad det är som ni lär hästarna och hur farligt det kan bli och det går fel.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 13 Dec 2010 12:58
Jag har lärt min lille prinz de då han har lätt att förstå att man inte alltid ska göra de utan bara på kommando och där med har jag inga som helst problem med detta på ridturer.. men jag har bara lärt honom de då jag e säker på att han kan släppa de när man inte ger kommandot vilket han inte gör heller därför tycker jag att de e upp till var och en hur man vill göra å hur de känns ihop med hästen.. :D
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Mon 13 Dec 2010 20:45
det trodde jag om marco också. han kunde också ridas utan att stegra, ända tills han förstod att han kan använda det emot mig. då va de inte lika kul längre!
sandranensen
Mon 13 Dec 2010 11:11
håller med dig, det är idiotiskt och oansvarigt. varför lära hästen ett ofog som dom flesta försöker bli av med. sen att de kan bli jävligt farligt. även dubbla singnaler för hästen, för det är ju inte alltid man vill att den ska stegra och så skäller man få den och andra stunden så vill man att den ska stegra och då öser man beröm.
![](http://cdn08.dayviews.com/93/_u3/_u5/_u3/_u7/_u0/u353702/1323251208_m_1.jpg)
sandranensen
Mon 13 Dec 2010 21:23
haha ja eller hur :P jag hade en sadel och ett träns och typ 2 shabrak och de räckte gott och väl nu ska man ha minst 10 saker av varje och allt ska va svindyrt. oj oj de va mycket bättre förr ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/93/_u3/_u5/_u3/_u7/_u0/u353702/1323251208_m_1.jpg)
sandranensen
Tue 14 Dec 2010 09:43
Hahaha :P kommer ihåg att jag tyckte de va skit coolt att min foderhäst jag hade då behövde benskydd för de såg ju så mycket coolare ut än utan hihi :P
Leenda87
Mon 13 Dec 2010 10:38
jag håller med dig! Jag hade problem med en häst på 600kg, hon stegrade alltid å slog runt.. Ja följderna blev att mitt lårben gick av en gång.. å ett x antal hjärnskakningar, och fortfarande skev i mitt bäckenben. Ägaren som hade henne innan hade lärt henne å stegra på kommando. Men de gick te överdrift, de gick inte å rida en tur me alla 4a fötterna på backen. Aldrig någonsin att jag tänker lära en häst å stegra! Ja tycker de e otäckt!! Uscha mig...
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Mon 13 Dec 2010 20:44
usch. ja inte är det kul iaf. ett beteende man absolutinte vill ha om man upplevt det på de vise!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 13 Dec 2010 02:24
Visst kan det vara coolt på bilder och så. Men jag tycker att man bara ska göra det om man verkligen vet vad man gör och vad som kan hända. Tycker bara "proffs" ska hålla på med sånt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 12 Dec 2010 22:30
Jag gillar trickträningen och jag tycker att det kan vara fruktansvärt användbart ibland och såklart coolt och kul att kunna osv osv. MEN. Stegringen tycker jag VERKLIGEN att folk måste tänka på innan dom lär in. Så jag kan faktiskt inte annat än att hålla med dig.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u5/_u7/_u2/_u6/u257261/1357848421_m_1.jpg)
olycksFlikkan
Sun 12 Dec 2010 22:30
trickträning är häftigt tycker jag, så länge hästen håller sig på marken =)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 12 Dec 2010 22:34
Absolut. Jag tycker verkligen att det är alldeles för många som lär in de dominanta tricken alldeles för vårdslöst. Skärpning på den fronten helt enkelt :) Jag hade själv tankar på att lära min häst stegra när jag var yngre (Som om jag hade kunnat xD) som tur var dock, så blev jag skarpt tillrättavisad på den fronten och sedan dess har jag inte ens tänkt tanken.
127 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/olycksflikkan/479775530/