Fokus
Current thread - Fokus
Jag tycker personligen inte alls att Fokus-funktionen är bra, för det ger även spelrum till så många elaka kommentarer och påhopp ifrån folk som inte vet bättre. Jag har, för ca en minut sedan, läxat upp en 15-årig tjej som skrev en fruktansvärt elak och hånfull kommentar till en annan tjejs bild. Jag förstår inte riktigt hur ni tänkt med denna funktionen. Det är ju som upplagt för att folk skall skriva saker som; "HAHAHA, FYFAN VAD FUL DU ÄR GÅ OCH DÖ" till någon som inte förtjänar det. Jag vet mycket väl att det inte är moget beteende att bete sig så och att det inte alls är tanken med funktionen, men tyvärr så är det så många pubertala kids i 13-15årsåldern beter sig, och det är så det blir trots att det inte var menat så. Tanken med Fokus, antar jag, var att man skulle kunna lägga upp sina diverse alster där och göra folk intresserade, men det används inte i det syftet är jag lite orolig för. Det är som upplagt för att folk skall få en chans att vara elaka och trycka ned andra, för att må bättre själva.
Jag tycker att en sånhär sak är fel, för att det blir väldigt lätt fritt fram för nätmobbning. Givetvis kan det hända hur- och vartsomhelst, men speciellt när det blir på detta sätt. Det skulle vara kul att höra ur någon annans synvinkel, för jag tror inte att det bara är jag som upplever det såhär.
Det var bara det jag ville säga, iallafullafall. Det kanske tål att tänkas på. Tack och hej!
Ändrat 2009-06-23 00:46
Ändrat 2009-06-23 00:47
Jag tycker att en sånhär sak är fel, för att det blir väldigt lätt fritt fram för nätmobbning. Givetvis kan det hända hur- och vartsomhelst, men speciellt när det blir på detta sätt. Det skulle vara kul att höra ur någon annans synvinkel, för jag tror inte att det bara är jag som upplever det såhär.
Det var bara det jag ville säga, iallafullafall. Det kanske tål att tänkas på. Tack och hej!
Ändrat 2009-06-23 00:46
Ändrat 2009-06-23 00:47
Snyggt, melatonine! Riktigt bra skrivet. Tål verkligen att tänkas på.
Tack! Jo, jag blir verkligen upprörd av sånthär, för det kan trycka ned en sån himla mycket. Tjejen jag skällde ut, jag frågade henne varför hon hånade och var elak mot någon hon inte vet någonting om. Och lillflickan i frågade svarade; "för ja har tråkigt."
Jag menar.. ja. No words necessary.
Jag menar.. ja. No words necessary.
Ah, shit. Det är verkligen den attityden som förstör så mycket. Hur kan man ha en sån attityd? Jo, för att det är så sjukt lätt gjort. Jag sitter här vid datorn, sitter helt still och behöver bara göra små små fingerrörelser för att kasta ur mig något som faktiskt kan förstöra en människas liv. Det är så lätt. Bara några tangenttryckningar, så är det klart. Jag är ju trygg här bakom skärmen. Jag känner ju inte den där personen.
Att bilddagboken är med och underlättar sådant här med Fokus - speciellt när den används mycket av personer som söker bekräftelse för sitt utseende och risken för nedsättande kommentarer blir överhängande - är fruktansvärt.
Att bilddagboken är med och underlättar sådant här med Fokus - speciellt när den används mycket av personer som söker bekräftelse för sitt utseende och risken för nedsättande kommentarer blir överhängande - är fruktansvärt.
Sen ska vi inte heller glömma det totala spam av "bevaka mig kommentera" etc som sker i Fokus-bilders kommentarar. Kan räkna minst 3-4 unika personer per gång som postar sådana kommentarer.
Det går åt helt fel riktning när det börjar bli allt fler yngre och yngre personer som spammar andra personers dagböcker.
Tror jag delar åsikten med otroligt många att hela Fokus-funktionen är i dagsläget bara en filial till spammande
Och Borg har också en poäng när det kommer till bekräftelse-delen, vilken kan vara anledningen till att så mycket spam sker.
Det går åt helt fel riktning när det börjar bli allt fler yngre och yngre personer som spammar andra personers dagböcker.
Tror jag delar åsikten med otroligt många att hela Fokus-funktionen är i dagsläget bara en filial till spammande
Och Borg har också en poäng när det kommer till bekräftelse-delen, vilken kan vara anledningen till att så mycket spam sker.
Som den statistiknörd jag här har jag suttit och fört lite statistik över Fokusinläggen. Det jag ville se var hur många inlägg som i texten innehöll någon av följande, eller snarlika, fraser: "kommentera, bevaka, bli vän, skriv till mig."
21 av 50 unika Fokusmeddelanden gjorde det. 42%. Fler än var tredje Fokus, alltså. Det är en del. Och då ska man tänka på att detta är rätt sent på natten. Antagligen skickas fler Fokus av denna typen ut tidigare på dagen då det är flest användare inloggade, vilket förmodligen ökar procentsatsen. Intressant hade det också varit att ta tempen på hur många av dessa som är tjejer/killar och i vilken ålder dessa är i. Men det får bli någon gång när jag har ännu mindre att göra. Just nu finns det lite viktigare saker att göra. Haha. ;)
Ändrat 2009-06-23 02:49
21 av 50 unika Fokusmeddelanden gjorde det. 42%. Fler än var tredje Fokus, alltså. Det är en del. Och då ska man tänka på att detta är rätt sent på natten. Antagligen skickas fler Fokus av denna typen ut tidigare på dagen då det är flest användare inloggade, vilket förmodligen ökar procentsatsen. Intressant hade det också varit att ta tempen på hur många av dessa som är tjejer/killar och i vilken ålder dessa är i. Men det får bli någon gång när jag har ännu mindre att göra. Just nu finns det lite viktigare saker att göra. Haha. ;)
Ändrat 2009-06-23 02:49
Intressant är den beskrivande text som finns om Fokus - "Svårt att synas på Bilddagboken trots att du har mycket intressant att berätta? Då är Fokus lösningen! Med bdb Fokus visas du på alla sidor på Bilddagboken under 5 minuter. Gör du en intressant Fokus kan det betyda en otrolig mängd besök till din bilddagbok!"
Jag kan förstå om det då kanske är ett argument till att behålla funktionen (samt att den troligtvis inbringar en viss summa pengar). Men det måste fortfarande göras något åt det förbannade spammandet. Jag ser hellre häftiga bilder i Fokus-rutan, än som det är nu - massor av tjejer/killar. Bara kroppar så långt ögat kan se.
Jag kan förstå om det då kanske är ett argument till att behålla funktionen (samt att den troligtvis inbringar en viss summa pengar). Men det måste fortfarande göras något åt det förbannade spammandet. Jag ser hellre häftiga bilder i Fokus-rutan, än som det är nu - massor av tjejer/killar. Bara kroppar så långt ögat kan se.
Jag tycker inte det är nåt fel med Fokus. Och man kan ju göra en snabblösning och dra ihop webläsarfönstret så att Fokus inte syns, om man nu stör sig på det så mycket. Så brukar jag göra med blinkande annonser.
Det är löjligt att kalla BDB för Lunarstorm. Den enda orsaken till att det skulle vara likadant är att användarna beter sig likadant. För sist och slutligen kan en grupp människor sitta och planera vad som helst när de gör en sajt - den blir lätt nåt annat. Användarna formar sajten, genom sitt beteende och sina bilder och allt man säger.
Det är löjligt att kalla BDB för Lunarstorm. Den enda orsaken till att det skulle vara likadant är att användarna beter sig likadant. För sist och slutligen kan en grupp människor sitta och planera vad som helst när de gör en sajt - den blir lätt nåt annat. Användarna formar sajten, genom sitt beteende och sina bilder och allt man säger.
när får skövde grattis!!!!!!!!!!!
Det var som jag trodde. Procentsatsen ökade mitt på dagen. Mellan ca 15:00-16:00 har jag suttit och fört statistik på ytterligare 52 Fokus:
36 av 52 Fokusmeddelanden innehöll någon eller flera av följande fraser: "kommentera, bli vän, bevaka, skriv till mig" (eller snarlika). 69% blev det, denna gång. En avsevärd ökning från nattens mätning. Löjligt mycket! Tänk, nu har vi till och med statistik på att vi matas mest med sådan här skit. Fokus drar ner hela sajten i min mening.
36 av 52 Fokusmeddelanden innehöll någon eller flera av följande fraser: "kommentera, bli vän, bevaka, skriv till mig" (eller snarlika). 69% blev det, denna gång. En avsevärd ökning från nattens mätning. Löjligt mycket! Tänk, nu har vi till och med statistik på att vi matas mest med sådan här skit. Fokus drar ner hela sajten i min mening.
Buggar är oundvikliga vid testandet av en ny tjänst. Tyvärr!
jag fick en kostnadsfri fokus men den dök aldrig upp efter jag hade valt bild och så ;O Har hänt när jag har betalat för det mä ;O DÅLIGT!
Precis. Man är så säker då man sitter här, bakom väggar av betong, plast och elektronik, och kan vara helt anonym. Då går det så lätt att såra någon. Elaka kommentarer sätter spår.
håller med speedlite!
FOKUS ÄGER!!!!!!!!!!!! :D ni behöver ju inte kolla om ni ointe vill... ;)