Friday 8 October 2010 photo 1/1
![]() ![]() ![]() |
- Tricket kram, nästan ;)
NATURAL HORSEMANSHIP
vad tycker ni om det? För och nackdelar.
läsartips!
Annons
Comment the photo
Fralim
Tue 12 Oct 2010 11:00
Vid första anblicken verkar horsemanship rätt ok, att folk gör det som är "naturligt" för hästarna, men vid närmare granskning tycker jag att det bara är en annan form av tvång och hjärntvättning.
![](http://cdn08.dayviews.com/89/_u1/_u0/_u1/_u8/_u2/_u7/u1018278/1276421090_1.jpg)
Fralim
Wed 10 Nov 2010 15:07
YUG0; Tack! :D du gör mig lycklig! ;)
IronLadyyy; Ja det tycker jag med, det finns kanske inte så mkt mer att säga :P tack för en vettig diskussion åtminstone ;) till de övriga inblande också!
Jag vill verkligen att alla följer hjärtat och vågar tänka på sätt som inte alla andra accepterar, det gör skillnad om folk vågar se felen och lita på sin egen känsla. Tänk inte rätt och fel. Tänk konstruktivt och destruktivt.
IronLadyyy; Ja det tycker jag med, det finns kanske inte så mkt mer att säga :P tack för en vettig diskussion åtminstone ;) till de övriga inblande också!
Jag vill verkligen att alla följer hjärtat och vågar tänka på sätt som inte alla andra accepterar, det gör skillnad om folk vågar se felen och lita på sin egen känsla. Tänk inte rätt och fel. Tänk konstruktivt och destruktivt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 10 Nov 2010 17:22
låter väldigt bra =) första gången man kan ha en disskutission i normalt tonläge eller utan att man blir upprörd :)
hade fint ! =)
hade fint ! =)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Wed 10 Nov 2010 19:53
Eh, ja, jag är ju lite efter, men jag håller med om att en sån här diskussion får man ofta inte; där alla kan säga vad de tycker och ingen blir sur, utan försöker förstå hur den andra tänker ;)
(Även fast jag var lite efter xD)
(Även fast jag var lite efter xD)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Oct 2010 21:31
NH är egentligen ett ganska misstolkat begrepp. De flesta tror att det handlar om att lära hästen tricks, men det är trickträning och absolut inte samma sak. Samma sak med de som säger att de "tränar" NH. Man kan inte TRÄNA det. Visst kan man enligt de principerna göra övningar som stärker relation och förtroende, men då handlar det bara om sådana övningar. NH är ett tänk, något man utgår ifrån i ALL hantering av hästen, inte bara under en timme i ridhuset varje vecka. Om man tänker rätt och inte stirrar sig blind på vad som sägs och skrivs (det finns en del baksidor med denna hantering också, man får helt enkelt plocka de delar man inser är bäst för hästen) tycker jag att en helt ny värld öppnar sig, man lär sig se hästen med nya ögon och blir förvånad över hur man tidigare kunde ignorera så mycket som man nu upptäcker.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 5 Nov 2010 22:45
Haha jag fattade inte riktigt det första och dessutom ser jag nu att jag i min kommentar inte alls fick det att låta så som jag tycker.. Ah haha, också väldigt nödvändigt att skriva här.. Haha!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Oct 2010 16:43
jag tycker det är ett jättebra sätt, och hästen och en själv blir som närmare:)
MEN så finns det ju dom som trooor att dom håller på med nh bara för att dom satt på hästen en repgrimma?
NH är ett tankesätt, ett sätt att förståå och lära känna hästen, förstå varför den gör si och så. Inte ett sätt att träna in tusen trick. själva tricken i sig tycker jag inte kan kallas för "nh". Men att hästen litar såpass mkt på ägaren att den gör dom, det däremot är nh.
MEN så finns det ju dom som trooor att dom håller på med nh bara för att dom satt på hästen en repgrimma?
NH är ett tankesätt, ett sätt att förståå och lära känna hästen, förstå varför den gör si och så. Inte ett sätt att träna in tusen trick. själva tricken i sig tycker jag inte kan kallas för "nh". Men att hästen litar såpass mkt på ägaren att den gör dom, det däremot är nh.
lovelythinking
Sun 10 Oct 2010 15:07
jag tycker att de som gör det på rätt vis är kanon kul att följa, och det får en verkligen inspirerad! där finns nog inga större nackdelar om man tar det i hästens egna takt, men kombinerar det med "vanlig ridning" under tiden hästen lär sig så blir det oftast skitbra! men de människor som gör det enbart för att få status och som lär hästen trick bara för att få den att se mer lugn ut, och att den litar på en 300% gör ofta hästen illa eller knäcker den totalt på vägen dit.. om de ens kommer dit..
Tatchit
Sun 10 Oct 2010 10:03
Beror på. Vissa ' horsemanship människor ' blir helt konstiga efter det. Börjar plötsligt säga att vi som rider med nosgrimmor är konstiga i huvudet och inte vet att de täpper igen hästens luftgångar så de inte kan andas. Och sedan för man plötsligt inte heller ha vissa sadlar för då är man elak. Och man MÅSTE plötsligt ha repgrimma annars gör det typ ont på hästen o_o'
Jag har ingen erfarenhet av det eftersom att jag antagligen skulle behöva en LÄRARE som lär mig ... Jag vill sjukt gärna börja men vet inte hur / vad jag ska göra.. För jag kan inte lära mig utifrån böcker och ingen horsemanship människa verkar vilja hjälpa mej :/
Jag har ingen erfarenhet av det eftersom att jag antagligen skulle behöva en LÄRARE som lär mig ... Jag vill sjukt gärna börja men vet inte hur / vad jag ska göra.. För jag kan inte lära mig utifrån böcker och ingen horsemanship människa verkar vilja hjälpa mej :/
![](http://cdn07.dayviews.com/92/_u2/_u9/_u2/_u1/_u9/_u3/u2921931/1323333525_m_1.jpg)
lovelythinking
Sun 10 Oct 2010 15:03
håller med! nog för att dom som gör det "för att utvecklas" ofta lyckas och får tt otroligt band med hästen, men de som gör det för "status" gör ofta illa hästen mer än de tror!
Brillianthorses
Sat 9 Oct 2010 23:18
Enligt mig är det det bästa! :D Finns inga nackdelar, enligt mig ;D Så alla ni som är nyfikna, pröva det! Jag garenterar att det förändrar både dig som männsika och förhållandet till din häst ;) <3
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 9 Oct 2010 18:53
jag gillar det inte
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 6 Nov 2010 18:29
Därför jag inte gillar träningsmetoderna som nh använder sig av passar varken mig eller mina djur.
Samt så tycker jag många som håller på med nh som jag har träffat, (dom flesta som håller med nh, dock inte alla) är helt låsta inom det & klassar ner på oss som inte håller på med det , tycker allt annat med hästar än nh är djurplågeri. så jag gillar det inte.
Samt så tycker jag många som håller på med nh som jag har träffat, (dom flesta som håller med nh, dock inte alla) är helt låsta inom det & klassar ner på oss som inte håller på med det , tycker allt annat med hästar än nh är djurplågeri. så jag gillar det inte.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 7 Nov 2010 16:05
& så känner jag en person som började med nh, hon hade en jätte lovande häst som älskar att träna mkt. Sen hon började träna nh med den har hon totalt låst sig & allt annat med hästar är djurplågeri & hästen har totalt tappat ur & förlorat livlusten då den inte längre får träna så hårt den vill träna utan det är bara nh som den får träna & den tycker inte det är roligt kan jag säga.
lovelySWEET
Sat 9 Oct 2010 17:08
tycker det är jätte kul om hästen kan lite trick och sånt och min c-ponny är super bra på det.
så jag tycker det är värt ett försök att testa på för man kommer mycket närmare sin häst osv :)
så jag tycker det är värt ett försök att testa på för man kommer mycket närmare sin häst osv :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 9 Oct 2010 13:27
Tycker INTE om det !! :) usch usch...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Oct 2010 17:55
men hur stor är sittbensknölarna? och hur stor är bommen på en sadel?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Oct 2010 18:02
det jag säger är att bommen på sadeln är bra nå mycket större än små sittbensknölar som inte är speciellt stora.
alltså är bomsadlar bättre, även enligt sadelutprovare.
alltså är bomsadlar bättre, även enligt sadelutprovare.
![](http://cdn08.dayviews.com/82/_u3/_u2/_u9/_u6/_u1/u329611/1286138306_1.jpg)
OkBaAmMiBoNaMi
Sun 10 Oct 2010 18:05
ok, men inte enligt mig ;)
har det funkat att rida barbacka så länge som det faktiskt gjort ser jag nemas problemas i det :)
har det funkat att rida barbacka så länge som det faktiskt gjort ser jag nemas problemas i det :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 9 Oct 2010 09:08
jag vill gärna börja men jag vet inte om jag skulle klara av någon av trickena...
![](http://cdn08.dayviews.com/82/_u3/_u2/_u9/_u6/_u1/u329611/1286138306_1.jpg)
OkBaAmMiBoNaMi
Sun 10 Oct 2010 19:50
njaa.. jag har ju inte hållt på med det men vad andra har sagt så är det mer tankesätt, och attd e försöker få hästens förtroende
Mortal
Sat 9 Oct 2010 00:00
Jättebra! Har själv inte haft chansen att pröva på det "ordentligt", men har sedan någon månad börjat tänka mer innom dom banorna när jag hanterar medryttarhästen & sköthästen (:
Syltmajs
Fri 8 Oct 2010 22:19
Har man väl öppnat ögonen för det så är man fast. Nu känns det som det enda rätta. =) Något för alla, varesig man luffsar i skogen, tävlar hoppning eller trav. För mig är det inte en "gren" som man håller på med och inte att lära hästen massa trick och plocka bort sadel och träns pang tjong (men såklart är det toppen om man har kommit så långt i relationen med sin häst och om man gör det på rätt sätt =)) För mig är det sättet att se och hantera individen. Lyssna och höra vad den vill och känner, kunna läsa hästens kroppsspråk och även lära sig hästens kroppsspråk så att hästen förstår vad man menar. människan ska lära sig NH, inte hästen, den kan ju redan?
NH=naturlig hästhållning, alltså ska det vara naturligt för hästen. Så ser jag på det=) Sen är det ju bra att veta skillnaden på Horsemanship och Natural Horsemanship. Det är ju olika saker.
NH=naturlig hästhållning, alltså ska det vara naturligt för hästen. Så ser jag på det=) Sen är det ju bra att veta skillnaden på Horsemanship och Natural Horsemanship. Det är ju olika saker.
Wisehorses
Fri 8 Oct 2010 20:46
Natural Horsemanship, the way it was ment to be
Tkr att ALLA skulle hålla på med detta, och jag tkr folk som aldrig har testat det och bara fnyser åt det är riktigt löjliga, testa kan man alltid
Tkr att ALLA skulle hålla på med detta, och jag tkr folk som aldrig har testat det och bara fnyser åt det är riktigt löjliga, testa kan man alltid
IronGiirl
Fri 8 Oct 2010 20:25
har ni någon diskussion om horse manship ? vilket datun i så fall :D jag skulle villja börja med det med min häst :D
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 9 Oct 2010 20:36
ja, detta är diskussion om det ;)
Skicka ett PM så kommer det upp sen :D
Skicka ett PM så kommer det upp sen :D
PauSvan
Fri 8 Oct 2010 20:16
Jag ser bara fördelar i det! Det ska ju vara så naturligt som möjligt för djuren, deras vilkor men ändå våra.. =P hoppas ni hängde med på den =D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 8 Oct 2010 18:45
jag tycker de är bra! Min häst ha blivit mkt säkrare o lunganare och nu tränar jag med alla hästar vi har hemma och de ha blivit lugnare och inte så stresade som trav o finhästar brukar vara!
121 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/ponnydiskussion/474137632/