måndag 11 oktober 2010 bild 3/4
![]() ![]() ![]() |
Att ge hästen ett värdigt avslut
Alla hästägare kommer vi någongång till den punkt då vi måste ta beslutet att avsluta lidandet på ett fint o värdigt sätt. Det finns olika alternativ o dom som kommer ut och gör det är mycket erfarna. Jag har själv aldrig varit med , men min ena häst togs bort med avlivningsvätska (injektion i blodet) och i fredes den 8:e somnade två hästar i stallet in, då med bultpistol (låter groteskt) .
Bultpistol
En man kvinna kommer ut till stallet man tar hästen till ett lugnt ställe , allt är som vanligt o mannen/kvinnan bara klappar hästen lite lugnt i pannan och sedan sätter dit bultpistolen o trycker av.
EFTERÅT (läsejomduärkänslig)
själva bultpisotlen slåt ut medvetandet i hjärnan på hästen , det är som en pigg som går in i hjärnan
sedan har man max 60 sek på att avbloda hästen , då skär man av halspulsården. Hästen dör av blodförlust. sedan vinchas den upp på en container, detta är nog inget jag som hästägare skulle vilja vara med om, men det får man ju välja. Det ser väldigt groteskt ut när hästen vinchas på i benen och det blir myycket blod.
Avlivningsvätska
Man tar hästen till ett lugnt ställe i stallet e.x veterinären (alltid vet) ger hästen lite lugnande , o sen efeter att det verkat injucerar man den s.k avlivningsvätskan och allt går på ca 20-30 sek . hästen lägger sig lugnt och somnar in. Man kollar så att hjärtat slutat slå.
Efter avlivning
Man kan få hästen kremerad och få tillbaka askan, o e.x sprida den på en åker.
Man kan få den omhändertagen men ej till mat..
Och man kan gräva ner den, men då krävs tillstånd.
Att ta besluet i rätt tid så att hästen slipper ha ont är en del av vårt ansvar som hästägare.
xX/Emma
Alla hästägare kommer vi någongång till den punkt då vi måste ta beslutet att avsluta lidandet på ett fint o värdigt sätt. Det finns olika alternativ o dom som kommer ut och gör det är mycket erfarna. Jag har själv aldrig varit med , men min ena häst togs bort med avlivningsvätska (injektion i blodet) och i fredes den 8:e somnade två hästar i stallet in, då med bultpistol (låter groteskt) .
Bultpistol
En man kvinna kommer ut till stallet man tar hästen till ett lugnt ställe , allt är som vanligt o mannen/kvinnan bara klappar hästen lite lugnt i pannan och sedan sätter dit bultpistolen o trycker av.
EFTERÅT (läsejomduärkänslig)
själva bultpisotlen slåt ut medvetandet i hjärnan på hästen , det är som en pigg som går in i hjärnan
sedan har man max 60 sek på att avbloda hästen , då skär man av halspulsården. Hästen dör av blodförlust. sedan vinchas den upp på en container, detta är nog inget jag som hästägare skulle vilja vara med om, men det får man ju välja. Det ser väldigt groteskt ut när hästen vinchas på i benen och det blir myycket blod.
Avlivningsvätska
Man tar hästen till ett lugnt ställe i stallet e.x veterinären (alltid vet) ger hästen lite lugnande , o sen efeter att det verkat injucerar man den s.k avlivningsvätskan och allt går på ca 20-30 sek . hästen lägger sig lugnt och somnar in. Man kollar så att hjärtat slutat slå.
Efter avlivning
Man kan få hästen kremerad och få tillbaka askan, o e.x sprida den på en åker.
Man kan få den omhändertagen men ej till mat..
Och man kan gräva ner den, men då krävs tillstånd.
Att ta besluet i rätt tid så att hästen slipper ha ont är en del av vårt ansvar som hästägare.
xX/Emma
Annons
Kommentera bilden
sandraejnarsson
må 25 okt 2010 23:34
Jag var med för första gången när en häst avlivades förra onsdagen. Hon bröt benet i hagen, antagligen avsparkat (en anledning till att jag vill ha mina hästar ensamma). Då med bultpistol, visst var det hemskt men endå det som är snällast mot hästen. Första gången, och förhoppninsgvis sista gången jag behöver vara med vid en avlivning.
Bride
ons 20 okt 2010 17:18
jag ska välja att låta hästen må bra o sen hoppas på att den inte lider men om den blir för gammal låter jag hn få avlivnings medlde !
aldrig att låta min ponny skjutas :'(<3
jag tkr djur ska få leva livet ut o sen när man märker att nge är fel låta dom somna in !
usch det är hemskt att veta att sin älskling kommer dö i slutet :(
jag tänker begrava in ponny på min bakgår där aggglltdetvart ga gå !
ha skfnnas för mig o jag sa kunna prata med hnm o sen ska han få vla med min kanin !<3
jag hoppasatt min ponny sommnar in helt naturligtsom vi människor !!!
aldrig att låta min ponny skjutas :'(<3
jag tkr djur ska få leva livet ut o sen när man märker att nge är fel låta dom somna in !
usch det är hemskt att veta att sin älskling kommer dö i slutet :(
jag tänker begrava in ponny på min bakgår där aggglltdetvart ga gå !
ha skfnnas för mig o jag sa kunna prata med hnm o sen ska han få vla med min kanin !<3
jag hoppasatt min ponny sommnar in helt naturligtsom vi människor !!!
Lina hahne
tor 14 okt 2010 18:20
Vi har hitils behövt avliva två hästar och gjort så att vi grävt en grop i hagen..En Djup grop då. Och sedan kommer veterinären och gör av med lidandet och sen så lägger vi ned hästen i gropen-på ngt sätt.
Så nu hemma så har vi en Djurgrav i en hörna av hagen bakom kullarna!
Och där ligger inte bara hästar utan 3 hönor...Mina älskings hönor! ;P och en katt..En hund och två kaniner..En liten kyckling oxå!! xD
Så nu hemma så har vi en Djurgrav i en hörna av hagen bakom kullarna!
Och där ligger inte bara hästar utan 3 hönor...Mina älskings hönor! ;P och en katt..En hund och två kaniner..En liten kyckling oxå!! xD

Anonym
ons 13 okt 2010 19:28
Men om man bara skulle ta ett vanligt gevär eller liknande, skulle det kännas tror ni? jag vet inte riktigt men jag tänker om man bara kan använda bultpistol eller det där andra XD

Anonym
sö 19 dec 2010 20:34
personligen tycker jag dock att avliva med bult är det bästa sättet.
lovelythinking
tis 12 okt 2010 00:06
jag tycker naturligtvis att detta är bra att ta upp, då folk i stort sett aldrig tänker på detta när de skaffar häst etc. men att skriva att det går helt smärtfritt är fel att skriva.. för hur vet vi att dom inte känner något? med bulten så känner de av "hugget" i huvudet, och sedan vet man inte om de känner när man snittar halsen heller.. likadant med avlivningsvätska.. vi vet inte ett skit om hur det känns för dom.. men så klart att det måste bli gjort, eftersom inte alla hästar bara kan somna in.. men älskar man de så måste man, skulle bara skriva att det blir fel om du skriver att det är helt smärtfritt eftersom de kanske känner ngt vi inte vet något om..
själv tror jag ändå att bulten är bäst.. för avlivningsvätska är som "Melflickan" skrev oftast en överdos av en vanlig medicin och jag hade inte viljat komma in till min såkallade döda häst och jag ser att han har rört sig, hört honom gnägga eller liknande.. likabra att man tar bulten då..
själv tror jag ändå att bulten är bäst.. för avlivningsvätska är som "Melflickan" skrev oftast en överdos av en vanlig medicin och jag hade inte viljat komma in till min såkallade döda häst och jag ser att han har rört sig, hört honom gnägga eller liknande.. likabra att man tar bulten då..

lovelythinking
tis 12 okt 2010 17:21
nej, men dom flesta gör det tyvärr.. ;) hehe, nej men försök förstå vad jag menar! jag sa inte att hästen dör av smärta och att vi inte märkt det, utan jag menar att precis som med avlivningsvätska så står hästen inte ena stunden och trillar andra utan att känna något alls? samma med bulten.. vem vet att hästen inte känner en "huvudvärk" innan den är död? jag vet att detta låter fånigt.. men det va så jag menade när jag skrev inlägget eftersom jag tycker det är lite töntigt att skriva att det inte gör ont alls.. de som "överlevt att drunka" säger ju att det inte gör ont, men att det är grymt obehagligt.. :P så förstå vad jag menade, för jag vet att det är forskat inom ämnet, men det finns oxå "små människor" här inne som ser upp till er och att det ni säger är total sanning, säger ni då att det inte gör ont alls så kommer de tro det :) för även om du dör en naturlig död så kommer du att "känna" att något inte står rätt till, för man sover inte den ena stunden och är död den andra, något händer emellan. :P
som sagt, vet att detta lät töntigt att ta upp bagateller jämförelse med vad man kan utsätta hästen för när den tar sista andetaget, men som sagt, att skriva att det absolut inte gör ont är fel att skriva, för om en häst har.. vi säger att han har fång.. då har han ont, trots att han visar de på ett "diskret sätt" som inte syns för de som inte "ser genom deras ögon".. likadant när de somnar in.. du kan tycka att "oj, han bara somnade, han kan inte ha känt något" så ser kanske vet. att hästen rörde sig såååå himla lite så något vis som visar att han har ont, men är "för paralysera" (ta det rätt.) för att visa det större. :)
som sagt, vet att detta lät töntigt att ta upp bagateller jämförelse med vad man kan utsätta hästen för när den tar sista andetaget, men som sagt, att skriva att det absolut inte gör ont är fel att skriva, för om en häst har.. vi säger att han har fång.. då har han ont, trots att han visar de på ett "diskret sätt" som inte syns för de som inte "ser genom deras ögon".. likadant när de somnar in.. du kan tycka att "oj, han bara somnade, han kan inte ha känt något" så ser kanske vet. att hästen rörde sig såååå himla lite så något vis som visar att han har ont, men är "för paralysera" (ta det rätt.) för att visa det större. :)

Anonym
tis 12 okt 2010 17:43
Hehe. Asså alla känner något när man dör. Vare sig de är ett djur eller en människa. Jag önskar jag kommer dö när jag sover. Men de händer ju inte alltid.
Och för den delen så känner man ju när man tar in sprutan i huden också. Så de är ju inte 100% smärtfritt...
Hehe och när dom får ryckningar, de är musklerna som spökar. Dom "lever" fortfarande en stund efter "själva hästen" har dött. Så den känner inte när benen rycker eller kroppen rycker. För den är redan död i hjärnan och hjärtat, den lever inte längre.
Du borde följa med när man avlivar och slaktar andra djur, etc grisa, nötkreatur, får os osv. För då får du se att mer än 50 % av alla dom djuren får ryckningar efter dom dött. Och då avlivar/slaktar man dom med antingen ett skott i pannan eller en bultpistol och sen på båda sätten så skär man av halsådern...
Tro mig med ryckningarna för jag har liksom vart med pappa o jagat och slaktat määäängder av djur sen jag var 4-6år typ..
Och för den delen så känner man ju när man tar in sprutan i huden också. Så de är ju inte 100% smärtfritt...
Hehe och när dom får ryckningar, de är musklerna som spökar. Dom "lever" fortfarande en stund efter "själva hästen" har dött. Så den känner inte när benen rycker eller kroppen rycker. För den är redan död i hjärnan och hjärtat, den lever inte längre.
Du borde följa med när man avlivar och slaktar andra djur, etc grisa, nötkreatur, får os osv. För då får du se att mer än 50 % av alla dom djuren får ryckningar efter dom dött. Och då avlivar/slaktar man dom med antingen ett skott i pannan eller en bultpistol och sen på båda sätten så skär man av halsådern...
Tro mig med ryckningarna för jag har liksom vart med pappa o jagat och slaktat määäängder av djur sen jag var 4-6år typ..

lovelythinking
tis 12 okt 2010 18:45
hahaha, rätt sagt! : ) för som sagt.. tyvärr dör ingen smärtfritt.. :(
Melflickan
må 11 okt 2010 22:02
Alltså, är det inte samma sak med hästar som det är med smådjur, att "avlivningsvätskan" bara är en överdos av vanlig medicin? Är det en normal, frisk häst i bra ålder så kommer inte den att dö lugnt. Eller, den är ju nerdrogad och insomnad, men det blir kraftiga dödsryckningar. En sjuk och/eller gammal häst dör lugnt eftersom organen kollapsar fort.

ponnydiskussion
ons 13 okt 2010 06:33
nej han va inte sjuk , han va kärnfrisk i kroppen om man säger så , men han hade en förskjutningi en halskotpelare,

Melflickan
ons 13 okt 2010 16:56
Ett normalt djur "ska" ha kraftiga dödsryckningar när man ger sprutan, enligt veterinären jag pratade med... Men det finns säkert någon förklaring. :)
Inuzuka
må 11 okt 2010 21:41
Det allra mest humana är helt klart bultpistol, det skulle jag välja om jag var tvungen att ta det beslutet.

Anonym
må 11 okt 2010 21:13
Jag har hört talas om hästar som har avlivats med spruta som efter injektionen, och dödsförklaringen har "krupit" iväg en bit från "dödsplatsen" innan slaktbilen kommit. Inte nån längre bit. Men kanske inte så kul att hitta sin (vad man trodde) döda häst 20m från där man lämnade den :o

Anonym
tis 12 okt 2010 10:15
Ja, men det är efter veterinären konstaterat att hästen är död, alltså efter de konstaterat att hjärtat slutat slå.
Man avblodar väll inte vid injektion? O_o
Man avblodar väll inte vid injektion? O_o
Tatchit
må 11 okt 2010 20:41
Alltså... Min systers / familjens d-ponny ( som avlivades för att han fick knäskada och endast skulle kunna gå som sällskaps häst vilket aldrig någonsin skulle kunnat funka då han var en häst som ÄLSKADE och BEHÖVDE arbeta ) 'slog' dem i huvudet eller något. Han dog direkt... Men är osäker på vad det var,
LKBS
må 11 okt 2010 20:14
Tycker det lät sjukt hemskt att ta en bullpistol? Fy. Skulle aldrig kunna göra så. Ursh. Känns inte snäll.

LKBS
må 11 okt 2010 21:10
Hmm.. Jo kanske. Men känns lite sådär att man måste skära upp halsen och så. Skulle aldrig kunna göra något sånt.
choklad-boll2
må 11 okt 2010 20:12
Min första häst kom en vet ut och avlivade. Jag var med under hela tiden och hästen la sig inte lugnt. Hon stog helt still och sen ramlade hon omkull och var helt stel i benen.
Sen har vi bultat 2 hästar ( inte vi asså men).
Dom kommer och lyfter upp hästen med en container när en vet har avlivat hästen också.
Sen har vi bultat 2 hästar ( inte vi asså men).
Dom kommer och lyfter upp hästen med en container när en vet har avlivat hästen också.

ponnydiskussion
må 11 okt 2010 20:13
man kan välja med buletn och vätskan vad som händer efter :)
dom lyfte inte upp vår utan vi begravde den:)
dom lyfte inte upp vår utan vi begravde den:)

choklad-boll2
må 11 okt 2010 20:16
ja, men det lät som att det bara var om hästen blivit bultad som den lyfts upp i en container :) Man kan ju begrava en häst som har blivit bultad också :P
Mandan91
må 11 okt 2010 20:09
Jag känner att min häst ska få ett värdigt slut. Jag vill inte lämna henne på ett slakteri å få pengar för köttet, de vill jag verkligen inte! Jag vill inte ha pengar för att ta bort min bästa vän.
Men sen har jag pratat med slaktare och domå bulten dödar hästen, men man måste avbloda den för att den ska räknas som död och för att inget ska ha gått fel. De är ju som om man skjuter den. Och vi har gjort så hemma med 2 hästar, med bulten, och dom anande inte alls vad som skulle hända och dom hann aldrig känna nått.
Men sen var de en ponny på ridskolan som dom fick ta bort i ridhuset och då hade dom inektioner. Även de var fridfullt, men ibland kan de vara jobbigare att se sin vän sakta glida ur händerna är att de går på ett ögonblickverk.
Dock vet jag faktiskt inte hur jag ska göra med min. Men jag kostar hellre på hennes avlivning än att få pengar för att göra de :(
Men sen har jag pratat med slaktare och domå bulten dödar hästen, men man måste avbloda den för att den ska räknas som död och för att inget ska ha gått fel. De är ju som om man skjuter den. Och vi har gjort så hemma med 2 hästar, med bulten, och dom anande inte alls vad som skulle hända och dom hann aldrig känna nått.
Men sen var de en ponny på ridskolan som dom fick ta bort i ridhuset och då hade dom inektioner. Även de var fridfullt, men ibland kan de vara jobbigare att se sin vän sakta glida ur händerna är att de går på ett ögonblickverk.
Dock vet jag faktiskt inte hur jag ska göra med min. Men jag kostar hellre på hennes avlivning än att få pengar för att göra de :(

Anonym
må 11 okt 2010 20:28
men jag känner så att den döda kroppen är en död kropp, & det gör inget om den blir mat till nån, att man skänker ben & andra kroppsdelar till utbildningsyfte eller nåt sånt, för hästen är död & skiter i vilket.
Det är ju precis som vi kan skänka oss till forskning & som donator, samma sak.
Det är ju precis som vi kan skänka oss till forskning & som donator, samma sak.

Mandan91
tis 12 okt 2010 09:00
Ja de är ju en helt annan sak. Men jag vill inte HA pengar för köttet för att jag tar bort min bästa vän! Hur dom använder henne sen, de bryr jag mig inte om. Men jag vill inte ha en svensk enkrona för att ta bort henne...

Anonym
tis 12 okt 2010 17:35
oekj det är upp till var & än men jag har inget emot att få betalt för dom.
men det får ju var % än avgöra när det är ens häst
men det får ju var % än avgöra när det är ens häst

Anonym
må 11 okt 2010 20:02
Jag borde egentligen inte läsa det här..
Min favorit fick somna in för några månader sen..
Min favorit fick somna in för några månader sen..

ponnydiskussion
må 11 okt 2010 20:14
usch :(
i fedes togs 2 i vårt stall bort, båda hade jag en när a"relation" med :/
i fedes togs 2 i vårt stall bort, båda hade jag en när a"relation" med :/
fridagumma1986
må 11 okt 2010 20:01
min kompis avlivade sin häst med trotjänar avliving, och de kostade fem tusen. Sedan för att dom skulle få askan från hästen, kosatde de ytterligare 10.000, men de hade dom inte råd att göra... Lite för dyrt, tycker jag, asså de med askan. ):
Toti
må 11 okt 2010 19:51
Min förra medryttarhäst 'gick ur livet' med bult pistol. Både den och vätskan är väldigt humana. Menat då att hästen dör helt enkelt i det ena och görs hjärndöd först i det andra.
muddisen
må 11 okt 2010 19:50
Jag tycker bägge dessa metoder är bra, båda är fridfulla och hästen får ha det bra ända till slutet. De behöver inte lida och de orsakar inte onödig smärta som tex ett vanligt skott skulle göra. Så klart att det är hämskt att disskutera om men det är ändå ett av de viktigaste ansvaren när det gäller hästägare.
Madelene Aho Lövenblom
må 11 okt 2010 19:42
kan ni inte skriva lite om trotjänaravlivning, hur det går till och på ett ungefär hur mkt det kostar eller så? :)

ponnydiskussion
må 11 okt 2010 19:58
det kallar mest det för att = ge sin trotjänare ett värdigt slut :)

Madelene Aho Lövenblom
må 11 okt 2010 19:59
jag har heller aldrig varit med om avlivningar men jag såg en "annons" på det en gång och jag tyckte det lät bättre än slakt och allt vad det nu heter så jag ville veta mer.
Trotjänaravlivning är tydligen när man använder bultpistol..
Trotjänaravlivning är tydligen när man använder bultpistol..
Sofie v.Baillou
må 11 okt 2010 19:37
Jag avlivade min ponny med bultpistol, man kan tycka det låter hemskt men det gör inte ont på hästen att avliva med den och det är ett mycket billigare alternativ sen så finns det speciella anläggningar dit man kan åka med hästen och där får hästen somna in lugnt o avslappnat i en hage

ponnydiskussion
må 11 okt 2010 19:40
ja, de är ju helt smärtfritt
dock tycker jag utanför stallet är bäst
dock tycker jag utanför stallet är bäst
randigmammut
må 11 okt 2010 19:37
jag väljer hellre spruta faktiskt... även om det kanske inte känns så naturligt men tja :/

Anonym
må 11 okt 2010 19:34
dom hästar jag har tagit bort har avlivats med bultpistol på slakteri

Melizz
må 11 okt 2010 19:45
Jag håller med Lukelele, min pålle togs bort i somras på slakteri typ, blev hämtad av en bil. Självklart väljer man inte ett där de är ofrächt, dålig personal osv.
Ditt hon åkte var de bra, som vanliga fast på en annan plats.
Ditt hon åkte var de bra, som vanliga fast på en annan plats.

Anonym
må 11 okt 2010 19:48
nu kanske ni tycker jag verkar grym men så kan man få betalt för hästen, för sen när hästen är död så är den död & struntar i vad man gör med kroppen

ponnydiskussion
må 11 okt 2010 19:50
jo , men jag vill personligen att hästen ska vara hel när den är död. så jag föredrar avl.vätska.
men självklart känner du din häst o vet vad den mår bäst av :)
men självklart känner du din häst o vet vad den mår bäst av :)

Anonym
må 11 okt 2010 19:55
ah, men jag gilar inte att ta dom med spruta överhuvudtaget, men det är upp till var & en.
& jag känner att jag kommer att fortsäatta med att slakta dom på slakteri när det blir dags
& jag känner att jag kommer att fortsäatta med att slakta dom på slakteri när det blir dags
OkBaAmMiBoNaMi
må 11 okt 2010 19:33
tycker det är bra att ni tar upp detta. tycker dock det hade varit bra även om det låter jätteäckligt att ni skriver vad man gör efter de använt bultpistolen så de som inte vet kan få reda på det..

OkBaAmMiBoNaMi
må 11 okt 2010 19:44
ni kan ju göra så att ni skriver med vi säger blåfärg, och så täcker ni över med samma blåa färg så kan man bara markera så måste man inte läsa :D
92 kommentarer på denna bild Visa alla kommentarer »
Direktlänk:
http://dayviews.com/ponnydiskussion/474441276/