Friday 14 January 2011 photo 1/1
![]() ![]() ![]() |
LATA HÄSTAR
när jag var liten var det lata hästar, eller väldigt små ponnyer som jag vågade rida. De andra var jag livrädd för! Just nu älskar jag ponnyer, men får inte rida små ponnyer pga av min längd och vikt då. Men nu "hatar" jag lata ponnyer, hästar. De är så jobbiga, jag kanske har benmuskler ja visst. MEN jag får verkligen inte igång hästarna med benen. Eller asså jag får ju, men inte så min ridlärare är nöjd, haha ! Har ni några tips? Detta är en diskussion många var intresserade av tror jag.
HUR GÖR NI MED LATA HÄSTAR? utan att använda hjälpmedel som spö, sporrar!
Rider ni ofta lata hästar?
xX/ EMELIE
Annons
Comment the photo
FotoMily
Sun 23 Jan 2011 00:36
en lat häst behöver man ju få känslig för hjälperna så man kan rida den mjukt och inte behöva sitta och klämma med skänklarna hela tiden. Ber man hästen gå fram för en lätt skänkel och den inte gör det så får man ju lägga till skänkel & spö samtidigt så hästen förstår att man menar frammåt. En lat häst har ju blivit bekväm med att gå i sitt eget tempo och inte lyssna på ryttaren. Det måste man få den ifrån om man vill ha en pigg & lydig häst igen :) man ska inte sitta och klämma och greja, bättre säga till och visa vad man vill.
Madelene Aho Lövenblom
Fri 21 Jan 2011 22:19
jag driver mycket med sätet och kanske lutar mig lite framåt för att driva istället för att sitta med sporrar och spö. SKulle jag behöve välja mellan sporrar och spö väljer jag spö då jag inte tycker mina skänklar är tillräckligt stadiga för att ge pyttesmå hjälper med dom. Plus att jag inte gillar sporrar x)
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 22 Jan 2011 10:03
jaa , för jag gillar spö mkt mer än sporrar. Rider i princip alltid med spö, men det är inte alls ofta jag använder det ( ridskolan då ). På min skäthäst har jag aldrig haft det.
Sporrar "måste" man ju använda för att skänkla..
Sporrar "måste" man ju använda för att skänkla..
![](http://cdn07.dayviews.com/97/_u8/_u3/_u6/_u5/_u2/u836520/1322440837_m_1.jpg)
Madelene Aho Lövenblom
Sat 22 Jan 2011 10:39
jag försöker rida så lite som möjligt med spö och jag har bara ett om jag verkligen behöver det. Känns så onödigt med all utrustning som skadar hästen. Men ridspö kan man ibland bara behöva hålla i handen så går hästen framåt, vilket kan vara ganska bra x)
I-Miss-You
Tue 18 Jan 2011 14:53
känner en häst, han gick med på ridskolan jag red på och han var min favorit och är än. Han (när han gick på ridskolan) gick knappt framåt med ridskolebarnen (bara vissa men dom använde spö och sporrar och var dumma mot honom eller vad man ska säga, eller jag tyckte att dom var dum mot honom) men jag gillade honom så mycket så jag fick fram honom utan att sparka hononom i sidorna som nästan alla gjorde på honom men när jag red på honom behövde jag bara trycka lite:). Och nästan varje gång jag kom dit och skulle rida på honom så gav han mig pussar som hästar gör och hade öronen framåt och var glad. Och varje gång vi skulle trava så gjorde han ett bocksprång och var jätte glad<3 Älskar den hästen<3333
muddisen
Mon 17 Jan 2011 22:04
Jag ride ofta lata hästar och ponnier men mina ridlärare blir alltid lite förvånade för de går igång så bra och får sprut på bakbenen och rumpan..men det som är viktigt är att driva med hela skänkeln..alltså ända från rumpmuskeln ner till vaden och inte bara trycka med hälarna och sparka. Och dessutom inte "gunga" igång hästen får då försvinner balansen. Sen använder jag bara spö som förstärkning, alltså aldrig på rumpan på hästen utan direkt bakom skänkeln på innsidan. Sendan handlar det om eftergift och halvhalter. En trög häst behöver stöd från tygeln och jätte många halvhalter och förhållningar för baklansen och så rumpan går igång.
Toti
Sun 16 Jan 2011 17:14
Jag uppmuntrar den.
Tro du hästen vill ha dig på ryggen?
Tror du den vil arbeta?
Vill den inte det är blir oftast 'lat'.
Tro du hästen vill ha dig på ryggen?
Tror du den vil arbeta?
Vill den inte det är blir oftast 'lat'.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 16 Jan 2011 16:57
Med lata hästar hittar jag på något som de tycker är kul, tex om hästen är lat i ridhus och är pigg i skogen så rider jag bara i skogen tills hästen har lärt sig att lyssna på skänklar o röst :)
mistra
Sun 16 Jan 2011 08:41
lata hästar är ju omotiverade hästar :) gäller o hitta något som de verkligen tycker är kul ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 15 Jan 2011 18:05
dövar dom så lite som möjligt, anpassar huvudlaget. Är det löp så ropar jag utav bara helvete om den är någonlunda ljudkänslig när jag rycker tussarna.
Melizz
Sat 15 Jan 2011 17:58
Gör massor av övergångar :) Divan brukar vara riktigt seg ibland. Så gör man typ skritt 5 steg, halt, trav 6 steg, galopp 4 steg, skritt 2 steg, halt osv, och det funkar riktigt bra! Divan blir riktigt taggad efter ett tag! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/92/_u9/_u5/_u3/_u8/_u2/u953821/1326654539_m_1.jpg)
Melizz
Wed 19 Jan 2011 19:01
blev lite fel.
"hon hade INTE musklerna för att orka, men kunde galoppskäneln samt ville galoppera vad var det då som gjorde att vi fick träna på galoppfattningarna tills hon kunde ta dem perfekt från samlad trav?"
Tror inte hon glömmer över några dagar dock ^^ Men aja, alla tror som dom vill! :)
"hon hade INTE musklerna för att orka, men kunde galoppskäneln samt ville galoppera vad var det då som gjorde att vi fick träna på galoppfattningarna tills hon kunde ta dem perfekt från samlad trav?"
Tror inte hon glömmer över några dagar dock ^^ Men aja, alla tror som dom vill! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/61/_u2/_u9/_u6/_u5/_u0/_u9/u2965093/1295629329_1.jpg)
FlashDance
Thu 20 Jan 2011 20:17
Nahe,.visste nte att det var några dagar det handlade om! :))..
Men vet endån men största sannolikhet att det INTE handlar om Musklerna över huvud tagen! ;)
Men vet endån men största sannolikhet att det INTE handlar om Musklerna över huvud tagen! ;)
ridberoende
Sat 15 Jan 2011 17:38
Smackar och berömmer när den går framåt :) ett hett tips! Det funkar! Sen kan man renodla hjälperna :) (smacka på och dra fram tygeln så mycket det går, sen tar du tbx så mycket det går, helst halt sen forsätter man så)
LivetSomMirakel
Sat 15 Jan 2011 16:26
har typ alltid fått rida alla heta hästar, men lata hästar behöver omväxling i sin ridning, rider lite lata hästar ibland, dock sällan.. Men ja, man får jobba på, rida ordentligt med sitsen, ge tydliga hjälper och inte överdriva. Viktigt att komma ihåg är att lata hästar oftast blir hårt skänklade, vilket gör att dem bara skiter i skänkeln. Fortsätt med dina små, fina hjälper, strunt i om det tar tid innan, hästen lyssnar hellre på dina små fina hjälper än på ditt eviga hårda sparkande... sen på ridskola så får du lära dig tvärtom tyvärr. Gillar inte ridskolor av flera anledningar. Dels för att hästarna inte får rätt omväxling i arbetet vilket ger sega, lata och omotiverade hästar. Dels för att dem hellre ser att eleverna slår/sporrar hästarna om dem inte lyssnar för att dem ska gå fram, istället för att lösa problemet så bara döljer dem det. Sen lär man sig helt fel saker på en ridskola med.
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u1/_u6/_u7/_u8/_u8/_u9/u1678892/1341941403_m_1.jpg)
LivetSomMirakel
Tue 18 Jan 2011 21:31
haha jo fatta ;) Jo har själv gått på ridskola men tycker inte man lär sig korrekt saker + att hästarna bara gör samma sak om o om igen.. gillar det inte alls, men vore ju ännu värre om alla köpte häst utan att ha suttit på en innan ! Men ah, i framtiden ska jag starta en egen "ridskola" där mkt mer än ridning kmr läras ut.
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Wed 19 Jan 2011 16:21
okeej , kan jag hjälpa dig :) haha !
Ska försöka bli ridskolelärare, men jag vet inte.. det finns få ridskolor och så, tror inte jag kommer ha råd till att starta upp eget ! om det inte fungerar liksom.. men något med hästar :) fast har ju inte kanske världens bästa betyg men jaja!
Våran ridskola tycker jag man lär sig mot vissa andra iaf (:
Ska försöka bli ridskolelärare, men jag vet inte.. det finns få ridskolor och så, tror inte jag kommer ha råd till att starta upp eget ! om det inte fungerar liksom.. men något med hästar :) fast har ju inte kanske världens bästa betyg men jaja!
Våran ridskola tycker jag man lär sig mot vissa andra iaf (:
![](http://cdn08.dayviews.com/102/_u1/_u6/_u7/_u8/_u8/_u9/u1678892/1341941403_m_1.jpg)
LivetSomMirakel
Wed 19 Jan 2011 17:19
haha ! Okeej, jo men går till en viss gräns, man lär sig inget alls xP
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 15 Jan 2011 15:14
rider typ aldrig lata hästar .
har två egna hästar o dom e pigga!
o ridläraren ger mig oftast pigga hästar :)
men när ja väl rider "sega" hästar så för ja fram dom ganska bra tycker ja :)
men även om hästen i pigg så behöver man skänkla ändå, för att få dom att jobba!
har två egna hästar o dom e pigga!
o ridläraren ger mig oftast pigga hästar :)
men när ja väl rider "sega" hästar så för ja fram dom ganska bra tycker ja :)
men även om hästen i pigg så behöver man skänkla ändå, för att få dom att jobba!
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 15 Jan 2011 15:44
jaa det vet jag ju , men på en "lat" häst måste man skänkla dubbelt :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 15 Jan 2011 14:20
De gånger jag ridit lata hästar så har jag för att få igång dom lite "busridit" i början, dvs inga krav. Pratar glatt med dom och beröm när dom tänker framåt :)
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 15 Jan 2011 15:45
okej, brukar mest bara öka och släppa, men då vill den man rider för att man ska mjuka upp dem, å det klart :)
Emma0stlund
Sat 15 Jan 2011 14:05
Jag använder mycket övergångar skritt o galopp vartannat. Ni har väl bokstäver i ridhuset? Så då är det bra att fatta galopp från skritt vid en bokstav, sen nästa saktar du av till skritt sen galopp vid nästa osv.! Riktigt bra för att aktivera dem och få dem att tänka! :D
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 15 Jan 2011 15:46
aa, fast det är ju när vi rider självständigt brukar jag ibland försöka göra så :D
Mortal
Sat 15 Jan 2011 13:45
Jag tömkör då och då min kompis sköthäst som står tillsammans med min medryttarhäst, och är även med och håller "ridlektion" när ägarens ena barn rider honom. Jag vet inte riktigt om man kan kalla honom för "lat" egentligen, men han gör inte vissa saker som han tycker är tråkigt (dock tror jag att det beror på det faktum att han är väldigt smart, oc h att det inte ger honom något att tänka på), Jag har upptäckt att om man får honom att tänka (genom att t.ex. gå olika ridvägar, öka/minska tempo M.M) så blir han genast uppmärksam och verkligen VILL arbeta.
Så det jag gör på 'lata' hästar är att få upp deras intresse genom att be dem göra oväntade saker - kanske helt plötsligt göra serpentiner, minska/öka tempot väldigt mycket och berömma ordentligt när de gör rätt.
Så det jag gör på 'lata' hästar är att få upp deras intresse genom att be dem göra oväntade saker - kanske helt plötsligt göra serpentiner, minska/öka tempot väldigt mycket och berömma ordentligt när de gör rätt.
sandwichformat
Sat 15 Jan 2011 13:41
skiter i formen i början, bara rider framåt (t.ex. busgalopperar eller något för att det ska vara kul) och hela tiden aktiverar hästen, gör volter, stora, små, åt höger, åt vänster, övergångar, tempoväxlingar och ja, så den helatiden tänker: vad ska jag göra?, funkar på min häst :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 15 Jan 2011 13:37
asså det finns ju 2 typer av lata hästar, så jag hoppas att det inte glöms bort, dock vill jag gärna ha ett spö vid väckning av lat häst, sen kan ja lägga ifrån mig det, för blir de utan sporrar å spö så blir de mer långdraget å hårt i ridningen å då föredrar jag hellre ett spö. Jag tycker det finns många fördelar med att rida lata hästar, dels den att folk som ridit mycket lata hästar rider bättre överlag, även på pigga hästar. för även en pigg häst är ju lat, fast på sitt egna lilla vis :D
![](http://cdn08.dayviews.com/61/_u2/_u9/_u6/_u5/_u0/_u9/u2965093/1295629329_1.jpg)
FlashDance
Sun 16 Jan 2011 08:49
Yaay!:. Lets do That!..:D
Min syrra red på den B ponnyn vi hade..Och han var Född lat!..Och hon har lärt sig hur mycket som helts! Och speciellt o rida lata/sega hästar!..Men även andra sorters hästar :D..Och nu ä hon jätteduktig! (avis) xD
Min syrra red på den B ponnyn vi hade..Och han var Född lat!..Och hon har lärt sig hur mycket som helts! Och speciellt o rida lata/sega hästar!..Men även andra sorters hästar :D..Och nu ä hon jätteduktig! (avis) xD
FlashDance
Sat 15 Jan 2011 13:19
VI har en Welshmountainkille som är Född Lat!..Och jag menar det.. Han är värkligen född lat!..I många år försökte vi få honnom att bli pigg utan hjälpmedel tex se vart han tyckte det var roligast..Men INGET funka..Sen börja vi ta till sporrar!..låter hemskt med det var bara för att se ifall han lyssna bättre på dom än på skänklen!:. Men Nej! och nu kötta vi ju inte in dom i magen på honnom utan använde det som normala folk!.. Spö funka inte heller..olut INGET foder överhuvud taget!...
Men han var så Trygg i EXAKT alla situatioer och efter ca 8 år så tänkte jag efter och det kan ha berott på att Han var Övertrygg i alla situationer så han bara Chilla!...EN gång när vi var på tävling så sog han o sov med huvuder på mammas axel!:. och gick överhuvudtaget inte frammåt tillräkligt sanbbt så han skulle komma över hindren! :))
Men nu har vi lånat ut honnom som den underbara barnponnyn han e! :D
Men han var så Trygg i EXAKT alla situatioer och efter ca 8 år så tänkte jag efter och det kan ha berott på att Han var Övertrygg i alla situationer så han bara Chilla!...EN gång när vi var på tävling så sog han o sov med huvuder på mammas axel!:. och gick överhuvudtaget inte frammåt tillräkligt sanbbt så han skulle komma över hindren! :))
Men nu har vi lånat ut honnom som den underbara barnponnyn han e! :D
![](http://cdn08.dayviews.com/61/_u2/_u9/_u6/_u5/_u0/_u9/u2965093/1295629329_1.jpg)
FlashDance
Sat 15 Jan 2011 19:04
Låter hemskt med hur jag berätta om sporrarna o spöet men svårt o förklara när det handlar om spö o sporrar utan att det låter groteskt! ;D
Mandan91
Sat 15 Jan 2011 13:17
Håller med dom under. Men jag red en seg häst mycket på skolan, men fick igång henne. Men vi gjorde träningen rolig och till sist hade hon lust själv att vara ryttaren till lags. Men sen kanske hästen inte passar till det man tänkt ha den till. Min häst hoppar, men hon är inte bra på det. Men dressyren är hon jätte fin i. Hon rör sig fint och trevligt och blir faktiskt lite piggare. Men jag brukar försöka ha roligt med hästarna jag rider :)
Viicccyy
Sat 15 Jan 2011 12:25
jag tycker om ett ordsråk som lyder: det finns inga lata hästar, bara hästar utan motivation.
Jag skulle säga att om man skulle försöka göra ridningen rolig för hästen :) Sen finns det ju dom som redan har blivit förstörda :/
Jag skulle säga att om man skulle försöka göra ridningen rolig för hästen :) Sen finns det ju dom som redan har blivit förstörda :/
![](http://cdn07.dayviews.com/87/_u1/_u1/_u0/_u6/_u5/_u4/u1106546/1281096561_1.jpg)
HoldBobboBell
Sat 15 Jan 2011 12:46
jaa jag tycker att fler med "lata" hästar borde börja om eller hitta någonting roligare, annars blir det ju bara att man sitter och svär över det xD :D
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 15 Jan 2011 13:27
aa, okej . De flesta lata hästar är ju gammla också. Det är ju den på ridskolan som jag siktar på mest då jag trodde han var jättegammal, men det visade sig efter ett par år att han inte var alls gammal . :)
Tatchit
Sat 15 Jan 2011 12:07
banka inte. det hjälper inte. En häst på ridskolan har blivit stämplad med "Seg"
om man sitter och driver henne med ett lugn & inte börjar sparka så går hon sedan framåt ganska fint... :)
om man sitter och driver henne med ett lugn & inte börjar sparka så går hon sedan framåt ganska fint... :)
Amanda
Sat 15 Jan 2011 12:00
Man kompis gick på ridskola innan och då hade hon stallets segaste häst ibland och hon bara drev med benen dvs att hon skänklade hästen ganska hårt varje sekund. Hon skänklade HELA tiden.
Jag tycker inte det är rätt mot hästen men så gjorde hon :/
Jag tycker inte det är rätt mot hästen men så gjorde hon :/
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 15 Jan 2011 13:28
okeej , aa fast jag skänklar inte hela tiden x)
men jag vet också en som rider rätt svår dressyr hon skänklar också väldigt ofta när hon gör olika saker, det blir så fult ! ( hon gör det inte så hårt )
men jag vet också en som rider rätt svår dressyr hon skänklar också väldigt ofta när hon gör olika saker, det blir så fult ! ( hon gör det inte så hårt )
![](http://cdn07.dayviews.com/104/_u7/_u9/_u8/_u0/_u9/u798098/1346602491_m_1.jpg)
Amanda
Sat 15 Jan 2011 16:46
Okei nej jag tycker inte heller det är så snyggt. Hon gör det KONSTANT också!
Nej, det är ju också skillnad på styrkan, min kompis t.ex skänklade ganska hårt.
Nej, det är ju också skillnad på styrkan, min kompis t.ex skänklade ganska hårt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 15 Jan 2011 11:48
Driv mer med rumpan än benen.
Bride
Sat 15 Jan 2011 11:44
hihihi tvärtom när jag var liten , mamma slängde upp mig på en d-ponny som bockade xd
jag använder pisk och sprorrar på min kompis sto :)
en grinig ponny , men hon går aldrig framåt , ibland måste man snälla till henne hårt på arslet , bryr hon sig ? svar : nejj x)
jag använder pisk och sprorrar på min kompis sto :)
en grinig ponny , men hon går aldrig framåt , ibland måste man snälla till henne hårt på arslet , bryr hon sig ? svar : nejj x)
![](http://cdn07.dayviews.com/48/_u2/_u8/_u2/_u9/_u2/_u7/u2829277/1290350312_1.jpg)
ponnydiskussion
Sat 15 Jan 2011 13:29
exakt ! Det är nog så det är på våran, det känns som vi aldrig rider ut. Och till och med JAG är nästan livrädd för att rida ut min favoritponny, han är sjukt het eller alla är ju det. Fast jag har ju ridit han många gånger. Asså skritt, lite trav är ju okej. men om man kommer upp i galopp är det inte många hästar jag kan hålla ska jag säga dej..
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u3/_u5/_u3/_u1/_u0/u2353101/1357155723_m_1.jpg)
Bride
Sat 15 Jan 2011 15:34
smäller gör jag ju itne , jag bara lägger till pisken en aning hårdare en sista gång :P
sitter och slår gör jag ju då inte , jag använder skänklarna också ;p
men stoet jag pratade om använder jag edast pisk på nu , men sporrar använder jag på min ponny i dressyren för att han ska gå framåt ;p
jag har ridit ut mer på stoet och min egna ponny , det hjälper otroligt mke att rida ut och skoja ist för att jobba varenda dag :P
men visst , på vintern vill jag ¨ålla mig till paddocken men det går inte , det är för mke snö . Wåris är rena livsfaran att rida ut på , på vinetrn , han blir rädd för snö högar , traktorer som plogar , och allt :(
förra vintern så rammlade jag av och han sprang ut på E20
sitter och slår gör jag ju då inte , jag använder skänklarna också ;p
men stoet jag pratade om använder jag edast pisk på nu , men sporrar använder jag på min ponny i dressyren för att han ska gå framåt ;p
jag har ridit ut mer på stoet och min egna ponny , det hjälper otroligt mke att rida ut och skoja ist för att jobba varenda dag :P
men visst , på vintern vill jag ¨ålla mig till paddocken men det går inte , det är för mke snö . Wåris är rena livsfaran att rida ut på , på vinetrn , han blir rädd för snö högar , traktorer som plogar , och allt :(
förra vintern så rammlade jag av och han sprang ut på E20
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u2/_u3/_u5/_u3/_u1/_u0/u2353101/1357155723_m_1.jpg)
Bride
Sat 15 Jan 2011 15:50
utanför våran by typ , en stor väg som leder åt alla olika håll , men som tur var fångades han på andra sidan vägen
89 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/ponnydiskussion/482564677/