/ej-inloggad/show.html
Sunday 11 September 2011 photo 1/1
|
idaaaaag var ja i växjö å kollade på bil men en kompis, den va skitfin.. förutom att rosten höll på å ta den.. och att de fattades nästan 1,5l olja i motorn, vi stod över.
Annons
Taggad med
The photo has no tags
Geo tag
Part of an album
Camera info
Camera Canon EOS 5D Mark II
Focal length 50 mm
Aperture
Shutter 1/4000 s
ISO 160
Date
/ej-inloggad/comments.html
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 00:02
Jamen du talar i gåtor! 35an liksom how the hell should I know?! >:0 Men jag misstänkte att det var en zeiss.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 00:04
tänk efter lite va! brukar jag använda något annat än zeiss? :P
men de är ett C/Y Zeiss Distagon 35/1,4 @ 1,4 dååva! :P
men de är ett C/Y Zeiss Distagon 35/1,4 @ 1,4 dååva! :P
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 00:07
AHA! Dis explains! Är det en gammal modell eller är den tillhörandes en annan kamera med tanke på att det inte står med i exif?
Quissling
Mon 12 Sep 2011 00:10
den är från 70/80 talet å är helmanuell, som alla andra mina objektiv, har inget nyare än 80 tal å inget med varken elektrisk bländarstyrning eller AF.. å så inget chip på adaptern heller å så blir e som exifen visar.. tydligen
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 00:14
Dom nya har ju det i exifen dock är dom fortfarande manuella när det kommer till fokuseringen.
Jag har för mig att belorios sa något om att det fanns adaptrar som kunde pränta in i exifen.
Jag har för mig att belorios sa något om att det fanns adaptrar som kunde pränta in i exifen.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 00:15
jo precis, till båda.. meen jag bryr mig inte så mkt om de, har dock sånt chip i min nikonadapter :)
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 00:17
Trevligt trevligt. Kanske man skulle satsat på en beggad 35 när man skaffat ny dator och 21mm.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 00:19
kör på ett FF hus före de, annars blir de inte lika roligt :P
räkna me då leta lägt om du ska ha en beg. 35a.. iaf av den nya sorten, kommer nog dyka upp fler gamla nu när dom släppt en ny.. men ändå otäckt dyrt..
räkna me då leta lägt om du ska ha en beg. 35a.. iaf av den nya sorten, kommer nog dyka upp fler gamla nu när dom släppt en ny.. men ändå otäckt dyrt..
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 00:22
Haha ja 21mm är ju lagom otäckt dyr den med. :p Får väl se till jul då. När 5D mk III kommer.
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 10:37
"kör på ett FF hus före de, annars blir de inte lika roligt :P" Du menar att det är jättesvårt att sätta med manuell fokus annars, väl? =)
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 13:35
Njae, han menar på att jag får för mycket crop med min 7D tror jag snarare.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 15:38
MF ser jag som en vanesak å inte något hinder, bildvinklen med en 1,6X sensor däremot.. blääh.
lite som att lyssna musik utan att äga högtalare till sin stereo, man vet att de finns något bra där, men man kan inte höra de..
lite som att lyssna musik utan att äga högtalare till sin stereo, man vet att de finns något bra där, men man kan inte höra de..
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 15:48
Äh, det är bara att jobba någon extra vecka så har jag råd ändå skulle jag tro. :p
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 16:01
Quissling, det jag menar är att det borde vara brutalt svårt att se om fokusen sitter med tanke på den mindre sökaren på crop-kameror och därav också som autofokus är i princip essentiellt om man äger ett sådant kamerahus.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 16:04
ja, men så finns de ju LV och så vi är tillbaka där vi slutade prata om saken sist och du inte hade riktigt koll..
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 16:07
Vilken diskussion då menar du? ;) Att använda live view går, men dels käkar det batteritid och dels är det svårt att få till kompositionen som man vill i och med att man måste "zooma in" till max för att lyckas sätta skärpan så bra som möjligt.
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 16:09
Fast jag vill inte påstå att man saknar batteritid på en 7D. Angående kompositionen kan du fortfarande se i sökaren och i LV INNAN du zoomar in.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 16:12
den när du inte hade provat något med bländare 1,4 och trodde att de var totalt omöjligt att sätta fokus med den stora bländaren, vist käkar de batteri, men ja brukar klara minst 500 bilder på ett batteri med LV användande, e bara å stänga ner när den inte behövs.
vet inte hur du hade de, men på min kamera kan man zooma 5x och 10x å då gör man så att man komponerar, zoomar in stämmer skärpan, håller kvar, zoomar in en gång till för å kolla så de stämmer, håller kvar klickar på zoom igen så den hoppar tillbaka till urspungsläge ock kollar en halv sekund eller så att komponeringen stämmer å klickar av, å klarar du inte av å hålla kameran stilla så finns de stativ.
vet inte hur du hade de, men på min kamera kan man zooma 5x och 10x å då gör man så att man komponerar, zoomar in stämmer skärpan, håller kvar, zoomar in en gång till för å kolla så de stämmer, håller kvar klickar på zoom igen så den hoppar tillbaka till urspungsläge ock kollar en halv sekund eller så att komponeringen stämmer å klickar av, å klarar du inte av å hålla kameran stilla så finns de stativ.
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 16:16
Att sätta fokusplanet rätt med f/1,4 OCH crop-kamerahus sa jag - ja. >_>
Ja, man kan zooma in, sätta skärpan, zooma ut och sedan fixa kompositionen, fast det är ganska små marginaler som gäller vid så stora bländaröppningar. Lite lutning hit eller dit och fokusplanet åker åt helvete.
Eller så kan man givetvis komponera först och sedan zooma in och sätta skärpan, men om man är lite perfektionist av sig så är det störigt att bilden blir lite sned och att det dyker upp några grenar i något hörn som man egentligen inte vill ha med i bilden.
Ja, man kan zooma in, sätta skärpan, zooma ut och sedan fixa kompositionen, fast det är ganska små marginaler som gäller vid så stora bländaröppningar. Lite lutning hit eller dit och fokusplanet åker åt helvete.
Eller så kan man givetvis komponera först och sedan zooma in och sätta skärpan, men om man är lite perfektionist av sig så är det störigt att bilden blir lite sned och att det dyker upp några grenar i något hörn som man egentligen inte vill ha med i bilden.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 16:25
OCH på ett crophus får du större skärpedjup än ett FF hus, mao. enklare å sätta skärpan rätt.
ställer du skärpan å sen komponerar så kan du ju mkt väl flytta kameran i djupled alt. vinkla den så att skärpan inte sitter där den ska, så komponera först, ställ skärpan å klicka av sen..
är mina bilder inte bra nog, brukar skärpan inte sitta där den ska?
väntar du en stund så kan jag ge dig bildbevis på att "min" metod fungerar mer än väl tillfredställande.
ställer du skärpan å sen komponerar så kan du ju mkt väl flytta kameran i djupled alt. vinkla den så att skärpan inte sitter där den ska, så komponera först, ställ skärpan å klicka av sen..
är mina bilder inte bra nog, brukar skärpan inte sitta där den ska?
väntar du en stund så kan jag ge dig bildbevis på att "min" metod fungerar mer än väl tillfredställande.
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 16:30
"OCH på ett crophus får du större skärpedjup än ett FF hus, mao. enklare å sätta skärpan rätt."
Men sökaren är så enormt mycket sämre. :(
"är mina bilder inte bra nog, brukar skärpan inte sitta där den ska?"
Jo, men sedan igen har du fullformatshus och är dessutom skytt.
"komponera först, ställ skärpan å klicka av sen.."
Inte för att jag känner mig vara mer skakig på handen är andra personer, men om jag komponerar först och sedan ska zooma in och ställa in skärpan manuellt är det mer regel än undantag att horisonten blir sned med någon grad och att kameran åker lite åt något håll som jag inte vill att den ska åka åt. Det känns som att det borde vara en väldigt naturlig nackdel, så länge man inte använder sig av ett trebensstativ givetvis. Man håller trots allt bara kameran med ett hand och snurrar försiktigt på fokusringen med den andra.
Men sökaren är så enormt mycket sämre. :(
"är mina bilder inte bra nog, brukar skärpan inte sitta där den ska?"
Jo, men sedan igen har du fullformatshus och är dessutom skytt.
"komponera först, ställ skärpan å klicka av sen.."
Inte för att jag känner mig vara mer skakig på handen är andra personer, men om jag komponerar först och sedan ska zooma in och ställa in skärpan manuellt är det mer regel än undantag att horisonten blir sned med någon grad och att kameran åker lite åt något håll som jag inte vill att den ska åka åt. Det känns som att det borde vara en väldigt naturlig nackdel, så länge man inte använder sig av ett trebensstativ givetvis. Man håller trots allt bara kameran med ett hand och snurrar försiktigt på fokusringen med den andra.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 16:43
sökaren i ditt hus täcker inte mer än va den gör i mitt hus, vi har lika stor skärm.. men så har jag större sensor, that's it.
skytt eller inte, jag kan vara en dålig jävla skytt likaväl?
och meningen är att du komponerar, ställer, kontrollerar komponeringen och sen klickar av, så ser man om något är på tok.
om du håller med en hand och snurrar fokus med den andra, har du väldigt små händer då eller är de nån dum grej du håller på med?
jag håller höger hand där den är tänkt att hållas, avtryckare osv. sen vilar jag kameran i andra handen och ställer fokus med tummen och pekfingret, enkelt och stabilt.
skytt eller inte, jag kan vara en dålig jävla skytt likaväl?
och meningen är att du komponerar, ställer, kontrollerar komponeringen och sen klickar av, så ser man om något är på tok.
om du håller med en hand och snurrar fokus med den andra, har du väldigt små händer då eller är de nån dum grej du håller på med?
jag håller höger hand där den är tänkt att hållas, avtryckare osv. sen vilar jag kameran i andra handen och ställer fokus med tummen och pekfingret, enkelt och stabilt.
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 16:50
"sökaren i ditt hus täcker inte mer än va den gör i mitt hus"
Har jag påstått det? ;o Sökaren i DITT hus är betydligt större än min och man ser sjukt mycket tydligare vart fokusplanet ligger om man ska fokusera manuella utan LV.
"skytt eller inte, jag kan vara en dålig jävla skytt likaväl? "
Sant, men jag tror nog ändå att du är lite mer stabil än gemene man pga. det.
"och meningen är att du komponerar, ställer, kontrollerar komponeringen och sen klickar av, så ser man om något är på tok."
Fast det är ju just då som skärpan gärna åker åt helvete i och med att det räcker att man rör sig lite åt något håll för att det ska bli fel.
"om du håller med en hand och snurrar fokus med den andra, har du väldigt små händer då eller är de nån dum grej du håller på med?"
Om du någonsin har stött på fokusringen som sitter på Canon EF 50 f/1,8 II borde du känna till att den både är väldigt väldigt liten men också totalt sämst. Fokusera på vettigt vis kan jag göra med mitt 17-40 eller 70-200 däremot.
Har jag påstått det? ;o Sökaren i DITT hus är betydligt större än min och man ser sjukt mycket tydligare vart fokusplanet ligger om man ska fokusera manuella utan LV.
"skytt eller inte, jag kan vara en dålig jävla skytt likaväl? "
Sant, men jag tror nog ändå att du är lite mer stabil än gemene man pga. det.
"och meningen är att du komponerar, ställer, kontrollerar komponeringen och sen klickar av, så ser man om något är på tok."
Fast det är ju just då som skärpan gärna åker åt helvete i och med att det räcker att man rör sig lite åt något håll för att det ska bli fel.
"om du håller med en hand och snurrar fokus med den andra, har du väldigt små händer då eller är de nån dum grej du håller på med?"
Om du någonsin har stött på fokusringen som sitter på Canon EF 50 f/1,8 II borde du känna till att den både är väldigt väldigt liten men också totalt sämst. Fokusera på vettigt vis kan jag göra med mitt 17-40 eller 70-200 däremot.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 16:57
du är medveten om att du gör de väldigt svårt för dig själv va?
jag har stött på fokusringen på en sån plastbit, ja - den är inget problem att manövrera så som j precis beskrev, så länge man inte har dvärghänder eller är gravt handikappad.
jag har stött på fokusringen på en sån plastbit, ja - den är inget problem att manövrera så som j precis beskrev, så länge man inte har dvärghänder eller är gravt handikappad.
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 19:07
"du är medveten om att du gör de väldigt svårt för dig själv va?"
På vilket vis då menar du?
"den är inget problem att manövrera så som j precis beskrev, så länge man inte har dvärghänder eller är gravt handikappad. "
Jag antar att jag faller under någon av de kategorierna då. =D Visst GÅR det att använda den så som du beskrev, men med det objektivet är det långt ifrån både bekvämt och smidigt.
På vilket vis då menar du?
"den är inget problem att manövrera så som j precis beskrev, så länge man inte har dvärghänder eller är gravt handikappad. "
Jag antar att jag faller under någon av de kategorierna då. =D Visst GÅR det att använda den så som du beskrev, men med det objektivet är det långt ifrån både bekvämt och smidigt.
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 19:25
Jodå, jag lyssnar och tar in det. Säger bara vad jag själv tycker också.
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 19:41
Haha, nja. Du är rätt kass när det gäller bilar! Men när det gäller foto är du en jävel jag avundas. D:
Quissling
Mon 12 Sep 2011 19:44
kan inte hjälpa att dom inte håller! men ja rer ut å fixa iaf 95% av skadorna ja åsakar :P
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 19:52
haha, jag vill inte veta vad du hade orsakat för skador på en normal bil.
Quissling
Mon 12 Sep 2011 19:55
på mina normala har ja knäckt 4 oljetråg, krökt ett par ventiler, nån länkarm/bärarm, ett gäng kardaner, några fälgar.. um.. en ac-kompessor, en kammrem, ja.. listan kan göras lång :P
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 19:58
Hahahaha hujeda mig. Du kommer då inte få låna min bil, den dag jag köper en! xD
Quissling
Mon 12 Sep 2011 20:01
äh, de är bara mina egna ja sliter på, andras kör ja väldigt försiktigt med (:
FrequencyShift
Mon 12 Sep 2011 21:47
Jag gillar den här konversationen, många har lagt sig i och den är ganska varierande!
Quissling
Mon 12 Sep 2011 21:57
jaa visst är de så!
och andreas; eftersom ungefär allt du skriver stämmer överens med min beskrivning, varför vara mer specifik då?
och andreas; eftersom ungefär allt du skriver stämmer överens med min beskrivning, varför vara mer specifik då?
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 22:10
Ett schysst exempel vore på sin plats angående; "nej, du säger bara vad du tycker, oavsett vad andra tycker. ".
Quissling
Mon 12 Sep 2011 22:15
Quissling, det jag menar är att det borde vara brutalt svårt att se om fokusen sitter med tanke på den mindre sökaren på crop-kameror och därav också som autofokus är i princip essentiellt om man äger ett sådant kamerahus.
Att använda live view går, men dels käkar det batteritid och dels är det svårt att få till kompositionen som man vill i och med att man måste "zooma in" till max för att lyckas sätta skärpan så bra som möjligt.
Ja, man kan zooma in, sätta skärpan, zooma ut och sedan fixa kompositionen, fast det är ganska små marginaler som gäller vid så stora bländaröppningar. Lite lutning hit eller dit och fokusplanet åker åt helvete.
Eller så kan man givetvis komponera först och sedan zooma in och sätta skärpan, men om man är lite perfektionist av sig så är det störigt att bilden blir lite sned och att det dyker upp några grenar i något hörn som man egentligen inte vill ha med i bilden.
Inte för att jag känner mig vara mer skakig på handen är andra personer, men om jag komponerar först och sedan ska zooma in och ställa in skärpan manuellt är det mer regel än undantag att horisonten blir sned med någon grad och att kameran åker lite åt något håll som jag inte vill att den ska åka åt. Det känns som att det borde vara en väldigt naturlig nackdel, så länge man inte använder sig av ett trebensstativ givetvis. Man håller trots allt bara kameran med ett hand och snurrar försiktigt på fokusringen med den andra.
där får de räcka.
Att använda live view går, men dels käkar det batteritid och dels är det svårt att få till kompositionen som man vill i och med att man måste "zooma in" till max för att lyckas sätta skärpan så bra som möjligt.
Ja, man kan zooma in, sätta skärpan, zooma ut och sedan fixa kompositionen, fast det är ganska små marginaler som gäller vid så stora bländaröppningar. Lite lutning hit eller dit och fokusplanet åker åt helvete.
Eller så kan man givetvis komponera först och sedan zooma in och sätta skärpan, men om man är lite perfektionist av sig så är det störigt att bilden blir lite sned och att det dyker upp några grenar i något hörn som man egentligen inte vill ha med i bilden.
Inte för att jag känner mig vara mer skakig på handen är andra personer, men om jag komponerar först och sedan ska zooma in och ställa in skärpan manuellt är det mer regel än undantag att horisonten blir sned med någon grad och att kameran åker lite åt något håll som jag inte vill att den ska åka åt. Det känns som att det borde vara en väldigt naturlig nackdel, så länge man inte använder sig av ett trebensstativ givetvis. Man håller trots allt bara kameran med ett hand och snurrar försiktigt på fokusringen med den andra.
där får de räcka.
Andreas Fehrm
Mon 12 Sep 2011 22:42
Så för att jag ifrågasätter och berättar hur JAG upplever saker och ting är det plötsligt synonymt med att inte lyssnar till vad andra människor säger till mig?
Tamlin33
Tue 13 Sep 2011 01:54
Det här var tämligen skoj ett bra tag, men nu tycker jag mest synt om stackarn, Att måla in sig så totalt å ändå inte fatta det! Det är inte lätt alla gånger! :-(
Andreas Fehrm
Tue 13 Sep 2011 09:00
Älskar er definition av att inte lyssna på andra och att snöa in sig. :D
quit
Tue 13 Sep 2011 09:02
Hur definierar du lyssna på andra? Låter mest som att du är väldigt duktig på att blockera och istället stå fast vid att du har rätt. :)
Andreas Fehrm
Tue 13 Sep 2011 09:05
Jag lyssnar givetvis på andra människor, men jag tar även hänsyn till mina egna erfarenheter. Allt annat vore väldigt naivt.
quit
Tue 13 Sep 2011 09:21
Men ni är så jäkla kaxiga. Det är liksom inte "Jag tycker såhär, du tycker så och det är helt okej." utan det är "Jag har rätt. Du har fel.". Vill minnas att det var likadant när vi diskuterade konstruktiv kritik. Då gav jag till slut upp för att du hade rätt och alla andra fel. Och jag tänker inte stanna i den här konversationen heller, utan tyckte mest att den var lite rolig. :)
Andreas Fehrm
Tue 13 Sep 2011 10:19
Visst, jag skulle väl kunna lägga in smilies lite här och var för att till varje pris undvika att någon skulle kunna bli sur på mig eller uppfatta mig som arg. Men nej, i själva verket är jag inte alls någoting i närheten av varken sur eller arg.
Jag föredrar bara att diskutera saker och ting med en seriös ton. Att ni sedan uppfattar det på något annat sätt är era problem, dags att vänja er av med att lägga till glada gubbar i slutet av varje mening för att ni är livrädda att bli missuppfattade?
Förstår inte alls hur ni kan uppfatta mig som insnöad bara för att jag inte är naiv som er och bara säger "OKEJ QUISSLING OM DU SÄGER DET SÅ ÄR DET PÅ DET VISET<333". Jag lyssnar på vad alla säger, men jag blandar ihop det med mina erfarenheter av det ämnet som vi diskuterar.
Jag föredrar bara att diskutera saker och ting med en seriös ton. Att ni sedan uppfattar det på något annat sätt är era problem, dags att vänja er av med att lägga till glada gubbar i slutet av varje mening för att ni är livrädda att bli missuppfattade?
Förstår inte alls hur ni kan uppfatta mig som insnöad bara för att jag inte är naiv som er och bara säger "OKEJ QUISSLING OM DU SÄGER DET SÅ ÄR DET PÅ DET VISET<333". Jag lyssnar på vad alla säger, men jag blandar ihop det med mina erfarenheter av det ämnet som vi diskuterar.
quit
Tue 13 Sep 2011 12:29
Jaha, skrev jag du var sur? Jag sa att du har rätt och alla andra fel och jag står fast vid det, för du gjorde det precis igen. Nu ska jag inte störa dig mer, för jag får inte ut något av det.
Andreas Fehrm
Tue 13 Sep 2011 12:32
"Men ni är så jäkla kaxiga"
Man brukar vara sur när man är kaxig. Hur som helst har jag inte haft någon som helst intention att vara kaxig emot någon överhuvudtaget.
Man brukar vara sur när man är kaxig. Hur som helst har jag inte haft någon som helst intention att vara kaxig emot någon överhuvudtaget.
quit
Tue 13 Sep 2011 12:35
Jag kan inte se hur kaxig är ens i närheten till en synonym till sur. Synd att du fortsätter vara kaxig då. Hejdå! :)
82 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/quissling/496018462/