lördag 6 augusti 2011 bild 1/11
![]() ![]() ![]() |
(Vår travare Jean Gora "Gina" och Madeleine på bilden)
Tänkte höra med er experter här inne på ridtravare:)
Vi har bara haft Gina i ca 1,5mån och nu och funderar på hur vi ska lägga upp träningen framöver. Hon är lite snubblig och vill gärna dra iväg.
Galopp är ett jissel för i paddocken så bara vräker hon iväg i värsta accelerationen och det finns liksom inte riktigt plats för det:P
Ute tar hon galopp men den är ju snabb som attan.
Hur gör vi för att bäst träna upp henne för att kunna ta galopp och att få den någorlunda samlad? Hur har ni gjort?
Sen vill hon ju gärna lägga iväg i traven så man får ibland sitta och "saxa" med tyglarna/bettet för att få henne att lyssna. Nu går hon på vanligt 3delat tränsbett men ska man tänka på att betsla om henne? Thiedemantygel? Har fått en del råd av andra men tänkte att det var mer givande att höra med er som också har travare:D
Annons
Kamerainfo
Kamera Canon EOS 1000D
Brännvidd 18 mm
Bländare f/3.5
Slutartid 1/8 s
ISO 400

Anonym
tis 9 aug 2011 11:22
Testa akademisk ridkonst :D men du ska ALDRIG saxa en häst !
gör mycket markarbeten med henne och sätt gärna upp lite högre bommar så får hon lyfta på benen. OCh et där med galloppen... Låt henne först få springa av sig på banan och sen hoppar du upp och börjar arbeta. du ''tröttar'' ut henne lite. Men tänk på att aldrig saxa. :D hoppas det går bra :D
gör mycket markarbeten med henne och sätt gärna upp lite högre bommar så får hon lyfta på benen. OCh et där med galloppen... Låt henne först få springa av sig på banan och sen hoppar du upp och börjar arbeta. du ''tröttar'' ut henne lite. Men tänk på att aldrig saxa. :D hoppas det går bra :D

sollyckan
tis 9 aug 2011 12:22
nej jag skev saxa inom " " för att jag inte menar saxa i ordets rätta bemärkelse utan mer att man får sitta och fingra hela tiden så det känns som att man skulle saxa. Men alltså inte saxa genom att dra växelvis i tyglarna eller hur jag ska beskriva - blev visst konstigt:P
Att låta henne springa av sig på banan ger inte så mycket i och med att hon är travare och har hur mycket energi och kondition som helst så hon blir bara piggare och mer framåt om hon får springa en massa innan:) Utan det som hjälper mest är att hon har något som hon ska göra hela tiden, något som gör att huvudet får jobba. Lättare nästan att trötta ut henne i huvudet än i resten av kroppen. Bommar är toppen att köra för att få henne att lyfta - bara att det attans läskigt när hon tar i och man tror hon ska ramla, gulp. Hon gick nästan omkull efter ett hinder när min tonårsdotter hoppade men det resultatet att dottern slog i backen med en rejäl smäll men häst och ryttare klarade sig. Så hon är snubblig och dan av sig.
Att låta henne springa av sig på banan ger inte så mycket i och med att hon är travare och har hur mycket energi och kondition som helst så hon blir bara piggare och mer framåt om hon får springa en massa innan:) Utan det som hjälper mest är att hon har något som hon ska göra hela tiden, något som gör att huvudet får jobba. Lättare nästan att trötta ut henne i huvudet än i resten av kroppen. Bommar är toppen att köra för att få henne att lyfta - bara att det attans läskigt när hon tar i och man tror hon ska ramla, gulp. Hon gick nästan omkull efter ett hinder när min tonårsdotter hoppade men det resultatet att dottern slog i backen med en rejäl smäll men häst och ryttare klarade sig. Så hon är snubblig och dan av sig.

Anonym
tis 9 aug 2011 20:48
oj... Testa att köra bommarna utan ryttare. så det blir som att löshoppa :D Men jag står på ett stall. och hon som ähger har en sida :D du kanske kan mejla henne om några tips :D hon riider akademiskt och det hjälper hästen massor :D
www.Spanskprehast.se
www.Spanskprehast.se

Anonym
sö 7 aug 2011 19:28
graman är ett superbra hjälpmedel om den används på rätt sätt, då kan man jobba upp rätt muskler i ryggen i skritt och trav först så komme rgaloppen gå mycket lättare sen också :) så slipper man betsla upp.

sollyckan
sö 7 aug 2011 19:32
mmm betsla upp är det sista vi vill utan vore ju toppen om hon kan fortsätta med milt bett. Hmm graman har vi inte provat så kanske värt att testa. Det skadar ju i alla fall inte så passar det inte är det ju liksom bara att ta bort::)

Anonym
sö 7 aug 2011 19:33
precis! det bästa med graman är att den endast inverkar när hästarna går fel. när hästartna går rätt så slaknar den, så hästarna lär sig fort vad som gäller :)=
mirretjejen
lö 6 aug 2011 22:14
har inga tips andra tips förrutom de som är nämnda men det med bettet kan du ju alltid testa hackamore (korta skänklar) för det hjälpte på min älskling!:D
Lisa Axelsson
lö 6 aug 2011 18:03
Bomträning och precis som Jenny säger, avslappnad och ingen slängtrav :)

sollyckan
lö 6 aug 2011 18:49
Ja, bommar gillar hon även om hon är lite snubblig av sig. Hon har inte hoppat och använt bommar värst mycket hos förra ägaren så det är lite från början med henne nu. Men bommar, studs och låga hinder funkar rätt bra. Tränar mer teknikträning än höjdhopp med henne. Ingen slängtrav där inte för då snubblar hon sig igenom allt. I studsen funkar galoppen helt ok och hon kan ha i alla fall 3 låga där som hon galopperar över. Kommer inte in i galopp oftast men galopperar från andra och ut och kan då få en lugn galopp som är lätt att bryta av ifrån. Så det är väl bara att öva och öva och öva:)
Eiliandes
lö 6 aug 2011 14:40
Om jag vore du skulle jag först få henne att slappna av i traven, du ska kunna kontrollera den helt. När du känner dig 110 på traven, att hon tar det lugnt och lyssnar på dig, då kan du börja träna på galoppfattningar. Ha gärna ett kommando med rösten också, jag har t.ex. yeehaw. Travare lyssnar ju väldigt mycket på rösten. Fatta galopp, från lugn trav, låt henne INTE trava in i galoppen. Galoppera sedan bara några steg, och sakta av. När man ska träna galoppmusklerna så är det fattningarna som tränar, inte att galoppera länge. Detta nu som jag beskriver,det tar tid, så ha tålamod!

sollyckan
lö 6 aug 2011 18:43
mmm vi brukar försöka göra en galoppfattning i ett hörn så vi har långsida på oss så att säga. Slänger hon iväg i trav så försöker vi ta tillbaka henne direkt så hon inte ska rusa in i galoppen. Tar hon fattningen så galopperar vi långsida och försöker bryta av innan nästa långsida. Ibland funkar det ibland blir det rusa av. Men vi övar:) Men vissa ggr går det så himla bra och hon fattar galopp från just lugn trav och det går att bryta av efter bara några steg. Bättre en kort bra galopp än en lång slängig/rusig:D
Men som du säger så är det nog bra att satsa på att traven funkar och att hon lyssnar på gas och broms funkar där
Men som du säger så är det nog bra att satsa på att traven funkar och att hon lyssnar på gas och broms funkar där
Fuxligan
lö 6 aug 2011 14:27
Nu har jag aldrig haft några problem med galopp på någon av de ridtravare som jag har haft/ridit. Har dock en kompis som hade lite samma problem med sin irländska import, hon lät hästen galoppera av sig på stora mittvolten även i fel galopp. Jag har inte ridit hästen jag ska ta hem på ridbana ännu, så jag vet inte hur han är där, men i skogen går det bra att samla galoppen.
Jag tror inte att hjälptyglar löser problemen. Det är mycket möjligt att hästen inte har orken att samla sig i galoppen och det är som sagt lättare att galoppera fort. Hur är hon i galoppfattningarna i paddocken? Tolkade det som att hon tar fattningarna bäst i skogen men att det är krångligare på ridbanan?
Jag tror inte att hjälptyglar löser problemen. Det är mycket möjligt att hästen inte har orken att samla sig i galoppen och det är som sagt lättare att galoppera fort. Hur är hon i galoppfattningarna i paddocken? Tolkade det som att hon tar fattningarna bäst i skogen men att det är krångligare på ridbanan?

sollyckan
lö 6 aug 2011 15:03
Fattningarna i paddocken är ok när hon tar dem men oftast så axar hon bara in i snabb trav och det vi övar i paddocken är att hon ska ta galoppen från en lugn trav och inte rusa in. Sen övar vi en del studs och då är galoppen jättelugn och fin. Blir det fel galopp byter hon oftast själv också så det är ju ett plus.

Fuxligan
lö 6 aug 2011 15:06
Ja okej. Nej jag kunde inte få ihop det rätt. Oftast när jag lär in galoppen använder jag mig av hörnen och lär in fattningarna där och galopperar långsida/kortsida och bryter av osv. Det för att galoppen inte ska kunna accelerera till max och samtidigt inte var så väldigt jobbigt om muskler eller ork saknas.
ScarletMajesty
lö 6 aug 2011 14:24
Träna upp hennes muskler, hon gör sådär för att hon inte orkar bära upp sig i galoppen, träna mycket i skritt och trav så hon får ordentliga muskler, sen kommer hon orka att hålla sig i galopp också. Min travare sprang iväg också, de är lärda att springa snabbare då man håller i tyglarna, så försök att inte ta tag i henne för mycket då hon vill springa iväg, rid in henne på volter, gör halvhalter osv. Sluta inte rida med sätet bara för att det går fortare, använd sätet för att få henne att slappna av. och framför allt. Ge det tid!

sollyckan
lö 6 aug 2011 18:52
jo visst är det ju så att hon behöver "galoppmuskler" och det gäller ju att träna och träna. Galopp ute i backe gillar hon skarpt. Kommer hon in i en slängtrav i paddocken och man tar in henne på volt så vill hon gärna byta till galopp istället men den blir rusig och snabb då men det får vi öva på sen vartefter med. Självklart kommer det ta tid och vi har ju all tid i världen med henne nu när hon är vår egen:) Men bra att kunna få lite tips från andra vad som kan funka osv.
WhoGivesAFuuuck
lö 6 aug 2011 14:03
min sköthäst är ungefär precis samma.. hennes galopp.. går undan och hon snubblar väldigt mycket.. och ute tar hon typ bettet och skiter nästan i allt jag säger till henne. :c

sollyckan
lö 6 aug 2011 14:04
trevligt att höra att fler har samma problem eller ja inte trevligt då men intressant i alla fall att höra att man inte är ensam om att traggla och öva och öva och det skiter sig osv.

WhoGivesAFuuuck
lö 6 aug 2011 14:09
Det värsta är att jag knappt vill rida ut på Sally för jag vet att hon bara tar bettet.. och dessutom blir rädd för allting.. jag vet inte riktigt vad jag ska göra...
20 kommentarer på denna bild
Direktlänk:
http://dayviews.com/ridtravargrupp/494274784/