Thursday 10 November 2011 photo 7/15
|
(bild från google)
Ikväll så var jag och tittade på akademisk träning i ett ridhus här i närheten... Och då för Ulrika Fröding. Jag hade väldigt blandade känslor under dom timmar vi satt och tittade på. De två första ryttarna vi såg va nybörjare och jag höll på att springa ut ur ridhuset! Tänkte verkligen vafan är det här? Hur kan dom få göra så på hästarna? Rycka till dem i munnen om dom gjorde minsta fel, och Ulrika BERÖMDE detta! Jag blev as arg -.- Dock snappade jag upp vissa små tips som verkade bra och som jag ska testa på Lucky nästa gång.
Till sist iaf så kom det in en bruksnordis med en riktig akademisk sadel på ryggen och ekipaget verkade mer erfarna. Och jag ville ju se riktig akademisk ridning! Och det var verkligen super häftigt att se den tunga hästen röra sig så underbart vackert! Men metoderna... Att snärta hästen med pisken in i piaff och passage det förstår jag mig inte på. Att man ''petar'' på rumpan kan jag gå med på, men att snärta hästen så den slår bakut tillslut... är det så man gör?
Jag har ju noll koll på den akademiska ridningen. Men är det så det går till? Är hon en bra tränare? Är det värt att testa en kurs för henne? Dom får ju resultat, men jag skulle aldrig kunna låta henne snärta till min Lucky på det viset. För det anser jag vara mer bestraffning mer än ett sätt att väcka hästen när det är sån kraft i snärtarna. Funkar det inte lika bra att bara vifta med spöet, piska sig på ridstöveln eller bara peta på hästen?
Så skulle mitt sätt att tänka verkligen gå ihop med en akademisk tränare? Jag vill väldigt gärna börja med det, men då vill jag göra det lite på mitt & Luckys vis! Tror ni att en tränare skulle kunna förstå & acceptera det?
Här är ett video klipp på ekipaget jag såg idag dock ett från förra sommaren tror jag och inte från ikväll. Och det är i slutet av klippet nu ser vad jag menar med pisk snärtarna. Dock var dom mycket kraftigare ikväll... Och ekipaget hade kommit väldigt mycket längre nu ikväll också.
http://www.youtube.com/watch?v=gh9a9CBMsPg
Vad har ni för åsikter om det här? Någon som håller på med just akademisk ridning som kan förklara lite för mig och kanske hjälpa mig med grunderna?
Jag är förvirrad...
Annons
Arrowthree
Tue 15 Nov 2011 18:59
Ulrika Fröding undevisar i centrerad ridning och inte akademisk ridkonst, de ska inte blandas ihop. Hon har mig inte ens avlagt ett väpnarprov inom riddarorden, vilket är vad man minst bör ha gjort för att få ge några som helst lektioner inom området...
Och spöet har inte som syfte att "väcka" hästen, det är en förlängning av skänkeln som talar om för hästen vilken kroppsdel det är man vill att de ska arbeta med. För att få till piaff, till exempel, markerar man ofta vid svansroten för att få hästen att vinkla bäckenet mer och placera det mer inunder kroppen. Och man ska definitivt inte rycka hästen i munnen, bara ta försiktigt och ge efter, men det kanske kan se ut som att de tar kraftigare tygeltag eftersom man inte har konstant kontakt med hästens mun när man rider akademiskt. Man rör bara hästens mun när man ber den om något särskilt.
Så ja, det kan se lite "brutalt" ut i vissa fall, men det handlar helt enkelt om att hjälpgivningen är HELT annorlunda inom det akademiska jämfört med den engelska ridningen, så det kan se väldigt annorlunda ut. När hästen gör rätt är det dock meningen att ryttaren i princip inte ska kännas alls. Allt man gör inom det akademiska har ett syfte (som är att stärka och bygga upp hästen), ser hästen arg ut är det antagligen för att den tycker att det som man begär av den är jobbigt och hästen är stel. Det finns förstås både bättre och sämre akademiska ryttare, som inom alla "grenar" (akademisk ridkonst är dock ingenting man tävlar i), men filosofin bakom den är god och ser till hästens bästa!
Och spöet har inte som syfte att "väcka" hästen, det är en förlängning av skänkeln som talar om för hästen vilken kroppsdel det är man vill att de ska arbeta med. För att få till piaff, till exempel, markerar man ofta vid svansroten för att få hästen att vinkla bäckenet mer och placera det mer inunder kroppen. Och man ska definitivt inte rycka hästen i munnen, bara ta försiktigt och ge efter, men det kanske kan se ut som att de tar kraftigare tygeltag eftersom man inte har konstant kontakt med hästens mun när man rider akademiskt. Man rör bara hästens mun när man ber den om något särskilt.
Så ja, det kan se lite "brutalt" ut i vissa fall, men det handlar helt enkelt om att hjälpgivningen är HELT annorlunda inom det akademiska jämfört med den engelska ridningen, så det kan se väldigt annorlunda ut. När hästen gör rätt är det dock meningen att ryttaren i princip inte ska kännas alls. Allt man gör inom det akademiska har ett syfte (som är att stärka och bygga upp hästen), ser hästen arg ut är det antagligen för att den tycker att det som man begär av den är jobbigt och hästen är stel. Det finns förstås både bättre och sämre akademiska ryttare, som inom alla "grenar" (akademisk ridkonst är dock ingenting man tävlar i), men filosofin bakom den är god och ser till hästens bästa!
JonZson
Wed 16 Nov 2011 06:35
Jo allt som du säger är jag med på. men dom hade ständig och glappande kontakt med hästens mun och dom "tappade" inte på hästens bakdel utan snärtade för hårt för min smak... men jag vet ju som sagt inte hur centrerad ridning eller klassisk ridning är som just ulrika lär ut. så jag har ju svårt att avgöra det jag såg :) men det gick iaf totalt inte ihop med det som jag fått se och lära om den akademiska ridningen eller min egen "tro"
Jag är ju ute efter riktig akademisk ridkonst :) och inte det ulrika lärde ut den kvällen.
Jag är ju ute efter riktig akademisk ridkonst :) och inte det ulrika lärde ut den kvällen.
Nillea
Fri 11 Nov 2011 19:44
Att rycka i munnen och använda piskan låter inte som Akademiskt! Där rider man med små hjälper och spöt är endast till för att förstärka en hjälp. Dock petar man bara. Carina Brenderup, på bilden, är riktigt duktig. Kolla även på Bent Brenderup:) http://www.bentbranderup.dk/
Allt är som en dans när man rider Akademiskt! Rider det själv på båda mina hästar.. Finns inte någon häst det inte funkar på:D
Allt är som en dans när man rider Akademiskt! Rider det själv på båda mina hästar.. Finns inte någon häst det inte funkar på:D
JonZson
Fri 11 Nov 2011 19:52
bent är underbar ^^ det är hans stil jag vill nå :D Har du kanske några tips då hur jag ska börja? Har dock bara ett vanligt hackamoore och en fårskinnssadel och jag kommer aldrig sätta bett i munnen på Lucky :) Så jag vill helst försöka med det här med Hacket, även om det inte är det mest optimala.
Han är noll skolad, men lyssnar ändå bra på skänklar och tygeltag, men han är nog mest bara grundriden :)
Han är noll skolad, men lyssnar ändå bra på skänklar och tygeltag, men han är nog mest bara grundriden :)
Nillea
Fri 11 Nov 2011 20:49
Börja stillastående från marken med att få honom framåt, neråt med huvudet. I senare ridning sen ska du använda detta som "avslappning" i arbete.. När han förstår det kan du börja gå med honom på volt med samma tanke, framåt, neråt:) Efter hand börja böja lite. Svårt att förklara så här.. Kan skriva ner en lite text till dig och skicka privat??:)
Pikatchu
Fri 11 Nov 2011 08:53
jag rider akademiskt på min medryttarhäst. Vi har enbart "ryckt" henne i munnen när hon ryckt oss i handen och pisken har vi använt som hjälpmedel t.ex. om jag ber henne flytta rumpan med sitsen och hon förstår inte, då förstärker jag min sitshjälp genom att lägga spöt på rumpan och "trycka" ut henne.
Tycker deras metoder låter väldigt knäppt ;S
Tycker deras metoder låter väldigt knäppt ;S
JonZson
Fri 11 Nov 2011 09:35
Ja det såg jävligt knäppt ut >.< jag har inget emot spö om det används på rätt sätt. men det gjordes inte där..
Anonymous
Thu 10 Nov 2011 23:50
Ulrika är inte duktig alls!!!
En du dock ska rida för är Katarina Björklund som bor i Sunne, världens bästa tränare! :)
Min uppfattnig om akademiskt är att man slänger in ett hävstångsbett i käften och drar , så dom hissar nacken , kortar ryggen och rider väldigt motvänt vad dressyr & western är. Och att dom mest rider med tyglarna :P Det är min åsikt ;)
En du dock ska rida för är Katarina Björklund som bor i Sunne, världens bästa tränare! :)
Min uppfattnig om akademiskt är att man slänger in ett hävstångsbett i käften och drar , så dom hissar nacken , kortar ryggen och rider väldigt motvänt vad dressyr & western är. Och att dom mest rider med tyglarna :P Det är min åsikt ;)
JonZson
Fri 11 Nov 2011 07:05
Det är ju det som är så synd att folk tror om AR :/ för RIKTIG akademisk ridning går ju ut på att få hästen att jobba med ryggen och bakbenen och hjälpa den in i sin form på LÅNGA tyglar :) dock finns det många tränare där ute som verkar lära ut något helt annat...
Vad lär katarina ut då? :D inte så långt från mig :)
Vad lär katarina ut då? :D inte så långt från mig :)
Anonymous
Fri 11 Nov 2011 07:07
Hon är westerninriktad , jag tog det som en dressyrträning =)
Jobbar verklige individuellt med varje häst, hon finns p facebook så kan du maila henne där =)
Jobbar verklige individuellt med varje häst, hon finns p facebook så kan du maila henne där =)
JonZson
Fri 11 Nov 2011 07:10
Det ska jag nog göra! :) Lucky är ju noll skolad så man måste ju börja nånstans ^^
Anonymous
Thu 10 Nov 2011 22:14
tycker låter lite konstigt att de fick rycka i munnen och snärta till hästarna det är inte alls så jag fått lära mig akademisk Utan jag har lärt med helt hur du som individ för din kropp och enbart ditt kroppspråk ska du använda i din ridning och från marken. Jag rekomenderar dig att gå in på Gonis Bdb. Hon håller på med Akademisk på en ganska hög nivå. Jag skulle inte efter det du beskrivit rida för den tränaren tyckr det låter som en oseriöst som inte förstått sig på den akademiska andan
JonZson
Fri 11 Nov 2011 07:07
Nej hon gav mig verkligen fel vibbar... vill se en riktig tränare visa hur det ska gå till!
Tack för tipset ska kika in där :D
Tack för tipset ska kika in där :D
anettenord
Thu 10 Nov 2011 20:41
På bilden har du min kompis Carina Eriksson-Branderup på sin Kallblodstravarvalack Jonsta Braut.
Hon undervisar oxå, här är hennes hemsida, där du kan läsa på lite mera. http://carinaeriksson.nu/
Hon undervisar oxå, här är hennes hemsida, där du kan läsa på lite mera. http://carinaeriksson.nu/
AlexanaForever
Thu 10 Nov 2011 20:00
Jag tycker att de ska komma ''naturligare'' o att man inte ska piska in hästen i de. Jag tror att jag tänker lite som du i detta läget, men jag skulle aldrig träna för henne :)
JonZson
Fri 11 Nov 2011 07:09
Nej inte jag heller... Ska leta efter en annan eller hitta min och Luckys egna väg in i det ^^
skywalkerellen
Thu 10 Nov 2011 19:08
Jag rider lite akademiskt ibland. Men samma sak som i alla grenar - finns de som är hemska.
Med min tränare jobbar vi att han ska jobba med egen styrka och balans & bära sig själv, alltså har jag nästan helt långa tyglar, rider på en volt och försöker hjälpa honom att hitta sig neråt. Rider inte ens med spö typ, och ifall jag kräver mer av tex. bakdelen så petar jag lite lätt på den. :) Så det är verkligen inte alla som gör så. Och jag rider för tränare, hon tränar även Natural Horsemanship :) Eller jag kan inte riktigt säga tränar, hon hjälper människan att hitta rätt energi :)
Med min tränare jobbar vi att han ska jobba med egen styrka och balans & bära sig själv, alltså har jag nästan helt långa tyglar, rider på en volt och försöker hjälpa honom att hitta sig neråt. Rider inte ens med spö typ, och ifall jag kräver mer av tex. bakdelen så petar jag lite lätt på den. :) Så det är verkligen inte alla som gör så. Och jag rider för tränare, hon tränar även Natural Horsemanship :) Eller jag kan inte riktigt säga tränar, hon hjälper människan att hitta rätt energi :)
JonZson
Thu 10 Nov 2011 19:10
Okej :) Det lät ju bättre! För här satt dom ju och drog hästarna i munnarna och sitsen var det inget prat om alls... Det är väl ändå sätet och skänklarna man driver och styr med och inte tyglarna lika mycket? Det kändes verkligen inte rätt.
skywalkerellen
Thu 10 Nov 2011 19:16
Precis, som jag skrev har jag nästan helt långa tyglar. :) Och min tränare tjatar nästan bara om min sits, eller att försöka forma hästen mer för min sits :)
Ja, dethär var inte akademiskt som du skrev om iallafall, det är mer..ja, jag vet inte. Slå-hästen-tills-den-går-i-form typ.
Ja, dethär var inte akademiskt som du skrev om iallafall, det är mer..ja, jag vet inte. Slå-hästen-tills-den-går-i-form typ.
JonZson
Thu 10 Nov 2011 19:21
Exakt... Det va den känslan jag fick av det hela.
Har du kanske några bra nybörjar tips hur jag kan börja med Lucky :) Han är ju verkligen bara uteritts riden :P Inge jobbad på volt eller form alls.
Har du kanske några bra nybörjar tips hur jag kan börja med Lucky :) Han är ju verkligen bara uteritts riden :P Inge jobbad på volt eller form alls.
skywalkerellen
Thu 10 Nov 2011 19:26
Vi är också bara nybörjare. Det bästa är att ta hjälp av en tränare, vill inte säga hur ni ska göra då vi också är nybörjare :)
Anonymous
Thu 10 Nov 2011 18:53
Jag rider akademiskt, det går ut på att få hästen att söka sig neråt och framåt :D
JonZson
Thu 10 Nov 2011 19:15
Okej tror jag hänger med lite iaf ^^ Och snappade upp litegrann från ikväll.
Anonymous
Thu 10 Nov 2011 19:20
:D rid med ganska långa tyglar också :) ja gör det och det är bättre än korta tyglar tycker jag, för då får hästen en chans att samla sig i sin egen takt :D
JonZson
Thu 10 Nov 2011 19:22
okej, ja då kan man ju ge snabbare eftergift dessutom ^^ och så är det väl mer arbete med sitsen och skänklarna förstår jag :)
33 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/ridtravargrupp/498438896/