måndag 5 december 2011 bild 22/22
![]() ![]() ![]() |
Jag har funderat på en sak. Det har väl alla, och det har säkert tagits upp här tidigare. Men det är många som har åsikter om travare som ridhästar och ofta stöter man på åsikter som att travhästar är inge bra alls att rida, att de inte kan gå i bra form osv. Men alla i den här gruppen vet nog gott och väl att travare kan gå minst lika fint som ridhästar om man bara tror på hästen. Sen är det såklart olika hur svår eller lättriden hästen är, men det jag funderar på är;
om man inte kan rida en travare, kan man rida alls då?
för drar man dessa fina travhästar över en gräns som det görs, kan man ju inte vara smart nog att inse att beroende på vilken inriktining man väljer, finns det i alla raser och personligheter hos hästar, något som är svårare eller lättare. Sen är väl dagens hästar lite avlade och anpassade för sporter och inriktningar, vilket gör att en travhäst kanske inte har lika lätt att hoppa som en hopphäst.
Men alla är ju olika, hästar som människor. Vad tror ni?
Annons
Ollie-96
tis 6 dec 2011 12:45
Fast nu gör ju du detsamma som "de" gör mot travhästar... :p
Jag måste säga att det är väldigt stor skillnad på "travare" och "ridhästar", och det är inte rättvist säga att man inte kan rida om man inte klarar en travare på korrekt sätt. Därför att en travare köps/ "räddas" ofta av en person, och sen rids den bara av den och kanske någon till under hela sitt liv som ridhäst. Och det gör ju att hästen bara kan ridas på den ryttarens vis. En annan häst som rids av olika personer, även om den har samma ägare under längre tid blir ju en mer "allmänbildad" häst.
Visst kan en travhäst bli riktigt bra och fin, om man satsar på det, och det är fel att klanka ner på någon häst för alla är lika mycket värda (även om de inte är det gällande pengar), men de har inte samma förutsättningar som en ridhäst, och om nu travhästar hade så bra kapacitet- varför ser man inte de i 1.40-1.50-1.60 klasserna då? Eller i Grand Prix dressyr? Det skulle gå- men i stort sett inte med en som sprungit på bana och bara gjort det tills den är 4, 5, 6 år. Och det är för att den har fått fel grunder, skulle man vilja göra det får man ställa av hästen i 1 år innan så att man tar den som en unghäst igen- inte göra som jag och de flesta andra! Tro att man kan börja rida den som en ridhäst direkt. Min travare hoppade 1.40m på enstaka hinder, bana på 1.15 m (ibland högre) och hon var 1.55 m hög. Vet ni varför hon tog sig över? För att jag bad om det och för att hon hade en 7-j*vla vinnarskalle! Klart att de kan bli lika bra- men man måste ju våga ställa frågan: Varför blir de då inte det?
Det halvblod jag nu har älskar att hoppa, det gjorde min travare också, men skillnaden på dessa två- varför hbl't kommer gå längre- är för att hon har tekniken, för dressyren har hon steget och alla gångarter är korrekta. Hennes grunder är rätt för det och hon har inte blivit förstörd av stress, press och ett hårt liv på banan, och framförallt: hon får vara unghäst så länge hon behöver, inte bli "vuxen" vid 1-2 års ålder.
Gällande det du sa om ridningen, så måste jag ju faktiskt säga att travhästryttare "mobbar" 'vanliga ryttare', precis lika mycket som 'vanliga ryttare' "mobbar" travare och dess ryttare. Varför? För att "vi" triggar igång varandra. ;) Och det där med att man inte kan rida om man inte klarar en travare korrekt igen, det är VÄLDIGT orättvist, för det finns de med skador som gör att man inte kan rida en het och hispig travare, eller att man inte är van vid det. Dessutom kan du ju isf lika gärna tala om för Rolf-Göran Bengtsson, J, R, M (osv.) Whitaker, Malin Bayard, Patrik Kittel osv osv att de inte kan rida ;) Det kan finnas så OTROLIGT många anledningar till att man inte klarar en viss typ av häst, så det var lite onödigt :p Som exempel klarar jag inte att rida en Islandshäst direkt när jag sitter på den- för jag är van vid en helt annan typ av ridning, min systers estniska häst klarar jag heller inget vidare osv. ;)
Hoppas att jag inte gjorde någon arg, utan att ni fick er en tankeställare istället. :)
Jag måste säga att det är väldigt stor skillnad på "travare" och "ridhästar", och det är inte rättvist säga att man inte kan rida om man inte klarar en travare på korrekt sätt. Därför att en travare köps/ "räddas" ofta av en person, och sen rids den bara av den och kanske någon till under hela sitt liv som ridhäst. Och det gör ju att hästen bara kan ridas på den ryttarens vis. En annan häst som rids av olika personer, även om den har samma ägare under längre tid blir ju en mer "allmänbildad" häst.
Visst kan en travhäst bli riktigt bra och fin, om man satsar på det, och det är fel att klanka ner på någon häst för alla är lika mycket värda (även om de inte är det gällande pengar), men de har inte samma förutsättningar som en ridhäst, och om nu travhästar hade så bra kapacitet- varför ser man inte de i 1.40-1.50-1.60 klasserna då? Eller i Grand Prix dressyr? Det skulle gå- men i stort sett inte med en som sprungit på bana och bara gjort det tills den är 4, 5, 6 år. Och det är för att den har fått fel grunder, skulle man vilja göra det får man ställa av hästen i 1 år innan så att man tar den som en unghäst igen- inte göra som jag och de flesta andra! Tro att man kan börja rida den som en ridhäst direkt. Min travare hoppade 1.40m på enstaka hinder, bana på 1.15 m (ibland högre) och hon var 1.55 m hög. Vet ni varför hon tog sig över? För att jag bad om det och för att hon hade en 7-j*vla vinnarskalle! Klart att de kan bli lika bra- men man måste ju våga ställa frågan: Varför blir de då inte det?
Det halvblod jag nu har älskar att hoppa, det gjorde min travare också, men skillnaden på dessa två- varför hbl't kommer gå längre- är för att hon har tekniken, för dressyren har hon steget och alla gångarter är korrekta. Hennes grunder är rätt för det och hon har inte blivit förstörd av stress, press och ett hårt liv på banan, och framförallt: hon får vara unghäst så länge hon behöver, inte bli "vuxen" vid 1-2 års ålder.
Gällande det du sa om ridningen, så måste jag ju faktiskt säga att travhästryttare "mobbar" 'vanliga ryttare', precis lika mycket som 'vanliga ryttare' "mobbar" travare och dess ryttare. Varför? För att "vi" triggar igång varandra. ;) Och det där med att man inte kan rida om man inte klarar en travare korrekt igen, det är VÄLDIGT orättvist, för det finns de med skador som gör att man inte kan rida en het och hispig travare, eller att man inte är van vid det. Dessutom kan du ju isf lika gärna tala om för Rolf-Göran Bengtsson, J, R, M (osv.) Whitaker, Malin Bayard, Patrik Kittel osv osv att de inte kan rida ;) Det kan finnas så OTROLIGT många anledningar till att man inte klarar en viss typ av häst, så det var lite onödigt :p Som exempel klarar jag inte att rida en Islandshäst direkt när jag sitter på den- för jag är van vid en helt annan typ av ridning, min systers estniska häst klarar jag heller inget vidare osv. ;)
Hoppas att jag inte gjorde någon arg, utan att ni fick er en tankeställare istället. :)

Sofiagillarmig
tis 6 dec 2011 18:37
Jag förstår vad du menar.
Men samtidigt jag var nog lite otydlig med vad jag menar, det blev väl automatiskt att det blev "travare si och så" eftersom gruppen heter Ridtravare osv. och jag gillar heller inte att travare dras över en gräns. Men det jag vill få fram är att när man säger att en travhäst är svårriden så är det för att, ja, det är en travare. Men när en ridhäst är svårriden så säger man att, jamen hästen är otränad eller har inte blivit rätt skolad osv. Men är det inte samma sak då? och sen att raserna har olika kroppsbyggnad och vissa kroppsbyggnader passar vissa sporter eller inriktningar är ju en sak. Men alla hästar kan ju, mer eller mindre, men vissa får travhästar att låta som helt hopplösa, medan ett halvblod som inte går så bra i tex dressyr är felt byggd eller skolad eller vad som helst, och då provar man ju något annat som hoppning och det passar den hästen bättre. Där blir ju direkt en skillnad hos människan, för det är ju hos människan problemet ligger. vi människor, de flesta iallafall, är för "lata" för att ta tag i problemet och undivker det istället och tar den lätta vägen. Det är ju samma sak då att säga att vissa hästar är inte ridbara som att tex köpa en inskolad häst som kan allt istället för att ta sig utmaningen att lära både sig själv, och hästen.
Och jag säger inte heller att de som inte gillar travhästar eller inte rider travhästar inte kan rida, för jag känner många som aldrig ridit travhästar eller trivs bättre med ridhästen och de är ju så sjukt mycket bättre än mig på att rida. Jag skulle kanske formulerat om frågan till att "om man inte kan rida en utmanade häst som är antingen stressad, inte skolad osv, kan man rida i överhvudtaget då?.
Sen de som har handikapp eller de som inte ridit länge, eller är rädda eller vad som helst som gör att dom väljer en tryggare häst. Jag känner inte att de räknas in till kategorin "vi med ridhästar som kan allt". Vi är ju alla olika, och jag beundrar de som rider trots handikapp eller rädsla ändå tar sig upp på hästryggen.
Och dessa ryttare som rider OS och tävlar stora tävlningar, dom är ju jätteduktiga, annars hade de inte kommit dit de är idag. Men jag tror inte heller att de uttalar sig på så sätt att de säger att travhästar är värdelösa hästar, inte på samma sätt iallafall. De vill ju ha en tävlingshäst som tar de höga höjderna och klara de svåra banorna, och därför ser man ju vissa raser i just den sporten och det finns ju även i den bästa hopphästrasen en eller flera hästar som kanske inte klarar av det svåraste. Dessa tävlingsryttare är ju som sagt där dom är, för att dom är otroligt duktiga!
och ja, en del klarar inte mer stressade hästar eller att samla ihop en stor häst, men de är ju inte sämre för de, men de har ju ingen rätt att kalla hästen dålig bara för att man själv inte klarar av att rida hästen. Jag klarar heller inte att rida alla hästar, men jag säger ju inte att just det halvblodet är en dålig ridhäst bara för att jag själv inte klara av att rida hästen! :)
Men kul att du kom med en sånhär åsikt :D
Men samtidigt jag var nog lite otydlig med vad jag menar, det blev väl automatiskt att det blev "travare si och så" eftersom gruppen heter Ridtravare osv. och jag gillar heller inte att travare dras över en gräns. Men det jag vill få fram är att när man säger att en travhäst är svårriden så är det för att, ja, det är en travare. Men när en ridhäst är svårriden så säger man att, jamen hästen är otränad eller har inte blivit rätt skolad osv. Men är det inte samma sak då? och sen att raserna har olika kroppsbyggnad och vissa kroppsbyggnader passar vissa sporter eller inriktningar är ju en sak. Men alla hästar kan ju, mer eller mindre, men vissa får travhästar att låta som helt hopplösa, medan ett halvblod som inte går så bra i tex dressyr är felt byggd eller skolad eller vad som helst, och då provar man ju något annat som hoppning och det passar den hästen bättre. Där blir ju direkt en skillnad hos människan, för det är ju hos människan problemet ligger. vi människor, de flesta iallafall, är för "lata" för att ta tag i problemet och undivker det istället och tar den lätta vägen. Det är ju samma sak då att säga att vissa hästar är inte ridbara som att tex köpa en inskolad häst som kan allt istället för att ta sig utmaningen att lära både sig själv, och hästen.
Och jag säger inte heller att de som inte gillar travhästar eller inte rider travhästar inte kan rida, för jag känner många som aldrig ridit travhästar eller trivs bättre med ridhästen och de är ju så sjukt mycket bättre än mig på att rida. Jag skulle kanske formulerat om frågan till att "om man inte kan rida en utmanade häst som är antingen stressad, inte skolad osv, kan man rida i överhvudtaget då?.
Sen de som har handikapp eller de som inte ridit länge, eller är rädda eller vad som helst som gör att dom väljer en tryggare häst. Jag känner inte att de räknas in till kategorin "vi med ridhästar som kan allt". Vi är ju alla olika, och jag beundrar de som rider trots handikapp eller rädsla ändå tar sig upp på hästryggen.
Och dessa ryttare som rider OS och tävlar stora tävlningar, dom är ju jätteduktiga, annars hade de inte kommit dit de är idag. Men jag tror inte heller att de uttalar sig på så sätt att de säger att travhästar är värdelösa hästar, inte på samma sätt iallafall. De vill ju ha en tävlingshäst som tar de höga höjderna och klara de svåra banorna, och därför ser man ju vissa raser i just den sporten och det finns ju även i den bästa hopphästrasen en eller flera hästar som kanske inte klarar av det svåraste. Dessa tävlingsryttare är ju som sagt där dom är, för att dom är otroligt duktiga!
och ja, en del klarar inte mer stressade hästar eller att samla ihop en stor häst, men de är ju inte sämre för de, men de har ju ingen rätt att kalla hästen dålig bara för att man själv inte klarar av att rida hästen. Jag klarar heller inte att rida alla hästar, men jag säger ju inte att just det halvblodet är en dålig ridhäst bara för att jag själv inte klara av att rida hästen! :)
Men kul att du kom med en sånhär åsikt :D
JonZson
tis 6 dec 2011 06:47
Jag tycker att om man klarar av att skola om en travare och har tid, tålamod och hjärta att göra det så är man mer hästmänniska och bra mycket duktigare än dom som sitter på sina "färdiga" hästar och skryter om hur bra dom är. :)
Koizoraa
må 5 dec 2011 22:34
mycket ligger i ryttaren också. Om ryttaren har tid, ork och tålamod att vänta på sin häst kan dem gå hur långt som helst. Men sen ÄR det inte alla travhästar heller som faktiskt rent fysiskt kan bli en bra ridhäst.

Sofiagillarmig
må 5 dec 2011 22:38
Ja, självklart. Hur man är som ryttare spelar jättestor roll! Och ja, som du säger, rent fysiskt klarar hästen inte allt, men så är det ju med alla sorters hästar oavsett vad, eller vad tror du?

Koizoraa
tis 6 dec 2011 07:57
Jo, det är så sant. Alla hästarna har ju sina begränsningar. Jobbet ligger ju mycket i att väcka hästens intresse och arbetsvilja, för finns inte det så kommer det inte funka i ridning, körning eller något annat, är iaf min åsikt. :)

Sofiagillarmig
tis 6 dec 2011 11:22
Ja, eller hur. Det är väl lite typiskt människan att undvika problemen och det svåra, och ta den lättare vägen istället också. Så som sagt, det beror mycket på människan :) :)
missbitch89
må 5 dec 2011 21:37
det är faktiskt sant som du skriver.. Jag lärde mig en hel del när jag red min fd foderhäst och utbildade.. Min kompis hon red sin travare till LB i dressyr :) Tror man blir duktigare av att rida travare än ridhästar :)

Sofiagillarmig
må 5 dec 2011 21:39
Ja, det är iallafall tuffare och på direkten mer att tänka på. Man måste verkligen arbeta med hästen, det kommer som inte lika lätt och med utmaningen blir det roligare, och som sagt, man lär sig mer! :) :)

missbitch89
må 5 dec 2011 23:04
Ja absolut lär man sig mycket mer än vad man gör på en ridhäst :) Det är det som är roligt :)
Guysko
må 5 dec 2011 21:30
Du tkr som jag !
Du skrev precis så som jag frågade en tjej en gång :O
Jag frågade henne "Om man inte ridit en travare, har man då ridit något riktigt komplicerat?"
Dom är ju komplicerade eftersom dom stressar väldigt lätt pga tävlingsnerver sen tidigare år osv. Men dom är underbar individer som alltid vill göra sitt bästa !
Du skrev precis så som jag frågade en tjej en gång :O
Jag frågade henne "Om man inte ridit en travare, har man då ridit något riktigt komplicerat?"
Dom är ju komplicerade eftersom dom stressar väldigt lätt pga tävlingsnerver sen tidigare år osv. Men dom är underbar individer som alltid vill göra sitt bästa !

Guysko
tis 6 dec 2011 22:12
MEN WÄÄH !
Järvsöfaks av alla också D:
Haha men vi kan båda skryta om att vi klappat 2 kända hästar i Sverige :D
Järvsöfaks av alla också D:
Haha men vi kan båda skryta om att vi klappat 2 kända hästar i Sverige :D

Sofiagillarmig
tis 6 dec 2011 22:56
Hehe jao B)
haha, ja men eller hur, vi har rätt att skryta ibland tycker jag :D haha
haha, ja men eller hur, vi har rätt att skryta ibland tycker jag :D haha

Guysko
tis 6 dec 2011 22:59
När det gäller hästar kan man skryta rätt mkt ;o
Över roliga saker och töntiga saker ;o
Men Järvsöfaks och Noras Bean är tuuufft ;D
Över roliga saker och töntiga saker ;o
Men Järvsöfaks och Noras Bean är tuuufft ;D
31 kommentarer på denna bild
Direktlänk:
http://dayviews.com/ridtravargrupp/499363846/