Thursday 11 October 2012 photo 6/13
|
"Jag har inte tiden"
Bullshit!
Alla har 24 timmar per dygn, ingen har mer eller mindre tid än någon annan. Allt handlar ju om vad man väljer att göra med sin tid. Att säga att man inte har tid är inte rimligt, "Jag har inte tid över" möjligtvis men då handlar det ju inte om att tiden inte finns utan om att man prioriterat sin tid så man prioriterat bort det man anser sig inte ha tid till.
Förra sommaren jobbade jag på Kolmården som attraktionsvärd (Dvs jag körde delfinexpressen och vikingaskeppet, jag lastade uppe vid nya safari-linbanan och jag stod i chokladhjulet). Under högsäsong kunde jag jobba från 9 på morgonen till 20 på kvällen. Jag hade 40 min att köra och när jag kom fram hade jag ca 30 min promenad för att komma till min station. Dvs utöver mitt arbetspass 9-20 hade jag 140 min transportsträcka per dag.
Jag gick upp halv 7 på morgonen. Sminkade mig, satte upp håret, åt frukost, matade min ödla och sen åkte jag. Efter jobbet åkte jag hemåt och stannade i stallet på vägen hem. Brukade komma till stallet strax efter 9. Mocka, fodra, rida... Vissa dagar var jag ute och red 12-halv 1 på natten om jag jobbat över. Ut i en mörk skog med pannlampa bara. Om allt flöt på var jag 3-4 timmar i stallet och var hemma halv 1-1. Duschade och gick och la mig för att gå upp halv 7 igen morgonen efter.
Jobbade 5-6 dagar i veckan. Dagarna jag var ledig städade jag lägenheten, handlade, gjorde matlådor, betalade räkningar, spenderade lite extra tid i stallet, träffade vänner och familj.
Jag tycker inte någon rättvist kan säga att man inte har tid för sin häst. det handlar snarare om att man inte prioriterar sin häst högst.
Annons
fridakarlsson1
Thu 11 Oct 2012 22:28
självklart handlar det om prioriteringar samtidigt som det liv du levde under sommaren inte skulle hålla i längden.
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 22:56
Nej det skulle det absolut inte för jag skulle gå in i väggen. Men allternativet att min häst skulle få stå hela sommaren skulle inte passa henne så då var det upp till mig att få det att funka för hennes skull och jag fick ihop det utan att bara skylla på att jag inte hade tid
Anonymous
Thu 11 Oct 2012 22:20
Din vardag funkar inte i längden. Man behöver 7 - 8 timmars sömn varje natt. Och det är heller inte hälsosamt för hästen att ridas mitt i natten. Den behöver också vila. Jag är borta mellan sju på morgonen och kommer hem någon gång mellan fyra och sju på eftermiddagen. Då har jag inte orken till att hämta hästen och ut och rida i mörkret då vi inte har någon ridbana, jag är mörkrädd, hästen känner det och i hålan jag bor kryllar det av vildsvin och rådjur. Dom dagar jag kommer hem innan det blivit mörkt rider jag och även helgerna.
Anonymous
Thu 11 Oct 2012 22:21
SEN har man inte tid åt hästen ska man inte ha häst heller.
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 22:55
Det funkade bra i 7 månader. Nej man kan inte leva så år ut och år in men nu menar jag inte att man ska leva så utan texten riktar sig mer till folk som "jag har prov imorrn, jag har inte tid att åka ut till hästen".
Och att rida så funkade för mig för jag är inte mörkrädd, hästen blir lugnare när det är mörk och jag har bra ställen att rida på.
Att bara säga "jag har inte tid" som anledning är det sämsta man kan säga...
Och att rida så funkade för mig för jag är inte mörkrädd, hästen blir lugnare när det är mörk och jag har bra ställen att rida på.
Att bara säga "jag har inte tid" som anledning är det sämsta man kan säga...
Anonymous
Fri 12 Oct 2012 10:01
Det håller jag med dig om. även om tiden egentligen inte räcker till en dag kollar jag alltid te hästen. sen finns de dom som haft hästi vårt stall som bor 4km bort som "inte har tid" och kom en gång varranan vecka. men jag anser att har man inte tillräckligt med tid har man inte häst :)
Anonymous
Thu 11 Oct 2012 16:56
Hur många år orkar en kropp (& dess psyke?) haka sig fram på 5 ½ timmars sömn? Jag har inte tid alla dagar, men gör ofta som du, på med reflex & pannlampa, regnkläder osv. bara. Men med egen gård kommer flisning/vedklyvning, renovering av ladan, stängsling av nya marker, gallra/avverka skog, röja sly, hyvla gårdsplan, ploga gårdsplan... & alla andra miljoner grejjor, som gör att hästarna inte alltid hinns med. ;) Som tur är utför ju hästarna mkt av arbetet, tex. ploga, hyvla, harva, dra timmret ur skogen osv. så de får ju "gratismotion".
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 22:53
Men du har ju fortfarande tiden? Bara att du måste prioritera arbetet på gården före hästen. Du kan ju skita i allt sånt och ta en lång ridtur varje dag. Det är inte hållbart (lika lite som mina 5 timmars sömn var) men det går.
Anonymous
Fri 12 Oct 2012 08:19
Ah nu hänger jag med. ;) Ja man tänker kortsiktigt en stund men avancerar ganska snabbt, för inget gjorde sig självt hur gärna man än ville! XD
Anonymous
Thu 11 Oct 2012 14:55
gud så fin häst! :)
Revansch
Thu 11 Oct 2012 12:45
Håller med dig en del men vissa har inte tid, oftast om man börjar 07:00 på morgonen så brukar man inte vara i stallet och hoppa upp halv 1 på natten? Det är ju inte sunt för hästen att ridas så dags? Plus att du endast hinner sova i knappt 5-6h om du kommer hem vid 1 på nattem liksom. Vissa har tid och vissa inte. Ibland förändras livet och andra har större förutsättningar att prioritera tiden med sin häst. Jag tillbringade förstås timmarna innan jag jobbade hos hästen min men jobbade 14-23.15 och då åker man hem och sover och sen samma rutin om dagarna. Vissa saker vill man kanske göra också sidan om hästen. Pluggar man men ändå vill ha kvar hästen får man prioritera att hitta t.ex. medryttare för ja man hinner faktiskt inte alltid. Spelar ingen roll oavsett hur mycket man försöker fixa allt för att få tid. Vissa har inte sån tur helt enkelt...
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 22:52
Men då handlar det fortfarande inte om att man inte har tid utan mer om att man inte har ork eller prioriterar annat före hästen
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 23:55
ja självklart =) men aldrig på ett sånt sätt att det påverkar hästen negativt
Anonymous
Thu 11 Oct 2012 11:37
Helt rätt!! Allt handlar om prioriteringar! :)
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 11:40
Precis =) och det är inte kul att prioritera bort kanske kompisar och fester men man får ju inse att man inte kan göra allt! Vill man göra allt är det klart man känner att man "inte har tid"...
Anonymous
Thu 11 Oct 2012 11:47
nä, jag är så less på folk som kommer med värdelösa undanflykter då det handlar om lathet och dåliga prioriteringar :)
Uttiis
Thu 11 Oct 2012 10:49
Om jag sover mindre än 8 timmar så fungerar inte jag dagen efter:/ men tänkvärt det du skrev, jag har ingen egen häst än, och ibland förstår jag inte folk som tror att dom ska hinna, jobba\skola, hänga med kompisar, ha egen tid och sen en häst på det
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 11:06
Man ska ju inte sova mindre än 8 timmar så att jobba och leva så som jag gjorde är ju inget man kan göra år ut och år in, då går man ju in i väggen men en period som i mitt fall över en sommar är det klart man kan få det att fungera om man vill.
Och det är nog dom som tror att dom ska hinna med allt det som sen klagar på att dom inte har tid för hästen men jag tycker nog att har man häst ska det vara kompisar och tid framför datorn man inte har tid till
Och det är nog dom som tror att dom ska hinna med allt det som sen klagar på att dom inte har tid för hästen men jag tycker nog att har man häst ska det vara kompisar och tid framför datorn man inte har tid till
nina löfgren
Thu 11 Oct 2012 10:41
att leva ett så stressigt liv klarar vissa inte av, endel klarar ju inte av att jobba 5-6 dagar i veckan 8 timmar om dagens ens. men vill ha häst endå för det är ett brinnande intresse, och nä men kan inte alltid prioritera hästen högst då men måste prioritera jobbet först för inga pengar ingen häst
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 10:45
Jag vet, men då ska man inte säga att man inte har tid till hästen utan snarare att man inte har ork för hästen. Och ja jobb och skola kommer ju först men ingen jobbar 24 timmar per dygn så det finns alltid tid över till hästen?
nina löfgren
Thu 11 Oct 2012 10:49
jo det är sant, men 8 timmar av det bör man ju ha sömn.. kan ta ett exempel på mig själv i våras, hade då häst skola och jobb, hade skola till 4, började jobba 3 samma dag och slutade kvart över 11, hemma halv tolv, sedan upp tidigt nästa morgon igen och skola jobb osv.. för att få någon sömn alls så finns tiden inte till, för man ska även kunna plugga till ex. prov och inlämningar osv. skulle jag till hästen efter jobbet då så blir jag 4 timmar i stallet, då är jag hemma 4, får då sova 3 timmar innan jag ska upp igen, åh sen fortsätter det så.. det funkar nästan inte, men håller med om folk som säger att dom inte har tid för häst och allt dom gör är att ex jobb 5 dagar i veckan
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 11:04
då förstår jag verkligen att det inte fanns tid för hästen men om man då ska ha häst så får man ju inse att man inte kan jobba alla kvällar i veckan efter skolam
nina löfgren
Thu 11 Oct 2012 11:11
nä precis, men tycker det va viktigare med jobb och skolan faktiskt då jag hellre så blev mindre med hästen och tog han bara istället då jag inte jobbade/hade skola, men håller med dig om dethär med tid som alla skyller på..
sarakusin
Thu 11 Oct 2012 10:38
ganska tänkvärt...men,med den lilla sömnen,då hade jag gått i väggen iaf till slut,lät ganska stressigt det där..=)
KamakuraSimb
Thu 11 Oct 2012 10:40
Jag fick lite för lite sömn men kunde ta igen det när jag var ledig och sov ut då. Samt att jag sover ganska oroligt och jag mår bättre när jag är riktigt trött och sover djupt i 6 timmar än när jag sover halvdant i 9 timmar så det funkade för mig. Det kändes inte stressigt för i bilen kunde jag lyssna på musik, på jobbet hade jag folk att prata med hela tiden och det hörde till yrket att vara lugn och ta sig tid och stallet är ju avkoppling för mig
30 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/ridtravargrupp/510267699/