Saturday 12 January 2013 photo 2/15
![]() ![]() ![]() |
Är ert hästägande bara gröna skogar och vidsträckta blommiga ängar?
Jag tycker varmblod är svåra! Dom är uppfostrade att trava på så snabbt dom kan med huvudet i skyn och galopp är fel. Nästa stund är dom ridhästar, ska söka sig nedåt, snabb trav är fel, galopp är rätt och långsamt är bra.
Dom ska ställa om från uthållighet och expolsionsstyrka till att orka bära sig ett helt dressyrpass. Dom ska också ställa om från att springa sig slut nästan varje dag till att kanske gå och chilla i skogen flera gånger i veckan.
Min häst gick inte på travet länge. Efter travet gick hon i en hage och skrotade. Hon var ridhäst fyra år innan jag fick henne. Jag har haft ett svårt helvete med henne. Det tog två år innan jag ens kunde skritta en runda i skogen utan att hela ridturen var ett blodigt kaos och slagsmål.
Är det så himla lätt för er som det verkar eller förskönar ni era historier?
Jag har ändå ridit och hållit på med hästar i 14 år. Ridit både på ridskola och haft en handfull olika medryttarhästar. Jag skulle nog inte kalla mig nybörjare men många gånger med Kammis har jag känt mig som en totalt värdelös nybörjare som inte ens kan trava en liten sträcka i skogen. (Att det gick så dåligt första åren berodde även delvis på att hon är en sån jävla extrem enmanshäst och hon vägrade acceptera mig som sin nya människa men ändå...)
Annons
Camera info
Camera DSLR-A350
Focal length 70 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/250 s
ISO 100
Isabella Svensson
Tue 15 Jan 2013 20:56
Min häst gick aldrig på travet. Dock hade hon inte blivit riden på över 1 år när jag köpte henne. Då gick allt i 100km/h och att ens samla sig var en rädsla hos henne. Men vi kämpade och efter 1,5 år så måste jag säga att hon går fint i alla gångarter. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 14 Jan 2013 11:55
Jag försökte första två åren på egen hand men märkte att det inte hände så värst mycket. Arbeta i form och trava sakta gick väl men galoppen var det största problemet så jag har haft tränare och massvis med kunniga människor kring mig tre års tid vilket har hjälpt mig. Jag har skrattat mig lycklig, gråtit av ångest och pressat mig själv och hästen, nästan gett upp men ändå aldrig tappat gnistan. Hästen var inte mycket riden och kom direkt från travbanan så att skola om har inte varit lätt. Men utan all hjälp hade det inte gått, möjligtvis hade det tagit dubbelt så lång tid. Jag är vetgirig som person och får alltid höra från tränare att jag är ambitiös. Allt går, men att skynda långsamt är inte bara en klyscha det är fakta. Våga be om hjälp när du kör fast och klappa dig själv på ryggen för varje framgång! Alla har olika synvinklar och något passar kanske just er. Det är skitsvårt att skola om en travare och jag tror många av oss har mött ett bra antal motgångar på vägen.
Min kille jag har nu är alltid lugn.. Han älskar att arbeta på dressyrbanan och kan lungt sktitta ut i skgen på långa tyglar utan att ens bry sig.. Han har alltid varit så..
Men sätter man en ryttare på hans rygg som han trivs med så blir det sken både på banan och skogen.
Men sätter man en ryttare på hans rygg som han trivs med så blir det sken både på banan och skogen.
MammaSandra89
Sun 13 Jan 2013 06:54
Tränade mycket från marken då jag hade mitt varmblod. Mycket nh fast jag inte visste om det då, det va liksom så naturligt. Lätt va det inte men de gick.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sun 13 Jan 2013 11:17
jag har också pausat i ridningen många gånger och bara jobbat från marken, nh, tömkörning och longering för att det inte ens var någon ide att sitta upp
Mos410
Sat 12 Jan 2013 23:29
Ojojoj, nej då det har varit bergodalbana och är väll fortfarande ibland. Första åren handlade ju bara om att han skulle överleva och växa upp, sedan är ju allt runt om, bara övertyga de vuxna att jag skulle rida in hästen själv och inte skicka iväg honom. På det är Peewee en kille med egna ideer. Sticka problem? nix. Motorstoppsproblem? absolut.
När man suttit i två timmar i skogen med en häst som vare sig går framåt, bakåt eller att vända så är man rätt knäckt. Gick inte leda, gick inte rida, gick inte ta sig hem. Helt enkelt fastväxt på platsen och där var man fast. Det blev många tårar.
Eller galoppen, denna galopp ena dagen tar han kort galopp bakom de andra när de travar nästa dag kan de dra full galopp och han travar om dom. Det är inte alltid lätt att vara hästägare :)
Men jag har tur som har Peewee. För för varje hinder har funnits en lösning och nästan varje gång har det lett mig till dit jag är idag. Han har själv bitvis plockat bort och format om mitt tänkande.
Han är ju lite udda och ibland lång sökt, som går inte fånga i hagen, anledning vill inte ha nosgrimma. Känns förmodligen helt främande för många med det är vardag med Peewee och när man väl tittar tillbaka på den historien så var det helt enkelt så. :)
När man suttit i två timmar i skogen med en häst som vare sig går framåt, bakåt eller att vända så är man rätt knäckt. Gick inte leda, gick inte rida, gick inte ta sig hem. Helt enkelt fastväxt på platsen och där var man fast. Det blev många tårar.
Eller galoppen, denna galopp ena dagen tar han kort galopp bakom de andra när de travar nästa dag kan de dra full galopp och han travar om dom. Det är inte alltid lätt att vara hästägare :)
Men jag har tur som har Peewee. För för varje hinder har funnits en lösning och nästan varje gång har det lett mig till dit jag är idag. Han har själv bitvis plockat bort och format om mitt tänkande.
Han är ju lite udda och ibland lång sökt, som går inte fånga i hagen, anledning vill inte ha nosgrimma. Känns förmodligen helt främande för många med det är vardag med Peewee och när man väl tittar tillbaka på den historien så var det helt enkelt så. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sun 13 Jan 2013 11:17
Skönt att höra att jag inte är ensam och som du säger så finns det ju ofta lösningar på alla problem om man bara har tålamod
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u5/_u2/_u6/_u7/_u5/u526752/1393280315_m_1.jpg)
Mos410
Sun 13 Jan 2013 20:24
Precis, vissa problem lättare och vissa svårare :) ibland känns det som att man försöker springa upp i en rulltrappa som går neråt, men visst har det sin charm med, det får ju inte gå för enkelt häller ;)
niare
Sat 12 Jan 2013 23:26
verkligen inte, kan knappt rida ut på min för han är så himla rädd och vill sticka, hanteringen var inte bra från början men har löst sig nu efter ett års tid :P men uteritter fungerar nästan aldrig och det jag saknar mest, en lugn skön uteritt på långa tyglar, de skulle inte funka på min i dagsläget :(
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sun 13 Jan 2013 11:16
Min häst var också helt ok på banan, lugn om man promenerade eller tömkörde i skogen men satt man på var hon helt jävla tokig och bara kastade sig för allt. Så fort man satt av blev hon lugn men hoppade jag upp igen var det samma sak. Hon blev helt genomsvett av ingenting för att hon var så nervös men vi bara tragglade tragglade och tragglade och efter två års helvetes-uteritter började hon lita på mig och insåg att hon inte behövde bråka.
![](http://cdn07.dayviews.com/50/_u3/_u4/_u5/_u4/_u5/u345455/1294521149_1.jpg)
niare
Sun 13 Jan 2013 12:39
javisst får man traggla. men tränar mkt från marken med, tömkör ute och ja alla möjliga övningar men kommer nog ta tid för hos tidigare ägare red dom aldrig ut för hon blivit rädd
Sassssan
Sat 12 Jan 2013 23:24
Bra inlägg! Ska jag vara ärlig är min travare svårare än vad min sura fjording sto var och då var jag ändå yngre och "dummare" när jag hade fjordingen :p min travare har gått på travet länge men även vart riden både dressyr och hoppning. Men vad de gjort mer med honom vet jag inte men när jag fick honom vad det som att möta en vägg, han sket totalt i allt. Han var inte elak eller så men det fanns inget liv i honom så att säga, red vi själva och det var ett ställe han vägra gå eller om det var en mörk fläck i vägen så vände han och stack hela vägen hem i full galopp. Slutade i att jag vart rädd för att galoppera på honom och rida ut själv. Hade han som foder häst först och det var många gånger jag grät och tänkte att jag lämnar tillbaka honom. Men det var nåt i allt detta som gjorde att jag vägra ge upp. Men i ett halv år var det mer tårar än glädje över denna hästen kan jag meddela. Det var av åkningar, en spark i ansiktet och en herrans massa hål i dig för nu sticker vi hemåt eller så sticker jag hem utan dig. Men det är nog oxå den hästen som jag har haft mest band till om man jämför nedmontera förra. Men travare är absolut inte lätta!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sun 13 Jan 2013 11:14
Tack och skönt att höra att jag inte är ensam trots att det såklart inte är kul att du verkar ha haft det tufft med den hästen!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 12 Jan 2013 22:28
Bra inlägg av dig! :) jag känner ungefär samma sak med mitt varmblod! :) Fast jag har en annan historia bara. Min häst älskar att lära sig nya saker. Men alla hästar är ju olika! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 12 Jan 2013 22:18
Absolut inte.
När jag fick hem min travare så var det bara fart som gällde..
Han drog och stack iväg flertal gånger på uteritt.
Man kunde inte hoppa upp utan att han stack, när man väl fått foten i stigbygeln då var de fullfart iväg.
I hans huvud fanns det inget som kallades "lugn trav" utan han satte full fart, och galoppen ska jag inte ens gå in på.......
Men nu är han otroligt fin att rida, dock sticker han fortfarande men han håller en lugn takt i traven och tar galoppen helt suveränt!
Jobbar fortfarande på formen men de kommer de å! :)
När jag fick hem min travare så var det bara fart som gällde..
Han drog och stack iväg flertal gånger på uteritt.
Man kunde inte hoppa upp utan att han stack, när man väl fått foten i stigbygeln då var de fullfart iväg.
I hans huvud fanns det inget som kallades "lugn trav" utan han satte full fart, och galoppen ska jag inte ens gå in på.......
Men nu är han otroligt fin att rida, dock sticker han fortfarande men han håller en lugn takt i traven och tar galoppen helt suveränt!
Jobbar fortfarande på formen men de kommer de å! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 22:21
Ok kunde du erkänna när det gick dåligt eller höll du god min och sa att det gick bra även om det inte gjorde det?
Absolut inte! Min häst är väldigt lättlärd, snäll och stabil. Att lära sig galoppfattningar var inga problem, men att få honom att jobba korrekt.
Jag kan bli jätteavundsjuk när jag ser personer som har varmblod som går i kort galopp efter bara nåt halvår. Skulle jag få Sammy att gå så hade jag varit tvungen att rida livet ur mig. Först nu, 4,5 år senare börjar det sitta.
Nu hade ju iofs Sammy stått i en hage i 5 år och hade inga muskler, så det var mest att börja om från scratch vilket jag tror är lättare! :)
Jag kan bli jätteavundsjuk när jag ser personer som har varmblod som går i kort galopp efter bara nåt halvår. Skulle jag få Sammy att gå så hade jag varit tvungen att rida livet ur mig. Först nu, 4,5 år senare börjar det sitta.
Nu hade ju iofs Sammy stått i en hage i 5 år och hade inga muskler, så det var mest att börja om från scratch vilket jag tror är lättare! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 22:22
Ok kul att det gått åt rätt håll iaf men har du kunnat erkänna när det gått dåligt eller har du utåt sett försökt visa det som att det alltid gått bra ändå?
Sukervato
Sat 12 Jan 2013 22:13
Nej verkligen inte! Har fortfarande ett helvete. Har haft henne i ca 6 månader och igår kändes det som att jag inte kommer någon vart och börjar ge upp. Men idag! Det gick så bra när jag red henne och sen fick jag se på när en annan som jag känner som också är duktig rida henne. Då såg jag verkligen från marken hur fin hon har blivit och vilken enorm skillnad det är! Jag har sällan bra dagar med Stjärna men ibland händer det att allt bara funkar! Och då känner jag mig duktig igen. Men det är verkligen trist att jämt känna sig dålig... Men jag kämpar på och tänker inte ge mig! Det gäller ju att försöka hitta de små guldklimparna från varje ridpass och fokusera på dem i stället :) och tänka att första månade kunde jag knappt få stopp på henne med stång bett! Men nu kan jag oftast väldigt lätt på stopp på henne med rakt bett och ibland även med hackamore :) hon är ju 13 år och tränades fram till 2006 typ och ingen har vågat eller kunnat säga till henne när hon skolades om till ridhäst. Men äntligen börjar jag förstå mig på henne och hon mig :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 22:20
Dom där små små ögonblicken då det går bra gör ju att man orkar och man blir ju glad även av små framsteg så man lär sig uppskatta det lilla men sånt tycker jag inte framgår på dv när folk berättar om sina ridpass för då låter det som att det alltid går så bra
Lexing
Sat 12 Jan 2013 22:10
Ja har ridit en travare som gått trav ganska mycket, äldre dam. Skit svårt!
Har även ridit en travare som aldrig startat, tror han ej varit framför vagn då han va väldigt bakskygg och skulle därmed slaktas, inte dans på rosor det heller men betydligt lättare än den förstnämnda, beror nog på att den förstnämnda var äldre och gått trav och den andra yngre och ej startat.
Har även ridit en travare som aldrig startat, tror han ej varit framför vagn då han va väldigt bakskygg och skulle därmed slaktas, inte dans på rosor det heller men betydligt lättare än den förstnämnda, beror nog på att den förstnämnda var äldre och gått trav och den andra yngre och ej startat.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 22:18
Ok, kan du erkänna för alla att det är svårt eller håller du god min och säger att det alltid går bra i stallet?
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u5/_u1/_u1/_u1/_u9/u511197/1343726483_m_1.jpg)
Lexing
Sun 13 Jan 2013 14:19
Jag är ganska öppen med hur det går, vi pratar och diskuterar alltid våra hästar för att få nya idéer och så :)
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u5/_u1/_u1/_u1/_u9/u511197/1343726483_m_1.jpg)
Lexing
Sun 13 Jan 2013 14:20
Alla hästar har ju sina brister också :) men travare är ju väldigt speciella då de är avlade för något annat än ridning
Solis1500
Sat 12 Jan 2013 22:09
Jag blir bara osams med mina när jag tar båda med mig och ska försöka få båda att trava ganska lugnt. Svårt att hålla igen en man rider på samtidigt som den bredvid i grimman måste hållas igen, båda vill helst öka lite , och lite till och lite till. Löser det s¨å ibland när båda behöver komma ut och jag har dåligt med tid, men dom gångerna ärinte roliga alltid.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 12 Jan 2013 22:01
jag tycker att det har varit lätt :) den första tog jag direkt från travet och den andra var hyfsat utbildad. :) och nu håller jag på med en tredje. Tycker att travare är okomplicerade bara man ger dom tid och låter grunderna ta sin tid.
Madeleine Stenmark ♥♥
Sat 12 Jan 2013 21:59
btw väldigt många travare går få gånger i veckan resterande dagar går de bara i hage eller liknande :)
men håller me dig lite faktist, varmblod kanske inte e de lättaste dock så går de ganske bra för mig o hästen, väldigt mycke med- & motgångar men frammåt kommer vi, tycke att vi kommit väldigt långt från när vi köpte henne :) som ja känner de e de mest galoppen som inte sitter de andra e ja ganske nöjd me så när mitt ben läkt helt så e de bara upp o träna för galoppen igen för min del :)
men håller me dig lite faktist, varmblod kanske inte e de lättaste dock så går de ganske bra för mig o hästen, väldigt mycke med- & motgångar men frammåt kommer vi, tycke att vi kommit väldigt långt från när vi köpte henne :) som ja känner de e de mest galoppen som inte sitter de andra e ja ganske nöjd me så när mitt ben läkt helt så e de bara upp o träna för galoppen igen för min del :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 22:18
Nej alltså jag menar att JAG överdrev i min bildtext om hur travare är och används =)
![](http://cdn08.dayviews.com/52/_u2/_u4/_u8/_u9/_u1/_u5/u2489151/1304951871_m_1.jpg)
Madeleine Stenmark ♥♥
Sat 12 Jan 2013 22:31
Aa tänkte väl :)
O ja menar ju inte att de e som "en dans på rosor" o ha travare de e ju som sagt inte lätta :)
men själv så har ja mest fått rida väldigt överexplosiva hästar från ridskolan i många år så hade nog lite som "vana" att lugna hästen hela tiden :)
"Bor" även me många varmblod runt mig nu o kunniga människor så går väldigt bra nu :)
O ja menar ju inte att de e som "en dans på rosor" o ha travare de e ju som sagt inte lätta :)
men själv så har ja mest fått rida väldigt överexplosiva hästar från ridskolan i många år så hade nog lite som "vana" att lugna hästen hela tiden :)
"Bor" även me många varmblod runt mig nu o kunniga människor så går väldigt bra nu :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 22:38
Hästarna jag ridit mycket på ridskolan var liksom stela robotar som gjorde som ridskolan sa och då var det en stor omställning att sen sitta på ett varmblod som bara gjorde rätt om man själv gjorde rätt
![](http://cdn08.dayviews.com/52/_u2/_u4/_u8/_u9/_u1/_u5/u2489151/1304951871_m_1.jpg)
Madeleine Stenmark ♥♥
Sun 13 Jan 2013 00:14
joo men precis, de e ju ofta så eller aa så e de på ridskola här oxå men när ja red där så hade de tex en unghäst som inte kunde nått o som va överexplosiv o även tiara (från ökne u know) va ju väldigt överexplosiv då hon sällan fick gå annars e resterande hästar där stela eller sega (alltså vääldigt sega) o så fick vi oftast inte jobba hästen "rätt" för då fick man skit för att man "håller i hästen" för mycke typ :)
AlexanaForever
Sat 12 Jan 2013 21:37
Absolut inte. Jag och mitt travarsto har slagsmål rätt ofta. Men hon kan också vara riktigt fin stundtals. Har kämpat som en idiot med henne och hon har precis börjat gå i form i alla gångarter. Men vi ska börja träna för tränare till våren :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 21:50
Jo det räcker med en bra dag för att stå ut med tio dåliga... Och jag förstår resonemanget och folk tror man är dålig och hackar på en om man skriver att man haft en dålig dag och det gått dåligt men samtidigt känns det också fel att försköna ett hästägande så.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Sat 12 Jan 2013 21:53
Precis:)
jojo. Men de e inte så kul att bi påhoppad om man skriver att något dåligt har hänt, haha. Det finns tyvärr såna puckon. Fast sen kanske man kan få tips också :)så de e väl på både gott och ont ^^
jojo. Men de e inte så kul att bi påhoppad om man skriver att något dåligt har hänt, haha. Det finns tyvärr såna puckon. Fast sen kanske man kan få tips också :)så de e väl på både gott och ont ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 21:56
Jo det gör väl det.. Men jag är ju en sån som inte tar åt mig så mycket av kommentarer här så jag har inga problem med att skriva ut om det gått värdelöst =)
Liksom... skriver man varje dag att åååh det går så bra och hästen är så underbar men man ser på fotona att hästen går fel eller är dåligt musklad då är det ju ganska lätt att genomskåda oavsett vad personen säger.
Liksom... skriver man varje dag att åååh det går så bra och hästen är så underbar men man ser på fotona att hästen går fel eller är dåligt musklad då är det ju ganska lätt att genomskåda oavsett vad personen säger.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Sat 12 Jan 2013 21:57
skönt :)
jag skulle bli arg om någon skrev något elakt faktiskt x)
Ja verkligen!
jag skulle bli arg om någon skrev något elakt faktiskt x)
Ja verkligen!
52 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/ridtravargrupp/512354378/