Sunday 8 August 2010 photo 1/4
|
Rolf-Göran Bengtsson eller Meredith michaels beerbaum ?
Spö eller inte? Vad anser ni?
Sporrar eller inte? Vad anser ni?
GRAMANTYGEL? Hiss eller Diss?
Spö eller inte? Vad anser ni?
Sporrar eller inte? Vad anser ni?
GRAMANTYGEL? Hiss eller Diss?
Annons
Comment the photo
isassyster
Wed 5 Jan 2011 22:26
rolf-göran bengtsson
det bror ju på vilken häst man rider, men jag föredrar utan :)
helst inte. men det beror ju också på vilken häst man rider!
hiss på gramantygel :D det är bra typ 1 gång i veckan, för att påminna hästen .. typ x)
det bror ju på vilken häst man rider, men jag föredrar utan :)
helst inte. men det beror ju också på vilken häst man rider!
hiss på gramantygel :D det är bra typ 1 gång i veckan, för att påminna hästen .. typ x)
Anonymous
Wed 18 Aug 2010 15:23
Rolf-Göran Bengtsson
Spö!
Inga sporrar!
Hiss på gramantygel :)
Spö!
Inga sporrar!
Hiss på gramantygel :)
Anonymous
Thu 12 Aug 2010 13:43
Rolf-Göran Bengtsson
Spö är bra, om man använder det på rätt sätt!
Sporrar är ett måste på regional dressyrtävling, hoppning, min ponny behöver inte det när han är i full gång. Så, nej inte i hoppning, dressyr, JAPP.
DISS till graman, lär er rida patetiska jävlar.
Spö är bra, om man använder det på rätt sätt!
Sporrar är ett måste på regional dressyrtävling, hoppning, min ponny behöver inte det när han är i full gång. Så, nej inte i hoppning, dressyr, JAPP.
DISS till graman, lär er rida patetiska jävlar.
Anonymous
Thu 12 Aug 2010 20:44
haha, så du tror inte jag klarar av att rida en häst i form?
TheLostBarbie
Thu 12 Aug 2010 13:35
Gramantygel, är endast till för att hjälpa hästen, funkar det inte så är det ingen idé att använda det , det beror helt på häst och ryttare.
E-Lundgren
Thu 12 Aug 2010 13:15
Jag har spö beroende på vilken typ av häst jag rider. Då har jag det för att kunna peta lite vid skänkeln om de inte tar framåthjälpen direkt. Kan även använda det om jag rider ut eller hoppar.
Sporrar använder jag bara på dressyrtävling och enstaka dressyrträningar (;
Sporrar använder jag bara på dressyrtävling och enstaka dressyrträningar (;
angeliicha
Thu 12 Aug 2010 13:10
jag är dressyr ryttare och rider alltid med sporrar, dock skulle jag inte behöva det då båda mina hästar är väldigt känsliga, men jag har det ändå alltid :) Jag hissar gramantygeln! OM man kan rida med dom rätt... jag har det när jag rider fram min valack :)
Anonymous
Thu 12 Aug 2010 12:39
Rolf-Göran ofc hiss:)
Har alltid spö med mej när jag rider vet alldrig när man behöver det .) hiss
Sporrar mmmh beror på vad för häst man har så hiss:)
Har alltid spö med mej när jag rider vet alldrig när man behöver det .) hiss
Sporrar mmmh beror på vad för häst man har så hiss:)
Robintraniing
Thu 12 Aug 2010 12:50
Okej :) man ska ju ha en bra och stilla skänkel för oh ha sporrar :)
Namn...
Wed 11 Aug 2010 17:12
Rolf- göran Bengtsson helt klart. :)
Resten håller jaah helt med Deniiseee om. :D
Resten håller jaah helt med Deniiseee om. :D
elinvarupptaget
Wed 11 Aug 2010 17:07
Rolf göran bengtsson
Helt okej, använder det inte själv (: isf har ja det i stövlen :p
Använder sporrar i dressyr (: har hellre det än spö.
Hiss :)
Helt okej, använder det inte själv (: isf har ja det i stövlen :p
Använder sporrar i dressyr (: har hellre det än spö.
Hiss :)
Deniiceee
Wed 11 Aug 2010 21:41
Ska inte leka duktig (a) men ett tips ha inte spöt i stöveln, för om du tex. skulle rammla av och bli trampad på benet så spöt bryts så får du in massa fibermojjs i benet och de är inte bra :( Och samma är det att man aldrig ska ha spöt under sadeln fallat de bryts så bli det samma effekt fast in i hästens rygg ;)
Kaos13
Wed 11 Aug 2010 16:34
Meridith Michaels Beerbaum.
Helt okej om man använder det med eftertanke.
Bra om man bara använder dem för att minska rörelsen i skänklingen, dåligt om man använder dem för att förstärka skänkeln.
Diss.
Helt okej om man använder det med eftertanke.
Bra om man bara använder dem för att minska rörelsen i skänklingen, dåligt om man använder dem för att förstärka skänkeln.
Diss.
Namn...
Wed 11 Aug 2010 16:23
Rolf-Göran Bngtsson
båda
hiss om man kan rida bra med dom-alltså om man kan hålla still skänkeln.
venneh, hiss tror jag ;)
båda
hiss om man kan rida bra med dom-alltså om man kan hålla still skänkeln.
venneh, hiss tror jag ;)
Anonymous
Tue 10 Aug 2010 12:55
Vet inte :P
Jag måste ha spö på mitt envisa gotlandsruss men asså jag behöver inte använda det, :D
inte sporrar ,
gramantygel :diss
jag rider nästan bara barbacka o Halsring, förutom när vi hoppar xD
Jag måste ha spö på mitt envisa gotlandsruss men asså jag behöver inte använda det, :D
inte sporrar ,
gramantygel :diss
jag rider nästan bara barbacka o Halsring, förutom när vi hoppar xD
Deniiceee
Tue 10 Aug 2010 12:49
Rolf-Göran Bengtsson!
Spö: Hiss, Rider alltid med, vilken häst jag än rider, ALLA hästar ska kunna bli ridna med spö utan att bli stressade, dock är det många som blir det för andra har hanterat spöt fel, spöt är en perfekt hjälp för att visa hästen tydligare vad man menar.
Sporrar: Hiss, om man kan rida med dom! Hör allt för ofta folk som säger usch h*n är så seg får nog börja rida med sporrar, sporrar har blivit för vanligt bland barn på små smarta ponnysar som inte barnen kan få fart på så dom sitter och typ hackar med dom! Då är sporrar diss, men kan man rida med dom och om man använder dom rätt så är det en hiss :)
Gramantygel: DISS är allt för lätt att dra ihop hästen för mycket, om man ska rida med det ska man vara väl rutinerad, men om man är rutinerad så behöver man inte rida hästen med graman :)
Spö: Hiss, Rider alltid med, vilken häst jag än rider, ALLA hästar ska kunna bli ridna med spö utan att bli stressade, dock är det många som blir det för andra har hanterat spöt fel, spöt är en perfekt hjälp för att visa hästen tydligare vad man menar.
Sporrar: Hiss, om man kan rida med dom! Hör allt för ofta folk som säger usch h*n är så seg får nog börja rida med sporrar, sporrar har blivit för vanligt bland barn på små smarta ponnysar som inte barnen kan få fart på så dom sitter och typ hackar med dom! Då är sporrar diss, men kan man rida med dom och om man använder dom rätt så är det en hiss :)
Gramantygel: DISS är allt för lätt att dra ihop hästen för mycket, om man ska rida med det ska man vara väl rutinerad, men om man är rutinerad så behöver man inte rida hästen med graman :)
Deniiceee
Tue 10 Aug 2010 22:22
Jag vet, men ALLA hästar ska man kunna rida med det utan att använda det, men de är många hästar som man inte kan det för dom blir tex. stressade, och de visar att någon trodligen har använt spöt fel på dom. annars skulle dom inte bli tex. stressade.
Sara -
Wed 11 Aug 2010 22:47
Jaa, jag har rididt en Finsk häst somför flera år sen varit på travbanan, det går absolut inte att rida med spöet på henne.. :(
Deniiceee
Wed 11 Aug 2010 23:28
Okej, och de bevisar att någon trodligen har behandlat henne fel med spöt :(
Sara -
Thu 12 Aug 2010 09:11
Japp, eller det kanski inte visar det. Hon kankse har blivit rädd för det då hon gick travet, det var de som hänt..
Emelie :)
Tue 10 Aug 2010 12:40
roffe ^^
spö rider jag nästa alltid med! o
sporrar rider jag inte med , gillar det inte!
tänk dej själv o få metall pinnar i magen! isf de nya JW sporrarna!!!! :)
spö rider jag nästa alltid med! o
sporrar rider jag inte med , gillar det inte!
tänk dej själv o få metall pinnar i magen! isf de nya JW sporrarna!!!! :)
Emelie :)
Tue 10 Aug 2010 12:46
ahh , men jag rider helst med ett par jw sporrar! inte als lika skarpa och anorlunda form! älskar dom (:
eeeinar
Tue 10 Aug 2010 12:35
Roffe, helt klart ;)
Beror på hur man använder det. Sporrar med. Dock tycker jag det är dåligt när människor använder sporrar för att få fram hästen, de är till för att SAMLA hästen. Inte många som vet om det? ;) Därför behövs det i högre klasser. Sen så tycker jag det är konstigt att man måste ha sporrar på regional dressyrtävling (eller högre) eftersom det inte finns någon högre samling i t.ex. en regional LB.
Diss tror jag :) Beror lite på häst/ryttare.
Beror på hur man använder det. Sporrar med. Dock tycker jag det är dåligt när människor använder sporrar för att få fram hästen, de är till för att SAMLA hästen. Inte många som vet om det? ;) Därför behövs det i högre klasser. Sen så tycker jag det är konstigt att man måste ha sporrar på regional dressyrtävling (eller högre) eftersom det inte finns någon högre samling i t.ex. en regional LB.
Diss tror jag :) Beror lite på häst/ryttare.
Phille-utan-z
Mon 9 Aug 2010 22:17
ROFFE ! !!!!!!!!
om det används rätt ;)
har bara sporrar när jag hoppar ,
Graman :e bra om det används rätt och knappt inverkar ,min häst reds med det innan eftersom han hade problem med samlingen och behövde extra stöd ,har det också när jag rider ut för säkerhetsskull XD
om det används rätt ;)
har bara sporrar när jag hoppar ,
Graman :e bra om det används rätt och knappt inverkar ,min häst reds med det innan eftersom han hade problem med samlingen och behövde extra stöd ,har det också när jag rider ut för säkerhetsskull XD
DeadRed
Mon 9 Aug 2010 14:09
Tycker personligen att gramantygeln är en stor fetdiss.
Har mött allt för många som tar till gramantygeln för att hästen inte vill samla sig osv, ingen får ta åt sig personligen menar inget illa, jag blev tvingad att ha det på min häst. Jag ville lära mig rida häst, inte åka häst.
När Rolf rev sista hindret och tog silver skrek jag "MEN FAN ROFFE!" så han är min favvis.
Sporrar och spö ska användas sparsamt, endast då det behövs. Om hästen behöver korrigeras med skänkel och är tjurig så kan sporrar vara bra, mildt använda!
(:
Har mött allt för många som tar till gramantygeln för att hästen inte vill samla sig osv, ingen får ta åt sig personligen menar inget illa, jag blev tvingad att ha det på min häst. Jag ville lära mig rida häst, inte åka häst.
När Rolf rev sista hindret och tog silver skrek jag "MEN FAN ROFFE!" så han är min favvis.
Sporrar och spö ska användas sparsamt, endast då det behövs. Om hästen behöver korrigeras med skänkel och är tjurig så kan sporrar vara bra, mildt använda!
(:
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 13:44
Rolf-Göran(y)
Jag använder spö endast när jag tävlar/tränar hoppning. Vi använder det som ett hjälpmedel, tyvärr kan alla inte hantera det!
Sporrar använder jag nästan alltid, har dålig skänkel.
Gramantygel diss(n)
Jag använder spö endast när jag tävlar/tränar hoppning. Vi använder det som ett hjälpmedel, tyvärr kan alla inte hantera det!
Sporrar använder jag nästan alltid, har dålig skänkel.
Gramantygel diss(n)
Robintraniing
Mon 9 Aug 2010 13:50
nae precis, spö och sporrar ska användas med respekt. och ska du ha sporrar ( menar inte dig personligen ) så måste du ha en stadig skänkel :)
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 13:57
jag blir besviken när jag ser ryttare på tävlingar som riktigt slår sin häst med spö och drämmer in sporrarna i sidan på den! Det är tråkigt att se :( har sagt till några men va hjälper det? Hästarna gör alltid sitt bästa (oftast) det hjälper inte att behandla sin häst dumt den blir bara rädd och osäker.
Jag har stadig skänkel :) annars hade jag inte använt sporrar.
Jag har stadig skänkel :) annars hade jag inte använt sporrar.
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 13:37
båda
jag anväder nästan jämt sporrar på min häst han blir mer lyhörd då
spö beror helt på
gramantygel diss
jag anväder nästan jämt sporrar på min häst han blir mer lyhörd då
spö beror helt på
gramantygel diss
Isabellabergh
Mon 9 Aug 2010 13:36
Rolf-Göran Bengtsson!:))
Jag brukar ha spö för jag tycker min ponny svara bättre då men det är ju olika på olika hästar:)
Gramantyglar: Jag tycker det är Hiss men ändå Diss för jag tycker att man inte jobbar lika mycket som man gör utan och dagen efter jag har använt Gramanen så blir jag sur att det inte blir lika bra resultat.... Men den är bra när jag tex red på pappas travbana för då ville han bara dra upp huvudet men det kunde han inte då;)) Så både och;D
Jag brukar ha spö för jag tycker min ponny svara bättre då men det är ju olika på olika hästar:)
Gramantyglar: Jag tycker det är Hiss men ändå Diss för jag tycker att man inte jobbar lika mycket som man gör utan och dagen efter jag har använt Gramanen så blir jag sur att det inte blir lika bra resultat.... Men den är bra när jag tex red på pappas travbana för då ville han bara dra upp huvudet men det kunde han inte då;)) Så både och;D
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 13:36
Roffe!!
spö om de behövs men man ska hantera de på ett bra sätt och inte pryla hästen.
samma sak med sporrar som med spö.
Gramantygel hiss men tkr man helst ska rida utan något sånnt över huvudtaget
spö om de behövs men man ska hantera de på ett bra sätt och inte pryla hästen.
samma sak med sporrar som med spö.
Gramantygel hiss men tkr man helst ska rida utan något sånnt över huvudtaget
twua
Mon 9 Aug 2010 12:54
Man kan använda spö men inte alltid
samma med sporrar
DISS till Gramantygel!
samma med sporrar
DISS till Gramantygel!
Chopard
Mon 9 Aug 2010 12:54
Roffe
spö om det används med vätt
DISSS!!!!!!
är ingen hopp ryttare men var under Aponny -början av D ponny tiden xD
spö om det används med vätt
DISSS!!!!!!
är ingen hopp ryttare men var under Aponny -början av D ponny tiden xD
Chopard
Mon 9 Aug 2010 12:55
glömde skriva vad jag tyckte om sporrar, men tycker samma som om spö xD
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 12:50
Roffe ;D
Spö blir för våldsamt, diss.
Sporrar används som ett hjälpmedel, och är faktiskt mer skonsamt än spö, hiss.
Spö blir för våldsamt, diss.
Sporrar används som ett hjälpmedel, och är faktiskt mer skonsamt än spö, hiss.
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 12:36
Spö hellre än sporrar:D Gramantyglen hjälper inte så mycket och jag tycker det är lite fusk man ska kunna få ner en häst på tyglen Själv:D
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 12:47
Jo men det finns vissa som gör det vet du och dom vet inte hur man använder en graman:D
l-ira
Mon 9 Aug 2010 12:25
Spö eller inte beror helt på ryttaren och hästen (mest ryttaren dock).
Sporrar eller inte, samma som ovan.
Beror på hur ryttaren kan/och eller arbetar sin häst. (:
Sporrar eller inte, samma som ovan.
Beror på hur ryttaren kan/och eller arbetar sin häst. (:
Robintraniing
Mon 9 Aug 2010 12:29
precis :) man ska ha en stadig skänkel för oh använda sporrar anser jag :)
sen det här med gramanen: du ska ju som ryttare ( inte du personligen ) kunna rida din häst i rätt form UTAN graman och dylika hjälptyglar. När du kan det, då tycker jag, det är OK att rida med graman , dock inte allt för ofta! :)
sen det här med gramanen: du ska ju som ryttare ( inte du personligen ) kunna rida din häst i rätt form UTAN graman och dylika hjälptyglar. När du kan det, då tycker jag, det är OK att rida med graman , dock inte allt för ofta! :)
l-ira
Mon 9 Aug 2010 12:34
Håller med dig på båda punkterna.
Men gällande gramanen; Hade en gång en häst som hade något fel i nacken (Inget allvarligt) Men man kunde inte arbeta han i form med bara hjälperna, utan va tvungen att använda graman, tyvärr. (Inget han led av!) Pga att han spände sig så mycket, han kunde verkligen inte slappna av. Det var inte heller bara jag som red han, utan väldigt rutinerade kompisar osv, men det gick som sagt inte utan graman "/. Dock red jag han ändå inte bara på graman. Som till exempel i skogen och så lät jag han gå som han ville nästan (:
Men gällande gramanen; Hade en gång en häst som hade något fel i nacken (Inget allvarligt) Men man kunde inte arbeta han i form med bara hjälperna, utan va tvungen att använda graman, tyvärr. (Inget han led av!) Pga att han spände sig så mycket, han kunde verkligen inte slappna av. Det var inte heller bara jag som red han, utan väldigt rutinerade kompisar osv, men det gick som sagt inte utan graman "/. Dock red jag han ändå inte bara på graman. Som till exempel i skogen och så lät jag han gå som han ville nästan (:
intensivt
Mon 9 Aug 2010 12:23
båda är fantastiska ryttare!
spö i syfte att korrigera får en hiss, braohagrej tycker jag, för man vet aldrig.
sporrar, hiss! En ryttare som kan rida vet hur man använder både sporrar och spö och då kan man alltid ha det.
Gramantygel, hiss,men bara om man sätter den på sidan så man inte spänner in hästen utan så att den får ett extra stöd. bra om man har en oriden lite lat och bortskämd häst skulle jag säga :p
spö i syfte att korrigera får en hiss, braohagrej tycker jag, för man vet aldrig.
sporrar, hiss! En ryttare som kan rida vet hur man använder både sporrar och spö och då kan man alltid ha det.
Gramantygel, hiss,men bara om man sätter den på sidan så man inte spänner in hästen utan så att den får ett extra stöd. bra om man har en oriden lite lat och bortskämd häst skulle jag säga :p
ELVIRAA-A
Mon 9 Aug 2010 12:20
båda :D
spö, då det är bra att ha "ifall att" liksom.
sporrar likaså där, men jag använder det bara om jag tränar för någon och på tävling, annars inte när jag rider själv så min ponny får lite omväxling.
hm, både hiss och diss, vissa hästar blir ju mer avslappnade av graman och så vilket är bra, medans andra använder den endast för att få hästen på tygeln och då blir det ju defintivt en diss.
spö, då det är bra att ha "ifall att" liksom.
sporrar likaså där, men jag använder det bara om jag tränar för någon och på tävling, annars inte när jag rider själv så min ponny får lite omväxling.
hm, både hiss och diss, vissa hästar blir ju mer avslappnade av graman och så vilket är bra, medans andra använder den endast för att få hästen på tygeln och då blir det ju defintivt en diss.
Robintraniing
Mon 9 Aug 2010 12:21
Precis! :)
Jag använder graman på vissa utav mina hästar ibland. Men jag tar bort den efter ca 20 min! :) och jag använder den i syfte för oh få ihop hästarna lite mer! :) men man ska ju givetvis kunna rida sin häst i rätt form UTAN graman. När man kan det! då tycker jag man kan pröva graman! :)
Jag använder graman på vissa utav mina hästar ibland. Men jag tar bort den efter ca 20 min! :) och jag använder den i syfte för oh få ihop hästarna lite mer! :) men man ska ju givetvis kunna rida sin häst i rätt form UTAN graman. När man kan det! då tycker jag man kan pröva graman! :)
Robintraniing
Mon 9 Aug 2010 12:17
Gold Medal från hööks ) inge märkvärdigt :D men det passar på hästen iaf :D
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 11:03
Roffe :)
För att använda det som hjälpmedel, inte bestraffning.
JAG skulle aldrig rida med sporrar... Jag känner inte att jag är tillräckligt säker för det. Men kan man använda det och inte... missbrukar dom så! :)
Diss..
För att använda det som hjälpmedel, inte bestraffning.
JAG skulle aldrig rida med sporrar... Jag känner inte att jag är tillräckligt säker för det. Men kan man använda det och inte... missbrukar dom så! :)
Diss..
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 13:35
Njaa.. inte direkt. Kan man rida med den och att den gör mer nytta än skada. Såsom alla andra grejer! :)
Lizstomania
Sun 8 Aug 2010 22:28
Rolf :)
Spö, endast som hjälpmedel, helst inte :p
Stort nej ;)
Helst inte, ingen bra sak enligt mig ^^'
Spö, endast som hjälpmedel, helst inte :p
Stort nej ;)
Helst inte, ingen bra sak enligt mig ^^'
browwniiiiee
Sun 8 Aug 2010 16:36
Rolf-Göran Bengtsson
om man använder de som hjälpmedel är de okej!
sporrar om man använder de på rätt sett och inte för att sparka hästen.
med rätt användning och i rätt händer så är det en hiss ;)
om man använder de som hjälpmedel är de okej!
sporrar om man använder de på rätt sett och inte för att sparka hästen.
med rätt användning och i rätt händer så är det en hiss ;)
Minih
Sun 8 Aug 2010 16:10
Rolf-göran bengtsson.
Spö när man rider som ett hjälpmedel.
sporrar är inget jag tycker om, har sätt en del taskiga saker med sporrar, så nej till sporrar!
Gramantygel är hiss! :) använder det själv.
Spö när man rider som ett hjälpmedel.
sporrar är inget jag tycker om, har sätt en del taskiga saker med sporrar, så nej till sporrar!
Gramantygel är hiss! :) använder det själv.
Sarabredell
Sun 8 Aug 2010 16:08
Rolf-Göran Bengtsson
själv tycker jag att man kan ha spö om man kan använda de på rätt sätt, Och dock får man inte använda spö på hästen om man är arg eller har en dålig dag,
sporrar tycker jag nästan är värdelösa, det är väl skänkeln vi ska träna upp så varför använda det för då.
Gramantygel kan man använda ibland men inte allt för ofta anser jag.
själv tycker jag att man kan ha spö om man kan använda de på rätt sätt, Och dock får man inte använda spö på hästen om man är arg eller har en dålig dag,
sporrar tycker jag nästan är värdelösa, det är väl skänkeln vi ska träna upp så varför använda det för då.
Gramantygel kan man använda ibland men inte allt för ofta anser jag.
intensivt
Mon 9 Aug 2010 12:25
sporren är ju en förstärkning av hjälpen skänkeln,skänkeln är ju hela benet medans sporren sitter på en liten liten del av foten liksom...
Sarabredell
Mon 9 Aug 2010 14:37
jo de är sant, men varför använda sporren om du kan använda hela skänkeln och liksom öva upp den bättre så hästen går. oftast så går hästen bättre utan sporren, med fina rörelser ändå.
intensivt
Mon 9 Aug 2010 21:46
tycker det kan vara jättebra om man har en häst som är lite okänslig. jag vill kunna sätta min häst i ett tempo, sedan ska den gå så tills jag ändrar nåt. ett lätt stöd ska hjälpa, annars kan man aldrig hålla en häst känslig. vid sidvärtsrörelser, öpna, sluta, förvänd sluta, skänkelvikningar och vid fram- och bakdelsvändningar tycker jag att det kan vara jättebra att ha chansen att kunna peta till utan att behöva banka. finns inget värre än att sitta på en häst som blivit "överriden" med hela skänkeln om du förstår hur jag menar, har en kompis som rider sina hästar så och jag blir tokig när jag sitter upp på hennes hästar. de blir slöa och tunga både i handen och kroppen av det. en skiklig ryttare kan hålla om med skänkeln utan att använda sporren trots att man har en 2,5 cm lång sporre och sedan använda den sporren så försiktigt att hästen bara uppfattar den.
Sara -
Sun 8 Aug 2010 16:06
Jag har alltid spö då jag rider, om det inte är en häst som är rädd för det. bara man lär sig att använda spöet ordentligt från början så lär man ju sig efterhand.
Sporrar använder jag på hästar som inte är så pigga, de som helt enkelt behöver dem. Dessutom måste man ha ridit en del för att börja använda dem för att inte börja missbruka dem.
Gramantygel skulle inte jag använda, det tvingar ju hästen att gå på "tygel", mycket hellre martingal om det är en häst som lyfter upp huvudet,. Att hästen går på tygel, ska ju inte komma från nåt som tvingar den. Det ska hästen göra av sig själv då den känner ett behaglit drag av ryttaren.
Sporrar använder jag på hästar som inte är så pigga, de som helt enkelt behöver dem. Dessutom måste man ha ridit en del för att börja använda dem för att inte börja missbruka dem.
Gramantygel skulle inte jag använda, det tvingar ju hästen att gå på "tygel", mycket hellre martingal om det är en häst som lyfter upp huvudet,. Att hästen går på tygel, ska ju inte komma från nåt som tvingar den. Det ska hästen göra av sig själv då den känner ett behaglit drag av ryttaren.
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:24
Grejen är den att en graman inte tvingar hästen i form.. Min åsikt är att en graman är en billig undanflykt till att rida sin häst i rätt form... men kan du som ryttare rida hästen rätt utan gramanen så kan du ha den vid vissa tillfällen då du vill rida ihop hästen maximalt men du tvingar inte hästen att gå i form med en graman ( om du inte är helt okunnig förstårs ), Utan det krävs samma saker som utan. man måste ha en bra framåtbjudning ( vissa hästar får en bättre framåtbjudning utav graman) och du måste rida hästen med sätet. Jag sätter graman YTTERST sällan, men när jag använder det så har jag det första kvarten / halvtimmen. och inget som hästen tar skada utav om du gör rätt :) men det är min åsikt :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 16:03
båda är bra (:
jag tkr att man ska ha spö varje gång man rider men inte slå hästen med det utan bara peta lite så den vet att man har de.
beror på helt vad det är för häst, om den är pigg och går bra så behöver man ju inte ha det men om den är seg så är det en helt annan sak (;
det är inget fel på gramantygel men det är inget jag använder ((:
sjukt fin häst !
jag tkr att man ska ha spö varje gång man rider men inte slå hästen med det utan bara peta lite så den vet att man har de.
beror på helt vad det är för häst, om den är pigg och går bra så behöver man ju inte ha det men om den är seg så är det en helt annan sak (;
det är inget fel på gramantygel men det är inget jag använder ((:
sjukt fin häst !
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:21
Tack så mycket! :)
jo dina åsikter är helt rätt! :) men dock så använder jag väldigt sällan spö själv :)
jo dina åsikter är helt rätt! :) men dock så använder jag väldigt sällan spö själv :)
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 07:50
det betyder alltså att du har en snäll och väldigt snäll häst (:
jag har det alltid ifall det kanske skulle hända något när man rider (;
jag har det alltid ifall det kanske skulle hända något när man rider (;
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:59
fin häst! :D
Aboutyoursmile
Sun 8 Aug 2010 15:58
Rolf Göran Bengtsson
tycker man ska ha spö när man rider, men inte slå hästen med det, bara typ peta litegrann så hästen vet att man har det.
sporrar anser jag inte att man ska ha, sen finns det väl hästar som kanske behöver det, men jag anser att det är onödigt.
gramantygel tycker jag inte att det är fel på,, men inget jag använder
tycker man ska ha spö när man rider, men inte slå hästen med det, bara typ peta litegrann så hästen vet att man har det.
sporrar anser jag inte att man ska ha, sen finns det väl hästar som kanske behöver det, men jag anser att det är onödigt.
gramantygel tycker jag inte att det är fel på,, men inget jag använder
My Hall Hansson
Sun 8 Aug 2010 15:58
Meredith
Beror på hur man använder det och hästen man rider. Använder man det endast som hjälp att 'nå' ordentligt så är det okej. Men som straff vid fel o liknande bara grymt fel.
Sporrar beror på, vissa behövs det på vissa inte. Men det är också en träningsak enligt mej. Man får mer styrka i bennen utan. Och klarar man att rida utan borde man göra det.
Gramantygel HISS om det används då och då och bara som hjälp när det behövs och på rätt sätt. (:
Beror på hur man använder det och hästen man rider. Använder man det endast som hjälp att 'nå' ordentligt så är det okej. Men som straff vid fel o liknande bara grymt fel.
Sporrar beror på, vissa behövs det på vissa inte. Men det är också en träningsak enligt mej. Man får mer styrka i bennen utan. Och klarar man att rida utan borde man göra det.
Gramantygel HISS om det används då och då och bara som hjälp när det behövs och på rätt sätt. (:
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:57
Spö om det används på rätt sätt och då menar jag att man inte SLÅR hästen utan använder det på ett "vänligare" vis.
Sporrar, hmm... jag tycker att det inte behövs.
Gramantygel, jo, det är riktigt okejj, men bara om det behövs inte annars.
Sporrar, hmm... jag tycker att det inte behövs.
Gramantygel, jo, det är riktigt okejj, men bara om det behövs inte annars.
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:20
Behövs tycker jag låter fel.. ingen häst "behöver" ridas med graman.. utan den är till för oh kunna samla ihop sin häst maximalt..
Anonymous
Mon 9 Aug 2010 14:26
Ja ungefär det jag menade :) Du, har du annars några tips om att få en gammal islandshäst att bli mjuk?
jennyliljedahl
Sun 8 Aug 2010 15:55
Tycker båda är bra
Spö, om det behövs och används på rätt sätt.
Det är bättre att använda sporrar än att sitta och sparka hästen i sidorna, vissa är latare, precis som oss människor, men dom ska användas på rätt sätt!
samma sak på graman, om den används på rätt sätt!
Spö, om det behövs och används på rätt sätt.
Det är bättre att använda sporrar än att sitta och sparka hästen i sidorna, vissa är latare, precis som oss människor, men dom ska användas på rätt sätt!
samma sak på graman, om den används på rätt sätt!
HorseInHarmony
Sun 8 Aug 2010 22:30
japp.. men alla hästarna hade dt .. nt visste jag va ett kandar va som 6 åring,, xD
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 22:45
HAHAHAHA okej. men även världens bäst rankade dressyrryttare lärde sig rida på vanliga bett.. låter lite weird :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:54
Meredith :)
Beror ju på vilken häst man rider & hur man använder det :)
Samma som upper :d
Har aldrig ridit med Gramantygel så har ingen aning. Men ja tycker det är lite onödigt! Om ryttaren klarar av det är det Hiss.
Beror ju på vilken häst man rider & hur man använder det :)
Samma som upper :d
Har aldrig ridit med Gramantygel så har ingen aning. Men ja tycker det är lite onödigt! Om ryttaren klarar av det är det Hiss.
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:54
spö, ja, helt ok tkr jag! :) om man anväder de på rätt sätt!
sporrar, om de behövs! och om man anväder de på rätt sätt!
gramantygel, hiss! de är ett bra hjälp medel på unghästar osv :)
sporrar, om de behövs! och om man anväder de på rätt sätt!
gramantygel, hiss! de är ett bra hjälp medel på unghästar osv :)
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:16
Min åsikt: Sätt ALDRIG en gramantygel på en unghäst. den ska lära sig att hitta rätt form själv. använd dig istället utav tömkörning på en unghäst, då det får hästen oh hitta rätt. :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 19:23
jooo.. jag har en unghäst, och har bara andvänt tömkörning, osv.. du förstår..
Men ja känner nåra, som hade jätte problem med sina hästar, och dom testa gramantygel, inte hela tiden!
De hjälpte på derars hästar. Men det är självklart olika för alla!
Men ja känner nåra, som hade jätte problem med sina hästar, och dom testa gramantygel, inte hela tiden!
De hjälpte på derars hästar. Men det är självklart olika för alla!
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:52
Roffe
Spö på rätt sätt
Nej
FET DISS
Spö på rätt sätt
Nej
FET DISS
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 19:44
Känsligt ja! Varför fixera en hästs huvud? Hur hade du tyckt om det om någon band ner ditt huvud? Driva upp hästen i handen var det sämsta jag hört. Varför ska du ha "hästen" i handen. Varför inte rida med sitsen? Det är med sitsen du samlar hästen, inte med handen?
intensivt
Wed 11 Aug 2010 13:15
man fixerar ju inte hästens huvud med graman, om man, som stall-parkudden säger, inte kan rida ordentligt kanske man gör det, men kan man rida ordentligt och vet hur en graman funkar vet man att den inte används så.
Om du inte vet vad driva upp hästen i handen betyder borde du definitivt läsa på...
Om du inte vet vad driva upp hästen i handen betyder borde du definitivt läsa på...
Anonymous
Wed 11 Aug 2010 13:30
Jo du fixera hästen huvud, den kan ju inte dra upp huvudet om den känner för det? Inte fram med nosen? Bara för att hästen kröcker nacke går den inte i form, hur förklarar du då att en westernhäst kan ridas i form även om nosen är långt framför lodplanet? Formen kommer bak i från. Det får man höra redan när man red som liten? Enda tillfället jag kan se att en grama skulle vara användbart är om man har en häst som kanske lätt sticker när man rider ut. Inom dressyr är den med stjälpande än hjälpande.
aamandaelsa
Sun 8 Aug 2010 15:51
meredith!
beror på hur det används! jag använder det
beror på där med. jag använder det.
jag tycker gramantygel är ganska bra..
men edt beror på helt hur man använder det som sagt.
det ska användas som hjälp att få ihop en häst. Inte som nåt annat!
:)
beror på hur det används! jag använder det
beror på där med. jag använder det.
jag tycker gramantygel är ganska bra..
men edt beror på helt hur man använder det som sagt.
det ska användas som hjälp att få ihop en häst. Inte som nåt annat!
:)
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:15
precis :)
Mina hästar rids på graman ytterst sällan! och då endast någon kvart när jag rider fram! :) men man ska kunna rida sin häst i rätt form INNAN man sätter på gramanen! :D
Mina hästar rids på graman ytterst sällan! och då endast någon kvart när jag rider fram! :) men man ska kunna rida sin häst i rätt form INNAN man sätter på gramanen! :D
moajonasson
Sun 8 Aug 2010 15:49
beror på hur man andvänder spöt, och lika dant med sporrar, man måste veta vad man gör !
diss för gramantygel, vissa kör med det bara för att, samma där du måste veta vad du gör ...
diss för gramantygel, vissa kör med det bara för att, samma där du måste veta vad du gör ...
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:14
Man ska kunna rida sin häst i rätt form innan du sätter på gramanen :)
xNataliee
Sun 8 Aug 2010 15:49
Rolf-Göran!:D
Spö, om man kan hantera det;)
Sporrar, om man kan hantera det och behöver det.
Jag har aldrig ridit med Gramantygel men det beror mest på ryttaren, om den klarar av det är det Hiss, annars FETDISS:)
Spö, om man kan hantera det;)
Sporrar, om man kan hantera det och behöver det.
Jag har aldrig ridit med Gramantygel men det beror mest på ryttaren, om den klarar av det är det Hiss, annars FETDISS:)
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:14
Jo :) man ska kunna rida sin häst i rätt form utan graman innan man ska ge sig på den. Graman är annars en billig undanflykt till oh kunna rida sin häst rätt. Jag använder den någon gång ibland när jag vill få ihop min häst maximalt! :) annars aldrig.. och man rider med den till en början och plockar bort den efter en stund. :)
xNataliee
Sun 8 Aug 2010 20:43
precis;) så gör jag med, eller ja, jag har snodd ibörjan när jag är på ridbanan med min ponny, sen plockar jag av den, om min tränare inte säger att jag ska ha kvar den.. Han fick nämligen SJUKT starka underhals muskler;/ men det börjar bli bättre nu:DD
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:48
Om du ska använda spö/sporrar/gramantygel beror ju helt på vad de är för häst du ska rida och hur erfaren du själv är? :)
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:13
Jo delvis rätt,men jag anser att spö är onödigt hur duktig du än är..
sporrar kan alla ryttare som har en stadig skänkel använda.
Graman däremot. ska ENDAST erfarna ryttare använda.. inte nybörjare.
Och enligt mig ska du som ryttare kunna rida din häst i rätt formoch kunna få ihop hela hästen UTAN graman, SEN kan du använda en sådan när du t.ex ska trimma hästen just för oh få ihop den till det maximala :) jag använder graman ca 1 gång i kvartalet på mina hästar :)
sporrar kan alla ryttare som har en stadig skänkel använda.
Graman däremot. ska ENDAST erfarna ryttare använda.. inte nybörjare.
Och enligt mig ska du som ryttare kunna rida din häst i rätt formoch kunna få ihop hela hästen UTAN graman, SEN kan du använda en sådan när du t.ex ska trimma hästen just för oh få ihop den till det maximala :) jag använder graman ca 1 gång i kvartalet på mina hästar :)
alskareer
Sun 8 Aug 2010 15:48
Roffe :D
Spön ska man bara ha om man kan hantera det, inte bara sitta och slå hästen liksom.
Sporrar är likadant man måsta kunna hantera det, har sätt massa som sitter med stora dressyr sporrar när det är hoppning, och dom har sparkat rakt in i sidan :8
Gramantygel DISS
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 19:11
varför dissa du graman? :)
jo, spö använder jag nästan ALDRIG däremot sporrar. men man ska somsagt ha en stadig skänkel och inte sitta oh hacka hästen :)
jo, spö använder jag nästan ALDRIG däremot sporrar. men man ska somsagt ha en stadig skänkel och inte sitta oh hacka hästen :)
alskareer
Tue 10 Aug 2010 14:09
oj jag skrev fel där, jag hade bråttom :P
Graman hiss!
ja jag har använt spö 2 elr 3gg på 8år. :)
Graman hiss!
ja jag har använt spö 2 elr 3gg på 8år. :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:43
spö om dt används rätt, jah använder dt för att min häst int vill trava elr galoppera annars.
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:58
varför ens kolla eller kommentera om du bara snackar skit? :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:07
Roffe :-D
Spön ska användas på rätt sätt :)
Samma sak med sporrar ;)
Såg en tävlingsutriktad unge på en b-ponny på en hopptävling, spö och sporrar, piska piska skänkla (snarare sparka) usch d såg för jävligt ut D: Å hästen såg inte nöjd ut heller..
Gramantygel tkr jag man kan använda som "hjälp" på tex en unghäst för att korrigera formen :)Men sjklart är det bästa att kunna rida igenom sin häst helt utan hjälptyglar :-D
Spön ska användas på rätt sätt :)
Samma sak med sporrar ;)
Såg en tävlingsutriktad unge på en b-ponny på en hopptävling, spö och sporrar, piska piska skänkla (snarare sparka) usch d såg för jävligt ut D: Å hästen såg inte nöjd ut heller..
Gramantygel tkr jag man kan använda som "hjälp" på tex en unghäst för att korrigera formen :)Men sjklart är det bästa att kunna rida igenom sin häst helt utan hjälptyglar :-D
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 15:11
ja precis :) men jag personligen skulle aldrig sätta en graman på en unghäst, då dom ska lära sig rätt från början, men somsagt, allas åsikter är lika mycket värda! :D
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 15:14
D e sant att d e en billig utväg... Jag väljer inte ngn hjälptygel i första taget :P
willingforwskii
Sun 8 Aug 2010 14:57
rolf ofc!
sporrar och spö ska användas av dom som kan använda det. sporrar är ju även bra att rida med ibland för att göra hästen känsligare för skänkeln. ett spö kan alltid vara bra att ha i handen när man rider, även om det är en pigg häst.
om hästen är väldigt stel eller möjligtvis väldigt svår att få att gå i form tycker jag att man kan rida med graman, men senare släppa den när man känner att hästen börjar mjukna, det är ju bättre att börja rida med graman om man har problem att få hästen att arbeta!
sporrar och spö ska användas av dom som kan använda det. sporrar är ju även bra att rida med ibland för att göra hästen känsligare för skänkeln. ett spö kan alltid vara bra att ha i handen när man rider, även om det är en pigg häst.
om hästen är väldigt stel eller möjligtvis väldigt svår att få att gå i form tycker jag att man kan rida med graman, men senare släppa den när man känner att hästen börjar mjukna, det är ju bättre att börja rida med graman om man har problem att få hästen att arbeta!
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:59
Min åsikt är att människor som INTE kan rida sin häst rätt i form utan hjälptyglar ska inte heller använda dem. :) men KAN du som ryttare rida en häst i form utan onödiga undanflykter kan du sätta på en graman om du verkligen vill få ihop hästen! :)
willingforwskii
Sun 8 Aug 2010 15:04
precis, jag rider utan både sporrar och spö, och har aldrig ridit med graman eftersom jag anser att det är som sagt "ett billigt sätt att komma undan". och det är precis som du säger, att man kan värma upp med graman ibland, för att få ihopa hästen!
jisse
Sun 8 Aug 2010 14:33
Rolf :D
Jag tycker man kan ha spö och sporrar OM man kan hantera det och inte använder dom som några vapen mot hästen!!
Och graman använder iaf jag bara när jag ska mjuka upp hästen i början. Alltså tror jag inte att man ska använda den ett helt träningpass. Då kanske man aldrig kan få hästen att gå på tygel utan den? :p och man ska ju absolut inte använda den på unghästar! Dem har inte riktigt fått dom musklerna som äldre hästar har och kan faktiskt bli skadade i rygg och nacke! (:
Jag tycker man kan ha spö och sporrar OM man kan hantera det och inte använder dom som några vapen mot hästen!!
Och graman använder iaf jag bara när jag ska mjuka upp hästen i början. Alltså tror jag inte att man ska använda den ett helt träningpass. Då kanske man aldrig kan få hästen att gå på tygel utan den? :p och man ska ju absolut inte använda den på unghästar! Dem har inte riktigt fått dom musklerna som äldre hästar har och kan faktiskt bli skadade i rygg och nacke! (:
francam
Sun 8 Aug 2010 14:27
Rolf- Göran :))
jag använder nästan alltid spö, även på pigga hästar. Det är alltid ett bra hjälpmedel!
sporrar ÄR till för att kunna rida med små och fina hjälper, jag tycker inte att ryttare ska använda sporrar om dom inte har en stadig skänkel, att dom då inte rör på fötterna, för det kan göra väldigt ont på hästen om han får för mycket slag med sporrarna, annars är det ju ett jättebra hjälpmedel :))
Precis som med sporrar och spö, det är typ som ett hjälpmedel för hästar som slänger upp huvudena i hoppning, men det är en stor diss om man har det utan anledning.
jag använder nästan alltid spö, även på pigga hästar. Det är alltid ett bra hjälpmedel!
sporrar ÄR till för att kunna rida med små och fina hjälper, jag tycker inte att ryttare ska använda sporrar om dom inte har en stadig skänkel, att dom då inte rör på fötterna, för det kan göra väldigt ont på hästen om han får för mycket slag med sporrarna, annars är det ju ett jättebra hjälpmedel :))
Precis som med sporrar och spö, det är typ som ett hjälpmedel för hästar som slänger upp huvudena i hoppning, men det är en stor diss om man har det utan anledning.
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 15:22
ja det är hästen på bilden :)
nae jag har ingen mer just nu, men det kommer snart 2 nya hit =) två halvblod till :D
nae jag har ingen mer just nu, men det kommer snart 2 nya hit =) två halvblod till :D
francam
Sun 8 Aug 2010 15:32
okej :))
tävlar du i hoppning också? :))
(känner att jag frågar mycket, är det okej om jag frågar massa saker? :P)
tävlar du i hoppning också? :))
(känner att jag frågar mycket, är det okej om jag frågar massa saker? :P)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:27
rolf ^^
hm ett spö kan du alltid ha me dej men du ska inte använda det bara för att använda det ett rap om hästen nt gör som du vill exp vägrar fast att ni hoppat det 100ggr innan då är det bara dumheter (=
sporrar använder jag ju själv och det är ju stjärnsporrar men jag använder dom knappt har det mest som smyckning på min utrustning ^.^
hm ett spö kan du alltid ha me dej men du ska inte använda det bara för att använda det ett rap om hästen nt gör som du vill exp vägrar fast att ni hoppat det 100ggr innan då är det bara dumheter (=
sporrar använder jag ju själv och det är ju stjärnsporrar men jag använder dom knappt har det mest som smyckning på min utrustning ^.^
aalvaloviiisah
Sun 8 Aug 2010 14:26
roll överst....
spö kan vara bra men inte till för att slå hästen ;o
sporrar bara om man kan hantera dom som en förstärkt skänkel...
grammar tygla diss! bara till hjälp för att få hästen gå i form men de kan man jobba sej till ändå,
spö kan vara bra men inte till för att slå hästen ;o
sporrar bara om man kan hantera dom som en förstärkt skänkel...
grammar tygla diss! bara till hjälp för att få hästen gå i form men de kan man jobba sej till ändå,
Lisa Axelsson
Sun 8 Aug 2010 14:22
inga kommentarer om personerna:P
spö är alltid bra, oavsett om man använder det eller inte.. det är ju som en förlängd arm och kan man hantera det så ser jag inga problem i det.. absolut ingen bestraffning men både bra som säkerhet om man är ute på vägarna (hellre ett spörapp än en död häst) och och bättre än en skänkeldöv häst enligt min mening!:) självklart är det ju individuellt men jag trivs bra med ett spö i min hand:)
sporrar likadant.. kan man hantera det så visst!
gramantygel säger jag inget om.. är emot alla hjälptyglar egentligen, mest bara en snabb utväg..
spö är alltid bra, oavsett om man använder det eller inte.. det är ju som en förlängd arm och kan man hantera det så ser jag inga problem i det.. absolut ingen bestraffning men både bra som säkerhet om man är ute på vägarna (hellre ett spörapp än en död häst) och och bättre än en skänkeldöv häst enligt min mening!:) självklart är det ju individuellt men jag trivs bra med ett spö i min hand:)
sporrar likadant.. kan man hantera det så visst!
gramantygel säger jag inget om.. är emot alla hjälptyglar egentligen, mest bara en snabb utväg..
Lisa Axelsson
Sun 8 Aug 2010 14:33
Precis!:) jag accepterar såna som anävnder det men är ingenting jag själv skulle sätta på min häst..:)
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:41
Nae jag var emot det också innan. Men somsagt bara man vet hur man rider med den så tycker jag man kan använda den. Men däremot ska man även kunna rida sin häst riktigt och ordentligt INNAN man tar till graman, :) den är trots allt bara en hjälp för oh få ihop hästarna till det yttersta :) inte något för nybörjare bara för att "få hästen i form" :) och det är även lätt att hästen hamnar i en position så den gå bakom hand med graman.. vilket den inte ska göra :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:21
Roffe
Bra som en hjälp, nt bestraffning !
Inga sporrar
Diss
Bra som en hjälp, nt bestraffning !
Inga sporrar
Diss
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:30
Okej :) jag rider aldrig med spö., däremot sporrar.
och som jag skrivit här under tidigare. Graman ser jag som en billig undanflykt till att kunna rida sin häst rätt! men jag använder det ytterst sällan när jag vill rida igenom mina hästar ordenligt. men plockar alltid bort den efter en stund på banan =)
och som jag skrivit här under tidigare. Graman ser jag som en billig undanflykt till att kunna rida sin häst rätt! men jag använder det ytterst sällan när jag vill rida igenom mina hästar ordenligt. men plockar alltid bort den efter en stund på banan =)
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:29
Spö ( en lång / kort pinne med en liten läderbit på som man använder som en förstärkande skänkel )
Sporrar, en metallsak som man sätter på ridskorna / stövlarna . Också för att förstärka skänkeln.
Rolf är en utav världens bästa ryttare :)
Hiss är du vet man hissar nått :)
Sporrar, en metallsak som man sätter på ridskorna / stövlarna . Också för att förstärka skänkeln.
Rolf är en utav världens bästa ryttare :)
Hiss är du vet man hissar nått :)
ebbinilsson
Sun 8 Aug 2010 14:19
Rolf-Göran ! (:
Spö e alltid bra som en hjälp! Men absolut INTE som bestraffning!
Inga sporrar, usch!
Diss på gramantygel!
Spö e alltid bra som en hjälp! Men absolut INTE som bestraffning!
Inga sporrar, usch!
Diss på gramantygel!
ebbinilsson
Sun 8 Aug 2010 14:58
tack för tipsen! (: ska verkligen bli kul att försoka att lärta honom lite vettiga saker o få honom sluta vara bebis! (:
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 15:00
ja :) men somsagt skriv gärna sen och berätta hur det gått! :D alltid kul oh höra =)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:19
HAMBURGARE! <3
Jenniferssssh ♥
Sun 8 Aug 2010 14:18
Rolf-Göran (y)
Beror på häst, om den är pigg eller inte, men jag föredrar spö före sporrar
inge sporrar,
Hiss :D
Beror på häst, om den är pigg eller inte, men jag föredrar spö före sporrar
inge sporrar,
Hiss :D
LimeRosa
Sun 8 Aug 2010 14:14
Roffe! ;)
Som en hjälp, inte bestraffning. Kan vara bra att "peta" på hästen med, t. ex vid skänkelvikningar, I hoppning är det la mest som en framåtdrivande hjälp.
Åter igen, som en hjälp, men ingen bestraffning. Oftast tycker jag att man inte behöver sporrar om man är hoppryttare.
Kan vara bra om man är rutinerad, för att få ihop hästen, men man serr allt för ofta hoppryttare på elitnivå med graman, bara för att kunne hålla hästen.
Som en hjälp, inte bestraffning. Kan vara bra att "peta" på hästen med, t. ex vid skänkelvikningar, I hoppning är det la mest som en framåtdrivande hjälp.
Åter igen, som en hjälp, men ingen bestraffning. Oftast tycker jag att man inte behöver sporrar om man är hoppryttare.
Kan vara bra om man är rutinerad, för att få ihop hästen, men man serr allt för ofta hoppryttare på elitnivå med graman, bara för att kunne hålla hästen.
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:25
Spö: använder jag aldrig!
Sporrar: använder jag regelbundet på vissa utav hästarna.
Graman: ser jag som en billig undanflykt till att kunna rida hästarna rätt. Men somsagt, jag använder den endast få gånger då jag verkligen vill rida igenom mina hästar. Men den ska också vara lös ( alltså inte spänd ) och jag plockar alltid bort den när jag ridit ca 15-20 min! :)
Sporrar: använder jag regelbundet på vissa utav hästarna.
Graman: ser jag som en billig undanflykt till att kunna rida hästarna rätt. Men somsagt, jag använder den endast få gånger då jag verkligen vill rida igenom mina hästar. Men den ska också vara lös ( alltså inte spänd ) och jag plockar alltid bort den när jag ridit ca 15-20 min! :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:14
roffe
går ALDRIG upp på en häst utan spö
beror helt på vilken häst och humör jag är på men oftast sporrar
DISS helt klart har aldrig använt en sån och kommer aldrig göra jag tycker den är sjukt hämst
går ALDRIG upp på en häst utan spö
beror helt på vilken häst och humör jag är på men oftast sporrar
DISS helt klart har aldrig använt en sån och kommer aldrig göra jag tycker den är sjukt hämst
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:21
Spö använder jag ALDRIG på mina hästar. Eller.. aldrig ska jag inte säga, men har det på vissa vid hoppning men vid ytterst få tillfällen använder jag det.
Sporrar däremot har jag alltid på vissa hästar för att förtydliga skänkel!
Gramanen ser jag som sagt som en billig undanflykt till att rida sin häst rätt! men jag själv använder det ytterst sällan och då endast när jag verkligen vill rida igenom mina hästar. och jag plockar alltid bort den efter en stund på banan! men använda graman UTE gör jag aldrig! =)
Sporrar däremot har jag alltid på vissa hästar för att förtydliga skänkel!
Gramanen ser jag som sagt som en billig undanflykt till att rida sin häst rätt! men jag själv använder det ytterst sällan och då endast när jag verkligen vill rida igenom mina hästar. och jag plockar alltid bort den efter en stund på banan! men använda graman UTE gör jag aldrig! =)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:32
jag behöver inte ofta använda spöt jag har de där ifall de skulle behövas och jag har så starka ben så jag behöver oftast ine sporrar men jag har dom nästan alltid ändå
för mig är graman något som gör att hästen böjer på nacken men bakbenen och ryggen kan va va fan som hells och om hästen inte går i form så har den väl en anledning, inte orkar eller inte kan pga att den inte kan andas så bra då tex men jag förstår om du vill ha de på dina hästar de är inte mitt problem men jag skulle aldrig ta hjälp av de jag tycker de finns andra lösningar...
för mig är graman något som gör att hästen böjer på nacken men bakbenen och ryggen kan va va fan som hells och om hästen inte går i form så har den väl en anledning, inte orkar eller inte kan pga att den inte kan andas så bra då tex men jag förstår om du vill ha de på dina hästar de är inte mitt problem men jag skulle aldrig ta hjälp av de jag tycker de finns andra lösningar...
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:39
Som jag sa innan så har jag det ytterst sällan och jag har det inte som en undanflykt då jag kan rida mina hästar i rätt form utan det. Men jag har det när jag vill samla ihop de till det yttersta och få ihop dom ordentligt. Har du graman är det klart du kan få med bakben och rygg. Gramanen är en ingen tygel som bara kröker nacken.. rider du rätt med den så kan du använda den. och dessutom ska gramanen aldrig vara spänd. den ska alltid vara lite lös.
saandruut
Sun 8 Aug 2010 14:13
Meredith michaels beerbaum
beror på vilken häst man rider :)
sporrar
gramantygel; diss
beror på vilken häst man rider :)
sporrar
gramantygel; diss
Rafawoc
Sun 8 Aug 2010 14:12
Rolf-Göran, helt klart! Spö ska användas som "påminelse" när hästan inte lyssnar, aldrig som straff. Rider alltid med spö men använder det sällan, mest om hästen inte lyssnar på skänkeln. Jag använder inte sporrar, men kan man använda det ser jag inga problem med det, men once again, det ska bara vara en förstärkning, och användas med vett. Gramantygel kan väl vara bra på hästar som nu "behöver" det (snarare ryttare som behöver på vissa hästar) men för det mesta är det ju ganska onödigt...
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:17
Spö har jag ALDRIG på mina hästar. däremot sporrar för att underlätta och förtydliga skänkeln. men somsagt, man ska använda de med respekt och aldrig "borra"/"hacka" med dem.
Graman ser jag som en billig undanflykt till att rida rätt! Därefter använder jag den ENDAST när jag vill rida igenom mina hästar ordentligt. Men tar alltid bort den efter en stund! =)
Graman ser jag som en billig undanflykt till att rida rätt! Därefter använder jag den ENDAST när jag vill rida igenom mina hästar ordentligt. Men tar alltid bort den efter en stund! =)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:12
Hästdoft eller Dolce Gabbana-doft?
ffinffinffin
Sun 8 Aug 2010 14:10
INGEN AV DOM !
INGET SPÖ !!!!
INGA SPORRAR !!!
GRAMANTYGEL DIIIISSS !!!!!!!!!!
INGET SPÖ !!!!
INGA SPORRAR !!!
GRAMANTYGEL DIIIISSS !!!!!!!!!!
Unluckybird
Sun 8 Aug 2010 14:09
Roffe! :D
Spö eller inte? : Det beror helt på hästen. Behöver dom det för att vakna till så visst FINE! (: men man ska inte använda spöt på ett dåligt sätt.
SPORRAR ELLER INTE? : Jag tycker man bara ska rida med sporrar tävling eller träning eller om man ska göra någonting extra hemma, för att inte slita ut hästen ( att den blir skänkel död eller liknande) Men visst även där ska man använda dom på ett bra sätt.
GRAMANTYGEL : Båda, Ska man ut o gallopera så tycker jag det är bra att ha då kan man konctentrera sig mer på vad man själv ska förbättra i sin galoppsits, Eller liknande. Och diss, att rida en häst i form utan hjälpmedel, är ju självla poängen i ridningen, Då vet man ju att man rider hästen rätt. ( förhoppningsvis) Sen tyckr jag att man kan använda graman på unghästar osm itne riktigt vet va som känns bäst att ha huvudet det är lxm en hjälp på vägen . Att de ska hitta ett sätt där det känns bra med huvudet. ist för att hålla på o slå o tjaffsa imot. vissligen är itne alla unghästar så. men endel kan vara völdigt styriga med huvudet.
Spö eller inte? : Det beror helt på hästen. Behöver dom det för att vakna till så visst FINE! (: men man ska inte använda spöt på ett dåligt sätt.
SPORRAR ELLER INTE? : Jag tycker man bara ska rida med sporrar tävling eller träning eller om man ska göra någonting extra hemma, för att inte slita ut hästen ( att den blir skänkel död eller liknande) Men visst även där ska man använda dom på ett bra sätt.
GRAMANTYGEL : Båda, Ska man ut o gallopera så tycker jag det är bra att ha då kan man konctentrera sig mer på vad man själv ska förbättra i sin galoppsits, Eller liknande. Och diss, att rida en häst i form utan hjälpmedel, är ju självla poängen i ridningen, Då vet man ju att man rider hästen rätt. ( förhoppningsvis) Sen tyckr jag att man kan använda graman på unghästar osm itne riktigt vet va som känns bäst att ha huvudet det är lxm en hjälp på vägen . Att de ska hitta ett sätt där det känns bra med huvudet. ist för att hålla på o slå o tjaffsa imot. vissligen är itne alla unghästar så. men endel kan vara völdigt styriga med huvudet.
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:13
Sporrar har jag alltid på vissa hästar för att underlätta skänkel. :)
Graman skulle inte jag personligen sätta på en unghäst ( min åsikt ) då de ska lära sig att inte ridas med hjälptyglar. Det är bättre att själv lära hästen rätt och fel och gramanen ser jag då som en billig undanflykt för att göra rätt från början! Men somsagt så är det bara min åsikt :) och jag använder endast graman på mina hästar vissa gånger när jag ska rida igenom dem ordentligt! Men har den då bara till en början sen plockar jag bort den när hästarna känns okej! :)
Graman skulle inte jag personligen sätta på en unghäst ( min åsikt ) då de ska lära sig att inte ridas med hjälptyglar. Det är bättre att själv lära hästen rätt och fel och gramanen ser jag då som en billig undanflykt för att göra rätt från början! Men somsagt så är det bara min åsikt :) och jag använder endast graman på mina hästar vissa gånger när jag ska rida igenom dem ordentligt! Men har den då bara till en början sen plockar jag bort den när hästarna känns okej! :)
eeebbbbbbaaa
Sun 8 Aug 2010 14:08
rolf-göran !
helt klart.
älskar hans teknik när han rider.
han är verkligen en av mina förebilder inom hästsporten.
jag rider med spö, ifall att jag skulle behöva peta till den, så den tex, flyttar in/ut baken i öppningar och slutningar.
jag rider dock inte med sporrar, har aldrig behövt det, men på vissa hästar måste man helt enkelt göra det för att få ett resultat.
gramantygel.. det är som allt annat som har med hästar att göra, vissa behöver man det på, andra inte.
så det blir väl lite både och :)
helt klart.
älskar hans teknik när han rider.
han är verkligen en av mina förebilder inom hästsporten.
jag rider med spö, ifall att jag skulle behöva peta till den, så den tex, flyttar in/ut baken i öppningar och slutningar.
jag rider dock inte med sporrar, har aldrig behövt det, men på vissa hästar måste man helt enkelt göra det för att få ett resultat.
gramantygel.. det är som allt annat som har med hästar att göra, vissa behöver man det på, andra inte.
så det blir väl lite både och :)
issapissanersig
Sun 8 Aug 2010 14:08
meredith michaels beerbaum!
det andra, äsch spö och sporrar= kan man använda det med vett så äre bra
gramantygel, jag har använt nån enstaka gång på unghäst nån kvart, men sere som onödigt i dem flesta syften
det andra, äsch spö och sporrar= kan man använda det med vett så äre bra
gramantygel, jag har använt nån enstaka gång på unghäst nån kvart, men sere som onödigt i dem flesta syften
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:09
precis ! :) Jag använder endast graman vissa gånger jag vill rida igenom mina hästar ordentligt, och har den då bara i början sen plockar jag bort den
issapissanersig
Sun 8 Aug 2010 14:11
ja precis, tycker den är rätt bra då man ändå kan ge eftergift med den och har man en mjuk hand så funkar den ju bra, beror ju helt på vilken nivå man vill rida :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:06
smsa DAOE 529128 till 72323 så får du gratis siimii (Fokus)
sweetiieee
Sun 8 Aug 2010 14:06
såfall Rolf-Göran Bengtsson men jag tycker John whitaker
asså¨det beror ju helt på hästen och så. som min nya kan man inte ha det för hon har blivit slagen och bara jag visar ett spö stegrar hon.
sporrar tycker jag man kan ha om man kan rida med det, liksom det är bara en förlängd skänkel ..
jag har aldrig ridit med det men tycker man ska kunna få ner hösten på tygel och så utan massa hjälptyglar.
asså¨det beror ju helt på hästen och så. som min nya kan man inte ha det för hon har blivit slagen och bara jag visar ett spö stegrar hon.
sporrar tycker jag man kan ha om man kan rida med det, liksom det är bara en förlängd skänkel ..
jag har aldrig ridit med det men tycker man ska kunna få ner hösten på tygel och så utan massa hjälptyglar.
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:08
ja precis :) Jag har endast använt graman vissa gånger när jag riktigt vill rida igenom mina hästar :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:05
rolf-göran :)
miniou.blogg.se
besök!
miniou.blogg.se
besök!
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 13:32
tränare skippar ja igen :p
spö asså det beror ju helt på , man behöver ju inte slå som en jävla idiot för ingenting xd. men asså om man behöver det för att peta till hästen i vissa tillfällen så är de ju bra, ja rättare sagt om man vet hur man använder det .
sporrar typ samma som me spö, om man vet hur man använder, och om det är nödvändigt förståss xd
Gramantygel, både hiss o diss, ibland kan man ju ha det för att trimma hästen lite extra , tex om du skulle länga steget utan graman så slår den upp huvudet , då kan man ju ha graman nångång ibland för att få den o gå kvar i formen ,
men bara ibland, jag skulle inte ha det varje gång, känns liksom onödigt, som att man inte kan rida o därför har man hjälptyglar för att få den att gå rätt .
men ja,
det här är då MIN åsikt, så om ni andra ser den här kommentaren så behöver ni inte klaga :p
spö asså det beror ju helt på , man behöver ju inte slå som en jävla idiot för ingenting xd. men asså om man behöver det för att peta till hästen i vissa tillfällen så är de ju bra, ja rättare sagt om man vet hur man använder det .
sporrar typ samma som me spö, om man vet hur man använder, och om det är nödvändigt förståss xd
Gramantygel, både hiss o diss, ibland kan man ju ha det för att trimma hästen lite extra , tex om du skulle länga steget utan graman så slår den upp huvudet , då kan man ju ha graman nångång ibland för att få den o gå kvar i formen ,
men bara ibland, jag skulle inte ha det varje gång, känns liksom onödigt, som att man inte kan rida o därför har man hjälptyglar för att få den att gå rätt .
men ja,
det här är då MIN åsikt, så om ni andra ser den här kommentaren så behöver ni inte klaga :p
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:06
:) Jag köpte en graman i vintras och jag har använt den högst 10 gånger på en utav mina hästar. Då när jag trimmar henne :)
Anonymous
Sun 8 Aug 2010 14:39
okej, jag har aldrig använt de xd. en jag har snodd nångång ibland, men det är när han har vart skadad . (han har spatt) då han inte får slå utt huvudet o börja trippa. (han är en väääääldigt pigg hoppponny som alltid är lite på tåna) så då har jag snodd så han får gå långt ner i formen
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:44
okej :) då tycker jag du ska göra som jag gör med vissa utav mina hästar. Istället för oh använda gummisnodd ( något jag absolut är emot ) så tycker jag du ska tömköra din ponny istället, då kommer han ner i den där låga formen du pratar om, utan oh använda någon onödig snodd :) Jag går även promenad med mina hästar varje morgon, sen rids dom på eftermiddagen :)
desperatflikkaa
Sun 8 Aug 2010 13:30
Rolf- göran bengtsson lätt !
beror helt på hästen, jag föredrar inte spö. men använder det när ja tävlar hoppning och tränar hårdare dressyr om du förstår.
Jag rider alltid med sporrar, på dom hästar som inte får panik då.
Vill inte vara klämmig i skänkel och med sporrar blir skänklen nästan osynlig :)
stor fet diss till gramatygel!
beror helt på hästen, jag föredrar inte spö. men använder det när ja tävlar hoppning och tränar hårdare dressyr om du förstår.
Jag rider alltid med sporrar, på dom hästar som inte får panik då.
Vill inte vara klämmig i skänkel och med sporrar blir skänklen nästan osynlig :)
stor fet diss till gramatygel!
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:04
okej :) jag har alltid sporrar på en vissa hästar just för oh underlätta skänkeln :)
Robintraniing
Sun 8 Aug 2010 14:04
okej :) jag har alltid sporrar på en vissa hästar just för oh underlätta skänkeln :)
308 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/robintraniing/468298805/