/ej-inloggad/show.html
Sunday 15 September 2013 photo 1/9
|
http://www.heiduskaja.blogg.se/
Hur ställer sig en vegan som tycker att ALLA ANDRA ska bli veganer till den här frågan: Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation och kan dö?
Finns bara tre options: Aldrig låta en ko få en kalv, eller utrota korna, eller mjölka kon och kasta mjölken vilket ses som en jävla slöseri?
Vill ha ärliga svar, NU.
Intressant att få veta hur ni tänker gällande detta.
Hur ställer sig en vegan som tycker att ALLA ANDRA ska bli veganer till den här frågan: Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation och kan dö?
Finns bara tre options: Aldrig låta en ko få en kalv, eller utrota korna, eller mjölka kon och kasta mjölken vilket ses som en jävla slöseri?
Vill ha ärliga svar, NU.
Intressant att få veta hur ni tänker gällande detta.
Annons
Taggad med
The photo has no tags
Geo tag
Part of an album
Camera info
Camera
Focal length 5 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/1000 s
ISO 200
Date
/ej-inloggad/comments.html
Anonymous
Tue 17 Sep 2013 22:51
Jag kan väl som (i stort sett) vegan berätta att mjölk inte är för människor. En kraftig majoritet i världen tål inte mjölk, men ingen ska dricka mjölken.
http://www.news-medical.net/news/2005/09/12/13120.aspx
Där kan du läsa om varför. Är den inte pålitlig nog för dig så kan du bara googla fram säkrare källor.
Sedan att en ko skulle få en inflammation av att inte mjölkas stämmer ju bara inte, men den diskussionen sköter flickorna/pojkarna här nere rätt bra.
http://www.news-medical.net/news/2005/09/12/13120.aspx
Där kan du läsa om varför. Är den inte pålitlig nog för dig så kan du bara googla fram säkrare källor.
Sedan att en ko skulle få en inflammation av att inte mjölkas stämmer ju bara inte, men den diskussionen sköter flickorna/pojkarna här nere rätt bra.
DragonslayR1337
Mon 16 Sep 2013 23:25
Du har inte styrkt något påstående med någon giltig källa så du kan ju inte säga nåt om det. Och vad är det för bullshit om onda människor du drar upp?
julia dåren manson
Fri 13 Sep 2013 05:03
mjölk c: ne men jag har typ haft en likadan tänkte fast va typ "om man inte dödar djuren å äter dom då skulle de bli alldeles för mkt djur å alla skulle behöva äta typ järntabletter osv. så de är väl bra att vi äter dom å naturen har väl *skapat* djuren för att vi ska få i oss dom sakerna vi behöver? "
awesomeninja
Fri 13 Sep 2013 05:43
Måste bara få smita in med en liten grej..
Djuren har verkligen inte skapats för att människor ska äta dom. Det fanns otroligt mänga djur innan ens apmänniskan fanns.
Djuren har verkligen inte skapats för att människor ska äta dom. Det fanns otroligt mänga djur innan ens apmänniskan fanns.
Heiduskaja
Fri 13 Sep 2013 10:05
Men djur äter djur, människan är ju också ett djur inte någon typ av gud som ska härska världen... :O
OpenTheirMinds
Sat 14 Sep 2013 14:54
Skillnaden är väl att riktiga rovdjur inte går till ICA och köper köttbullar när de jagar. Det dödar djur med sin egna kropp. Människan använder minst ett vapen när de dödar djur. Så på så vis härskar människan över världen.
awesomeninja
Sun 15 Sep 2013 02:08
Människan härskar över världen och ställer sig över djuren.
Människan är den mest onskefulla varelsen som satt sin fot/tass på jordens yta.
Människor är inte djur, människor är monster.
Människan är den mest onskefulla varelsen som satt sin fot/tass på jordens yta.
Människor är inte djur, människor är monster.
TheFelicia
Mon 16 Sep 2013 14:40
Ehm asså om vi inte skulle FÖDA UPP djuren så skulle det ju inte bli ett överflöd av dem? Och vi föder ju upp dem för att äta. Så om boskapsdjur skulle leva i frihet skulle ju naturen ha sin gång och det skulle finnas en balans som vi människor bara förstör.
Plus att om kon faktiskt får vara med sin kalv (så som det borde vara) så får den inte juverinflammation -.- Snälla...
Det är ju för att de skiljer kon från kalven och kalvarna blir matade av människor i stället för att få vara med sin mammor så att vi ska kunna få mer mjölk.
Jag är inte vegan men let's face it, INGET är bättre för jorden av att ha oss här. Vi är bara giriga, själviska och förstör egentligen. Den skulle klara sig bättre utan oss.
Plus att om kon faktiskt får vara med sin kalv (så som det borde vara) så får den inte juverinflammation -.- Snälla...
Det är ju för att de skiljer kon från kalven och kalvarna blir matade av människor i stället för att få vara med sin mammor så att vi ska kunna få mer mjölk.
Jag är inte vegan men let's face it, INGET är bättre för jorden av att ha oss här. Vi är bara giriga, själviska och förstör egentligen. Den skulle klara sig bättre utan oss.
Heiduskaja
Mon 16 Sep 2013 22:36
Kalvarna tas ju inte bort från mamman förrän dom är nog gamla för att klara sig själv, vet inte såklart hur det är i gårdarna i söder, men de gårader jag vet här uppe i Haparanda och kalix trakterna är några få exemplar av gårdar som tar väl hand om sina djur.
TheFelicia
Tue 17 Sep 2013 17:09
Har aldrig i hela mitt liv sett en kalv ute på bete med sin mamma.... Så det måste vara otroligt unikt.
Eller sett en ko stå i en box i stället för bås med sin kalv... skulle jag gärna se. Vore en upplevelse.
Eller sett en ko stå i en box i stället för bås med sin kalv... skulle jag gärna se. Vore en upplevelse.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:13
Kor står alltid med sina kalvar i boxar. Det är inte lagligt att ha kor uppbundna i bås nuförtiden. Dock avvänjs dom så inni helvete för tidigt. Och vad det gäller kor med kalv på bete så har jag aldrig sett en enda och jag har bott i norrbotten halva mitt liv.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:18
Konstigt då att jag varje sommar har sett kossor ute i hagen med sina kalvar. Jag har inte ens sett en ENDA kohage var kalvar inte går ute fritt med kossorna. Jag har även haft kompisar som har haft mjölkkossor och så klart, kalvar. Dem kavlarna har alltid fått gå fritt till sina mammor tills dem naturligt slutar att dia. Har heller aldrig sett att nå kossor varit uppbundna i sina bås. Under vintertid om kossorna har kalvar så har dem MYCKET större bås där kalven får vara tillsammans med sin mamma.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:04
Ja, man måste ha dem i bås. Det är inte lagligt att ha varken kor eller kalvar uppbundna enligt djurskyddslagen. Anledningen till att de flesta inte ser kalvar springa ute med sin mamma är eftersom de endast går med mamman i ca 1 månad.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:23
Här är dom ca ett år med mamman, så förstår inte vad du ser i svenska landskapet skulle vara norrbotten...
I övrigt, äntligen fattar du vad jag skrev.
I övrigt, äntligen fattar du vad jag skrev.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:15
Då bedriver dom inte kommersiell mjölkproduktion. Så bara för att jag håller med dig i en fråga så förstår jag vad du skriver? det kan verkligen inte vara så att du har fel...
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:34
Jag har redan förklarat det? Om du inte förstått det jag skrivit, innebörden av råmjölk etc så kan du ju kolla under kommentarer där.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:20
Jag lärde mig innebörden av råmjölk när jag gick 1an. Jag har lärt mig exakt vad råmjölken innehåller, hur mycket protein/fett/kolhydrater det innehåller, jag vet vilka immunoglobuliner som råmjölken innehåller och vilka värden som tyder på patogena tillstånd. Jag förstår att du vill verka smar, men tyvärr, jag kan det här bättre än dig.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:25
Jag vill inte ens veta om innehållet i råmjölk. Antar visst att DU vill låta smart, men dock så handlar detta ju om mjölk, och mejeri. Jag bryr mig inte heller om hur jag kan kolla att om allt e ''ok'' med råmjölken, som du själv sagt är det ju ngt du ska veta. Men mjölk till mejerier är inte råmjölk, det e allt jag ville säga i tidigare kommentaren.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:44
Jag försöker inte låta smart, men jag vet vad jag pratar om till skillnad från dig. Vilken mjölk som går till mejeri är skitsamma i denna diskussion. Jag ville bara veta varför du säger att kor får mastit av att inte mjölkas eftersom det inte är sant.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:45
Men omfg det handlar ju för fan om mjölken som går till mejerierna! -.-''
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:30
Och om du nu undra de, vrf inte ställa den frågan redan från första början -.-'' ?
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:31
Det var precis det jag gjorde, men du kunde inte svara på det och då började du dra upp massa annan skit. Men "omfg" RÅMJÖLKEN GÅR INTE TILL MEJERIET SÅ VARFÖR ENS DRA UPP DET? -.-
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:34
Men herregud, läs igenom vad fan du själv skrivit, jag har gett dig svar, källor etc - SKIT som du säger är det KONKRETA svaren på dina fucking frågor och svar på dina kommentarer. Du verkar inte förstå vad du själv pratar om. Snacka om hopplöst fall eller nåt? -.-'' Ge dig bara och verka smart istället när du ändå likt förbannat argumenterar om DET också!
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:38
Om du hade läst igenom dina källor skulle du ha sett att mastit orsakas av bakterier och inte av sinläggning. Ja, juvren blir sköra vid sinläggning, vilket kan predisponera för mastit men det får inte det bara för att de inte mjölkas. Som sagt, det krävs bakterier. Kolla igenom dina källor istället för att snacka massa bullshit.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:44
Jag har läst igenom mina källor och inte ens länkat hälften av dom, och ja, jag vet det, och ja jag vet det andra också så vrf repeterar du saker jag redan vet?
Så, ge dig, jag vet vad jag snackar om antagligen, jag skulle antagligen inte ge dig konkreta svar om jag inte hade några. Om det, enligt dig är bullshit måste du ju missat hela poängen med vad innehållet betyder.
Så, ge dig, jag vet vad jag snackar om antagligen, jag skulle antagligen inte ge dig konkreta svar om jag inte hade några. Om det, enligt dig är bullshit måste du ju missat hela poängen med vad innehållet betyder.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:59
Du vet ingenting. Det bevisade du precis i kommentaren nedanför ^^
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:26
Bevisade genom att använda talspråk eller vad syftar du på som skriver samma som det jag mena med ''svårare'' ord? Suck, såna dom du måste ju tro att man är bättre än någon annan som omformulerar en mening.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 22:17
Men herregud du hade ju inte rätt i något du sa. Det jag sa var precis emot det du sa :(
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 22:29
Har sagt källan "Physiology of domestic animals", 2nd edition Sjaastad, et al. 2010.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 01:39
2010? Du vet väl att man kommit på nya saker efter 2010? Lite nyare källor skulle ju vara bättre då forskning t.ex har gått framåt och inte stått still...
Anonymous
Wed 18 Sep 2013 09:27
återigen, mer påhopp än argumentation. wow, du är verkligen HELT amazing, förstår VERKLIGEN inte hur du orkar. :'D
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 10:56
Alltså...1. Det är en kursbok, skriven av forskare, till skillnad från dina websidor som inte ens är granskade och inte ens har ett datum. 2. något som är skrivet 2010 anses fortfarande som relevant när man t.ex skriver vetenskapliga artiklar. 3. Fysiologin är grunderna om hur kroppen fungerar, vilket forskare kom fram till för länge sen, och det har inte ändrats. visst, man har hittat nya tillväxtfaktorer osv, men inget som är relevant i den har diskussionen.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 14:35
Du måste fastnat i att du tror att jag bara läser saker på nätet. Grattis, snacka om att inte vilja fatta.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 14:44
Det är det enda du har sagt. Du länkar "källor" som inte ens styrker det du skriver, och kan inte ange någon annan källa. Därför drar jag slutsatsen att du inte vet vad du pratar om.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 14:39
''Kan inte ge'' ännu ett påstående. Hur många till har du i lager? Ge dig människa.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 14:57
Och varför ska jag ge flera källor till någon som inte förstår en text som jag skrivit - måste det vara en källa på beställning eller? Ge dig, du tror ju ändå du har rätt.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 14:43
Btw, det är onödigt att ge källor till trångsynta människor. Komiskt att jag ska ge dig flera källor bland alla de jag läst, när du kommer med en enda som man måste ha ett bibliotek till. Jag har redan gett källor av mkt av det jag skrivit.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 15:07
hahahaha. du kommer med felaktiga påståenden och kan inte styrka det du skriver, sen blir du aggressiv om man säger emot.. Som sagt, ge mig en enda källa som styrker det du skriver.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 15:09
Har ju gett källor som styrker det. Klart man blir förbannat när vissa människor inte kan använda skallen och LÄSA det man skrivit och FÖRSTÅ innebörden av en text.
Om du har lässvårigheter så förstår jag det - för om du hade läst allt och förstått allt jag skrivt, hittar du nog fler källor än bara två.
Om du har lässvårigheter så förstår jag det - för om du hade läst allt och förstått allt jag skrivt, hittar du nog fler källor än bara två.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 15:00
Nej det har du inte. Du har gett opålitliga källor om mastit i allmänhet men inget som styrker att or skulle få mastit om de inte mjölkas. Varför skulle jag tro dig när du inte har några källor eller inget vettigt att komma med, samt att du behöver personangrepp för att argumentera?
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 15:04
Komiskt att du gett endast en källa och jag fler andra och inte ens alla. Personangrepp? Inte mitt problem hur du tolkar saker - hur ska jag kunna give a shit about det när man inte ens förstår det man skriver?
Konstigt också, att den enda källan du anger skulle vara pålitlig i jämförelse med ALLA de källor jag har. Du måste ju ha rena bibeln eller något låter det som.
När ska du ge dig?
Konstigt också, att den enda källan du anger skulle vara pålitlig i jämförelse med ALLA de källor jag har. Du måste ju ha rena bibeln eller något låter det som.
När ska du ge dig?
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 15:20
Suck -.-'' konstigt då att du säger att mina källor är opålitliga när ha inte angett källor xD
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 19:50
Jag gav en källa som är väldigt pålitlig eftersom det är kurslitteratur som är granskad. Dina källor stödjer inte det du säger. Inte någonstans i dina källor står det att korna får mastit om man inte mjölkar dem...
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 23:03
Vilka källor menar du? Du påstod ju nyss att jag inte gett dig några källor? :)
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 23:32
oh my.. du skrev 3 hemsidor tidigare..ingen av dem styrkte dock ditt påstående....
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 10:12
Förlåt du, men du säger till mig att jag säger emot mig själv, sen börjar du göra det själv :/ Inte ett bra move.. speciellt inte när du ältar på samma sak om och om igen trots att jag säger att det finns fler källor (då jag tidigare skrev att jag tänker inte länka EXAKT alla)
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 10:45
Men herregud... skriv en enda källa som styrker att kor får mastit om de inte mjölkas. lägg ner all bullshit.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 11:27
Så du kan inte ge en enda källa på det du skriver? Varför kan du då inte bara erkänna att du har fel?
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 11:29
Jag kan, men jag tänker inte fortsätta diskussionen med en människa som tjatar likt ett barn som inte får sitt godis :)
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 11:31
Nej det kan du inte. För då hade du gjort det istället för att låta som en blåst liten fjortis.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 11:41
Haha men åååh, ge dig! :D <3
Vet du hur jobbig du är? :D
Har du ingen annan att bråka med? :D
Vet du hur jobbig du är? :D
Har du ingen annan att bråka med? :D
awesomeninja
Thu 19 Sep 2013 11:48
Grejen är den att hon inte försöker bråka med dig, hon är ute efter ett svar med en källa i, bara ge henne källan där du fått felaktiga svar ifrån så slipper du henne.
Hur svårt ska det vara?
Hur svårt ska det vara?
awesomeninja
Thu 19 Sep 2013 11:51
Grejen är den att hon inte försöker bråka med dig, hon vill bara ha ett svar aom innehåller en länk som styrker dina felaktiga påståenden, ge henne de och du slipper henne.
Svårare än så är det inte.
Svårare än så är det inte.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:09
Flera källor och jag vill inte diskutera med personer som inte förstår det jag skrivit, kommer med påståenden, personangrepp och kommentarer under denna tråd som avviker sig från frågan som är riktad mot främst veganer (se bildtext).
Enligt mig, med tanke på hur konversationen ser ut just nu, ser det mer ut som ett litet internetbråk med tanke på att det avviker helt från ämnet.
Och hon kan ta sitt ansvar och sluta själv också. Jag knappast argumenterar mer när det verkar hopplöst i detta fall gentemot den där människan :)
Enligt mig, med tanke på hur konversationen ser ut just nu, ser det mer ut som ett litet internetbråk med tanke på att det avviker helt från ämnet.
Och hon kan ta sitt ansvar och sluta själv också. Jag knappast argumenterar mer när det verkar hopplöst i detta fall gentemot den där människan :)
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 11:55
Det är ditt eget fel att den avviker från ämnet och let's face it, det var du som började med personangrepp från första början. Jag förstår precis det du skrivit (som jag har sagt 100000 gånger redan) men du har ju ingen källa på det...
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 11:57
Ge dig? :D
Alltså åååh, köp en dildo eller något? Du får ju inte ut ngt av det här :D
Alltså åååh, köp en dildo eller något? Du får ju inte ut ngt av det här :D
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:15
Skrev bara att frågan är främst riktad till veganer som tycker att alla andra också ska bli veganer och hur de tänker gällande detta.
Vet inte om du är vegan eller ej :)
Vet inte om du är vegan eller ej :)
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:17
Hahaha, och du klagar på att jag inte håller mig till ämnet och kallar mig barnslig... Ge mig en källa som säger exakt detta: "Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation" eller erkänn att du har fel och ändra på din bildtext.
awesomeninja
Thu 19 Sep 2013 12:03
Måste bara ställa en liiiten fråga till dig..
Först klagar du på att hon viker av från det egentliga ämnet, och sen börjar du prata om att hon ska köpa en dildo, hur är det att hålla sig till ämnet om jag får fråga?
Först klagar du på att hon viker av från det egentliga ämnet, och sen börjar du prata om att hon ska köpa en dildo, hur är det att hålla sig till ämnet om jag får fråga?
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:04
Så du menar alltså inte att kor får juverinflammation om de inte mjölkas? fast det var exakt det du skrev i din text?
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:05
Awesomeninja: menade med sarkasm att hon ska köpa en dildo för att sluta spamma här med tanke på att det kommer inte ut något vettigt av allt detta spammande :)
DragonslayR: Har förklarat vad jag menar.
DragonslayR: Har förklarat vad jag menar.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:06
Men är det svårt att svara? Du menar alltså inte att kor får juverinflammation om de inte mjölkas? fast det var exakt det du skrev i din text?
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:29
Så du menar att kor har HÖGRE RISK att få mastit om de inte mjölkas? I så fall, bra jobbat. då har du ju faktiskt lärt dig något av denna diskussionen.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:38
NU föll kronan ned för dig! :D Wow, det var det jag mena, och förklara från första början innan du kom ens kom in i diskussionen.
Nu är det ju bara ett faktum att det tog ett ganska bra tag innan du förstod vad jag menade :)
Så tycker du inte att majoriteten av dina kommenterarer, personliga påhopp etc var rätt onödiga, när felet var ditt eget? :)
Nu är det ju bara ett faktum att det tog ett ganska bra tag innan du förstod vad jag menade :)
Så tycker du inte att majoriteten av dina kommenterarer, personliga påhopp etc var rätt onödiga, när felet var ditt eget? :)
Anonymous
Thu 19 Sep 2013 12:39
"personliga påhopp"
och vem fan är det som har kallat någon annan för en liten fitta? vem har tagit "personliga påhopp" till en helt ny nivå i den här diskussionen?
och vem fan är det som har kallat någon annan för en liten fitta? vem har tagit "personliga påhopp" till en helt ny nivå i den här diskussionen?
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:43
Så du menade det trotts att du skrev
"En ko slutar inte bara producera mjölk utan att få juverinflammation om det inte töms."
"Enligt källor och folk som jobbar på ladugårdar/bondgårdar uppger att en kos juvrar blir mjukare då den mjölkas och om den ej mjölkas så får den juverinflammation"
Och du visste inte ens att juverinflammation orsakas av bakterier och att en högmjölkande ko också kan få mastit.
kan det inte vara så att du ändrat dig under denna diskussion eftersom ALLA här har sagt emot dig och motbevisat dig? Och varför ändrar du inte din bildtext om du nu vet att den är fel?
"En ko slutar inte bara producera mjölk utan att få juverinflammation om det inte töms."
"Enligt källor och folk som jobbar på ladugårdar/bondgårdar uppger att en kos juvrar blir mjukare då den mjölkas och om den ej mjölkas så får den juverinflammation"
Och du visste inte ens att juverinflammation orsakas av bakterier och att en högmjölkande ko också kan få mastit.
kan det inte vara så att du ändrat dig under denna diskussion eftersom ALLA här har sagt emot dig och motbevisat dig? Och varför ändrar du inte din bildtext om du nu vet att den är fel?
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:44
Och jag förstod precis vad du menade hela tiden, men du vägrar ju fortfarande säga varför du har skrivit ett felaktigt påstående från första början.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:46
Nope, jag har gått exakt efter allt det jag läst, alla källor, och visste det låååångt innan du kom in och började kalla mig utvecklingsstörd :)
Bildtexten är inte fel - den har jag också förklarat :)
Så du menar att när kronan faller ned och vi båda förstår varandra, ska du fortsätta glåpa? :)
Bildtexten är inte fel - den har jag också förklarat :)
Så du menar att när kronan faller ned och vi båda förstår varandra, ska du fortsätta glåpa? :)
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 13:04
Felaktigt påstående? :) Shit - du sjunger det väl lite om bara bråk vah?
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:49
Så menar alltså att "Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation"
är samma sak som
"om man inte mjölkar en ko förändras juvervävnaden så att den blir mer mottaglig för infektion"
Om du nu menar det du menar, hur kan du då påstå att det bara finns tre options?
Jag har förstått dig hela tiden. det är ju du som säger emot dig själv, eller inte kan erkänna att du ändrat dig eftersom alla motbevisat dig.
brb ska förlösa kalvar.
är samma sak som
"om man inte mjölkar en ko förändras juvervävnaden så att den blir mer mottaglig för infektion"
Om du nu menar det du menar, hur kan du då påstå att det bara finns tre options?
Jag har förstått dig hela tiden. det är ju du som säger emot dig själv, eller inte kan erkänna att du ändrat dig eftersom alla motbevisat dig.
brb ska förlösa kalvar.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:53
Bildtexten har jag redan förklarat. Kan du GE DIG?
Nu verkar det som att du bara fortsätter, fortsätter, fortsätter bara för att bråka när du at last förstod det jag menade med mastit.
Har inte ändrat mig om något heller, ge dig för fan.
Nu verkar det som att du bara fortsätter, fortsätter, fortsätter bara för att bråka när du at last förstod det jag menade med mastit.
Har inte ändrat mig om något heller, ge dig för fan.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 13:24
Pixled: Jag tar ansvar över det jag skrivit, och nu när både jag och DragonslayR verkar förstå varandra gällande mastit frågan (då kronan föll ned, talesätt) så kan jag ta även ansvaret över att be om ursäkt över det som kan tagits som taskigt, t.ex tappad på huvudet :)
Anledningen till varför jag skrev så var för att jag blev sjukt irriterad när det eskalerade till ett bråk, samt för att när jag förklarade så blev det ett jävla gorm om källor, jag blev missbetrodd på det jag läst, humilierad (du tror du verkar smart etc) samt att jag upplevde (som jag ännu håller fast vid) att DragonslayR inte förstod det jag menade för annars hade vi kommit till den här punkten mycket tidigare med mindre taskighet.
MEN! Jag förväntar ju mig också en ursäkt. Man bråkar/diskuterar ju aldrig ensam.
Anledningen till varför jag skrev så var för att jag blev sjukt irriterad när det eskalerade till ett bråk, samt för att när jag förklarade så blev det ett jävla gorm om källor, jag blev missbetrodd på det jag läst, humilierad (du tror du verkar smart etc) samt att jag upplevde (som jag ännu håller fast vid) att DragonslayR inte förstod det jag menade för annars hade vi kommit till den här punkten mycket tidigare med mindre taskighet.
MEN! Jag förväntar ju mig också en ursäkt. Man bråkar/diskuterar ju aldrig ensam.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 13:53
Jag gör det, anser att det är väl en självklarhet att kunna ta ansvar över sånt.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 16:57
Jag vet precis vad du menar. Men du är ju så jävla dumtjurig att du inte kan erkänna att du hade fel från början.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 17:01
Haha, jag tror alla här är överens om vem det är som blev tappad/har en sjukdom ^^
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 17:10
Så vad gör jag? Försöker få ett svar i en diskussion, och det enda du svarar med är personangrepp och trakasserier istället för att bara svara på en enkel fråga? Hur är det jag som är sjuk i huvet om jag får fråga?
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 17:31
Har ju svarat på alla :)
Det är snarare ett faktum att det som du håller på med bakom din skärm inte är ett sk. normalt beteende :) Speciellt inte då man kränker någon annan på det viset som ''efterbliven'' :)
Vad du gör? Ser ut som att du stampar på samma ställe :)
Ge dig och dra, för tusende gången :)
Det är snarare ett faktum att det som du håller på med bakom din skärm inte är ett sk. normalt beteende :) Speciellt inte då man kränker någon annan på det viset som ''efterbliven'' :)
Vad du gör? Ser ut som att du stampar på samma ställe :)
Ge dig och dra, för tusende gången :)
awesomeninja
Thu 19 Sep 2013 17:15
Hur i helvete tänker du om du anmäler henne för hon kallat dig efterbliven när du själv sitter och anklagar henne för att ha någon sjukdom?
Tänk så har hon det, tror du hon blir glad av att läsa detta?
Du skjuter dig själv i foten HELA JÄVLA TIDEN.
Bara sluta göra personliga påhopp, bara idiotiskt och onödigt.
Tänk så har hon det, tror du hon blir glad av att läsa detta?
Du skjuter dig själv i foten HELA JÄVLA TIDEN.
Bara sluta göra personliga påhopp, bara idiotiskt och onödigt.
awesomeninja
Thu 19 Sep 2013 17:17
Du har sagt så mycket värre saker än att kalla någon efterbliven!
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 17:18
Jag anklagar inte henne, jag skrev att jag tror hon har en sjukdom med tanke på att hon inte lägger av.
Att anklaga och tro är två olika saker.
Och OM hon skulle ha en sjukdom, är ju det en förklaring till vrf hon kanske inte lägger av som jag bett henne att göra.
Att anklaga och tro är två olika saker.
Och OM hon skulle ha en sjukdom, är ju det en förklaring till vrf hon kanske inte lägger av som jag bett henne att göra.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 17:19
Nej. Du vägrar säga hur du kan mena att det är högre risk när du skriver att det är helt säkert att de får mastit.- det är liksom två helt olika saker. Det är bara bullshit att du säger att du menar något annat. Vad jag håller på med bakom min skärm har du inte en aning om, och det hör inte hit heller. Som awesomeninja säger, lägg ner själv, det är du som gör bort dig..
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 17:20
DragonslayR: Ge dig, för tusende gånger. Jag skiter i vad du tycker om vad :) Och om du inte tror mig är det upp till dig. Som jag sa innan: Du får inte ut något vettigt av det här :)
DRA.
DRA.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 17:37
Hahaha, nej det har du inte. Du kan inte mena båda sakerna samtidigt.. En sista fråga. Står du fortfarande fast vi att "Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation"?. Och inget mer bullshit om vad du menar. Läs meningen och tänk igenom det och säg sedan om du fortfarande står fast vid att det är sant.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 17:24
Har inte vad? :)
DRA - vrf kan du inte respektera det?
DRA - har skrivit det flera gånger
DRA - har sagt varför
DRA - alltså att du lämnar konversation
FÖRSTÅ att du får nu GE DIG och DRA för att du får INTE ut något vettigt av det här.
DRA - vrf kan du inte respektera det?
DRA - har skrivit det flera gånger
DRA - har sagt varför
DRA - alltså att du lämnar konversation
FÖRSTÅ att du får nu GE DIG och DRA för att du får INTE ut något vettigt av det här.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 17:37
Starta inte en diskussion om du inte hantera att folk ifrågasätter dig och dina 'argument'.
Anonymous
Thu 12 Sep 2013 23:11
tänker du så har du ju missat hela poängen med att vara vegan.
Anonymous
Thu 12 Sep 2013 23:15
Bara säga kossan har kvar kalven = mjölken går åt kalven. Enkel mattematik även för retards det du har i tanken va?
Heiduskaja
Thu 12 Sep 2013 23:24
Du vet väl att korna är anpassade till att ge mer mjölk nu än innan människan upptäckte att man kan mjölka en ko och dra nytta av det? När kalven slutar dia så slutar inte mjölken precis produceras, tvärtom, det produceras, men i mindre mängder.
Så det är därför jag ställer frågan.
Så det är därför jag ställer frågan.
Heiduskaja
Thu 12 Sep 2013 23:24
Pixled: Är inte vegan, är du det? Vill ju höra hur en vegan ställer sig till det, inte om min poäng om att vara vegan eller inte.
Bidoof
Thu 12 Sep 2013 23:26
Du är bra korkad du. Hur tror du kor överlevde innan människor fanns? Eller tror du att alla kor bara spontant exploderade eftersom deras juvrer blev överfulla?
Heiduskaja
Thu 12 Sep 2013 23:29
Du kan skita i att kommentera idiotiskt och trycka ned mig pga att jag ställer en jävla fråga som jag vill ha svar på - korkad är ju den som sjunker sådär lågt :O
Bidoof
Thu 12 Sep 2013 23:31
Mest eftersom du ställde en såpass korkad fråga från första början. Uppenbarligen så slutar en Ko producera mjölk när kalven inte diar eller att den inte längre mjölkas. Det är inte svårare än så.
Heiduskaja
Thu 12 Sep 2013 23:33
Bidoof: Har läst på om det en hel del flr att försöka förstå mig på, men nu handlar ju också frågan om hur en vegan ställer sig till det. En ko slutar inte bara producera mjölk utan att få juverinflammation om det inte töms.
Korkad fråga är ju bara en personlig åsikt.
Korkad fråga är ju bara en personlig åsikt.
Bidoof
Thu 12 Sep 2013 23:51
Snälla lyssna. En ko dör inte eller får inte några problem bara för att den inte mjölkas. Hela din frågeställning är misslyckad från start.
Anonymous
Thu 12 Sep 2013 23:36
Jag är näst in till vegan. äter en del grejer som min farsa gör ibland med mjölk i.
Heiduskaja
Thu 12 Sep 2013 23:39
Bidoof: En ko får juverinflammation om den inte mjölkas, visst, klart man kan trappa ned mjölkningen, men om man inte tömmer tissarna på dom så kan dom ju få inflammation (vilket är väl ett problem)?
Och kan du sluta skriva att jag är korkad etc - det är jävligt onödigt och tas som taskigt?
Och kan du sluta skriva att jag är korkad etc - det är jävligt onödigt och tas som taskigt?
Bidoof
Thu 12 Sep 2013 23:43
En ko får juverinflammation pga baktierer som kommer in i spenen, som öppnas när man mjölkar. Så det är snarare större risk för detta vid kontinuerligt mjölkande än icke-mjölkande.
Det är din fråga som är korkad, inte nödvändigtvis du.
Det är din fråga som är korkad, inte nödvändigtvis du.
Anonymous
Fri 13 Sep 2013 08:34
en vegan blir oftast vegan för att hen tycker att hela systemet med att utnyttja djuren är fel. det är fruktansvärt onaturligt att dricka komjölk men det finns inte en enda människa med lite vett i skallen som tycker att ALLA helt plötsligt över en natt ska bli veganer, för DET hade varit farligt. om folk däremot på lång sikt hade slutat äta så jävla mycket animalier, så att hela jorden var veganer om hundra år, hade man kunnat sluta producera så äckligt mycket djur och framför allt återgått till de naturliga djurraserna och låtit de där som lider genom hela sitt liv för att vi ska få så mycket kött/ägg/mjölk som möjligt dö ut. din fråga är korkad, för det finns inga veganer som tycker att alla ska bli veganer, i all fall inte på det sättet du tänker på.
vreid, wut? trodde att veganer blev helkajko av laktos?
vreid, wut? trodde att veganer blev helkajko av laktos?
Heiduskaja
Fri 13 Sep 2013 09:52
Okej, jag förstår hur du tänker :)
Finns ju visst folk som är så, vart med om det flera gånger då jag känner mycket veganfolk liksom :O
Finns ju visst folk som är så, vart med om det flera gånger då jag känner mycket veganfolk liksom :O
Anonymous
Fri 13 Sep 2013 10:10
jo, men de är fan inte vettiga veganer. det funkar inte att göra så, då skulle hela jorden klappa ihop, och det borde folk verkligen förstå. att inte äta kött bara några gånger i veckan, och att ett fåtal människor i taget bestämmer sig för att bli veganer, gör däremot underverk.
DragonslayR1337
Fri 13 Sep 2013 17:30
En ko får inte juverinflammation bara för att den inte mjölkas...
Heiduskaja
Sat 14 Sep 2013 00:48
Enligt källor och folk som jobbar på ladugårdar/bondgårdar uppger att en kos juvrar blir mjukare då den mjölkas och om den ej mjölkas så får den juverinflammation... :/
Pixled: Jag personligen älskar kött, men äter kött bara typ 2 grr i veckan för det är också dyrt för mig..
Pixled: Jag personligen älskar kött, men äter kött bara typ 2 grr i veckan för det är också dyrt för mig..
DragonslayR1337
Sat 14 Sep 2013 00:50
Sin läggning predisponerar för mastit ja, men det är ffa bristande hygienen som orsakar mastit...
Heiduskaja
Sat 14 Sep 2013 00:58
Mastit = vad är det?
Ffa = vad står den förkortningen för?
Predisponerar = vad betyder det ordet exakt?
Fattar inte annars hälften av de du just skrev o.O
Ffa = vad står den förkortningen för?
Predisponerar = vad betyder det ordet exakt?
Fattar inte annars hälften av de du just skrev o.O
DragonslayR1337
Sat 14 Sep 2013 01:31
mastit är juverinflammation. predisponerar innebär att vid sinläggning blir juvret skörare och känsligare för infektioner men en sinläggning gör inte att korna får mastit. det beror snarare på att människan avlat sönder deras juver och de hålls i en skitig miljö.
Heiduskaja
Sat 14 Sep 2013 01:36
Visst finns det säkert, utan tvekan, väldigt många som inte heller tar hand om djuren. Vet dock otroligt många som har bra miljö med bra hygien också :)
DragonslayR1337
Sat 14 Sep 2013 01:40
nej. möjligtvis hobbygårdar. Alla kommersiella mjölkgårdar har mastitkor. finns inte en enda som inte har någon ko med mastit.
TheFelicia
Mon 16 Sep 2013 14:44
Om en ko skulle dö av att inte bli mjölkad borde inte alla djur dö av det då? Inklusive vi.
Mjölken finns för att ge näring åt djurens respektive avkommor. Mjölken som kor ger var aldrig till för oss.
Det är klart att mjölken inte tar slut direkt men när en kalv slutar dia sinar den ju efter ett tag. samma princip som med oss människor. Om du låter ditt barn amma tills det är 5 så kommer du heller inte sluta producera mjölk då.
Vi har bara fuckat upp det där genom att aldrig låta kons mjölk sina. Så om inte vi fanns skulle det där fixa sig självt. Inget är beroende av oss.
Förutom våra egna barn.
Mjölken finns för att ge näring åt djurens respektive avkommor. Mjölken som kor ger var aldrig till för oss.
Det är klart att mjölken inte tar slut direkt men när en kalv slutar dia sinar den ju efter ett tag. samma princip som med oss människor. Om du låter ditt barn amma tills det är 5 så kommer du heller inte sluta producera mjölk då.
Vi har bara fuckat upp det där genom att aldrig låta kons mjölk sina. Så om inte vi fanns skulle det där fixa sig självt. Inget är beroende av oss.
Förutom våra egna barn.
DragonslayR1337
Mon 16 Sep 2013 14:31
Fyi, man sinar alltid kor ett tag innan kalvning för att juvervävnaden ska återhämta sig, men för övrigt håller jag med dig ^^
DragonslayR1337
Mon 16 Sep 2013 15:03
Japp, så man kan visst sinlägga kor utan att dom får juverinflammation. Den som laddat upp bilden vet nog inte riktigt vad hon pratar om ^^
Heiduskaja
Mon 16 Sep 2013 22:35
Haha, ja ni, den som laddat upp bilden vet inte vad hon pratar om är ju en allmänt onödig kommentar som man bara lägger för att man själv tror att man har rätt :) Var är era källor? :)
Inte heller fått ett rakt svar på min fråga utan antingen klagar man på att jag inte vet vad jag snackar om, att jag är korkad eller att jag skriver som en kratta. Det är en fucking fråga då främst riktad till veganer, jag har antagligen läst på innan jag ställer en sån här fråga, så ja, jag har källor på det.
''Vet inte vad hon pratar om'' - ni klagar på hur onda människor är, så är ni själva ett exempel på det, annars skulle väl man inte lagt en sådan kommentar som kan tas som negativt? Kan ju knappast finnas ngt postivit om det.
Så tänk er för, jag har ingen fucking dubbelmoral iaf bara flr att jag redovisar det jag läst och bara flr att jag ställer en fråga.
Bara för att ni tror att ni har rätt så finns det ju inget som styrker det.
Inte heller fått ett rakt svar på min fråga utan antingen klagar man på att jag inte vet vad jag snackar om, att jag är korkad eller att jag skriver som en kratta. Det är en fucking fråga då främst riktad till veganer, jag har antagligen läst på innan jag ställer en sån här fråga, så ja, jag har källor på det.
''Vet inte vad hon pratar om'' - ni klagar på hur onda människor är, så är ni själva ett exempel på det, annars skulle väl man inte lagt en sådan kommentar som kan tas som negativt? Kan ju knappast finnas ngt postivit om det.
Så tänk er för, jag har ingen fucking dubbelmoral iaf bara flr att jag redovisar det jag läst och bara flr att jag ställer en fråga.
Bara för att ni tror att ni har rätt så finns det ju inget som styrker det.
DragonslayR1337
Mon 16 Sep 2013 23:23
jag är mer än halvvägs genom min veterinärutbildning. jag har gått kurser i djurhållning, reproduktion, laktation och juverhälsa med specialistveterinärer på området. jag stör mig på att du skriver såna påståenden när du uppenbarligen inte är påläst.
TheFelicia
Tue 17 Sep 2013 17:04
Asså det är ju just det att du tror att en kor dör om man inte mjölkar den som är så... konstigt sagt om man får säga så då?
För att tro att kon skapades för att mjölkas av oss och att den dör annars är ju så absurt så det finns inte xD
För att tro att kon skapades för att mjölkas av oss och att den dör annars är ju så absurt så det finns inte xD
Anonymous
Tue 17 Sep 2013 17:36
jag finner det ännu mer underhållande att hon tror att en enda människa skulle få för sig att dricka mjölk för att "det är så synd om korna"
TheFelicia
Tue 17 Sep 2013 17:23
Ja fast om man tror som hon så skulle det väll finnas folk som gör det men tror de är sällsynta xD
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 18:06
jag stör mig på att hon klagar på att vi inte har några källor när hon inte har angett en enda källa själv -.-
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 19:55
Tror kor dör, haha :D Shit, läs för fan frågan innan ni kommenterar och sluta med era påstående! Nej, en ko dör inte av juverinflammation, så sluta försöka få mig verka dum, åh, sånna som ni verkar ju fan inte kunna läsa mellan raderna eller kunna vara kapabla till att fråga ''inte tror du väl att en ko dör om...'' :D
Ger några källor på det då (dumma och/eller klagande fjantar) människor ska få allt serverat under näsan
http://lantdjur.ifokus.se/articles/4e71c33bd4ebea7afb01fc90-mastit-juverinflammation
http://www.svenskmjolk.se/Mjolkgarden/Djurvalfard/Sjukdomar/Juverinflammation/#.UjiTChx3YRg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatiskt_mjölkningssystem
''jag finner det ännu mer underhållande att hon tror att en enda människa skulle få för sig att dricka mjölk för att "det är så synd om korna" - Jag dricker inte mjölk för att jag tycker synd om korna, så jag vet inte vilken tarm du plockat det påståendet från.
Stör er lagomt :) Hur många av er är veganer? :P
Ger några källor på det då (dumma och/eller klagande fjantar) människor ska få allt serverat under näsan
http://lantdjur.ifokus.se/articles/4e71c33bd4ebea7afb01fc90-mastit-juverinflammation
http://www.svenskmjolk.se/Mjolkgarden/Djurvalfard/Sjukdomar/Juverinflammation/#.UjiTChx3YRg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Automatiskt_mjölkningssystem
''jag finner det ännu mer underhållande att hon tror att en enda människa skulle få för sig att dricka mjölk för att "det är så synd om korna" - Jag dricker inte mjölk för att jag tycker synd om korna, så jag vet inte vilken tarm du plockat det påståendet från.
Stör er lagomt :) Hur många av er är veganer? :P
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 19:49
Har du ens läs dina källor? Det styrker inte någonstans dina påståenden om att kor får mastit om de slutar mjölka. Du hade ju uppenbarligen inte läst de här artiklarna innan du började diskutera då du inte ens visste vad mastit var för något. Sluta låssas som att du kan något. Ett tips är att läsa boken "Physiology of domestic animals" av Sjaastad, Sand och Hove så du får en överblick på hur laktation fungerar. När du är lite påläst kan jag länka några vetenskapliga artiklar, men jag tvivlar på att du skulle förstå dom om jag länkade dom nu. Fyi kan kor visst dö av mastit, men dom får inte mastit av att sluta mjölka som du verkar tro.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 19:58
Det är ju för att du påstår saker som inte är sant och sen säger emot folk som vet bättre. Jag säger inte att du är dum i huvudet, jag vet bara att jag kan det här bättre än dig och att du säger emot är bara löjligt. Jag tror inte du förstår artiklarna eftersom du inte kan endokrinologi och allmän patologi, har jag fel?
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 20:10
Vad har jag påstått menar du som är osanning? :)
Jag har läst både e och p, så du trodde ju fel :)
Jag har läst både e och p, så du trodde ju fel :)
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 20:31
"Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation". Läs dina egna källor så ser du hur fel du har..... så vad är det som styr laktationen då?
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 20:24
Haha, anser mig inte skyldig att länka exakt alla jävla källor jag läst :D
Btw, var det till veterinär eller en lärare du utbilda dig till? :D
Btw, var det till veterinär eller en lärare du utbilda dig till? :D
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 20:44
Är du vegan eh? :D
Varför ska du dra ett läxförhör med mig, och är du ens vegan? Frågan gällde främst veganer från första början :)
Tycker din fråga är för det första onödig och för det andra så handlar frågan ännu om mjölk, inte om kalvarna och var dom kommer ifrån.
Varför ska du dra ett läxförhör med mig, och är du ens vegan? Frågan gällde främst veganer från första början :)
Tycker din fråga är för det första onödig och för det andra så handlar frågan ännu om mjölk, inte om kalvarna och var dom kommer ifrån.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 20:53
Spelar ingen roll om jag är vegan eller inte. Jag tycker inte du ska påstå saker som är felaktiga. Jag har inte sagt något om kalvar eller vart dom kommer ifrån. Jag pratar fortfarande om mjölkproduktion... -.-
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 20:50
Ang laktation: När en ko får en kalv, startar mjölkproduktionen, alltså LAKTATIONEN, som varar i ca. 1 år efter kalvens födsel. Kon producerar först av allt råmjölk, som är en extra näringsrik mjölk just för kalven, sedan fortsätter produktionen av vanligt mjölk. Är detta nog av ett svar för dig? Och ja, man kan väl se på det som att vi ''rånar'' mjölk från kalven, men om dem skulle vara så undernärda och må så dåligt utav detta och dö, så skulle vi väl inte ens ha nå jävla kossor!
Och om du nu kollar på en människa rent biologiskt, så ja, i första början har vi varit växtätare, enbart växtätare. Detta kan man se om man kolla på det faktum att vi har en dygnsrytm som andra växtätande djur, och vi har kvar en ÖVERBLIVEN bihang i kroppen, som är helt OANVÄNDBAR nuförtiden, jag snackar om blindtarmen om du inte kanske visste det!
Men sen om man kollar in mer, på hur människans har EVOLUTIONERAT, om du nu tror på evolutionsteorin och lever som vi andra i en tid av Darwinismen, så ser man att människan har blivit mer om mer en ALLÄTARE. Detta ser man på människans tänder och kroppens behov av livsnödvändiga ämnen, t.ex flera utav aminosyrorna som vi för det mesta kan få från animaliska produkter. Och angående mjölken, så har vi människor fått förmågan att spjälka LAKTOSET som finns i mjölken, varför har vi denna förmåga om det inte är menat att vi ska få i oss det?
Och om du nu kollar på en människa rent biologiskt, så ja, i första början har vi varit växtätare, enbart växtätare. Detta kan man se om man kolla på det faktum att vi har en dygnsrytm som andra växtätande djur, och vi har kvar en ÖVERBLIVEN bihang i kroppen, som är helt OANVÄNDBAR nuförtiden, jag snackar om blindtarmen om du inte kanske visste det!
Men sen om man kollar in mer, på hur människans har EVOLUTIONERAT, om du nu tror på evolutionsteorin och lever som vi andra i en tid av Darwinismen, så ser man att människan har blivit mer om mer en ALLÄTARE. Detta ser man på människans tänder och kroppens behov av livsnödvändiga ämnen, t.ex flera utav aminosyrorna som vi för det mesta kan få från animaliska produkter. Och angående mjölken, så har vi människor fått förmågan att spjälka LAKTOSET som finns i mjölken, varför har vi denna förmåga om det inte är menat att vi ska få i oss det?
Bidoof
Tue 17 Sep 2013 20:51
Kan du inte bara ge upp? Pinsamt när någon som uppenbarligen inte är smart försöker verka vara det. Hela din fasad faller när du gör sådana basala misstag som att använda ordet "evolutionerat".
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 20:53
Nej. Syftade på endokrinologin bakom det. Och vad det är som startar den/stimulerar till fortsatt produktion. det du just rabblade är allmänbildning. Och vad har människans evolution med kors mjölkproduktion och mastit att göra?
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 20:54
Bidoof: Okej, för det första, ursäkta mig för att jag egentligen är finsk/norsk (rasist?). Om det endast är ett jävla ord som du kan på något sätt kommentera, antar jag att du inte har något konkret att säga. Så snälla, kommentera inte ens när du själv inte ens verkar fatta vad jag skrivit.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:12
Du frågar mig en fråga som också har med allmänbildning att göra? Vart vill du komma?
Och angående allmänbildning, it's not just that, det är överkurs i biologi 2 på gymnasie nivå - ska inte en veterinär ha koll på sånt?
Och angående allmänbildning, it's not just that, det är överkurs i biologi 2 på gymnasie nivå - ska inte en veterinär ha koll på sånt?
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 20:59
Varför skulle en veterinär ha koll på vad som ingår i läroplanen på gymnasiet? Kan du inte bara erkänna att du har fel, rätta din bildtext och ge upp?
Anonymous
Tue 17 Sep 2013 21:05
han påpekar att du, som skriver på perfekt svenska, använder ett ord som inte finns, och då är han rasist. good job! tänker för övrigt anmäla dig för att du kallade dragonslayer för en fitta och du verkar inte vara så himla seg på att bli upprörd när folk kallar dig någonting, puss.
nordbor har av någon anledning muterat till att tåla laktos. det är inget som helst naturligt med att dricka mjölk (med undantag för modersmjölk, obviously) och (ingen källa, kan googla om det krävs) typ 90% av jordens befolkning är laktosintoleranter. det är mer eller mindre BARA människor av nordeuropeiskt ursprung som tål mjölk.
jag är inte vegan, någonting jag skäms lite över, eftersom jag inte mår fysiskt eller psykiskt dåligt av att äta ägg och mjölkprodukter, som jag gör av kött. däremot är jag väldigt påläst och jag kan definitivt säga att veganism allra oftast handlar om, förutom personlig hälsa, att ta avstånd från ägg- och mjölindustrin. mjölkkorna vi har idag är inte naturliga någonstans. de är sönderavlade till att ge så mycket mjölk som bara är möjligt (och därför KAN de må dåligt om det går för lång tid mellan mjölkningar). inga kor skulle lida av att EN PERSON slutar dricka mjölk. däremot kommer man kanske, kanske minska VARJE kos mjölkproduktion med någon deciliter per år. alltså är hela ditt grundargument rätt dumt.
nordbor har av någon anledning muterat till att tåla laktos. det är inget som helst naturligt med att dricka mjölk (med undantag för modersmjölk, obviously) och (ingen källa, kan googla om det krävs) typ 90% av jordens befolkning är laktosintoleranter. det är mer eller mindre BARA människor av nordeuropeiskt ursprung som tål mjölk.
jag är inte vegan, någonting jag skäms lite över, eftersom jag inte mår fysiskt eller psykiskt dåligt av att äta ägg och mjölkprodukter, som jag gör av kött. däremot är jag väldigt påläst och jag kan definitivt säga att veganism allra oftast handlar om, förutom personlig hälsa, att ta avstånd från ägg- och mjölindustrin. mjölkkorna vi har idag är inte naturliga någonstans. de är sönderavlade till att ge så mycket mjölk som bara är möjligt (och därför KAN de må dåligt om det går för lång tid mellan mjölkningar). inga kor skulle lida av att EN PERSON slutar dricka mjölk. däremot kommer man kanske, kanske minska VARJE kos mjölkproduktion med någon deciliter per år. alltså är hela ditt grundargument rätt dumt.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:05
Kan du inte ens erkänna att du inte förstår sammanhanget i texten som jag just skrev. Om du har gått på gymnasiet, så har du antagligen gått Biologi 2, eller som det förut hette: Biologi B, om du nu ska ens bli en veterinär. Har aldrig sagt något om läroplanen, men antog att du visste vad som var med i ditt program på gymnasiet, jag ber om ursäkt för detta, trodde du var mer utbildad än så.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:47
Hahahaha whaat? Jag har inte tagit bort en enda kommentar, shit ska du börja klaga på det också nu eller när du inte kan komma med ngt konkret? Ge dig för fan och plugga på lite mer!
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:49
Ska jag ge mig? Kan du inte bara svara på varför du påstår att kor får mastit av att inte mjölkas. Och sen kan du ju svara på hur man kan sinlägga kor innan varje kalvning utan att alla får mastit och kanske dör? -.-
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 21:41
För att mjölken förtjocknar och det är lätt att de blir igentockat då en mjölk ko producerar mkt mjölk, då hålls spenen öppen som medför risk för inflmammation, samma gäller om det kommer sår på spenen. en ko njuter av att mjölkas för att det ''lättar på trycket''.
Mjölkproduktionen minskar antagligen, om det är en lång stund emellan att samma ko får kalv igen -.-''
Mjölkproduktionen minskar antagligen, om det är en lång stund emellan att samma ko får kalv igen -.-''
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 21:59
Men åh. Du vet ju inte ens vad en inflammation är :(( 1. Mjölken förtjocknar inte, det är alveolargångarna som har högre flödesresistens vilket medför att mjölken stannar i alveolerna. Vid sinläggning vlir juverepitelet skörare vilket gör det känsligare för INFEKTION. Mjölkproduktionen minskar eftersom juvret det blir ett sympaticuspåslag vilket leder till minskad oxytocinproduktion, minskat svar på oxytocin i epitelcellerna ocj kontraktion av glattmuskulaturen i spenen --> mjölkproduktionen minskar.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:09
Kort och gott förklarade du det jag skrev med svårare ord för att få dig att verka smartare, vilken jävla nytta? Du verkar inte fatta vad jag ens skrev.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:27
JUVERINFLAMMATION! Måste jag förklara vad en inflammation är för något nu också eller?
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 22:15
Okej jag skriver igen. 1. Mjölken förtjocknar inte. 2. En öppen spene medför inte risk för inflammation. 3. Mjölkproduktionen minskar inte för att det är länge mellan kalvarna, den minskar när oxytocinproduktionen går ner och när kon får sympaticuspåslag.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 22:26
Alltså snälla lilla du. En inflammation är kroppens svar på en infektion. Juverinflammation orsakas av en bakteriell infektion. Man kan inte säga att det är högre risk för inflammation.....
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:36
FEL! Råmjölken stelnar mycket snabbare än vanlig mjölk, men vanlig mjölk har också en effekt att bli stelt då en ko producerar mjölk och om det ej töms så kan det bli stockat vilket medför att spenen hålls öppen och det kommer in bakteriet in dit.
FEL! En öppen spene medför risk för inflammation!
FEL! Det gör den visst, för att en kossa producerar inte lika mycket mjölk om den inte har en kalv! Det enda du gav var en närmre explanation av hur det går till NÄR mjölkproduktionen minskar!
FEL! En öppen spene medför risk för inflammation!
FEL! Det gör den visst, för att en kossa producerar inte lika mycket mjölk om den inte har en kalv! Det enda du gav var en närmre explanation av hur det går till NÄR mjölkproduktionen minskar!
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:38
Dock på nr 1 så krävs ofc det en längre tid, men en ko som producerar mjölk måste i princip få tömma tissarna för att det inte ska bli inflammerat och att juvrarna blir hårda, alltså att det blir en juverinflammation. Fel? Nej. Källa på det? Överallt där det finns biologiska, evolutionska förklaringar på det SAMT skrivna av biologer, folk som jobbar med kor, köttproduktion och mjölkproduktion och är mer van med kossor och dessa frågor än någon som INTE jobbar med det.
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:41
Antagligen får man en inflammation/infektion från bakteriet? Vad vill du komma med allmänbildningskommentaren...?
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 22:58
Mjölken blir inte alls stel -.- det är alveolerna som blir utspända för att det blir för mycket mjölk och högt tryck vilket sedan avtar med en minskad mjölkining. Råmjölken har ingen sagt någonting om och är inte relevant alls. Ge mig en vettig källa på det är du snäll :p
Man kan fortfarande inte säga att det medför risk för inflammation,. Det är risk för INFEKTION. inflammation är kroppens svar på en infektion. Vad är det du inte förstår? Mjölken minskar när juvret inte stimuleras längre, vilket är när kalven avvants. Sen om det är ett år till nästa kalv eller 4 år spelar ingen roll så länge man inte mjölkar.
Man kan fortfarande inte säga att det medför risk för inflammation,. Det är risk för INFEKTION. inflammation är kroppens svar på en infektion. Vad är det du inte förstår? Mjölken minskar när juvret inte stimuleras längre, vilket är när kalven avvants. Sen om det är ett år till nästa kalv eller 4 år spelar ingen roll så länge man inte mjölkar.
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 22:59
Om du inte visste det så kan vilken ko som helst få mastit. En högmjölkande ko som producerar 60 kg mjölk per dag kan också få mastit...
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 22:44
INFLAMMATION OCH INFEKTION ÄR INTE SAMMA SAK HUR KAN DU INTE FÖRSTÅ DET? ;____;
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:50
Antagligen blir de mindre mjölk när man inte mjölkar. Spenarna hålls öppna vilket ger en större risk för bakterier att ta sig in, vilket medför till att bli infekterat/inflammerat (talspråk VS skriftspråk, big deal, same shit), sen att du omformulerar det jag redan skrivit några gånger innan i kommentarerna gör inte att du har mer rätt. Så varför fortsätter du att omformulera det jag skriver? Vad fan tävlar du om? -.-''
Och ja, en mjölkande ko kan få sår på spenen, duuuh vilket är samma sak som det jag skrev innan om. Fattar du ?
Och ja, en mjölkande ko kan få sår på spenen, duuuh vilket är samma sak som det jag skrev innan om. Fattar du ?
Heiduskaja
Tue 17 Sep 2013 22:51
Dom får ju först en infektion som leder till en inflammation, vad fan tjatar du om?
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 23:33
Men hur kan du säga att jag omformulerar det du säger när jag säger emot dig? Du säger ju att inflammation och infektion är samma sak hela tiden. Det är verkligen inte sant. sen säger du emot dig själv också. det är ganska underhållande ^^
DragonslayR1337
Tue 17 Sep 2013 23:35
och de kan få mastit utan sår på spenen också på precis samma sätt som en sinko 'duh'
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 01:47
Haha, säger ju inte alls att det är samma sak, kul att kommer med massa påståenden när du inte kan läsa texten innantill för fan :D Du skriver ju samma förklaring med svårare ord som jag svarar på dina frågor med talspråk - vad är det du inte fattar med det? Måste jag använda specifikt skriftspråk för att du ska förstå det ?
Och sen säger du emot mig med obvious things som är rent logiskt tänkande, som detta med mastit t.ex, och så jämför du mellan oss vem som är smartast - du ställer frågor till mig som en fucking jävla lärare har läxförhör -.- Och jag har inte sagt något specifikt om sinkossor, har bara förklarat detta med sår på spenarna och öppna gångar nu senaste - men du måste tydligen ändå hitta nya saker att kommentera som ska vara motargument. Alltså rullar du runt i samma cirkel, jag förklarar, du rullar, jag förklarar, du rullar. Sen verkar det likt förbannat som att du inte verkar förstå innebörden av det jag skriver o.O
Vart vill du komma? Tävlar du med mig om vem som är smartast?
För om det är så, så ska du veta att oavsett diskussion och det man kan om/läst om har inget att göra med IQ (visst det går att diskuteras) - jag är inte förståndshandikappad (måste ju skriva i parantes att jag nu inte menar att du skrivit det FÖR att du inte ska dra ännu ett påstående) precis, jag åtminstone fattar vad du skriver vilket jag inte upplever att du inte gör gällande mina texter.
Underhållande för mig, är att du inte verkar förstå det jag skriver :)
Och sen säger du emot mig med obvious things som är rent logiskt tänkande, som detta med mastit t.ex, och så jämför du mellan oss vem som är smartast - du ställer frågor till mig som en fucking jävla lärare har läxförhör -.- Och jag har inte sagt något specifikt om sinkossor, har bara förklarat detta med sår på spenarna och öppna gångar nu senaste - men du måste tydligen ändå hitta nya saker att kommentera som ska vara motargument. Alltså rullar du runt i samma cirkel, jag förklarar, du rullar, jag förklarar, du rullar. Sen verkar det likt förbannat som att du inte verkar förstå innebörden av det jag skriver o.O
Vart vill du komma? Tävlar du med mig om vem som är smartast?
För om det är så, så ska du veta att oavsett diskussion och det man kan om/läst om har inget att göra med IQ (visst det går att diskuteras) - jag är inte förståndshandikappad (måste ju skriva i parantes att jag nu inte menar att du skrivit det FÖR att du inte ska dra ännu ett påstående) precis, jag åtminstone fattar vad du skriver vilket jag inte upplever att du inte gör gällande mina texter.
Underhållande för mig, är att du inte verkar förstå det jag skriver :)
Anonymous
Wed 18 Sep 2013 09:39
ärligt talat anser jag att du nu ägnar mer text åt att förolämpa dragonslayer än åt att argumentera för din sak. du verkar mer intresserad av att HA RÄTT än att få svar på din fråga.
dessutom har du fortfarande inte svarat på mitt senaste inlägg och jag tycker att jag förtjänar det med tanke på att jag startade hela diskussionen.
dessutom har du fortfarande inte svarat på mitt senaste inlägg och jag tycker att jag förtjänar det med tanke på att jag startade hela diskussionen.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 11:06
Oj. Om du tror att jag skriver det du skriver fast med svårare ord så förstår du verkligen inte vad jag skriver. Det här har aldrig handlat om vem som är smartast. Det är något du själv hittat på. Det handlar fortfarande om att du gav ett felaktigt påstående och jag rättade dig, men du vägrar inse att det du skriver är fel, oavsett hur många källor jag anger. Du har visst sagt något om sinkor. Du påstår att det är omöjligt att sinlägga kor utan att de får mastit, vilket också är fel. Precis. Detta handlar om kunskap på området, vilket jag anser att jag har mer än dig av eftersom det är sånt här jag pluggar hela dagarna och kommer att jobba med i framtiden, men sure, du vet säkert bättre än mig -.-
Anonymous
Wed 18 Sep 2013 12:35
hahahahha jag gör det snart inte längre :'D
men du! av ren nyfikenhet tänker jag ställa samma fråga till dig som jag gjorde i början av diskussionen. du skrev att du mestadels äter veganskt men då och då mölkprodukter; hur mår du av det? jag har hört att veganer blir mer eller mindre laktosintoleranta för att kroppen vänjer sig av vid det.
men du! av ren nyfikenhet tänker jag ställa samma fråga till dig som jag gjorde i början av diskussionen. du skrev att du mestadels äter veganskt men då och då mölkprodukter; hur mår du av det? jag har hört att veganer blir mer eller mindre laktosintoleranta för att kroppen vänjer sig av vid det.
Anonymous
Wed 18 Sep 2013 12:55
ja då får jag jävla ofta sjukt ont i magen. fast det är oftast inga speciellt stora mängder så oftast blir det inte så illa.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 14:39
Du påstår att jag påstår saker - grattis! Du har verkligen nått nivån till en ultimat missförstånd - du har själv skrivt till mig ''du tror du verkar smart''.
Och nu fick jag det konstanterat att du fortsätter komma med påståenden som ska reta mitt humör för att jag ska ge mig. Sry gumman, men jag vet vad jag läst och vilka personerna är som skrivit det och samt har jag biologiska svar på det som jag har källor på.
Jepp, jag förstår ju iallafall vad du skriver och kommer med inga jävla påståenden som du i detta fall.
Läs ordentligt det jag skrivit och förstå det innan du fortsätter argumentationen.
Och nu fick jag det konstanterat att du fortsätter komma med påståenden som ska reta mitt humör för att jag ska ge mig. Sry gumman, men jag vet vad jag läst och vilka personerna är som skrivit det och samt har jag biologiska svar på det som jag har källor på.
Jepp, jag förstår ju iallafall vad du skriver och kommer med inga jävla påståenden som du i detta fall.
Läs ordentligt det jag skrivit och förstå det innan du fortsätter argumentationen.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 14:30
Men herregud. Du har inte ens angett en enda källa som styrker det du skriver.
Anonymous
Wed 18 Sep 2013 14:33
jag vet vad jag läst bästa jag hört! läst ur aftonbladet med va eller nej säkert avpixlat.
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 14:40
Men herregud, passa på att gå en förståelse kurs av en summerad text? -.-'' Du har ju inte förstått vad jag skriver ens - lägg ägg.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 14:51
Kan du sluta använda "du förstår inte vad jag skriver" som ett motargument. Jag förstår precis. Men det du skriver är fel. Och du har inget att komma med
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 15:11
ska jag sluta med det bara för att det stämmer eller vaddå? :s Wow, ännu ett påstående ''inget att komma med''.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 15:04
MEN GE EN KÄLLA SOM SÄGER ATT KOR FÅR MASTIT AV ATT INTE MJÖLKAS DÅ!?
och ingen mer bullshit
och ingen mer bullshit
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 15:38
Får mastit? Läs det jag skrivit innan du argumenterar. Hur många gånger ska jag skriva det innan du får in något bakom pannbenet? Omfg -.-''
Anonymous
Wed 18 Sep 2013 16:13
jag håller fast vid varenda ord jag har skrivit om hur duktig du är på att argumentera, heidi, och jag väntar fortfarande på mitt svar.
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 19:51
Ja, som du så fint har skrivit i din bildtext "Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation". Ge en enda jävla källa som stödjer det påståendet. Jag skiter i hur många gånger du upprepar dina påståenden för inget av det stämmer och du har ju ingen källa på det.
TheFelicia
Wed 18 Sep 2013 21:20
du påstod att du INTE sagt att en ko kan dö om man inte mjökar den?
Jag citerar det du skrev i bildtexten: "Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation och kan dö?"
Så du tror att allt är skapat FÖR oss människor? Det är just såna tankar som gjort att vi förstört jorden.
"Vi måste mjölka korna för de finns till för oss för att vi ska få mjölk" eller vadå?
Då kanske vi typ måste slakta och utrota tigrarna också eftersom deras skinn finns för att vi ska kunna ha dem som mattor?
Jag citerar det du skrev i bildtexten: "Om man inte mjölkar en ko så får dom juverinflammation och kan dö?"
Så du tror att allt är skapat FÖR oss människor? Det är just såna tankar som gjort att vi förstört jorden.
"Vi måste mjölka korna för de finns till för oss för att vi ska få mjölk" eller vadå?
Då kanske vi typ måste slakta och utrota tigrarna också eftersom deras skinn finns för att vi ska kunna ha dem som mattor?
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 23:16
Kul att dragonslayR säger här att jag inte har angett en källa på något jag skrivit när hon samtidigt säger att mina källor inte är pålitliga, vilka källor menar hon? :)
Konstigt också att folk inte fattar att frågan var skriven med sarkasm för att den skulle vara provocerande för att man skulle få svar på självaste frågan - dock var ju inte meningen att trångsynthet och okunnighet i förståelsen av en text skulle vara inräknad :)
Citera Sarkasm :)
Om man ska ställa frågan rakt ut: Vad är det för fel att mjölka en kossa med tanke på att det inte skadar den på något sätt? (och frågan är främst ställd till veganer som tycker att ALLA ANDRA ska bli veganer)
Eftersom att om alla skulle bli veganer över en natt skulle extremt många mjölkkossor få problem :)
Förlåt, men jag tycker att majoriteten här som motargumenterar borde gå en förståelse kurs i det svenska språket, samt att kunna urskilja sarkasm ur en text, samt hålla sig till frågan OCH att lära sig förstå innebörden av en text - vilket majoriteten här har bevisat att de inte gör :)
Sen det här jävla tjatandet om vem som är smartast, vem so har fel, vem som inte har källor, vem som har källor varifrån, vem som inte ger sig - ett tips till er: Ta era svenska kurser i en särskola så kanske ni får högre poäng! :)
Och jo, detta är inte ett personligt angrepp: Det är min åsikt och så som jag upplever denna diskussion, för jag tycker det är konstigt att ha så lite förståelse av det den personen skriver och menar och försöker förklara när man ska argumentera emot :) SAMT att jag inte fått svar på vilka här är veganer?
Jag har ej heller fått svar HUR en vegan som tänker logiskt (förutom pixled) ställer sig till denna fråga, ALLTSÅ: den frågan som står rakt under bilden :)
Ingen här heller har frågat mig vad jag har för utbildning, dragonslayR är ju knappast den enda som utbildar sig till veterinär? Och bara för att hon gör det, är det ju inget som säger att hon måste ha bra betyg i ämnena hon läser.
Jag har även angett en sammanfattad biologisk förklaring gällande detta med kossorna, överkurs till och med i biologi 2 vilket är en källa som man kan hitta var som helst, på internet sidor, i biologi böcker, fråga fast en biolog? :)
Var det något mer ni ville gorma över - ni som nu vet bäst? ;)
Konstigt också att folk inte fattar att frågan var skriven med sarkasm för att den skulle vara provocerande för att man skulle få svar på självaste frågan - dock var ju inte meningen att trångsynthet och okunnighet i förståelsen av en text skulle vara inräknad :)
Citera Sarkasm :)
Om man ska ställa frågan rakt ut: Vad är det för fel att mjölka en kossa med tanke på att det inte skadar den på något sätt? (och frågan är främst ställd till veganer som tycker att ALLA ANDRA ska bli veganer)
Eftersom att om alla skulle bli veganer över en natt skulle extremt många mjölkkossor få problem :)
Förlåt, men jag tycker att majoriteten här som motargumenterar borde gå en förståelse kurs i det svenska språket, samt att kunna urskilja sarkasm ur en text, samt hålla sig till frågan OCH att lära sig förstå innebörden av en text - vilket majoriteten här har bevisat att de inte gör :)
Sen det här jävla tjatandet om vem som är smartast, vem so har fel, vem som inte har källor, vem som har källor varifrån, vem som inte ger sig - ett tips till er: Ta era svenska kurser i en särskola så kanske ni får högre poäng! :)
Och jo, detta är inte ett personligt angrepp: Det är min åsikt och så som jag upplever denna diskussion, för jag tycker det är konstigt att ha så lite förståelse av det den personen skriver och menar och försöker förklara när man ska argumentera emot :) SAMT att jag inte fått svar på vilka här är veganer?
Jag har ej heller fått svar HUR en vegan som tänker logiskt (förutom pixled) ställer sig till denna fråga, ALLTSÅ: den frågan som står rakt under bilden :)
Ingen här heller har frågat mig vad jag har för utbildning, dragonslayR är ju knappast den enda som utbildar sig till veterinär? Och bara för att hon gör det, är det ju inget som säger att hon måste ha bra betyg i ämnena hon läser.
Jag har även angett en sammanfattad biologisk förklaring gällande detta med kossorna, överkurs till och med i biologi 2 vilket är en källa som man kan hitta var som helst, på internet sidor, i biologi böcker, fråga fast en biolog? :)
Var det något mer ni ville gorma över - ni som nu vet bäst? ;)
Heiduskaja
Wed 18 Sep 2013 23:37
Pixled: Jag håller ej med dig helt och hållet, ditt argument är dock bra - jag har nog gjort ganska klart för mig det jag menar, OCH på ett sätt svarade du på min fråga till grunden. Thumbs up for that!
(till skillnad från dom som inte nu ger ett logiskt svar på självaste grundfrågan jag ställt)
(till skillnad från dom som inte nu ger ett logiskt svar på självaste grundfrågan jag ställt)
DragonslayR1337
Wed 18 Sep 2013 23:37
som sagt. du skrev tre källor innan. ingen av dem kunde styrka att kör skulle få mastit av att inte mjölkas. om du nu kan det här och har gått kurser i det och vet att du har rätt, varför kan du inte ge en enda källa som styrker det? pluggar du också till veterinär eller? Vad har du haft för lärare/kursbok? Det är ju jävligt konstigt att de lär ut felaktiga saker...
Anonymous
Wed 18 Sep 2013 23:52
Heidi du vet att i en svenska kurs ska man kunna ge källkritik för att styrka att ens egna argument håller. så du kanske borde gå om svenska A i gymnasiet eller bara 9:ans svenska.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 00:17
För att inte tala om hennes stavning.. Hon försöker ju bara slingra sig undan det vi egentligen diskuterar genom att säga att ingen förstår det hon skriver... Jag förstår precis vad hon menar men varför ska jag tro på henne när hon säger felaktiga saker som hon inte kan styrka med källor. Och jag kan säga redan nu att svaret på denna kommentar också kommer att vara "du är dum, du kan inte läsa, du förstår ingenting"
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 00:19
Det enda jag ber om är en enda konkret källa på att kor får mastit av att inte mjölkas.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 10:22
Vreid: Man behöver intre gå om en kurs när man klarat dom stegen - men man behöver ta sig en återblick i den kursen för att förstå innebörden av en text - hur många gånger ska jag skriva det?
DragonslayR: LÄS kommentarerna innan, och försök förstå INNEBÖRDEN i texten.
Eller ge dig, tjatmaja.
Stavning? Den var iallafall ny :)
DragonslayR: LÄS kommentarerna innan, och försök förstå INNEBÖRDEN i texten.
Eller ge dig, tjatmaja.
Stavning? Den var iallafall ny :)
Anonymous
Thu 19 Sep 2013 11:03
alltså vad i helvete
ge dig någon gång bara
du har knappt skrivit ett enda relevant ord i hela den här diskussionen.
ge dig någon gång bara
du har knappt skrivit ett enda relevant ord i hela den här diskussionen.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 10:47
men för helvete... det spelar ingen roll hur många gånger jag läser dina usla försök till argument.. ge en enda källa på det istället för att sitta och hitta på en massa...
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 11:14
DragonslayR: Ge dig. Om du är så jävla kåt på källor så föreslår jag att en dildo gör mer skillnad.
Ditt tjatande är ju något i samhöjd med uselt :)
Ditt tjatande är ju något i samhöjd med uselt :)
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 11:14
Okej. Du är uppenbarligen efterbliven. Är du 13 år eller.... Det var du som började tjata om källor från början.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022030212008508#
Där har du en granskad artikel, från 2013, där forskare faktiskt har tittat på juverhälsa vid sinläggning, och ingen av din bullshit stämmer enligt den. Kan fortsätta länka om du vill, men jag du är ju uppenbarligen för trög för att förstå någonting.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022030212008508#
Där har du en granskad artikel, från 2013, där forskare faktiskt har tittat på juverhälsa vid sinläggning, och ingen av din bullshit stämmer enligt den. Kan fortsätta länka om du vill, men jag du är ju uppenbarligen för trög för att förstå någonting.
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 11:52
''Detta experiment visar att inhibering av PRL frisättning minskar mjölkproduktionen av kor i sen laktation.
I slutet av varje amning är en utmanande period för högavkastande kor då de ändå producerar stora mängder mjölk , och följaktligen, är mycket mottagliga för nya intramammära infektioner.
När involutionen är klar , blir mjölkkörtlarna mycket mer resistenta mot infektion. Därför är det ytterst viktigt att utveckla strategier för att minska mjölkproduktionen före torkning för att påskynda bröstkörtelns involution.''
Du är ju ute och cyklar? :)
Alltså har du ju inte förstått det jag pratar om :)
Btw, efterbliven är ju ett kränkande ord - tänkte du på att du nyss kallat mig för utvecklingsstörd vilket jag kan anmäla dig för? :)
Roligt att du även säger att jag kommer med personangrepp i en tidigare kommentar.
Sen ännu ett påstående om att jag skulle vara 13 :)
I slutet av varje amning är en utmanande period för högavkastande kor då de ändå producerar stora mängder mjölk , och följaktligen, är mycket mottagliga för nya intramammära infektioner.
När involutionen är klar , blir mjölkkörtlarna mycket mer resistenta mot infektion. Därför är det ytterst viktigt att utveckla strategier för att minska mjölkproduktionen före torkning för att påskynda bröstkörtelns involution.''
Du är ju ute och cyklar? :)
Alltså har du ju inte förstått det jag pratar om :)
Btw, efterbliven är ju ett kränkande ord - tänkte du på att du nyss kallat mig för utvecklingsstörd vilket jag kan anmäla dig för? :)
Roligt att du även säger att jag kommer med personangrepp i en tidigare kommentar.
Sen ännu ett påstående om att jag skulle vara 13 :)
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:09
Och hur får du det där till att kor får mastit av att inte mjölkas??? Kan du inte läsa eller förstår du inte innebörden i texten. Texten säger att de är mer mottagliga för en INFEKTION - inte inflammation som du skrev. Det står ingenstans att de får mastit av att inte mjölkas. Ja, de är mer mottagliga, vilket jag skrev i början av diskussionen, men de får inte mastit av att inte mjölkas. Hur svår är det att förstå?
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 11:56
Kommenterade tidigare: En infektion kan bli till en inflammation. Sluta fastna på saker jag redan förklarat.
Lämna mig ifred? :) Och ge dig, kan du inte respektera eller förstå det? :)
Lämna mig ifred? :) Och ge dig, kan du inte respektera eller förstå det? :)
Bidoof
Thu 19 Sep 2013 12:14
Du måste vara den tjurskalligaste människan jag någonsin stött på. Du hävdade från början att kor får problem om man inte mjölkar dem, vilket inte är sant, sedan dess har du mest spytt galla och skrivit samma sak om och om igen. Kan du inte ge upp?
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:00
nej det kan det inte. läs på lite innan snälla du. En infektion tas omhand av kroppen i en inflammatorisk reaktion. En infektion TAS OMHAND genom en inflammation. En infektion BLIR INTE en inflammation.. Varför ska jag ge mig när jag har rätt och du har fel?
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:01
Bidoof: Har gett förklaring på vad jag menar.
DragonslayR: Ge dig, du förstår inte det jag menar.
DragonslayR: Ge dig, du förstår inte det jag menar.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:18
Men herregud. För 100000 gången. Jag förstår PRECIS vad du menar. Men du kan ju inte ge en enda jävla källa på det så varför ska jag tro att du har rätt när jag har pluggat på det här i fyra år???
Anonymous
Thu 19 Sep 2013 12:02
varför inte bara förstå att du har fel och säga okej jag har fel och ta vara på den nya faktan du fått istället för att komma med massa påhittat Heidi.
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:23
haha, varför ska jag ge mig när jag har rätt och kan bevisa det med vetenskapliga artiklar medan du kommer med bullshit och det enda du kan säga är "ge dig?"
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:27
hahaha och du kallar mig barnslig. till nästa gång du lägger upp såna här bilder: Ta reda på fakta innan du försöker starta diskussioner...
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:16
Haha, tror dom flesta här är överens om vem som blivit tappad ^^ Just saying. Det blir bara pinsamt när du inte vet vad du pratar om :)
Heiduskaja
Thu 19 Sep 2013 12:17
Bevisen är tydliga: En person som inte förstår när en annan person säger att ''Ge dig och låt mig vara ifred'' och ändå fortsätter glåpa :)
DragonslayR1337
Thu 19 Sep 2013 12:19
Jaja, du ska få gråta ifred. Försöker ju bara hjälpa dig så du inte skämmer ut dig såhär i framtiden :)
Anonymous
Thu 19 Sep 2013 13:47
"* someone, please, kill it before it lays eggs *"
Oh, lord
Oh, lord
240 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/sceneemoetc/516055598/