Sunday 10 February 2008 photo 1/1
![]() ![]() |
Igår vart det party. Idag vart det kalas för farfar som fyllde åttio jämna. Bilden är på Luther (eller i alla fall föreställer den honom), för idag minsann blev jag sur på religion. Detta sattyg har inte bidragit med någo vettig förutom svordomar! Det här med tro är lustigt. En stor del av världens befolkning tillhör någon av de stora religionerna. Jag blev uppfostrad till ateist och föraktar de föräldrar som indoktrinerar sina barn i en viss tro. Kanske är det lika hemskt att uppfostra barnet till att inte ha någon religion, men det ska vi inte diskutera idag. Eftersom kristendomen är den största religionen här i Sverige är det naturligt att jag vet mest om den, dess vanor och bakgrund. Därför utgår jag – i min okunskap – från den, men antagligen kan resonemanget gälla för de flesta religioner. Tanken är ju att Gud skulle ha skapa världen, på en vecka - bokstavligt eller metaforiskt. Han gav människan en fri vilja, och det är den som ställt till det för oss. För det är inte Guds fel att det krigas, det är människans. Så måste det väl vara, eller har jag som icke insatt missförstått det hela? Gud lägger sig alltså inte i våra liv så mycket nu för tiden, det var ju ett tag sen han lär ha delat hav och skaffat arvingar. Jag, eller någon annan nu levande människa, har alltså inga primary (primära/egna) bevis för hans/hennes/dess existens utan har bara fått det återberättat. Men ändå hävdas det att det är Gud som skapat oss alla, och att det på grund av hans beslut att inte ha oss som marionetter som världen inte är ett paradis. Och nåde den som ifrågasätter Guds beslut. Så vad är egentligen det det handlar om? Gud ger oss vilja, vi ställer till det och erkänner oss i hans (oftast kallad han, så för enkelhetens skull) syn otillräckliga? Vi ska därför visa ånger och undergivenhet. Men är det inte lite motsägelsefullt? Det blir väl egentligen Guds fel från början, som ju gav oss den fria viljan? Han gjorde ett dåligt beslut helt enkelt, om bra innebär paradis vill säga. Nu styrs inte de ångestfyllda och undergivna av den gode förlåtande Gud, utan av kyrkan som agerar ställföreträdande i Guds frånvaro. Det här gäller även den protestantiska kyrkan då även den har regler som ska följas. Så revolutionen mot den katolska kyrkan borde återupprepas, men mot all styrd tro. För om någon vill tro på något så ska varken jag eller någon annan hindra dem, men när människor med liknande idéer samlas bildar synergieffekten alltid så mycket mer än grundidéerna och det spårar alltid ur. En från början from föreställning blir lätt ett sätt att leva och jag anser att ingen bör blanda in någon annan i hur man lever sitt liv. För visst är det enkelt att följa en mall, om Gud säger så, så gör jag så. Om inte annat så är väl det en dålig handling, borde inte den fria viljan användas, även om man är troende? Gud har lämnat oss, om vi utgår från att han nånsin varit här. Människan finner sig i regler som lär komma från Gud och sällar sig till kyrkor. Där påverkas tanken av gruppen och snart blir en enkel idé ett sätt att leva, ett sätt som man själv inte bestämt, bara passivt accepterat för enkelhetens skull, eller för att man inte vill hamna utanför gemenskapen. Jag säger revolution! Befria oss från allt det som inkräktar på vår individualitet och rätt att själva styra över våra liv. För i alla fall jag vill inte bara vara ytterligare en marionett bland miljontals andra.
Annons
Comment the photo
BAABUSHKA
Sun 24 Feb 2008 02:59
Determinism. Irrationellla gudsteorier. Och människan överskattar sig själv är mitt svar...
iVita
Sat 23 Feb 2008 20:25
Jag tycker att en fin grej vore om man helt enkelt inte kunde gå tillbaka till asatron... Det vore väl fränt!
Tänk, på julafton firar man med klappar och med gemenskap, men i Sverige skär vi lite i folk tills de dör.
Forskningen sen, den kan vi slopa... Vi begraver bara en träl (jajamen för träl-systemet måste också återinföras) levande.
Men hursomhelst om jag skall återgå till att kritiskt granska din text här.
Jag tror det är nyttigt för alla att ha något att tro på, annars förlorar vi ju hela vår anledning till att leva. Egentligen borde alla barn direkt skolas i en och samma religion. På så sätt finns inga motstridigheter och livet kommer kännas hoppfullare för alla. Vi behöver givetvis ingen "överkyrka" nånstans som kontrollerar oss men i det här fallet kanske asatro-systemet inte är så dumt. religionen uttövas men det finns ingen övermupp... Visserligen finns det präster men de får utnämnas med stor tillförsikt.
Sen är ju stora delar ur tex den katolska läran föråldrade.... Men protestantismen känns inte helt fel. Hur som helst, om jag fick välja en religion (vilket jag får men jag tivlar på att jag kommer göra det ändå) så skulle nog Buddhismen vara segrande, en religion som går ut på att vara snäll... Mycket bättre än så blir det inte... Dessutom har inte enns Buddhismen någon Gud, vilket gör det fel att dra alla religioner över samma kam.
Men det finns säkert folk som misstycker med ideen att man får ett bättre liv om man "är mot andra som man själv vill bli behandlad".
Tänk, på julafton firar man med klappar och med gemenskap, men i Sverige skär vi lite i folk tills de dör.
Forskningen sen, den kan vi slopa... Vi begraver bara en träl (jajamen för träl-systemet måste också återinföras) levande.
Men hursomhelst om jag skall återgå till att kritiskt granska din text här.
Jag tror det är nyttigt för alla att ha något att tro på, annars förlorar vi ju hela vår anledning till att leva. Egentligen borde alla barn direkt skolas i en och samma religion. På så sätt finns inga motstridigheter och livet kommer kännas hoppfullare för alla. Vi behöver givetvis ingen "överkyrka" nånstans som kontrollerar oss men i det här fallet kanske asatro-systemet inte är så dumt. religionen uttövas men det finns ingen övermupp... Visserligen finns det präster men de får utnämnas med stor tillförsikt.
Sen är ju stora delar ur tex den katolska läran föråldrade.... Men protestantismen känns inte helt fel. Hur som helst, om jag fick välja en religion (vilket jag får men jag tivlar på att jag kommer göra det ändå) så skulle nog Buddhismen vara segrande, en religion som går ut på att vara snäll... Mycket bättre än så blir det inte... Dessutom har inte enns Buddhismen någon Gud, vilket gör det fel att dra alla religioner över samma kam.
Men det finns säkert folk som misstycker med ideen att man får ett bättre liv om man "är mot andra som man själv vill bli behandlad".
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/51606_1233781341.jpg)
spokpandabarnet
Sat 23 Feb 2008 20:26
Asatron äger.
Det finns många som inte anser att buddhismen ens är en religion, utan mer riktlinjer till hur man ska leva. Skillnaden är väl mest att de ju (som du nämnde) inte har någon gud, inget överhuvud. Enligt teorin kan ju alla bli Buddha. Så det jag inte förstår är varför vi behöver en religion, varför kan vi alla inte bara människor och behandla varann med respekt?
Om alla skulle indokrineras i samma lära skulle det naturligtvis inte finnas några problem kvar. Ingen skulle ju motsätta sig någon annans åsiker - alla tycker likadant. Ungefär som den idealistiska kommunismen.
Jag tror inte att människan behöver tro på något så exakt som en religion. Alla tror vi ju (förutom religion) nu på olika saker, vi tror olika om döden, livets mening osv. Allt detta är ju filosofiskt, inte religiöst, och jag tror att det är fullt tillräckligt för att vi som människor ska finna anledning att leva.
Det finns många som inte anser att buddhismen ens är en religion, utan mer riktlinjer till hur man ska leva. Skillnaden är väl mest att de ju (som du nämnde) inte har någon gud, inget överhuvud. Enligt teorin kan ju alla bli Buddha. Så det jag inte förstår är varför vi behöver en religion, varför kan vi alla inte bara människor och behandla varann med respekt?
Om alla skulle indokrineras i samma lära skulle det naturligtvis inte finnas några problem kvar. Ingen skulle ju motsätta sig någon annans åsiker - alla tycker likadant. Ungefär som den idealistiska kommunismen.
Jag tror inte att människan behöver tro på något så exakt som en religion. Alla tror vi ju (förutom religion) nu på olika saker, vi tror olika om döden, livets mening osv. Allt detta är ju filosofiskt, inte religiöst, och jag tror att det är fullt tillräckligt för att vi som människor ska finna anledning att leva.
s-nyqvist
Tue 19 Feb 2008 17:31
okej, jag vill inte låta som en tråkig person nu,
men jag håller inte med nånstans.
men jag håller inte med nånstans.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 17 Feb 2008 02:53
HOLY CRAP att du får HUR LÅNGA kommentarer SOM HELST av dina o-så-respektingivande IB2 vänner O_o
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/51606_1233781341.jpg)
spokpandabarnet
Fri 15 Feb 2008 18:36
Han har ju inte gjort något sånt där tydligt de senaste åren. Läs: Gud lägger sig alltså inte i våra liv så mycket nu för tiden, det var ju ett tag sen han lär ha delat hav och skaffat arvingar.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 13 Feb 2008 18:05
Var det alltsa du som halsade via Martin? Oj, utan prickar lat det dar fel. XP
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/51606_1233781341.jpg)
spokpandabarnet
Wed 13 Feb 2008 18:06
Hmm.. Inte vad jag minns, men fullt möjligt, pratade rätt mycket med honom..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/51606_1233781341.jpg)
spokpandabarnet
Tue 12 Feb 2008 09:21
Nesch. De gnager bara innan man skriver ner dem. Så nu är det prima liv!
Bookends
Sun 10 Feb 2008 20:19
bör först sägas att jag är ateist, men jag har en del invändningar dock. tänk dig att du skulle tillbringa livet på ett enormt disneyland (för att ta ett stereotypiskt exempel) där allt är underbart, bästa maten, skitkul attraktioner osv osv. du åker allting dag in o dag ut, o skrattar konstant. men när du gjort detta i ett par år, hur kul är det då? som du kanske anar så finns det en viss logik i att vilja komma utanför paradiset, för utan något ont kan inget gott finnas (vilket är vad jag personligen tror, men det kan självklart diskuteras). angående fria viljan: i vår påstådda fria vilja ingår också rätten till att kriga om vi vill det, det hade ju varit lite paradoxalt om gud sa att människan har fria tyglar så länge det passar gud. då hade det inte varit fri vilja. de som krigar i religionens namn är självfallet idioter, men man måste tänka på att det är en extrem minoritet som gör det. den uppmålade mediala bilden är att muslim = terrorist, fastän 99,999 procent av muslimerna i världen är fullt fredliga. fundamentalisterna får all medial uppmärksamhet, vilket ger en förvrängd bild av arabvärlden. (en intressant parentes är för övrigt att koranen säger mkt om att man ska respektera andra religioner och även ateister, något som bibeln knappt nämner). självklart är jag för en sekulariserad stat, även om jag tkr att religionsdebatten ibland spårar ur. jag känner mig inte direkt kränkt när folk sjunger om jesus på julavslutningar, för min del räcker det med att inte sjunga med. tyngre frågor däremot, som abortfrågan, gör mig självklart förbannad på vissa religiösa. och eftersom kristendomen är så extremt djuprotad i svenska samhället så tror jag att det kommer ta lång tid innan t ex majoriteten av folket inte kommer fira jul. fram tills dess kan man som ateist nöja sig med att inte fira jul med sin familj, eller bara njuta av ledigheten. slutligen skulle jag bara vilja säga att religion inte bara för dåligt med sig. Taizé i frankrike är ett utmärkt exempel, och det finns många fler. även som ateist uppskattar jag Taizé, och det gör många andra jag känner som inte heller är kristna. så inget personligt, för jag håller med dig i väldigt mycket, men väldigt många tenderar att vara ganska ensidiga och trångsynta när det gäller åsikter om religion.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/51606_1233781341.jpg)
spokpandabarnet
Sun 10 Feb 2008 20:20
First of all: the award for longest comment ever goes toooooo: Phony!
And second of all: vad vill du få sagt?
Paradis är naturligtvis inte helt eftersträvbart, men det är också ouppnåligt så varför inte sträva dithän? Fria viljan (om vi nu utgår fårn att Gud finns och gav oss en sådan) menar jag borde användas till att inte styras av andras tolkning av samma religion. Och som jag svarade Jimmy: att mycket bra kan hämtas ur säkert alla religioner, men då handlar det inte om de just religiösa budskapen utan om hur man ska behandla människor.
And second of all: vad vill du få sagt?
Paradis är naturligtvis inte helt eftersträvbart, men det är också ouppnåligt så varför inte sträva dithän? Fria viljan (om vi nu utgår fårn att Gud finns och gav oss en sådan) menar jag borde användas till att inte styras av andras tolkning av samma religion. Och som jag svarade Jimmy: att mycket bra kan hämtas ur säkert alla religioner, men då handlar det inte om de just religiösa budskapen utan om hur man ska behandla människor.
femtonbokstaver
Sun 10 Feb 2008 19:29
Nästan alla religioner har ju från början goda avsikter, och man måste ju utgå från att det inte är guds lagar utan att det är människor som har kommit på dem :P (man ska vara mot andra som man vill andra ska vara mot en själv etc) Om alla följde dem skulle världen antagligen vara bättre, men det farliga är ju när människor feltolkar religionernas lagar, eller när de helt enkelt inte tolkar dem alls, ex. fundamentalister.
Och alla de där berättelserna om "mirakel" och om att gud skapade världen var ju det som behövde sägas för att folk skulle tro på religionerna när de först uppfanns. Jag håller med om att religion inte behövs i dagens samhälle.
Och alla de där berättelserna om "mirakel" och om att gud skapade världen var ju det som behövde sägas för att folk skulle tro på religionerna när de först uppfanns. Jag håller med om att religion inte behövs i dagens samhälle.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/51606_1233781341.jpg)
spokpandabarnet
Sun 10 Feb 2008 19:30
Jag förstår mest bara inte varför de från början goda avsikterna måste utvecklas till något mer, en tro, en helhet. Ja, antagligen så skulle många regler hjälpa samhället, men det är ju de regler som inte gäller just tron utan människor och hur man behandlar andra (som muslimer som ska skänka pengar till välgörenhet till exempel). Så varför kan man inte bara vara snäll, utan massa "religiöst trams"?.
Och ja, människan borde ha kommit så långt att religion inte behövs. :)
Och ja, människan borde ha kommit så långt att religion inte behövs. :)
21 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/spokpandabarnet/162751015/