Tuesday 19 April 2011 photo 1/1
|
Busprofil
Idag blev Zac en Det. Vi lämnade honom hos vetten klockan åtta i morse och
hämtade honom vid fyra på eftermiddagen. Nu är det Enorm Tratt och tråkiga
koppelpromenader som gäller en tid föröver. Det är lite av en repris av förra
årets vår, men den här gången tog jag en frisk hund till vetten och kom hem
med en hund med smärta. Dåligt samvete? Ni anar inte, men jag intalar mig
själv att detta är ändå det bästa för honom.
Jag har på något sätt avinstallerat mitt PS och inte hunnit (läs; orkat) installera
det igen, varför den senaste veckans fotoskörd fortfarande ligger i kameran.
Jag ska föra över, typ, någon gång.
Och jag ska lägga upp, typ snart.
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 450D
Focal length 50 mm
Aperture f/3.2
Shutter 1/200 s
ISO 400
Comment the photo
Agalophotis
Thu 21 Apr 2011 18:10
Det råder något slags konstig vanföreställning inom hundvärlden om att kastrering är någon form av eftergift för lättja. MEN! En hund som inte ska användas i avel och som lider av att varje löp drabbas av hormonsvallningar, mår ju bättre av att vara kastrerad. Vi gör det inte för att det är jobbigt för oss, utan för att det är jobbigt för DEM. Inom kattvärlden är detta fullkomligt självklart, så jag begriper inte varför det skulle vara mindre självklart att ta sitt ansvar för sin hund.
stillme
Thu 21 Apr 2011 20:23
Nej, inte jag heller. Det kan bottna i att det fram till alldeles nyss ansågs vara kraftig tabu att kastrera hund, även om man inte kan förklara varför? Eller så kan det ha att göra med att även om katter är älskade husdjur är hundar litet mer som familjemedlemmar? Och man behandlar inte familjemedlemmar på sådant sätt att man kapar kulorna på dem?
...bara spånar lite, för jag vet inte x) Jag har alltid tyckt att ska inte hunden användas i avel så kan den kastreras - jag har inte hittat någon kastrat som blivit deppig eller lat för att den är kastrerad. Snarare tvärtom. De har blivit piggare och lekfullare och samtidigt mycket mer fokuserade.
...bara spånar lite, för jag vet inte x) Jag har alltid tyckt att ska inte hunden användas i avel så kan den kastreras - jag har inte hittat någon kastrat som blivit deppig eller lat för att den är kastrerad. Snarare tvärtom. De har blivit piggare och lekfullare och samtidigt mycket mer fokuserade.
Agalophotis
Sat 23 Apr 2011 10:47
Ja, jag tror tyvärr det är så. Människor projicerar sig själva på sina hundar mycket mer än på sina katter. Sveriges vanligaste husdjur har fortfarande, efter 5000 år av trogen tjänst, en lägre ställning i våra hjärtan än hunden. Man kan gladeligen låta sin katta springa okastrerad genom bygden och få oönskade ungar som man sedan utan problem dränker eller slår ihjäl, men man skulle aldrig någonsin göra samma sak med hundvalpar.
Klotong
Wed 20 Apr 2011 17:50
Tindra, Rubus & Micke Välkomnar Zac till Det-klubben ;P
De hälsar att livet är mycket enklare nu ;P
De hälsar att livet är mycket enklare nu ;P
Anonymous
Wed 20 Apr 2011 11:01
Hahaha tog aslång tid innan jag fattade att du pratade om kastrering. Jag ba "Men vaaaaaa, har han brutit benet igen!? D:"
stillme
Wed 20 Apr 2011 12:53
*garv* Nej, så illa är det inte xD Då hade jag skrikit massa fula svordomar igen ;)
Biff
Wed 20 Apr 2011 10:39
Måste bara säga att din hund är ganska lik en hund i en tv serie på svt som heter svaleskär c:
stillme
Wed 20 Apr 2011 12:53
Ja, inte sant? Hunden i tv-serien heter Combat och är några månader yngre än Zac. Det är samma ras ;)
Anonymous
Tue 19 Apr 2011 22:30
Söt!
Girona
Tue 19 Apr 2011 22:17
Välkommen in i Det-klubben Zac :D
Med Curre var det värsta att han inte kunde ha tratten (en sådan där plastgrej som man får från veterinären) eftersom han har så smal hals att han bara kunde sänka huvudet så gled den av. Så jag eller mamma fick hålla ett öga på honom precis hela tiden och säga till om han försökte slicka >_< Som tur var var han inte så intresserad av det, utan det räckte med att jag tittade på honom och harklade mig lite för att han skulle låta bli :)
Med Curre var det värsta att han inte kunde ha tratten (en sådan där plastgrej som man får från veterinären) eftersom han har så smal hals att han bara kunde sänka huvudet så gled den av. Så jag eller mamma fick hålla ett öga på honom precis hela tiden och säga till om han försökte slicka >_< Som tur var var han inte så intresserad av det, utan det räckte med att jag tittade på honom och harklade mig lite för att han skulle låta bli :)
stillme
Wed 20 Apr 2011 12:55
Men fick ni inget band eller något så ni kunde binda fast den? Zacs sitter inte ens fast. Jag behöver bara hålla i den och han backa så kliver han rakt ur den. Och när han är med mig så slipper han den, men när jag inte ser honom så litar jag inte på att han kan hålla sig - det var det misstaget jag gjorde när han brutit benet och han började slicka på sina sporrar =/
Girona
Wed 20 Apr 2011 12:59
Jo, det satt ju ett band på tratten, men Curres huvud är ju lika smalt som hans hals så jag kunde inte knyta bandet så hårt att han inte kunde få av sig tratten xD
stillme
Wed 20 Apr 2011 13:00
Haha, du har samma problem som Emma, med andra ord xD Zacs öron sticker ut så de tar emot ^^
Lindelou
Tue 19 Apr 2011 20:55
Jag tycker det var rätt beslut :) Jag tror vissa hanhundar mår bättre kastrerade om de inte används till avel. Vi funderar ju med på att kastrera Kiwano
stillme
Tue 19 Apr 2011 21:15
Ja, exaktement. Det finns egentligen ingen anledning för dem att ha sexdriften kvar om de ändå inte får utnyttja den, så att säga. Enda anledningen till att jag inte kastrerat Zac tidigare var för att hans uppfödare pratade om att vilja använda honom till aveln, och för att han aldrig lidit av att vara hanhund på -det- sättet. Det är väl snarare jag som lider av att han är hanhund i sådana fall. Men den här våren har han varit väldigt hanig - inte kunnat lugna ned sig, fastnar vid varenda fläck så det går inte att gå på promenad, börjat gruffa på andra hundar, osv. Så då tänkte jag att det var dags :)
Lindelou
Wed 20 Apr 2011 13:29
Ja samma här, enda anledningen till att vi inte redan kastrerat honom är för att uppfödaren vill att vi ska röntga om honom och se ifall vi får ett godkänt resultat för hon tycker att han ska gå i avel för sitt fina utseende och temperament, han är ju en av få hanar som är inom storleksstandarden för schäfrar idag, väger 32 kg istället för 45 =P
cassiopeia
Tue 19 Apr 2011 20:25
Vissa beslut måste man ju fatta för sina djur eftersom de inte kan fatta dem själv, även om de leder till något bra.
stillme
Tue 19 Apr 2011 21:15
Ja, absolut. Jag är ju egentligen förespråkare för kastration på (nästan) alla hundar som inte ska användas i avel, just för att hunden är så starkt präglad av sina instinkter att när de inte får utlopp för dem så lider de ju av det istället =/
cassiopeia
Tue 19 Apr 2011 21:18
Inte har jag några större samvetskval för att familjens katter är kastrerade heller. Jag tror att de har det bättre så här, och det är skönt att veta att mina föräldrar och jag åtminstone har gjort det lilla, lilla för att förhindra att det föds oönskade kattungar till världen.
stillme
Tue 19 Apr 2011 21:20
Ja, det är en annan grej! Katter och hingstar kastrerar man som om det vore mer naturligt än inte kastrera dem - men när man pratar om att kastrera sin hund så orsakar det ramaskri. O__o
EnMalins
Tue 19 Apr 2011 20:17
Jag kan förstå dig :) Men, jag tycker ändå att det är snällare att kastrera den om den inte ska användas inom avel :) Deras sexdrift försvinner ju :)
stillme
Tue 19 Apr 2011 21:17
Absolut, jag håller med dig. Jag är själv av uppfattningen att det är det bästa för nästan alla hundar, men just när det handlar om sitt eget djur kan man inte rå för att bli lite nervig ändå ;)
EnMalins
Tue 19 Apr 2011 21:40
Förstår dig helt :) Jag skulle också vara nervig om det var min hund ;)
stillme
Tue 19 Apr 2011 21:18
Nej, tänk vad vi utsätter dem för. Men betänk också att de lever i nuet - de vet inte vad som kommer imorgon eller vad de gjorde igår, snart kommer detta vara glömt och allt vara till det bättre :)
mozzan63
Tue 19 Apr 2011 22:22
jag hade nu velat ha baby mellan biggo och jason, de hade blivit snälla fina valpar
stillme
Tue 19 Apr 2011 21:20
Ja, men absolut. Jag kan väl inte säga "gör det, det är det bästa!" för det är individuellt, men jag tror ändå att hundar mår bättre av att vara kastrerade om de inte används inom avel och får utlopp för sina drifter på naturligt sätt ;)
37 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/stillme/488456432/