Sunday 19 June 2011 photo 1/1
|
Hunden är ingen varg
Inget foto men väl en printscreen. Olika etologer och hundtränare som pratar om
gamla ingrodda fördomar. De som är intresserad av hundar och hundträning gör
bäst i att ägna dessa föreläsningar ett par av sina timmar. Så kanske man slipper
se folk dänga sina hundar i backen, alfarulla, rycka i nackskinnet, tvinga hunden
genom idiotiska rutiner som tjänar ingenting till.
Men framförallt så att folk kan sluta se sin hund som utmanare, som någon de hela
tiden måste domdera och dominera över.
Och självklart, för att sakta tvätta bort storidioten Cesar Millan from the face
of the planet, genom att ersätta påhitt med fakta. Danke.
http://urplay.se/162012
Annons
Comment the photo
Girona
Mon 20 Jun 2011 10:41
Revolutionen i mitt hundträningstänk kom när jag fullt ut insåg vad "hunden gör det den vinner på" betyder och innebär.
Om Curre gör något jag inte vill att han ska göra sitter jag helt allvarligt och analyserar situationen utifrån den där meningen. Vad vill han? Vad vinner han på att göra så? Hur kan jag göra för att han inte ska vinna på att göra så? Kan jag få honom att vinna på att göra som jag vill?
Jag kallar det lite skämtsamt för Spock-metoden, för den är baserad på enkel logik utan inblandning av några känslor (man ska inte analysera när man är arg på hunden, då går man hem och lugnar ner sig först). Fast egentligen är det inget annat än positiv förstärkning där man är väldigt noga med vad man belönar och inte belönar :)
Om Curre gör något jag inte vill att han ska göra sitter jag helt allvarligt och analyserar situationen utifrån den där meningen. Vad vill han? Vad vinner han på att göra så? Hur kan jag göra för att han inte ska vinna på att göra så? Kan jag få honom att vinna på att göra som jag vill?
Jag kallar det lite skämtsamt för Spock-metoden, för den är baserad på enkel logik utan inblandning av några känslor (man ska inte analysera när man är arg på hunden, då går man hem och lugnar ner sig först). Fast egentligen är det inget annat än positiv förstärkning där man är väldigt noga med vad man belönar och inte belönar :)
stillme
Mon 20 Jun 2011 14:24
Absolut. Jag fick samma slags genombrott när jag insåg att hundar är opportunister och resurssökande. Visst, jag kan gasta och vråla på Zac om han sticker iväg och gör saker han inte får, men i slutändan så är det enkom för att JAG inte kan behärska mig, för han lär sig inte ett dyft av det - även om hundar är klipska och de kan lära sig saker styrs de ändå av instinkter. Det krävs något enormt att träna bort (eller träna med) instinkter.
Exempelvis vår träning med att gå på rätt sida av vägen. Ja, han kan känna någon skitgod lukt på andra sidan vägen och vilja dyka över, alltså måste jag träna på att han tjänar mer på att gå kvar på rätt sida av vägen alternativt att han alltid frågar mig innan han följer sina instinkter. Så om han känner en god lukt eller ser något på fel sida av vägen "frågar" han mig (genom att söka kontakt) och jag kan ge honom varsågod = belöning för rätt beteende.
När jag började använda samma tänk när han drog i kopplet slutade han dra. För så snart han drog i kopplet och kom fram till sina fläckar så fick han ju sin belöning. Dra i kopplet = komma till något kul.
Jag lät de goda lukterna bli belöningen för att INTE dra i kopplet. Dra i kopplet = inte komma fram. Kopplet slakt = goda lukter.
Sedan kan det vara jäkligt svårt att omsätta i praktiken, men själva TÄNKET måste ändå finnas där. Att folk straffar sina hundar för någonting som de gör förstår jag bara inte - hur vet hunden vad den gjort för fel om man inte lärt hur den ska göra rätt, och hur kan den vilja göra rätt om man bara straffar den när den gör fel?
Exempelvis vår träning med att gå på rätt sida av vägen. Ja, han kan känna någon skitgod lukt på andra sidan vägen och vilja dyka över, alltså måste jag träna på att han tjänar mer på att gå kvar på rätt sida av vägen alternativt att han alltid frågar mig innan han följer sina instinkter. Så om han känner en god lukt eller ser något på fel sida av vägen "frågar" han mig (genom att söka kontakt) och jag kan ge honom varsågod = belöning för rätt beteende.
När jag började använda samma tänk när han drog i kopplet slutade han dra. För så snart han drog i kopplet och kom fram till sina fläckar så fick han ju sin belöning. Dra i kopplet = komma till något kul.
Jag lät de goda lukterna bli belöningen för att INTE dra i kopplet. Dra i kopplet = inte komma fram. Kopplet slakt = goda lukter.
Sedan kan det vara jäkligt svårt att omsätta i praktiken, men själva TÄNKET måste ändå finnas där. Att folk straffar sina hundar för någonting som de gör förstår jag bara inte - hur vet hunden vad den gjort för fel om man inte lärt hur den ska göra rätt, och hur kan den vilja göra rätt om man bara straffar den när den gör fel?
stillme
Mon 20 Jun 2011 14:27
Med det sagt så röt jag faktiskt till på Zac här igår xD Var första gången på jag vet inte hur länge.
Vi var ute och gick och han var lös i vanlig ordning. Han springer tio-tjugo meter framför mig och det kommer cyklar och joggare. Så helt plötsligt dyker han rakt över gångvägen. Jag ropar rätt sida och han pustar och går över till vänster sida igen.
Plötsligt kommer en cykel från bakom mig och innan jag hinner ropa på Zac att han ska hålla sig på rätt sida (han har kopplat cykel=rätt sida dock men man kan aldrig vara nog så säker) så kastar han sig över till fel sida. Cykeln rakt mot honom.
Jag röt till som ett jäkla jehu och Zac kastar sig tillbaka ett steg, får syn på cykeln och kastar sig ännu vidare undan. Cyklisten behövde inte sakta ned eller vrida på styret, för det hände en bit framför honom, men det var typisk överslagshandling för min del. Jag tog i för jag blev rädd, men som tur var reagerade Zac på rätt sätt. Efter det var han mycket mer kontaktsökande, vilket både är bra och dåligt - han sökte ju mer kontakt för han kände nog att jag blivit arg, men då sökte han ju den av fel anledning. Vilket också är en skillnad på exempelvis positiv förstärkning och folk som ryter på sina hundar fö de blir så "lydiga".
Vi var ute och gick och han var lös i vanlig ordning. Han springer tio-tjugo meter framför mig och det kommer cyklar och joggare. Så helt plötsligt dyker han rakt över gångvägen. Jag ropar rätt sida och han pustar och går över till vänster sida igen.
Plötsligt kommer en cykel från bakom mig och innan jag hinner ropa på Zac att han ska hålla sig på rätt sida (han har kopplat cykel=rätt sida dock men man kan aldrig vara nog så säker) så kastar han sig över till fel sida. Cykeln rakt mot honom.
Jag röt till som ett jäkla jehu och Zac kastar sig tillbaka ett steg, får syn på cykeln och kastar sig ännu vidare undan. Cyklisten behövde inte sakta ned eller vrida på styret, för det hände en bit framför honom, men det var typisk överslagshandling för min del. Jag tog i för jag blev rädd, men som tur var reagerade Zac på rätt sätt. Efter det var han mycket mer kontaktsökande, vilket både är bra och dåligt - han sökte ju mer kontakt för han kände nog att jag blivit arg, men då sökte han ju den av fel anledning. Vilket också är en skillnad på exempelvis positiv förstärkning och folk som ryter på sina hundar fö de blir så "lydiga".
Lindelou
Sun 19 Jun 2011 23:16
Det är väääääldigt intressant att titta på de föreläsningarna! Nu var det iofs ett tag sedan jag såg det men ändå, det var så mycket bra i det de sa! Man önskar att alla som har hund skulle se detta.
stillme
Mon 20 Jun 2011 10:24
Absolut. Men jag tror inte det biter särskilt bra på folk - i synnerhet inte folk som skaffar hund för att vara "flockledare" och ha någon att "dominera". Någon som skaffar hund för att få känna sig mäktig och tuff när de inhyser respekt i hunden.
Anonymous
Sun 19 Jun 2011 18:03
Svarar du så jag kan titta på detta sen? C:
Anonymous
Mon 20 Jun 2011 14:56
En sak grubblar jag över, det har inget direkt samband med något han säger (har typ kollat i 22 sekunder, lol) men tanken bara slog mig.
Hur funkar det med vildhundar, typ afrikanska vildhundar? De måste ju ha en flock som fungerar ungefär som vargarnas, och hur funkar den?
Det sägs ju att vargarna har rangordning och så, men nu är det massa som säger att det INTE är så, utan på ett annat vis som jag inte vet och så vidare.
För om hundar ska fungera i flock i det vilda måste de ju ha kvar varginstinkter, även om de inte själva är vargar.
Eller?
Men man ska naturligtvis inte behandla hunden som en varg, det är ju bara fånigt. Läste i Härliga Hund för massa år sen, där var det en insändare som pratade om sin granne som påstådde att det bara var bra för hunden att svälta dem några dagar om året, för så är det för vilda vargar.
Jag hade väntat mig ett svar som "Hundar är inga vargar", men istället kom det något tamt svar som "Det skadar inte hunden, men det är väl ganska onödigt, vi människor mår ju bra av regelbunden föda och djur är inte skapade så att det skulle vara dåligt att få äta varje dag", nån försynt skit så liksoooom.
Babbel babbel :D
Hur funkar det med vildhundar, typ afrikanska vildhundar? De måste ju ha en flock som fungerar ungefär som vargarnas, och hur funkar den?
Det sägs ju att vargarna har rangordning och så, men nu är det massa som säger att det INTE är så, utan på ett annat vis som jag inte vet och så vidare.
För om hundar ska fungera i flock i det vilda måste de ju ha kvar varginstinkter, även om de inte själva är vargar.
Eller?
Men man ska naturligtvis inte behandla hunden som en varg, det är ju bara fånigt. Läste i Härliga Hund för massa år sen, där var det en insändare som pratade om sin granne som påstådde att det bara var bra för hunden att svälta dem några dagar om året, för så är det för vilda vargar.
Jag hade väntat mig ett svar som "Hundar är inga vargar", men istället kom det något tamt svar som "Det skadar inte hunden, men det är väl ganska onödigt, vi människor mår ju bra av regelbunden föda och djur är inte skapade så att det skulle vara dåligt att få äta varje dag", nån försynt skit så liksoooom.
Babbel babbel :D
stillme
Mon 20 Jun 2011 16:26
*garv* Du får svar på dina frågor i videon ; ) Vildhundar går inte tillbaka i ett skede av varglik flock, alltså vildhundar har inget rangsystem som folk tror. Hundar har utvecklats vid sidan av vargarna, samtidigt, så det är ytterst lite varg kvar i hundar.
Anonymous
Mon 20 Jun 2011 17:22
Hähähä han säger fel. På bilden där vargarna försöker fälla en bison (tror jag?) säger han fem vargar, men jag fick det till sex stycken c:
Edit: Äsch, nu såg han den.
Edit: Äsch, nu såg han den.
Stanley
Sun 19 Jun 2011 17:06
Därför gillar jag positiv-klickerträning :D Då ska man i princip bara förstärka det positiva och ignorera när hunden gör fel (om det inte behövs en korrigering, t.ex om hunden är helt ofokuserad på vad som arbetas med (tittar på andra hundar, drar, osv) )
Och som många skriver här nere.. "hunden behöver en ledare" .. Egentligen är det VI som behöver vara ledare för vår egen skull och bekvämlighet.. Hunden överlever, men kanske inte våra möbler eller vår rygg om hunden inte kan gå i koppel ordentligt..
MEn samtidigt.. Har några kontakter IRL som inte är ledare någonstans för deras två schäfrar.. Usch vilka hundar dom blivit.. Enda sättet att få tyst på dem är att klonka till dem i huvudet.. funkar dock bara en kort stund innan de åter igen skiter i vad man gör..
Så på det sättet måste man vara ledare för hunden, men som sagt, det är för vår skull, inte för hunden skull.
Ceasar Millan har jag aldrig gillat, Men egentligen främst för att han är så hollywoodiserad.. Han får ju resultat, men tillvägagångssättet är ju många gånger helt åt helvetet..
Och som många skriver här nere.. "hunden behöver en ledare" .. Egentligen är det VI som behöver vara ledare för vår egen skull och bekvämlighet.. Hunden överlever, men kanske inte våra möbler eller vår rygg om hunden inte kan gå i koppel ordentligt..
MEn samtidigt.. Har några kontakter IRL som inte är ledare någonstans för deras två schäfrar.. Usch vilka hundar dom blivit.. Enda sättet att få tyst på dem är att klonka till dem i huvudet.. funkar dock bara en kort stund innan de åter igen skiter i vad man gör..
Så på det sättet måste man vara ledare för hunden, men som sagt, det är för vår skull, inte för hunden skull.
Ceasar Millan har jag aldrig gillat, Men egentligen främst för att han är så hollywoodiserad.. Han får ju resultat, men tillvägagångssättet är ju många gånger helt åt helvetet..
Biff
Sun 19 Jun 2011 14:51
Men... Hunden behöver en ledare, det menas inte med att man ska vara dominant utan att man ska vara en trygghet för hunden som har kontroll och vara någon att lita på. Om hunden sätter sig upp mot ledaren ska den sägas till, inte på ett ohumant sätt men på ett sätt som den förstår, och inser sin plats. Det också för att hunden ska vara trygg i sin flock och inte som en ledare utan som en som kan slappna av och anlägga ansvaret på någon annan.
stillme
Sun 19 Jun 2011 16:15
Men vad är en hunds plats? Och varför ska den säga till? Och vad får dig att tro att den sätter upp sig mot dig?
PinkPet
Sun 19 Jun 2011 14:37
håller med, man ska väl vara vänner :) jag är då inte dominant mot mina vänner :P
stillme
Mon 20 Jun 2011 17:26
Haha, nej jag kopplar dominans- och rangtänket till att en hund tänker på en familj som en vargflock och att den ska ha en speciell plats i familjen. Att den ska vara "lägst". Det är ett litet förlegat tänk, eftersom hundar inte har den typen av mentalitet.
Jag vet inte om vi ska fortsätta använda ordet dominans då det har olika laddningar och meningar för oss xD Men man kan säga att man är en ledare för hunden genom att vara en trygghet och resurs? Som visar det rätta beteendet och förhållandesättet till situationer och omständigheter.
Man ska aldrig någonsin behöva till våld för att fostra en hund, då är man tyvärr en urusel hundägare. Det finns ingenting som berättigar att man använder våld mot en hund, och att påstå att exempelvis "det är så vargar gör" eller "det är så hundar gör mot varandra", fungerar inte. För en hund ser inte en människa som en hund och uppfattar inte en människas sätt som en hunds. Allt du gör när du använder våld mot en hund är att förstöra det förtroende hunden har för dig. Det är det inte värt.
Däremot kan det behövas att bryta visst beteende, när en hund fastnar i en kedja. När min hund fastnar med att skälla, t.ex, så kan jag behöva klappa i händerna eller ryta till så att han kommer ur skallkedjan. MEN, då har det redan gått för långt - ska man träna hunden att göra rätt ska man redan innan den sätter igång att skälla förekomma hunden så att den inte BEHÖVER hamna i en situation där den kan göra fel. Om vi pratar ledare och dominans så är det en ledares ANSVAR att underlätta för hunden, träna hunden, göra allt för att hunden ska lära uppföra sig UTAN att behöva tillföra den obehag eller våld eller ryta på den :)
Förstår du vad jag menar då? x)
Jag vet inte om vi ska fortsätta använda ordet dominans då det har olika laddningar och meningar för oss xD Men man kan säga att man är en ledare för hunden genom att vara en trygghet och resurs? Som visar det rätta beteendet och förhållandesättet till situationer och omständigheter.
Man ska aldrig någonsin behöva till våld för att fostra en hund, då är man tyvärr en urusel hundägare. Det finns ingenting som berättigar att man använder våld mot en hund, och att påstå att exempelvis "det är så vargar gör" eller "det är så hundar gör mot varandra", fungerar inte. För en hund ser inte en människa som en hund och uppfattar inte en människas sätt som en hunds. Allt du gör när du använder våld mot en hund är att förstöra det förtroende hunden har för dig. Det är det inte värt.
Däremot kan det behövas att bryta visst beteende, när en hund fastnar i en kedja. När min hund fastnar med att skälla, t.ex, så kan jag behöva klappa i händerna eller ryta till så att han kommer ur skallkedjan. MEN, då har det redan gått för långt - ska man träna hunden att göra rätt ska man redan innan den sätter igång att skälla förekomma hunden så att den inte BEHÖVER hamna i en situation där den kan göra fel. Om vi pratar ledare och dominans så är det en ledares ANSVAR att underlätta för hunden, träna hunden, göra allt för att hunden ska lära uppföra sig UTAN att behöva tillföra den obehag eller våld eller ryta på den :)
Förstår du vad jag menar då? x)
stillme
Mon 20 Jun 2011 17:32
Bara för att förtydliga litet vad jag menar;
Om du har en hund som exempelvis skäller på andra hundar vid möten kan du antingen gå rakt på, ha en hund som skäller och "straffa" det felaktiga beteendet genom att rycka i kopplet, smälla hunden på nosen, också att trycka ned den i marken.
Eller så tar du ut avståndet till sådant avstånd att hunden inte börjar skälla. Då belönar du. För då gör den rätt. Hunden begriper att det är så man ska möta hundar och man kan närma sig litet till nästa gång. Belöna. Genom att associera belöning med andra hundar har du dels gjort mötet till någonting positivt och dels har du TYDLIGT visat vilket beteende det är du vill ha av hunden. Hunden vet TYDLIGT vad den ska göra.
Genom att straffa din hund bygger du upp spänningar och du bidrar till stor del att få en osäker och aggressiv hund, som inte kan lita på sin husse eller matte (för vem fan vill lita på någon som rycker, sliter och skriker?). Genom att belöna visar du din hund att ni kan arbeta tillsammans och du får en mycket mer harmonisk och trevlig hund : )
Måste också påpeka att "du" inte betyder DU som person, utan folk i allmänhet xD
Om du har en hund som exempelvis skäller på andra hundar vid möten kan du antingen gå rakt på, ha en hund som skäller och "straffa" det felaktiga beteendet genom att rycka i kopplet, smälla hunden på nosen, också att trycka ned den i marken.
Eller så tar du ut avståndet till sådant avstånd att hunden inte börjar skälla. Då belönar du. För då gör den rätt. Hunden begriper att det är så man ska möta hundar och man kan närma sig litet till nästa gång. Belöna. Genom att associera belöning med andra hundar har du dels gjort mötet till någonting positivt och dels har du TYDLIGT visat vilket beteende det är du vill ha av hunden. Hunden vet TYDLIGT vad den ska göra.
Genom att straffa din hund bygger du upp spänningar och du bidrar till stor del att få en osäker och aggressiv hund, som inte kan lita på sin husse eller matte (för vem fan vill lita på någon som rycker, sliter och skriker?). Genom att belöna visar du din hund att ni kan arbeta tillsammans och du får en mycket mer harmonisk och trevlig hund : )
Måste också påpeka att "du" inte betyder DU som person, utan folk i allmänhet xD
Abbee
Mon 20 Jun 2011 17:51
Jo det var så jag menade med dominans, men jag kopplade inte riktigt att man måste vara elak för att vara dominant. Antar att det är ett lite känsloladdat ord. :3 För mig har jag alltid tänkt dominant som högre i rang, men inte varför.
Liksom, under min uppväxt var iaf mina föräldrar högre i rang än mig och mina syskon. Och det var helt utan våld, tortyr eller hotelser... eller ja lite hotelser har man nog fått :P
Vilket reser frågan om det är okej att hota sin hund :P
Man ska inte behöva ta till våld, men om en hund attackerat mig eller någon annan, så hade jag använt våld för att avstyra. Precis som mot en människa. Inte precis att man tar chansen att försöka locka med godis^^
Vi har i stort sett samma uppfattning, men stör mig på folk som lulle lullar med sina minihundar och låter dem dra och skälla samtidigt som de skrattar och säger "han är inte farlig" -.-
Liksom, under min uppväxt var iaf mina föräldrar högre i rang än mig och mina syskon. Och det var helt utan våld, tortyr eller hotelser... eller ja lite hotelser har man nog fått :P
Vilket reser frågan om det är okej att hota sin hund :P
Man ska inte behöva ta till våld, men om en hund attackerat mig eller någon annan, så hade jag använt våld för att avstyra. Precis som mot en människa. Inte precis att man tar chansen att försöka locka med godis^^
Vi har i stort sett samma uppfattning, men stör mig på folk som lulle lullar med sina minihundar och låter dem dra och skälla samtidigt som de skrattar och säger "han är inte farlig" -.-
stillme
Mon 20 Jun 2011 18:17
Jo, jag har också fått uppfattningen om att vi är på samma nivå men använder lite olika lingo bara xD
Alltså, när min hund har blivit attackerad har jag inte stått där med korvbitar och försökt locka bort den andra hunden. Jag har vid ett tillfälle till och med sparkat bort en hund som satte tänderna i min. Men jag försökte inte fostra den andra hunden, jag försökte rädda min från att ta skada. Samma sak om någon annan hund attackerar MIG så skulle jag göra detsamma ;D
Och nä, det är skamlöst att bara för att man kan hålla en liten hunds koppel med ett pekfinger så kan de få bete sig hur man vill. Tänk dig om alla rottisar fick bete sig som småhundar, stå på bakbenen i kopplet och vråla som galningar. Då var det inte sött längre, då är man livrädd, även om anledningarna är exakt desamma >(
Alltså, när min hund har blivit attackerad har jag inte stått där med korvbitar och försökt locka bort den andra hunden. Jag har vid ett tillfälle till och med sparkat bort en hund som satte tänderna i min. Men jag försökte inte fostra den andra hunden, jag försökte rädda min från att ta skada. Samma sak om någon annan hund attackerar MIG så skulle jag göra detsamma ;D
Och nä, det är skamlöst att bara för att man kan hålla en liten hunds koppel med ett pekfinger så kan de få bete sig hur man vill. Tänk dig om alla rottisar fick bete sig som småhundar, stå på bakbenen i kopplet och vråla som galningar. Då var det inte sött längre, då är man livrädd, även om anledningarna är exakt desamma >(
petstudent
Sun 19 Jun 2011 13:12
Per Jensen är duktig. Han föreläste på oss på gymnasiet (gift med vår biologilärare, ytterst praktiskt). Om jag minns rätt är han specialiserad på grisar och möjligen kossor.
stillme
Sun 19 Jun 2011 13:37
Det kom inte upp i den här föreläsningen, men jag gillade honom. Väldigt lätt att lyssna på :)
Lunaroos
Sun 19 Jun 2011 11:55
Kommer det först nu ut till människorna?? O.O
Vad sägs som att även berätta för den stora skaran människor att ingen varg ska behöva utsättas för det som anses vara rätt (rycka i dem, tvinga dem till olika saker osv), allt denna äckliga uppfattning kommer ifrån ett misslyckat djurparksförsök... Men som ingen vill säga högt :(
Vad sägs som att även berätta för den stora skaran människor att ingen varg ska behöva utsättas för det som anses vara rätt (rycka i dem, tvinga dem till olika saker osv), allt denna äckliga uppfattning kommer ifrån ett misslyckat djurparksförsök... Men som ingen vill säga högt :(
Lunaroos
Sun 19 Jun 2011 13:53
Fast det var ju inte kurskamraten som föreläste xD
Hon satt bara nära kameran så hon hamnade nära i bild två gånger :)
Hon satt bara nära kameran så hon hamnade nära i bild två gånger :)
stillme
Sun 19 Jun 2011 13:58
Haha, ja alltså, hade jag vetat om att hundutbildningen haft dylika föreläsningar hade jag önskat åka dit och tittat på det själv, menar jag ;P
Pappilove
Sun 19 Jun 2011 14:40
Jag tycker Victoria Stillwell är jätte bra, hon är lugn, mjuk och har tålamod att låta hunden ta den tid den behöver. Det är aldrig några quickfix i hennes show :)
Hennes sida: http://positively.com/
Hennes sida: http://positively.com/
Hemlightsmakeri
Sun 19 Jun 2011 15:20
Ja alltså, hade man fått välja mellan att folk tjoar runt om CM eller Stillwell så hade ju sistnämnda varit ett tusen gånger bättre alternativ. Men det är ju det - människor vill inte kämpa och arbeta för att få ett resultat, utan quickfix och det som känns enkelt är det som väljs. Fan, det borde finnas ett program som informerade om vad som händer MELLAN klippen i avsnitten om CM -.- och sen även vad som händer med hunden veckan efter att CM lämnat.
stillme
Sun 19 Jun 2011 16:08
Tack för länken Pappilove :D
Det jag tycker är mest positivt med Stillewll är att hon (i de avsnitt jag åtminstone sett) kör återbesök efter typ ett halvår för att se hur träningen har gått. Oftast har hundägarna kommit en bra bit på väg, men nödvändigtvis inte fullt färdigtränade, vilket jag ger en bättre översiktsbild på hur lång tid det faktiskt kan ta att arbeta bort ett problem. Till skillnad från CMs program som ger intrycket av att det går på en kvart.
Jag skulle gärna vilja se lite uppföljningsprogram med CMs problemhundar han hjälpt. Men det verkar det inte finnas planer på. Jag undrar varför...
Det jag tycker är mest positivt med Stillewll är att hon (i de avsnitt jag åtminstone sett) kör återbesök efter typ ett halvår för att se hur träningen har gått. Oftast har hundägarna kommit en bra bit på väg, men nödvändigtvis inte fullt färdigtränade, vilket jag ger en bättre översiktsbild på hur lång tid det faktiskt kan ta att arbeta bort ett problem. Till skillnad från CMs program som ger intrycket av att det går på en kvart.
Jag skulle gärna vilja se lite uppföljningsprogram med CMs problemhundar han hjälpt. Men det verkar det inte finnas planer på. Jag undrar varför...
Hemlightsmakeri
Sun 19 Jun 2011 17:47
Haha, löjligt. Och i slutändan handlar det antagligen ändå inte om hund och hundägare utan pengar. Bara pengar.
63 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/stillme/491772734/