Saturday 9 July 2011 photo 18/27
|
Jag tog inte fruktansvärt många bilder. Jag var alldeles för hänryckt av själva
showen för att vilja missa en massa genom att sitta och kika i genom sökaren.
Men när jag väl fotade såg bilderna mest ut så här; rumpor. Eller bara vatten x)
Förresten, kamerainfon fuckar sig ju lite med ISOvisningen,
men ja - ISO 3200. Om ni skulle vilja klaga på brus, menar jag.
Om ni gör det är ni a-holes och förtjänar att slå en tå i dörrkarmen.
Bara så att ni vet ^^
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 50D
Focal length 96 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/250 s
ISO 3200
Comment the photo
Kamikazefilosof
Thu 14 Jul 2011 19:09
Det är sjukt att såpass hög ISO inte alls ser brusig ut, om man jämför med typ.. ISO 600 på 400D:n. xD
stillme
Sat 16 Jul 2011 18:30
Haha, ja det syns ju, om man kollar den i högupplöst storlek. Men det är lite sjukt att ISO 3200 är bättre än ISO 1600 på min 450D xD
huldrehamn
Thu 14 Jul 2011 12:48
Sparar min tå alldeles automatiskt, för jag ser inget brus, och säger att bilden är fantastiskt, precis som din upplevelse måste ha varit :o)
Har själv för många, många år sen sett showen på Kolmården, och tyckte det var underbart, samtidigt som jag i alla år också brottats med de tankar som ventileras av både dig och andra här nedan. :o)
Har själv för många, många år sen sett showen på Kolmården, och tyckte det var underbart, samtidigt som jag i alla år också brottats med de tankar som ventileras av både dig och andra här nedan. :o)
Girona
Wed 13 Jul 2011 20:24
Jag gillar också dina bilder, men jag är benägen om att hålla med personen här nedanför om att delfinshower inte känns helt sjyssta. Jag har ingen artikel att länka till (och jag har inte sett The Cove), utan det är mer en magkänsla.
Visst, djur anpassar sig och överlever. Men betyder det att vi har rätt att ta dem ifrån sin naturliga miljö och tvinga dem att göra det?
Att jämföra dem med hundar känns inte ok, för hundar är superdomesticerade; de har levt med människor i tusentals år. Delfiner är i andra sidan inte domesticerade, utan de har bara varit i fångenskap i max någon generation. De är lite som papegojor; man kan få båda arterna att göra roliga tricks och se ganska glada ut i bur/bassäng, men tittar man på hur de lever i naturen inser man att man aldrig någonsin kan ge dem ett lika bra liv i fångenskap :(
Visst, djur anpassar sig och överlever. Men betyder det att vi har rätt att ta dem ifrån sin naturliga miljö och tvinga dem att göra det?
Att jämföra dem med hundar känns inte ok, för hundar är superdomesticerade; de har levt med människor i tusentals år. Delfiner är i andra sidan inte domesticerade, utan de har bara varit i fångenskap i max någon generation. De är lite som papegojor; man kan få båda arterna att göra roliga tricks och se ganska glada ut i bur/bassäng, men tittar man på hur de lever i naturen inser man att man aldrig någonsin kan ge dem ett lika bra liv i fångenskap :(
stillme
Wed 13 Jul 2011 21:14
Självklart, men då är vi ju tillbaka på det att VILKET (icke-domesticerat) djur mår bra i fångenskap? Det är ju extremt få djur som mår bra med att ersätta ett naturligt territorium på flera, flera hektar, till en cementerad bassäng med lite gräs och ett par stenbumlingar. Eller ersätta ett naturligt jaktbeteende med att få maten inkastad och slängd på marken?
Och jag har ingen sådan dålig magkänsla - jag ser delfinerna mycket som hundar och showen mycket som t.ex agility. Det handlar inte om graden av domesticering utan snarare graden av aktivering. Det skulle vara -grymmare- att hålla delfiner och -inte- träna med dem, med tanke på det behov de har av hjärnaktivering. Sedan, etiken i att göra show av det eller inte går väl att diskutera däremot :)
Och jag har ingen sådan dålig magkänsla - jag ser delfinerna mycket som hundar och showen mycket som t.ex agility. Det handlar inte om graden av domesticering utan snarare graden av aktivering. Det skulle vara -grymmare- att hålla delfiner och -inte- träna med dem, med tanke på det behov de har av hjärnaktivering. Sedan, etiken i att göra show av det eller inte går väl att diskutera däremot :)
Girona
Wed 13 Jul 2011 21:46
Nej, det är lite det som är min poäng; att icke-domesticerade djur inte mår bra i fångenskap. Det finns bra saker med djurparker, men jag är väldigt osäker på om jag tycker att de uppväger de negativa.
Sedan är det enormt svårt att gissa vad djuren skulle välja. I fångenskap får de leva på en liten yta, men de får samtidigt maten serverad och behöver inte oroa sig för rovdjur. I det vilda är de fria, men de måste ständigt vara på sin vakt och slåss om maten. Vad skulle djuret välja? Skulle det ens vara kapabelt att välja om vi kunde fråga det?
Show-biten har jag däremot inget emot. Om vi nu håller djur i fångenskap kan vi lika gärna använda dem till att utbilda och underhålla människor så länge det görs på ett sjysst sätt :)
Sedan är det enormt svårt att gissa vad djuren skulle välja. I fångenskap får de leva på en liten yta, men de får samtidigt maten serverad och behöver inte oroa sig för rovdjur. I det vilda är de fria, men de måste ständigt vara på sin vakt och slåss om maten. Vad skulle djuret välja? Skulle det ens vara kapabelt att välja om vi kunde fråga det?
Show-biten har jag däremot inget emot. Om vi nu håller djur i fångenskap kan vi lika gärna använda dem till att utbilda och underhålla människor så länge det görs på ett sjysst sätt :)
stillme
Wed 13 Jul 2011 21:55
Nej, jag har ju aldrig påstått att djur mår bra i fångenskap heller - däremot att de inte -lider- av att tränas. Jag gillar dock att (svenska?) djurparker ändå arbetar hårt för att djuren ska få möjligheter för sitt naturliga beteende så mycket som möjligt, och att de aktiveras och får 'arbeta'. Just eftersom de inte ÄR domesticerade så har de fortfarande extremt högt aktiveringsbehov (instinkter som behöver stimuleras, etc). Men jag tror också att brist på utrymme i hägn uppvägs till viss del så länge de I det hägnet kan uträtta sina behov, så att säga xD
Lindelou
Tue 12 Jul 2011 22:45
jeeeeeevlar :'( blir lite lessen när jag tittar på mina bilder med D80n som har 1600 iso och ser förjävliga ut
stillme
Tue 12 Jul 2011 23:25
Hear hear, hade samma slags upplevelser med 450D:n ;____; Men åh, jag älskar min kamera något absurt x)
whwycd
Mon 11 Jul 2011 23:43
Kolla på The Cove så får du se:) Årligen åker det delfrintränaren (bl.a tränaren från sverige, därav ströjandet) till Japan och letar upp en delfin de vill ha. De delfinerna som blir över dödas med ett spjut i en undangömd vik. Läste förvisso i år (eller om det var i slutet av förra året) att kritiken mot masslakten gjorde att allt kommer skärpas till.
Jo, några delfiner kanske "trivs"/accepterar sitt öde i fångenskap men jag litar mer på att människor som känner till hur en delfin är i det vilda vs i fångenskap .. :) Sedan anser jag väl heller inte att djur som lever i det mer varmare klimatet (t.ex lejon, elefanter o.s.v) hör hemma i hemklimatet alternativ reservat för att skydda arten :)
Jo, några delfiner kanske "trivs"/accepterar sitt öde i fångenskap men jag litar mer på att människor som känner till hur en delfin är i det vilda vs i fångenskap .. :) Sedan anser jag väl heller inte att djur som lever i det mer varmare klimatet (t.ex lejon, elefanter o.s.v) hör hemma i hemklimatet alternativ reservat för att skydda arten :)
stillme
Tue 12 Jul 2011 13:14
Fast jag vill hellre ha vetenskapliga artiklar gjorda av forskare än dokumentärer : ) Dokumentärer är oftast extremt vinklade, även om de förstås innehåller korn av sanning.
Och det är nog lite naivt att tro att djur inte kan anpassa sig - hade de inte kunnat anpassa sig hade de inte överlevt människans intrång på så många ställen i världen. Och det är extremt svårt att sätta upp reservat i de länder där vissa arter finns ursprungligen, just för att de uppfattas olika i dessa länder. I Indien arbetar ju de asiatiska elefanterna inte under allt för trevliga förhållanden, och tigrar/geparder får inte sätta en fot utanför sina reservat för då dödas de på en gång. Jag kan nog tro att många djur har det dåligt i andra länder, men just här i Sverige har vi en otrolig medvetenhet om vad djur behöver och deras behov, samt har otroliga regler kring djurhållning, att jag tvivlar på att djur lider i sin fångenskap på svenska zoo ;)
Och det är nog lite naivt att tro att djur inte kan anpassa sig - hade de inte kunnat anpassa sig hade de inte överlevt människans intrång på så många ställen i världen. Och det är extremt svårt att sätta upp reservat i de länder där vissa arter finns ursprungligen, just för att de uppfattas olika i dessa länder. I Indien arbetar ju de asiatiska elefanterna inte under allt för trevliga förhållanden, och tigrar/geparder får inte sätta en fot utanför sina reservat för då dödas de på en gång. Jag kan nog tro att många djur har det dåligt i andra länder, men just här i Sverige har vi en otrolig medvetenhet om vad djur behöver och deras behov, samt har otroliga regler kring djurhållning, att jag tvivlar på att djur lider i sin fångenskap på svenska zoo ;)
whwycd
Sun 17 Jul 2011 01:05
Fast han som håller i dokumentären är ju aningens kunnig i det han gör :) Han är t.o.m bannlyst, de har satt upp videokameror både i vattnet och på mark, även mikronfoner som visar masslakten av delfinerna som inte blir valda av delfintränaren världen över!
Jag tror djur kan anpassa sig, men jag finner även att djur måste få kunna ha samma rörlighet som de har när de är fria, allt kan inte uppfyllas men någorlunda tycker jag man kan skaffa till de som har sådana djur! Fast som du skrev; djur på svenska zoo;n o.s.v har det grymt mkt bättre än vad de har det i vissa länder - men man får samtidigt lov att yttra sin mening :)
Jag tror djur kan anpassa sig, men jag finner även att djur måste få kunna ha samma rörlighet som de har när de är fria, allt kan inte uppfyllas men någorlunda tycker jag man kan skaffa till de som har sådana djur! Fast som du skrev; djur på svenska zoo;n o.s.v har det grymt mkt bättre än vad de har det i vissa länder - men man får samtidigt lov att yttra sin mening :)
stillme
Sun 17 Jul 2011 11:15
Som sagt, jag vill ha mer än bara en dokumentär för att fälla en åsikt om saken : ) Det är ungefär som om jag skulle påstå att alla amerikanare är korkade och bara går runt och skjuter varandra (om jag skulle döma allt efter Bowling for Columbine). Dokumentärer är alltid vinklade på ett sätt eller ett annat. Jag har läst synopsisen på wikipedia om dokumentären och det handlar om delfinhållningen i Japan. Jag har svårt att tänka mig att Sverige ska ta delfiner därifrån, med tanke på att de använder flasknosdelfiner som finns i vattnet härikring bara man kommer ned litet i breddgraderna. Så visst, man kan titta på en dokumentär och ta till sig, men man ska inte skapa sig uppfattningar enkom baserat på en enda dokumentär. Det är som att läsa en enda tidningsartikel och tro att man vet allt om situationen.
Och absolut, till allt det du säger ^^ Jag nämnde ju elefanterna tidigare, som får utlopp för sina behov av att gå mycket genom att tas ut på promenader och arbeta i skogen. Vad gällande delfiner lever de ju i grunda hav och längsmed strandkanter, så de lider inte på det sättet av att bo i bassänger, även om de självfallet skulle må mycket bättre av att leva i det fria. Vilket djur gör inte det? Men med tanke på att människan har djur i fångenskap kan man bara göra det bästa av situationen, vilket är att arbeta för att de får utlopp för sina naturliga instinkter. I svenska zoo har man ju sätt att låta djur aktiveras, genom att göra det svårt att hitta mat t.ex. Så de får tänka och arbeta för att få maten : ) För även om djur har många fysiska behov, är de mentala behoven nästan viktigast att tänka på. ^^
Och absolut, till allt det du säger ^^ Jag nämnde ju elefanterna tidigare, som får utlopp för sina behov av att gå mycket genom att tas ut på promenader och arbeta i skogen. Vad gällande delfiner lever de ju i grunda hav och längsmed strandkanter, så de lider inte på det sättet av att bo i bassänger, även om de självfallet skulle må mycket bättre av att leva i det fria. Vilket djur gör inte det? Men med tanke på att människan har djur i fångenskap kan man bara göra det bästa av situationen, vilket är att arbeta för att de får utlopp för sina naturliga instinkter. I svenska zoo har man ju sätt att låta djur aktiveras, genom att göra det svårt att hitta mat t.ex. Så de får tänka och arbeta för att få maten : ) För även om djur har många fysiska behov, är de mentala behoven nästan viktigast att tänka på. ^^
18 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/stillme/492993077/