Friday 4 November 2011 photo 1/1
|
Detta är en liten ragesnutt av mig som hundägare, till andra hundägare.
Det är så här, det kanske har undgått många, att bara för att en hund inte springer
iväg när den är lös, innebär inte det per automatik att den kan vara lös.
Det finns två små trevnadsregler som kallas sunt förnuft och hänsyn.
Här har ni definitionen:
SUNT FÖRNUFT är att ni inte släpper era hundar om ni inte kan kalla in
dem eller om ni har noll koll på dem. En hund ska INTE sicksacka över en
gångbana, varken lös eller med flexikoppel (och definitivt inte med det senare).
HÄNSYN är att ni har sådan koll på era hundar att ni kan hindra dem från att
springa fram till andra hundar och framförallt till människor. Du älskar dina
hundar, sure, andra människor gör det mest troligtvis inte. Det finns
hundrädda människor där ute. Var inte en sådan jävla douche bara för att
du tror du är tuff när hunden går okopplad. (Det är du inte)
Under morgonpromenaden hamnade jag efter en av dessa tanklösa och
egotrippade hundägare. Jag har sett en av hundarna sedan den var valp
och också sett vilka metoder som hunden fått vänja sig vid. Ryck och slit.
Konstigt att hunden inte ville lyssna på honom när något roligare dök upp.
Här är en annan grej som folk kanske undgått att tänka på;
straffa inte hunden för att det är du som tränat den dåligt!
Kommer den inte på inkallning är det fan inte hundens fel. Går den på fel
sida av vägen när det kommer cyklister är det heller inte hundens fel. Springer
den fram till mötande människor är det absolut inte hundens fel.
Det är ditt jäkla fel, för du har inte tränat den ordentligt.
Så sluta slit i den.
Utsätt inte hunden för situationer den inte klarar av, för att straffa den sedan
när den inte klarar av det. Det är du som är idioten i sådana fall, inte hunden.
Framförallt, släpp inte hunden bara för att du ska kunna brösta upp dig och se tuff ut.
När din hund far fram till en annan hund, eller sticker iväg, eller skrämmer ett barn
eller en hundrädd människa - då är du inte tuff.
Då är du bara helt och hållet dum i hela huvudet.
Minsta lilla bit av det.
Bara så att du vet.
//rage
iväg när den är lös, innebär inte det per automatik att den kan vara lös.
dem eller om ni har noll koll på dem. En hund ska INTE sicksacka över en
gångbana, varken lös eller med flexikoppel (och definitivt inte med det senare).
springa fram till andra hundar och framförallt till människor. Du älskar dina
hundar, sure, andra människor gör det mest troligtvis inte. Det finns
hundrädda människor där ute. Var inte en sådan jävla douche bara för att
du tror du är tuff när hunden går okopplad. (Det är du inte)
egotrippade hundägare. Jag har sett en av hundarna sedan den var valp
och också sett vilka metoder som hunden fått vänja sig vid. Ryck och slit.
Konstigt att hunden inte ville lyssna på honom när något roligare dök upp.
sida av vägen när det kommer cyklister är det heller inte hundens fel. Springer
den fram till mötande människor är det absolut inte hundens fel.
Det är ditt jäkla fel, för du har inte tränat den ordentligt.
när den inte klarar av det. Det är du som är idioten i sådana fall, inte hunden.
När din hund far fram till en annan hund, eller sticker iväg, eller skrämmer ett barn
eller en hundrädd människa - då är du inte tuff.
Annons
Part of an album
Camera info
Camera Canon EOS 50D
Focal length 50 mm
Aperture f/3.5
Shutter 1/180 s
ISO 640
Comment the photo
mari0face
Sun 6 Nov 2011 22:04
stör mig på hundägare som bara släpper sin hund iväg då de vet att de sticker iväg
som tex jag har 2 kaniner (Utomhus) å då han kommer börjar han ofc skälla på dem och ja.. som du kanske har hört har de ovanligt känsligt hjärta. :cc
som tex jag har 2 kaniner (Utomhus) å då han kommer börjar han ofc skälla på dem och ja.. som du kanske har hört har de ovanligt känsligt hjärta. :cc
stillme
Sun 6 Nov 2011 22:14
Inga problem :D
Men ja, vissa hundar är ju dessutom framavlade för att jaga kanin (och hare, exempelvis vinthundar) så hos dem sitter instinkterna skithårt. Farmors leonberger var framme vid vår kaninhage och skrämde vår kanin så den hoppade ut ur hagen och sprang till skogs. Lyckligtvis fick vi in hunden och kunde leta reda på kaninen som låg och tryckte vid en trädrot :(
Men ja, vissa hundar är ju dessutom framavlade för att jaga kanin (och hare, exempelvis vinthundar) så hos dem sitter instinkterna skithårt. Farmors leonberger var framme vid vår kaninhage och skrämde vår kanin så den hoppade ut ur hagen och sprang till skogs. Lyckligtvis fick vi in hunden och kunde leta reda på kaninen som låg och tryckte vid en trädrot :(
mari0face
Sun 6 Nov 2011 22:18
Mju men denna hund är som en blandbyracka som de tror är typ vakthund , sån där som jagar kaniner och sånt vad de nu heter o.o *lalala sämst på hundraser.com* fast de berätta att han hade tagit en annan kanin och dödat den D:
överlevde kaninen?O;
överlevde kaninen?O;
mari0face
Sun 6 Nov 2011 22:19
fast han har nt haft det så lätt han vart uppbunden vid en lyckstolpe och polisen hitta honom och gav han till de som har honom nu eftersom en av poliserna visste de villa ha en blandis ^^
740heavarn
Sun 6 Nov 2011 21:27
Haha nee nu bor jag ju mitt ute i skogen så stöter inte på problemt så ofta men hatar det :o dock stör jag mig på att morsan ska hålla på och skrika på den stackars hunden ganska ofta :(
740heavarn
Sun 6 Nov 2011 21:30
Nee visst han har mkt energi men det är inte hans fel och det är värkligen ingen anledning att skrika på honom!
AniTheSith
Sat 5 Nov 2011 13:22
Hell yeah!!!
Träffade senast på en sån i går kväll -.- Med STOR svart hund i mörkret som gjorde Gimli skitosäker. Men eftersom jag har en så liten hund tror alla man bara kan släppa fram sina hundar hur som helst.Visst, han har aldrig skadat någon men han tar gärna till morr när han blir osäker och mopsar upp sig lite. Det finns aldrig en 100% säkerhet att den andra hunden då bara skulle ignorera honom. Men eftersom Gimli är så liten tänker de väl att inget farligt skulle kunna hända DERAS hund. Men om deras hund skulle hugga min för att Gimli startat "bråket", ja då finns det ju till och med sannolikhet att han inte skulle klara sig, han är ju bara en munsbit för dem. Det som störde mig mest dock var att hundägaren bara fortsatte gå mot det motsatta hållet (alltså ryggen mot oss) trots att hans hund sprang fram till oss. Man bara WTF??!!! Det var en skitsnäll hund, men inte fan vet jag det om jag inte träffat den innan, och han har ju INGEN aning om hur min hund är... Aaaaaarghh!!!
Träffade senast på en sån i går kväll -.- Med STOR svart hund i mörkret som gjorde Gimli skitosäker. Men eftersom jag har en så liten hund tror alla man bara kan släppa fram sina hundar hur som helst.Visst, han har aldrig skadat någon men han tar gärna till morr när han blir osäker och mopsar upp sig lite. Det finns aldrig en 100% säkerhet att den andra hunden då bara skulle ignorera honom. Men eftersom Gimli är så liten tänker de väl att inget farligt skulle kunna hända DERAS hund. Men om deras hund skulle hugga min för att Gimli startat "bråket", ja då finns det ju till och med sannolikhet att han inte skulle klara sig, han är ju bara en munsbit för dem. Det som störde mig mest dock var att hundägaren bara fortsatte gå mot det motsatta hållet (alltså ryggen mot oss) trots att hans hund sprang fram till oss. Man bara WTF??!!! Det var en skitsnäll hund, men inte fan vet jag det om jag inte träffat den innan, och han har ju INGEN aning om hur min hund är... Aaaaaarghh!!!
stillme
Sun 6 Nov 2011 21:22
Fyyyy! Det finns ju ett sätt som folk lär ut att när en hund springer iväg ska man bara fortsätta gå, så att hunden dels inte får "backup" av husse eller matte, och dels känner att den blir lämnad ensam och måste hålla till flocken. Men den metoden är helt bull vad gäller hundmöten. Människor hinner ju bli hur rädda som helst om en hund kommer framrusandes och så går ägaren iväg åt motsatt håll! O__o
AniTheSith
Mon 7 Nov 2011 19:16
Ja jo precis. Det kan ju definitivt funka i vissa situationer. men då ska det vara INNAN det hunnit bli ett möte och inte medan det är ett :P haha. Saken är ju att hunden verkligen inte brydde sig om honom och han försökte inte ens kalla in den -.- Han bara fortsate att gå helt nonchalant som om hunden fortfarande gick bredvid honom. Han kan väl lixom åtminstonde kolla bak och se hur det grå mellan hundarna? SUCK!!
ettnamn92
Fri 4 Nov 2011 23:04
Helt rätt! Jag kan inte ha min hund lös när det är andra hundar runt omkring så jag brukar istället träna henne när jag har fri sikt runt omkring, fungerar jättebra och hon lyssnar väldigt bra, men skulle ändå inte våga ha henne lös bland andra.
stillme
Sun 6 Nov 2011 21:21
Helt klart! Samma här. Jag är extremt noggrann med att se på vilket humör min hund är på och hur han reagerar på andra hundar. Vissa hundar tycker han är skitläskiga och då kräver jag inte lika mycket kontakt, andra bryr han sig inte alls om. Men jag skulle aldrig riskera någonting - OM min hund skulle få för sig att springa fram till en annan hund och OM den hunden skulle vara hundaggressiv är det min hund som blir skadad. Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv.
ettnamn92
Sun 6 Nov 2011 23:00
Precis, jag har en liten blandras mellan tax och tibetansk spaniel, så hon har inte så jättemycket att säga till om!
Kamikazefilosof
Fri 4 Nov 2011 19:42
Eller låt bli att skaffa hund. En hamster är nog mer passande för sådana människor ^^
stillme
Sun 6 Nov 2011 21:19
Helt klart! Gosedjur, kanske. Kan de verkligen imponera på kompisarna ;)
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 17:23
Kan inget annat än hålla med dig. Ena grannen har flexikoppel på sin lilla ragghund, och jag vet inte huuuur många gånger jag har fått stått flera meter framför och ropat åt människan att "hasa in" hunden sin. Ren idioti! Respektlöst!
stillme
Sun 6 Nov 2011 21:19
Eller när man möter någon gammal gubbe med en tax eller westie, och hunden står tre meter bakom gubben. Man börjar gå förbi och hunden far så klart fram, vilt skällandes som gubbhundar alltid gör, och gubben har flexit fastlåst men vad fan gör det när hunden redan är tre meter ut i linan? BLEH!
Hemlightsmakeri
Fri 4 Nov 2011 17:14
Tackar för stavningen av "douche"! Jag har funderat och letat efter detta x) Och word på resten, men det känns som om du har kommentarer så det räcker om det ;D
stillme
Sun 6 Nov 2011 21:18
Haha! No problemo, buddy ^___^ Jag är en bottenlös brunn av omätliga kunskaper! :D
ItSaysClick
Fri 4 Nov 2011 17:06
Så jävla tråkigt med sådana hundägare.
Inte alltid jag kan ha min hund lös men när jag känner mig säker så har jag det och håller jämt koll efter andra hundar och människor som han inte ska springa fram till utan få fint bredvid mig. Håller på o lär honom att ha koll på mig så att det är inte jag som följer honom, men de är verkligen supersvårt :S
Har en bekant som har en liten söt hund som tydligen alla går fram till och frågar om deras hund kan få hälsa min kompis säger nej men ingen lyssnar på henne! Idioter, hennes hund tycker inte om hundar som går för fort fram utan hon hälsar gärna på lugna hundar.
Har sagt till henne o prova att säga att hennes hund har noskvalster eller kennekhosta, men så långt ska det ju inte gå.
Inte alltid jag kan ha min hund lös men när jag känner mig säker så har jag det och håller jämt koll efter andra hundar och människor som han inte ska springa fram till utan få fint bredvid mig. Håller på o lär honom att ha koll på mig så att det är inte jag som följer honom, men de är verkligen supersvårt :S
Har en bekant som har en liten söt hund som tydligen alla går fram till och frågar om deras hund kan få hälsa min kompis säger nej men ingen lyssnar på henne! Idioter, hennes hund tycker inte om hundar som går för fort fram utan hon hälsar gärna på lugna hundar.
Har sagt till henne o prova att säga att hennes hund har noskvalster eller kennekhosta, men så långt ska det ju inte gå.
stillme
Sun 6 Nov 2011 21:18
Det är sådana hundägare som ger andra hundägare dåligt rykte :( Man vill liksom gå fram och säga att inte alla hundägare är så hänsynslösa och ovarsamma, att vi faktiskt tänker på personerna kring oss och inte vandrar omkring och tror att folk snällt ska förlika sig med att man tar plats.
Stanley
Fri 4 Nov 2011 15:52
Usch.. råkade ut för en såndär Jag-kan-ha-min-hund-lös Besserwisser..
Vi mötte honom straxt utanför vårat hus och våra hundar var uppspelta.. Så de skäller som idioter och vill rusa fram till denna gubbes hund.. (Brist på träning och främst möjlighet till träning då vi innan bodde i ett hund-fattigt område)
När vi kommit förbi honom så hör vi honom ropa spydigt "Amatör hundar!".. Fy vad sur jag blev.. :c
Han var dock en sån som var tvungen att ryta åt hunden för att den skulle lyssna..
Vi mötte honom straxt utanför vårat hus och våra hundar var uppspelta.. Så de skäller som idioter och vill rusa fram till denna gubbes hund.. (Brist på träning och främst möjlighet till träning då vi innan bodde i ett hund-fattigt område)
När vi kommit förbi honom så hör vi honom ropa spydigt "Amatör hundar!".. Fy vad sur jag blev.. :c
Han var dock en sån som var tvungen att ryta åt hunden för att den skulle lyssna..
stillme
Fri 4 Nov 2011 16:30
O_____o
Hade jag varit en halvmeter längre och haft lite mer muskler hade jag gått och gett honom på moppo! Sådant där säger man ju inte, heldumt!
Jag har också en hund som skäller när han är uppspelt, och han kan skälla på vissa hundar (läs, testosteronpumpade hanhundar som flexar sig och stirrar). Vid det laget har jag redan brustit i mitt handlande som inte lyckats hålla Zac trygg genom hela mötet och då låter jag honom skälla. Han skäller ju bara för att han är rädd och det är ett "håll dig borta!"-skall. Finns liksom ingen anledning att stå och gorma på en hund som är livrädd. Ger ju ingen som helst effekt.
Så jag kan nog uppfattas av vissa som en oansvarig hundägare, eftersom jag inte ropar och sliter i min hund när han skäller. Däremot, när vi gått ett par steg och Zac fått sin distans, ber jag om kontakt och då kan jag prata med honom igen.
Hade jag varit en halvmeter längre och haft lite mer muskler hade jag gått och gett honom på moppo! Sådant där säger man ju inte, heldumt!
Jag har också en hund som skäller när han är uppspelt, och han kan skälla på vissa hundar (läs, testosteronpumpade hanhundar som flexar sig och stirrar). Vid det laget har jag redan brustit i mitt handlande som inte lyckats hålla Zac trygg genom hela mötet och då låter jag honom skälla. Han skäller ju bara för att han är rädd och det är ett "håll dig borta!"-skall. Finns liksom ingen anledning att stå och gorma på en hund som är livrädd. Ger ju ingen som helst effekt.
Så jag kan nog uppfattas av vissa som en oansvarig hundägare, eftersom jag inte ropar och sliter i min hund när han skäller. Däremot, när vi gått ett par steg och Zac fått sin distans, ber jag om kontakt och då kan jag prata med honom igen.
Stanley
Fri 4 Nov 2011 17:13
Mjo, Det är såna hundar jag har.. Fast de skäller mest av uppspelthet och lite vakt såklart..
men precis som Zac så räcker det med att komma förbi hunden så kan man återfå kontakten.
Jag kan dock få panik på mina hundar när de börjar göra så på tågstationer och tillfällen då jag har mycket i händerna.. och då kan jag verkligen ryta till och ge dem en stöt med foten.. Men thats it.. Dom slutar ju inte skälla, men dem drar iaf inte då.
men precis som Zac så räcker det med att komma förbi hunden så kan man återfå kontakten.
Jag kan dock få panik på mina hundar när de börjar göra så på tågstationer och tillfällen då jag har mycket i händerna.. och då kan jag verkligen ryta till och ge dem en stöt med foten.. Men thats it.. Dom slutar ju inte skälla, men dem drar iaf inte då.
Cronoline Carosell
Fri 4 Nov 2011 15:50
Jag blev biten idag. 3 gånger.
Av bajschäfrar.
Iofs är de vakthundar, men jag har insett att jag hatar hundar.
:D
Fast din är så lurvig så han är okej.
Av bajschäfrar.
Iofs är de vakthundar, men jag har insett att jag hatar hundar.
:D
Fast din är så lurvig så han är okej.
stillme
Fri 4 Nov 2011 16:27
Sådant sätter sig ju direkt.
Jag har insett att jag ogillar många hundar, för jag hatar människorna som håller i kopplet.
Men min är okej.
Ibland :3
Jag har insett att jag ogillar många hundar, för jag hatar människorna som håller i kopplet.
Men min är okej.
Ibland :3
Cronoline Carosell
Fri 4 Nov 2011 16:31
Ingen höll i kopplet, de sprang fritt på gården.
Det var den dominanta som "bet" mig. Han bet inte hårt, men det gjorde ju ändå ont.
Och han bet bara för att markera.
Men de kan markera på andra sätt än att bita >:(
Den ena, Santos, var hur gullig som helst när han fått nosa lite på en.
Vi lekte i typ 2h.
Jag tror att de är polishundar.. Har för mig att hennes man är polis.
Men jag gillar inte stora hundar..
Det var den dominanta som "bet" mig. Han bet inte hårt, men det gjorde ju ändå ont.
Och han bet bara för att markera.
Men de kan markera på andra sätt än att bita >:(
Den ena, Santos, var hur gullig som helst när han fått nosa lite på en.
Vi lekte i typ 2h.
Jag tror att de är polishundar.. Har för mig att hennes man är polis.
Men jag gillar inte stora hundar..
tuffsandra
Sun 6 Nov 2011 09:45
Konstigt att en polishund skulle bita dig :o
Trodde att dom var tränade att inte bitas/attackera utan kommando.
Trodde att dom var tränade att inte bitas/attackera utan kommando.
Cronoline Carosell
Sun 6 Nov 2011 12:26
Well I have no idea.
Men som sagt, han bet inte hårt. Han markerade mest.
Men som sagt, han bet inte hårt. Han markerade mest.
Agalophotis
Fri 4 Nov 2011 15:41
Jag hatar nästan flexikoppel mer. Det ger illusionen av kontroll, samtidigt som ägaren inte har någon kontroll alls. Flexikoppel går bra till kaniner, inte till hundar.
Agalophotis
Sat 5 Nov 2011 18:33
Nej, i synnerhet inte gamla tanter med hundar som är för tunga för dem att hantera och som inte kan se när hunden är uppenbart aggressiv. Råkade förresten ut för exakt samma sak som du idag: ur mörkret kommer det bara en hund rännande fram till Hastur. Inte en matte/husse i sikte. Denna var dock inte aggressiv, utan bara leksugen, men ändå. Jag höll på att skita på mig, för det var skymning och jag varken såg eller hörde något innan den bara var där. Dålig stil!
stillme
Sat 5 Nov 2011 21:11
Uuusch, jättedålig stil! Blir så trött på hela "men min hund är jättesnäll"-attityden som finns hos folk. Ja, deras hund är kanske "jättesnäll", men det finns faktiskt andra hundar som inte är så jädrans snälla och som inte skulle tänka två gånger på att bita sönder den andra hunden om den sprang fram, även om den "bara vill hälsa". PAH!
Agalophotis
Sun 6 Nov 2011 14:28
Jag tycker problemet bottnar i det strikta hundägaransvaret. Givetvis är jag för att alla människor tar ansvar för sina djur, men på samma sätt som det inte fysiskt möjligt att kontrollera sitt barn hela tiden, så går det inte att kontrollera sin hund hela tiden. Det är svårt när en hund kommer rännande emot en att veta om detta är första gången lille Putte sticker och ägaren står där och är förtvivlad för att all träning plötsligt flög ut genom fönstret när Putte såg en and för första gången, eller om Putte och Puttes ägare är återfallsförbrytare som egentligen inte bryr sig om vad Putte gör. En valp, t.ex. är under inskolning och KOMMER att sticka ett par gånger, det är ofrånkomligt. Men jag kan inte träna valpen att komma på inkallning om jag inte får släppa den ett par gånger TROTS att jag inte har en bergsäker inkallning. Sedan är det så att ALLA hundar någon gång kommer skita i sin ägare och göra vad de själva vill, för de är levande varelser och inte robotar. Men trots att jag vet det, blir jag llik förbannat sur när det kommer rännande fram andra hundar till min hund. Det är en jävligt dubbel situation att vara djurägare! Det strikta ägaransvaret ska alltid gälla alla andra, men det är i princip omöjligt att leva upp till själv...
stillme
Sun 6 Nov 2011 15:00
Helt klart, hundar är levande varelser med egna viljor. Men, och viktigt men, man ska göra allt för att minska risken för att hunden sticker, för att hunden springer fram till andra hundar, för att den gör utfall mot andra. Där ligger ansvaret också; att göra allt man KAN för att minska chansen för att hunden sticker. Ja, en valp och unghund kommer sticka, det säger sig självt, men då är det upp till hundägaren att göra någonting åt det - att aktivt träna inkallning med hunden och nästa gång ha långlina eller koppel på när de går förbi något som hunden tydligen tycker om att springa efter.
Det är helt omöjligt att döma folk efter en enda sak eller händelse; i fallet jag beskrev ovan så har jag sett den här hundägaren och den här hunden sedan den var åtta veckor, så jag vet att just den här hundägaren inte gör ALLT i sin makt för att hålla koll på sin hund. Han vet att den inte kommer 99% på alla inkallningar och han släpper hunden ändå. Under vår promenad kopplade han hunden, släppte den, den sprang fram till en människa, han kopplade den, släppte den, den sprang fram till en människa igen.
Så jag håller med, som du märker.
Det är helt omöjligt att döma folk efter en enda sak eller händelse; i fallet jag beskrev ovan så har jag sett den här hundägaren och den här hunden sedan den var åtta veckor, så jag vet att just den här hundägaren inte gör ALLT i sin makt för att hålla koll på sin hund. Han vet att den inte kommer 99% på alla inkallningar och han släpper hunden ändå. Under vår promenad kopplade han hunden, släppte den, den sprang fram till en människa, han kopplade den, släppte den, den sprang fram till en människa igen.
Så jag håller med, som du märker.
LottaKatarina
Fri 4 Nov 2011 13:26
Måste också lägga till en rolig grej jag såg häromdagen. Det var en kvinna som hade en liiiiten liiiiiten ättrig terrier. Hunden skällde, skällde och SKÄLLDE medans kvinnan i fråga höll KORT koppel och skrek TYST TYST TYST mellan hundens alla skall. Dom lät precis likadant. Hahaha!
T.o.m Gurkan kollade på dom med en blick som sa "WTF?!"
T.o.m Gurkan kollade på dom med en blick som sa "WTF?!"
stillme
Fri 4 Nov 2011 16:25
HAHAHAH! Jag älskar det; har en granne här med något litet och skruttigt, och den skäller (får man säga "så klart"?). Och varje gång den där hunden skäller så hör man "TYST!" av husse. Låter hellöjligt för hunden bryr sig ju inte ett piss xD Han tycker antagligen det är skitskoj att få backup av husse, så de kan hojta tillsammans xD
Skäller Zac på något säger jag, i normal samtalston, att "nu går vi, du behöver inte låta så illa, vi ska åt det här hållet" och han tystnar.
Skäller Zac på något säger jag, i normal samtalston, att "nu går vi, du behöver inte låta så illa, vi ska åt det här hållet" och han tystnar.
LottaKatarina
Fri 4 Nov 2011 13:24
Gurkan går aldrig i koppel.. Men kommer iofs också på minsta inkallning från mej. Om jag möter någon så går hon slickad vid min sida. Har funkat bra i 5 år nu.
Men det finns många idioter som har NOLL koll.. Hatar folk som tror att hundar måste få hälsa på varandra också. GAH!!! Ibland kan nån med en rabiat skällande hund skrika till mej från andra sidan av en vältraffikerad väg "Kan dom inte få hääääälsa på varandra? Han vill så gärna häääälsa".
Det är ingen rättighet en hund ska ha!
"Min hund skäller och drar... Hmm.. Jag måste ju ge den det den vill haaaa." SUCK!!!!
Det borde finnas hundkörkort! Alla ska inte få skaffa hund. Dom flesta gör tyvärr fel.
Men det finns många idioter som har NOLL koll.. Hatar folk som tror att hundar måste få hälsa på varandra också. GAH!!! Ibland kan nån med en rabiat skällande hund skrika till mej från andra sidan av en vältraffikerad väg "Kan dom inte få hääääälsa på varandra? Han vill så gärna häääälsa".
Det är ingen rättighet en hund ska ha!
"Min hund skäller och drar... Hmm.. Jag måste ju ge den det den vill haaaa." SUCK!!!!
Det borde finnas hundkörkort! Alla ska inte få skaffa hund. Dom flesta gör tyvärr fel.
HeyKwanongoma
Fri 4 Nov 2011 13:29
På de flesta ställena får man ju dock inte ens ha hunden lös. Jag tänker också på de som lider av hundfobi, för dem är dem hemskt jobbigt med lösa hundar även om hunden är lydig
stillme
Fri 4 Nov 2011 16:23
Ja, jag gillar inte hela "det är en rättighet att ha en hund"-attityden som finns. Alla har inte en rättighet att ha hund.
Och Zac går också lös väldigt, väldigt mycket, men det är just för att jag har den där extra kollen och jag skulle ALDRIG släppa honom om inte jag var 100% säker. Jag vet att han inte bryr sig ett smack om andra människor men jag kallar ändå in honom så att jag är mellan mötande människa och min hund. Det är det jag menar med hänsyn, som Kajsa säger; det finns otroligt mycket folk där ute som är rädda för hundar. Hell, JAG HATAR lösspringande hundar! Om de går strikt vid husse eller mattes sida och jag först när jag är bredvid upptäcker att de inte har koppel på, det går. Men när hunden flänger omkring och ägaren står och hojtar och hunden inte bryr sig ett piss... Det är mardröm!
Och Zac går också lös väldigt, väldigt mycket, men det är just för att jag har den där extra kollen och jag skulle ALDRIG släppa honom om inte jag var 100% säker. Jag vet att han inte bryr sig ett smack om andra människor men jag kallar ändå in honom så att jag är mellan mötande människa och min hund. Det är det jag menar med hänsyn, som Kajsa säger; det finns otroligt mycket folk där ute som är rädda för hundar. Hell, JAG HATAR lösspringande hundar! Om de går strikt vid husse eller mattes sida och jag först när jag är bredvid upptäcker att de inte har koppel på, det går. Men när hunden flänger omkring och ägaren står och hojtar och hunden inte bryr sig ett piss... Det är mardröm!
LottaKatarina
Fri 4 Nov 2011 22:12
Ingen hinner ens märka att Gurkan är lös då hon som sagt slickar sej mot min sida vid kommando.. Inne i centrum har jag dock koppel.. Vill inte att någon ska känna sej obekväm :)
Plus att jag inte litar på alla traffikanter..
Plus att jag inte litar på alla traffikanter..
Hera02
Fri 4 Nov 2011 12:36
Vad är det för fel på sicksackande över gångbanan? Då kan ju hunden undersöka båda sidor samtidigt och man slipper gå tillbaka samma väg. Om det nu skulle komma någon mötande idiot på cykel eller fotgängare får väl den sicksacka med så den inte är så samma sida som hunden när de möts.
stillme
Fri 4 Nov 2011 16:21
Haha, lätt hänt. Men jag håller med dig Linn - min hund kan "rätt sida" och då håller han sig på vänster sida. Oavsett om han är en meter ifrån mig eller femtio meter i från mig. Därför -kan- han vara lös på cykel- och gångbanor. För jag vet att han inte bara kastar sig ut till andra sidan när en cykel eller moped kommer. Som om hundar tänker på cyklar, mopeder eller bilar? De har inte en susning om vad som händer kring dem och kan orsaka enorm skada om de kastar sig hit och dit =/
Hera02
Fri 4 Nov 2011 16:52
Eh, ja. Det var med viss ironi jag skrev ;) Texten var riktad mot stillme för jag visste att hon skulle förstå. Jag tyckte jag var lite rolig där :S Mitt fel...
Linntheamazing
Fri 4 Nov 2011 17:10
Haha, nej det är helt mitt fel! Var precis i en låååång diskussion med en kille som hade en han-råtta och en hon-råtta i samma bur med förklaringen " OM det blir råttungar slänger jag dem till ormen "..
Så jag var redan uppe i varv och förstod faktiskt inte att det var ironi xD
Så jag var redan uppe i varv och förstod faktiskt inte att det var ironi xD
Almandin
Fri 4 Nov 2011 12:19
Jag håller verkligen med!
Mina föräldrars hundar beter sig precis som de du rage-ar om, och jag har försökt informera föräldrarna (i egenskap av etolog och vettig människa) om att deras sätt att hantera det hela INTE är rätt. Om de bara tränade dem istället (jag har försökt, men det hjälper inte när de som går ut med dem mest inte upprätthåller träningen) så skulle de inte bete sig så "dumt" och inte "behöva" bli dragna och slitna i kopplen.
Det är inte så att hundarna är korkade eller svårutbildade, de fattar jättesnabbt och speciellt den yngsta av dem älskar att få lära sig nya saker. Det enda som krävs är lite engagemang, och då skulle de även slippa olydiga hundar som drar, vilket de klagar på. En lydig hund är en lycklig hund, med lyckliga ägare!
Nu kommer jag att skicka den här länken till dem, bara så du vet! :)
Mina föräldrars hundar beter sig precis som de du rage-ar om, och jag har försökt informera föräldrarna (i egenskap av etolog och vettig människa) om att deras sätt att hantera det hela INTE är rätt. Om de bara tränade dem istället (jag har försökt, men det hjälper inte när de som går ut med dem mest inte upprätthåller träningen) så skulle de inte bete sig så "dumt" och inte "behöva" bli dragna och slitna i kopplen.
Det är inte så att hundarna är korkade eller svårutbildade, de fattar jättesnabbt och speciellt den yngsta av dem älskar att få lära sig nya saker. Det enda som krävs är lite engagemang, och då skulle de även slippa olydiga hundar som drar, vilket de klagar på. En lydig hund är en lycklig hund, med lyckliga ägare!
Nu kommer jag att skicka den här länken till dem, bara så du vet! :)
morgonsoffan
Fri 4 Nov 2011 13:45
Tycker man att hundrädda och -allergiker är töntar lär man inte anstränga sig. Hänsyn är inte en egenskap alla innehar, tyvärr.
stillme
Fri 4 Nov 2011 16:20
Det folk inte tycks förstå att ju lydigare en hund är, desto firare kan den vara. Det är den hunden man inte har koll på som man (tydligen) måste slita i och skrika på, medan min hund, som jag har tränat som en idiot med och fått 99,99%-ig inkallning, går lös, kommer när jag ropar, är harmonisk och blir aldrig skriken åt. Det är synd att det är så många gamla skrönor som är kvar från sjuttiotalets hundträning, då det var koppelryck och alfarullningar och annat skräp :(
Vapour
Fri 4 Nov 2011 11:45
Först och främst; Jättebra text! I totally agree! Kind of......
Zorro lyssnar inte på mig när vi går lös. Inte helt. Han springer gärna till andra hundar och så, drf jag enbart har honom lös på småstigar i skogen som ingen går på. Jag har honom lös för att han ÄLSKAR att springa lite, sträcka ut. Vi har en liten trädgård så jag känner att det är nödvändigt för honom att få springa lite. Jag vet att jag inte ska ha honom lös där det finns folk och har därför inte det.
Men en del i din text stör mig en aning, för visst vet jag att det är p.g.a min bristfälliga träning jag inte kan få hans uppmärksamhet alltid och då ska jag SJÄLVKLART inte ha honom lös, det vet jag! Men jag har provat alla tipps jag har fått, och alla sätt jag kan tänka på och jag kan ändå inte få hans uppmärksamhet om det kommer en annan hund, knappt ens om vi är i koppel. Det suger. Big time. Men jag vet inte vad jag ska göra alls längre, och jag vill inte att min hund ska lida för det. Så jag släpper honom ändå, fast bara där ingen annan går. So there. My point is: Alla vet inte vad de ska göra, och djuren borde inte straffas, men man borde göra det med vett och inte låta hunden skrämma/komma ivägen för ngn annan. Typ....
Zorro lyssnar inte på mig när vi går lös. Inte helt. Han springer gärna till andra hundar och så, drf jag enbart har honom lös på småstigar i skogen som ingen går på. Jag har honom lös för att han ÄLSKAR att springa lite, sträcka ut. Vi har en liten trädgård så jag känner att det är nödvändigt för honom att få springa lite. Jag vet att jag inte ska ha honom lös där det finns folk och har därför inte det.
Men en del i din text stör mig en aning, för visst vet jag att det är p.g.a min bristfälliga träning jag inte kan få hans uppmärksamhet alltid och då ska jag SJÄLVKLART inte ha honom lös, det vet jag! Men jag har provat alla tipps jag har fått, och alla sätt jag kan tänka på och jag kan ändå inte få hans uppmärksamhet om det kommer en annan hund, knappt ens om vi är i koppel. Det suger. Big time. Men jag vet inte vad jag ska göra alls längre, och jag vill inte att min hund ska lida för det. Så jag släpper honom ändå, fast bara där ingen annan går. So there. My point is: Alla vet inte vad de ska göra, och djuren borde inte straffas, men man borde göra det med vett och inte låta hunden skrämma/komma ivägen för ngn annan. Typ....
stillme
Fri 4 Nov 2011 12:07
Ja, det är den jobbigaste känslan. Men det kommer; döm inte honom efter hur han är nu. För han kommer växa upp och bli förnuftigare han med : )
Med långlinan låter du den bara släpa i marken medan du tränar inkallning som vanligt. Det är dock jättebra att ha OM det skulle komma en hund och du inte får tag på honom. Då är det bara att ställa dig på långlinan. Och eventuellt hala in, om han blockerar sig och inte lyssnar. På det sättet får du alla fördelar med en hund som går lös, utan dess nackdelar (självbelöning eller risken att han sticker).
Jag använde långlina på Zac i fyra år. Sedan satte sig inkallningen. Så, som du ser - det tar tid. Men lägger du en bra grund så sitter den sedan ;)
Med långlinan låter du den bara släpa i marken medan du tränar inkallning som vanligt. Det är dock jättebra att ha OM det skulle komma en hund och du inte får tag på honom. Då är det bara att ställa dig på långlinan. Och eventuellt hala in, om han blockerar sig och inte lyssnar. På det sättet får du alla fördelar med en hund som går lös, utan dess nackdelar (självbelöning eller risken att han sticker).
Jag använde långlina på Zac i fyra år. Sedan satte sig inkallningen. Så, som du ser - det tar tid. Men lägger du en bra grund så sitter den sedan ;)
Vapour
Fri 4 Nov 2011 12:11
oooh, ja jag får nog skaffa en lång lina :s :o
Måste träffa sig och <zac någon dag och gå på fotorunda i något reservat och diskutera hund, det hade varit väldigt trevligt! ^^
Måste träffa sig och <zac någon dag och gå på fotorunda i något reservat och diskutera hund, det hade varit väldigt trevligt! ^^
stillme
Fri 4 Nov 2011 12:17
Haha, jaa, det hade varit så skoj! Vi åker nedåt i sommar, tycker jag ;D
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 11:26
Mycket bra text!
Jag ser dagligen idioter som drar och sliter på sina hundar som om de vore en sopsäck.
Det borde vara tvärt om en gång för alla, att djuren sliter och slänger med människorna, så får de känna på hur ont det egentligen gör.
Jag ser dagligen idioter som drar och sliter på sina hundar som om de vore en sopsäck.
Det borde vara tvärt om en gång för alla, att djuren sliter och slänger med människorna, så får de känna på hur ont det egentligen gör.
stillme
Fri 4 Nov 2011 12:03
Tack!
Ja, jag tycker det är förskräckligt. Sedan blir folk arga för att hunden inte förstår vad de menar. Önskar att de kunde ställas inför en kines eller ryss eller någon annan utländsktalande människa, som får rycka personen i håret så snart de inte förstår deras språk. Är så less på att så mycket i hunduppfostran förväntas vara "självklart" för hunden, som om hunden per automatik föds med vissheten om att den inte ska skälla på andra hundar, den ska inte dra i koppel, den ska inte springa bort - och när den ändå gör det är den olydig och ska straffas?
Är så trött på hur lite hänsyn människor visar, både varandra och sina djur. Världen är ibland så kall och rutten, alltså.
Ja, jag tycker det är förskräckligt. Sedan blir folk arga för att hunden inte förstår vad de menar. Önskar att de kunde ställas inför en kines eller ryss eller någon annan utländsktalande människa, som får rycka personen i håret så snart de inte förstår deras språk. Är så less på att så mycket i hunduppfostran förväntas vara "självklart" för hunden, som om hunden per automatik föds med vissheten om att den inte ska skälla på andra hundar, den ska inte dra i koppel, den ska inte springa bort - och när den ändå gör det är den olydig och ska straffas?
Är så trött på hur lite hänsyn människor visar, både varandra och sina djur. Världen är ibland så kall och rutten, alltså.
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 12:28
En sak som är sjukt med när det handlar om människor.
Många människor vill ha en hund, ett sällskapsdjur att ta hand om etc.
Samma sak är det när folk vill skaffa barn, de tar hand om, föder upp den och låter den bli vuxen osv...
Men Skillnaden på uppfostran mellan människa och djur är enorm, inte fan drar man och sliter på sin 10 åriga dotter eller son?
Men när det kommer till djur, som hund i detta fallet så är det tydligen okej...
Jävligt skumt beteende tycker jag.
Antagligen för att människan tänker att - nej, djuren har inga känslor -
Man bör ha lika mycket respekt för djuren som för människan, djuren är många miljoner år äldre än oss.
Människor är en ung och jävligt korkad art som inte har utnyttjat sin kapacitet för livet eller allt annat på jorden, därav den kalla världen och den ruttna mentaliteten.
Många människor vill ha en hund, ett sällskapsdjur att ta hand om etc.
Samma sak är det när folk vill skaffa barn, de tar hand om, föder upp den och låter den bli vuxen osv...
Men Skillnaden på uppfostran mellan människa och djur är enorm, inte fan drar man och sliter på sin 10 åriga dotter eller son?
Men när det kommer till djur, som hund i detta fallet så är det tydligen okej...
Jävligt skumt beteende tycker jag.
Antagligen för att människan tänker att - nej, djuren har inga känslor -
Man bör ha lika mycket respekt för djuren som för människan, djuren är många miljoner år äldre än oss.
Människor är en ung och jävligt korkad art som inte har utnyttjat sin kapacitet för livet eller allt annat på jorden, därav den kalla världen och den ruttna mentaliteten.
Anonymous
Fri 4 Nov 2011 14:55
Jag ser oftast hundar som drar i människor, & inte människor som drar i hundar Oo
malinphoto
Fri 4 Nov 2011 10:51
Så jävla bra sagt av dig! Jag önskar att fler tänker som du, jag är själv hundrädd, eller jag har varit rädd för hundar sedan jag var liten. Men nu så tycker jag att dem flesta är bara trevliga. Men jag önskar att det var fler som hade vett i skallen och tycker som du :)
stillme
Fri 4 Nov 2011 12:04
Tack! Nu har jag en hund som aldrig hälsar på människor, men jag håller honom ändå vid sidan och kallar in honom om vi möter folk på promenaderna - för man _vet_ aldrig vem det är man träffar. En människa som är rädd för hundar ska kunna förvänta sig den hänsynen och det ansvaret av hundägare, tycker jag.
83 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/stillme/498177941/