Tuesday 31 July 2012 photo 1/1
|
Ett stycke Zac
För han har inte visat sin nuna på länge :D
Kan tipsa alla hundintresserade om denna video:
http://youtu.be/kQ_3f4bLkME
Såg den för en tid sedan men har inte haft tid att lägga upp det tidigare.
Helt fantismatisk sjukt hur långt det har gått inom vissa raser. Jag kan
för mitt liv inte förstå vissa uppfödare som sätter skygglappar på och
hummar bingobingo för sig själva medan deras hundar tuppar av under
promenaderna på grund av ansträngning och värme och för att de inte
får tillräckligt med luft. Om ni ser en bit in i videon får ni också se bilder
på hur kortnosiga hundars luftgångar ser ut och hur små luftvägar de
tvingas andas igenom på grund av allt trängre gommar.
Det absolut värsta med den typen av extremavel är att det ingenstans i
rasstandard står någonting om schäfrarnas kräftstjärtar eller mopsarnas
nos-mitt-i-pannan eller ens labbarnas sjukliga fetma. Det är tolkningar
som gjorts av utställare och av domare som gått på att premiera hundar
med de mest utmärkande dragen. Alltså de största hundarna, de plattaste
nosarna, de mest sluttande ryggarna, den tyngsta huden, de flesta vecken.
När jag ser på vissa raser kan jag förstå blandrasägare som vill dra hela
renrasaveln över en kam och påstå att all renrasavel alstrar sjuka hundar.
Det är synd, för det finns fler friska raser än sjuka, men de friska raserna
handlar om de raser som fortfarande används i arbete. Som vall- och
vakthundar. Där premieras fortfarande (för det mesta) funktion framför
utseende och jag är så utomvärldsligt lycklig över att jag har en så pass
fin, frisk, funktionsduglig ras som bergern.
En lagom lång nos, utan att vara för snipig så att tänderna inte får plats (som
exempelvis hos shetland sheepdog). Överrörliga öron utan att vara för tunga
(som exempelvis hos bassett). Ordentlig rygg, bra vinklar som belastar kroppen rätt
under arbete och i terräng och som ger stora, vinnande rörelser, ingen överdriven
hudmängd, inga extrema pälsmängder utan snarare helt lagom i perfekt
skick. En sådan där päls som sköter sig själv - smuts fastnar inte, den behöver
inte borstas och den ska inte tvättas för då förstörs dess struktur. Den skyddar
mot värme liksom den skyddar mot kyla och väta. Inga hängande läppar,
inga tunga ögonlock, ingen trång nos.
Perfekt, helt enkelt. Men å andra sidan är ingenting annat att vänta av en
ras som avlats för sin duglighet och funktion sedan innan 1700-talet och
som bara under de senaste decennierna fått lite mer mark i andra länder
än Frankrike och på andra planer än bara vallning.
Så det är synd att aveln börjat styras till sådan stor del av utseende. Man
avlar fram spännande färger på defekta gener (som merlefärgen) bara för
att man tycker det är fint. Man avlar fram enorma mängder päls (som hos
puli och bergamasco) eller lika stor mängd hud (sharpei, bassett, blodhund),
eller kortar benen och länger ryggar (tax och basset och corgis).
Dagens hundar får helt enkelt lida av människans fåfänga. Och nu talar vi
inte om att lida som i mänsklig version av "jag har en finne på näsan, jag är
ful"-lidande i högstadiet, utan snarare "jag har ögon som hoppar ur sina hålor,
jag har en mun jag knappt kan få upp av all hud, jag har en näsa jag inte
kan andas igenom, jag har knän som inte tillåter mig föröka mig på ett
naturligt sätt, jag har hud med så många veck att jag går med konstanta
fuktskador, jag har haser som gör att jag inte kan gå normalt"-lidande.
Det är bara sjukligt. Alltihopa.
Hur kan man göra så mot sina allra bästa vänner?
Det är väldigt skönt att se att SKK tar tag i saken. Det är bara genom domare,
uppfödare och konsumenter detta kan ändras. Domare, genom att premiera
hälsosamma, rastypiska hundar. Uppfödare, genom att bara avla på friska
individer. Och konsumenter, genom att bara köpa hundar från uppfödare
som vill rasens bästa och på sådant sätt ge dem det ekonomiska stöd
som de behöver. Come on, Svärje - we kan do det!
PS, nu ska vi se hur många "blandraser är bäst" eller "du hatar blandraser"-
kommentarer detta kommer att alstra bland alla som inte alls förstått
poängen med textens helhet :D
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 50D
Focal length 100 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/350 s
ISO 640
Comment the photo
Anonymous
Fri 3 Aug 2012 20:18
Håller med allt, förutom att corgis har alltid haft korta ben - lång rygg o corgiföreningen & alla dess medlemmar ser till att corgi inte ska bli överavlade ^^ (låter som värsta försvarsinlägget men ja xD)
stillme
Fri 3 Aug 2012 22:37
Ja, jag förstår syftet som sagt, precis som med taxar och västgötaspets. Så länge inte ryggen blir för lång eller snarare benen för korta. Det är ju arbetande raser så funktionen ska ju fortfarande komma allra först, var ju därför deras ben kortades till att börja med.
Och ja, många vallhundsraser är som tur är fortfarande friska. Med några undantag, förstås.
Och ja, många vallhundsraser är som tur är fortfarande friska. Med några undantag, förstås.
Anonymous
Fri 3 Aug 2012 22:47
Fast deras ben har ju inte varit långa? Vad jag vet iaf..
stillme
Fri 3 Aug 2012 22:52
Nej, men man har korsat fram olika raser för att få fram corgins korta ben. Det är så jag menar ^^
Hera02
Wed 1 Aug 2012 14:43
Blandraser är bäst! Om alla hade köpt blandraser hade detta aldrig varit ett problem.
Hera02
Wed 1 Aug 2012 14:45
Och folk kommer alltid att köpa plågade individer. Vet inte hur många jag har hört som tycker att det är *gulligt* med mopsarnas snarkningar. De skrattar åt det medan en annan blir alldeles tårögd...
stillme
Wed 1 Aug 2012 14:53
Vänta vänta xD Var du ironisk eller uppriktig med att blandraser är bäst? :P
stillme
Wed 1 Aug 2012 15:10
JAG BLEV OSÄKER, okej xD
Men ja, förstår inte hur man kan tycka att ens hunds ohälsa är sött på något sätt alls. Som de som är ute och går med taxar vars magar släpar i backen. Eller varför inte de som måste se sina hundar genomgå kejsarsnitt för att föda valpar O__o
Men ja, förstår inte hur man kan tycka att ens hunds ohälsa är sött på något sätt alls. Som de som är ute och går med taxar vars magar släpar i backen. Eller varför inte de som måste se sina hundar genomgå kejsarsnitt för att föda valpar O__o
Girona
Tue 31 Jul 2012 23:44
SKK har definitivt tagit ett steg i rätt riktning, men jag känner mig fortfarande oerhört skeptisk till om det är tillräckligt stort. För som jag tolkar videon finns det vissa raser där inte en enda hund skulle godkännas, t.ex. eng. bulldog där varenda individ borde anses ha andningsproblem. Men det finns ju inte en domare som kommer att underkänna en hel ras på det sättet :/
Det är därför som jag egentligen inte tycker att man ska prata raser, utan om arten hund. Vad ska arten kunna göra? Vad kännetecknar en sund hund? Gör en lista och underkänn alla individer som inte uppfyller kraven. Och skippa jiddret om att "men bulldoggar SKA ju se ut så...". Nej, det ska de inte, för de är hundar och hundar ska kunna andas obehindrat och reglera sin temperatur även i sommarvärme.
Det är därför som jag egentligen inte tycker att man ska prata raser, utan om arten hund. Vad ska arten kunna göra? Vad kännetecknar en sund hund? Gör en lista och underkänn alla individer som inte uppfyller kraven. Och skippa jiddret om att "men bulldoggar SKA ju se ut så...". Nej, det ska de inte, för de är hundar och hundar ska kunna andas obehindrat och reglera sin temperatur även i sommarvärme.
stillme
Wed 1 Aug 2012 00:19
Jag tror snarare att det behövs mer vad-det-nu-heter. Det man testat i Finland mellan schnauzer och pinscher och som man även gjort på sina ställen här i Sverige. Man tar en individ och korsar in den i en ras, och efter två generationer så har man ett perfekt, friskt rasexempel (förutom att man har en schnauzer i ledet då).
Mer sådant skulle jag vilja se. Att man tog en frisk individ av en annan ras och korsade in i raser, för att få nytt blod och ta tillbaka egenskaper eller fysik som gått förlorat av extremaveln. Då skulle man kunna ta en, säg, staffe och korsa in i den engelska bulldoggen, för att få bort fetman men ha kvar musklerna, få längre nos men ha kvar storleken. Nu har ju schnauzern och pinschern varit samma ras en gång i tiden med bara hårlaget som skiljer dem åt, så de är väl närmare besläktade än engelska bulldoggen och staffen egentligen, men det var bara ett exempel.
På sådant sätt skulle man kunna öka avelsbasen, vidga genpoolen OCH på ett snabbare sätt ta tillbaka fysiska, sunda karaktärer hos rasen.
För att tala om en hund som art går inte, tycker jag. Man har tagit fram raser just för att man har olika önskemål i sin hund och de används till olika ändamål. Att bara ha "hund" istället för "ras" skulle bli helgalet =/
Mer sådant skulle jag vilja se. Att man tog en frisk individ av en annan ras och korsade in i raser, för att få nytt blod och ta tillbaka egenskaper eller fysik som gått förlorat av extremaveln. Då skulle man kunna ta en, säg, staffe och korsa in i den engelska bulldoggen, för att få bort fetman men ha kvar musklerna, få längre nos men ha kvar storleken. Nu har ju schnauzern och pinschern varit samma ras en gång i tiden med bara hårlaget som skiljer dem åt, så de är väl närmare besläktade än engelska bulldoggen och staffen egentligen, men det var bara ett exempel.
På sådant sätt skulle man kunna öka avelsbasen, vidga genpoolen OCH på ett snabbare sätt ta tillbaka fysiska, sunda karaktärer hos rasen.
För att tala om en hund som art går inte, tycker jag. Man har tagit fram raser just för att man har olika önskemål i sin hund och de används till olika ändamål. Att bara ha "hund" istället för "ras" skulle bli helgalet =/
Girona
Thu 2 Aug 2012 22:11
Absolut, jag tycker också att det vore en utmärkt ide att korsa in helt obesläktade individer i de största problemraserna.
Men jag förstår inte riktigt varför man inte kan tala om arten hund? Hunden som art har ju vissa grundläggande behov, och att andas och kunna röra på sig borde vara två av dem. Och att föda sina egna valpar. De här behoven ska inte vara beroende av ras, utan de ska gälla för alla individer tycker jag. ALLA.
Sedan ser raserna olika ut, och givetvis kan man sätta upp olika standarder för dem om man vill det. Men hundar som inte klarar kraven för arten tycker jag aldrig ska avlas vidare på, oavsett hur fina exemplar för sin ras någon tycker att de är.
Förstår du hur jag tänker?
Men jag förstår inte riktigt varför man inte kan tala om arten hund? Hunden som art har ju vissa grundläggande behov, och att andas och kunna röra på sig borde vara två av dem. Och att föda sina egna valpar. De här behoven ska inte vara beroende av ras, utan de ska gälla för alla individer tycker jag. ALLA.
Sedan ser raserna olika ut, och givetvis kan man sätta upp olika standarder för dem om man vill det. Men hundar som inte klarar kraven för arten tycker jag aldrig ska avlas vidare på, oavsett hur fina exemplar för sin ras någon tycker att de är.
Förstår du hur jag tänker?
Tyk
Tue 31 Jul 2012 21:43
Så sant! :( man ska vara hänsynsfull när man väljer ras! Du tänker helt rätt - Han är perfekt!
huldrehamn
Tue 31 Jul 2012 14:24
Håller så himla mycket med om texten! Det är sjukt med detta avlande! Hundar, alla djur, ska väl få vara friska för bövelen!
Har sett filmen, och blev helt bedrövad... stackars hundar! Hoppas nu att det blir så, att domarna börjar jobba efter nya riktlinjer och att uppfödare och kunder hänger på!
Och Zac är så fin, har saknat honom på bild :o)
Har sett filmen, och blev helt bedrövad... stackars hundar! Hoppas nu att det blir så, att domarna börjar jobba efter nya riktlinjer och att uppfödare och kunder hänger på!
Och Zac är så fin, har saknat honom på bild :o)
Anonymous
Tue 31 Jul 2012 11:23
Det här är en rätt sjuk industri, men jag är inte så insatt så har ingen vettig kommentar.
Vi har en Yorkshire terrier, renrasig. Han verkar rätt lagom i sina drag. o.O
Vi har en Yorkshire terrier, renrasig. Han verkar rätt lagom i sina drag. o.O
laglia
Tue 31 Jul 2012 09:06
Men hur tänker de som KÖPER hundarna? Har inte de något ansvar också? Att köpa en hund där nosen sitter mellan ögonen - vad kan det vara för syfte? Naturligtvis ska uppfödare och domare ta sitt ansvar, men om inte någon köper hundar med dessa effekter borde de ju eliminera sig själva s.a.s.... Eller tänker jag fel??
stillme
Tue 31 Jul 2012 10:54
Ja, men det var det jag skrev längst ned - alla människor skyller på domare och uppfödare, men glömmer bort att man har ett enormt stort ansvar själv som valpköpare.
Genom att köpa hund från rätt uppfödare kan man stödja den uppfödaren till ett vidare, positivt arbete med sin avel. Om alla började köpa hundar från uppfödare som satsade på att göra rasen friskare skulle uppfödare med sjuka hundar snart behöva sluta med sin avel för de har inga valpköpare längre :)
Genom att köpa hund från rätt uppfödare kan man stödja den uppfödaren till ett vidare, positivt arbete med sin avel. Om alla började köpa hundar från uppfödare som satsade på att göra rasen friskare skulle uppfödare med sjuka hundar snart behöva sluta med sin avel för de har inga valpköpare längre :)
Ida Olsson
Tue 31 Jul 2012 08:58
Har själv tänkt på det flera gånger! Det är för hemskt hur fåfänga ska få styra över något så kul och vänskapligt som en hund. Huva! Har aldrig sett det roliga i att en bulldog snarkar svinhögt - den får ju för tusan ingen luft, även fast den sover! Sjuk värld. Tur att många av oss inte stöder galenskapen.
Snygg bild på voffen, btw! :)
Snygg bild på voffen, btw! :)
stillme
Tue 31 Jul 2012 10:53
Nej fy nej :( Har träffat på en dogue de bordeaux ett par gånger och den låter verkligen -konstant- när den andas. Inte nog med att det är störande ljud, det är antagligen det minsta problemet, jag tycker bara det är så förskräckligt smärtsamt att behöva höra hur ANSTRÄNGD den är när den andas. Liksom. Andas! Det ska vara det absolut lättaste man gör, åsidosatt att hjärtat slår x)
Alwarion
Tue 31 Jul 2012 00:58
@Alwarion
Har börjat kolla lite, men har inte lust att sitta en halvtimme nu. Och för övrigt håller jag med dig.
Jag har alltid ogillat kortnosade hundraser, eftersom de flämtar så, på grund av deras andningssvårigheter. Det ser inte heller klokt ut när de ser ut att ha sprungit in i en betongvägg med nosen först. Och raser med allt för många hudveck ger jag inte heller mycket för. Fast nästan alla raser har sina defekter (dalmatiner är ofta döva och så vidare) som blivit ett resultat av de mutationer av gener som människan velat göra karaktäristiska för just den rasen. Det gick en dokumentär om detta ("Den unika hunden" tror jag den hette) på SVT för en massa år sedan.
Därmed inte sagt att blandraser är bäst, eftersom blandraser mycket väl kan bära på de sämsta anlagen från de raser den är en korsning av, likaväl som den kan bära anlag från det bästa från raserna.
Har börjat kolla lite, men har inte lust att sitta en halvtimme nu. Och för övrigt håller jag med dig.
Jag har alltid ogillat kortnosade hundraser, eftersom de flämtar så, på grund av deras andningssvårigheter. Det ser inte heller klokt ut när de ser ut att ha sprungit in i en betongvägg med nosen först. Och raser med allt för många hudveck ger jag inte heller mycket för. Fast nästan alla raser har sina defekter (dalmatiner är ofta döva och så vidare) som blivit ett resultat av de mutationer av gener som människan velat göra karaktäristiska för just den rasen. Det gick en dokumentär om detta ("Den unika hunden" tror jag den hette) på SVT för en massa år sedan.
Därmed inte sagt att blandraser är bäst, eftersom blandraser mycket väl kan bära på de sämsta anlagen från de raser den är en korsning av, likaväl som den kan bära anlag från det bästa från raserna.
stillme
Tue 31 Jul 2012 01:01
Ja men precis :) Dalmantiner lider av den "åkomman" också att uppfödare väljer att ta bort valpar som föds med för stora fläckar. Inte lika mycket ett genetiskt fel som estetiskt, helt sjukt omoraliskt fel >___>
Alwarion
Tue 31 Jul 2012 01:05
Ja, det är verkligen inte klokt. Vi människor är så sjukt fåfänga av oss att det går ut över i princip alla djur vi avlar fram. -.-'
Matilda Berg
Tue 31 Jul 2012 07:35
Glöm inte att dalmatinerns sinne är helt sönderavlat pga fläckarna. De kan aldrig slappna av.
Min faster har en blandis vars mamma är en dalmatiner. Han kan aldrig lugna ner sig, aldrig bara lägga sig ner på golvet och vila. Han går konstant runt i huset och gnäller.
Min faster har en blandis vars mamma är en dalmatiner. Han kan aldrig lugna ner sig, aldrig bara lägga sig ner på golvet och vila. Han går konstant runt i huset och gnäller.
Vapour
Tue 31 Jul 2012 17:24
Läst nu and I agree!
Lite stött av sheltiepåhoppet men undersökte sedan Zorros nos och insåg att tänderna syns lite även när han har stängd mun o_O
Lite stött av sheltiepåhoppet men undersökte sedan Zorros nos och insåg att tänderna syns lite även när han har stängd mun o_O
stillme
Tue 31 Jul 2012 17:43
Haha, ja, förlåt, det är inget sheltiepåhopp, men det är känt att vissa sheltietikar (framförallt) är så snipiga i nosen att tänderna helt enkelt inte får plats att växa upp =/
stillme
Tue 31 Jul 2012 17:43
Kontra de trubbnosade alltså, som engelsk bulldogg där det ser ut som om någon tagit en handfull tänder och bara kastat in dem huller om buller, menar jag.
Vapour
Tue 31 Jul 2012 20:36
Nej jag fattar hur du menar!
Zorros är liiite så och det är inte så konstigt, Cocos tänder syns ju rätt mkt : (
Zorros är liiite så och det är inte så konstigt, Cocos tänder syns ju rätt mkt : (
44 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/stillme/508100028/