Friday 12 April 2013 photo 1/1
|
12 april 2010
(Vilket jäkla tjat.
Shaddap. Gå aväj om det inte passar sig)
Idag var det tre år sedan Zac bröt benet. Tänker inte gå igenom igen hur det
var en av de värsta dagarna i mitt liv, ångesten, gråten, oron, alla besök till
djursjukhuset, den trasiga hunden, den ledsna hunden, hur allt annat förlorade
mening. Vi tog oss vidare, även om jag än idag inte minns alls någonting
från den sommaren. Däremot minns jag fortfarande det där absolut vidriga
ljudet av ben som knäcks och det hjärtskärande tjutet av den man skattar
mest i hela världen. Jag skulle inte önska det min värsta fiende ens en gång.
Däremot vill jag ta tillfället i akt och återigen PÅMINNA folk om att FÖRSÄKRA
sina djur! Har ni inte råd med att ha era djur försäkrade så har ni inte råd att
ha djur! Så enkelt är det. När ni köper ett djur ansvarar ni för dess välmående
och att kunna ta hand om det, både när det mår bra och när det mår dåligt.
Har du 30 000 på banken som du kan lägga ut på eventuella operationer,
perfekt! Har du det inte - försäkra ditt djur. Har du inte råd att betala får du
inte tillbaka ditt djur. Så enkelt är det. Och har du inte råd att betala är du
heller inte passande som djurägare, hur snäll och go och trevlig och älskvärd
du än är. Det är den mycket krassa verkligheten. Swallow it.
Det är ingen jäkla rättighet att ha djur, det är ett ansvar som ställer krav på
dig och uppfyller du inte kraven är du inte passande som djurägare. Tough deal.
Zac bröt sitt ben när vi var ute och lekte på en fotbollsplan. Vi gjorde ingenting
annat än vad vi brukar göra. Ingenting. Han hoppade och lekte och när han
landade efter ett skutt landade han fel och benet gick itu. Du behöver alltså
inte ens ha ett aktivt liv tillsammans med din hund, så inte ens det är en
ursäkt till att inte försäkra ditt djur. Du vet ALDRIG vad som kan hända.
Zac behövde två operationer, varav den ena kostade 24 000. Vi var inne på
djursjukhuset fler gånger än vad jag troligtvis kommer ihåg. Efter trettio
dagar var vi och sniffade på taket av 40 000 som försäkringsbolaget
ersätter under en 30-dagarsperiod. Då är det inte inräknat alla mediciner,
alla resor och allt material för att ta hand om operationssåren.
För den största operationen betalade jag bara 6 000. Då var det nästan
2 000 i rena övernattningskostnader. Hade jag inte haft honom försäkrad hade
jag inte fått tillbaka honom. 24 000 är inga pengar man har som student.
Så tänk efter före!
~2000 kronor om året är en fis i en gaskammare när det väl handlar om att
få hem sitt sjuka djur eller inte. Då får du helt enkelt skita i att köpa den
senaste mobiltelefonen eller dyra märkesskorna.
Be responsible, not a dick. Försäkra ditt jämlans djur.
Dagen idag spenderas med att ta det lugnt då jag inte alls mår särskilt bra.
Hade jag bara kunnat hade jag virat in Zac i bubbelplast och stoppat honom
i skåpet, där ingenting kommer åt honom, men jag får nöja mig med att ha
honom här i soffan med mig, snusandes invid. Tre år sedan. Det känns som
igår. Och jag är tacksam, varenda, jävla, skitdag för att jag fortfarande har honom.
Hel.
dig och uppfyller du inte kraven är du inte passande som djurägare. Tough deal.
Zac bröt sitt ben när vi var ute och lekte på en fotbollsplan. Vi gjorde ingenting
annat än vad vi brukar göra. Ingenting. Han hoppade och lekte och när han
landade efter ett skutt landade han fel och benet gick itu. Du behöver alltså
inte ens ha ett aktivt liv tillsammans med din hund, så inte ens det är en
ursäkt till att inte försäkra ditt djur. Du vet ALDRIG vad som kan hända.
Zac behövde två operationer, varav den ena kostade 24 000. Vi var inne på
djursjukhuset fler gånger än vad jag troligtvis kommer ihåg. Efter trettio
dagar var vi och sniffade på taket av 40 000 som försäkringsbolaget
ersätter under en 30-dagarsperiod. Då är det inte inräknat alla mediciner,
alla resor och allt material för att ta hand om operationssåren.
För den största operationen betalade jag bara 6 000. Då var det nästan
2 000 i rena övernattningskostnader. Hade jag inte haft honom försäkrad hade
jag inte fått tillbaka honom. 24 000 är inga pengar man har som student.
Så tänk efter före!
~2000 kronor om året är en fis i en gaskammare när det väl handlar om att
få hem sitt sjuka djur eller inte. Då får du helt enkelt skita i att köpa den
senaste mobiltelefonen eller dyra märkesskorna.
Be responsible, not a dick. Försäkra ditt jämlans djur.
Dagen idag spenderas med att ta det lugnt då jag inte alls mår särskilt bra.
Hade jag bara kunnat hade jag virat in Zac i bubbelplast och stoppat honom
i skåpet, där ingenting kommer åt honom, men jag får nöja mig med att ha
honom här i soffan med mig, snusandes invid. Tre år sedan. Det känns som
igår. Och jag är tacksam, varenda, jävla, skitdag för att jag fortfarande har honom.
Hel.
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 450D
Focal length 50 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/130 s
ISO 200
Comment the photo
huldrehamn
Fri 19 Apr 2013 12:54
Nu fick hjärtat i halsgropen och tänkte, nej, det har väl inte hänt igen?! Men som tur var inte, och förhoppningsvis aldrig mer.
Du skriver så sant och bra om detta med försäkring, tänk om alla kunde inse hur viktigt det är, inte för egna plånboken bara, utan för DJURET!
Du skriver så sant och bra om detta med försäkring, tänk om alla kunde inse hur viktigt det är, inte för egna plånboken bara, utan för DJURET!
stillme
Fri 19 Apr 2013 14:02
Ja, men inte sant. Är så less på folk som sätter sig själva i första rummet och djuret kommer låååångt ned på skalan. Ett djur är som ett barn; dess välmående är helt och hållet beroende på ägaren. Det är ett enormt ansvar egentligen, som folk inte tänker på >__<
Melflickan
Mon 15 Apr 2013 22:28
Jag hatar det faktum att vi inte får hjälp av försäkringen för Pixies tänder. Det suger stenhårt. Men jag är glad att vi har henne försäkrad om något annat skulle hända, liksom. Och du har så rätt, så rätt, så rääääättttt.
stillme
Tue 16 Apr 2013 09:38
Mjo, det är jobbigt med sjukdomar som inte täcks =/ Ja, det är ovärderligt med försäkringar i övrigt :3
Felill
Sun 14 Apr 2013 00:12
Usch ja, det kan bli helt galna summor när det gäller vård av djur.. Och som man alltid säger så är olyckan framme när man minst anar det. Skönt att det blev bra för Zac iaf!
En av mina hundar har också brutit benet som valp (och svansen, en praktikant tappade henne), verkligen hemskt :/
En av mina hundar har också brutit benet som valp (och svansen, en praktikant tappade henne), verkligen hemskt :/
stillme
Sun 14 Apr 2013 21:05
Åh fy. Igen. Lever hon ännu? Det är så hemskt när djur gör sig illa, det går itne att förklara för dem liksom :(
Felill
Mon 15 Apr 2013 10:02
Precis.. :( Ja, det är min dvärgpinschertik, Vanilla. Hon lever och mår bra :) Dock hade hon ont i benet lång tid efteråt och kunde ibland börja hoppa på tre, men det slutade hon med helt för rätt länge sedan. Hur är det med Zac? Blev han helt bra? Oroar mig dock lite för att det ska komma tillbaka nu när hon börjar bli lite äldre..
stillme
Mon 15 Apr 2013 10:45
Usch =/
Jo, Zac blev helt återställd. Han hade gått så mycket på benet att han inte tappat särskilt mycket muskler så vetten tyckte inte att vi behövde rehabba något. Jag ångrar det så här i efterhand, men ja, går alltid att vara efterklok. Man vet ju aldrig om han snedbelastat eller så.
Däremot upptäckte de att han hade pålagringar på hasen på benet som var brutet, när de röntgade honom. Jag har inte märkt någonting alls av det, förutom att när vi är ute och leker och han gör tvära svängar har det hänt att han gått på tre ben. Men jag klämmer igenom benet och han markerar ingenting alls och bara efter sekunder går han på benet igen. Så jag vet inte vad det är. Det har väl hänt en... fyra gånger på tre år, så det är ingenting vanligt återkommande.
När jag får pengar har jag ändå tänkt ta honom till fysioterapeut för att känna igenom honom ordentligt. Vore så himla dumt om det är att han snedbelastat om han nu har artros. Men han får fiskolja i maten som smörjer lederna så jag har som sagt inte märkt av någon som helst stelhet eller obekvämlighet i benet :)
Jo, Zac blev helt återställd. Han hade gått så mycket på benet att han inte tappat särskilt mycket muskler så vetten tyckte inte att vi behövde rehabba något. Jag ångrar det så här i efterhand, men ja, går alltid att vara efterklok. Man vet ju aldrig om han snedbelastat eller så.
Däremot upptäckte de att han hade pålagringar på hasen på benet som var brutet, när de röntgade honom. Jag har inte märkt någonting alls av det, förutom att när vi är ute och leker och han gör tvära svängar har det hänt att han gått på tre ben. Men jag klämmer igenom benet och han markerar ingenting alls och bara efter sekunder går han på benet igen. Så jag vet inte vad det är. Det har väl hänt en... fyra gånger på tre år, så det är ingenting vanligt återkommande.
När jag får pengar har jag ändå tänkt ta honom till fysioterapeut för att känna igenom honom ordentligt. Vore så himla dumt om det är att han snedbelastat om han nu har artros. Men han får fiskolja i maten som smörjer lederna så jag har som sagt inte märkt av någon som helst stelhet eller obekvämlighet i benet :)
Felill
Wed 17 Apr 2013 21:16
Det är ju jättebra iaf :) Och det är ju inte så konstigt om de påverkas lite smått efteråt, det verkar ju som att människor som bryter något kan få lite ont någon gång ibland också. Men det låter som bra idéer :)
AniTheSith
Sat 13 Apr 2013 19:56
Kunde inte sagt det bättre själv! Man kan bli rätt irriterad ibland på de grejer de inte betalar, men när de väl gör det skulle man kunna bli religös helt plötsligt och tacka gud. Hade aldrig gått utan!
stillme
Sat 13 Apr 2013 22:11
Ja, som tur är har jag aldrig råkat ut för att de inte ställt upp och jag hoppas jag slipper uppleva det :)
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:28
Jag har honom försäkrad i Sveland ^^ Det var vad han var försäkrad hos hos uppfödaren och sedan började hon jobba för försäkringsbolaget. Det är billigt, täcker det absolut mesta och har jättebra villkor. Kunde inte vara mer än nöjd :3
Girona
Sat 13 Apr 2013 11:13
Amen to that!
Och jag skulle vilja lägga till att man ska ha koll på vad försäkringen egentligen täcker och vilka självrisker man har. Och gärna ha en slant undanlagd i alla fall, för alla de där tillfällena då försäkringsbolaget säger att de inte ersätter.
Och jag skulle vilja lägga till att man ska ha koll på vad försäkringen egentligen täcker och vilka självrisker man har. Och gärna ha en slant undanlagd i alla fall, för alla de där tillfällena då försäkringsbolaget säger att de inte ersätter.
stillme
Sat 13 Apr 2013 16:44
Hear hear! Mitt försäkringsbolag täcker rehab upp till typ 3 000 läste jag :D Hur bra som helst.
Girona
Sat 13 Apr 2013 16:57
Du skulle bara ana hur ofta vi får frågor om försäkringar... "Karenstid? Vad är det?". "Ersätter min försäkring kastration?". "Jag har en försäkring hos Agria, hur mycket ska jag betala? Nej, jag vet inte vad jag har för självrisk..". "Vad menar ni med att Misses munsanering inte täcks av försäkringen? Jag har inte så mycket pengar!". Och så vidare... Tänk om alla bara kunde läsa det där finstilta på försäkringsbrevet.
Sedan ska jag erkänna att jag inte heller har koll på alla detaljer. Rotspetsabscessen var t.ex. en glad överraskning att jag fick ersatt, det hade jag inte trott. Men något slags hum bör man väl ändå ha xD
Sedan ska jag erkänna att jag inte heller har koll på alla detaljer. Rotspetsabscessen var t.ex. en glad överraskning att jag fick ersatt, det hade jag inte trott. Men något slags hum bör man väl ändå ha xD
stillme
Sat 13 Apr 2013 16:59
Haha, jag har nog läst igenom det fintstilta ett par gånger. Men det var ju för tre år sedan nrä vi var inne och for en gång i veckan typ. Men det är väl det vanliga. Inte kejsarsnitt och kastration and all that jazz.
Anonymous
Sat 13 Apr 2013 10:59
Tyvärr beror det lite på vilket djur det handlar om, sorgligt nog.
Min mor sysslade mycket med kattuppfödning när jag fortfarande bodde hemma, "fina exklusiva raskatter" som en del skulle kalla dem.
Jag vet inte hur det är idag, men det var väldig skillnad på katt och katt när man försäkrade då, något jag inte alls kan få ihop i mitt huvud, då jag ser det liv som liv, katt som katt.
Detsamma gällde mina två katthonor jag hade ett tag, dessa var renrasiga birmor och var av fin och god hälsa. Dock fick jag inte försäkra dem då de var över sex år (omplaceringskatter, de lever fortfarande hos en annan ägare och är tio år nu). Då skulle försäkringen inte täcka de absolut dyraste olyckshändelerna, vilket gjorde försäkringen helt värdelös i praktiken.
Hur det är med hundar vet jag inte, men med katter så är det inte alltid självklart att försäkra.
Vi var många gånger inne hos veterinären med försäkrade katter, men just de ingreppen (cancertumör, fettknöl, kejsarsnitt och par till andra fall) täcktes inte av dåvarande försäkring.
I en del av fallen så täckte inte heller försäkringen för att djuret ansågs vara för gammalt.
Så det är extremt mycket skitsnack kring djurförsäkringarna i en del fall, eller det har i alla fall varit.
Men om man lyckas hitta ett bra avtal utan massa konstiga undantag och krav så är det självfallet att man försäkrar. (=
Min mor sysslade mycket med kattuppfödning när jag fortfarande bodde hemma, "fina exklusiva raskatter" som en del skulle kalla dem.
Jag vet inte hur det är idag, men det var väldig skillnad på katt och katt när man försäkrade då, något jag inte alls kan få ihop i mitt huvud, då jag ser det liv som liv, katt som katt.
Detsamma gällde mina två katthonor jag hade ett tag, dessa var renrasiga birmor och var av fin och god hälsa. Dock fick jag inte försäkra dem då de var över sex år (omplaceringskatter, de lever fortfarande hos en annan ägare och är tio år nu). Då skulle försäkringen inte täcka de absolut dyraste olyckshändelerna, vilket gjorde försäkringen helt värdelös i praktiken.
Hur det är med hundar vet jag inte, men med katter så är det inte alltid självklart att försäkra.
Vi var många gånger inne hos veterinären med försäkrade katter, men just de ingreppen (cancertumör, fettknöl, kejsarsnitt och par till andra fall) täcktes inte av dåvarande försäkring.
I en del av fallen så täckte inte heller försäkringen för att djuret ansågs vara för gammalt.
Så det är extremt mycket skitsnack kring djurförsäkringarna i en del fall, eller det har i alla fall varit.
Men om man lyckas hitta ett bra avtal utan massa konstiga undantag och krav så är det självfallet att man försäkrar. (=
stillme
Sat 13 Apr 2013 16:43
Olika raser har olika premier, beroende på hur benägna rasen är att bli sjuk. Vissa raser har rasbundna sjukdomar och därför lider av större sannolikhet att under sin livstid bli sjuk och behöva åka in till veterinär. Sedan vet jag att det finns sjukdomar som försäkringarna inte täcker helt enkelt för att det är rasfel - sådant som god avel borde ta bort. Kejsarsnitt är ett av dem - ett vettigt funtat djur ska inte behöva ta kejsarsnitt (som standard, självklart händer det att det måste ske ändå, men om man ser till exempel till den franska bulldoggen som -måste- ta kejsarsnitt. För den kan helt enkelt inte förlösa själv. Tack vare sinnessjuk avel).
Jag har ingen större koll på katter utöver det, tyvärr, så jag vet inte hur det ligger till med försäkringar på så sätt. Det låter sinnes att man inte kan skaffa försäkring på katter äldre än sex år - men å andra sidan, om de var omplaceringar, hade du papper på dem? Det är svårt för försäkringsbolagen att säga att katten inte varit med om någon olycka tidigare som kanske får effekter senare i livet, eller är av en sjukdomsbenägen ras. Det är krasst ur djurägares perspektiv, men jag förstår också i de fall då försäkringsbolagen måste fatta sådana beslut.
Jag vet att med hästar är det så att över en viss ålder så får man inte försäkra dem längre. Eller får får man, men de täcker ingenting. Det för att hästar dels är enorma djur så alla ingrepp på en häst kostar snuskigt mycket, och dels för att det är en tämligen hög omsättning av hästar. Krasst sett. Går en häst sönder så är det inte ovanligt att man tar bort hästen. Går en hund sönder så säljer folk bilar för att kunna betala operationen, liksom. Det är skillnad på djurslag och djurslag och människans relation till dem.
Väldigt tråkigt att det blev så kajko med försäkring för er/din del däremot :( Förhopningsvis har det blivit mycket bättre sedan dess. Jag har aldrig haft problem med mitt försäkringsbolag eller avtal i alla fall :)
Jag har ingen större koll på katter utöver det, tyvärr, så jag vet inte hur det ligger till med försäkringar på så sätt. Det låter sinnes att man inte kan skaffa försäkring på katter äldre än sex år - men å andra sidan, om de var omplaceringar, hade du papper på dem? Det är svårt för försäkringsbolagen att säga att katten inte varit med om någon olycka tidigare som kanske får effekter senare i livet, eller är av en sjukdomsbenägen ras. Det är krasst ur djurägares perspektiv, men jag förstår också i de fall då försäkringsbolagen måste fatta sådana beslut.
Jag vet att med hästar är det så att över en viss ålder så får man inte försäkra dem längre. Eller får får man, men de täcker ingenting. Det för att hästar dels är enorma djur så alla ingrepp på en häst kostar snuskigt mycket, och dels för att det är en tämligen hög omsättning av hästar. Krasst sett. Går en häst sönder så är det inte ovanligt att man tar bort hästen. Går en hund sönder så säljer folk bilar för att kunna betala operationen, liksom. Det är skillnad på djurslag och djurslag och människans relation till dem.
Väldigt tråkigt att det blev så kajko med försäkring för er/din del däremot :( Förhopningsvis har det blivit mycket bättre sedan dess. Jag har aldrig haft problem med mitt försäkringsbolag eller avtal i alla fall :)
Anonymous
Sat 13 Apr 2013 18:16
Det låter vettigt. (=
Jo, jag tror försäkringarna blivit mycket bättre sedan dess, eftersom djurrättsrörelser har fått uppsving och djuren i sig har fått mer status i samhället.
Dock är/var katter ett sådant där "sommar-djur" enligt många, och om man skulle "förlora" en så "kan man alltid skaffa en ny".
Jag har alltid haft svårt för det eftersom jag fäst mig så vid mina katter. Men jag har inte fått försäkra någon av dem. Den första för att han var sjuk vid födseln och ingen trodde att han skulle klara sig, men det gjorde han, och han bvar min bästa katt.
Birmahonorna hade jag alla pepper på, stamtavla, jag var regelbundet hos veterinären för vaccinering och vitaminsprutor. De var steriliserade och öron/chipmärkta, de var besiktigade av veterinär och ansågs vara i fullt friskt skick.
Men hos tre olika försäkringsbolag fick jag nej eftersom de båda (systrar) fyllt sex några månader tidigare.
Förvisso var det på Gotland, där man har stora problem med sommarkatter, men två av försäkringsbolagen var rikstäckande, så det är fortfarande konstigt.
Jag gissar att det är bra om man har en bra försäkring, annars kan man inte mycket göra.
Om man inte är kreativ.
Vi hade en kattmamma en gång som övergav ungarna efter födseln. Det brukar betyda slutet för dem, men jag satt vaken två dygn, höll dem varma och nappade dem, tills mammans syster hoppade in som surrogat. Efter ett par dagar började mamman ta till sig ungarna igen, och alla klarade sig utan skador.
Vi har även haft en katt som överlevde kattpesten, där övriga kullen strök med helt, för att vi vakade på dem så långt som vi kunde.
Den katten, som överlevde, fick vi däremot försäkra konstigt nog. o.O
Jo, jag tror försäkringarna blivit mycket bättre sedan dess, eftersom djurrättsrörelser har fått uppsving och djuren i sig har fått mer status i samhället.
Dock är/var katter ett sådant där "sommar-djur" enligt många, och om man skulle "förlora" en så "kan man alltid skaffa en ny".
Jag har alltid haft svårt för det eftersom jag fäst mig så vid mina katter. Men jag har inte fått försäkra någon av dem. Den första för att han var sjuk vid födseln och ingen trodde att han skulle klara sig, men det gjorde han, och han bvar min bästa katt.
Birmahonorna hade jag alla pepper på, stamtavla, jag var regelbundet hos veterinären för vaccinering och vitaminsprutor. De var steriliserade och öron/chipmärkta, de var besiktigade av veterinär och ansågs vara i fullt friskt skick.
Men hos tre olika försäkringsbolag fick jag nej eftersom de båda (systrar) fyllt sex några månader tidigare.
Förvisso var det på Gotland, där man har stora problem med sommarkatter, men två av försäkringsbolagen var rikstäckande, så det är fortfarande konstigt.
Jag gissar att det är bra om man har en bra försäkring, annars kan man inte mycket göra.
Om man inte är kreativ.
Vi hade en kattmamma en gång som övergav ungarna efter födseln. Det brukar betyda slutet för dem, men jag satt vaken två dygn, höll dem varma och nappade dem, tills mammans syster hoppade in som surrogat. Efter ett par dagar började mamman ta till sig ungarna igen, och alla klarade sig utan skador.
Vi har även haft en katt som överlevde kattpesten, där övriga kullen strök med helt, för att vi vakade på dem så långt som vi kunde.
Den katten, som överlevde, fick vi däremot försäkra konstigt nog. o.O
stillme
Sat 13 Apr 2013 18:44
Ja, det är hemskt vilken status katter har. Jag antar att det är för att katter är väldigt självständiga och har en mer "fuck off"-attityd än hundar, som istället är klängiga och helt och hållet beroende av sina ägare. Det är bara att se på jakthundarna, som används. Blir de sjuka är det inte ovanligt att jägarna tar ut dem i skogen och sätter ett skott i pannan - för det är billigare att skaffa ny hund än betala sjukvård eller försäkring. Men då är hundarna heller inte sådana som ligger och fiser i sängen och rengör ens öron med dregeltunga heller.
Vilket är synd, för, som du säger, ett liv är ju ett liv ändå =/
Vilket är synd, för, som du säger, ett liv är ju ett liv ändå =/
Anonymous
Sat 13 Apr 2013 09:21
Usch, ja, finns ingen anledning till att inte försäkra sina djur! Mina katter har hamnat hos veterinären många gånger, sjukdomar hit och dit, blivit överkörda, slagsmål, allt möjligt. Utan försäkring hade de antagligen inte kommit tillbaka första gången ens... Hemska tanke.
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:39
Usch ja! >__< Jag kan inte tänka mig något mycket värre än behöva avliva sitt djur för att man inte har råd med veterinärkostnaderna. Att ens djur kan bli sjukt eller skadat är ju ingenting man räknar med när man skaffar det, så jag förstår mo det är lätt att "glömma" att försäkra. Men det är verkligen... alltså, gudagivet, helt enkelt.
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:38
Sank ju! Man kan ju hoppas att det får upp ögonen på någon åtminstone x)
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:38
Fy ja. Det var inte en rolig tid, men blev verkligen varmt stöttad av så många. Tror inte jag hade klarat av det med förståndet i behåll om det inte vore för alla andras stöd.
Tyk
Fri 12 Apr 2013 18:22
Du har SÅÅÅ rätt när det gäller försäkring! Usch, en ren mardröm när något sådant här händer! Men så skönt att det gick bra och att han mår bra idag!
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:37
Ja, är så himla tacksam för att jag har försäkringen, så det finns inte. Ringa tanken på att behöva avliva sitt djur för att man inte kan betala veterinärkostnader... det måste vara det värsta scenariot någonsin.
Naraiwe
Fri 12 Apr 2013 17:44
Säger samma som på FB - att det redan gått 3 år! Känns som igår att jag slängde mig i bilen och for Uppsala - Skövde - Göteborg med hjärtat i halsgropen och frenetiskt sms:ande med dig längs vägen. Jösses.
Och ja, Försäkring är givet.
Och ja, Försäkring är givet.
Naraiwe
Mon 15 Apr 2013 10:49
Ja men precis, det löste sig ju! Han mår ju idag bra och han klarade hela olyckan med bravur - så självklart är det okej att skratta åt det komiska i eländet idag! >>För en hel del komiskt var det faktiskt. Som när vi skulle packa in dina prylar (en miljon av dem.. -tone-) i bilen och öppnar bakluckan och däri hittar min GRILL som jag i all hast glömde slänga ut hemma. xD
Naraiwe
Mon 15 Apr 2013 11:12
Och så såg vi på den där helt utomordentligt töntiga filmen om röda nejlikan! Minns du? Så som vi garvade åt honom! xD
Men det bästa av allt var ändå när vi kom tillbaka till kliniken och veterinären sa att allting gått bra med operationen och att han skulle bli BRA igen! <3
Men det bästa av allt var ändå när vi kom tillbaka till kliniken och veterinären sa att allting gått bra med operationen och att han skulle bli BRA igen! <3
stillme
Mon 15 Apr 2013 20:01
HAHA! Åh herremingud. jag har inte sett den filmen sedan dess, ska du veta xD Båda två var ju så trötta så vi orkade knappt se den ens en gång!
Jaa, och få hem honom :'3 :'3
Jaa, och få hem honom :'3 :'3
Agalophotis
Fri 12 Apr 2013 16:38
Jupp. Så är det. Min kollega fick skramla ihop 50000 från släkten för att operera sin då 2-åriga jämte när bägge hälsenorna small under jakt. Hade nog suttit bra med en försäkring då. Synd bara att det är en sådan djungel att hitta en med bra villkor.
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:36
Åh fy! >____<
Farmor betalade nog en 20 000 för en operation på en av sina hundar, för hon har ingen av dem försäkrade. Men hon är nog en av de få som faktiskt kan punga ut när hundarna blir sjuka också...
Farmor betalade nog en 20 000 för en operation på en av sina hundar, för hon har ingen av dem försäkrade. Men hon är nog en av de få som faktiskt kan punga ut när hundarna blir sjuka också...
Agalophotis
Sun 14 Apr 2013 12:16
Ja, om man hellre vill spara pengar utifall att olyckan är framme så kan man ju göra det också. Men man vet ju aldrig hur dyrt det blir, så det känns litet vanskligt. Man vill ju inte stå inför det hemska valet att ta bort ett annars friskt, ungt djur för att det blir för dyrt att ge det vård, liksom. Bedömningen ska ju ske utifrån djurets lidande, inte utifrån ekonomin. Så resonerar iaf jag. Det är som du säger: har man inte råd med veterinärvård, antingen genom försäkring eller besparingar, så har man inte råd att ha djur.
stillme
Sun 14 Apr 2013 21:07
Total agreement! Jag har sparkonto till Zac som jag aldrig nallar pengar ifrån. Vill INTE sättas i situationen där jag inte har råd att få tillbaka min hund .___.
HobbyMupp
Fri 12 Apr 2013 16:23
"Det är ingen jäkla rättighet att ha djur, det är ett ansvar som ställer krav på dig och uppfyller du inte kraven är du inte passande som djurägare. Tough deal."
Såååååååå in i sällsynta mossar sant! Gäller både på det du tagit upp o alltid, vilket folk glömmer bort. Åh va sura folk kan bli, "Jag sköter väl mitt djur som jag vill!? Jag äger det!"
Well. No.
Såååååååå in i sällsynta mossar sant! Gäller både på det du tagit upp o alltid, vilket folk glömmer bort. Åh va sura folk kan bli, "Jag sköter väl mitt djur som jag vill!? Jag äger det!"
Well. No.
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:35
Men inte sant? Jag kan bli så less på att folk ser det som en rättighet att skaffa ett djur, fastän de inte alls har ekonomin eller möjlighet eller ens kunskapen att ta hand om det.
Eller, som du säger, folk som kör på sitt enfaldiga: "Mitt djur, mitt beslut. Jag gör vad jag vill med mitt djur, lägg er inte i."
Jag menar, sorry, men om jag ser någon stå och ruska på ett barn eller låter barnet äta bara var tredje dag, då är det en förbaskad självklarhet att man säger till. Samma sak gäller ju djur - de är helt beroende av sina ägare. Det är ett enormt ansvar, som många människor inte alls förstår >__<
Eller, som du säger, folk som kör på sitt enfaldiga: "Mitt djur, mitt beslut. Jag gör vad jag vill med mitt djur, lägg er inte i."
Jag menar, sorry, men om jag ser någon stå och ruska på ett barn eller låter barnet äta bara var tredje dag, då är det en förbaskad självklarhet att man säger till. Samma sak gäller ju djur - de är helt beroende av sina ägare. Det är ett enormt ansvar, som många människor inte alls förstår >__<
Almandin
Fri 12 Apr 2013 15:51
Stort <3 till er!
Jag fick en katt av min syster utan någon som helst förvarning. Det första jag gjorde var att skaffa en kattlåda och en försäkring. Lådan har jag slängt (hon går på toaletten nu som civiliserat folk) och försäkringen har tack och lov aldrig behövts, men jag skulle betala premien hellre än mobilräkningen om jag hade det knappt.
Jag fick en katt av min syster utan någon som helst förvarning. Det första jag gjorde var att skaffa en kattlåda och en försäkring. Lådan har jag slängt (hon går på toaletten nu som civiliserat folk) och försäkringen har tack och lov aldrig behövts, men jag skulle betala premien hellre än mobilräkningen om jag hade det knappt.
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:33
Haha! Går på toaletten <3
Och helt klart! Det lustiga i den här kråksången ovan var att bara någon månad innan ahde jag seriöst övervägt att inte betala försäkringen, för jag hade krasst med pengar just då. Men jag fick låna en slant av mor så jag kunde betala den, och ... ja jösses. Tur var väl det O__o
Att ett djur blir sjukt eller skadat är ju aldrig någonting man planerar, det bara händer (eller inte alls). Jag förstår inte folk som vågar chansa liksom :(
Och helt klart! Det lustiga i den här kråksången ovan var att bara någon månad innan ahde jag seriöst övervägt att inte betala försäkringen, för jag hade krasst med pengar just då. Men jag fick låna en slant av mor så jag kunde betala den, och ... ja jösses. Tur var väl det O__o
Att ett djur blir sjukt eller skadat är ju aldrig någonting man planerar, det bara händer (eller inte alls). Jag förstår inte folk som vågar chansa liksom :(
Anonymous
Fri 12 Apr 2013 15:12
<333
Anonymous
Fri 12 Apr 2013 14:59
Försäkring tycker jag är en självklarhet!
Har behövt åka in ett antal gånger akut (och då alltid på helgen då jouravgift tillkommer), vill inte tänka på vad kostnaden blivit utan försäkringen.
Har behövt åka in ett antal gånger akut (och då alltid på helgen då jouravgift tillkommer), vill inte tänka på vad kostnaden blivit utan försäkringen.
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:31
Usch ja. Det är galet så jourtid lägger på extra :( Men jag är oerhört tacksam att man bor så att man åtminstone har chans att kunna åka in med sitt sjuka djur. Tänk dig de som har tiotals mil till närmaste djursjukhus med jour O___o
Theprodigy
Fri 12 Apr 2013 14:52
Det där hände fem dagar innan jag fick hem Blaise.
Och försäkring är verkligen en försäkran att ha. Det är svindyrt med veterinär, speciellt om man måste åka in på akuta jourtider, så det är fantastiskt med försäkringar!! Båda mina voffar är försäkrade i Folksam!
Och försäkring är verkligen en försäkran att ha. Det är svindyrt med veterinär, speciellt om man måste åka in på akuta jourtider, så det är fantastiskt med försäkringar!! Båda mina voffar är försäkrade i Folksam!
Theprodigy
Sun 14 Apr 2013 11:13
Jaa bara tre år den lilla tösen :3 Ja fyfan vi fick betala 1500 för bara jourtiden, men nu är vi medlemmar där och betalar medlemsavgift så vi slipper betala för jouren om vi måste dit akut
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:29
Verkligen! Jag skulle aldrig våga ha ett (livat) djur om jag inte hade råd med försäkring. Ringa tanken på att behöva ta bort sitt djur för att man itne har råd med att ta det till vetten... Alltså... </3
ebissmark
Sun 14 Apr 2013 10:36
Precis :( inte helt okej! Usch, det är en av de få saker som gör mig riktigt arg. Folk som inte försäkrar sina djur, och speciellt sen när de blir sjuka inte tar dom till veterinären för att de inte har råd ;____; came across en tjej på ett råttforum en gång som inte kunde ta sin råtta (som var rätt ordentligt sjuk!) eftersom att hon, and I quote, "var tvungen att köpa julklappar för dom pengarna". Vidriga, vidriga människa.
stillme
Sun 14 Apr 2013 10:44
O____o
Sådant där ger mig en klump i bröstkorgen. Samma sak med folk som väntar verkligen in i det sista innan de åker in med djuret till vetten. Vet folk som haft kaniner som inte ätit på dygn innan de bestämmer sig för att åka till vetten (och kaniner måste typ äta konstant, annars förtvinar dem). Eller när hunden inte ätit på flera dagar och är hängig och vill inte röra sig. Jag menar. HALLÅ. Det är sådant som får mig att nästan bryta ihop, när man behöver tänka på hur många djur det är här i landet (och världen) som lider på grund av sina ägares lättja och snålhet :(
Sådant där ger mig en klump i bröstkorgen. Samma sak med folk som väntar verkligen in i det sista innan de åker in med djuret till vetten. Vet folk som haft kaniner som inte ätit på dygn innan de bestämmer sig för att åka till vetten (och kaniner måste typ äta konstant, annars förtvinar dem). Eller när hunden inte ätit på flera dagar och är hängig och vill inte röra sig. Jag menar. HALLÅ. Det är sådant som får mig att nästan bryta ihop, när man behöver tänka på hur många djur det är här i landet (och världen) som lider på grund av sina ägares lättja och snålhet :(
ebissmark
Sun 14 Apr 2013 11:31
Samma här! Det gör mig verkligen gråtfärdig. Det är förjävligt rent ut sagt! Åh va arg jag blir :( usch.
stillme
Fri 12 Apr 2013 14:36
Tror det är väldigt få som har sådan tur att de aldrig behöver åka in med sitt djur till vetten. Zacs försäkring går på 1800 om året. När han varit försäkrad i 22 år har jag betalat samma summa som försäkringsbolaget lade ut för alla omkostnader.
Quissling
Fri 12 Apr 2013 14:39
billigt som fan.
brorsans hundar brukar behöva sys ihop nån gång om året, bara där har de typ betalt sig.
brorsans hundar brukar behöva sys ihop nån gång om året, bara där har de typ betalt sig.
83 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/stillme/513867434/