Monday 29 November 2010 photo 69/106
|
Just to make a few things clear
Varning för textbomb!
Hamnade i diskussion igår i Saras bilddagbok, rörande hunduppfostran. Jag blir
lika rädd varje gång jag träffar på folk som är helt övertygade om att TV-människor
som exempelvis Cesar Milan, är Gud och Allvetande. Sedan detta idiotiska tjat
om dominans och ledarskap. Det står mig upp i struphuvudet. Förlegat tjafs
från sjuttiotalet som dröjt sig kvar och återuppväckts tack vare den sliskige amerikanen
i TV. Så går det när man hellre låter sig köpa vad underhållnings-TV visar, än
zappar in på kunskapskanalen eller andra vetenskapliga program då och då.
För att göra vissa saker tydliga, för detta har gnagt mig sedan igår nu.
1. En hund ser inte en människa som en hund. En hund kommer därför inte bemöta eller behandla en människa som en hund.
2. En hund ser inte en människa som en hund, därför kan inte en människa använda sig av hundspråk för att kommunicera med sin hund. Som exempelvis alfarullningar eller sniffa en hund i rumpan eller bita den i nosen.
3. Det finns ingen alfaroll i en vargflock. Den teorin är förlegad. Istället är det den individ som vet mest och bäst om en viss sak som också tar ledarskapet i en viss situation. Vet en individ bäst hur man jagar en älg så styr den upp jakten och lär ut den. Vet en individ bäst hur man gör i ordning ett gryt så faller det på den individen att fixa ett gryt. En vargflock är inget diktatorskap. Det är en hierarki men också en familj.
4. Ledarskap. En hund ser inte dig som flockledare för att du är bestämd, grym och dominant. En hund ser dig som flockledare när du visar dig vara en resurs för hunden. Detta genom att visa hunden var maten finns, leka med hunden så att den har kul, bereda den med trygghet när den känner sig osäker och visa hur den ska göra i situationer där den inte vet. Att straffa hunden när den gör fel gör att du förlorar resursvärdet i hundens ögon - du tillfogar den obehag och varför ska den lyda någon som bara gör den obekväm? Men en hund är trofast och lojal, den kommer alltid göra sitt bästa för att vara till lags; skäller du, slår du, rycker du i kopplet och skriker du på hunden när den gör fel kommer du i slutändan få en hund som gör vad du ber den om för att den är rädd för att göra fel, inte för att den vill att du ska bli glad.
5. En hund trotsar aldrig. En hund försöker aldrig klättra i någon imaginär rang. En hund försöker aldrig ta över ledarskapet just för att DU ÄR INGEN HUND och därför ser inte en hund dig som en hund och kommer därför inte att behandla dig som en hund! Tror du att hunden trotsar är det du som misslyckats med att visa hunden att du har läget under kontroll. Har man en hund som vaktar har man misslyckats att visa hunden att det inte behövs, att du klarar av situationen själv - att du vet bäst vad som gäller i just den situationen. Har man en hund som inte kommer på inkallning har du misslyckats med att vara resurs för hunden och den tycker att en fläck, att springa ett par extra varv på gräsmattan eller rulla i snön ger den mer än att komma till dig. Det kallas självbelöning och det förekommer också hos hundar som drar - genom att dra kommer de till nästa fläck och genom detta självbelönar de sig själva. Det handlar inte om trots, det handlar om att du som hundförare brustit i din roll som resurs och hunden ser ingen anledning att behöva lyssna på dig om det inte finns någon vinning för dess del i det. En hund är en opportunistisk varelse och kommer alltid, under alla omständigheter, göra vad den vinner mest på.
6. Cesar Milan är ingen Gud. Han löser inga hundproblem på fem minuter. Cesar Milan löser inga problem från grunden utan tar bort symtomen. När en hund skäller finns det en orsak. Skäller en hund på brevbäraren är det antingen för att den tycker brevbäraren inkräktar på tomten, för att den är rädd för brevbäraren, för att den tycker brevbäraren är rolig eller för att varna husse eller matte för att brevbäraren har kommit. Bara genom att FÖRSTÅ varför en hund beter sig som den gör kan man lösa problemet. En man kan inte komma hem till ditt hus, ta din hund i strypkoppel och lösa problemen åt dig. Det fungerar inte på det sättet. Cesar Milan tar bort symtomen hos en problemhund. Han får en hund som skäller att inte skälla genom ryck i koppel och genom att få hunden undergiven genom straff och rädsla, inte genom att ta reda på varför hunden skäller. Hunden kommer att vilja skälla ändå, men VÅGAR inte, på grund av rädsla. Istället får man en hund som blir frustrerad över att vilja göra någonting men får inte - tänk er själva att få en smällkäft varje gång ni nyser (instinktivt) eller hoppar till vid en skräckfilm (reflex). Det skulle göra er vettskrämda att både nysa och se skräckfilmer.
7. Att lösa ett problem som en hund har tar TID. Det går inte på fem minuter eller ens på en halvtimme. Därför rekommenderar jag Stilwells hundprogram - där visar hon hur man arbetar med hundens problem genom att först och främst FÖRSTÅ problemen. Ta itu med dem från grunden. Sedan låta ÄGARNA arbeta med hunden. Till sist kommer hon tillbaka efter flera, flera månader och frågar hur det går - och ägarna visar sina framsteg, oftast är de inte ens helt färdiga med träningen men de är på väg. Hundarna är glada, ägarna är glada och deras relation mer harmonisk.
8. Jag skulle aldrig någonsin klara av att leva i relation till min hund som Cesar Milan gör, som hela tiden måste vara där och korrigera hunden när den gör fel, som vägrar låta hunden tänka själv, som vägrar ha en initiativrik hund som bjuder på beteenden utan att den får tillåtelse om det. Calm and submessive är likställt med håglös och uttråkad hund. Min hund tränas med positiv förstärkning; han får på egen hand komma fram till att det LÖNAR sig att göra rätt medan han inte får någonting alls när han gör fel. Drar han i kopplet så kommer han ingenstans = tråk. Är kopplet slakt kan vi gå och han kan lukta på fläckar = superkul. Lyssnar han inte på matte vid hundmöten så blir de andra hundarna spända och stirriga och han blir rädd = tråk. Lyssnar han på mig ignorerar de andra hundarna och han känner sig trygg = superkul. Ja, jag straffar min hund - tar han någonting från bordet säger jag fy per instinkt, men HAN lär sig absolut ingenting av det. Han har redan självbelönat sig. Han fick gott från bordet (+) och matte lät lite illa (-). I det fallet vann godsaken. Det är MIN roll som hundägare att se till så att min hund inte kan göra fel, utan UNDERLÄTTA för hunden att göra rätt. Har jag en hund som är osäker i hundmöten går jag ju inte fram till den andra hunden och straffar min hund när han skäller, då har jag brustit som hundägare och gjort mig förtjänt som rollen som Idiot Nummer Ett. Istället ser jag till att ha distans till den andra hunden så att min hund fortfarande känner sig säker, jag tar kontakt med min hund och underlättar för honom att klara av situationen som han tycker är jobbig. På sådant sätt ser han mig som en resurs, han vågar lita på mig och vi slipper konflikter.
9. En sista grej är också att i en hundflock undviker hundarna konflikter in till det sista. Varför ska då människan använda sig av konflikter hela tiden? Det skapar spänningar och stress i relationen och ingenting gott kommer i det. Hundar kan markera, men då har det oftast gått så långt att det inte finns något annat sätt än just markera. Och markeringarna är inte till för att skapa smärta eller obehag, utan för att just markera. Morrningar och visa tänder brukar räcka, så varför ska människan ta till nypor, ryck i koppel och hårda ord?
10. Det viktigaste av allt - man känner sin hund bäst själv. Får man klump i magen av en tränares tillvägagångssätt; sluta. Jag fick rådet att alfarulla Zac när han skällde på andra hundar under agilityträningen, men det gjorde ont ända in i själen på mig att bara höra det. Istället distraherade jag min hund och gjorde honom uppmärksam på mig - gjorde mig till en trygg punkt så att han slapp bli osäker kring de lösspringande hundarna, detta genom att hålla hans kontakt, få honom att tänka på annat och ha kul genom egen träning. Bara för att en person har haft hund länge behöver det inte betyda att personen kan allt. Bara för att en person tränar med sin hund och tävlar i höga klasser behöver det inte betyda att den kan allt. Bara för att en person haft egen uppfödning och gillar att sprida råd om sig så kan den inte allt. Det är rent ödesdigert att leva med den uppfattningen. Ett träningssätt behöver heller inte vara svart och vitt. Jag kör med positiv förstärkning, men bara när vi tränar. Annars har jag regler och handfasta tillvägagångssätt att handskas med min hund precis som alla andra. Hoppar han upp i en soffa han inte får vara i puttar jag ned honom och säger åt honom att han inte får vara där. Hade jag varit renodlad klickermänniska hade jag gjort det på annat sätt. Så länge det fungerar i relationen hund-människa så kör på. Om det fungerar för er och ni har ett harmoniskt förhållande, that's great. Då har ni lyckats! Men se till att hålla fakta från påhitt, det underlättar så otroligt mycket :P
Och, för att inte få samma kommentar som igår ("Källa på det, för det låter som bullshit i mina öron"):
http://hundkartan.se/artiklar/artikel.asp?artid=157
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=47
http://www.canisgruppen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=64
http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=4
Så. Phew. Nu känns det bättre.
Annons
Part of an album
Camera info
Camera Canon EOS 450D
Focal length 79 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/1600 s
ISO 400
Comment the photo
Anonymous
Wed 13 Apr 2011 12:42
Har läst igenom den här en gång till, den är awesome. Det är som att du satte ord på mina egna tankar!
Anonymous
Wed 13 Apr 2011 13:10
Oh ja 8D Det är oerhört frustrerande att mamma sitter och nördar den här jävla cesarjäveln (för bara några minuter sedan) och sitter och ba "jaa, hans lilla klackspark används ju för att blockera och den är ju bra". Sitter och drar upp fall efter fall som har misskötts, bland annat den där hunden som nämndes i en av artiklarna, som han ströp tills den blev medvetslös, men hon är envis som en mussla och vägrar ändra på sig.
Jag försöker föregå med gott exempel på Freya, men då är vi tre i familjen som använder olika sätt (pappa och mamma på Cesars sätt, jag på mitt moraliska sätt). Så hon blir ju sjukt förvirrad, stackarn :c
Jag försöker föregå med gott exempel på Freya, men då är vi tre i familjen som använder olika sätt (pappa och mamma på Cesars sätt, jag på mitt moraliska sätt). Så hon blir ju sjukt förvirrad, stackarn :c
stillme
Wed 13 Apr 2011 19:06
Uscha, det är jobbigt det där Dx Lättare när man har ensamrätt på hunduppfostran. Familjen kommenterar förvisso hur jag tränar Zac ibland, men i slutändan är nyckelordet att det är -jag- som tränar honom, inte de, så de får tycka vad de vill. Det jag gör ger ju resultat ;)
Anonymous
Wed 13 Apr 2011 19:45
Haha ja, det ska allt bli ändring på träningen när jag skaffat min egna :3
Anonymous
Wed 1 Dec 2010 17:04
texten är för lång, så pallar inte läsa den^^ sorry
Lindelou
Mon 29 Nov 2010 23:52
Jag håller med! Om det mesta iallafall, men jag är ändå av den uppfattningen att man måste kunna ta i med hårdhandskarna ibland.
Nu var inte jag med när det hände, men min sambo var med hundarna hos sin mamma som också har en hanhund. Kiwano markerade revir tydligen och kissade inne vilket jag tycker är underförstått att SÅ gör man inte. Han har ALDRIG någonsin kissat inne sen han blev rumsren så i den situationen fick han skäll och ett litet tag i nackaskinnet. Precis när det hände alltså så att han förstod att kissa inne är verkligen inte tillåtet.
Nu var inte jag med när det hände, men min sambo var med hundarna hos sin mamma som också har en hanhund. Kiwano markerade revir tydligen och kissade inne vilket jag tycker är underförstått att SÅ gör man inte. Han har ALDRIG någonsin kissat inne sen han blev rumsren så i den situationen fick han skäll och ett litet tag i nackaskinnet. Precis när det hände alltså så att han förstod att kissa inne är verkligen inte tillåtet.
Erika Illerbrand
Mon 29 Nov 2010 23:26
Det är samma med Steve Irwin. Folk hyllar honom för att han typ "kämpar" för vilda djur eller nåt. Fast han i själva verket var en djurplågare som skrämde skiten ur djuren bara för att göra bra tv.
mozzan63
Mon 29 Nov 2010 21:28
Hej anser att du har rätt, jag fostrar med kärlek, har vart sträng med jason 2 ggr på 8 år, Biggo är 17 månader, aldrig vart sträng med henne, de lyder mej blint
Klotong
Mon 29 Nov 2010 21:20
Man kan alltid hämta lite råd från olika personer. Jag har tittat på många Cesar Milan avsnitt men det hade räckt med någr få då samma sak fastnar för mig varje gång. Att du måste vara trygg i dig själv. Jag har inte mina hundar slickade vid min sida och jag gör inte som han för att få uppmärksamhet.
Men jag har insett vikten med att vara lugn och utstråla den energin, det har jag med mig överallt, med hundarna,hästar, mössen och människorna jag möter.
För hur hundkunnig jag än är så är det ingen hund som litar på en osäker instabil person.
Har inte sett så många av Stillwells avsnitt men hon får gärna komma hem till mig och visa hur jag med possitiva metoder får Rubus att titta på mig istället för andra hundar. För i hans värld är det det bästa som finns, han ser inte godis, bollar, pinnar,handskar you name it.
Han kastar sig gnyende/skällande ut i kopplet mot den andra hunden. Det enda jag kan göra är att antingen brotta ner honom sittandes på marken eller gå förbi med honom hoppandes på bakbenen,
Men jag har insett vikten med att vara lugn och utstråla den energin, det har jag med mig överallt, med hundarna,hästar, mössen och människorna jag möter.
För hur hundkunnig jag än är så är det ingen hund som litar på en osäker instabil person.
Har inte sett så många av Stillwells avsnitt men hon får gärna komma hem till mig och visa hur jag med possitiva metoder får Rubus att titta på mig istället för andra hundar. För i hans värld är det det bästa som finns, han ser inte godis, bollar, pinnar,handskar you name it.
Han kastar sig gnyende/skällande ut i kopplet mot den andra hunden. Det enda jag kan göra är att antingen brotta ner honom sittandes på marken eller gå förbi med honom hoppandes på bakbenen,
Hemlightsmakeri
Mon 29 Nov 2010 21:17
Har halvläst, halvskummat igenom din text för att jag är så trött xD Har bara två synpunkter på det; första att man faktiskt kan använda hundens lugnande signaler för att "kommunicera" med hunden, i stressade situationer t.ex. I syfte att lugna, precis som de är till för. Och de funkar! För de som undrar.
Sen att "kommer inte hunden på inkallning så har man misslyckats, jadajada". Att det finns raser som faktiskt tenderar till att göra som de vill i vissa situationer :P Men det tror jag du vet? Sen om man har en hund vars ras tenderar att alltid komma vid inkallning i alla lägen vid bra inlärning, så kan det ju vara något knas om hunden faktiskt inte alls snappar på detta.. Eller hur jag ska formulera mig.
För övrigt håller jag nog med allt! xD
Sen att "kommer inte hunden på inkallning så har man misslyckats, jadajada". Att det finns raser som faktiskt tenderar till att göra som de vill i vissa situationer :P Men det tror jag du vet? Sen om man har en hund vars ras tenderar att alltid komma vid inkallning i alla lägen vid bra inlärning, så kan det ju vara något knas om hunden faktiskt inte alls snappar på detta.. Eller hur jag ska formulera mig.
För övrigt håller jag nog med allt! xD
stillme
Mon 29 Nov 2010 21:51
Ens egen inställning smittar av sig på hunden otroligt lätt. De kan också känna av om man är spänd eller nervös och anammar det humöret väldigt lätt, exempelvis vid hundmöten. Samma sak gäller förstås med lugnande signaler, som att stryka hunden över huvudet. Men det är inte vad jag menar med kommunikation heller, så vi är nog fortfarande på samma nivå x)
Ja, absolut finns det raser som gör som de själva vill, det är hela poängen med texten x) Vissa hundar (framförallt vinthundar och urhundarna) har inte samma will-to-please som de kraftigt mer domesticerade hundarna och ser inte människan lika mycket som en resurs som andra hundar. Just därför är det svårare att träna med dem (åtminstone de flesta) eftersom de är mycket mer klara-sig-själva :)
Ja, absolut finns det raser som gör som de själva vill, det är hela poängen med texten x) Vissa hundar (framförallt vinthundar och urhundarna) har inte samma will-to-please som de kraftigt mer domesticerade hundarna och ser inte människan lika mycket som en resurs som andra hundar. Just därför är det svårare att träna med dem (åtminstone de flesta) eftersom de är mycket mer klara-sig-själva :)
Hemlightsmakeri
Mon 29 Nov 2010 21:55
Okej, jag ser det som en slags kommunikation - inte att röra hunden för det ser inte jag som någon lugnande signal i "stresslägen", men att gäspa, röra sig långsammare, smaska, slicka sig runt munnen, blinka, vända bort huvudet osv.. Men då är vi med varandra igen XD
Okej, jag kanske missade att det framgick när jag läste ;D
Okej, jag kanske missade att det framgick när jag läste ;D
Girona
Mon 29 Nov 2010 19:26
Fantastiskt bra skrivet!
Det var som någon smart person sade; antingen kan man använda moderna, mjuka metoder som är baserade på modern hund- och vargforskning, eller så kan man använda Cesars metoder som är baserade på forskning på höns från 20-talet. Höns har en rak hackordning, hundar har det inte xD
Jag tycker att Cesar har rätt i sak, t.ex. att han poängterar att det aldrig är hundens fel. Det är inte direkt raketforskning, men för många hundägare verkar det komma som en total överraskning att hunden inte kan sitta inne 23,5 timmar om dagen utan att bli destruktiv. Men som du säger, hans metoder är vidriga och dessutom känns programmet otroligt klippt.
Jag gillar Stillwell. Hon är definitivt den bästa TV-hundtränaren jag har sett, men som med allt annat får man ta hennes metoder med en nypa salt och fundera på vad som fungerar bäst för just en själv. Det positiva med hennes metoder är att det ligger en så enkel logik bakom ("hunden gör det den får belöning för och får den ingen belöning skiter den i det") och att det inte är någon större skada skedd om man råkar göra fel. Använder man däremot Cesars metoder fel kan det gå riktigt illa...
Jag ska läsa diskussionen i Saras bilddagbok också, men förmodligen inte kommentera eftersom det mesta redan verkar vara sagt :)
Det var som någon smart person sade; antingen kan man använda moderna, mjuka metoder som är baserade på modern hund- och vargforskning, eller så kan man använda Cesars metoder som är baserade på forskning på höns från 20-talet. Höns har en rak hackordning, hundar har det inte xD
Jag tycker att Cesar har rätt i sak, t.ex. att han poängterar att det aldrig är hundens fel. Det är inte direkt raketforskning, men för många hundägare verkar det komma som en total överraskning att hunden inte kan sitta inne 23,5 timmar om dagen utan att bli destruktiv. Men som du säger, hans metoder är vidriga och dessutom känns programmet otroligt klippt.
Jag gillar Stillwell. Hon är definitivt den bästa TV-hundtränaren jag har sett, men som med allt annat får man ta hennes metoder med en nypa salt och fundera på vad som fungerar bäst för just en själv. Det positiva med hennes metoder är att det ligger en så enkel logik bakom ("hunden gör det den får belöning för och får den ingen belöning skiter den i det") och att det inte är någon större skada skedd om man råkar göra fel. Använder man däremot Cesars metoder fel kan det gå riktigt illa...
Jag ska läsa diskussionen i Saras bilddagbok också, men förmodligen inte kommentera eftersom det mesta redan verkar vara sagt :)
Girona
Mon 29 Nov 2010 19:27
Damn, nu fick jag till ett långt inlägg igen. Förlåt... men på sätt och vis inbjuder du till det genom att skriva så långa texter xD
Melflickan
Mon 29 Nov 2010 17:38
Whoa, jag hade världens diskussion om honom med en gubbe i maskinhallen idag. Typiskt att jag inte hade med mig det här då. :c
Melflickan
Fri 24 Dec 2010 18:12
Nu har jag kopierat hela det här och mailat till far, efter att ha blivit trött och arg vid en middagskonversation gällande hundar. Det började med att "min" lilla Mannfred morrade när far skulle ta av honom tratten, och när Mannfred hade ätit klart låg det några kulor kvar i skålen. Då skulle de där kulorna tas för att "lära honom att inte morra". -__________________________-'
Jag behöver en kram och något att ta ut mina aggressioner på.
Jag behöver en kram och något att ta ut mina aggressioner på.
stillme
Fri 24 Dec 2010 19:44
Usch :( Det är så jobbigt när familjemedlemmar har olika syn på hundfostran. Samma sak här hemma, fast här är det mest att mina bröder vill uppfostra Zac på ett sätt och jag på ett annat, och jag vägrar låta dem röra min hund på ett sätt jag inte vill x) Modersinstinkter eller vaddå? xD
*delar med sig av cyberkramar* Bygg en snögubbe och mörda den brutalt, det kanske hjälper :)
*delar med sig av cyberkramar* Bygg en snögubbe och mörda den brutalt, det kanske hjälper :)
Melflickan
Fri 24 Dec 2010 19:55
När jag får min egna hund, då jävlar ska ingen få röra den. "/ Utom möjligtvis min ena syster, som kan det här med hundar och måste hjälpa mig. x] Det är just det här att Mannfred är fars hund, och jag har ingenting att säga till om. Det jag kan göra är att försöka argumentera och visa dem artiklar osv., och hoppas på att de tänker efter och försöker ändra sitt sätt att se på saken. Vilket jag inte tror att de kommer att göra, och det är så tråkigt. För Mannfred är verkligen en helt underbar hund.
*känna sig lite gladare* Men det är så kallt ju! D: Jag får vänta tills det blir varmare. :3
*känna sig lite gladare* Men det är så kallt ju! D: Jag får vänta tills det blir varmare. :3
Bursjab
Mon 29 Nov 2010 15:21
Skaffa katt! Då vet du åtminstone att han vet att han är värdelös och därmed inte ställer till mer besvär än att spy på dörrmattan och i värsta fall kissa i finskorna.
Bursjab
Mon 29 Nov 2010 19:00
"Jag är värdelös... och du älskar mig. Prrrrrrrrrrrr!" och så ger han dig den Här blicken: http://enga.blox.pl/resource/lazy_cat.jpg
Hera02
Mon 29 Nov 2010 15:21
Oj oj! Det här kan jag inte sitta och läsa på arbetstid x) Men jag ska definitivt läsa. Och jag ska läsa alla kommentarer på Saras bdb, har inte hunnit det heller (det var ju över 50 stycken :S)
Hera02
Mon 29 Nov 2010 21:00
Verkligen! Snarare helglektyr för jag har svårt att hinna på kvällarna :S
Anonymous
Mon 29 Nov 2010 12:15
Jävligt bra skrivet!
Har följt din bdb för att jag tycker att du är en grym fotograf men nu gav du mig en till anledning! :D
Jag blir så less på alla som helgonförklarar cesar. Har tappat räkningen på alla promenader med vovven där jag mött folk som bara ÄLSKAR "den där duktiga mannen på tv), men äldre kvinnor faktiskt. De blir helt bestörta när jag berättar att programmen i Sverige faktiskt är cencurerade för att de innehåller en hel del våld. Det tror de absolut INTE på, inte deras pluttenuttiga Cesar inte -.-
Har följt din bdb för att jag tycker att du är en grym fotograf men nu gav du mig en till anledning! :D
Jag blir så less på alla som helgonförklarar cesar. Har tappat räkningen på alla promenader med vovven där jag mött folk som bara ÄLSKAR "den där duktiga mannen på tv), men äldre kvinnor faktiskt. De blir helt bestörta när jag berättar att programmen i Sverige faktiskt är cencurerade för att de innehåller en hel del våld. Det tror de absolut INTE på, inte deras pluttenuttiga Cesar inte -.-
stillme
Mon 29 Nov 2010 12:32
Hoh! Tack du ^^
Ja, framförallt folk som inte ens har hund som tycker han är ett geni. Sedan han började visas i Sverige har främmande människor kunnat stanna mig och min hund och sagt åt mig hur jag ska göra O___o Sedan har de stått där och pyst som kaffekokare när min hund inte vill hälsa på dem xD
Cesar Milans program har till och med en varningstext i början av alla sina program, att "do not try this at home". Jag menar, säger inte det någonting alls om programmet i sig? Men nej, det bara helgonförklarar mannen än mer, för han har ju växt upp med hundar så han vet ju precis hur det går till för man behöver inte ha läst en enda etologikurs för att kunna kalla sig själv för hundpsykolog -_____-;
Ja, framförallt folk som inte ens har hund som tycker han är ett geni. Sedan han började visas i Sverige har främmande människor kunnat stanna mig och min hund och sagt åt mig hur jag ska göra O___o Sedan har de stått där och pyst som kaffekokare när min hund inte vill hälsa på dem xD
Cesar Milans program har till och med en varningstext i början av alla sina program, att "do not try this at home". Jag menar, säger inte det någonting alls om programmet i sig? Men nej, det bara helgonförklarar mannen än mer, för han har ju växt upp med hundar så han vet ju precis hur det går till för man behöver inte ha läst en enda etologikurs för att kunna kalla sig själv för hundpsykolog -_____-;
Anonymous
Mon 29 Nov 2010 12:48
Haha, jag känner igen det där! Nu har jag inte haft "egen" hund särskilt länge, tjejen min är född i maj. Men HERREGUD vad många självutnämnda experter det finns. Jag brukar bara säga "tack, men nej tack" och gå därifrån när folk kommer med sina idiotiska förslag.
Hans program borde inte få visas alls >_< Finns en kille här där jag bor som har en pitbull/amstaff-mix och han tror att han ÄR Cesar. Går omkring där med sitt korta korta koppel och sparkar till hunden på "cesar-vis" när den gör minsta lilla antydan till att göra något annat än att titta rakt framåt och gå. Har sett flera gånger hur han alfa-rullar sin hund och usch :( Blir så ledsen när jag ser dem. Har pratat med honom lite för att jag tänkte att han kanske bara behöver en knuff i rätt riktning, men nä inte alls. han är så insnöad på Cesars metoder att det redan är försent.
Hans program borde inte få visas alls >_< Finns en kille här där jag bor som har en pitbull/amstaff-mix och han tror att han ÄR Cesar. Går omkring där med sitt korta korta koppel och sparkar till hunden på "cesar-vis" när den gör minsta lilla antydan till att göra något annat än att titta rakt framåt och gå. Har sett flera gånger hur han alfa-rullar sin hund och usch :( Blir så ledsen när jag ser dem. Har pratat med honom lite för att jag tänkte att han kanske bara behöver en knuff i rätt riktning, men nä inte alls. han är så insnöad på Cesars metoder att det redan är försent.
stillme
Mon 29 Nov 2010 12:29
Det känns lite som om "bara för att det visas på TV så måste det vara så". Vilket är rent skrämmande om man tänker på vilken makt media har O__o
Lunaroos
Mon 29 Nov 2010 11:22
Ja, det var verkligen en het diskussion som uppkom igår...
Jag förstår heller inte varför folk ska veta varför hela tiden. Varför tycker du det, varför gör du det, varför, varför?
Visst om man känner personen men annars inte... Hade jag velat skriva det långa om min relation till Cesar hade jag skrivit den....
Och att bilden hamnade på framsidan en lång stund hjälpte ju inte... Meningen med hela texten försvann och alla kommenterade bilden :/
Jag förstår heller inte varför folk ska veta varför hela tiden. Varför tycker du det, varför gör du det, varför, varför?
Visst om man känner personen men annars inte... Hade jag velat skriva det långa om min relation till Cesar hade jag skrivit den....
Och att bilden hamnade på framsidan en lång stund hjälpte ju inte... Meningen med hela texten försvann och alla kommenterade bilden :/
stillme
Mon 29 Nov 2010 12:29
Fast det är ju samtidigt bra att de frågar varför, för då kan man upplysa dem om varför och förhoppningsvis hjälpa dem på traven. Som en av de där tjejerna igår ;)
Lunaroos
Mon 29 Nov 2010 12:39
Det där med Cesar folk vet jag tyvärr en del om och jag orkar inte med de diskussionerna. Mest för att de oftast redan bildat sin uppfattning och vägrar ändra sig... Och sedan blir de sura och tycker att de vinner för att jag blir mer och mer osäker... Men jag blir osäker pga att jag inte är hundmänniska (än), jag har inte kolla upp allt och för att jag inte orkar med dem. Bättre då att låta dem tycka vad de vill. Speciellt om de inte har hund och inte tänker skaffa hund själva...
Pga Cesar har jag fått höra att jag skulle bli en dålig hundägare pga att de måste få så mycket stimulering och promenader. Hur ska du orka det?
Pft!
Pga Cesar har jag fått höra att jag skulle bli en dålig hundägare pga att de måste få så mycket stimulering och promenader. Hur ska du orka det?
Pft!
Changrila
Mon 29 Nov 2010 11:12
Bra skrivet! Framförallt punkt 1, 2 och 9 tycker jag att allt för få människor ens verkar tänka en halv sekund på.
stillme
Mon 29 Nov 2010 12:28
Nej, jag vet inte VAD människor tänker på ibland xD Men de gillar väl att ha dispyter med sina hundar varje dag. Får väl folk att känna sig stora och starka om de kan skälla ut hunden och den med svansen mellan benen gör som man vill.
47 comments on this photo