Monday 26 September 2011 photo 2/6
|
Veckans diskussion
Är det rätt att skapa spel riktat till ett specifikt kön? Finns det spel som bara tjejer gillar? Eller är killar mer inriktade på en specifik smak? Behövs spel ansedda att spela av ett visst kön? Eller är allt bara ett tecken på förlegade könsroller om hur tjejer och killar "ska" vara?
Vilka spel av de spel som släpps idag tror du är riktade mot tjejer? Eller mot killar? Har historien ändrats sen de tidigare spelen för 20 år sen?
Vad tycker du?
Det är frågor som inte går att rakt av besvaras. Kom ihåg att hålla god ton när ni diskuterar, inte dumförklara varandra och om det behövs, kunna stödja dina åsikter med källor.
Är det rätt att skapa spel riktat till ett specifikt kön? Finns det spel som bara tjejer gillar? Eller är killar mer inriktade på en specifik smak? Behövs spel ansedda att spela av ett visst kön? Eller är allt bara ett tecken på förlegade könsroller om hur tjejer och killar "ska" vara?
Vilka spel av de spel som släpps idag tror du är riktade mot tjejer? Eller mot killar? Har historien ändrats sen de tidigare spelen för 20 år sen?
Vad tycker du?
Det är frågor som inte går att rakt av besvaras. Kom ihåg att hålla god ton när ni diskuterar, inte dumförklara varandra och om det behövs, kunna stödja dina åsikter med källor.
Det är frågor som inte går att rakt av besvaras. Kom ihåg att hålla god ton när ni diskuterar, inte dumförklara varandra och om det behövs, kunna stödja dina åsikter med källor.
Annons
missne
Tue 27 Sep 2011 19:22
Ett kort svar: NEJ
Killar och tjejer spelar i stor utsträckning samma spel.
Killar och tjejer spelar i stor utsträckning samma spel.
WinterWolf
Mon 26 Sep 2011 01:35
Om man skall ta ett spel som dragons age då? Känner ju en tjej som fullkomligt älskar det spelet, och det är ju fyllt med våld och annat, är det mera riktat till killar eller bägge?
Makthavare
Mon 26 Sep 2011 14:16
Tycker om vadå? Min åsikt i det hela? Den har jag skrivit här under i en separat kommentar.
Nibji
Sun 25 Sep 2011 21:31
Oh, detta pratade vi om i skolan, faktum är att, visst när spelen kom så var det ju mesta dels killar som spelade men detta ville man ändra på och man skapade något som kallades för "Pink games". Detta var spel som var avsedda för att tjejer skulle tycka om dem. Idag så har ju både killar och tjejer en annan syn på spel men ett faktum är att det abbsolut första mmorpg:t som skapades var skapat främst till tjejer men den storyn behöver jag nog inte ta upp här och nu.
Det skapas än idag spel som är inriktade mot tjejer (pink games) men dem framstår inte lika mycket som förr i tiden då tjejer spelar allt mer spel så som fps, rts och rpg. Så har det hela ändrats under dessa 20 år? ja det har det. Det är inte fullt lika många kvinnliga spelare men det kommer fler och fler vilket jag tycker är otroligt kul.
Det skapas än idag spel som är inriktade mot tjejer (pink games) men dem framstår inte lika mycket som förr i tiden då tjejer spelar allt mer spel så som fps, rts och rpg. Så har det hela ändrats under dessa 20 år? ja det har det. Det är inte fullt lika många kvinnliga spelare men det kommer fler och fler vilket jag tycker är otroligt kul.
Makthavare
Sun 25 Sep 2011 20:49
Som feminist så står jag starkt emot att det finns speciella "tjej"- eller "kill"-grejer, men självklart så uppfostras vi till att tro det. Och ja, jag märker av det i spel med. Tyvärr, så finns fortfarande de här absurda könsrollerna kvar och det är äckligt att applicera dem i något så underhållande som tv-spel, som endast är till för underhållning.
Jag ser det inte så ofta att det är speciella känsroller bland spelköpen bland spel för "äldre", så att säga, utan där är det tyvärr mer inriktat mot en manlig publik, tyvärr. Hence; Gears of War, God of War, CoD, BF - Som av både säljarna och spelarna, tyvärr, ser som "manliga" spel. Därför att samhället väntar sig att män ska gilla att slakta medmänniskor till höger och vänster.
Allt bottnar enligt mig i de roller vi delar upp könen i här i samhället.
Det är ingen slump att min 7-åriga lillasyster spelar "Mitt Stall", "Min Hundgård", "Min drömhäst" och alla andra liknande ulliga, gulliga, rosa och mjuka spel istället för GTA och Dead Rising, som jag försöker tvinga på henne, hehe.
För att avsluta det så säger jag bara att jag tycker det är äckligt och sjukt med könsroller över huvud taget. Det hör verkligen inte hemma bland tv-spel. Men i bottnen så är det inte tv-spelen i sig som är felet, det ska finnas en bred blandning av spel från de rosa och gulliga till Gears of War - Men frågan är vad vi uppfostras till att vilja köpa, eller, vad vi väntas att köpa av samhället.
Jag ser det inte så ofta att det är speciella känsroller bland spelköpen bland spel för "äldre", så att säga, utan där är det tyvärr mer inriktat mot en manlig publik, tyvärr. Hence; Gears of War, God of War, CoD, BF - Som av både säljarna och spelarna, tyvärr, ser som "manliga" spel. Därför att samhället väntar sig att män ska gilla att slakta medmänniskor till höger och vänster.
Allt bottnar enligt mig i de roller vi delar upp könen i här i samhället.
Det är ingen slump att min 7-åriga lillasyster spelar "Mitt Stall", "Min Hundgård", "Min drömhäst" och alla andra liknande ulliga, gulliga, rosa och mjuka spel istället för GTA och Dead Rising, som jag försöker tvinga på henne, hehe.
För att avsluta det så säger jag bara att jag tycker det är äckligt och sjukt med könsroller över huvud taget. Det hör verkligen inte hemma bland tv-spel. Men i bottnen så är det inte tv-spelen i sig som är felet, det ska finnas en bred blandning av spel från de rosa och gulliga till Gears of War - Men frågan är vad vi uppfostras till att vilja köpa, eller, vad vi väntas att köpa av samhället.
Ja, det beror som du säger på vad vi lärt oss är typiskt tjejigt och typiskt killigt. Därför blir jag pissed när jag i karaktärsskapande spel inte får ha kjol och klackskor på min killkaraktär eller en kortklippt frisyr på tjejkaraktären.
Det är som du säger inte spelen i sig som är problemet, alls. Det ska finnas olika spel för olika människor, men inte olika spel för olika kön. Det är m.a.o inte fel att det finns ett rosa hello kitty-spel, det är att det är "gjort för tjejer" som är kruxet.
När nån på dayviews laddade upp en bild på en för henne söt dress till ett spädbarn, men sen skrev under att hon inte kunde köpa den till sin son för den var rosa, frågade jag vad som hindrade henne och blev påhoppad. Det fanns ju inga fysiska hinder för henne att köpa en rosa jumpsuit till sin unge, det vara bara det att hon ansåg det vara fel med annat än spiderman och blått till ett barn som är kille. "Varför tror du det finns tjej- och killavdelningar i klädaffärer för?!" Det är så djupt rotat i människor hur de tror att saker "MÅSTE" vara.att de inte tänker på att man kan skapa det man VILL. Lär vi ungen att han inte får gilla rosa pga kön, leder det till en evighetsloop av könsroller.
Det är som du säger inte spelen i sig som är problemet, alls. Det ska finnas olika spel för olika människor, men inte olika spel för olika kön. Det är m.a.o inte fel att det finns ett rosa hello kitty-spel, det är att det är "gjort för tjejer" som är kruxet.
När nån på dayviews laddade upp en bild på en för henne söt dress till ett spädbarn, men sen skrev under att hon inte kunde köpa den till sin son för den var rosa, frågade jag vad som hindrade henne och blev påhoppad. Det fanns ju inga fysiska hinder för henne att köpa en rosa jumpsuit till sin unge, det vara bara det att hon ansåg det vara fel med annat än spiderman och blått till ett barn som är kille. "Varför tror du det finns tjej- och killavdelningar i klädaffärer för?!" Det är så djupt rotat i människor hur de tror att saker "MÅSTE" vara.att de inte tänker på att man kan skapa det man VILL. Lär vi ungen att han inte får gilla rosa pga kön, leder det till en evighetsloop av könsroller.
ƒυ¢к мє, ι'м Alfons Pappa
Sun 25 Sep 2011 20:44
Nej, det är aldrig rätt att göra ett spel som riktar sig mot ett visst kön, dock så finns det spel som indirekt känns mer som ett spel för killar eller tjejer som t.ex Doom eller My Little Pony osv, men jag säger inte att det är just så, det finns nog många tjejer som spelar Doom och kanske någon kille som spelar My Little Pony, vad vet jag?
Men summa sumarum, spel är till för alla, oavsett kön, keep on playing!
Men summa sumarum, spel är till för alla, oavsett kön, keep on playing!
Starfighter
Sun 25 Sep 2011 20:23
Jag tycker det är onödigt att tillskriva kvinnor och män särskilda preferenser då det är helt ogrundat. När man utvecklar spel till specifika kön är man enligt mig med och bidrar till skapandet av könsroller.
Exempel: "Vi har utvecklat ett spel för tjejer!"
Frågorna uppstår omedelbart hos mig; vad har man för innehåll i ett spel som är specifikt för tjejer? Hur kan man ens se på tjejer som en homogen grupp? Sanslos gillar köttiga ultravåldsamma spel, är det egenskaper som kännetecknar ett typiskt tjejspel?
Om man släpper ett spel med ett visst innehåll, vi låter detaljerna om innehållet vara osagde då de är ovidkommande, och säger att spelet är riktat till en viss målgrupp - då har man ju hävdat att målgruppen gillar innehållet. Fördomar. Som dessutom uppfattas som sanna i många inskränkta delar av spelvärlden där de godtyckligt kan basera sina åsikter på allt annat än direkt kontakt med gruppen de generaliserar.
Så klart ska det finnas alla sorters genrer, allt från dekadenta massakrar till de gulligaste fjärilsdansarna, men jag tycker man ska akta sig för att påstå att en eller en annan är mer riktad mot någon. Sexism behöver inte innebära att man förutsätter att tjejer bara gillar söta spel och ska figurera i actionspel bara som ögongodis - utan kan också innebära att man helt enkelt förutsätter att tjejer har vissa preferenser just för att de är tjejer.
Exempel: "Vi har utvecklat ett spel för tjejer!"
Frågorna uppstår omedelbart hos mig; vad har man för innehåll i ett spel som är specifikt för tjejer? Hur kan man ens se på tjejer som en homogen grupp? Sanslos gillar köttiga ultravåldsamma spel, är det egenskaper som kännetecknar ett typiskt tjejspel?
Om man släpper ett spel med ett visst innehåll, vi låter detaljerna om innehållet vara osagde då de är ovidkommande, och säger att spelet är riktat till en viss målgrupp - då har man ju hävdat att målgruppen gillar innehållet. Fördomar. Som dessutom uppfattas som sanna i många inskränkta delar av spelvärlden där de godtyckligt kan basera sina åsikter på allt annat än direkt kontakt med gruppen de generaliserar.
Så klart ska det finnas alla sorters genrer, allt från dekadenta massakrar till de gulligaste fjärilsdansarna, men jag tycker man ska akta sig för att påstå att en eller en annan är mer riktad mot någon. Sexism behöver inte innebära att man förutsätter att tjejer bara gillar söta spel och ska figurera i actionspel bara som ögongodis - utan kan också innebära att man helt enkelt förutsätter att tjejer har vissa preferenser just för att de är tjejer.
Anonymous
Sun 25 Sep 2011 20:51
Ja, jag tror att det kommer bli mindre och mindre stämpel på spel med tanke på hur mycket energi som läggs på att utveckla dem nu för tiden.
Castensson, vad spelar du för spel?
Castensson, vad spelar du för spel?
NMD0508
Sun 25 Sep 2011 20:56
Orkar inte namedroppa dem men en hel del, för det första kan jag säga att dem är välgjorda. Jag spelar spel som inte är baserade på film för dom brukar oftast vara dåligt gjorda. Jag är inte direkt den där esportaren, jag spelar mutliplayer online men inte på en proffsnivå. Jag lirar det mesta, både multiplayer och singelplayer. Mina favoritutvecklare orkar jag inte heller namedroppa. Vill man veta vad jag gillar för spel måste man umgås med mig tror jag
Anonymous
Sun 25 Sep 2011 21:04
Jaha, ja. Ja, varför skulle du spela spel som inte var välgjorda?
Anonymous
Sun 25 Sep 2011 20:19
Det är ju skitsmart av företagen att göra spel som är riktade mot speciell ålder eller kön. Sen finns det ju inget som säger att n tjej måste spela "tjej-spel" och en kille spela "kill-spel" heller. Jag spelar det jag tycker är kul liksom.
Många tjejer jag känner gillar inte TV-spel av olika anledningar, så det är ju bra att komma med alternativa inriktningar på spel för att nå ut till de som inte gillar FPS, RPG och alla "vanliga" spel.
Många tjejer jag känner gillar inte TV-spel av olika anledningar, så det är ju bra att komma med alternativa inriktningar på spel för att nå ut till de som inte gillar FPS, RPG och alla "vanliga" spel.
Ålder är mer förståeligt tycker jag, en sexåring har ju helt enkelt inte samma förutsättningar som en 20-åring. Men vad säger det om vad man som tjej förväntas vara om allt som är "menat" för dem är My Little Pony, My Pets, spel som bygger på relationer, spel som bygger på kläder, utseende och dating. Det är självklart inget fel att gilla sådana spel oavsett kön, det är att det ska vara "tjejspel" som jag motsätter mig.
Spel som kan vara lättillgängliga och enkla ska inte behöva klassas som "tjejigt."
Det finns inte i nåns "natur" att gilla blod, våld eller ulligullgill. Det är väl vad vi blivit tillskrivna i vår relationsgrammatik genom åren. Gränser som tack och lov börjar suddas ut.
Spel som kan vara lättillgängliga och enkla ska inte behöva klassas som "tjejigt."
Det finns inte i nåns "natur" att gilla blod, våld eller ulligullgill. Det är väl vad vi blivit tillskrivna i vår relationsgrammatik genom åren. Gränser som tack och lov börjar suddas ut.
Anonymous
Sun 25 Sep 2011 20:30
I agree.
Man kan inte göra ett spel som riktar sig till alla målgrupper; det hade blivit ett skitkasst spel.
Man kan inte göra ett spel som riktar sig till alla målgrupper; det hade blivit ett skitkasst spel.
Wolf Man
Sun 25 Sep 2011 20:18
Jag har aldrig brytt mig om att lägga märke till om spelet är inriktat till olika kön eller inte. Spel spelar man inte för inriktningen utan för att de är kul.
Castensson: Den här diskussionen berör spel och könsroller. Den diskussionen kommer aldrig bli färdig. Visst vore det skönt att bara konsumera och inte se var spelen kommer ifrån ur det perspektivet, men det gör jag inte. Det är en jäkligt viktig aspekt i kultursammanhang, då vi som spelare blir mer och mer involverade i spel. Det är ingen tjejer mot killarna-diskussion. Det är en diskussion om varför det tillskrivs egenskaper till vissa kön och vilken plats det har i spel idag.
NMD0508
Sun 25 Sep 2011 20:58
Jo jag vet, förlåt haha, ska inte hända igen. Nu har jag diskuterat klart denna fråga
Tänk på att säga någonting och sen vägra diskutera det kan verka som trollande. Nästa gång du inte vill diskutera, ge dig inte in i diskussionen.
NMD0508
Sun 25 Sep 2011 23:54
Nej men man måste ju samtidigt få dra sig ur en diskussion, annars kan den hålla på hur länge som helst
NMD0508
Sun 25 Sep 2011 20:15
Sedan beror det på om tjejen är manlig eller kvinnlig av sig. Manliga spel är God of war spelen!
Nej, försöker komma fram till att du ska se att det räcker inte för varken dig eller mig att säga att "men mina kompisar tycker såhär och såhär" för det säger ingenting om det stora hela. Du säger att "vi män gillar våldsamma spel" men kan inte backa upp det med annat än att de tjejer du känner gillar söta spel. Det håller inte.
Starfighter
Mon 26 Sep 2011 00:14
Du gör i sanning bäst i att hålla dig till det du kan, Castensson. Du är välkommen in i matchen igen i framtiden när du känner dig redo!
NMD0508
Mon 26 Sep 2011 01:53
sanslos: Majoriteten
Starfighter: Jag är alltid redo och mina åsikter kommer jag alltid att stå fast vid även om dom inte passade in i just denna diskussion
Starfighter: Jag är alltid redo och mina åsikter kommer jag alltid att stå fast vid även om dom inte passade in i just denna diskussion
Anonymous
Sun 25 Sep 2011 20:10
Det beror på hur tjejen och killen som spelar är , känner några tjejer som bara lirar cod osv , medans jag känner några killar som bara lirar FIFA och bil spel , så ja det beror på hur personen är i hel het
Anonymous
Sun 25 Sep 2011 20:05
Om du menar att "tjejspel" är mer typ som.. "gulligare", och "killspel" typ mer som skjutspel och så..?
Då riktar jag in mig mer till "killspel" isåfall.
Fast mest så spelar jag Nintendo, alltså Super Mario, Zelda.. osv. :) Men det har inte nåt specifikt tjej/kill stil. xD
Och ja, historien har ändrats mycket!
Då riktar jag in mig mer till "killspel" isåfall.
Fast mest så spelar jag Nintendo, alltså Super Mario, Zelda.. osv. :) Men det har inte nåt specifikt tjej/kill stil. xD
Och ja, historien har ändrats mycket!
Jag ifrågasätter idén om att det ska finnas spel för killar och spel för tjejer. Att du tillskriver "tjejgrejer" som nåt gulligt är saker man fått lära sig. Dvs, det behöver inte vara så, men folk tänker i de banorna.
Anonymous
Sun 25 Sep 2011 20:52
Asså, jag vet inte! Det känns bara som om det är så.. Som ex. Nintendo, dom skapar ju inte precis spel för "tjejer" och spel för "killar", det är ju mer Xbox och Playstation som gör det isåfall.. Inte vet jag om dom gör det med asså, (inte för att vara elak såklart!) Hm.. jadu..
ello
Mon 26 Sep 2011 02:24
Så förtryckta grupper i samhället får skylla sig själva? Ingen annan har något ansvar?
Kastrullsson: Orelevant i sammanhanget. Du säger att du stör dig på kvinnor som säger att spel är för män, med ett försök tll provokation genom att säga att kvinnor måste ha varit med och uppfunnit något för att få ta del av det idag. Håller inte. Uppenbar trollning. Så kom med nåt vettigt.
ErektionsEmelie
Sun 25 Sep 2011 20:01
Det är svårt att svara på, faktiskt. Det handlar mest om preferens, det finns väl många damer som gillar 'manliga' spel, dock vet jag inte hur det är vice versa för att de mer 'feminina' spelen är oftast för barn.
Det är bara hur jag tänker i det här sammanhanget
Det är bara hur jag tänker i det här sammanhanget
Då kommer man till grundfrågan om vad ett manligt resp. kvinnligt spel innebär, och om det inte är könsroller.
ErektionsEmelie
Sun 25 Sep 2011 20:07
Svår fråga, det där. :) Jag tror faktiskt att det är könsroller inom spel för att hela scenen faktiskt är mansdominerad, rent spelarmässigt.
91 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/tv-spel/496585016/