Tuesday 10 July 2012 photo 36/36
|
Otroligt charmig bild när jag travar fram min unghäst.
Ja jag vet, han går inte i form, han arbetar inte med ryggen, jag sitter som en hösäck och han går som en giraff. Fint va?
iaf! Jag har kollat runt här på dv och verkligen tänkt till när det gäller unga ryttare och deras hästar. Här har vi dom som hela tiden beklagar sig för att dom inte har råd att ta ut hovslagare, inte har råd att ta sin häst till veterinären eller köpa ett foder som den behöver. Då kommer ju frågan, varför skaffar man en häst när man vet att man inte har råd? Tycker bara det är sjukt. För en häst SKA till hovslagaren var 8e vecka ca. Hästens hovar rättar sig inte efter din plånbok, det är din plånbok som SKA ha råd att tillfredställa hästens alla behov.
Sen har vi dessa ponnyryttare, som rider sönder sina hästar, som sågar i munnen på hästen, som sparkar och slår hej vilt med både händer och ben, gärna med sporrar och spö och ett riktigt skarpt bett med. Hur många i den yngre åldergruppen tänker egentligen på sin häst och det bästa för den? Och vad gör egentligen deras föräldrar? Dom står och skiter fullständigt i hur ungarna gör med hästen, när dom borde ge sin unge samma behandling som den ger till hästen....
Vart är egentligen dom unga ryttarna på väg när det gäller ridsporten? Nu vet jag av egen erfarenhet att det finns otroligt duktiga unga ryttare, men det är nog banneme 90% mer ungar som förstör sina hästar, än det är som verkligen bryr sig om dom. Unga ryttare som inte vet ett dyft om hur man tar hand om en häst, som rider skiten ur den i full galopp 1-1½ timme om dagen, skiter i träningsvärk, ömhet etc. Jag skäms för hur dom unga ryttarna har blivit.
Någon som håller med mig?
Annons
minihingstar
Wed 11 Jul 2012 11:18
Jag håller inte med, tycker dagens ungar e tvärt om (inte på bra sätt). Hästen måste ridas bettlöst för bett e djurplågeri, skor får man absolut inte ha på hästen för det e med plågeri, gud vare den som tar ut en hovslagare för de vet ju inte vad de jobbar med utan utan det måste vara en barfotanisse som fixar fötterna på hästen. Blir hästen skadad eller halt så ska man inte ta ut vet. eller ge den medicin för det är inte bra utan deras barfotanisse vet mer sedan trycks hästarna i örter istället. >___<"
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 17:36
ja men antingen är det för lite utrustning, eller så är det för mycket :P och jag förstår inte riktigt hur folk tänker när det gäller hästens hovar.... Behöver en häst skor, då fan ska den ha skor. Inget jävla "fantasi-naturligt" snack funkar på hovar som inte klarar att vara barfota. :P
Anonymous
Wed 11 Jul 2012 18:09
Ja det är sant, borde finnas ett mellanting. Men jag kommer ihåg när jag var liten, då var det inte så mycket snack om all utrustning, vilka saker man använde etc.
Tror att "internetklimatet" har förändrat väldigt mycket, det är lätt att skriva "DJURPLÅGARE" till någon såhär rakt över dataskärmen, bara för den användet pelham, osv. :)
Samma sak tvärtom, det är sååå lätt att folk ska börja tjaffsa med "nh-människor" och säga hur dumma i huvudet dom är som inte har sina hästar skodda eller liknande.
Håller mig neutral tror jag, lika bra att hålla sina åsikter utanför detta, kan bli en jäkla diskussion bara för att alla har såpass olika tankar kring hästar :)
Tror att "internetklimatet" har förändrat väldigt mycket, det är lätt att skriva "DJURPLÅGARE" till någon såhär rakt över dataskärmen, bara för den användet pelham, osv. :)
Samma sak tvärtom, det är sååå lätt att folk ska börja tjaffsa med "nh-människor" och säga hur dumma i huvudet dom är som inte har sina hästar skodda eller liknande.
Håller mig neutral tror jag, lika bra att hålla sina åsikter utanför detta, kan bli en jäkla diskussion bara för att alla har såpass olika tankar kring hästar :)
minihingstar
Wed 11 Jul 2012 18:32
Ja tyvärr är "hästvärlden" väldigt svart/vit och hästfolk över lag har väldigt svårt att ta till sig något om inte stämmer in på det dom har fått för sig. Har själv vart i alla de "fack" inom hästeriet och har på så vis lärt mig att barfota är bra på de hästar som kan gå utan skor (gått kurs och allt), men oxå haft hästar som absolut inte kunnat gå utan skor då de ömmat på sten och de ska självklart f gå med skor. Ena hästen reds in i grimma och nästa var man tvungen rida på kombi-bett. Har hållt på med NH & ridit engelskt (hopp & fälttävlan), western & nu körning :p Det tråkiga är att folk snöar in sig och blir nästan sekt liknade beteende, detta främst hos barfota folk har jag märkt då de ser Ove L som en gud nästan. Detta tycker jag är skrämmande då de slutar tänka och se efter andra lösningar utan det han säger är enda rätta. Men samtidigt hade inte det "vanliga" folket varit så anti hade det nog inte blivit så stora skillnader. Utan de skulle lära sig lite av varandra :)
Amanda: tror du har helt rätt att detta med internet har gjort det hela så mycket lättare att skrika djurplågare åt allt och alla. Blev själv kallad det för några dagar sedan då jag tänk få ena ponnyn i form ^^"
Amanda: tror du har helt rätt att detta med internet har gjort det hela så mycket lättare att skrika djurplågare åt allt och alla. Blev själv kallad det för några dagar sedan då jag tänk få ena ponnyn i form ^^"
EricaLundqvist
Wed 11 Jul 2012 09:52
tycker att det är oerhört dumt att skriva att 90% av ungarna rider söner sina hästar....
EricaLundqvist
Tue 17 Jul 2012 09:06
jo alla stackars barn som rider bra och älskar sina hästar, som av ett bd inlägg blir totakt ner köttade och anklagade för saker som inte stämmer ^^
Eliteanka
Tue 17 Jul 2012 17:26
Nämen så synd om dom? Tror nog att folk fattar efter att ha läst texten om dom tar hand om sin häst eller inte. Dom flesta är inte iqbefriade som vissa andra ^^
Anonymous
Wed 11 Jul 2012 09:47
Jag tävlade en FEI i Gripen härom helgen. När jag var på framridningen var det en tjej som skulle rygga sin häst. När hästen inte gjorde som hon ville eller släpade benen i ryggningen t.e.x piskade hon hästen så otroligt hårt och mycket på bogen medans föräldrarna stog och berömde henne och sa till henne att hon gör på exakt rätt sätt och att hon var så duktig med sin häst. Alla andra på framridningen stog verkligen och kollade på henne och pratade om hur hon behandlade sin häst. Inget vidare horsemanchip där inte.. Själv rider jag alltid hemma utan sporrar och utan spö. Använder endast sporrar på tävling pga att man måste. :)
mytmy
Wed 11 Jul 2012 10:49
om man nu tycker att det är fel. finns det ingen vuxen hästföräldrar som kan säga till hennes föräldrar då?! man är delaktig i det själv på ett vis om man inte säger sin mening högt. om du förstår vad jag menar
Anonymous
Wed 11 Jul 2012 10:56
Jag tror att på sånna här tävlingar där det är Sm kval osv är alla så inne i sitt men det är sant
Littra
Wed 11 Jul 2012 09:38
Det värsta är ju de ungarna som blir förolämpade om man ger dem ett råd angående ridningen.
Var och hälsade på en kompis, och skulle hålla lite lektion för henne. En annan tjej som står i samma stall var i ridhuset samtidigt, och hon kan inte rida samt att hästen hon sitter på är ~5år. Lagt ut galoppbommar till min kompis, med avstånd till hennes häst, då ska den andra tjejen också över bommarna tycker hon, i full galopp utan kontroll, hästen snubblar över allihopa. Det enda jag säger är att om hon galopperar lite långsammare så går det bättre, vad gör då ungen? Tittar surt på mig och rider ut ur ridhuset och hem(ska tilläggas att det öste ner utanför)... Stackars häst!
Var och hälsade på en kompis, och skulle hålla lite lektion för henne. En annan tjej som står i samma stall var i ridhuset samtidigt, och hon kan inte rida samt att hästen hon sitter på är ~5år. Lagt ut galoppbommar till min kompis, med avstånd till hennes häst, då ska den andra tjejen också över bommarna tycker hon, i full galopp utan kontroll, hästen snubblar över allihopa. Det enda jag säger är att om hon galopperar lite långsammare så går det bättre, vad gör då ungen? Tittar surt på mig och rider ut ur ridhuset och hem(ska tilläggas att det öste ner utanför)... Stackars häst!
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 17:32
Känner igen det där. Jag har därför slutat ge tips till små ungar... Lyssnar dom inte, då ger jag fan inga tips. Då kan dom rida runt och förstöra sin häst bäst dom vill, men fy fan va arg man blir! :/
Littra
Wed 11 Jul 2012 18:17
Fast grejen var, eftersom jag faktiskt var där som tränare åt min kompis så är det ju min uppgift att se till att det blir träning. Jag hade inget emot om hon ville vara med, men att bara göra så(och dessutom då flytta på bommarna jag lagt ut perfekt) och sedan bli sur, då är det fel. Det var knappt man fick lov att påpeka att hon red i fel galopp...
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 23:34
Usch va jag stör mig på såna ungar :/ Att dom inte kan lära sig att lyssna! Är ju likadant om man ger tips på internet osv så blir dom skit sura för att dom har fel och någon annan har rätt :S
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:50
eller hur!
Det blir både billigare, friare och visar att man har kontroll!
Vet ju knappt vad hälften av skiten alla tävlingsryttare använder på sina hästar heter :o
Det blir både billigare, friare och visar att man har kontroll!
Vet ju knappt vad hälften av skiten alla tävlingsryttare använder på sina hästar heter :o
•Moa Herrstedt•
Wed 11 Jul 2012 00:57
Typ mArtingal, benskydd, senskydd, boots, lindor, luva, svanskappa, gramantyglar, snoddar, sporrar och 12357885 lager pälsglans :P
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 01:01
och mycket mycket mer :P det går till överdrift när det gäller all utrustning nu för tiden >.<
endastiaaa
Wed 11 Jul 2012 00:22
Föräldrarna har ofta ingen egen hästsvana och förstår inte att barnen gör fel...
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:30
nej och det är väldigt synd :( För det finns många barn som KAN bli bra ryttare, men som inte har tillgång till den träning och erfarna människor runt om som kan hjälpa dom :(
endastiaaa
Wed 11 Jul 2012 00:32
Ja verkligen! Föräldrarna vill bara vara snälla mot sina barn men de blir ändå så fel...
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:37
ja och sen när föräldrarna inte vet något alls om vad barnet ska göra för att det ska bli rätt så låter dom bara problemen bli större och större. Till slut går allt rent åt helvete och dom har ingen häst kvar :/
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:31
Tack! :) Kul att få sån respons på det, när jag suttit och funderat och stört mig på så mycket så länge så är det skönt att veta att det man skriver håller folk med om :D
Emilia
Tue 10 Jul 2012 23:57
Jag är rätt ung, men jag kan då gott säga att jag vet hur man tar hand om en häst!
Om jag galopperar så jobbar jag henne i galoppen, inte bara rushar hela tiden. Min häst är 5 år och jag har väldigt stort ansvar om henne. Jag vet att jag inte kommer få ut något i framtiden om jag bara springer, så jag jobbar henne istället, med mycket dressyr och markarbete samt hoppning. Jag använder inte sporrar men spö vid behov (väldigt sällan). Vi har råd att sköta hästen och ger henne allt hon behöver, hon är nog rätt bortskämd, haha.. Jag känner folk som gör exakt så som du skriver, och jag fattar inte vad dem tror att dem får ut på det. En häst behöver arbeta, och den gör inte det om den bara springer och springer hela dagarna.
Efter varje hårt ridpass har jag alltid på kylgel eller liniment, och stretchar (stavning) min häst på olika sätt. Jag känner efter om hennes muskler är stela (kan sånt) och ser till att hon mår bra.
Jag kan då rakt säga att jag inte gör så som du skriver, trots att jag är en utav dem "yngre" (född 1999). Hoppas du förstår min oändliga text...
Men annars tycker jag att det var jättebra skrivet! :)
Om jag galopperar så jobbar jag henne i galoppen, inte bara rushar hela tiden. Min häst är 5 år och jag har väldigt stort ansvar om henne. Jag vet att jag inte kommer få ut något i framtiden om jag bara springer, så jag jobbar henne istället, med mycket dressyr och markarbete samt hoppning. Jag använder inte sporrar men spö vid behov (väldigt sällan). Vi har råd att sköta hästen och ger henne allt hon behöver, hon är nog rätt bortskämd, haha.. Jag känner folk som gör exakt så som du skriver, och jag fattar inte vad dem tror att dem får ut på det. En häst behöver arbeta, och den gör inte det om den bara springer och springer hela dagarna.
Efter varje hårt ridpass har jag alltid på kylgel eller liniment, och stretchar (stavning) min häst på olika sätt. Jag känner efter om hennes muskler är stela (kan sånt) och ser till att hon mår bra.
Jag kan då rakt säga att jag inte gör så som du skriver, trots att jag är en utav dem "yngre" (född 1999). Hoppas du förstår min oändliga text...
Men annars tycker jag att det var jättebra skrivet! :)
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:22
Va glad jag blev av att läsa det du skrev :D Precis så vill jag att alla unga ryttare ska tänka! och göra! Skit bra!!!! :D
Anonymous
Tue 10 Jul 2012 23:56
Håller helt med dig ! Och föräldrarna står bara och glor :/
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:21
jepp.. Det är nästan det värsta faktiskt... Att föräldrarna bara står där. Ett barn vet kanske inte till 100% hur den ska göra i en jobbig situation med hästen. Därför krävs det hästkunniga föräldrar, vilket få barn har tillgång till :(
Anonymous
Tue 10 Jul 2012 23:51
Håller med dig!
210508
Tue 10 Jul 2012 23:42
håller med dig helt å hållet , själv är jag rätt ung men jag vet hur man behandlar en häst rätt, har hästkunnig mamma och släkt och har många erfarenheter av hästar, fick reda på för några dagar sen om en tjej som hade slitit i hästens mun å piskat så hästen blivit helt galen så den går typ inte att rida nu :(
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:45
det är bra att hon blivit en ny häst! :)
nej jag tycker det är fel att tex slå sin häst över ett hinder som den inte vill hoppa över, slå sin häst för att den ska springa fort eller straffa den med att köra in sporrar i magen för att den inte gör rätt i dressyren :/ Jag har mitt spö med mig, men jag använder det för att peta på bogen när jag ska fatta galopp (han är så ung så han har inte lärt sig rena galoppfattningar än) och det är också det enda!
Nej usch det är hemskt... Att vuxna människor kan säga så till BARN!!!
nej jag tycker det är fel att tex slå sin häst över ett hinder som den inte vill hoppa över, slå sin häst för att den ska springa fort eller straffa den med att köra in sporrar i magen för att den inte gör rätt i dressyren :/ Jag har mitt spö med mig, men jag använder det för att peta på bogen när jag ska fatta galopp (han är så ung så han har inte lärt sig rena galoppfattningar än) och det är också det enda!
Nej usch det är hemskt... Att vuxna människor kan säga så till BARN!!!
210508
Wed 11 Jul 2012 00:48
Mm så skönt :) ,Jag använder sällan spö jag heller, isf har jag det bara i handen eller petar till lite grann !
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:53
ja jag tycker det räcker :) hästen ska ju se spöet som en hjälp och man ska ju endast använda det för att hjälpa hästen, synd att så många använder det för att straffa den istället :(
Adoette
Wed 11 Jul 2012 22:18
Jo, lite finns det att verka ner, och det är det som gör skillnad. Ingen häst mår bra med 8 veckors långa hovar, de behöver korstas ner lite var 4 vecka.
Lexing
Wed 11 Jul 2012 23:02
Adoette: det kanske är bra på vissa hästar :) alla Hovslagare jag har haft, den jag har plus de som jag jobbar med tycker det är bäst om hoven får växa, lätt för ömhet annars :) du kan även läsa här om hovvård vad som står där står även hur mycket en hov växer på 1
Månad
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hov_(häst)#section_3
Månad
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hov_(häst)#section_3
Adoette
Wed 11 Jul 2012 23:13
De blir ömma för att hoven är sjuk, eller för att man tagit bort HELA hovväggen och endast låter hästen gå på sulan. SJÄLVKLART ska man inte ta lika mycket var 4 vecka som var 8 onde, men var 4 vecka behövs det lite.
Jag tar aldrig information från wikipedia då vem som helst kan skriva saker där.
Jag tar aldrig information från wikipedia då vem som helst kan skriva saker där.
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 23:33
Tycker den här diskussionen ska avslutas nu. Du kan kolla på VILKEN sida som helst med info om hovar, 6-8 vecka är det optimala. PUNKT slut.
Comedy
Tue 10 Jul 2012 23:24
Måste bara inflika att jag vet en del vuxna som är lika hemska (om inte hemskade) än barn... Dom ponny-/hästägarna jag vet som inte är "vuxna" är faktiskt duktiga, ansvarstagande och mycket måna om sina hästar :)
Comedy
Wed 11 Jul 2012 00:03
whaaat?! Det där är ju rent utav korkat... Det jag har sett är bla en vuxen som slog hästen (en unghäst) för att den var lite trotsig och inte ville låta sig tränsas. Sen har samma person även suttit av samma häst när han busade under galoppen för att slå till honom riktigt rejält flera gånger och sedan gå direkt upp till boxen... :s
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:16
Men herregud... Sånt är ju bara sjukt! Jag har inget emot att man daskar till hästen eller petar på den med spö osv, OM den gör fel. Men om hästen är på dåligt humör och kanske inte är så jätte glad av att få träns på sig så skulle jag verkligen inte straffa den :S och busar den så klart jag säger till, men en häst som busar är en lycklig häst, så varför hindra dom! :/
Eliteanka
Wed 11 Jul 2012 00:23
Sen tycker jag det är likadant med dålig hästhantering att rida hästen mitt på dagen när det är som varmast, vet många både unga och äldre som gör så. Fattar inte varför, dom får ut betydligt mindre av träningen då hästen blir trött fortare... Sen är det absolut inte bra att hästen blir helt slutkörd i 20-30 graders värme :/ Finns såååå mycket som folk gör fel, och finns det ingen förälder tex som kan rätta dom felen, då står många där med en skadad häst som dom förstört :/
Eliteanka
Tue 10 Jul 2012 23:32
Bra att folk håller med mig! Är trött på unga ryttare som inte vet vad det är dom har att göra med :/
Loreai
Tue 10 Jul 2012 23:20
Äh, han är unghäst, man ska inte kräva för mycket då! :) Och angående texten om små skitungar som misshandlar hästarna blir jag lika arg varje gång jag ser en häst utklädd som en julgran!
Eliteanka
Tue 10 Jul 2012 23:24
Tänkte bara att det skulle bli en jäkla diskussion om jag inte förklarade bilden haha ;)
Jag med! För det första, varför ska hästen ha all den jäkla utrustningen? Det är inte bara sadel å träns som gäller, det är all utrustning man kan hitta på marknaden, och sen kan dom inte hantera hästen för 5 öre ändå :S
Jag med! För det första, varför ska hästen ha all den jäkla utrustningen? Det är inte bara sadel å träns som gäller, det är all utrustning man kan hitta på marknaden, och sen kan dom inte hantera hästen för 5 öre ändå :S
Jauq
Tue 10 Jul 2012 23:19
I agree! Många tror att de kan klara av en ponny/häst efter ett år på ridskola (var en av dem en gång i tiden) , På ridskolor så lär man ju oftast inte ut om bettets påverkan, vilka olika bett det finns osv eller hur VIKTIGT kommunikationen och relationen mellan häst coh ryttare är :/
Tycker det borde vara obligatoriskt.
Tycker det borde vara obligatoriskt.
Eliteanka
Tue 10 Jul 2012 23:23
Ja jag håller med till 100%! Dom flesta unga ryttare vet överhuvudtaget inte vad olika bett gör, och vad gör föräldrarna? Inte ett skit! Dom köper skarpa bett för att ungarna tycker dom är snygga... Helt sjukt...
112 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/507404005/