Tuesday 13 November 2012 photo 13/13
|
Det här var typ det hemskaste jag har läst på länge, och det var bara en annons..
Det är ett lugnande som det står att man kan ge till hästen innan tävling, träning, lastning, klippning om hästen stressar upp sig i dessa situationer. Då ska man väl kanske kolla så att hästen inte har ont eller fråga sig om man verkligen klarar av sin häst?
I klippning så kan det väl vara okej, enligt min mening och vissa fall i lastning. Men ridning och lugnande tycker jag inte är okej på något sätt.
Vad tycker ni om att ge hästar lugnande innan de rids?
Annons
Belsebubbel
Thu 15 Nov 2012 13:30
jag skulle nog tycka det va okey om man ska sätta igång gen väldigt het häst som varit skadad så att den inte glädjeskuttar sönder sig igen
Anonymous
Thu 15 Nov 2012 15:53
Håller med! Men om man har en igångsatt häst och gör det är det ju bara för en "quick fix" och sopa problemen under mattan, men tänkte inte ens på det du sa!
Anonymous
Thu 15 Nov 2012 19:47
Ja men precis, i samråd med veterinär då. Men att använda det vid tävling tycker jag är lite överdrivet
Belsebubbel
Thu 15 Nov 2012 20:53
jo men om dom har vilat länge kan dom ha extra mycket energi just då och sen när man ridit den ett tag och stärkt upp muskler och annat så kan ju hästen skutta igen. Men tävling tycker jag är konstigt man tränar ju för att göra bra ifrån sig på tävling. Kan tänka mig att många nog kan tänka sig använda det inför försäljning...
Anonymous
Thu 15 Nov 2012 21:36
Jo men precis, vid igång sättning kan det användas, men då tycker jag att man ska samråda med veterinär om det. Jo tävling tyckte jag var väldigt konstig och det skulle inte förvåna mig ifall det hände att vissa gav det till en het häst innan en provridning..
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 23:42
Då är det jag som läst lite slarvigt, ber om ursäkt för det! En av personerna jag vet som använder det använder dock vid tävling till en av sina hästar, i trav. Jag tycker iaf att det är en sak som är "ok" och jag tycker inte det betyder att man inte kan hantera sin häst el liknande pga att man använder detta.
Anonymous
Wed 28 Nov 2012 18:50
Ja okej, som sagt inte insatt i trav. Men ja, inte jag som använder det heller ju, men nu vet jag iaf!
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 08:16
Det stod att det här lugnande inte innehöll några dopingklassade ämnen och fick användas vid tävling.. :/ jättekonstigt
WildStormSilver
Thu 29 Nov 2012 09:37
Ja, just inom trav tycker jag det är väldigt konstigt om det skulle vara godkänt. Det e ju ett medel som kan förändra hästarnas prestation och det ska inte vara okej.
Natalie
Wed 14 Nov 2012 17:49
Det låter lite märkligt med samband i ridning. Men antagligen är det isåfall innehållet som gör det okej i detta samband. Har inget behov av lugnande medel på min häst men antagligen är det inte ett särskilt starkt medel och kanske ett medel som bara gör hästen lugn i psyket, som kanske inte har samma fysiska lugnande som vi är vana vid när vi hör "lugnande medel". Eftersom det ges regelbundet vid fodring också.
Eftersom det inte är doping baserat så är det inget som skadar hästens förmåga när den rids skulle jag tro.
Eftersom det inte är doping baserat så är det inget som skadar hästens förmåga när den rids skulle jag tro.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 23:03
Jag tyckte också det. Sen hur starkt det är spelar inte mig någon större roll egentligen. Jag skulle aldrig ge min häst lugnande bortsett från klippning eller en igångsättning där en skada skulle kunna gå upp, men då i samråd med veterinär. Men att ha det till hästen vid tävling tyckte jag var sjukt konstigt.
Adoette
Wed 14 Nov 2012 16:27
Tycker inte hästarna ska få lugnande när de rids, kanske någon lugnande ört eller liknande eftersom de är så svaga, men inte mer.
Tycker det är ok vid klippning osv(inte transport).
Tycker det är ok vid klippning osv(inte transport).
AlexanaForever
Wed 14 Nov 2012 15:52
vid ridning låter de ju helt absurt. jag ger min ena lugnande (ellerr ja veterinäreb) vid transport, annars så skadar han sig själv. Beror doxk på dålig transport från macken. vi fick låna en akut för att vi va tcugna att åka till hbg djursjukhus, när vi lastade hafe typ de lugnande gått ur mwn han stod helt stilla hela vägen upp. vi trodde först att han typ hade dött hahah.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 23:00
Ja nej men precis, det var vid liknande fall jag tyckte att lugnande kunde behövas vid lastning. Men att ha det som ett sätt att lösa problem i ridningen köper jag inte.
Beckhha
Wed 14 Nov 2012 15:39
Tycker man ska ge lugnande så lite som möjligt.
Det är aldrig bra men ibland behövds de.
Men innan ridning tycker jag verkligen inte det är snällt.
Det är som om att vi skulle ut och springa en runda fast vi var super trötta ju :/
Det är aldrig bra men ibland behövds de.
Men innan ridning tycker jag verkligen inte det är snällt.
Det är som om att vi skulle ut och springa en runda fast vi var super trötta ju :/
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:59
Jag håller med. Behöver man ge lugnande till sin häst vid ridning eller tävling, ska man nog fundera om man har rätt häst för det man vill göra.
Sandra Barklund
Wed 14 Nov 2012 13:35
ska jag klippa min häst så skulle jag ge henne lungnande då hon aldrig i hela sitt liv blivit klippt och hon är 10 år nu
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:58
Nej men absolut, lugnande vid klippning inget fel, tycker jag. Men att blanda lugnande med ridning och tävling var det som jag reagerade på.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 12:16
Kan förstå att lugnande kan behövas i vissa situationer. Har du en häst som inte är så lasttränad och du måste in till klinik eller dyl så är väl lugnande i hästens eget bästa.
Men vid ridning...? Känns otroligt konstigt, och jag hade nog inte riktigt vågat sitta upp på en häst som fått lugnande. Man vet ju hur bra motorik hästen har efter en spruta på klinik, så det där köper jag inte. Till klippning kan jag väl också känna att man hellre bör öva hästen successivt istället för att fläska på med lugnande. Sen vetekatten om just den här varianten är så "effektiv" att man kan få fram en väldigt stor effekt, men jag är väl överlag inte jätteglad i att via medel försöka manipulera hästens känslor till vardags helt enkelt. Det visar väl på att man kanske borde börja i en helt annan ände...
Men vid ridning...? Känns otroligt konstigt, och jag hade nog inte riktigt vågat sitta upp på en häst som fått lugnande. Man vet ju hur bra motorik hästen har efter en spruta på klinik, så det där köper jag inte. Till klippning kan jag väl också känna att man hellre bör öva hästen successivt istället för att fläska på med lugnande. Sen vetekatten om just den här varianten är så "effektiv" att man kan få fram en väldigt stor effekt, men jag är väl överlag inte jätteglad i att via medel försöka manipulera hästens känslor till vardags helt enkelt. Det visar väl på att man kanske borde börja i en helt annan ände...
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:57
Ja men precis. Man gör hästen till något den inte är och bara trubbar av den. Nu tror jag inte att den bli lika lugn och avslappnad som av en spruta lugnande, men det är själva grejen att man skulle använda en typ av drog till hästen vid ridning är bara konstig.
EricaLundqvist
Wed 14 Nov 2012 10:24
de finns ju dem hästar som pga skada har boxvila, som skall börjas promeneras stå i sjukhage eller börja ridas som kan behöva lugnande, detta tycker jag 'är helt ok för det är en säkerhetsfråga både för människa och häst. sen som du säger ok vid klippning o vissa fall av lastning.
men att träna och tävla på lugnande har jag svårt att tänka mig, tänk själv att vara nerdrogad på lugnande oxå ska någon sätta dig på att tänka och prestera. haha man blir ju avtrubbad i huvet av lugnande! de e ju en sorts drog.
men att träna och tävla på lugnande har jag svårt att tänka mig, tänk själv att vara nerdrogad på lugnande oxå ska någon sätta dig på att tänka och prestera. haha man blir ju avtrubbad i huvet av lugnande! de e ju en sorts drog.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:55
Ja men precis. Håller med om det med igång sättning, klippning och lastning. Men när det stod att det gick att tävla med, vara bara helt sjukt i mina ögon. Det kan ju inte vara bra för hästen på något sätt.
Loreai
Wed 14 Nov 2012 09:32
One does not simply buy a horse they can't handle. Jag lever i tron att inga hästar behöver lugnande medel eller starka bett i ridningen med rätt ryttare. Det var bara hemskt ju ..
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:54
Ja men precis. Man vill ju kunna hantera sin häst på ett så enkelt och bra sätt för hästen som möjligt. Om man behöver ge hästen lugnande för det, har man nog fel häst till det man vill göra.
JennaBju
Wed 14 Nov 2012 09:24
Skulle jag behövt ge hästen lugnande varje dag för att kunna rida och hantera den i vardagen så skulle jag nog faktiskt fundera om jag har val rätt häst.
Nu hoppas jag ju ingen använder det där på det sättet utan att dom tar till det vid speciella situationer då hästen kan bli mer uppstressad som klippning, om man måste lasta för att ta sig till veterinären inför varje tävling,träning o.s.v. känns det som att lastträning så hästen är trygg med lastning och transport är ett bättre alternativ men om man akut måste iväg så nöden har ingen lag! Eller som sagt om man har en häst som är väldigt het i vanliga fall och har stått ett tag så den är mer eller mindre explosiv och enbart får skrittas så kan de ju vara en säkerhetsåtgärd!
Men som sagt inget som jag skulle använda varje dag för att vardagen skulle fungera!
Nu hoppas jag ju ingen använder det där på det sättet utan att dom tar till det vid speciella situationer då hästen kan bli mer uppstressad som klippning, om man måste lasta för att ta sig till veterinären inför varje tävling,träning o.s.v. känns det som att lastträning så hästen är trygg med lastning och transport är ett bättre alternativ men om man akut måste iväg så nöden har ingen lag! Eller som sagt om man har en häst som är väldigt het i vanliga fall och har stått ett tag så den är mer eller mindre explosiv och enbart får skrittas så kan de ju vara en säkerhetsåtgärd!
Men som sagt inget som jag skulle använda varje dag för att vardagen skulle fungera!
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:53
Jag hoppas verkligen inte att det är någon som använder det dagligen till sin häst och jag håller med angående klippning och lastningen. Men i annonsen stod det ridning och att det kunde användas till tävling och det var det som jag tyckte var så konstigt.
JennaBju
Wed 14 Nov 2012 23:58
Vet inte riktigt om jag skulle vilja sitta å rida runt på en häst som är påverkad av lugnande medel....
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 08:07
jag tycker att det är helt rätt kan man ger hästar lugnande innan ridning iaf om den håller på att sättas igång efter en skada eller en vila. många hästar får för sig att börja kasta sig eller göra något annat dumt då skadan kan komma tillbaks. men det är doping om man ger det i samband med tävling.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:51
Ja men igång sättning utav skada kan jag förstå. Men på den här stod det, innehåller inga dopingklassade ämnen så går att användas vid tävling. Och det var det som jag reagerade på.
osnebarn
Wed 14 Nov 2012 06:28
Håller med! Varför skaffa just den hästen eller behålla den hästen om lugnande behövs :s
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:49
Ja men precis. Då ska man väl i stället fundera på om man har valt rätt häst till det man vill göra.
the-mate
Wed 14 Nov 2012 05:50
vi brukar ge lugnande till våra hästar när dom ska sättas igång, helt enkelt för att dom inte ska skada sig eller dra på sig en korsförlamning, så jag tycker inte det är så farligt.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 20:28
Låter ju som en hyfsat rimlig anledning, men jag tycker fortfarande att det är konstigt och att man inte ska behöva göra det.
Eliteanka
Wed 14 Nov 2012 00:30
Det beror ju på vad det är för häst man har, jag tex har en otroligt lättstressad och nervös häst och han har inte ont nånstans. Tror inte den här "drogen" handlar om att inte kunna klara av sin häst, utan att hjälpa hästen. För stressade hästar kan i vilken situation som helst bli farliga för ryttare/den som hanterar den, och då spelar det ingen roll om man har kunskap nog att kunna hantera sin häst.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 01:40
Nu är inte jag någon expert, men jag anser fortfarande inte att man i sånna fall har valt rätt häst om man bahöver "droga" den för att klara av den. Om hästen är så nervös av sig kanske inte psyket klarar av att vara tävlingshäst och då borde den väl inte behöva vara det? Absolut kan hästar bli farliga, men om man inte vet hur man ska/borde hantera den då, är inte det en brist i kunskapen då? Sen att det inte hjälper är en annan sak.
Eliteanka
Wed 14 Nov 2012 14:04
Men den här "drogen" är nog mest för att hästen ska kunna slappna av, om man har en häst som tex inte koncentrerar sig eller blir lätt störd av annat så är det en bra idé för då hjälper man hästen i framtiden, för man kanske bara behöver använda den här ett par gånger och sen märker hästen att det är OK även utan. Jag själv skulle inte använda den förrän i absoluta nödfall, om jag känner att min häst skulle kunna skada sig pga stress, inte för att jag inte skulle klara honom. Men alla tycker självklart olika, men jag tror inte detta är något dom vill att man ska använda vaaarje dag. För sprutan kostar 100kr/st, det blir rätt dyrt i längden :P
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:49
Jag tycker bara att det finns så många andra sätt att försöka lösa sånna här problem på och bli rätt illa berörd att man ska behöva dämpa djuren på det här sättet. Nej självklart tror jag inte att det är något man använder varje dag, men är det så att man måste använda det tycker jag att man borde se över ifall det finns något annat man kan testa först.
Jag har aldrig ens stött på att det finns sånt här och folk som använder det, så det kom lite som en chock för mig att det faktiskt fanns. :)
Jag har aldrig ens stött på att det finns sånt här och folk som använder det, så det kom lite som en chock för mig att det faktiskt fanns. :)
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 00:02
Tycker faktiskt inte det är så "farligt". Mycket värre saker händer inom ridsporten och jag känner flertalet personer som använder den här produkten. :)
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 01:36
Absolut farligare saker kan hända, jag tycker enbart att om man behöver använda sig av sånt här för att "klara av sin häst" eller vad man ska kalla det, ska man nog tänka om.
ellenhedlund
Wed 14 Nov 2012 10:07
Anledningen är ju mer varför man använder de, ung häst som blir nervös? Självklart! Har hästen stått pga skada/sjukdom och är super pigg osv? Man måste tänka några steg längre än bara vanlig ridning :-)
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 12:08
Håller med ellenhedlund! Det handlar ju inte om att bara använda det vid ridning utan vid andra tillfällen, sen TROR jag inte att någon använder det för att slippa ta tag i ev. problem vid ridning tex :)
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:46
Jag skrev att vid klippning och möjligtvis lastning så är det okej. Men i annonsen stod det även att det kunde användas vid ridning och tävling, och det var det som jag reagerade på. Det är även att ge det till hästen i syfte för ridning och tävling jag har menat.
minihingstar
Tue 13 Nov 2012 23:42
Tycker väl inte det var så hemskt :p Kan ju vara en unghäst som stressar upp sig bland massa hästar på sina första tävlingar eller träningar. Utsätter man inte hästen för något blir de heller inte tåliga för det, och då e det kanske bra för att få de lite er på fötterna :) Är ju inget som är gjort för att ges konstant.
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 01:35
Det är väl egentligen inte att det är hemskt, men jag tycker inte att man ska behöva ge "lugnande" till hästen för att kunna tävla. Då får man hitta andra vägar för att vänja den vid det.
Det beror ju på om det är en drog som lugnar eller om det tex är en ört
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 01:33
Jag tycker faktiskt inte att det spelar så stor roll, när det kommer till ridning :/
Det låter som du tror att hästen blir så lugn att den släpar fötterna i marken och hänger med huvudet och snubblar runt halvdrogad men det kan ju vara så att den bara dämpar adrenalinet lite så att en helt tokigt uppstressad häst blir hanterbar
Anonymous
Wed 14 Nov 2012 22:43
Ja det är säkert att jag har en annan uppfattnig om det än andra. Men jag tycker inte att man ska behöva "lugna" hästen med medel för att kunna rida den :/
60 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/511102858/