Wednesday 16 January 2013 photo 1/13
|
Bara för att vi är inne på ämnet om små ponnys med stora ryttare.
En ponny jag hade hemma i somras för inridning/utbildning, jag e super stor på hästen men samtidigt så är hästen super balanserad och det är jag med. Vilket gör att det var aldrig några problem för hästen att bära mig 4-5 dagar i veckan 30min ridpass i två månader för att sedan lämnas över till en liten tejej som har haft super roligt med honom för att han har varit världens stabilaste lilla kompis.
Dem kvaliterna som han har nu skulle han aldrig få under In/tillridning av ett barn i rätt storlek.
Genom att låta små vuxna hantera och utbilda ponnys så ger vi oxå mycket stabilare, välhanterade och utbildade ponnys till den yngre generationen så att dem kan lära av hästen sedan. Vilket jag tycker är otroligt viktigt.
Annons
ILoveAlextin
Thu 31 Jan 2013 15:05
tycker det är grovt fel som vissa har kommenterat under! att rida in/till en liten ponny och vara lite större och lära hästen bära rätt är bättre i längden för både hästen och ryttarna som skall lära sig rida. En häst som vet att man inte stick i skogen elr kastar av ungen är otroligt mycket bättre för barnen att rida en än häst som inte bär ryttaren rätt och är en RIKTIG ponny. Barnen lär sig inte rida på ett vettigt sätt. Jag mins när jag var liten och trodde hästen gick rätt när den gick bakom hand för de var ju så ponnyerna var felridna när jag var mindre. En sådan häst mår inte bra i muskulaturen! Då är det ju bättre att ponnyn har en stadig grund.
Jag har själv ridit till en shettis förra vintern! och funderar faktiskt i framtiden rida till små ponnyer, ( delvis för att jag väger lite och är inte så lång) för att barn skall kunna få BRA barnponnyer istället för elaka skit hästar. Så mindre barn ansöker till ponnyakuten p.g.a att ponnyerna är för svåra och inte tillridna på ett vettigt sätt.
Jag har själv ridit till en shettis förra vintern! och funderar faktiskt i framtiden rida till små ponnyer, ( delvis för att jag väger lite och är inte så lång) för att barn skall kunna få BRA barnponnyer istället för elaka skit hästar. Så mindre barn ansöker till ponnyakuten p.g.a att ponnyerna är för svåra och inte tillridna på ett vettigt sätt.
Linn Lundberg
Sun 20 Jan 2013 12:46
Jag tycker att små ponnyer ska ridas till av äldre, duktiga ryttare lite nu och då. Finns alldeles för många ponnyer som inte får den grundridning, som behövs och sedan blir dessa "elaka problemponnyerna". Visst, du är för stor men rider man hästen i utbildningssyfte tycker jag inte det spelar någon roll så länge det inte är allt för mycket, för det ger bara ponnyn en bra grund att stå på!
iloveyouphilip:*
Wed 16 Jan 2013 21:14
Den där bilden såg rolig ut :) väldigt stor gemför mot ponnyn:/ ser faktiskt inte bra ut heller , de handlar vän endå också om vikt ? Om hur mycke man väger , han kanske får dåligare rygg snabbare ! Man vet aldrig man ska vara försiktig med sånt där !:s
iloveyouphilip:*
Sat 19 Jan 2013 17:46
Jo jag har läst hela texten , men jag kommentar bara ett svar ! Ja jag påpekade , de Ser inte bra ut , och du behöver inte bli tjurig heller för de gör de inte , de skrev du själv i bildtexten !! Jag tänkte mest för hästens skull .. ! Asså för de kan bli mycke skador i ryggen om man är för tung för en häst !
BuryMyHeart
Sun 20 Jan 2013 12:19
Kan säga att det antagligen gör mer skada om en liten ryttare som är lagom för hästen sitter på och inte kan rida i balans, än vad det gör med en lite större ryttare som rider i balans ;)
Eliteanka
Wed 16 Jan 2013 18:35
Fast på denna bilden syns det ju att du är väldigt stor på hästen. Och när det gäller unghästar (som jag antar att den är pga inridningen) så får dom inte bära för mycket eftersom dom inte byggt upp ryggmuskler för att bära en ryttare. Sen har jag inget emot att man är för lång för en häst om det finns balans, men en unghäst borde ju knappast ha balans nog att bära upp sig själv och en alldeles för lång ryttare.
Eliteanka
Wed 16 Jan 2013 19:16
åh låter som ett riktigt drömställe ju! :D
Haha, kan bara hålla med! ;)
Jag själv blir förbannad om jag ser folk sitta på sina hästar när dom ska tävla och står och väntar i 30 min på ett och samma ställe, sittandes på hästen hela tiden. Då kan hästen lika gärna stå ijämte istället för att behöva stå med extra vikt på ryggen och bara vänta -.- Bara för att många ryttare är såååå lata att dom knappt orkar gå från transporten till ridbanan när dom ska rida fram. Usch :c
Haha, kan bara hålla med! ;)
Jag själv blir förbannad om jag ser folk sitta på sina hästar när dom ska tävla och står och väntar i 30 min på ett och samma ställe, sittandes på hästen hela tiden. Då kan hästen lika gärna stå ijämte istället för att behöva stå med extra vikt på ryggen och bara vänta -.- Bara för att många ryttare är såååå lata att dom knappt orkar gå från transporten till ridbanan när dom ska rida fram. Usch :c
EricaLundqvist
Wed 16 Jan 2013 19:21
de va ett stuteri så dem hade rätt många ponnys ^^
och just denna stackarn föddes som ointresserad klapphingst så de va ingen som ville ha honom :P så dtf kom han till mig för utbildning som 6åring!
Mhm de ser man allt för ofta, ska inte jätte klaga för jag e själv lat ibland (rider in från hagen ibland(A)) men brukar oftast tänka steget längre i dem flesta andra situationerna! :P
och just denna stackarn föddes som ointresserad klapphingst så de va ingen som ville ha honom :P så dtf kom han till mig för utbildning som 6åring!
Mhm de ser man allt för ofta, ska inte jätte klaga för jag e själv lat ibland (rider in från hagen ibland(A)) men brukar oftast tänka steget längre i dem flesta andra situationerna! :P
Eliteanka
Wed 16 Jan 2013 19:23
tur att han fick komma till dig då :D Vart är han nu? :) Han var väääldigt söt och ser ut att ha ett rätt ordentligt steg! ;)
haha, men rider man från hagen så rör ju ändå hästen på sig, att stå i 25 plusgrader helt still i 30min-1timme för att bara stå helt still i solen med ryttare, det är jag emot! :) Det är bara lathet, då kan man lika gärna stå jämte hästen och sitta på en stol eller något xD
haha, men rider man från hagen så rör ju ändå hästen på sig, att stå i 25 plusgrader helt still i 30min-1timme för att bara stå helt still i solen med ryttare, det är jag emot! :) Det är bara lathet, då kan man lika gärna stå jämte hästen och sitta på en stol eller något xD
EricaLundqvist
Thu 17 Jan 2013 09:08
idag är han på utlåning i småland, får antagligen tillbaka honom till sommaren så ska jag fortsätta utbildningen o sälja! Oja de har han verkligen otrolig kapacitet i både dressyr och hoppning, drf vill jag hitta ngn som tar vara på de, men de e ganska svårt :P
haha sant, osh ja, men tävlningsplatts i allmänhet får man se ganska kånstiga saker på
haha sant, osh ja, men tävlningsplatts i allmänhet får man se ganska kånstiga saker på
stripelessTiger
Wed 16 Jan 2013 17:51
Kunde inte hålla med mer! Men samtidigt måste man ju tänka på så att man inte belastar ryggen för hårt. Då håller ju inte ponnyn så länge som den borde, om man belastar för tungt under för lång tid.
EricaLundqvist
Wed 16 Jan 2013 18:29
Absolut så e de super viktigt, har haft jätte kunniga människor runt omkring mig och som hjälp vid minst hälften av alla rid tillfällen. Inte för att jag e dålig utanför att ha någon som kan peta på en och ge tipps för att de ska bli så bra som möjligt. Skulle aldrig utsätta en häst för ngt den inte klarar av, vilket jag tycker man märker ganska fort!
Adoette
Wed 16 Jan 2013 14:15
Men det är ju inte balansen som är problemet utan hur mycket ryggen påverkas. Man kan vara hur lång som helst, det är vikten som påverkar. Men vikt och längd hänger ihop och hur smal man än är blir man endå för tung. Är man så stor som ryttaren på bilden förstör man otroligt mycket hos hästen. Vävnaden i ryggen är otroligt känslig och hästen får inflammationer i musklerna och runt om ryggraden. Detta går att hitta om veterinärer letar efter det. Alla ridhästar har ryggskador, men i olika utsträckning. En sånhär liten ponny skulle haft allvarligare. De kan läka först efter ett år helt utan ridning men sålänge den har last på ryggen kommer det vara kvar.
Måste man rida sådär bara för att utbilda hästen så får den väl inte bli utbildad till den nivån då, för dedär är inte ok någonstans. Tävling och träning får aldrig gå före hästens välbefinnande.
Måste man rida sådär bara för att utbilda hästen så får den väl inte bli utbildad till den nivån då, för dedär är inte ok någonstans. Tävling och träning får aldrig gå före hästens välbefinnande.
zuperteejjpp
Thu 17 Jan 2013 19:04
Jag håller oxå med aodette i detta.. Visst du får göra som du vill men tycker det är onödigt att sitta och rida på för små ponnysar. Du får ha din åsikt men jag hade inte suttit på en alldeles för liten ponny
Jag tror de eventuella belastningsskador som kan uppkomma av att en vuxen tillfälligt rider en för liten ponny är bättre än de skador som kan uppkomma om ett oerfaret barn ska rida till en liten ponny
EricaLundqvist
Wed 16 Jan 2013 18:30
Ska jag vara ärlig så tror jag ponnyn uppskattar de mer för den delen oxå!
iloveyouphilip:*
Wed 16 Jan 2013 21:18
Som jag skrev med ! Ponnyn är väldigt liten , du är alldeles för stor ! De handlar inte bara om muskler hit och dit. Man måste tänka på vikten också små ponnyer kan inte bära hur tunga personer som helst , ryggen blir dålig !
osnebarn
Wed 16 Jan 2013 08:40
Fast då kan ju jag ärligt skriva som så att om man jämför denna bilden med den innan så ser du mycket stabilare ut och hästen ser inte ut att "svanka" som på bilden innan. Det ser även ut som att det som för dig för stor är överkroppen.. Inte vikt eller ben. Så som sagt så ser du fortfarande löjligt för stor ut men det ser fortfarande okej ut.
Men skriver som på bilden innan att det finns sååååå många duktiga små ryttare! Sen så tror jag att om originalvikten på hästens ryttare är ca 30-40 kg och man sätter upp någon som väger 50-60 kg så kan nog hästen kanske inte göra samma dumma grejer pga mer vikt (menar inte att man är för tung) men den kanske blir stabilare i sig med en tyngre ryttare, men då finns det ju ingenting som säger att den inte fortsätter sen när den lilla ryttaren får tillbaka hästen.
Min åsikt som sagt, står fast vid den:)
Men skriver som på bilden innan att det finns sååååå många duktiga små ryttare! Sen så tror jag att om originalvikten på hästens ryttare är ca 30-40 kg och man sätter upp någon som väger 50-60 kg så kan nog hästen kanske inte göra samma dumma grejer pga mer vikt (menar inte att man är för tung) men den kanske blir stabilare i sig med en tyngre ryttare, men då finns det ju ingenting som säger att den inte fortsätter sen när den lilla ryttaren får tillbaka hästen.
Min åsikt som sagt, står fast vid den:)
osnebarn
Wed 16 Jan 2013 10:06
nej men hon laddade ju upp bilden pga disskusionerna ifrån förra bilden, därför jag jämförde dom två olika bilderna. så en häst ska svanka när den står stilla? jag har då aldrig haft hästar som står svankade i ryggen när dom stå stilla.
osnebarn
Wed 16 Jan 2013 10:12
plus att den andra bilden kan lika gärna vara en ögonblicksbild, och hon kanske rider han jätte bra på film/verkligheten.. men som sagt på bilden ser det ut som jag beskrivit ovan
Anonymous
Wed 16 Jan 2013 10:31
har man inte till gång till en mindre och duktigare och tuffare ryttare får man helt enkelt slänga upp en äldre och större.
EricaLundqvist
Wed 16 Jan 2013 18:39
finns säkerligen många små barn som är jätte duktiga, men tyvärr växer dem inte på träd :P
Absolut så finns det dem ponnys som hajar grejen och flippar ut när dem märker att barnen inte har någon koll, men risken blir mindre med en välhanterad häst från början, sedan utbildar jag hästen till barn häst, dvs utsätter den för massa knasiga saker för att den ska lära sig att acceptera och befina sig i alla situationer utan att de e något konstigt med det. på så sätt minskas oxå risken.
Och den här ponnyn tyckte de va skit läskigt när de satt upp yngre barn som inte riktigt kunde rida eftersom att dem har ingen egen balans oxh har inte riktigt kontroll på tyglar o stigbyglar, men de va något jag lagt in i utbildningen han fick hos mig i sommar. Så jag tog in lite olika små flickor som fick rida honom under undervisning av mig så att han även fick lära sig att det är detta som gäller alltid!
Absolut så finns det dem ponnys som hajar grejen och flippar ut när dem märker att barnen inte har någon koll, men risken blir mindre med en välhanterad häst från början, sedan utbildar jag hästen till barn häst, dvs utsätter den för massa knasiga saker för att den ska lära sig att acceptera och befina sig i alla situationer utan att de e något konstigt med det. på så sätt minskas oxå risken.
Och den här ponnyn tyckte de va skit läskigt när de satt upp yngre barn som inte riktigt kunde rida eftersom att dem har ingen egen balans oxh har inte riktigt kontroll på tyglar o stigbyglar, men de va något jag lagt in i utbildningen han fick hos mig i sommar. Så jag tog in lite olika små flickor som fick rida honom under undervisning av mig så att han även fick lära sig att det är detta som gäller alltid!
Littra
Wed 16 Jan 2013 08:25
Håller med dig! Jag och en annan tjej(jag är ca. 160 och hon var väl 170) blev uppsatta på shettisar nån gång ibland för att de små barnen bara åkte av och inte ställde krav nog. Det såg säkert helt sjukt ut, men ponnyerna blev bättre för de små att lära sig på!
EricaLundqvist
Wed 16 Jan 2013 18:47
jag e 160 och hästen på bilden e 110 så den e ganska liten :P
Hade en liten shettis hingst när jag va 14 för att de inte fanns några barn som kunde rida på den :P
Hade en liten shettis hingst när jag va 14 för att de inte fanns några barn som kunde rida på den :P
EricaLundqvist
Wed 16 Jan 2013 07:42
galet kär i den!! en storl strörre och jag hade tatt den själv ^^
SlopePrincess
Wed 16 Jan 2013 15:35
I övrigt håller jag med dig. :)
Ska själv börja rida shettis nu till våren, då han slänger av sina mindre ryttare åt höger o vänster i galoppen.
Ska själv börja rida shettis nu till våren, då han slänger av sina mindre ryttare åt höger o vänster i galoppen.
58 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/512424501/