Wednesday 6 March 2013 photo 1/8
|
Om vi säger att er häst är till salu. Och någon på andra sidan landet e väldigt intresserad utav er häst, hade ni då skickat iväg hästen på prov?
Jag tänke att hon kan betala allt innan jag skickar iväg henne. Och vill hon inte ha henne efter en månad får hon skicka tillbaka henne och jag ger då självklart pengarna tillbaka, kan man göra så? Hon verkar vara en seriös människa, har hittat en blogg för 2 år sedan.
Annons
Mik Strandberg
Thu 7 Mar 2013 17:12
Nejnejnej, aldrig. Skulle jag sälja min häst så skulle jag vara så himla noga med vart hon hamnade, jag skulle mer än gärna hälsa på i spekulantens stall innan försäljning osv.
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 23:06
Nu för tiden är det så lätt att du blir grundlurad, jag lånar aldrig ut hästar på prov utan jag vill se hur personen rider och sen bestämmer ut över det,
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 14:49
Finns säkert de som gjort på det viset och fått det att fungera alldeles utmärkt. Någon form av betalning krävs ju absolut - antingen hela summan eller delar av den. Sen får ju givetvis köparen stå för transporten med.
Jag personligen hade inte sålt min häst på det sättet. Jag vill träffa personen som köper min häst, se denne rida, prata med den och se hur hästen och ryttaren går ihop. Sen går det att antingen skicka hästen via lastbil eller att personen har släp med sig ned. Att däremot skicka bort min häst på prov till en person jag aldrig ens sett och som aldrig i sin tur har sett min häst, det hade inte jag personligen gjort.
Sen är det ju inte fel att göra som du skrev, men jag kan känna att det är lite riskabelt och vanskligt.
Jag personligen hade inte sålt min häst på det sättet. Jag vill träffa personen som köper min häst, se denne rida, prata med den och se hur hästen och ryttaren går ihop. Sen går det att antingen skicka hästen via lastbil eller att personen har släp med sig ned. Att däremot skicka bort min häst på prov till en person jag aldrig ens sett och som aldrig i sin tur har sett min häst, det hade inte jag personligen gjort.
Sen är det ju inte fel att göra som du skrev, men jag kan känna att det är lite riskabelt och vanskligt.
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 14:57
jo precis. och, hon vill ha en hopphäst. För de pengar hon kommer behöva lägga ut på min häst (hästen kostar liksom 12.000) så får hon en ordentlig hopphäst som e typ halvblod. För jag står då inte för tranaport eller liknande. Så hon får komma ner och rida annars blir de inget. Visst vill jag få sålt henne men de känns intr bra att göra på detta viset..
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 15:16
Nej det är väl lite det man kan känna med...
Det finns ju de som köper och säljer hästar osedda, både från samma land och från utlandet. Där handlar det ofta om folk som är ute efter något väldigt specifikt, och som också är väldigt säkra på köpet. Just nu när det omnämns "på prov" och det förmodligen inte är samma omständigheter som för vissa av de som jag vet ofta köper osedda hästar långt ifrån så skulle jag nog känna att det är lite knepigare.
Tycker det låter bra som du sägar:) Visst är det inte lätt att sälja häst idag, men man ska ändå göra saker på ett sätt som känns bra för en själv...
Det finns ju de som köper och säljer hästar osedda, både från samma land och från utlandet. Där handlar det ofta om folk som är ute efter något väldigt specifikt, och som också är väldigt säkra på köpet. Just nu när det omnämns "på prov" och det förmodligen inte är samma omständigheter som för vissa av de som jag vet ofta köper osedda hästar långt ifrån så skulle jag nog känna att det är lite knepigare.
Tycker det låter bra som du sägar:) Visst är det inte lätt att sälja häst idag, men man ska ändå göra saker på ett sätt som känns bra för en själv...
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 18:56
ja precis! Hon har inte ens bett om.en video el liknande. Och man vill väl provrida sin häst? De går flyg..
minihingstar
Wed 6 Mar 2013 13:15
När jag sålt mina långt har de tagit med sig släpet ner när de provrider och gillar de hästen tar de med den hem = köper den.
Jag skulle aldrig få för mig att lämna en häst på prov om det så är 2 km eller 20 mil bort. Mycket kan hända och har man oturen får du hem en förstörd häst som du sen inte kan sälja.
Jag skulle aldrig få för mig att lämna en häst på prov om det så är 2 km eller 20 mil bort. Mycket kan hända och har man oturen får du hem en förstörd häst som du sen inte kan sälja.
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 13:51
Okej. Jag vill mer än gärna se hur hon rider min häst. Ser dock hellre att hon står på lastbil än transport i 17 timmar, givetvis med paus.
minihingstar
Wed 6 Mar 2013 14:26
Då hade jag gjort att hon åker ner själv och beställa transport efter köp, eller får hon chansa och köpa henne utan att provrida.
Trav-4-Life
Wed 6 Mar 2013 11:28
Jag hade krävt att de skulle komma ner och fått se bilder hur stället ser ut
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 12:32
okej. Hennes tanke va att man skulle skicka upp henne så att hon fick provrida där..
Trav-4-Life
Wed 6 Mar 2013 13:40
Jag som ägare hade själv viljat se hur de red och behandlade hästen. Köparna kan ju ta tåg eller flyg eller vad som.
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 13:52
Precis, ska säga åt henne att hon får komma ner o provrida annars e jag inte intresserad :)
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 09:42
Jag tror inte jag skulle gjort det faktiskt.
Hade det varit min häst vet jag att hon inte klarat åka så långt och sedan efter att man hört så många historier med hästar som kommer tillbaka förstörda osv=/
Hade det varit min häst vet jag att hon inte klarat åka så långt och sedan efter att man hört så många historier med hästar som kommer tillbaka förstörda osv=/
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 09:42
Måste få säga att hästen på bilden är verkligen otroligt fin =)
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 09:46
Ja, jag e jätterädd för att hon ska bli sönderriden.
Ja hon e jättefin :D
Ja hon e jättefin :D
Farisi
Wed 6 Mar 2013 09:14
Det beror på vem som vill ha den. Om det är en ungfamilj som inte har mycket hästvana skulle jag inte skickat iväg hästen. Men om det skulle varit en van familj som vill köpa kanske jag skulle skicka iväg den i en vecka eller två :)
EricaLundqvist
Wed 6 Mar 2013 09:12
yes men skulle satt en handpenning på 10-20% av priset där det tydligt står i kontraktet att dem inte fåt tillbaka handpenningen om dem inte tar hästen
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 08:54
Det beror på vem människan är, och då om den verkar vara en vettig hästmänniska och seriös, så skulle ja kunna göra de :)
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 21:24
okey, aa de är ju bra, sen kan du ju be henne skicka nån film där hon rider om hon har kanske? :)
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 21:25
Hon har inte svarat på mitt senaste mail så hon är antagligen inte intresserad :P
Anonymous
Wed 6 Mar 2013 21:26
okey, aa man får hoppas att du hittar nån som bor närmare dig, då kanske de blir lättare o ha på prov o så :)
Jag hade inte gjort så. Men det är mest för jag vet att min häst psyke inte riktigt skulle klara att fara genom landet för att vara nånstans på prov. Skulle jag få tillbaka henne sen skulle hon antagligen vara ganska förstörd och det skulle förstöra både för mig och för andra eventuella köpare.
Jag skulle iaf kräva att människan kommer och provrider hästen på hemmaplan först och om det klickar då skulle jag kunna skicka iväg hästen på prov.
Jag skulle iaf kräva att människan kommer och provrider hästen på hemmaplan först och om det klickar då skulle jag kunna skicka iväg hästen på prov.
Så om det verkligen inte funkar och personen känner direkt att nej detta är inte hästen för mig så ska den vara kvar en månad ändå?
AlexanaForever
Wed 6 Mar 2013 10:54
Det tar mer än en gång för att se om hästen verkligen passar en. Och speciellt när inte jag kan vara där och säga hur hon ska göra. Hon hinner inte prova på att hoppa, rida dressyr o rida ut på 1 gång.
mytmy
Wed 6 Mar 2013 08:26
om man tar fullt betalt och hela affären är gjord korrekt, så hade jag lätt gjort så, fast haft en längre prövotid, på kanske 3månader.
Hade även skrivit ett kontrakt, där det står vilka krav man har på sig köpare:
-vid problem höra av sig till tidigare ägare
-vid sjukdomar/skador kontakta vet och tidigare ägare
-hästen ska gå tillbaka till tidigare ägare vid problem/missnöje, alltså inte till slakt, vidare försäljning eller liknande.
är ju juridiskt bindande om man skriver på båda två och daterat det, med både ett start och slutdatum (på vissa punkter)
Hade även skrivit ett kontrakt, där det står vilka krav man har på sig köpare:
-vid problem höra av sig till tidigare ägare
-vid sjukdomar/skador kontakta vet och tidigare ägare
-hästen ska gå tillbaka till tidigare ägare vid problem/missnöje, alltså inte till slakt, vidare försäljning eller liknande.
är ju juridiskt bindande om man skriver på båda två och daterat det, med både ett start och slutdatum (på vissa punkter)
ellenhedlund
Wed 6 Mar 2013 08:21
Jag hade gjort så, om du kollat upp personen och allting verkar stämma med vad du fått höra av personen! :)
DumleKallasJag
Wed 6 Mar 2013 07:32
hade aldrig vågat göra det :/ man har hört så många som har fått sina hästar slaktade när dom har lånat ut :(
:)
:)
Emma
Wed 6 Mar 2013 07:29
Jag har precis hjortar med min häst eftersom jag var tvungen att bli av med henne snabbt pga stallplats :( men det fungerade jätte bra och hon mår super nu :)
60 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/513274002/