Monday 18 March 2013 photo 3/8
|
Vad tycker ni andra angående att ta betalt för hjälp med sin häst?
Jag personligen är faktiskt ganska kluven i just den frågan.
Tar man in hjälp pga ekonomin, (det jag kallar halvfodervärd) är det ju självklart att det är helt rätt. Men då gäller ju helt andra saker också. Man har mer frihet, får väl göra lite mer som man vill (självklart inte byta utrustning bara sådär eller åka iväg, men ni kanske förstår hur jag menar?).
Det jag tycker är fel, det är de som tar in hjälp för de inte har tid och sedan kräver betalt för det. Det är ju som om jag skulle betala för att få jobba på mitt jobb? Självklart slits hästen och dess utrustning, men det gör den ju även om det är ägarens om rider.
Jag som medryttare skulle ju självklart ersätta exempelvis ett stigläder om detta skulle gå sönder pga. något jag gjort.
Men en medryttare, är ju någon som faktiskt kommer dit för att underlätta för ägaren. Göra så att ägaren kanske har tid att ägna sig åt studier, eller jobb. Då har man väl ingen rätt att kräva betalt för detta?
Ser det ju även som en självklarhet då att medryttaren gör det ägaren skulle gjort den dagen (jourer osv).
Samtidigt som att jag kan förstå att man tar betalt av sin medryttare om hästen är på en hög utbildningsnivå och ryttaren då lär sig nya saker på hästryggen.
Som ni ser är jag lite kluven åt detta, hur är er åsikt?
Nyfiken! Försök gärna komma både ur hästägarperspektiv och medryttarperspektiv :)
Tar man in hjälp pga ekonomin, (det jag kallar halvfodervärd) är det ju självklart att det är helt rätt. Men då gäller ju helt andra saker också. Man har mer frihet, får väl göra lite mer som man vill (självklart inte byta utrustning bara sådär eller åka iväg, men ni kanske förstår hur jag menar?).
Ser det ju även som en självklarhet då att medryttaren gör det ägaren skulle gjort den dagen (jourer osv).
Nyfiken! Försök gärna komma både ur hästägarperspektiv och medryttarperspektiv :)
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 40D
Focal length 103 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/250 s
ISO 800
Anonymous
Thu 28 Mar 2013 10:06
När jag typ hade en medryttarhäst (tränade och tävlade hästen åt dom) fick jag betala träning själv, men så betalade de tävling och körde mig till tävlingar och så. :)
e-wikman
Thu 28 Mar 2013 10:03
Jag skulle inte ta betalt om jag hade medryttare på min välutbildade häst. Tog inte betalt när jag hade en outbildad häst med medryttare för ett år sen heller. :-)
Anonymous
Tue 26 Mar 2013 09:23
Vad svårt det där är. Men som ägare skulle jag nog inte ta betalt, förutom viss ersättning då om något skulle gå sönder. Eller så kanske jag till och med skulle betala min medryttare eftersom det är JAG som vill ha hjälp. Det gör mig då till arbetsgivare, anställda betalar inte sina arbetsgivare :p fast jag vet inte, det är svårt det där.
Julleduveet
Sat 23 Mar 2013 19:36
Är medryttare hos en person som inte kräver några pengar av mig, hon är även ingift släkt med mig så vi har en bra relation.
Hon har en shettis/russ blanding, fjording, 2 minigrisar, höns och kanin i stallet så det är mysigt :)
Hon har en shettis/russ blanding, fjording, 2 minigrisar, höns och kanin i stallet så det är mysigt :)
Kelliny
Mon 18 Mar 2013 23:50
Att behöva betala för att hjälpa någon med deras häst är inte okej enligt mig. Vill du ha pengar för det då är det halvfodervärd man ska leta efter, inte medryttare. Precis som någon sa lite längre ner, det är som att jag skulle betala min arbetsgivare pengar för att jag jobbar där och det funkar ju clearly inte så. Sen hade det varit min häst och jag inte hade haft tid att ta hand om den alla dagar så hade jag inte krävt pengar av medryttaren för att denne hjälper mig, nej. =)
Karinemiilia
Tue 19 Mar 2013 00:00
Preecis!
Skillnad om man tar in hjälp pga ekonomi, men då blir det ju som både du och jag skrivit halvfodervärd och helt andra förpliktelser. De som tar in hjälp för de inte har tid och sen kräver pengar för det, är bara sjukt.
De som tänker på utrustningen då? Jo men om jag betalar 300 i månaden för att en sadel KANSKE går sönder. Om sadeln inte går sönder, får jag tillbaka pengarna då? Då är det ju mer rättvist att om ja orsakar att något går sönder så betalar man det DÅ! Inte för att något KANSKE kan gå sönder. Eller att allt slits ut? Det gör det ju oavsett om det är medryttare eller ägare som rider.
Skillnad om man tar in hjälp pga ekonomi, men då blir det ju som både du och jag skrivit halvfodervärd och helt andra förpliktelser. De som tar in hjälp för de inte har tid och sen kräver pengar för det, är bara sjukt.
De som tänker på utrustningen då? Jo men om jag betalar 300 i månaden för att en sadel KANSKE går sönder. Om sadeln inte går sönder, får jag tillbaka pengarna då? Då är det ju mer rättvist att om ja orsakar att något går sönder så betalar man det DÅ! Inte för att något KANSKE kan gå sönder. Eller att allt slits ut? Det gör det ju oavsett om det är medryttare eller ägare som rider.
Kelliny
Tue 19 Mar 2013 18:34
Ja precis. Är man orsaken till att något går i sönder så är det väl klart att man betalar det då, men att lägga ut pengar när inget är trasigt alltså.. Nä :P
JennieOfSweden
Mon 18 Mar 2013 22:28
Har medryttare på min ponny eftersom jag är förstor för honom och inte har tid, hon behöver inte betala + att hon får gratis lektion av mig 1 gång i veckan.
Tycker absolut inte man kan ta betalt av medryttaren om det är så att man behöver medryttaren pga tidsbrist osv.
Men skulle jag ta ut någon medryttare att rida på min häst så skulle jag nog ta betalt.
Och då är det ju så att jag inte MÅSTE ha medryttare till honom men det skulle va skönt någon gång i veckan.
Har funderat på det och eftersom jag lägger ner mycket tid på honom själv och så så skulle jag nog vilja att medryttaren isf betlar minst 500 kr/månaden som skulle gå till skoning, vaccinationer, utrustning osv.
Och jag skulle även ha stenkoll på vad hon gör osv, det ska vara på mitt sätt och mina villkor.
Självklart är jag öppen för förslag och ideer, men med tanke på att folk lägger ut annonser på blocket m.m och söker medryttarhäst för att dem inte har råd att ha egen/tid att ha egen så tycker jag inte det är mer än rätt att dem betalar en viss del. :)
Tycker absolut inte man kan ta betalt av medryttaren om det är så att man behöver medryttaren pga tidsbrist osv.
Men skulle jag ta ut någon medryttare att rida på min häst så skulle jag nog ta betalt.
Och då är det ju så att jag inte MÅSTE ha medryttare till honom men det skulle va skönt någon gång i veckan.
Har funderat på det och eftersom jag lägger ner mycket tid på honom själv och så så skulle jag nog vilja att medryttaren isf betlar minst 500 kr/månaden som skulle gå till skoning, vaccinationer, utrustning osv.
Och jag skulle även ha stenkoll på vad hon gör osv, det ska vara på mitt sätt och mina villkor.
Självklart är jag öppen för förslag och ideer, men med tanke på att folk lägger ut annonser på blocket m.m och söker medryttarhäst för att dem inte har råd att ha egen/tid att ha egen så tycker jag inte det är mer än rätt att dem betalar en viss del. :)
~ Josefin ~
Mon 18 Mar 2013 22:25
Jag håller med.
Jag tycker inte att man ska behöva betala för att man hjälper någon med sin häst, det är klart att man kanske vill ha betalt om man har en väldigt duktig tävlingshäst eller liknande. Men då borde man ha mycket att säga till om, kanske inte, som du skrev, byta massa saker eller göra saker utan ägarens tillåtelse. Men man borde få ganska mycket frihet, och det borde man egentligen få annars också.
Sedan tycker jag inte att man ska ha medryttare på grund av sin ekonomi, har man inte råd, så kanske man inte ska ha häst alls. Alternativt att man lånar ut på foder ett tag tills ekonomin har blivit bättre, eller om man känner att man inte har tid alls men inte vill sälja och kanske ta beslut senare.
Men som ägare kan man ju förstå att man vill ha betalt, det är ju ändå ganska främmande folk som tar hand om sin häst, men det sker ju lite på egen risk. Skaffar/ letar man medryttare så är det ju en risk att det kommer en medryttare som inte sköter hästen bra eller så. Men att ta betalt just för det förstår jag inte.
Kanske bara att man tänker att medryttaren inte betalar för att inte sköta sig med hästen, men det är ju ingenting som säger att medryttaren sköter sig för det... :)
Jag tycker inte att man ska behöva betala för att man hjälper någon med sin häst, det är klart att man kanske vill ha betalt om man har en väldigt duktig tävlingshäst eller liknande. Men då borde man ha mycket att säga till om, kanske inte, som du skrev, byta massa saker eller göra saker utan ägarens tillåtelse. Men man borde få ganska mycket frihet, och det borde man egentligen få annars också.
Sedan tycker jag inte att man ska ha medryttare på grund av sin ekonomi, har man inte råd, så kanske man inte ska ha häst alls. Alternativt att man lånar ut på foder ett tag tills ekonomin har blivit bättre, eller om man känner att man inte har tid alls men inte vill sälja och kanske ta beslut senare.
Men som ägare kan man ju förstå att man vill ha betalt, det är ju ändå ganska främmande folk som tar hand om sin häst, men det sker ju lite på egen risk. Skaffar/ letar man medryttare så är det ju en risk att det kommer en medryttare som inte sköter hästen bra eller så. Men att ta betalt just för det förstår jag inte.
Kanske bara att man tänker att medryttaren inte betalar för att inte sköta sig med hästen, men det är ju ingenting som säger att medryttaren sköter sig för det... :)
~ Josefin ~
Mon 18 Mar 2013 22:27
Oj, menar då att när man är ägare(andra stycket jag skrev), har ingen häst själv hehe. Men kan förstå hur det känns osv. :)
Karinemiilia
Mon 18 Mar 2013 23:43
Precis! :)
Känner faktiskt ganska många som betalar för sina meryttarhästar men knappt tar hand om dem, för de ser det som en trygghet. Typ att eftrsom de betalar så kan inte ägaren "sparka" dem x)
Känner faktiskt ganska många som betalar för sina meryttarhästar men knappt tar hand om dem, för de ser det som en trygghet. Typ att eftrsom de betalar så kan inte ägaren "sparka" dem x)
Mom3ntz
Mon 18 Mar 2013 20:37
Håller HELT med dig!
Om man ska betala så är man mer halvfodervärd, då ska man ha något att säga till om, inte bara göra som ägaren säger i alla aspekt..
Om man ska betala så är man mer halvfodervärd, då ska man ha något att säga till om, inte bara göra som ägaren säger i alla aspekt..
Anonymous
Mon 18 Mar 2013 16:59
Jag tycker man som medryttaren kan betala en liten summa i månaden beroende på hur mycket man rider. Då man faktiskt får "äga" hästen dom dagarna man har den och då känner jag att det egentligen inte är mer än rätt att betala kanske 100-300kr/månaden för en ponny/häst som kanske i vanliga fall kostar ca 5000-6000kr för ägaren. Varför skulle man få "äga" en häst gratis liksom känner jag?!
Karinemiilia
Mon 18 Mar 2013 17:32
Men då är det ju också när man har frihet. Som du själv säger, man "äger" hästen sina dagar.
Jag tycker det är fel att ta betalt av sin medryttare när man dessutom kontrollerar allt denne gör.
Ett exempel är en tjej jag pratade med, hon ville ha 1000kr/månaden för uteritter på hennes unghäst 1-2 dagar/veckan ^^
Jag tycker det är fel att ta betalt av sin medryttare när man dessutom kontrollerar allt denne gör.
Ett exempel är en tjej jag pratade med, hon ville ha 1000kr/månaden för uteritter på hennes unghäst 1-2 dagar/veckan ^^
Jag håller med dig. En medryttare skaffar man för att man inte har tid eller möjlighet att hålla igång sin häst. Kanske pga tidsbrist eller varför inte typ graviditet. Då får man hjälp och att kräva betalt för det är lite som du säger att medryttare får betala för ett jobb den utför.
Är det ekonomin som klämmer så man behöver delfodervärd kan man åklart ta betalt men då ska personen i fråga ha mer att säga till om eftersom den betalar för sig.
Är det ekonomin som klämmer så man behöver delfodervärd kan man åklart ta betalt men då ska personen i fråga ha mer att säga till om eftersom den betalar för sig.
mytmy
Mon 18 Mar 2013 13:00
som medryttare tycker jag faktiskt man kan betala för att man rider än annans privatpersons häst, dock ej mer än MAX 400kr/månad, beroende på antal tillfällen, hästen utbildning, uppgifter och liknande.
om jag skulle ha medryttare, skulle jag ta ut 300kr i månader, för att då kommer personen i fråga enbart att rida och mocka en lätt mockad box, som tar 5minuter att mocka.
som medryttare skulle man få rida ut och även rida i paddocken om man KUNNIG och visste vad man gjorde.
Skulle få rida 1-3ggr i veckan.
Men dock skulle jag nog aldrig ta in medryttare till min nuvarande herre.
men helt okej enligt mig att ta lite betalt, då man faktiskt sliter på någon annans utrustning, som man oftast har lagt ner mycket pengar på, sliter på hovar/skor, och hästen övriga kroppsdelar om man ej är jätte kunnig.
är ju en typ av "försäkring" även på att personen är seriös.
men skulle aldrig ta mycket betalt, som många gör/kräver
om jag skulle ha medryttare, skulle jag ta ut 300kr i månader, för att då kommer personen i fråga enbart att rida och mocka en lätt mockad box, som tar 5minuter att mocka.
som medryttare skulle man få rida ut och även rida i paddocken om man KUNNIG och visste vad man gjorde.
Skulle få rida 1-3ggr i veckan.
Men dock skulle jag nog aldrig ta in medryttare till min nuvarande herre.
men helt okej enligt mig att ta lite betalt, då man faktiskt sliter på någon annans utrustning, som man oftast har lagt ner mycket pengar på, sliter på hovar/skor, och hästen övriga kroppsdelar om man ej är jätte kunnig.
är ju en typ av "försäkring" även på att personen är seriös.
men skulle aldrig ta mycket betalt, som många gör/kräver
mytmy
Mon 18 Mar 2013 20:59
kanske inte riktigt samma sak.
Som anställd så betalar FÖRETAGET (ägaren) för det man behöver för att utföra en arbetsuppgift, som DU FÅR BETALT FÖR.
Som medryttare, sliter du på en sak som ÄGAREN helt har betalt själv, och är rädd och mån av, därav en liten summa.
men ett fritt land och fritt tyckande och fria åsikter.
detta är min, och du och andra får ha sin :P
Som anställd så betalar FÖRETAGET (ägaren) för det man behöver för att utföra en arbetsuppgift, som DU FÅR BETALT FÖR.
Som medryttare, sliter du på en sak som ÄGAREN helt har betalt själv, och är rädd och mån av, därav en liten summa.
men ett fritt land och fritt tyckande och fria åsikter.
detta är min, och du och andra får ha sin :P
Karinemiilia
Mon 18 Mar 2013 21:07
förstår hur du menar, o respekterar det :)
Tycker dock att om medryttaren är kontrollerad och inte lär sig någonting utav hästen, så anser JAG att det är fel att ta betalt om du tar hjälp pga tidsbrist :)
Tycker dock att om medryttaren är kontrollerad och inte lär sig någonting utav hästen, så anser JAG att det är fel att ta betalt om du tar hjälp pga tidsbrist :)
mytmy
Tue 19 Mar 2013 07:13
jo, om man ej lär sig något så ska man inte ta betalt för det.
Men tillexempel ifall nedryttaren vill lära sig om ungähst och få unghäst vana, så kan man ta ut kanske max 200kr för det, om man får rida på en utbildad häst (som min är, msv dressyr, 40 hoppning), så är det inte mer än rätt att ta ut som ägare ifall man vill ha medryttare, som jag aldrig skulle skaffa till honom dock, för jag vill inte ha en förstörd häst.
Men tillexempel ifall nedryttaren vill lära sig om ungähst och få unghäst vana, så kan man ta ut kanske max 200kr för det, om man får rida på en utbildad häst (som min är, msv dressyr, 40 hoppning), så är det inte mer än rätt att ta ut som ägare ifall man vill ha medryttare, som jag aldrig skulle skaffa till honom dock, för jag vill inte ha en förstörd häst.
Karinemiilia
Tue 19 Mar 2013 07:40
Tror vi tänker ungefär likadant!
Får man som medryttare ut något av det (att man lär sig mer) ska man ju självklart betala, det är ju som "ridskola". :)
Får man som medryttare ut något av det (att man lär sig mer) ska man ju självklart betala, det är ju som "ridskola". :)
Farisi
Mon 18 Mar 2013 12:52
Tycker det är dåligt.
Man ska vara glad över att man får hjälp med sin häst. Jag skulle inte ta betalt om jag inte hade tid med min häst.
Vi ska ju liksom inte få pengar för att dom tar hand om våra hästar utan isåfall tvärt om. Dom ska få pengar av oss om dom tar hand om våra hästar.
Så nej jag tycker inte man borde ta betalt för att någon hjälper en med hästar.
Man ska vara glad över att man får hjälp med sin häst. Jag skulle inte ta betalt om jag inte hade tid med min häst.
Vi ska ju liksom inte få pengar för att dom tar hand om våra hästar utan isåfall tvärt om. Dom ska få pengar av oss om dom tar hand om våra hästar.
Så nej jag tycker inte man borde ta betalt för att någon hjälper en med hästar.
Jihay
Mon 18 Mar 2013 12:50
När jag bodde i England sökte jag medryttar häst. fick totalt 7 svar av folk för jag hade lagt upp en annons på "blocket" men nästan alla ville att jag skulle betala. De sa det som att om man kan gå till ridskolan och betala kan man betala en privat person för att rida deras häst med. dummaste av det var att hon ville ha 10 pund (= typ 100kr) per gång jag red och krävde att jag skulle rida minst 3 ggr veckan... detta tickar ju på efter ett tag.. xD
johannape
Mon 18 Mar 2013 12:44
Jag betalar för min medryttarhäst. Hans ägare har varken tid eller råd och ändå kan hon ut och festa och massa sånt? men ja... Det positiva jag kan se det med en ägare som henne är att jag får göra nästan vad jag vill med honom, som att han vore min egen. Och det negativa är att det är jättesvårt att få tag i ägaren då hon aldrig svarar. Börjar undra hur mycket hon bryr sig om sina hästar. Och man måste tjata på henne vad gällande hovslagare och sånna saker.
Karinemiilia
Mon 18 Mar 2013 12:51
Vad tråkigt att hon inte verkar bry sig :/
Men som du säger, du får göra i sotrt sett vad du vill med honom. Då är det ju inget fel på att betala, eftersom man då blir som en delägare i hästen. Det är ju skillnad när ägaren tar hjälp pga tidsbrist men du är begränsad och så :)
Men som du säger, du får göra i sotrt sett vad du vill med honom. Då är det ju inget fel på att betala, eftersom man då blir som en delägare i hästen. Det är ju skillnad när ägaren tar hjälp pga tidsbrist men du är begränsad och så :)
johannape
Mon 18 Mar 2013 12:52
Ja precis, han är precis som min bara att jag inte är varje dag hos honom och det tycker jag faktiskt är värt 800 kr /mån :)
minihingstar
Mon 18 Mar 2013 11:58
Är hästen välutbildad samt att man får rida för tränare och kanske tävla någon gång skulle jag kunna tänka mig att betala för en medryttarhäst alt. att man bara rider inte gör stallsysslor då jag ser det som betalning då man underlättar för ägaren. Skulle aldrig få för mig att betala för att skogsrida en grön häst eller travare tex. Så kan hästen mer än mig, ok men att jag både ska skola den + betala är big no. Såg en sådan annons för inte så länge sedan, ägaren sökte medryttare till sin nyss inridna unghäst och sökte någon som ville utbilda den(rida för tränare var ett måste) och ändå skulle hon ta 1000 kr/månad samt att den var tvungen stå kvar hos ägaren uppe i skogen :/
Karinemiilia
Mon 18 Mar 2013 12:13
haha har också sett flertal sådana annonser xD
Var en tjej som mejlade mig en gång, hon ville ha hjälp o rida in sin häst och sedan var det bara skogsridning som gällde, o hon ville ha 1000kr/månaden :P
Var en tjej som mejlade mig en gång, hon ville ha hjälp o rida in sin häst och sedan var det bara skogsridning som gällde, o hon ville ha 1000kr/månaden :P
JennaBju
Tue 19 Mar 2013 00:11
Såg någon sån som skulle ha över 500, hon hade en outbildad travare, nyss från banan.. då kändes de som näe.. däremot en välutbildad häst som jag faktiskt kan få ut något av och kunna rida ordentliga träningspass kanske både hopp och dressyr så nog tusan kan jag tänka mig att betala en summa.. typ 500/månad
AlexanaForever
Mon 18 Mar 2013 11:56
håller med. :) betalar man e man halvfodervärd tycker jag. Men då ska man också betala hälften av allt :)
37 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/513468208/