Sunday 12 May 2013 photo 4/15
|
Vad tycker ni om hjälptyglar?
Som ni ser på denna bilden hänger gramanen löst och har knappt någon kontakt med hästen, han kan höja huvudet om han vill. Jag kör ett eller två pass i veckan då jag värmer upp med gramanen för att Timon ska hitta en ärlig form och bygga upp sina ryggmuskler så att han senare kommer kunna gå i en stadig form utan att knappt orka bära upp sig.
Enligt mig är gramanen en toppen hjälptygel så länge man använder den på rätt sätt.
Eran åsikt? :)
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 400D DIGITAL
Focal length 100 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/640 s
ISO 400
Anonymous
Tue 21 May 2013 15:52
Jag har inget emot hjälptyglar om de används på rätt sätt och av duktiga ryttare, men jag blir lite sned på såna som använder dem och säger att det är för att "hjälpa den gå i form", eftersom formen inte sitter i nacken utan i hela kroppen. Sen att man kan använda hjälptyglar för att hjälpa hästen att hitta bra balans och huvudställning så, men bara om den arbetar rätt med ryggen först, annars är det ju rentav värdelöst. C:
SysterOwhiskas
Mon 13 May 2013 21:07
fjordkorsning? har själv en fjording/arab som hela sitt liv blivit riden på Pessoa och hela tiden full fart frammåt, med huvudet upp i luften, och nu efter att ha gått med graman några gånger så kan jag nu rida honom i form utan i på bara tre delat, just för att han har hittat musklerna i rygg osv :)
Emla
Sun 12 May 2013 22:30
Använder det bara när jag longerar då hon gärna tar upp huvudet och bara springer och springer, travar lika snabbt som en travare.. Och hjälptygel får henne att lugna ner sig då också.
Anonymous
Sun 12 May 2013 21:47
Behöver man hjälptyglar tycker jag man ska ta hjälp av dom, eftersom vissa faktiskt behöver lite hjälp på traven liksom, har inget i mot hjälptyglar :)
Emilia Jansson
Sun 12 May 2013 18:11
Min dressyrtränare har sagt att man inte ska tvinga hästen att gå i form. Jobbar man rätt så får man hästen i en bra form, man måste bara ha tålamod! Men jag kan också använda mig av vissa hjälptyglar för att hjälpa hästen på traven :)
Quicktime
Sun 12 May 2013 20:58
Håller fullständigt med! Självfallet ska man inte tvinga hästen ner i "form" (Blir ju inte en trovärdig form då hästen bara böjer på nacken). Samtidigt så är det så med min häst att även om jag jobbar honom på "rätt sätt" så har han svårt att komma i ro och få en avslappnad och böjbar form, därför använder jag gramanen, för attfå honom avslappnad och böjbar så att han kan börja använda ryggen och hela kroppen på rätt sätt! :)
Lina Adolfsson
Sun 12 May 2013 16:43
Jag måste säga att jag gillar det inte alls. Tycker bara det är plågande. För mig är det så jag tycker. Hade själv inte viljat haft på mig massa hjälptyglar bara för att jag har en tendens att höja upp huvudet(nu har jag inte det men om jag varit häst och haft det). Jag hade jobbat på det istället än att använt ett par hjälptyglar. Min åsikt men jag ser inget bra i det eller något alls, även om det kanske hjälper vissa ryttare. Nu rider jag ju knappt längre men jag tillåter inte det ändå. Jag skulle aldrig använt mig av det även hur mycket jag skulle vilja.
Quicktime
Sun 12 May 2013 16:54
På vilket sätt tycker du att det plågar hästen? :)
Jag använder det ju inte för att han ska knäcka av i nacken utan för att höja rygg och sätta under sig bakbenen så att han håller längre i det långa loppet :)
Jag använder det ju inte för att han ska knäcka av i nacken utan för att höja rygg och sätta under sig bakbenen så att han håller längre i det långa loppet :)
Lina Adolfsson
Sun 12 May 2013 20:43
Menar inte direkt plågar men tycker inte det är naturligt för hästen. Varför lixom? Jag tycker inte det iaf. Jaja men det förstår jag ju men vissa använder gummisnodd osv för att få ner hästen i form vilket jag tycker är *** dumt! :)
Quicktime
Sun 12 May 2013 20:45
Det beror självfallet på hur ryttaren if råga använder gramanen/snodden, det är klart att det blir obehagligt för hästen om ryttaren har de alldeles inspänd men fördelen med gramanen är ju att man kan länga ut den när hästen gör rätt men jag förstår hur du tänker :)
Lina Adolfsson
Sun 12 May 2013 20:47
Bra att du gör det , för mig spelar det ingen roll om snodden är inspänd eller utspänd, eller jo självklart gör det ju något om den är alldeles för spänd men jag tycker det blir lite samma sak. Vissa hästar behöver hjälptyglar till och börja med, trivs dom med det så har jag inget imot det :)
☼ßµmßiëJump
Sun 12 May 2013 14:19
Jag använde förr graman men har slutat då han inte jobbar på ett ärligt sätt med graman. Den var väl bra i början men nu det sista har den gjort mer skada än nytta :)
Anonymous
Sun 12 May 2013 13:20
Jag tycker också gramanen är ett riktigt bra verktyg för dom som använder den rätt. Själv använder jag den på samma sätt som dig och även som "stopp-tygel" vid vissa uteritter då gramanen gör att handens inverkan på hästens mun blir mycket starkare, då min häst kan bli väldigt stark beroende på vart jag rider. :)
Quicktime
Sun 12 May 2013 13:42
Den är toppenbra! Man märker i kroppen på Timon att han är mer avslappnad och har inte samma spänningar som innan, det vart som överkokt i hans huvud när han vart spänd och då gick det bara nerför. När jag sätter på honom gramanen slappnar han av lättare och blir mjukare och man får den där gummisnoddseffekten som man vill ha i hästen :)
Anonymous
Sun 12 May 2013 13:14
Jag är inte förtjust i hjälptyglar. Men om man använder de på rätt sätt så har jag inget emot det! Men de bör inte överanvändas, för då kan de göra mer skada än nytta.. :)
Quicktime
Sun 12 May 2013 13:19
Ja gudja, nä jag håller mig till dem max två gånger per vecka och då är det typ 20min åt gången ;)
textilpenna
Sun 12 May 2013 12:42
De flesta hjälptyglar går ju att använda på ett snällt, rättvist sätt så jag tycker inte hjälptyglar i sig är något direkt problem (däremot kan de självklart användas på ett dåligt sätt). Det viktiga tycker jag är att om man har ett problem så ska man absolut inte bara sätta på en hjälptygel och rida vidare - utan då får man ta itu med ens egna svagheter och träna som ryttare också så man sedan kan få samma/bättre resultat utan hjälptygeln.
Hjälptyglar kan vara en bra hjälp på vägen, om de används med sunt förnuft, men de ska inte vara en kronisk "lösning" så att säga.
Hjälptyglar kan vara en bra hjälp på vägen, om de används med sunt förnuft, men de ska inte vara en kronisk "lösning" så att säga.
Quicktime
Sun 12 May 2013 12:45
Eller hur, lite så jag tänker också. Jag har gramanen för att han ska bli lösare i kroppen och därefter kunn bygga upp muskler i rygg,rumpa och hals så att han kan orka bära upp sig hela tiden i alla gångarter utan gramanen :)
johannape
Sun 12 May 2013 12:48
Håller med dig, och man ser ju också att du inte har spänt den hårt :). Själv använder jag bara martingall, för hästen jag rider slår upp och ner sitt huvud i luften helatiden och jag tycker den hjälper riktigt bra och han slappnar av mycket fortare än när man rider utan :)
Quicktime
Sun 12 May 2013 12:42
Lite så använder jag gramanen med, han har en tendens att bli spänd men lossar snabbare med den :)
Hjälptyglar ska man använda för hästens skull för att guida den rätt. Man ska inte använda dom för att dölja problem eller dölja ryttarens fel. Man ska inte dra på vad som helst utan få hjälp med en kunnig person att hitta rätt hjälptygel och man ska inte alltid använda den
27 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/514320231/