Sunday 23 June 2013 photo 14/14
![]() ![]() ![]() |
Idag stukade jag min tumme då min ponny slet sig... Han har satt det i system, han vet liksom att när han kommit loss så kan han äta gräs. Han brukar slita sig minst tre gånger när man gör iordning honom inför ridturen. Det spelar ingen roll om jag har min andra häst bredvid, så det är inte separationsångest. Han backar bara tills grimman eller grimskaftet går sönder, funkar inte det så ställer han sig på bakbenen som han vet garanterat funkar. Sen springer han till närmsta gräsplätt, belåten och kollar finurligt på mig.
Någon som har tips på vad jag ska göra? Han har liksom slitit sönder massor med grimmor och grimskaft och han själv kan ju ta skada av det...
Ponnyn ifråga är 15 år gammal, så han är van vid att stå uppbunden, och han står inte kort uppbunden utan han kan beta om han så vill.
Annons
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Fri 28 Jun 2013 01:16
Redan provat tidigare, han stegrar så hårt att hakarna på grimmorna går sönder. :/
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u2/_u9/_u3/_u2/_u6/_u0/u2932607/1355677973_m_1.jpg)
Theonlystars
Fri 28 Jun 2013 21:09
jobbigt det där ! du har ingen stallgång som du kan ställa han på da ? :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Sun 30 Jun 2013 17:29
Jo, det är vad jag gör för tillfllet och det funkar bra! Lite tråkigt att han ska behöva stå där bland damm och stöv bara...
TrolletShade
Tue 25 Jun 2013 16:06
eh... kanske prova med halsrem? å sen ha skaftet genom grimman upp till halsremmen (hingsthållarna runtomkring här gör så ibland för att stoppa beteendet) det blir ju ett annat tryck som han kanske har mer respekt för (+ har aldrig någonsin sett en halsrem gå sönder) och ha han kort bunden...
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Fri 28 Jun 2013 01:16
Det har jag inte haft en tanke på! Det kanske vore värt att prova. Vill dock inte ha honom kort bunden för han blir nervös av det då han stegrat sig en gång när han var kort uppbunden och lyckades få in nosgrimman i munnen så det fastnade i tänderna på honom...
ifeelgood123
Tue 25 Jun 2013 00:52
Jag red en ponny innan dom brukade gå fram o slita sönder grimskaften eller så ställde hon sig på bakbenen. Den ända lösningen va att rycka till i grimman och ryta på henne ordentligt. Hon va riktigt ouppfostrad och "kaxig" , så det gäller bara att uppfostra dom rätt
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Tue 25 Jun 2013 01:25
Okej, inte bra att hon inte var uppfostrad... Fick de ordning på henne?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 14:03
repgrimma? dem ger signaler samtidigt som de är slitstarkt, eller prova ett grimskaft med kedja som du trär igenom grimman, min faster hade en stor häst på 175cm som slet sig hela tiden om man inte hade kedja för då gick han som en lammunge
Essum
Mon 24 Jun 2013 09:48
ha han lös, lägg grimskaften på nacken så du kan ta tag i han innan han börjar dumma sig, då är det enklare att säga till :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 11:46
Har provat detta många gånger men eftersom att han är medveten om att han är lös så piper han iväg så fort jag lämnar honom, tex för att hämta sadeln. På vintern står han så snällt så, så det är gräset han vill till...
Får väl ha all utrustning liggandes ute vid sidan om honom så han inte kan passa på att slita sig, eller så får jag helt enkelt göra iordning honom inomhus men det är det sista jag vill göra med allt stöv och damm :(
Får väl ha all utrustning liggandes ute vid sidan om honom så han inte kan passa på att slita sig, eller så får jag helt enkelt göra iordning honom inomhus men det är det sista jag vill göra med allt stöv och damm :(
Twotrotters
Mon 24 Jun 2013 08:43
när du känner att han börjar att backa så backar du honom innan han hinner göra det själv.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 11:54
Ja, det funkar när jag är där men jag måste ju kunna lämna honom för att hämta sadeln och det är då han passar på... Lite för smart och något brist på respekt...
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u2/_u0/_u0/_u1/_u4/u2200146/1407757013_m_1.jpg)
almawesterstrom
Mon 24 Jun 2013 23:43
alltså min ponny är jättesnäll men ibland bara jävlas han för att göra mig irriterrad. han är så söt samtidigt som jag blir arg på honom haha ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 23:35
Samma med min xD Ligger nog nåt i det där ponnyblodet! ;) Tack för dina tips förresten!
litengris
Mon 24 Jun 2013 07:58
jag hadr grimskaft med kedja men hade bara den för att de gick inte av när min försökte dra iväg sen hade jag ett spö som jag bara la fram på bogen när vi gick (använde de aldrig till att slå) och de funkade och nu går vi som vanligt igen utan nå problem :-)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 11:42
Okej, jag är bara rädd att han ska skada nacken för jag har haft kedjegrimskaft tidigare och gå gick grimman av så att den fastnade i munnen på honom på nåt jäkla vänster... Då blev han ju förskräckt stackaren.
Man skulle ju kunna tro att han är rädd för att stå uppbunden efter den incidenten, men han sliter sig liksom så lugnt och metodiskt typ och han visar ingen rädsla alls emot att stå bunden utan han går till bindningsplatsen, står snällt tills han får tillfälle att hoppa till och sticka iväg till gräset och äta. Är jag i närheten sliter han sig inte, och han gör som sagt likadant även om jag har min andra häst uppbunden bredvid så det handlar inte om rädsla. Det ser man ju tydligt på hästen om den är rädd eller bara dummar sig, jag är inte en nybörjare utan är uppväxt med hästar.
Han är inte bångstyrig utan bara smart, han är inte krånglig alls att leda eller hantera:)
Man skulle ju kunna tro att han är rädd för att stå uppbunden efter den incidenten, men han sliter sig liksom så lugnt och metodiskt typ och han visar ingen rädsla alls emot att stå bunden utan han går till bindningsplatsen, står snällt tills han får tillfälle att hoppa till och sticka iväg till gräset och äta. Är jag i närheten sliter han sig inte, och han gör som sagt likadant även om jag har min andra häst uppbunden bredvid så det handlar inte om rädsla. Det ser man ju tydligt på hästen om den är rädd eller bara dummar sig, jag är inte en nybörjare utan är uppväxt med hästar.
Han är inte bångstyrig utan bara smart, han är inte krånglig alls att leda eller hantera:)
![](http://cdn07.dayviews.com/97/_u3/_u0/_u6/_u8/_u3/_u3/u3068332/1341489862_m_1.jpg)
litengris
Tue 25 Jun 2013 18:32
jag hade inte kedjan i munnen på min kille utan under men prova ett vanligt grimskaft och he den som jag använde :-)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 11:35
Redan gjort och gör, har inga andra problem utöver just denna gräsovanan...
Emla
Mon 24 Jun 2013 00:48
Så gjorde en häst (på 178 cm) med mitt grimskaft som han fick av mig. Han hoppade till för att jävlas och kom lös. Men som tur va hade vi elstaket på stallplan (ifall hästarna rymmer, men man kan öppna det) så han sprang inte iväg, men han gjorde det 3 gånger efteråt. Det hjälpte att använda kedja men om det inte hjälper på din häst så blir det svårt. Försök att hindra att han kan gå till gräset, spärra av eller så
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 01:04
Det finns ingenstans vi hade kunnat hänga upp en tråd, det är helt öppet där då vi bor på landet... Och den tanten är så omständig så hon tillåter inte ens att jag ryktar hästarna ute när de fäller då pälsen far omkring och landar lite här och där på hennes uppfart. Får gå runt och plocka upp varje tuss efteråt för att hon ska vara nöjd om jag tvunget ska rykta ute under fällningen. Hon är över 90 år, så hon börjar bli dement och otrevlig tyvärr...
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u2/_u9/_u2/_u2/_u3/u3292235/1444680846_m_1.jpg)
Emla
Mon 24 Jun 2013 01:07
Okej.. Ja äldre tanter blir ju lite otrevliga ibland.. Jadu, då vet jag inte vad du ska göra...
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 01:09
Det känns lite hopplöst just nu faktiskt för han gör det oftare än nånsin nu. Hittar jag inget nytt jag kan prova så får jag väl helt enkelt rykta honom inomhus istället, även om det inte är skonsamt för luftrören.
AlexanaForever
Mon 24 Jun 2013 00:33
jag hade satt en kedja över / under mulen o rytit till ordentligt. Sånt e inte ok, speciellt inte om man far illa själv. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 00:50
Jo, men jag vill inte utsätta nerverna för smärta, jag tycker att ryck med vanligt grimskaft bör räcka och det gör det på min ponny. Men i detta fallet är det ju så att han backar för att sedan stegra sig loss, rycker jag i honom kommer han inte till att sluta för detta händer på nån ynka sekund...
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u1/_u5/_u3/_u1/_u2/_u2/u1531223/1389093623_m_1.jpg)
eamy
Mon 24 Jun 2013 01:21
Och hur naturligt är det att en häst i hagen/vilda skulle få en känga eller bett rakt på mulen eller i ansiktet ? Hästar är kloka djur och attackerar inte mjukdelarna ! Då är ett spö mer naturligt. Ge en känga på bogen (där skelettet är inlindat av muskler) = bossen säger ifrån med en jävla tydlig signal att det där inte är okej !
Men det viktigaste i sånna här situationer är väl att man kollar upp vart det riktiga problemet sitter. Nu har jag ju ingen aning om vad du har för relation till din häst, gamla problem mm . men det låter som att Problemet är brist på grund kommunikation. En häst ska veta att man inte springer över ledaren och att ni båda har era "zoner" som man inte beträder utan ett okej .
Men det viktigaste i sånna här situationer är väl att man kollar upp vart det riktiga problemet sitter. Nu har jag ju ingen aning om vad du har för relation till din häst, gamla problem mm . men det låter som att Problemet är brist på grund kommunikation. En häst ska veta att man inte springer över ledaren och att ni båda har era "zoner" som man inte beträder utan ett okej .
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 11:34
Ja, precis... Jo när jag är där så kan jag givetvis korrigera honom men grejen är ju att han passar på när jag är ifrån honom, tex inne i stallet och hämtar ut sadeln. Han är inte ouppfostrad utan är lydig och ranglåg, det är bara det att han är smart nog att veta att han kommer lös om han gör sådär när jag inte är i närheten. han passar liksom på, det är det och det verkar inte som att många förstår det här utan tror att han är bångstyrig...
Josefin Lindholm
Mon 24 Jun 2013 00:39
Om det är gräset han vill åt varför inte bara stänga stalldörren? Eller ha han vänd åt andra hållet? Finns massor man kan göra, men att göra det är en annan femma. Finns ju bra tips under mig som att be någon hålla honom och ryck till när han gör det, för det är ju bara löjligheter han gör, vad jag läste i din text så låter det som att han är ledaren över dig.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 00:36
Jag gör iordning honom utomhus :) Inomhus sköter han sig ju såklart men känns tråkigt att han ska behöva stå inne och andas in stöv och damm när man kan stå ute i friska luften... Men det är klart, slutar han inte så är det bättre både för hans och min skull om han får göras iordning inomhus så ingen kommer till skada.
Jag har redan tränat mycket på ledarövningar och det är inga problem att leda honom och han är inte en dominant häst, han är bara smart nog att inse att han enkelt kan komma loss och äta.
Jag har redan tränat mycket på ledarövningar och det är inga problem att leda honom och han är inte en dominant häst, han är bara smart nog att inse att han enkelt kan komma loss och äta.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u3/_u7/_u4/_u1/u3137417/1376863466_m_1.jpg)
Josefin Lindholm
Mon 24 Jun 2013 08:31
Ja det finns smarta hästar, men på det hela måste det finnas en lösning men en lösning som hästen inte är smart nog att förstå. Självklart är det kul att få stå ute och göra i ordning, jag gör ju det också själv :)
Deniiceee
Mon 24 Jun 2013 00:24
Ha en kedja så du har någon chans att säga ifrån, att ponnyn gör som den gör är ett tydligt tecken på brist på respekt och uppfostran skulle jag säga.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 00:39
Haft kedjegrimskaft förrut, kan inte påstå att det gjorde nån skillnad egentligen. Han är tränad mycket med ledarövningar och han är inte en dominant häst egentligen, tvärtom så är han väldigt låg i rang. Jag skulle inte säga att han är varken ouppfostrad eller respektlös, bara lite för smart^^
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u8/_u9/_u2/_u9/_u4/u1892948/1372275839_m_1.jpg)
Deniiceee
Mon 24 Jun 2013 10:39
Han är Inge smart, han är respektlös. En häst med respekt skulle aldrig göra så mot sin ledare, de skulle veta sin plats och visa respekt.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 11:34
Jo, han är smart. Något respektlös med som passar på när jag inte är där, men samtidigt vill jag ju påstå att han har respekt för mig då han inte gör det när jag är där. Knepig fråga det där :)
Ta grimma med grimskaft och kedja och låt någon hålla ponnyn. Drar han slit till. Så han lär sig att man inte gör såna dumheter. Eller om han sliter sig jaga in honom i en hage eller paddock så han för springa tills han är slut. Får han gå och beta får han ju sin belöning så hitta på något som här att han får det skitjobbigt om han sliter sig
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 00:30
Varför kedja?.. Jag har redan ryckt i honom om han försökt med något, så det hjälper inte. Att jaga in honom i hagen tills han blir trött tror jag inte är en lösning... Det tar ju tid att trötta ut en häst, och samtidigt kommer min andra häst stressas upp. Nä, det känns bara som att det blivit mer skada än nytta av det tyvärr, men tack ändå för tipset!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
Kedja blir skarpare så det krävs mindre kraft för att hästen ska känna det :) testa sätt munkorg på hästen? Alltså betesreducerare. Så om den kommer loss kan han inte beta ändå?
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u5/_u5/_u1/_u9/_u4/u3551946/1414847369_m_1.jpg)
Jennifer
Mon 24 Jun 2013 00:29
Ah jo sant, man måste ju inte sätta den runt mulen eller undertill. Det tycker jag är onödigt, hör jag "kedjegrimskaft" går det på automatik att jag tänker att folk menar på att den ska sitta "taskigt" till så hästen får ont...
Han har en betesreducerare, men den slet han sönder idag xD Han är omöjlig på det där med att rymma, han både går under och hoppar över stängslet för att gå till grannarnas gräsmattor och beta... Han har en enorm hage med massvis av gräs, men nä det duger minsann inte alla dar!
Han har en betesreducerare, men den slet han sönder idag xD Han är omöjlig på det där med att rymma, han både går under och hoppar över stängslet för att gå till grannarnas gräsmattor och beta... Han har en enorm hage med massvis av gräs, men nä det duger minsann inte alla dar!
almawesterstrom
Sun 23 Jun 2013 23:56
Är du säker på att han inte har ont nånstans? Tex i munnen så han inte vill ha bett? Eller ont i ryggen så han inte vill ha sadel? Om du är osäker, ta ut en veterinär! Men annars testa håll i honom medan någon annan gör iordning honom. Börja med att hålla i både grimman och grimskaftet, när han gör något så ryck till ordentligt. Vill han backa gå fram med honom, vill han gå fram backa honom osv. Ta dig tid och kör lite ledarträning ibland. Han ska stanna när du stannar även fast du inte håller i honom osv. Man måste vara övertydlig och konsekvent. Funkar inte detta skulle jag ta hjälp av någon kunnig. Hoppas det går bra med
tummen :-)
tummen :-)
83 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/514953683/