Sunday 20 October 2013 photo 3/6
|
Hur viktig är sadeln för dig? Prioriterar du att sadeln ska passa dig eller hästen ultimat? Vad styr när du köper en ny sadel? Plånbok, färg, trender osv. Är det viktigare att sadeln är snygg/nyare/fräsch än att den passar dig som ryttare?
Jag har i mestadelen av mitt rid ridit i allroundsadlar. När jag sedan började med storhästar har jag gått över till Kentaur-dressyrsadlar, vilket inte passat mig jättebra men som setat bra på de hästar jag haft. Malte har en Prestige Rembrandt, en lite dyrare sadel som sitter som en smäck på honom. Den ser inte alls skön ut (tycker jag) men när man satt sig i den så blir man helt frälst! Sadeln har inte spelat jättestor roll för mig innan, jag har alltid tänkt att det viktigaste är att den ska passa hästen och sen struntat i hur den passar mig. Men nu när jag ridit mycket i en sadel som passar mig väldigt bra också så känner jag faktiskt enorm skillnad. Jag har alltid haft svårt att sitta ner i traven tex, men jag har inga som helst problem att sitta ner i Maltes ökade trav, för att sadeln ger ett korrekt stöd. Hädanefter kommer jag hellre lägga mycket pengar på en sadel som passar både häst och ryttare, än att snåla och sedan kompromissa i antingen min eller hästens komfort. Sen förstår jag självklart att inte alla har råd med de dyraste sadlarna och är mycket medveten om att billigare sadlar kan passa både häst och ryttare perfekt, alla är så himla olika och det är därför sadlar är en sådan djungel!
Annons
Camera info
Camera NIKON D7000
Focal length 86 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/640 s
ISO 250
StinaSSjoberg
Thu 7 Nov 2013 16:12
Jag använder 2 olika sadlar (1 montésadel och 1 allroundsadel) till 7 olika hästar och skulle gärna köpa 2 sadlar till om jag hade råd. Tycker att det viktigaste är att sadeln passar hästen men jag har inte råd att slänga ut pengar på en massa sadlar utan får ta det jag har hemma. Skulle jag köpa sadel vill jag helst ha en syntet och den får MAX kosta 7.000 kr som ny :)
Anonymous
Tue 22 Oct 2013 21:32
Att sadeln passar hästen är viktigast, sen om den passar mig extra bra på köpet är bara en bonus :)
Linda Andersson
Mon 21 Oct 2013 18:42
För mig är det viktigt att sadeln passar på hästen, mest viktigt. Men sedan är det faktiskt lika viktigt att sadeln även passar mig som ryttare för att vi ska kunna kommunicera ihop på ett bra sätt. Dvs en sadel som inte gör att man hamnar i stolsits osv.. Det är mkt som spelar in. Sedan har jag även krav på att sadeln ska vara snygg. Jag skulle inte ens ödsla tid på att prova en sadel som jag inte gillar från början.
Shoelgaard
Mon 21 Oct 2013 19:27
Det låter bra! :) lite kinkig med utseendet får man vara tycker jag, så länge det finns möjlighet att vara det :)
Isabelle
Mon 21 Oct 2013 10:42
Det är viktigast att den är bra för hästen. Jag vänjer mig vid sadeln bara den passar hästen det är det jag bryr mig om :-)
Lizstomania
Sun 20 Oct 2013 23:00
Absoluta priot för mig är att hitta en sadel som passar både mig och hästen, då det är viktigt att den även passar mig. För balansens skull.
Dyrare sadlar är oftast dyra av en anledning. Det är så jag alltid tänker.
Sen ska man tänka på att hitta en bra sadelutprovare som faktiskt även kollar hur sadeln passar både häst och ryttare. Även uppsuttet eller avsuttet :)
Dyrare sadlar är oftast dyra av en anledning. Det är så jag alltid tänker.
Sen ska man tänka på att hitta en bra sadelutprovare som faktiskt även kollar hur sadeln passar både häst och ryttare. Även uppsuttet eller avsuttet :)
Emla
Sun 20 Oct 2013 22:04
Om sadeln passar både mig och hästen och inte är så dyr så är det ju alltid bra, men annars letar jag efter en sadel som passar hästen bäst. Det finns massor man kan göra så att en sadel passar ryttaren även fast man har köpt den för att den passar hästen.
Billigt är alltid bra som sagt. Färg spelar inte nån roll alls.
Billigt är alltid bra som sagt. Färg spelar inte nån roll alls.
Anonymous
Sun 20 Oct 2013 21:40
Jag kollar sadel som passar både mig och hästen.
Bryr mig dock inte om det är en super dyr sadeln utan kan tänka mig att ha de nyare syntet sadlarna så som wintec som ser ut som läder men är syntet, har precis köpt en sådan till min häst.
använder mig och alltid av sadelutprovare så att det verkligen blir rätt.
Bryr mig dock inte om det är en super dyr sadeln utan kan tänka mig att ha de nyare syntet sadlarna så som wintec som ser ut som läder men är syntet, har precis köpt en sådan till min häst.
använder mig och alltid av sadelutprovare så att det verkligen blir rätt.
elverpigen
Sun 20 Oct 2013 21:33
Hade jag inte haft tight budget hade jag valt en sadel som passar både mig och hästen, nu får jag botanisera bland budgetsadlar för att hitta aadlar som passar hästen. Haft tur hittills men sadeln som ponnyn har KUNDE passat mig bättre liksom
elverpigen
Sun 20 Oct 2013 21:40
Ja, den jag har nu duger, inget fel egentligen mer än att mina lårben är för långa för 17" och hästen har kort rygg så :/ helt ok bekväm ändå trots att den är lite liten.
Devinshed
Sun 20 Oct 2013 21:21
Vill ha en som passar hästen främst. Väljer gärna ut flera som passar och prövar vilken som sedan passar mig bäst. Jag är tyvärr väldigt kinkig med sadel :/
Men har testat flera jättebilliga som passade både mig och hästen. Så en sadel behöver inte vara svindyr för att funka bra :)
Men har testat flera jättebilliga som passade både mig och hästen. Så en sadel behöver inte vara svindyr för att funka bra :)
absoluttk
Sun 20 Oct 2013 19:50
Prio ett är att hitta en sadel som passar hästen, om de sedan finns en sadel som passar en själv också är det ett stort plus :) plånboken styr mest faktiskt då sllt jag äger och har går till bil, hyra och häst så om man kan få en bra sadel för en billig peng vad gör det då om sadeln har en repa på sig liksom? :)
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 20:04
Håller helt klart med! :) hellre att den passar än att den är vacker :)
Lisa Löwström
Sun 20 Oct 2013 19:13
Extremt viktigt med sadeln tycker ja...vilket ja ständigt poängterar för travfolk,där det tyvärr ,iaf tidigare inte alls varit viktigt utan man tar whatever skitsadel o använder på varenda häst i hela stallet utan att ta hänsyn till om den passar vare sig häst eller ryttare. Personligen har ja mycket hellre en sliten,äldre sadel av hög kvalitet än en ny sämre,speciellt då man inte har så stora ekonomiska medel.
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 19:21
Haha ja det har jag märkt! Om inte plånboken tillåter så mycket så skulle jag också hellre ha en ful som passar än en nyare som inte passar :)
Vattenpuss
Sun 20 Oct 2013 18:49
Viktigast är att sadelns ska passa hästen, och sedan mig. Efter det är det priset som avgör. ^^
Anonymous
Sun 20 Oct 2013 18:19
Rätt så viktigt! Sen tycker jag den ska passa hästen och min rumpa och va skön att rida i :)
Jag tänkte lite på färgen, tycker det ska passa tränset och jag har svart träns så har även en svart sadel :) I med det är min mamma som betala sadeln så tänker jag lite på pengarna men sadeln vi köpt nu (igår) köpte vi för 1500kr och den är i nyskick! aldrig använd och super skön och passar mig och min häst :)
Jag tänkte lite på färgen, tycker det ska passa tränset och jag har svart träns så har även en svart sadel :) I med det är min mamma som betala sadeln så tänker jag lite på pengarna men sadeln vi köpt nu (igår) köpte vi för 1500kr och den är i nyskick! aldrig använd och super skön och passar mig och min häst :)
Anonymous
Sun 20 Oct 2013 18:28
Verkligen! Där jag har min ponny har dom en ridshop och dom köpte in denna sadeln just till mig för dom visste jag letade efter en sadel och rätt så billig! :) Så snällt av dom ^^
Tycker sadeln är extremt viktig. Dels för hästen och för ridningen! Sadeln ska passa både hästens rygg, min rumpa och den ridning jag tänkt mig.
Klart jag har en viss budgett när jag köper sadel, den får inte kosta hur mycket som helst (den jag har nu kostade ca 14 000). Skulle aldrig köpa en för bara några tusen, jag tror man får vad man betalar för.
Lägger jag mycket pengar på den är det ju viktigt att den är snygg och fräsch, men att den passar är viktigare än hur den ser ut. Dock skulle jag aldrig köpa en brun sadel hur bra den än låg då alla mina träns och så är svarta.
Klart jag har en viss budgett när jag köper sadel, den får inte kosta hur mycket som helst (den jag har nu kostade ca 14 000). Skulle aldrig köpa en för bara några tusen, jag tror man får vad man betalar för.
Lägger jag mycket pengar på den är det ju viktigt att den är snygg och fräsch, men att den passar är viktigare än hur den ser ut. Dock skulle jag aldrig köpa en brun sadel hur bra den än låg då alla mina träns och så är svarta.
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 18:27
Håller helt och fullt med om att jag tror att man får vad man betalar för. Jag anser att det säger sig självt att det ligger mer kvalité i den sadeln Malte har för 27.000 än vad det gör i hööks sadlar för 2-3000!
quickis
Sun 20 Oct 2013 18:03
All utrustning för mig är viktig, specielles sadel, för det är något hästen ska ha på ens rygg, jag har nog aldrig kommit under 10.000kr på en sadel, jag vill alltid ha en bra sadel, först ska den passa min häst, men sen måste jag trivas i den... Om jag skulle säga något så är Jaguar och röösli de bästa jag har ridit i! Har en röösli nu, den är bara bäst... Och nu till min ung häst ska jag köpa em Jaguar för den satt sol en smäk...
Vill man så hade jag speciellt beställt sadel, det har jag gjort det är det bästa jag har gjort! Båda för häst och mig!
Klart att man vill ha en märkes sadel och den färg man vill ha, men man måste alltid kolla ens ekonomi om man kan få de man vill ha, skulle jag valt mellan färg eller en sadel som är bra för hästen skulle jag lätt ha valt det som är bra för ens häst! Det är det viktigaste...
Vill man så hade jag speciellt beställt sadel, det har jag gjort det är det bästa jag har gjort! Båda för häst och mig!
Klart att man vill ha en märkes sadel och den färg man vill ha, men man måste alltid kolla ens ekonomi om man kan få de man vill ha, skulle jag valt mellan färg eller en sadel som är bra för hästen skulle jag lätt ha valt det som är bra för ens häst! Det är det viktigaste...
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 18:29
Röösli har Malte på allroundsadeln, håller med om att de är underbara! Jag anser att det är lättare och billigare att byta färg på ett träns än på en sadel, så även om alla träns är svarta och jag hittade en brun som var ultimat skulle jag hellre köpa nya träns än ta en svart sadel som inte passar lika bra, så det håller jag med om!
Anonymous
Sun 20 Oct 2013 17:47
Sadeln för mig är jätte viktig. Det ska passa hästen precis lika bra som den passar mig. När jag skulle fixa ny sadel var det plånboken som styrde. Jag ville ha en allroundsadel som var skön att rida i och som skulle passa hästen perfekt. Jag köpte en begagnad som var helt ren och fräsch för 200 kr. Jag tog ut sadelmakare som fixade till den så den satt helt 100 % och samanlagt kostade min sadel 3000 :)
☼ßµmßiëJump
Sun 20 Oct 2013 17:39
Hur ska man börja med att svara på alla dina frågor och komma ihåg dom?
Gör ett försök. :p
Att hitta rätt sadel är verkligen A och O! Jag har märkt ett tag att min ponnys sadel inte passar längre. Han började streta emot och alla pass slutade i katastrof. Bytte sedan till en hans hästkompis sadel, den låg bättre men han vart fortfarande likadan.
Då for jag ut på hästnet och sökte på sadlar. Hittade då en dressyrsadel (som jag hade nämnt tidigare att de var ett önskemål från min sida) en tekna svart med en lätt ändringsbar bom.
Fick hem den och prova. Säger bara JÄVLAR vilken skillnad det blev på ponnyn!
Sadeln passade mig helt perfekt, får de rätta stödet av sadeln när jag rider dressyr.
Det enda kravet jag har på sadlar är att de ska vara svarta elr alt mörkbruna, lätt ändringsbar bom, och inte allt för många år på nacken (garantin fortfarande gäller).
Gör ett försök. :p
Att hitta rätt sadel är verkligen A och O! Jag har märkt ett tag att min ponnys sadel inte passar längre. Han började streta emot och alla pass slutade i katastrof. Bytte sedan till en hans hästkompis sadel, den låg bättre men han vart fortfarande likadan.
Då for jag ut på hästnet och sökte på sadlar. Hittade då en dressyrsadel (som jag hade nämnt tidigare att de var ett önskemål från min sida) en tekna svart med en lätt ändringsbar bom.
Fick hem den och prova. Säger bara JÄVLAR vilken skillnad det blev på ponnyn!
Sadeln passade mig helt perfekt, får de rätta stödet av sadeln när jag rider dressyr.
Det enda kravet jag har på sadlar är att de ska vara svarta elr alt mörkbruna, lätt ändringsbar bom, och inte allt för många år på nacken (garantin fortfarande gäller).
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 17:47
Haha inte meningen att man ska svara ordagrant på frågorna, ville veta lite mer allmänt bara! :D Underbart att det blev så mycket bättre, och att du lyssnade på hästen när den sa ifrån! Alltför många som inte gör det, enligt min erfarenhet :)
☼ßµmßiëJump
Sun 20 Oct 2013 17:57
Nope, antingen så skyller de på att hästen har damp och är en problemhäst, samt ökar på med utrustningen som förbygel, martingal, skarpa bett osv :)
Anonymous
Sun 20 Oct 2013 17:10
Sadeln är för mig det absolut viktigaste i utrustningsväg. Det ligger ju konstant emot hästens rygg när den är sadlad, och att den passar och funkar är A och O. För min del är det egentligen det enda som jag lägger väldigt mycket pengar på, av hästens utrusning. Prislappen är helt ovesäntlig, utan det är helt enkelt så att sadeln köps om den passar hästen ultimat, oavsett prislapp. Den jag har nu ligger långt över min budget, men köptes ändå.
Att sadeln passar mig är mindre viktigt, utan då är hästens komfort viktigare. Utseende skiter jag högaktningsfullt i:P
Ser gärna att fler borde insé just hur viktigt passforen och funktionen är. Det är nästan sorgligt att se folk med 20 olika schabrak och matchande lindor som gärna lägger pengar på dyra ridbrallor och snyggaste matchningen, och sedan anser sig inte ha råd med en passande sadel utan tullar på den fronten istället.
Att sadeln passar mig är mindre viktigt, utan då är hästens komfort viktigare. Utseende skiter jag högaktningsfullt i:P
Ser gärna att fler borde insé just hur viktigt passforen och funktionen är. Det är nästan sorgligt att se folk med 20 olika schabrak och matchande lindor som gärna lägger pengar på dyra ridbrallor och snyggaste matchningen, och sedan anser sig inte ha råd med en passande sadel utan tullar på den fronten istället.
Anonymous
Sun 20 Oct 2013 17:22
Ja, det utlimata är ju att hitta något som funkar både för sig själv och för hästen:) Har man en häst med en rätt så "vanlig" och okomplicerad rygg så finns där ju ofta så många passande modeller att det går att hitta något som funkar bra för bägge. Har man lite mer otur och har sådana av lite mer... ovanlig... karaktär så kan man ju ibland få välja den lite tristare saden för sig själv:P
Verkligen. Paddning är mer av ett sistahandsalternativ eller tillfällig lösning än något som bör uppmanas. Ofta går saker inte att lösa med en padd fullt ut. Eller för all del klassikern att slänga på svanskappa om sadeln glider fram. Det går alltid att hitta en passande sadel - men ibland får man leta länge, och prislappen blir inte alltid vad man tänkte. Så länge inte folk håller på att prova ut själva utan hjälp, och tror att det minsann blir bra även om man inte kan prova ut ordentligt så är jag glad så att säga:P
Verkligen. Paddning är mer av ett sistahandsalternativ eller tillfällig lösning än något som bör uppmanas. Ofta går saker inte att lösa med en padd fullt ut. Eller för all del klassikern att slänga på svanskappa om sadeln glider fram. Det går alltid att hitta en passande sadel - men ibland får man leta länge, och prislappen blir inte alltid vad man tänkte. Så länge inte folk håller på att prova ut själva utan hjälp, och tror att det minsann blir bra även om man inte kan prova ut ordentligt så är jag glad så att säga:P
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 17:29
Klassikern är ju folk som köper sadlar begagnat, för att "min häst är smal över ryggen och har mycket manke och säljaren sa att den passar såna hästar" och sen kör fullt ut på det. Om man lyckas att hitta någon som passar optimalt så grattis, annars anser jag att det är befängt att köpa sadlar man inte har möjlighet att testa på sin egen häst :)
Anonymous
Sun 20 Oct 2013 17:37
Verkligen! Och att man köper en sadel som legat bra på annan häst av samma ras, så det funkar sääääkert;) Sadlar är en smärre vetenskap, och varenda vinkel är ju av vikt och värde. Sen är det så mycket som man inte alltid kan se själv med ett otränat öga. I stallet står tex en supergrov haflinger på nära 1,60, och en d-ponny av korsningen arab/fjording. Vid en första anblick ser d-ponnyn nästan smal och takformad ut... sedan mäter man gradtalen och inser att hon är bredare än den stora, kraftiga och något tjocka haflingern:P Det är verkligen svårt att få sadlar att funka perfekt och passa ut dem, vilket folk inte riktigt verkar greppa.
Nej, begagnat som man inte testat bör man verkligen undvika så långt det går, precis som du säger.
Nej, begagnat som man inte testat bör man verkligen undvika så långt det går, precis som du säger.
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 17:39
Många sadelprovare har ju sin egen arsenal av begagnade sadlar nu för tiden, vilket är perfekt! Behöver inte betyda att sadeln bli dyrare heller, och om man jämför med veterinärräkningarna sen när ryggen i värsta fall är paj på hästen så är det otroligt billigt att lägga några kronor och lite tid extra till att hitta en bra sadel :)
Wirrie-Bell
Sun 20 Oct 2013 16:53
har alltid varit viktigt för mig att sadeln passar både häst och ryttare bra :)
bloodgoth
Sun 20 Oct 2013 16:52
jag har Jätte problem med att hitta sadel till mina hästar, inget som passar på dom, men vill ju att det är rätt färg ( svart ) och den inte ser helt hemsk ut, och att den ligger på hästen och passar mig:)
Shoelgaard
Sun 20 Oct 2013 17:35
Vilken tidigare bild menar du? :) Den som jag länkade är den jag har nu!
bloodgoth
Sun 20 Oct 2013 17:54
jag skulle Gärna lägga dom pengarna på en sadel om det är värt, men kommer aldrig kunna göra det :P
62 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/516437875/