Tuesday 24 December 2013 photo 3/3
|
Är det någon mer än jag som väljer helklippning främst för att det är snyggast så? Självklart är det dels för att han tränas och rids ordentligt varje dag och svettas mycket, men jag klipper ben och ansikte också för att det är så fult att inte göra det. Och såna där halvklippningar, när man lämnar massa hår på rygg/rumpa etc, är så skrattretande?
http://medryttarna.se/2013/december/stackars-fulhastar.html#comment
Annons
JennaBju
Fri 27 Dec 2013 15:56
Hahahaha kommentarerna made my day! Chilla, man behöver ju inte ta allt som en personlig förolämpning ;)
aha
Thu 26 Dec 2013 09:12
Tur att min häst nästan inte sätter päls och är snygg året runt då. Nä vars. Det är väl kul att du får några läsare på bloggen för en gångs skull?
EmmaSannie
Thu 26 Dec 2013 12:11
Klippa kan man la göra en då. Ja hoppsan, statistiken gick i taket minsann, från 200 till 350. Det tackar man inte nej till! ;)
PhyoxX
Thu 26 Dec 2013 00:24
Jag håller på sätt och vis med dig, det är snyggare med helklippning, men en sak jag reagerade på var att du tryckte ner Islandshästarna och sa att dem var fula..? Dem är dem charmigaste och sötaste hästarna som finns, deras busiga ögon under den tjocka pannluggen, och dessutom deras lugn och underbara personlighet! Jag tycker det var riktigt dåligt att trycka ner Islandshästarna på ett sådant sätt...
EmmaSannie
Thu 26 Dec 2013 12:12
Helklippt är absolut snyggast! Fast riktigt så menade jag inte, isisar är helgulliga. Dock skulle jag ta det som en förolämpning om nån sa att min häst såg ut som en islänning.
PhyoxX
Fri 27 Dec 2013 15:23
Helklippning är absolut snyggast! Men alla hästar kanske inte rids lika mycket och tränas kanske inte lika hårt som din häst, och då behöver dem inte helklippas. Om man inte vill ha en häst som fryser om man bor på ett ställe där det blir jättekallt och den fryser även om den har täcke så kanske det inte är det det optimala valet, men jag förstår dig! Dem hästar jag hjälper till med ibland är väldigt frusna av sig och svettas inte så jättemycket även om dem inte är rakade, mest för att dem inte rids så jättehårt.
Anonymous
Wed 25 Dec 2013 21:11
Så här är det, jag vet vad du (eller personerna bakom det här inlägget) håller på med. Ni provocerar. Det syns klart och tydligt i sättet inlägget är skrivet och hur inläggets budskap läggs fram, vart ni trycker och lägger vikt i samt vilka punkter som egentligen inte spelar större roll för er fast det har lika stor värdighet egentligen.
Vi alla runt om kring det här inlägget vet att provocerande skapar reaktioner och vi vet att det fungerar. Det blir drama och trauma, katastrof. Se bara på kommentarerna nedan, många är förbryllade och några ohejdbara. Se bara på Dressyrmupparna - de började bloggen genom att provocera och drog på sig ett par tusen läsare på grund av det. På gott och ont.
Jag tänker inte lägga energi i att kommentera er åsikt angående inläggets innehåll är vettigt eller patetiskt, jag tänker dock ge er en tankeställare.
Är det på det här viset ni vill nå ut? Står ni för det intryck ni ger? Hade ni hållit en liknande diskussion om det var live för alla dessa besökare och kritik ni får?
Har Sveriges hästmänniskor inte genomlidit en tillräcklig tid där dem under en lång tid får känna sig dåliga och smutskastade för sin egen hästhållning? För det är så ni lägger fram det. Stackars hästar, stackars deras ägare skulle jag snarare säga, på grund av hur ni lägger fram er åsikt och ställningstagande.
Och stackars er. Jag tror inte ni kommer må bra av det här i slutänden. Det är ett sätt att nå oss, men det är inte psykiskt värt det. Annars skulle aldrig personerna bakom Dressyrmupparna förändras eller för att dra ett annat exempel; Hannah Widerstedt. Det här måste inte vara en period i livet som man ska genomgå för att faktiskt lyckas med sin bloggkarriär.
Vi alla runt om kring det här inlägget vet att provocerande skapar reaktioner och vi vet att det fungerar. Det blir drama och trauma, katastrof. Se bara på kommentarerna nedan, många är förbryllade och några ohejdbara. Se bara på Dressyrmupparna - de började bloggen genom att provocera och drog på sig ett par tusen läsare på grund av det. På gott och ont.
Jag tänker inte lägga energi i att kommentera er åsikt angående inläggets innehåll är vettigt eller patetiskt, jag tänker dock ge er en tankeställare.
Är det på det här viset ni vill nå ut? Står ni för det intryck ni ger? Hade ni hållit en liknande diskussion om det var live för alla dessa besökare och kritik ni får?
Har Sveriges hästmänniskor inte genomlidit en tillräcklig tid där dem under en lång tid får känna sig dåliga och smutskastade för sin egen hästhållning? För det är så ni lägger fram det. Stackars hästar, stackars deras ägare skulle jag snarare säga, på grund av hur ni lägger fram er åsikt och ställningstagande.
Och stackars er. Jag tror inte ni kommer må bra av det här i slutänden. Det är ett sätt att nå oss, men det är inte psykiskt värt det. Annars skulle aldrig personerna bakom Dressyrmupparna förändras eller för att dra ett annat exempel; Hannah Widerstedt. Det här måste inte vara en period i livet som man ska genomgå för att faktiskt lyckas med sin bloggkarriär.
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:16
Åh herre vad klok du är, helt ärligt imponerad på riktigt. Jag ser dock provokation som en kul grej, men detta är helt klart någonting jag ska fundera över och ha i bakhuvudet nästa gång. Tänker inte skriva nån lång kommentar med motargument för dels har du helt rätt och dels är du den enda hittills som har fått mig att på ett eller annat sätt tänka om litegrann. Elaka hatkommentarer biter inte på mig, rör mig inte i ryggen ens, men välformulerade tankeställare fungerar bra. Så ja, grattis, du är den enda som har nått innanför mitt ironiska skal, de andra förstår inte att jag skriver det mesta med sjukt mycket självironi och driv. Men tack, tankeställare är alltid bra! :)
Anonymous
Wed 25 Dec 2013 21:21
Det känns BRA att du är medveten vad du ger dig in i och jag tänker vara uppriktig, tänker inte lägga vikt i att motargumentera ditt ställningstagande för jag märker att du står med boots of steel i marken. Jag är fullt medveten om ditt sinne för att provocera, ironi och att det verkar driva dig.
Jag är tacksam för att du ser tankeställaren min som en positiv grej, för det är givet att jag inte vill bryta ned dig. Även om du säger att otrevligheter inte biter, är du inte mer än människa.
Jag är tacksam för att du ser tankeställaren min som en positiv grej, för det är givet att jag inte vill bryta ned dig. Även om du säger att otrevligheter inte biter, är du inte mer än människa.
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:27
Åh om alla människor vore liiite mer som du... Blir så GLAD på nåt sätt haha, kan inte säga varför men ja ;)
Anonymous
Wed 25 Dec 2013 21:06
Respekt: -1
Eller egentligen en jävla massa mer. Men kan väl vara lite schysst.
Eller egentligen en jävla massa mer. Men kan väl vara lite schysst.
YamiMalik
Wed 25 Dec 2013 17:24
Min är inte helklippt för hon behöver det inte, det är inte snyggt men skulle aldrig helraka henne bara för att det är snyggare!
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 20:50
Mja, jag skulle nog helklippa oavsett, men den dagen jag rider så "lätt" att hästen inte behöver helklippas kommer jag nog ändå inte tycka att det är så kul. Jag tycker hård träning och massa tävlande är det roligaste!
YamiMalik
Wed 25 Dec 2013 21:00
Min häst måste klippas annars får hon regnskållor, då hon har så tjockpäls och hon hinner inte torka mellan ridpassen.
Hon behöver dock inte helklippas och jag tycker det är skönt för henne att inte behöva ha jätte tjocka täcken och ländtäcke jämt.
+ att hon blir varm och ryggen och inte får ont i den.
Hon behöver dock inte helklippas och jag tycker det är skönt för henne att inte behöva ha jätte tjocka täcken och ländtäcke jämt.
+ att hon blir varm och ryggen och inte får ont i den.
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:10
Åh fy, såna där regnskollor är inge kul! Nä förstår att täcken och sånt kan vara lite jobbigt men under den intensivaste delen av passet behöver min gå utan ländtäcke trots att han är helklippt för att han blir så himla varm och svettig annars, och då rider jag i en tunn tjocktröja för att jag blir lika varm och svettig.
Emla
Wed 25 Dec 2013 13:45
I stallet jag red förut så klippte dom halvt , sparade ryggen, ben och huvud. Ryggen sparade dom så att sadeln inte skulle skava emot.
Jag bryr mig inte ett skit hur hästen ser ut, jag älskar den lika mycket ändå! Och att klippa helt, då kan hästen frysa när den inte jobbar!
Jag bryr mig inte ett skit hur hästen ser ut, jag älskar den lika mycket ändå! Och att klippa helt, då kan hästen frysa när den inte jobbar!
Emla
Wed 25 Dec 2013 20:57
För vissa är det, jo. Man kan inte alltid va snyggaste bästa och så, hästen måste få va häst. Dom vilda hästarna, är det någon som rakar dom ? Nej. Men dom trivs med det, och jag sätter alltid hästens behov först.
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:11
Självfallet sätter jag hästens behov först, och min ponny (liksom alla de andra hästar jag rider nu) behöver helklippas. Så är det bara.
Emla
Wed 25 Dec 2013 21:28
BEHÖVER dom det är det en sak men du gick ut med att det var SNYGGAST så.
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:29
Måste nog svara ja på både påståendena där. De behöver det OCH det är snyggast.
Azcarii
Wed 25 Dec 2013 21:06
hehe.. hon behöver den lilla päls hon har :) Tänker testa raka henne till våren, vet nämligen inte hur hon reagerar.. 19 årig (snart 20) unghäst :P Dessa gamla avelsdamer..
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:12
Hahah ja det är nåt speciellt med äldre ston, lätta att förväxla med unghästar många gånger!
Azcarii
Wed 25 Dec 2013 21:13
Min underbara vildvittra.. hon är så pigg o härlig så ibland kan man ju undra vart ålder och förståndet tog vägen :P hehe..
Amanda
Wed 25 Dec 2013 10:52
hästen blir för i helvete inte ful bara för den inte är klippt på ett visst sätt!!
du måste fan vara helt efterbliven som tycker de!
blir så jävla lack på sånna som du, bara bryr sig om vara snyggast och bäst när du rider! hur länge tror du din häst kommer hålla om du kör så jävla hårt med den. låt hästen vara häst!
du måste fan vara helt efterbliven som tycker de!
blir så jävla lack på sånna som du, bara bryr sig om vara snyggast och bäst när du rider! hur länge tror du din häst kommer hålla om du kör så jävla hårt med den. låt hästen vara häst!
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 20:55
Tänker nog hänvisa lite till yttrandefriheten här, rätten att uttrycka sin åsikt så länge man inte hoppar på en direkt individ eller en folkgrupp. Jag har inte gjort varken eller så mina åsikter får helt enkelt flöda på MIN blogg. Ingen tvingar väl dig att läsa heller? Du gör ett aktivt val att klicka på länken och läsa texten. Jag stod väl då inte med en pistol riktad mot ditt huvud och tvingade dig va? Jo med tanke på hur otroligt väl han tas om hand och hur ordentligt och korrekt han rids tror jag han kommer hålla ett bra tag. Han råkar dessutom vara en sån typ av häst som är byggd på ett sätt som inte inbjuder till skador och dyl. Med muskler på rätt ställe förebygger man ännu mer. Han blir vet. checkad minst en gång i månaden så du behöver nog inte bara orolig för att han ska gå sönder.
Anonymous
Wed 25 Dec 2013 09:44
Återkommer!
Anonymous
Wed 25 Dec 2013 02:02
Asså förlåt men du är verkligen oförskämd!
Anonymous
Wed 25 Dec 2013 11:46
Du har just kallat mig efterbliven och smakbefriad och jag vet inte hur många gånger du nämt att min ponny är ful. Det är klart att alla ska få ha en egen åsikt, men snälla, du behöver inte kränka folk. Om jag ska vara ärlig så tror jag att du förlorar mer läsare än vad du får nya, för de flesta som har lite vett i skallen förstår nog att de finns en anledning till att man halvklipper hästen. Din häst är jättefin och han mår säkert jättebra, men jag tycker ärligt talat att du ska ge fan i vad andra gör med sina hästar. Och sättet som du skriver på får dig att låta som en blåst snobbryttare som inte bryr sig ett dugg om hur hästar mår , utan huvudsaken är att den ser snygg ut (menar absolut inte att de är så). Men visst, jag tycker inte häller att halvklippning är så jättevackert, men min ponny är halvklippt just nu o jag skiter i om de är fult. Anledningen till att vi halvklippte var för att jag rider ganska normalhårt på min ponny. Och med all vinterpäls så svettas han jättemycket, men med en halvklippning blir han knappt svettig alls. Helklippning vill jag inte klippa då jag inte vill riskera att han fryser, och stallägarna har sagt flera gånger att täckesbytningar osv får vi sköta själva och därför har de funkat bäst med halvklippning. De finns faktiskt ryttare som inte tränar o tävlar men som ändå rider, fast de kankse du inte hört talas om?
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 20:59
Alltså jag har ju hört talas om de som rider utan att träna och tävla och jag är såå glad att jag inte tillhör den kategorin faktiskt. Ja kan tänka mig att det är knepigt att stå uppstaplad utan helservice, men jag har den lyxen att täckesbyten ingår både morgon och intag. Din ponny är säkert fin på andra sätt men just klippningen kan jag inte se som vacker.
☼ßµmßiëJump
Wed 25 Dec 2013 01:59
jag tänker mer att hästarna borde få vila upp sig lite över vintern. typ bara köra på lite kondis träning och enklare hoppövningar.
för tänk dig en häst som har presterat och arbetat stenhårt under vår, sommar och höst. den borde ju vara rätt så slut in på vinter perioden, och ska den då, trots det, prestera lika mycket om inte ännu mer under vinter tiden för att "stärka" sig i allt, så borde det väl säga sig självt att hästen kommer att vara sliten på 2 säsonger för att sedan lida av belastningsskador..
för tänk dig en häst som har presterat och arbetat stenhårt under vår, sommar och höst. den borde ju vara rätt så slut in på vinter perioden, och ska den då, trots det, prestera lika mycket om inte ännu mer under vinter tiden för att "stärka" sig i allt, så borde det väl säga sig självt att hästen kommer att vara sliten på 2 säsonger för att sedan lida av belastningsskador..
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 09:28
Min ponny vilar ett par veckor i början av december och sätts sedan igång runt mitten av december för att vara fit for fight till jullovet så vi kan börja träna ordentligt då. Rena teknikövningar och hårt trim fram tills typ februari när tävlingssäsongen drar igång :)
☼ßµmßiëJump
Wed 25 Dec 2013 22:33
sen det här att raka hästen... så länge du kan värma hästen till den grad som den behöver så spelar det ju ingen större roll om den är hel klippt elr halv klippt. :) smaksak på den fronten ;)
Runfree
Wed 25 Dec 2013 01:22
Ägde visst en ful häst förut och nu äger jag en till ful häst o_O iaf av bloggen att döma!
Runfree
Wed 25 Dec 2013 21:02
Det kan inte va lätt för dig att stöta på en lurvig, hårig, ful häst. Ush... det måste kännas jobbigt för dig! :)
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:18
Mja, klart jag tänker på att den är ful men det bekommer mig inte så mycket egentligen. Lägger inte så stor vikt vid om andra vill ha fula hästar eller inte, så länge stackarna är medvetna om att de är fula. Så länge min är snygg är jag nöjd!
Sofie v.Baillou
Wed 25 Dec 2013 01:03
Jag helklipper mina då jag oxå tycker det är snyggast, dock hade jag min c-ponny jaktklippt eftersom han gick på lösdrift :)
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 09:32
Ja de ser så mycket smäckrare ut när de är helklippta! På lösdrift kan det ju förstås vara bra med lite hår ;)
idaesjonsson
Wed 25 Dec 2013 00:11
Fult och ens klippa hästar. Låt dom ha sin päls oavsett :PppPpPpPpp
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 09:31
Ja alltså vissa kanske trivs med att ha sina hästar fula, men min ska då vara snygg och välklippt. Inte ett äckligt hårstrå på hela kroppen..
Mimmi Nowak
Wed 25 Dec 2013 00:05
Men määäänniskor, tycker hon det är fult med halvklippning tycker hon det! Själv tycker jag det är fult med millitärgröna tröjor t ex, ska ni lacka på mig nu med?
Arklys
Wed 25 Dec 2013 09:14
Jag stör mig mer på att hon säger att alla hästar som är klippta är fula. hon får gärna tycka det men hon kan formulera sig på ett annat och mycket trevligare sätt eller tycker ni inte det? ^^
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 09:33
Nejee jag tycker verkligen inte att alla hästar som är klippta är fula, tvärtom ju, de är de som är snygga? HALVklippta hästar är fula menar jag ju, det är ju poängen med hela texten.
Josssiiii
Tue 24 Dec 2013 23:52
Man väljer väl ändå den klippning som passar bäst utifrån hästens behov? Snyggt eller ej, men man måste ju ändå utgå ifrån vad som verkligen behövs.
Jag tycker helt klart att helklippning är snyggast, men har jag en häst i träning som lätt blir svettig men som samtidigt ska kunna gå utomhus i -20-30 grader under vintertid då kanske jag inte kan helklippa den utan måste istället bara göra en halvklippning. Det blir inte det "snyggaste" men för behovet/ändamålet så är de den ändå rätta lösningen för hästens bästa. Han kan gå i träning utan att svettas ihjäl och samtidigt gå i hage utan art frysa ihjäl. Så tänker jag, alla tänker olika, men jag hoppas för allt i världen att ni tänker på hästen i första hand och inte på vad som är snyggast eller!
Jag tycker helt klart att helklippning är snyggast, men har jag en häst i träning som lätt blir svettig men som samtidigt ska kunna gå utomhus i -20-30 grader under vintertid då kanske jag inte kan helklippa den utan måste istället bara göra en halvklippning. Det blir inte det "snyggaste" men för behovet/ändamålet så är de den ändå rätta lösningen för hästens bästa. Han kan gå i träning utan att svettas ihjäl och samtidigt gå i hage utan art frysa ihjäl. Så tänker jag, alla tänker olika, men jag hoppas för allt i världen att ni tänker på hästen i första hand och inte på vad som är snyggast eller!
Josssiiii
Wed 25 Dec 2013 10:40
Nä, precis sen vad som "rätt och fel", kommer ju alltid vara och förbli något vi diskuterar. Anser man att behovet finns och rätt förutsättningar finns för att hästen ska må bra trots att den är klippt, då äre väl bara att klippa!
Haha, trimmen vi använde till huvudklippningen var ngt kass så den gav alltid upp när man skulle klippa öronen så oftast fick hästarna gå omkring med halvklippta öron innan maskinen hade laddad klart igen x)
Haha, trimmen vi använde till huvudklippningen var ngt kass så den gav alltid upp när man skulle klippa öronen så oftast fick hästarna gå omkring med halvklippta öron innan maskinen hade laddad klart igen x)
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:02
Jo men precis, och just hästmänniskor vill ju alltid ha rätt till sista blodsdroppen även om de faktiskt har fel. Hahah maskiner som ger upp kan vara bland det värsta som finns. Klippte min dagen innan tävling och när ungefär halva hästen var klippt gav maskinen upp. Dock hade jag bara klippt halva ansiktet, ett framben, lite på ryggen, en skvätt på halsen och ena skinkan typ. Såg för jävligt ut och jag grät och grät tills de fick igång maskinen igen hahah ;)
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 22:05
Hahah åååh vad jag grinade, stackars mina kära stalltanter trodde ponnyn var döende eller nåt ;)
ibubbue
Tue 24 Dec 2013 23:34
det enda jag har att säga om detta är att folk som klipper sina hästar utifrån vad de själva tycker är snyggt istället för att faktiskt bry sig om vad som är bäst för hästen inte borde få hantera hästar över huvud taget.
Anonymous
Wed 25 Dec 2013 01:11
snälla, blablabla, msv, elit, 130, hästen är en levande varelse, man lyssnar på vad den säger, (de flesta hästar pratar tyvärr inte svenska dock..) och försöker anpassa sig därefter. Om din häst, eller de hästar du pratar om har tillräckligt med kapacitet för att hoppa msv så tror jag ärligt talat inte att någon bryr sig om hur den/de ser ut. Eller det kanske stör dig i ridningen, att hoppa en bana och sitta på hästen och tänka på hur jävla ful den är.
Arklys
Wed 25 Dec 2013 09:12
Nej precis, tänk så skulle du vara ute och provrida någon häst/ponny som har såå mycket kapacitet för de högre klasserna (man vet det genom stamtavlan) och så kommer du dit och så har hästen vettiga ägare och låter den vara täckesklippt. Kommer du då säga att hästen är ful och dra därifrån fast du innerst inne vet att hästen kommer komma långt? Och btw ingen gillar snobbar och ingen bryr sig om hur höga klasser hästarna i ditt stall går, vem som kollar till hästarna, tränarna och hur din anläggning ser ut. Folk här bryr sig mer om sina hästar. Just sayin
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 09:38
Stamtavlan är dock inte allt, den individuella hästen vilja har lika mycket betydelse. Och nej, jag skulle såklart provrida den, det är ju bara att jag klipper bort allt hår när/om jag köpt den? Dessutom så är de som håller på med sporten på den nivån så seriösa att de visar upp hästarna från sin bästa sida, dvs snygga och ordentligt klippta.
Anonymous
Tue 24 Dec 2013 23:30
asså lilla gumman tycker synd om din uppfattning om hästar :')! Oh du jag tränar för tränare med! Som tränar kända tävlings hästar! Oh jag tävlar inte för de så otroligt tråkigt att tävla! Och du hästarna sätter ju vinter päls över allt på kroppen av en andledning, alltså den borde inte rakas bort över allt! Tycker bara synd om din häst som ska få massa täcken osv! Och de spelar ingen roll om hur mycket du tränar eller hur hårt eller på någon nivå för de ändrar inte hästens natur! Och du en halv klippt häst kan va snyggt och en hel klippt häst med! Då de ser ut som sommar päls men ändå de är inte snällt emot hästens naturliga sätt.
Ska bara säga att min häst tränas exakt perfekt och han behövs inte hel klippas på grund av de!
Ska bara säga att min häst tränas exakt perfekt och han behövs inte hel klippas på grund av de!
EmmaSannie
Tue 24 Dec 2013 23:42
Alltså jag tränar för elittränare som dels har tävlat på elitnivå samt har hästar som tävlas på elitnivå, om du nu vill jämföra tränare ;) min ponny mår toppenbra trots att han är nakenfis och går med hela tre (!) täcken. Han rids såpass hårt att han behöver vara helklippt och så är det bara. Struntar blanka fan i hur andra har sina hästar, vill de ha fula hästar får de väl ha det då?
Anonymous
Tue 24 Dec 2013 23:45
Men snälla du ditt argument är skit dåligt! Oh snälla vem säger att min tränare inte är lika bra som din? Du vet inte ens vem hon är? Men ja är ju i vilket fall i Islands häst världen och inte i snobb hopp världen! Men fortsätt att kalla andras hästar fula och ha ingen som helst respekt alls för andras käraste ägodelar :)
Tack och hej från mig!
Tack och hej från mig!
EmmaSannie
Tue 24 Dec 2013 23:53
Du får gärna motivera varför mitt argument suger och motargumentera med bättre argument istället. Nej jag har ingen som helst aning ifall din tränare är bättre än min, liksom att du inte har nån aning om ifall din är bättre än min. Jadu, det finns få sporter som är så snobbiga och utseendefixerade som hoppsporten och tacka gud för det, för jag passar in så himla bra. Du kanske borde sätta på autocorrect på telefonen/datorn för det är sjukt svårt att läsa felstavade texter med knasig meningsuppbyggnad och så många särskrivningar. Man förstår inte riktigt vad du menar annars.
EmmaSannie
Tue 24 Dec 2013 23:39
Nja jag blir mest gråtfärdig av det eftersom det tar sån himla tid och hästarna har såna myror i benen..
Anonymous
Tue 24 Dec 2013 23:21
Du får tycka om att halv klippta hästar är fula. Men min häst är halv klippt och går i träning varje dag! Och han måste inte va hel klippt. Jag tycker bara synd om att hästen ska förlora all päls, du sätter ju inte direkt täcke i ansiktet och benen. Hästen sätter ju päls där för att dom ska hålla värmen på vintern.
EmmaSannie
Tue 24 Dec 2013 23:25
Ja jag tycker halvklippta hästar är sorgligt fula, ja. Men vi kanske har lite olika syn på hårdträning? För mig är det när hästen trimmas igenom ordentligt varje dag, tränas på en nivå motsvarande msv i den grenen man sysslar med, rids regelbundet för tränare, tävlar ett par gånger i månaden osv. Sen svettas alla hästar såklart olika mycket, så vissa kan ju tränas lite halvhårt och ändå vara halvklippta utan att svettas ihjäl. Men de är ändå fula ;)
Alexana
Tue 24 Dec 2013 23:12
Skrattretande för att man inte vill helkropps sin häst när man vill klippa?? Jag skulle ALDRIG helklippa mina hästar fastän de går i hårdträning. Hade ju aldrig kunnat rida, jag rider ute året om. Det går inte direkt att ha ridtäcke när det blåser. Skulle aldrig ens klippa efter utseende, man ska måna om sitt djur. Och dem blir inte kalla, för jag hoppas att folk har svettäcken osv
Alexana
Wed 25 Dec 2013 10:23
Så du menar att alla ska rida sina hästar supersvettiga? Pf. Jag ger mina vintervila, e iaf rädd om mina hästar och dem behöver en vila nu. Lönt att klippa då? :) Jag Skulle aldrig helklippa, usch för alla skav.
Eller så lägger du ner din jävla attityd som du har mot alla som inte håller med dig istället för att provocera för att få läsare o kommentarer på din blogg? ;)
Eller så lägger du ner din jävla attityd som du har mot alla som inte håller med dig istället för att provocera för att få läsare o kommentarer på din blogg? ;)
EmmaSannie
Wed 25 Dec 2013 21:06
Min har också haft ett par veckor aktiv vintervila såklart, då fick pälsen se ut lite som den ville. Inga träningar eller tävlingar då så ingen som ser hur ful han är. Satte igång honom i mitten av december och när han var fit for fight igen rök all päls. Nu kör vi en lite intensivare träningsperiod med mycket fokus på styrka, kondis och teknikövningar för att sedan ta det lite lugnare ett par veckor innan säsongen drar igång i februari. Nä jag har ju inte tvingat nån att läsa det jag skriver. Tar man saker och ting här i världen med en nypa salt får man ett trevligare liv, just sayin.
Alexana
Wed 25 Dec 2013 21:51
Självklart ska man klippa hästen efter träning! Skulle Aldrig hårdträna en häst (i ridhus) med full vinterpäls. Men när man bara e så utseendefixerad tycker jag att det blir fel. Men nu är jag ifs tillräckligt säker på mig själv o min häst att jag inte behöver ha en snygg häst för att visa mig/hästen. :)
Alexana
Wed 25 Dec 2013 21:58
Nu skulle jag inte kunna klippa min.häst. Han.har full vinterpäls + tjockt vintertäcke o fryser för fullt om det regnar o blåser.
Anonymous
Tue 24 Dec 2013 23:00
vadå skrattretande med halvklippta hästar? om man har sin häst i halvhård träning så är det de bästa.
Är detta ett provoceringsförsök eller wäh
Är detta ett provoceringsförsök eller wäh
EmmaSannie
Tue 24 Dec 2013 23:12
Halvklippta hästar är fula. Ja men har man den i halvhård träning tränar man ju inte seriöst för tävling och då är det ändå ingen som ska se hästen så spela roll om den är ful då. Nej jag skrev mina åsikter på min blogg, precis son man brukar göra, och länkade här för att få se vad andra tycker och tänker kring ämnet. Provocering var inte syftet men om det hade varit det hade det helt klart varit lyckat ;)
148 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/516984475/