Tuesday 7 January 2014 photo 2/9
|
Något jag saknar i hästvärlden är förmågan att sätta sig in i hur andra hästägare tänker. Ni vet, hur många kritiserar inte andra för att dom "inte gör som man ska" "förstör hästarna med flit" osv. Jag vet flera som helt öppet på internet och i stallar uttryckt att "hade jag inte sålt min häst hade dom inte ridit sönder den och då hade den levt, fan att dom skulle köpa den bara för att ha sönder den!" och jag fattar att man är ledsen om man sålt en häst som kort efter ägarbytet blir allvarligt sjuk och dött. Men här måste man ju tänka på den nya ägaren också. De allra allra flesta människor vill sina djur väl. Det finns väl inte en människa som köper en häst bara för att provocera fram en sjukdom så dom får ta bort den en månad senare. Precis som att det inte finns en människa som medvetet rider sin häst dåligt eller fel, eller använder "dålig" utrustning eller har "dåliga" foderrutiner.
Jag står nu igen i ett ridskolestall, och ni vet vad ridskolor innebär. Det är många människor som rör sig i stallet, med varierande kunskap, alltifrån föräldrar vars barn vill börja rida, och förälderns hästvana sträcker sig typ till "ja jag red ju ponnyridning två gånger när jag var barn", till de som är påväg mot MSV. Det är väldigt varierande kunskap och alla hanterar hästarna efter bästa förmåga. Bland privathästarna varierar kunskapsnivån också, och så ÄR det ju. Ingen är proffs från början, men alla vill göra så gott dom kan för sin häst.
Det är lätt att tänka "herregud vad gör dom?" när man ser något som är galet, men istället för att tänka "dom kan ju ingenting" eller "vilka hästplågare" (ja, jag har hört de orden användas i flera stall jag stått i) så kan man väl andas lite. Gör någon nåt så katastrofalt fel kan man väl, som det superproffs man är ( ;) ), fråga om de vill ha hjälp med något? Annars kan man låta folk hållas. Jag vill inte få varje liten del av mitt hästhållande kritiserat och ifrågasatt, varför skulle någon annan vilja det? Ni minns väl själva i början av er hästkarriär, hur mycket galet man gjorde? Det mesta insåg man själv efter ett tag att det inte var ett optimalt sätt att göra saker på, och andra saker, de lite mer allvarliga felen man gjorde, fick man hjälp med att komma tillrätta med.
Föräldrar sadlar inte bakofram för att de vill "plåga hästen" utan för att de inte vet bättre. Din stallkompis rider inte med "dålig hand" för att hen är en ond människa, utan för att hen inte lärt sig bättre än. Din hatbloggare använder inte nosgrimmor för att plåga sina hästar, utan för hen tror det är bra. Vi alla vill våra djur gott. Varför skulle någon aktivt göra dåliga saker för sin häst? Jag tror hästsporten skulle tjäna på om vi vore lite mindre dömande mot andra. Alla vägar bär till Rom sägs det, och jag tror att det stämmer. I vissa fall, som jag nämnde, kan man inte "blunda" utan att få för dåligt samvete och då får man väl lägga fram sina "concerns" på ett lite trevligt sätt, exempelvis fråga varför dom gör så, och fråga vad som händer om man gör på [ditt] sätt istället ellernåt. Ibland har du fel. Ibland ändrar sig personen du pratat med, för att hen inte tänkt i de banorna tidigare. Inom hästsporten lär vi oss av att diskutera och dela erfarenheter. Det kan göras på ett snällt sätt eller på ett dåligt sätt. Försök vara en av dom som delar erfarenheter på ett bra, snällt sätt. Vi är ju ändå allihopa i den här sporten av samma anledning, kärleken till hästen :)
texten är från min blogg och där finns även ett konkret exempel på sånt som både är "jättebra" för hästen samtidigt som det har baksidor. Ingenting inom hästvärlden är fritt från baksidor, men det gäller att man är medveten om för och nackdelar om... allting.
http://emilybromans.blogg.se
Annons
Anonymous
Tue 7 Jan 2014 22:06
Väldigt bra skrivit =)
Är ju även så at alla har vi olika hästtänk oh gör på oka vis, lär oss på olika vis.
Ingen blir någonsin fullärd utan det finns alltid nytt att lära =)
Är ju även så at alla har vi olika hästtänk oh gör på oka vis, lär oss på olika vis.
Ingen blir någonsin fullärd utan det finns alltid nytt att lära =)
Inuzuka
Tue 7 Jan 2014 19:08
Superb text! Verkligen huvudet på spiken! Har själv blivit kallad djurplågare i stort sett av en vuxen kvinna som hade häst i samma stall som mig förut. Eller hon sa rättare sagt att hon "mådde illa över att se hur jag behandlar min häst."
Till saken hör att jag har en häst som i många år har haft problem med ryggen och det är jag absolut medveten om. Hästen har varit hos kliniker flertalet gånger (två olika dessutom), olika behandlingar testades, hon röntgades flera gånger och i slutändan blev det operation för kissing spines.
Dock hoppade hon på mig innan vi hade kommit så långt som till operation, och jag gjorde mitt bästa för att få en fungerande ridhäst. Jag varierade träningen med både arbete från marken och ryggen, och hade ut massör regelbundet.
Hon frågade dock aldrig något om hur jag tränade min häst, kom med tips, frågade varför jag tränade min häst som jag gjorde eller något sådant, utan bara att hon mådde dåligt. Hon är även en riktig besserwisser och översittare, en äkta know it all. (Hon vet ju typ allt ändå med tanke på alla faktaböcker om häst hon skrivit och hon är ju trots allt instruktör och hon har ju faktiskt tävlat VM i Working Equitation och blablabla.....)
Bröt ihop när hon gick iväg efter att sagt att hon ville prata med mig sen, jag ville INTE prata med henne dock. Satt och grinade i boxen och gömde mig i typ en timme i väntan på att hon skulle åka hem och undvek henne så mycket jag kunde efter det.
Tänk vad fel det kan bli när man har fel approach.
Hon som ska vara så kunnig, duktig, håller i ridlektioner och teorilektioner osv för både barn och vuxna, hon borde ju verkligen veta hur man tar upp något så känsligt som folks hästhantering.
Och bakgrundsfakta är ALLTID viktigt att ha innan man drar förhastade slutsatser.
Oj vad långt det blev och vet inte om det är sammanhängande någonstans egenligen, men jag blir alltid lika upprörd när jag tänker tillbaka på det.
(För övrigt blev min häst väldigt fin i ryggen till slut, ända tills hon fick en fraktur på griffelbenet och var tvungen att vila = inte bra för en rygghäst >.<)
Till saken hör att jag har en häst som i många år har haft problem med ryggen och det är jag absolut medveten om. Hästen har varit hos kliniker flertalet gånger (två olika dessutom), olika behandlingar testades, hon röntgades flera gånger och i slutändan blev det operation för kissing spines.
Dock hoppade hon på mig innan vi hade kommit så långt som till operation, och jag gjorde mitt bästa för att få en fungerande ridhäst. Jag varierade träningen med både arbete från marken och ryggen, och hade ut massör regelbundet.
Hon frågade dock aldrig något om hur jag tränade min häst, kom med tips, frågade varför jag tränade min häst som jag gjorde eller något sådant, utan bara att hon mådde dåligt. Hon är även en riktig besserwisser och översittare, en äkta know it all. (Hon vet ju typ allt ändå med tanke på alla faktaböcker om häst hon skrivit och hon är ju trots allt instruktör och hon har ju faktiskt tävlat VM i Working Equitation och blablabla.....)
Bröt ihop när hon gick iväg efter att sagt att hon ville prata med mig sen, jag ville INTE prata med henne dock. Satt och grinade i boxen och gömde mig i typ en timme i väntan på att hon skulle åka hem och undvek henne så mycket jag kunde efter det.
Tänk vad fel det kan bli när man har fel approach.
Hon som ska vara så kunnig, duktig, håller i ridlektioner och teorilektioner osv för både barn och vuxna, hon borde ju verkligen veta hur man tar upp något så känsligt som folks hästhantering.
Och bakgrundsfakta är ALLTID viktigt att ha innan man drar förhastade slutsatser.
Oj vad långt det blev och vet inte om det är sammanhängande någonstans egenligen, men jag blir alltid lika upprörd när jag tänker tillbaka på det.
(För övrigt blev min häst väldigt fin i ryggen till slut, ända tills hon fick en fraktur på griffelbenet och var tvungen att vila = inte bra för en rygghäst >.<)
irmeli niskasaari
Tue 7 Jan 2014 16:13
Jätte bra text !:D Visst som i detta fall gällande ridskolor är det många som inte har kunskapen men dem är liksom där för att lära sig liksom :D Dock kan jag tycka det är lite tråkigt att stallpersonalen och ägare till ridskolor har dålig kunskap ibland.
Hippogriff
Tue 7 Jan 2014 14:04
Håller med! En på min skola klagade över att en häst som skolan fått tillbaka efter sommaren för han har varit hemma pågrund av en skada hade fått fet nacke och blivit fet över sommaren, att ägarna var djurplågare och sådant. Förstår inte hur hen tänkte riktigt där.
mizhelle
Tue 7 Jan 2014 12:38
Superbra text! :D kände igen så mycket med ovana föräldrar på ridskolan som gör allt helt tokigt, haha :') som tur är uppskattar de ofta hjälpen, bara vissa som tar det negativt om man säger att de gör fel & visar hur man ska göra egentligen xd
elverpigen
Tue 7 Jan 2014 12:48
de flesta föräldrar blir ju jättetacksamma över att någon kommer förbi och "räddar läget". De är ju ofta jättevilsna och undrar varför inte barnen kunde böjrat på typ fotboll eller nåt man förstår ;)
mizhelle
Tue 7 Jan 2014 17:38
Jag har varit med om både de som är tacksamma och de som tror att de kan som blir sura när man ska hjälpa dom haha :p föräldrar då alltså ^^ fick sura blickar senast idag av en mamma xd
14 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/517106470/