Monday 13 January 2014 photo 7/8
|
Foto: Lovisa Ivarsson, http://artoflovisa.com
Jag vill bara ta upp ett klockrent ekipage från PA 2014 castingen.
Efter ca. 7 minuter in i programmet kommer en kille fram med sitt fullblod som vägrar hoppa och verkar allmänt osäker, rädd och skärrad över att endast vara på den främmande platsen. Jag tycker ryttaren verkar trevlig och vill utvecklas tillsammans med sin ponny. Därav vill han inte sälja eller dylikt, utan söker hjälp från hjärtat att bli antagen för att få hjälp med sin ponny.
Jag undrar dock en sak när Tobbe Larsson säger bland annat att ekipaget bör se över sin utrustning. Jo, jag lade garanterat märke till den gapande hästen som viker undan hindret gång på gång. Gång efter gång ser det värre ut. Bettringen drar ur munnen och tappar sin funktion. Ryttarens hand befinner sig långt ifrån sin position och lika väl har kroppshållningen tappat sin funktion. Allt blir helt enkelt motsatsen av vad de båda individerna vill. Den saken är säker. Bettet glider ur mungipan och ryttaren försöker med sin kroppsmassa och goda hjärta styra hästen rätt på. Ingen kommunikation och ingen större relation som stödjer den andra när båda tvivlar på att faktiskt hoppa över det låga hindret.
Vart får Tobbe Larsson att huvudsakligen säga att ekipaget bör se över sin utrustning, för självklart hade det sett mycket vackrare ut om häststackaren inte hade gapat så förbannat mycket, utan bara hade undvikt hindret. Nej, Tobbe Larsson tänker högst troligen i sitt huvud att "Här behövs en nosgrimma!"
Var hade det varit vackrare att stänga igen munnen och se hästen enbart vika av hindret? Inte alls mycket bättre, problemet skulle återstå och i värsta fall skulle ännu en ny beteendestörning uppstå så som antingen apatiskt ge med sig eller bli hypermanisk. Här är det kommunikationen som är bristande och inget annat. En nosgrimma löser inte ett kommunikationsproblem. Hästen är fasen inriden, den vet vad ett tryck i höger mungipa betyder och begriper "Sväng höger". Här behöver ekipaget hjälp med att hitta varandra och fullständigt dumpa Tobbe Larssons råd om att se över sin utrustning.
Hade det där varit min häst hade jag tagit hem den, tagit av ett bett som inte fyller funktion (glider ur munnen), bytt till bettlöst alternativ (eventuellt trätt på bettringar) och blicka in i hästen. Förstå kroppsspråk, grunderna för artens beteende. Vad betyder ljudet av borrmaskin när hästen blåser in och ut luft? Vad händer inom hästen när öronen pendlar överallt och ingenstans som en toka? Sedan, kanske, möjligen, placera på en lagom åtdragen nosgrimma när kommunikationen inte brister, för att det ser estetiskt snyggt ut.
Annons
☼ßµmßiëJump
Tue 14 Jan 2014 21:11
den veterinären som kom in i bilden verkar ju mer vettig och ha mer kunskap och orsaker på ett mer korrekt sätt :)
DumleKallasJag
Tue 14 Jan 2014 13:59
dessutom hade han extremt långa läder och därmed ännu sämre balans ..
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 12:13
Reagerade på samma, det är ju inte utrustningen som hänger på om hästen vägrar eller inte utan på kommunikationen mellan häst och ryttare.
Min egen häst vägrade mycket förr eftersom att hon var osäker och då måste man träna väldigt mycket med häst och ryttare så att häst och ryttare finner varandra och får förtroende för varandra.
Det har varjefall jag gjort med min häst och idag hoppar vi 125cm hemma utan problem, okej ibland kommer där en vägring på tävlingar eller träningar, pga ett nytt sorts hinder hästen aldrig sett eller pga att jag fegar ur och inte hjälper henne och visar att det inte är farligt.
Min egen häst vägrade mycket förr eftersom att hon var osäker och då måste man träna väldigt mycket med häst och ryttare så att häst och ryttare finner varandra och får förtroende för varandra.
Det har varjefall jag gjort med min häst och idag hoppar vi 125cm hemma utan problem, okej ibland kommer där en vägring på tävlingar eller träningar, pga ett nytt sorts hinder hästen aldrig sett eller pga att jag fegar ur och inte hjälper henne och visar att det inte är farligt.
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 12:16
Ja, men det är precis det jag vill få fram i texten. Många reagerade att han minsann inte alls hade sagt "Ta på nosgrimma", men det har jag heller inte skrivit att han sagt haha!
Jag ger dig och din trogna springare en riktigt stor tumme upp alltså! Starkt jobbat och håller med dig till tusen.
Jag ger dig och din trogna springare en riktigt stor tumme upp alltså! Starkt jobbat och håller med dig till tusen.
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 12:23
Precis, behöver inte hästen en nosgrimma så varför ha den?
Jag har enbart en vanlig engelsk nosgrimma på min för "snyggheten" skulle aldrig vilja stänga igen munnen med en "snok".
Tack
Jag har enbart en vanlig engelsk nosgrimma på min för "snyggheten" skulle aldrig vilja stänga igen munnen med en "snok".
Tack
Toti
Tue 14 Jan 2014 10:07
Reagerade på samma sak.. Blev så jävla sur.
Är så trött på Tobbe Larsson, önskar att de kunde byta människa..
SÅ hemsk också när han på obviously inte vill rida med nosgrimma för de kan ju inte ha undgått att se att hästen gapar..
Är så trött på Tobbe Larsson, önskar att de kunde byta människa..
SÅ hemsk också när han på obviously inte vill rida med nosgrimma för de kan ju inte ha undgått att se att hästen gapar..
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 10:54
Jag tycker att det vore en toppen idé att faktiskt VARIERA Tobbes roll i PA. Det tror jag skulle vara betydligt mycket bättre. Det finns flera hästtränare och frihetsinriktade hästmänniskor som skulle kunna agera bra (min mening; bättre).
Ja, men eller hur. Ryttaren har väl inte en nosgrimma utav en anledning. Då ska han inte behöva höra skitsnack som "Se över utrustningen".
Ja, men eller hur. Ryttaren har väl inte en nosgrimma utav en anledning. Då ska han inte behöva höra skitsnack som "Se över utrustningen".
Toti
Tue 14 Jan 2014 11:02
Ja absolut, hans metod bygger dessutom typ bara på godis. Klart du kan få den att göra vad som helst för godis.
Precis!
Precis!
Lizstomania
Tue 14 Jan 2014 07:40
Precis, (jag har inte kollat på avsnittet än så vet inte hur det säg ut)
Det jag skulle ha gjort om jag kände att jag inte ville rida med bettlöst(finns dem som inte vågar av olika skäl) är att sätta dit ett fullcheek, tredelat. De fungerar i munnen som ett tredelat och kan inte komma igenom munnen(om nu inte hästen gapar jävligt stort eller har förkorta,vikalllardemnu, skänklar. :)
Det jag skulle ha gjort om jag kände att jag inte ville rida med bettlöst(finns dem som inte vågar av olika skäl) är att sätta dit ett fullcheek, tredelat. De fungerar i munnen som ett tredelat och kan inte komma igenom munnen(om nu inte hästen gapar jävligt stort eller har förkorta,vikalllardemnu, skänklar. :)
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 10:53
Ja, men precis! Det bettet fungerar också, men i så fall skulle det vara för att förtydliga "sväng" kommandot, och det kan hästen redan. Så egentligen tror jag inte att det handlar om utrustningen alls, utan helt enkelt kommunikationsbristningar. Ryttaren behöver lära sig att läsa av sin häst och vad den menar med att rymma undan hindret (och bettet med). De behöver förmodligen rota djupt och reda ut hur det kommer sig att hästen inte vill hoppa! Eller vad tror du?
Lizstomania
Tue 14 Jan 2014 15:32
Absolut! Jag vet att bettet är till för att hjälpa att svänga, men vill hästen åt höger och man tar åt vänster kan den inte riktigt svänga åt höger :) (individuellt osv också) Jag tror till och med att de inte ska hoppa på ett bra tag utan börja med sin kommunikation. Det problemet dem har kommer ta ett tag innan det kommer märkas någon skillnad. Men om jag var Tobbe skulle jag ta in hästen och endast arbeta med frihetsdreasyr och från marken första veckan.
Har fortfarande inte sett avsnittet men kommer se det ikväll och kan komma med något mer vettigt då! Haha.
Har fortfarande inte sett avsnittet men kommer se det ikväll och kan komma med något mer vettigt då! Haha.
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 15:58
Fast jag tycker att du resonerar klokt, riktigt bra! :)
Jag tycker precis som du att det är kommunikation och förtroende som ska tränas på, inte det specifika "komma över hindret" eftersom det inte är just det som är det verkliga problemet.
Jag tycker precis som du att det är kommunikation och förtroende som ska tränas på, inte det specifika "komma över hindret" eftersom det inte är just det som är det verkliga problemet.
Lizstomania
Tue 14 Jan 2014 16:02
Tack du! Känner bara att jag kör på det som brukar vara rent allmänt!
Sen kan man allteftersom sätta dit två stöd utan bom, sedan en bom som ligger på marken och bygga på. Om det är förtroende som är det som inte funkar så ska man bygga upp det långsamt.
Det som dock är synd med barn är att de inte är så tålmodiga. Dem kan oftast inte vänta och ta det lugnt för att bli superstolta över de SMÅ framstegen som kan leda till de större.
Sen kan man allteftersom sätta dit två stöd utan bom, sedan en bom som ligger på marken och bygga på. Om det är förtroende som är det som inte funkar så ska man bygga upp det långsamt.
Det som dock är synd med barn är att de inte är så tålmodiga. Dem kan oftast inte vänta och ta det lugnt för att bli superstolta över de SMÅ framstegen som kan leda till de större.
Emla
Tue 14 Jan 2014 13:12
Jag trodde han menade mest det med utrustningen var att han hoppade med dressyr schabrak och skulle ändra det :s och sen att han red utan nosgrimma :s
Anonymous
Mon 13 Jan 2014 23:34
Fast vad kul det hade varit om du bokstavligen var här och höll ned mig hahaha! Dör av tanken X)
31 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/underbara-hasta/517161327/